Miksi pelaat ihmissusi pakkaa ja onko se standardissa se juttu tällä hetkellä? Kuinka monta vuotta pelannut olet? Mätäkässä tulee hyviä ja huonoja kausia ja joskus alussa voi pitkään mennä jälkimmäisissä merkeissä pelit. Mtgpulsesta olen pakkalistoja tykännyt tiirailla, vaikka tänään pelasin monomustaa modernissa 2-2 -tuloksella.
*ajatuksen virtaa*
(En tiedä millä tasolla pelaat. Oletan, että FNM.)
Luinko nyt rivien välistä oikein, että "etsit" kortteja availemalla pusseja? Jos luin, niin siinä on jo aika paljon pielessä. Osta singlejä.
Ihmissusipakka ei ole osoittautunut kauhean kilpailulliseksi. Toki omalla tavalla voittaminen on joskus ihan hauskaa, mutta jos haluaa pomppia yhdellä kädellä eteenpäin, kun muut juoksevat, niin sitten kannattaa koettaa hakea se hauskuus jostain muusta kuin voittamisesta. Esimerkiksi oma standardipakkani on nyt joku 20 euron kyhäelmä (http://tappedout.net/mtg-decks/brain-on-the-shore/), jolla on edes kuvittele voittavani mitään, mutta sen kanssa on hauska pelata. Sitten kun sen yhden pelin kolmesta voittaa, niin ne voitot ovat aina tosi maukkaita. Jos taas ei saa iloa irti kuin voittamalla, niin kannattaa varmaan netdeckata ainakin näin aluksi. Itse en ota kauhean vakavasti omia pelejäni, mutta jos ottaisin, niin ensimmäisenä hankkisin jonkun tier 1 -pakan jota varmaan metapelaisin paikallista FNM:ääni vastaan ja opettelisin sitä kautta metapelaamaan isommassakin mittakaavassa. Eli sisään 75 korttiin niitä lappuja, jotka ovat hyviä juuri paikallisesti paljon pelattuihin matchuppeihin, ja ulos niitä, jotka ovat paikallisessa metassa turhia.
Ehkä siis kannattaa ottaa vähän eri suhtautuminen peleihin. "Onko minulla hauskaa vaikka en voita?" Jos ei ole, niin kannattaa varmaan joko pelata sellaista pakkaa, jota on hauska pelata, vaikka häviää. Toinen vaihtoehto on pelata sellaista pakkaa, jolla voittaa enemmän. Voisi pelata vaikka jotain sellaista, jonka hiomiseen on käytetty tosi paljon aikaa peliä (puoli)ammatikseen pelaavien parissa. Kaikki paikalliset metat kuitenkin jossain määrin muovautuvat esimerkiksi edellisen Pro Tourin menestyneimpien pakkojen ympärille, eli jonkun edellisen pro tourin top 8 -pakan apinoiminen ei ole lainkaan hassumpi idea. Jos taas haluaa tehdä asiat "omalla tavallaan", niin siitä vaan, mutta vaikka sadan metrin sprintin juokseminen takaperin on varmasti hauskaa, ei kannata itkeä, että sillä tavalla ei voita.
Draftit ovat itselläkin menneet viime aikoina jostain syystä vähän heikommin kuin aiemmin, enkä oikein tiedä miksi. Edellisestä draftivoitostakin on jo jonkun verran aikaa. Pitäisi varmaan vaan lukea ne uusimman setin laput aina vaan tarkemmin, kuten joitain aiempia settejä opettelin lähes ulkoa, oppia signaloimaan ja lukemaan signaaleja paremmin ja jotain. Melko vähän tulee suoranaisia pelivirheitä tehtyä, ei ainakaan siinä määrin, että ne paistaisivat itselleni kirkkaasti läpi, eli kuvittelen vian olevan siinä, että draftaan väärin. Totta kai pieniä pelivirheitä teen varmasti joka pelissä kymmenittäin, mutta eiköhän me kaikki, joten veikkaan korttien laadun tunnistamiseen opettelun ja synergioiden näkemisen paremmin olevan aika iso juttu, jossa voisi parantua.
Kenrauritkin on kivoja, mutta centaur-tribaali ei nyt vain ole varteenotettava modernpakka. On ne kivoja joo ne ihmissudetkin, mutta sama laulu niiden kuin kentaurien suhteen.
Koska ne sopii Innistradin loreen kuin puukko munuaisiin?(En tiedä millä tasolla pelaat. Oletan, että FNM.)
