Aiheena tällä kertaa on mono sininen Ninja deck legacy vormaattiin.
Uskaltaudun rehellisin mielin postaamaan tämän eternal puolelle casualin sijaan
koska tämä deck on osannut painia mahtavasti muiden kohtuu tierikkäiden dekkien kanssa. ( tierikäs on sana ? )
Decklist olkaapa hyvät:
Land: 20
7x Island
4x Misty Rainforest
4x Mutavault
2x Faerie Conclave
1x Pendelhaven
1x Dust Bowl
1x Riptide Laboratory
Creature: 22
4x Ninja of the Deep Hours
4x Mistblade Shinobi
4x Spellstutter Sprite
4x Mothdust Changeling / Zephyr Sprite
4x Ornithopter
2x Trinket Mage
Denial: 10
4x Force of Will
4x Daze
2x Spell Pierce
Muu kiva: 8
4x Standstill
1x Shuriken
1x Pithing Needle
1x Relic of Progenitus
1x Meekstone
Yhteensä: 60
SB: 15
3x Back to Basics
3x Mind Harness
2x Red Elemental Blast
2x Hydroblast
2x Spell Pierce
2x Relic of Progenitus
1x Pithing Needle
Tiedän mitä ajattelette: " Heeeii, tuohan on taas vaan yks kala vehje... ",
mutta minä sanon että Perkule ! Ninjat ei ole kaloja ! Ninjat on cooleja ! Niillä on heittotähtiä, ne lyö katanoilla, ja ne liikkuu nopeasti. Kun taas
kalat vaan molskuttaa, syö rautaisia koukkuja, ja haisee pahalle.
Mutta mennäänpä asiaan ja käydään dekkiä hitusen läpi:
- Muutama saattoi jo huomata että dekki pelaa aika vähäisen määrän perus lääniä ( 7kpl ) ja muutenkin sinistä sourcea.
Kun taas vastapainona on kohtuullinen määrä non-basic läänejä ( 13 kpl ), jotka ovat oiva kohde esim. paljon pelatuille Wastelandeille.
Tarkempi tarkastelu kuitenkin kertoo että dekissä ei ole ainuttakaan kahden sinisen manan korttia/abilityä ( FoWia lukuunottamatta joka on asia erikseen ),
Joten manabase ei tunnu vaativan enempää värillistä fiksausta. Lisäksi dekin mana curve on todella matala, jolloin vastustajan Wasteland tekee todella vähän haittaa, ellei jopa haittaa itse wasteläänin pelannutta.
-Pendelhaven on jännä one-off, joka toiminut yllättävän hyvin, dekissä kun on useita 1/1 creaturea ( 12 kpl ), toistaiseksi pidän dekissä.
-Dust Bowl on hiukan epävakaampi experimentti. Minulla on varmaan joku fiksaatio Sagan/Masquesin aikaisiin voimakortteihin koska olen laittamassa niitä aina joka dekkiin, ehkä pitäisi laittaa sideboardille ? tai kokonaan pois ?
- Mothdust Changeling ja Ornithopter. Näillä käynnistetään sitten se oma peli vaihdettaessa kyseiset halpikset ninjoihin ja aletaan haalimaan sitä kuuluisaa korttietua ja board controllia. Ornithopter on hyvä 0cc include dekin teeman ja toimivuuden kannalta, mutta mothdust on vielä harkinnassa.
Laitoin ne dekkiin puhtaasti Spellstutterien sekä semi-käytettävän lento evaasio abilityn vuoksi... En tiedä. Olisiko tarjolla jotain parempaa ?
- Trinket Mageja voisi ehkä lisätä yhden. Tämä nyt tuntuu tällaiselta perfektionisti hienosäädöltä, mutta on dekkejä joita vastaan tietyt maindekissä olevat artifactit auttavat voittamaan pelejä esim. Shuriken -vs- Merfolk/Goblin/Elf.
Tuleeko mieleen muita Trinket magelle osuvia artifacteja jotka antavat yliotteen tiettyjä dekkejä vastaan ?
- Kysymys joka on kaikkien huulilla. Miksi en pelaa Umezawa's Jitteä ? Hyvä kysymys. Aion kyllä testata sitä dekissä.
Mutta tällä hetkellä en omista moista, ja vihaan proxyjä, joten hankimma sellaisia ensiksi.
Tärkeämpi kysymys kuulukin että kuinka monta ? sitä kun ei voi Trinket Mage tutoroida harmillisesti.
Onko se niin voittoisa kortti että kannattaisi pelata Mainissa suoraan kahta kappaletta ?
-Sideboardi on pitkälti tehty paikallisen Metan kannalta ja sisältää siksi moisia kortteja.
Back to Basics -vs- länderit ja muut raskaasti non-basic lääniä omaavat
Mind Harness -vs- Tarmogoyf
REB/Hydroblast -vs- Belcheri/goblin ( ps. tästä 2x Hydro ja 2x REB 'name a card' evaasiosta on vaikea päästä eroon kun sen kerran oppii )
Spell Pierce -vs- combo dekit ( Piercet vaihdetaan käyttökelvotonta creature vihaa vastaan sisään )
Relic of Progenitus -vs- Dredge/Tresholdia... ehkä myös vengevine madnessiäkin vastaan.
Pithing Needle - Tämä yleensä vaihdetaan sisään dekissä olevia käyttökelvottomia artifacteja vastaan. esim. shuriken -vs- Belcher
Dekkihän on puhtaasti controlli pino maustettuna hitusen aggrolla, ja vaatii kohtuullisen määrän pohdintaa combatin osalta joka tuo peliin mukavaa haastetta ja pähkinää. Kuitenkin sinisellä dekillä voittaminen tapahtuu sillä mitä sininen parhaiten osaa, eli kieltää vastustajalta tärkeät spellit ja pitää pöytä ylivoimaa itsellään Ninja-hanskoissaan, EIKÄ rasvaevissä senkin niljakkaat kalastajat.
-Grandlux
EDIT: Deck versio 2