Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Draftäys ja Limited asiaa.  (Luettu 3916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Taikinavelho

Draftäys ja Limited asiaa.
« : 13.11.12 - klo 06:55 »
Ihan haluaisin kysyä kun dräftäätte tai pelaatte sealedia niin mitkä on teidän kriteerinne valita kortit? Menettekö ihan teeman mukaan vai menettekö ihan flown mukaan? Mitä teette kun haluatte tehdä teemaan liittyvän pakan ja siihen sopivia kortteja ei ole? Onko sealedissa tietty väri/ kyky kortit parempia verrattuna muihin yksittäisiin kortteihin esim. pakasta saat 3 Exalted hirviötä Guardian of Akrisa, Knight of Infamy ja Aven Squire ja niiden lisäksi pakassa olisi Thragtusk. Menisitkö sealedissä Thragtuskiin vaikka pakassa olisi kolme Exalted hirviötä.

Saatte antaa mielipiteitä jos haluatte.

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #1 : 13.11.12 - klo 08:34 »
No, Exalted ei välttämättä ole paras esimerkki teemasta, jos minulta kysytään: se on loppujen lopuksi vain vahinkoa boostaava boonus. Ja tämä tulee henkilöltä, joka pelaa exalted-teemaista EDH-pakkaa, mutta se nyt on aivan eri formaatti.

Toisin sanoen todellakin heittäisin Thragtuskin pakkaan, vaikka sitten pienellä vihreällä splashilla ja ilman juurikaan muita hyviä asioita vihreällä. En tosin ole tutustunut M13 limitediin kovin tarkkaan, mutta muistelen päivän pickien pohjalta, että vihreässä pitäisi olla kyllä jotakin käyttökelpoista.

Perusteluna siis tosiaan se, että Thrag on vahvempi kuin exalted itsensä vuoksi. Yksiä exalted lisää ei paljoa paina. Tosin, väri on paljon suurempi kysymys. Jos ihan oikeasti ei löytyisi mitään muuta kuin Thragtusk vihreältä, joutuisi asiaa harkitsemaan paljon pidempään. Tai jos muut värit olisivat niin hyviä ja/tai väri-intensiivisiä (paljon tarvetta värilliselle manalle), joutuisi asiaa myös harkitsemaan.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Rhaderis

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #2 : 13.11.12 - klo 10:31 »
Thragtusk menee esim. WBR dekkiin pienellä vihreän spläshillä. Pitää olla aika hyvät laput muilta väreiltä jossei 'tuskia halua pelata.

Draftissa pitää ottaa oman "teeman" lisäksi huomioon se mitä oikeasti haluaa antaa kilpakumppaneille.
Vaikka draftaisit itse punasta ja sinistä, niin kyllä se Thragtusk kannattaa ottaa pois pyörimästä ettei ainaka vastustajat sitä saa. Tämä pätee miltei pommiin ku pommiin, ja hommalle on myös nimi: hatepick.

Eli jos ei pussissa näy mitään itselle kelpaavaa, ota joku lappu minkä uskot olevan tärkeä sille ketä boosterin rippeet seuraavaksi saa.

Poissa Oferon

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #3 : 13.11.12 - klo 11:46 »
Kriteerit korttivalintoihin eli pickeihin: p1p1 (pack 1 pick 1) otan boosterin vahvimman kortin. Tässä pitää osata korttien arvottaminen pelattavuudeltaan limited-ympäristössä.
Mikäli aloituspussissa ei ole mitään selkeää korttia yli muiden tai muutama kortti on melko tasavahvoilla pickaan sen, mikä sopii kyseisen limited-formaatin parhaaseen tai muuten suosimaani arkkityyppiin. Tässä pitää tietää formaatin arkkityypit ja niiden keskenäinen paremmuusjärjestys. Auttaa jos tietää mitkä kortit ovat tärkeimpiä arkkityypeille ja niiden rariteetit. Commonien ympärille siis kannattaa rakentaa pakkaa. Luettaessa signaaleja ja huomattaessa värin X ollessa auki voi spekuloida saavansa esim. centaur's heraldin tai gorehouse chainwalkerin draftin loppuun mennessä, mutta vaikka vihreä olisi täysin auki pussissa 1 ei voi olettaa pussissa 3 saavansa vitu-ghasi guildmagea tai muita unkki/rarepommeja avoimena olleelta väriltä.
Eli ykköspussissa jatketaan joko parhaan kortin ottamista muutaman ensimmäisen pickin ajan tai aletaan pakottamaan jotain tiettyä arkkityyppiä, mikäli ensimmäiset pickit olivat todella vahvoja kortteja kyseisessä arkkityypissä.