Luinko nyt rivien välistä oikein, että "etsit" kortteja availemalla pusseja? Jos luin, niin siinä on jo aika paljon pielessä. Osta singlejä.
Ihmissusipakka ei ole osoittautunut kauhean kilpailulliseksi. Toki omalla tavalla voittaminen on joskus ihan hauskaa, mutta jos haluaa pomppia yhdellä kädellä eteenpäin, kun muut juoksevat, niin sitten kannattaa koettaa hakea se hauskuus jostain muusta kuin voittamisesta. Esimerkiksi oma standardipakkani on nyt joku 20 euron kyhäelmä (http://tappedout.net/mtg-decks/brain-on-the-shore/), jolla on edes kuvittele voittavani mitään, mutta sen kanssa on hauska pelata. Sitten kun sen yhden pelin kolmesta voittaa, niin ne voitot ovat aina tosi maukkaita. Jos taas ei saa iloa irti kuin voittamalla, niin kannattaa varmaan netdeckata ainakin näin aluksi. Itse en ota kauhean vakavasti omia pelejäni, mutta jos ottaisin, niin ensimmäisenä hankkisin jonkun tier 1 -pakan jota varmaan metapelaisin paikallista FNM:ääni vastaan ja opettelisin sitä kautta metapelaamaan isommassakin mittakaavassa. Eli sisään 75 korttiin niitä lappuja, jotka ovat hyviä juuri paikallisesti paljon pelattuihin matchuppeihin, ja ulos niitä, jotka ovat paikallisessa metassa turhia.
Ehkä siis kannattaa ottaa vähän eri suhtautuminen peleihin. "Onko minulla hauskaa vaikka en voita?" Jos ei ole, niin kannattaa varmaan joko pelata sellaista pakkaa, jota on hauska pelata, vaikka häviää. Toinen vaihtoehto on pelata sellaista pakkaa, jolla voittaa enemmän. Voisi pelata vaikka jotain sellaista, jonka hiomiseen on käytetty tosi paljon aikaa peliä (puoli)ammatikseen pelaavien parissa. Kaikki paikalliset metat kuitenkin jossain määrin muovautuvat esimerkiksi edellisen Pro Tourin menestyneimpien pakkojen ympärille, eli jonkun edellisen pro tourin top 8 -pakan apinoiminen ei ole lainkaan hassumpi idea. Jos taas haluaa tehdä asiat "omalla tavallaan", niin siitä vaan, mutta vaikka sadan metrin sprintin juokseminen takaperin on varmasti hauskaa, ei kannata itkeä, että sillä tavalla ei voita.
Draftit ovat itselläkin menneet viime aikoina jostain syystä vähän heikommin kuin aiemmin, enkä oikein tiedä miksi. Edellisestä draftivoitostakin on jo jonkun verran aikaa. Pitäisi varmaan vaan lukea ne uusimman setin laput aina vaan tarkemmin, kuten joitain aiempia settejä opettelin lähes ulkoa, oppia signaloimaan ja lukemaan signaaleja paremmin ja jotain. Melko vähän tulee suoranaisia pelivirheitä tehtyä, ei ainakaan siinä määrin, että ne paistaisivat itselleni kirkkaasti läpi, eli kuvittelen vian olevan siinä, että draftaan väärin. Totta kai pieniä pelivirheitä teen varmasti joka pelissä kymmenittäin, mutta eiköhän me kaikki, joten veikkaan korttien laadun tunnistamiseen opettelun ja synergioiden näkemisen paremmin olevan aika iso juttu, jossa voisi parantua.
Kenrauritkin on kivoja, mutta centaur-tribaali ei nyt vain ole varteenotettava modernpakka. On ne kivoja joo ne ihmissudetkin, mutta sama laulu niiden kuin kentaurien suhteen.
Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.
Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.
Kannattanee pysähtyä pohtimaan, että millaisella asenteella tätä peliä pelaa. Magic on kuitenkin verrattain suuresti riippuvainen ihan puhtaasta tuurista, joten kannattaako peliä pelata taistellen niitä kuuluisia kosmisia todennäköisyyksiä vastaan vai olisiko kenties mahdollista pelata ihan vain pelaamisen riemusta? Onhan voittaminen tietysti kivaa - olipa kyseessä mikä hyvänsä laji - mutta jos se on ainoa eteenpäin kantava voima, niin saatko silloin pelaajana peliltä enemmän, kuin mitä sille annat?
