Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [Legacy] Mono U Ninja  (Luettu 5083 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa GrandLux

[Legacy] Mono U Ninja
« : 02.10.10 - klo 15:43 »
Aiheena tällä kertaa on mono sininen Ninja deck legacy vormaattiin.
Uskaltaudun rehellisin mielin postaamaan tämän eternal puolelle casualin sijaan
koska tämä deck on osannut painia mahtavasti muiden kohtuu tierikkäiden dekkien kanssa. ( tierikäs on sana ? )


Decklist olkaapa hyvät:

Land: 20

7x Island
4x Misty Rainforest
4x Mutavault
2x Faerie Conclave
1x Pendelhaven
1x Dust Bowl
1x Riptide Laboratory


Creature: 22

4x Ninja of the Deep Hours
4x Mistblade Shinobi
4x Spellstutter Sprite
4x Mothdust Changeling / Zephyr Sprite
4x Ornithopter
2x Trinket Mage


Denial: 10

4x Force of Will
4x Daze
2x Spell Pierce


Muu kiva: 8

4x Standstill
1x Shuriken
1x Pithing Needle
1x Relic of Progenitus
1x Meekstone


Yhteensä: 60

SB: 15

3x Back to Basics
3x Mind Harness
2x Red Elemental Blast
2x Hydroblast
2x Spell Pierce
2x Relic of Progenitus
1x Pithing Needle



Tiedän mitä ajattelette: " Heeeii, tuohan on taas vaan yks kala vehje... ",
mutta minä sanon että Perkule ! Ninjat ei ole kaloja ! Ninjat on cooleja ! Niillä on heittotähtiä, ne lyö katanoilla, ja ne liikkuu nopeasti. Kun taas
kalat vaan molskuttaa, syö rautaisia koukkuja, ja haisee pahalle.

Mutta mennäänpä asiaan ja käydään dekkiä hitusen läpi:


- Muutama saattoi jo huomata että dekki pelaa aika vähäisen määrän perus lääniä ( 7kpl ) ja muutenkin sinistä sourcea.
Kun taas vastapainona on kohtuullinen määrä non-basic läänejä ( 13 kpl ), jotka ovat oiva kohde esim. paljon pelatuille Wastelandeille.
Tarkempi tarkastelu kuitenkin kertoo että dekissä ei ole ainuttakaan kahden sinisen manan korttia/abilityä ( FoWia lukuunottamatta joka on asia erikseen ),
Joten manabase ei tunnu vaativan enempää värillistä fiksausta. Lisäksi dekin mana curve on todella matala, jolloin vastustajan Wasteland tekee todella vähän haittaa, ellei jopa haittaa itse wasteläänin pelannutta.

-Pendelhaven on jännä one-off, joka toiminut yllättävän hyvin, dekissä kun on useita 1/1 creaturea ( 12 kpl ), toistaiseksi pidän dekissä.

-Dust Bowl on hiukan epävakaampi experimentti. Minulla on varmaan joku fiksaatio Sagan/Masquesin aikaisiin voimakortteihin koska olen laittamassa niitä aina joka dekkiin, ehkä pitäisi laittaa sideboardille ? tai kokonaan pois ?

- Mothdust Changeling ja Ornithopter. Näillä käynnistetään sitten se oma peli vaihdettaessa kyseiset halpikset ninjoihin ja aletaan haalimaan sitä kuuluisaa korttietua ja board controllia. Ornithopter on hyvä 0cc include dekin teeman ja toimivuuden kannalta, mutta mothdust on vielä harkinnassa.
Laitoin ne dekkiin puhtaasti Spellstutterien sekä semi-käytettävän lento evaasio abilityn vuoksi... En tiedä. Olisiko tarjolla jotain parempaa ?