Limited on monimutkainen maa. Korttievaluaatio, muiden draftaajien signaalien lukeminen, arkkityyppien tuntemus, siihenastisten pickien oikea arvottaminen (ei takerru liikaa 1st pickiin jos huomaa värin kuivuvan), korttien wheelaamisen arviointi aiempien pussien perusteella, manacurvesta huolehtiminen, manafixaus ja viimeisenä hate-pickit vaikuttavat kaikki draftaamaasi ja muidenkin draftaajien pakkoihin. Signaalien lähettämisellä ei ole yhtä suuri merkitys kuin niiden lukemisella, sillä henkilö jolle signaloit passaa sinulle vain yhden pussin, eli on alavirrassa.

Pro-pellaajat osaavat todennäköisesti korjata tekemiäni asiavirheitä ja antaa muita hyviä vinkkejä. Foorumilla on muistaakseni topic "drafting for dummies" jossain.

Poissa Thalian

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #4 : 13.11.12 - klo 12:01 »
Foorumilla on muistaakseni topic "drafting for dummies" jossain.

http://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php/topic,61969.0.html

Oli niinkin yllättävästä paikasta kuin limited-alueen ylimmäisenä ketjuna. Kannattaa tosiaan lukea, vaikka onkin jo jonkun ikäinen postaus. Perusperiaatteet eivät kuitenkaan ole muuttuneet miksikään.

Poissa Padishar

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #5 : 13.11.12 - klo 13:22 »
Exalted-miesten pelaaminen ei mitenkään poissulje muunlaisten otusten pelaamista. Tämä koskee muitakin creatureita kuin Thragtuskin tapaisia herkkuvehkeitä.

Hatepickaamiseen en suosittelisi lähtemään kovin heppoisin perustein. Pussista kannattaa aina ottaa omat väreille menevät heikommatkin kortit ja sideboard-kortit, ennen kuin pohtii hatepickaamisen tekemistä. Eri asia on sitten se, jos kyse on kortista jonka voi itse splashata vaikka siinä tapauksessa, että onnistuu draftaamaan pari manafikseriä kaveriksi. Vaikka ei pelaisi single elimination -draftia, niin pelaat silti esim. 8 hengen pöydässä vain kolmea vastustajaa vastaan seitsemästä, eli todennäköisyys saada passaamasi pommi vastaan on alle 50 %. Tämän lisäksi pitää vielä huomioida se, että vastustaja ei välttämättä sitä korttia edes nosta niissä 2-3 gamessa.

Poissa Rancid-

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #6 : 13.11.12 - klo 13:26 »
Olen edellä mainitusta hatedraftaamisjutusta samaa mieltä - poikkeustilanne on se, että pelataan 3vs3 tiimidraftia, jossa niitä törkeän hyviä laitteita on ihan suotavaa ottaa pois vastustajien käsistä, koska omat joukkuekaveritkin joutuvat muuten pelaamaan sitä pässättyä pommia vastaan. Nimimerkillä eräänkin tiimidraftin itse pässättyyn Grave Titaniin hävinnyt...
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Polari

Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #7 : 13.11.12 - klo 18:31 »
Jos nyt lähdetään liikkeelle itsestäänselvyyksistä niin paras pickki on se, joka maksimoi draftin voiton todennäköisyyden, mikä lähes aina on myös se, jolla saadaan paras pakka aikaiseksi. Tämä taas tapahtuu suunnilleen seuraavia kriteerejä miettimällä:

Kortin yleinen hyvyys - Varsinkin ekoissa pickeissä kannattaa vain ottaa voimakkain kortti. Mikä se voimakkain on toki riippuu monista asioista.
Formaatti - Edelliseen vaikuttaa myös se mitä muuta formaatissa pelataan. Helppona ääriesimerkkinä Shatter on Mirrodineissa hitusen parempi kuin core seteissä. Vähemmän ilmiselvänä esimerkkinä powerille tai toughnessille on välillä jokin maaginen luku, jolla päästään läpi monista yleisistä common-blokkereista tai selvitään common-poistoista.
Arkkityypit ja muut draftaajat - Formaatin parhaan värin/arkkityypin kortilla on aina mukavampi aloittaa kuin paskimman. Yleisesti yliarvostettujen värien ja arkkityyppien kortit kannattaa arvottaa normaalia alemmaksi koska niistä joutuu todennäköisemmin tappelemaan, ja sama päinvastoin.

Ylävirran signaalit - Suurin osa pickattavista korteista tulee olemaan sellaisia, jotka ovat ensin käyneet oikealla puolella istuvan pelaajan kädessä. Ei kannata hakea täsmälleen samoja kortteja.
Aiemmat pickit - p1p1 on se mitä yleensä käsitellään tasan siksi, että sen miettimiseksi ei tarvitse samalla toimittaa kaikkea tietoa siitä mitä draftissa on aiemmin tapahtunut. Oikeasti mielenkiintoisimmat pickit ovat niitä joissa pohditaan esim. pitäisikö vaihtaa väriä tai pickata heikompi kortti koska pakasta puuttuu tietynlaisia asioita.