Itse olen asennoitunut tähän lajiin siten, että turnauksiin menen pitämään hauskaa ja nauttimaan tekemisestäni. Pyrin toki pelaamaan mahdollisimman hyvin, mutta osaan myös nauraa omille virheilleni ja toisaalta tiedostan sen, että virheistä voi oppia. Joskus sitä sitten voittaa ja joskus häviää...
Huomionarvoista on myös se, että tätä peliä pelaa niin suuri määrä aivan uskomattoman mukavia ihmisiä, että omasta mielestäni turnaukset ja muut menevät täysin hukkaan, jos sinne lähtee nk. verenmaku suussa vääntämään. Mielestäni tällainen "vakavissaan pelaaminen" on melko hyvin rinnastettavissa siihen, että lähtisi vaikka baariin sellaisella asenteella, että "tänään on pakko löytyä se elämänkumppani". Siinähän sitten jorailee naama näkkärillä ja pilkun tullessa voikin kävellä yksin taksitolpalle. ;)
Ja mitä tulee siihen, että millä pakalla kulloinkin on todennäköisintä voittaa, niin pelin metagame kehittyy jatkuvasti. Joskus yksi pakka on hyvä ja hetken kuluttua se onkin täysin altavastaajana, kunnes taas joskus pääsee loistamaan jne.
Peliähän tämä vain on. :)
Kannattanee pysähtyä pohtimaan, että millaisella asenteella tätä peliä pelaa. Magic on kuitenkin verrattain suuresti riippuvainen ihan puhtaasta tuurista, joten kannattaako peliä pelata taistellen niitä kuuluisia kosmisia todennäköisyyksiä vastaan vai olisiko kenties mahdollista pelata ihan vain pelaamisen riemusta? Onhan voittaminen tietysti kivaa - olipa kyseessä mikä hyvänsä laji - mutta jos se on ainoa eteenpäin kantava voima, niin saatko silloin pelaajana peliltä enemmän, kuin mitä sille annat?
Itse olen asennoitunut tähän lajiin siten, että turnauksiin menen pitämään hauskaa ja nauttimaan tekemisestäni. Pyrin toki pelaamaan mahdollisimman hyvin, mutta osaan myös nauraa omille virheilleni ja toisaalta tiedostan sen, että virheistä voi oppia. Joskus sitä sitten voittaa ja joskus häviää...
Huomionarvoista on myös se, että tätä peliä pelaa niin suuri määrä aivan uskomattoman mukavia ihmisiä, että omasta mielestäni turnaukset ja muut menevät täysin hukkaan, jos sinne lähtee nk. verenmaku suussa vääntämään. Mielestäni tällainen "vakavissaan pelaaminen" on melko hyvin rinnastettavissa siihen, että lähtisi vaikka baariin sellaisella asenteella, että "tänään on pakko löytyä se elämänkumppani". Siinähän sitten jorailee naama näkkärillä ja pilkun tullessa voikin kävellä yksin taksitolpalle. ;)
Ja mitä tulee siihen, että millä pakalla kulloinkin on todennäköisintä voittaa, niin pelin metagame kehittyy jatkuvasti. Joskus yksi pakka on hyvä ja hetken kuluttua se onkin täysin altavastaajana, kunnes taas joskus pääsee loistamaan jne.
Peliähän tämä vain on. :)
Oon hävinnyt JOKAISEN matsin missä oon ollut. Jopa booster draftissa jolloin kaikki on jotenkuten samalla tasolla. Aamuyöhön asti työstää pakkoja niin mitään parannusta ei saa aikaseks.
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Siis mun sini-vihreä pakka ei tule toimimaan, mun puhdas vihreä ei tule toimimaan, eli mun pitäis olla vain konformisti.
No, on kellarissa yhä tilaa.
Ja sitten niillä huonoillakin pakoilla kyllä voittaa. Ei ihmissudet niin huono pakka ole, että sen kanssa ei voisi ollenkaan voittaa, ainakaan, jos pakka on rakennettu jotenkin fiksusti. Haluaisitko vaikka kertoa meille pakkalistastasi, eli kirjoita tähän, mitä kortteja ja miten monta pakkasi on syönyt.