- Trinket Mageja voisi ehkä lisätä yhden. Tämä nyt tuntuu tällaiselta perfektionisti hienosäädöltä, mutta on dekkejä joita vastaan tietyt maindekissä olevat artifactit auttavat voittamaan pelejä esim. Shuriken -vs- Merfolk/Goblin/Elf.
Tuleeko mieleen muita Trinket magelle osuvia artifacteja jotka antavat yliotteen tiettyjä dekkejä vastaan ?

- Kysymys joka on kaikkien huulilla. Miksi en pelaa Umezawa's Jitteä ? Hyvä kysymys. Aion kyllä testata sitä dekissä.
 Mutta tällä hetkellä en omista moista, ja vihaan proxyjä, joten hankimma sellaisia ensiksi.
 Tärkeämpi kysymys kuulukin että kuinka monta ? sitä kun ei voi Trinket Mage tutoroida harmillisesti.
 Onko se niin voittoisa kortti että kannattaisi pelata Mainissa suoraan kahta kappaletta  ?

-Sideboardi on pitkälti tehty paikallisen Metan kannalta ja sisältää siksi moisia kortteja.
 Back to Basics -vs- länderit ja muut raskaasti non-basic lääniä omaavat
 Mind Harness -vs- Tarmogoyf
 REB/Hydroblast -vs- Belcheri/goblin   ( ps.  tästä 2x Hydro ja 2x REB  'name a card' evaasiosta on vaikea päästä eroon kun sen kerran oppii )
 Spell Pierce -vs- combo dekit (  Piercet vaihdetaan käyttökelvotonta creature vihaa vastaan sisään )
 Relic of Progenitus -vs- Dredge/Tresholdia... ehkä myös vengevine madnessiäkin vastaan.
 Pithing Needle - Tämä yleensä vaihdetaan sisään dekissä olevia käyttökelvottomia artifacteja vastaan. esim. shuriken -vs- Belcher


Dekkihän on puhtaasti controlli pino maustettuna hitusen aggrolla, ja vaatii kohtuullisen määrän pohdintaa combatin osalta joka tuo peliin mukavaa haastetta ja pähkinää. Kuitenkin sinisellä dekillä voittaminen tapahtuu sillä mitä sininen parhaiten osaa, eli kieltää vastustajalta tärkeät spellit ja pitää pöytä ylivoimaa itsellään Ninja-hanskoissaan, EIKÄ rasvaevissä senkin niljakkaat kalastajat.


-Grandlux
 
EDIT: Deck versio 2
 
« Viimeksi muokattu: 03.10.10 - klo 20:27 kirjoittanut GrandLux »

Poissa Thalian

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #1 : 02.10.10 - klo 17:37 »
Aikoinaan pelasin ninjoja standardissa ja sen pohjalta pari mietettä:

4x Mothdust Changeling

Jätettä. Jotta ninjan saa enabloitua, miestä ei saa blockata ja tällä ei ole mitään, mikä estäisi blockin. Pistä jotain evaasion omistavaa tilalle.

1x Shuriken

Tää ei ollut standardissa tarpeeksi hyvä, joten epäilen, että ei ole lekassakaan.

Jitestä sen verran, että UB-ninja pelasi sitä standardissa siksi, että tarvi poiston vastustajan jitteen. Se ei siis ollut kovin tärkeä muuten siinä deckissä. Tässä sun versiossa ei tosin ole läheskään samaa määrää creaturecontrollia kuin tuossa UB:ssa aikoinaan, joten tässä se voi olla tarpeen. Kiinnostavaa olisikin tietää, mitä ajattelit tehdä muita aggrodeckejä vastaan. Niillä kun on isommat miehet kuin sinulla, joten racessa ei oikein pärjätä. Yksikin blockeri sulkee deckin melkein kokonaan, joten jonkinlainen suunnitelma pitäisi varmaan olla. Perinteiset controllithan ninjat kyllä kaatavat, mutta niitä ei taida lekan meta juuri nyt hirveästi sisältää.