Mitä ei tule miettiä:

Signaalit alavirralle - Tällä on oikeasti erittäin vähän väliä, siitä on vain kiva puhua koska keksin ajatella jotain asiaa jota te muut ette ja kuulostan varmaan tosi fiksulta. Vasemmalla puolella istuva yrittää kyllä ihan itse pysyä poissa väreiltäsi koska enemmän se sinne päin kusee. Tiebreakerina pickissä joka muuten tuntuu aivan tasapeliltä antakaa mennä vaan. Valitessa tämän takia huonomman kortin voi sitten taputella itseään selkään kun puolessavälissä pussia paljastuu että oikealta olis auki juuri se väri mitä vasemmalle lähetettiin.
Hatedraftaus - Käsiteltiinkin jo.
Teema - Jos tietää mitä tekee, ei ole väärin lähteä väkisin draftaamaan tietynlaista pakkaa, mutta "kerään ritareita" tai "kerään exalted-kortteja" eivät johda kovin nautinnollisiin peleihin. Kannattaa ilmaista luovuuttaan mieluummin 60 kortin keittiönpöytäpakoilla ja draftissa vasta kun on jonkinlainen konkreettinen suunnitelma siitä mitä kortteja ollaan hakemassa ja mitä niillä pitäisi tehdä.
« Viimeksi muokattu: 13.11.12 - klo 18:33 kirjoittanut Polari »
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Draftäys ja Limited asiaa.
« Vastaus #8 : 14.11.12 - klo 10:49 »
Emoaluskin sattumoisin käsittelee RtR dräftiä kansantajuisesti.

Puhun nyt vain ja ainoastaan RtR:stä, suurin osa lainalaisuuksista pätee typeen kuin typeen, mutta suuriakin poikkeuksia strategioiden ja yksittäisten korttien arvostuksen välillä kun siirrytään typestä toiseen.

Se mitä ei ole vielä käsitelty on Sealedin ja Dräftin erot. Sealedissä vähemmän yllättäen pakka joudutaan kasaamaan siitä poolista mitä saa ja omat vaikuttamisen mahdollisuudet rajoittuvat dekin kasaamiseen (ja onneen siinä mitä avaa).  Toisin kuin dräftissä, kaksivärinen pakka on luksusta ja hyvin usein ajaudutaan kolmiväriselle tai kaksiväriselle vahvalla spläshillä. Tämä taas aiheuttaa suunnatonta itkua ja hampaiden kiristystä värikusun muodossa ja myös osaltaan hieman hidastaa pelejä verrattuna dräftiin. Formaattien välinen nopeusero myös hitusen nostaa kalliiden äijien ja spellien arvostusta, mutta vain hitusen. Kivasti avattu Rakdos ajelee edelleen nopeasti yli, mutta peleissä päästään paljon useammin kuuteen manaan kuin esim. dräfteissä koska keskimääräiseen pakkaan joudutaan laittamaan joko enemmän fyllinkiä tai sitten pelataan useampaa väriä. Toisaalta RtR sisältää paljon mananfixausta, tosin osa on jarruttelevassa muodossa (Gatet) jolloin kolme väriä ei välttämättä ole huono juttu.

Sealedissä on hyvä kysyä itseltään, mikä on pakkani voittometodi. Usein se on niinkin yksinkertainen kuin "pelaan pommin ja suojelen sitä" tai "pelaan pieniä paskoja ukkoja ja poistan kaikki vastustajan äijät", mutta se saattaa olla jotain muutakin. Esimerkiksi pooli saattaa olla hieman heikko ja ainoa varteenotettava voittometodi on saada Daggerdrome Imp pöytään ja boostata sitä scavengellä. Pääasia on että ymmärtää miten oma dekki toimii kun harvemmin onnistui avaamaan suoraan jonkin dräftistä tutun arkkityypin. Pelit myös useammin ratkeavat jonkin yksittäisen kortin voimallisuuteen kuin dräfteissä jolloin on suurempi houkutus saada mahtumaan mahdollisimman monta pommia  samaan pakkaan vaikka värivaatimukset olisivatkin hankalat.

Dräftissä itse dräftääminen vaatii huomattavan määrän taitoa ja mahdolliset mokat pakanrakennuksessa jäävät yleensä virheisiin niiden kuuluisien kahden viimeisen kortin valinnassa ja manabasen suunnittelussa, sealedissä taitoa nimenomaan vaatii kasata juuri se oikea 40 korttia siitä poolista mitä saa.
« Viimeksi muokattu: 14.11.12 - klo 10:56 kirjoittanut kivi »
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.