Vähän kehnommallakin pakalla voi pärjätä, ja sellaisella pelatessa kyllä oppii siitä, mitä formaatissa kannattaa tehdä. Ihan perus helpot aggrot, joissa voi keskittyä kääntämään olennot vaakatasoon ja silti pärjätä jotenkuten, ovat tosiaan ihan kiva tapa opetella pelistä, ja oppia näkemään muiden peluun perusteella, mitä kannattaa tehdä. Jos et ole voittanut yhtään, olet pelannut varmaan todella vähän tai pelaat jotenkin todella väärin, koska aivan umpisurkeallakin pakalla pitäisi voittaa tuurin kanssa se yksi peli kymmenestä tai jotain, koska välillä tulee kuitenkin se tilanne, jossa itse saa unelmakortit kouraan ja vastustajalle ei nouse mitään.
Järkevästi rakennetulla ihmissusipakalla hyvällä metapelauksella höystettynä on aivan mahdollista vetää FNM 3-0, ei se niin huono pakka ole. Ihmissusipakalla pelaaminen on lievään ylämäkeen taistelemista, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. Pärjääminen vaan vaatii sen, että osaa ensin valita niistä ihmissusista parhaat ja sitten vielä pitäisi osata pelatakin. Luovat ja omat hauskat pakat ovat aivan hyväksyttäviä ja mielestäni jopa kannustettavia, jos ei ole tarkoitusta pelata FNM:ää kummoisemmissa ympäristöissä. Jos et voita ainuttakaan peliä, et ole vielä kamalan hyvä pelaamaan tai pakassa on jotain kovasti pielessä, eli laita toki se pakkalista, niin me muut voimme kommentoida, mitkä kortit ihan ihmissusipakan kontekstissa ovat/eivät ole hyviä kortteja.
Draftin suhteen ihan hyvä vinkki on lukea artikkeleita draftisetistä ja kuunnella tosiaan muiden mielipiteitä siitä, mitkä ovat hyviä kortteja. Itse katselen aika paljon muiden tallentamia ja kommentoimia MODO-drafteja YouTubesta.
Järkevästi rakennetulla ihmissusipakalla hyvällä metapelauksella höystettynä on aivan mahdollista vetää FNM 3-0, ei se niin huono pakka ole. Ihmissusipakalla pelaaminen on lievään ylämäkeen taistelemista, mutta ei mikään mahdoton tehtävä. Pärjääminen vaan vaatii sen, että osaa ensin valita niistä ihmissusista parhaat ja sitten vielä pitäisi osata pelatakin. Luovat ja omat hauskat pakat ovat aivan hyväksyttäviä ja mielestäni jopa kannustettavia, jos ei ole tarkoitusta pelata FNM:ää kummoisemmissa ympäristöissä. Jos et voita ainuttakaan peliä, et ole vielä kamalan hyvä pelaamaan tai pakassa on jotain kovasti pielessä, eli laita toki se pakkalista, niin me muut voimme kommentoida, mitkä kortit ihan ihmissusipakan kontekstissa ovat/eivät ole hyviä kortteja.
OMG SM-Trial Standard 9.4.2016
Sija 2.
Pelaajan nimi: Aukusti Koivu
Pakan nimi: Zada, Honorary Wolf
3 Duskwatch Recruiter
3 Geier Reach Bandit
3 Lambholt Pacifist
4 Silverfur Partisan
3 Village Messenger
3 Zada, Hedron Grinder
1 Arlinn Kord
4 Expedite
4 Might of the Masses
2 Moonlight Hunt
3 Rush of Adrenaline
2 Titan's Strength
3 Howlpack Resurgence
3 Cinder Glade
5 Forest
2 Game Trail
8 Mountain
4 Westvale Abbey
Sideboard:
3 Exquisite Firecraft
4 Fiery Impulse
2 Gaea's Revenge
3 Plummet
3 Roast
Aika paljon söpöjä lappuja, jotka eivät tee yksinään mitään. Ovathan nuo varmaan oikealla hetkellä nostettuina mainioita, mutta ajatteleppa niitä käsiä kun nostat vaikka kolme ländiä, Moonmist, Blade, Lightning Bolt ja Atarka's Command. Normaalisti 4:n spellin aloituskäsi pitäisi olla tällä kurvilla lähes aina kohtuullinen. Liian vähäinen olentojen määrä tekee myös vastustajan poistoista parempia. Jos vaikka pelaat vuorolla kaks suden, vuorolla kolme Howlpack Resurgence ja vihu poistaa ukkosi, sinulla jää pöytään vain lumous joka ei tee mitään. Vähentämällä tilannekohtaisten korttien määrää pakassasi, voit helpommin säästää ne oikeaan tilanteessa, eikä sinun tarvitse pelata niitä muuten vaan pöytään ettei jää manat käyttämättä vaan laitat mieluummin lisää lihaa tiskiin. En sitten tiedä miten hyvä tuo Pormestari on. En ole sillä ole koskaan pelannut, mutta yksinään kahden manan 1/1 on aika jäätävä. Toki susipuolella on kovat valuet, mutta kyllä pakan kuin pakan pitäisi olla mielissään jos vihu jättää vuorollaan spellit kouraan. Ylipäänsä pakka näyttää rakennetulta parhaan mahdollisen joulumaaskenaarion mukaan. Ländit, olennot ja muut loitsut nostetaan oikeassa suhteessa, sudet eivät kuolet poistoihin ja vihu ei pelaa vuorollaan loitsuja. Mutta hyvä mtg-pakka toimii loppiaisenakin. Lightning Bolteille on aina kohde ja Duskwatch Recruiter on voimakas lappu jokaisessa pelitilanteessa.