Poissa Chaosworm

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #2 : 02.10.10 - klo 20:23 »
Tällaista listaa olen itse pelannut, ja tästä näkee, miten hyvällä menestyksellä sillä on pärjäilty. MTGSalvationissa puhuvat, että valkoisen splashaamalla dekistä tulee huomattavan paljon parempi.
aka. Awaclus

Poissa hespa

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #3 : 03.10.10 - klo 00:19 »
Tällaista listaa olen itse pelannut, ja tästä näkee, miten hyvällä menestyksellä sillä on pärjäilty. MTGSalvationissa puhuvat, että valkoisen splashaamalla dekistä tulee huomattavan paljon parempi.

Kerro ihmeessä enemmän noista huonoista match-upeista. Ketään tuskin kiinnostaa lista, jolla on menty 1-3(?) drop, jos näistä "pahoista" match-upeista ei tiedetä edes dekkiä.

Poissa Chaosworm

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #4 : 03.10.10 - klo 09:45 »
Tällaista listaa olen itse pelannut, ja tästä näkee, miten hyvällä menestyksellä sillä on pärjäilty. MTGSalvationissa puhuvat, että valkoisen splashaamalla dekistä tulee huomattavan paljon parempi.

Kerro ihmeessä enemmän noista huonoista match-upeista. Ketään tuskin kiinnostaa lista, jolla on menty 1-3(?) drop, jos näistä "pahoista" match-upeista ei tiedetä edes dekkiä.
Match-upit olivat Zoo, Tempo Threshold, Burn (jonka voitin) ja toinen Zoo. Näiden lisäksi vielä Eva Greenin olen havainnut huonoksi match-upiksi.
aka. Awaclus

Poissa GrandLux

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #5 : 03.10.10 - klo 13:08 »
Tässä tulikin jo näppärästi ilmi että aggrokkaampi ja lihaisampi dekki, esim. Zoo on todella paha match-uppi ninjoille,
Lähes jokainen kortti jota perus Zoo pelaa mainissa on vaarallinen lappu ninjoja vastaan, ja deniaalit ja bouncet eivät varmastikkaan riitä
pelin venyessä. Moisen skenaarion tapahtuessa saakin alkaa valmistella seppukua. ( Aasialainen tosimiesten skuuppi )

Kaaosmadon listasta bongasin Zephyr spriten joka tuntuu paremmalta kuin Mothdust Changeling.
Osuu myös spelltrutterille ja on suoraan 1cc lento evaasio mies, nice. Kokeilemma dekkiin.

Toistaiseksi ainoana semi-kelpaavana ratkaisuna lihaisempia ja aggrokkaampia dekkejä vastaan (jotka yleensä pelaavat vihreätä/punaista ),
on sideltä tulevat Mind Harnessit jotka ideaalimaailmassa ottaisivat kontrolliin sen pöydän vihaisimman creaturen ja takaisin pieksun voimalla pakottaisivat
treidaamaan, chump-blokkimaan, tai ajamaan tarpeeksi damagea sisään omaksi eduksi, jolloin ollaan taas lähempänä voittoa.
Mutta hyöty suhde on pieni tällaisessa side pläänissä kun vastassa on kokonainen dekki täynnä lihaisaa aggroa.  :(

Shurikenissa olen vielä positiivisella kannalla kun se on kuitenkin vain one-offina dekissä, ja on Trinket Mage tutoroitavana eikä vie siten ylimääräisiä slotteja.
Sillä on saatu pingattua kriittisiä kavereita, esim. Lavamancereita pois... Pingasin tässä kerran 5/6 Tarmonkin nöyrästi pois shurikenilla, mutta
se oli vain sellainen win-more alistava suolaus liike pelissä jonka olin jo voittanut.