Moonmist x4
Howlpack Resurgence x3
Neglected Heirloom / Ashmouth Blade x2
2x Cavern of Souls
3x Mountain
1x Forest
4x Rootbound Crag
4x Stomping Ground
2x Raging Ravine
1x Kessig Wolf Run
4x Wooded Foothills
4x AEther Vial
4x Lightning Bolt
2x Atarka's Command
3x Kruin Outlaw / Flip
2x Geier Reach Bandit / Flip
4x Duskwatch Recruiter / Flip
3x Huntmaster of the Fells / Flip
4x Mayor of Avabruck / Flip
4x Reckless Waif / Flip
3x Immerwolf
2x Ghor-Clan Rampager
2x Domri Rade
2x Arlinn Kord
Sideboard (or maybeboard):
3x Full Moon's Rise
3x Moonmist
3x Ancient Grudge
2x Destructive Revelry
2x Surgical Extraction
2x Grafdigger's Cage
Juuh, näköjään meni toi edellinen viesti vähän ristiin. Eli kyseessä onkin siis näköjään Modern Ihmissusi -pakka, eikä Standard -laillinen sellainen. Se nyt muuttaa asioita vielä enemmän. Toi mun edellinen viesti, ja linkkaama Aukustin decklistahan oli tosiaan Standardia varten. Missä siis oot käynny pelaamassa? Modern FNM:ssä vai? Moderni on jo niin nopea ja powerleveliltään korkea formaatti, että siellä entistä vähemmän on kilpailullisesti mahdollista pelata vaan flavorin puolesta hauskoja omia deckejä. Modernissa on niin vahvaa poistoa, discardia, controldeckejä, combodeckejä.. että tämmösellä flavor/synergia -tribaalilla on tosi vaikeaa pärjätä. Jos tribaalideckit Modernissa kiinnostaa, tän hetken parhaimpia on varmaankin esim. Mono Blue Merfolkit, Elffit, Goblinit ja sitten ehkä vielä UB Keijut, Sliverit ja Allyt jossain määrin pelattavia.
Modernin pelatuimmat deckit ja kortit on valtaosa kiveen hakattuja, koska formaatti muuttuu hitaasti ja uusia kortteja tulee vähän kerrallaan. Standardissa sentään uusien settien ja rotaatioiden ansiosta just on edes se pieni tsäänssi jollain täysin omalla brewilla mennä FNM:n voittamaan. Suosittelen siis pohtimaan Standard laillista ihmissusi tribaalia ja menemään Standard FNM pelaamaan, voi tulla helpommin voittoja?