Poissa Alesi

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #6 : 03.10.10 - klo 18:31 »
Oletko miettinyt Aether Vialia dekkiin? Luulisin, että semmoinen tekisi höpöä. Omasta mielestä Conclavet voisi korvata Mutavaulteilla, vaikkakin Conclaveilla evaasiota on yleensä enemmän. Täppiländit ei oikein lekassa ole ikinä kivoja. Pakasta taasen pois ottaisin Trinket Mage + Toolbox -kikkailut ja Changeling -möllit.

EDIT: Ehkäpä Cloud of Faeries voisi myöskin olla hyvä lappu lisätä?

Poissa Chaosworm

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #7 : 03.10.10 - klo 18:39 »
Oletko miettinyt Aether Vialia dekkiin? Luulisin, että semmoinen tekisi höpöä. Omasta mielestä Conclavet voisi korvata Mutavaulteilla, vaikkakin Conclaveilla evaasiota on yleensä enemmän. Täppiländit ei oikein lekassa ole ikinä kivoja. Pakasta taasen pois ottaisin Trinket Mage + Toolbox -kikkailut ja Changeling -möllit.

EDIT: Ehkäpä Cloud of Faeries voisi myöskin olla hyvä lappu lisätä?
Minä olen miettinyt ja myöskin kokeillut Vialia dekissä, ja se on joskus kiva lappu, mutta yleensä ei ole sen card disadvantagen arvoinen.
aka. Awaclus

Poissa dragguslayer

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #8 : 05.10.10 - klo 10:43 »
Oletko miettinyt Aether Vialia dekkiin? Luulisin, että semmoinen tekisi höpöä. Omasta mielestä Conclavet voisi korvata Mutavaulteilla, vaikkakin Conclaveilla evaasiota on yleensä enemmän. Täppiländit ei oikein lekassa ole ikinä kivoja. Pakasta taasen pois ottaisin Trinket Mage + Toolbox -kikkailut ja Changeling -möllit.

EDIT: Ehkäpä Cloud of Faeries voisi myöskin olla hyvä lappu lisätä?
Minä olen miettinyt ja myöskin kokeillut Vialia dekissä, ja se on joskus kiva lappu, mutta yleensä ei ole sen card disadvantagen arvoinen.

niin, viali on sen verta paska lappu että senhän voisi cutata lekasta kokonaan, ihan yhtä käyttökelvoton card disadvantage kun fowi, ja se vielä kaiken lisäksi ampuu päähän!

Poissa Stefan

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #9 : 05.10.10 - klo 11:22 »
Lähinnä varmaan tarkoitettiin, että suurin osa pakan castattavista lihoista on 0-1 manan miehiä, joita ei oikeen tarvitse vialisoida, ja ninjatkin haluaa mieluummin ninjutsuttaa tiskiin kuin vialoida, koska ennemmin mainitussa pääsee samantien pieksemään. Viali ei vaan oikeen tähän pakkaan istu.

Poissa Yan

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #10 : 05.10.10 - klo 11:25 »
Oletko miettinyt Aether Vialia dekkiin? Luulisin, että semmoinen tekisi höpöä. Omasta mielestä Conclavet voisi korvata Mutavaulteilla, vaikkakin Conclaveilla evaasiota on yleensä enemmän. Täppiländit ei oikein lekassa ole ikinä kivoja. Pakasta taasen pois ottaisin Trinket Mage + Toolbox -kikkailut ja Changeling -möllit.

EDIT: Ehkäpä Cloud of Faeries voisi myöskin olla hyvä lappu lisätä?
Minä olen miettinyt ja myöskin kokeillut Vialia dekissä, ja se on joskus kiva lappu, mutta yleensä ei ole sen card disadvantagen arvoinen.

niin, viali on sen verta paska lappu että senhän voisi cutata lekasta kokonaan, ihan yhtä käyttökelvoton card disadvantage kun fowi, ja se vielä kaiken lisäksi ampuu päähän!

Vial onkin tässä deckissä aivan juuri niin paska kun kerroit, harmi että lisäsit loppuun tuon sarkasmin. Ukot maksaa 0 tai 1 manaa, ainoa mies joka vialista oikeasti hyötyy on Spellstutter Sprite, joita saa pelata vain neljää. Vial on oikein hyvä kortti, mutta ei se nyt vaan mene jokaiseen olento deckkiin mitä legacysta löytyy.

EDIT. Stefan ehti ensin :)

Poissa dragguslayer

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #11 : 05.10.10 - klo 15:56 »
Oletko miettinyt Aether Vialia dekkiin? Luulisin, että semmoinen tekisi höpöä. Omasta mielestä Conclavet voisi korvata Mutavaulteilla, vaikkakin Conclaveilla evaasiota on yleensä enemmän. Täppiländit ei oikein lekassa ole ikinä kivoja. Pakasta taasen pois ottaisin Trinket Mage + Toolbox -kikkailut ja Changeling -möllit.

EDIT: Ehkäpä Cloud of Faeries voisi myöskin olla hyvä lappu lisätä?
Minä olen miettinyt ja myöskin kokeillut Vialia dekissä, ja se on joskus kiva lappu, mutta yleensä ei ole sen card disadvantagen arvoinen.

niin, viali on sen verta paska lappu että senhän voisi cutata lekasta kokonaan, ihan yhtä käyttökelvoton card disadvantage kun fowi, ja se vielä kaiken lisäksi ampuu päähän!

Kommentoiini saattoi tietysti vaikuttaa se että olin töissä, enkä jaksanut edes lukea koko artikkelia.. katoin vain että joku haukkuu vialia niin tuli hinku kirjoittaa jotain viisasta

Poissa KukistajA

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #12 : 07.10.10 - klo 21:45 »
Ukot maksaa 0 tai 1 manaa, ainoa mies joka vialista oikeasti hyötyy on Spellstutter Sprite, joita saa pelata vain neljää.

Vialiahan on käytännössä aina pelattu äijien kanssa jotka maksaa 7 tai 8.
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa Chaosworm

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #13 : 07.10.10 - klo 22:26 »
Ukot maksaa 0 tai 1 manaa, ainoa mies joka vialista oikeasti hyötyy on Spellstutter Sprite, joita saa pelata vain neljää.

Vialiahan on käytännössä aina pelattu äijien kanssa jotka maksaa 7 tai 8.
Uskoisin Yanin pointtiin kuuluneen myös sen, että äijiä on myöskin niin vähän, että manat riittävät niiden castaamiseen sitä mukaa kun niitä nousee.
aka. Awaclus

Poissa jatoen

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #14 : 08.10.10 - klo 00:30 »
Tässä on lista jolla joskus pelailin
jos tästä saisit jotain ideoita.

3 Higure, the Still Wind
3 Jötun Grunt
1 Mirror Entity
3 Mistblade Shinobi
4 Ninja of the Deep Hours
4 Ornithopter
3 Sower of Temptation
4 Spellstutter Sprite

instant [12]

4 Brainstorm
4 Mana Leak
4 Swords to Plowshares

enchantment

3 Back to Basics

land

4 Flooded Strand
10 Island
6 Plains



Poissa Yan

Vs: [Legacy] Mono U Ninja
« Vastaus #15 : 12.10.10 - klo 03:03 »

Uskoisin Yanin pointtiin kuuluneen myös sen, että äijiä on myöskin niin vähän, että manat riittävät niiden castaamiseen sitä mukaa kun niitä nousee.

mun pointtiin kuului se, että ainoa tuon listan ukko, jonka haluaa vialista heittää kenttään on Spellstutter Sprite. Mutta jos haluatte niitä ninjoja vialoida sisään niin siitä vaan, kohta haluatte myös varmaan yhden Rieseneistäni? ...ja hävitä pelejä. Ninjoja ei castata, niitä ei haluta castata, niitä ei haluta vialoida sisään...