Jos kuitenkin aivan väkisin haluat nuo ihmissudet Moderniin, eikä budjetti ole esteenä, niin ite ehdottaisin jotain tän tyylistä listaa:Lainaus2x Cavern of Souls
3x Mountain
1x Forest
4x Rootbound Crag
4x Stomping Ground
2x Raging Ravine
1x Kessig Wolf Run
4x Wooded Foothills
4x AEther Vial
4x Lightning Bolt
2x Atarka's Command
3x Kruin Outlaw / Flip
2x Geier Reach Bandit / Flip
4x Duskwatch Recruiter / Flip
3x Huntmaster of the Fells / Flip
4x Mayor of Avabruck / Flip
4x Reckless Waif / Flip
3x Immerwolf
2x Ghor-Clan Rampager
2x Domri Rade
2x Arlinn Kord
Sideboard (or maybeboard):
3x Full Moon's Rise
3x Moonmist
3x Ancient Grudge
2x Destructive Revelry
2x Surgical Extraction
2x Grafdigger's Cage
Tän deckin suurimpii haasteita Modernissa on, miten sä selviät massapoistoista/sweepeistä, kuten Anger of the Gods, Pyroclasm, Wrath of God, Damnation etc? Periaatteessa tää decki yrittää tehdä samaa ku GR Aggro Modernissa (tai Naya Zoo), jotka pelaa creatureina ihmissusien sijaan esim: Burning-Tree Emissary, Experiment One, Flinthoof Boar, Ghor-Clan Rampager, Goblin Guide, Kird Ape, Tarmogoyf. Tekee asiansa nopeammin, varmemmin, paremmin - ilman ihmissusien flavoria. Tai jos et yritä olla aggro, vaan Midrange, niin sitten mustan lisänneet Jund deckit vaan hoitaa senkin paremmin, Tarmot on isompii kun sudet, Dark Confidantit nostaa kaasua ja Liliana of the Veilit pitää sun Arlinn Kordeja pilkkanaan.
(click to show/hide)
Ja mistäköhän minä vedän NELJÄ Aether Vialia mitkä on arvoltaan yli 30 euroa?! Tai Cavern of Souls mikä on yli 40 euroa?!!
Ja mistäköhän minä vedän NELJÄ Aether Vialia mitkä on arvoltaan yli 30 euroa?! Tai Cavern of Souls mikä on yli 40 euroa?!!
Ja mistäköhän minä vedän NELJÄ Aether Vialia mitkä on arvoltaan yli 30 euroa?! Tai Cavern of Souls mikä on yli 40 euroa?!!
En pärjää draftissa, en pärjää modernissa, en pärjää standardissa: En pärjää missään. Rahaa on mennyt jonkin verran uusiin kortteihin; varsinkin etsiessä Atarka's Commandeja ja Arlinn Kordeja ihmissusi pakkaan ja ei silti pärjää vaikka mitä hienosäädäntöjä tekisi. Nyt oikeesti ahdistaa ja pelkään, että oon tuhlannut rahaa ja aikaa, tai että oon liian tyhmä.
Näin pahaa peliahdistuneisuutta ei ole ollut kuin joskus vuosia sitten ennen kuin lopetin Yu-Gi-Oh:n (mikä vei suunnattomasti enemmän fyrkkaa). Nytkin standardissa kokoajan ajattelin; "Pitäiskö vain luovuttaa?"
Siis mitä järkeä on tehdä kortteja mistä ei kertakaikkiaan ole hyötyä kilpaillessa ja mitä järkeä on pelissä missä ei voi voittaa omalla tavalla?
Voisiko joku selittää mitä hemmettiä minä teen niin väärin?! :(
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Siis jos ihmissudet tehdään uhalla niin huonoiks, niin miks niitä sitten edes tehdään? Ei tuossa oo mitään järkee.
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Ainahan voit alkaa pelaamaan German Highlanderia (competive) tai commanderia (casual) ja olla niin luova kuin susta ikinä tuntuu.
Onhan jokaiseen formaattiin omat luovuuden siemenet, mutta niiden löytäminen ns. suurista formaateista on melko vaikeaa.
PS. siinä Oops-matsissa Mal pelasi muistaakseni manaless dredgeä, eli matchup oli jo valmiiksi todella huono.
Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Voisiko joku selittää mitä hemmettiä minä teen niin väärin?! :(
Nytkin standardissa kokoajan ajattelin; "Pitäiskö vain luovuttaa?"
PS. siinä Oops-matsissa Mal pelasi muistaakseni manaless dredgeä, eli matchup oli jo valmiiksi todella huono.
Rankka off-topic:(click to show/hide)
Enemmän topic:
Niin kuin Rikola tuossa yllä jo mainitsikin, "miten en häviä?" on ansa. Kannattaa mieluummin pelitilannetta tuijottaessa ajatella "miten voin voittaa?". Esim. jos tappelupelissä vastustaja on lyömässä sinua, niin torjumisen sijaan oikeanlaisen vastaiskun suorittamalla viet samalla omaa peliäsi eteenpäin.Eli aivan sama asia kuin jokin Yu-Gi-Oh: ÄLÄ ole oma-aloitteinen. ÄLÄ ole luova. ÄLÄ ole yksilöllinen. ÄLÄ yritä keksiä taktiikoita. Matki vain muiden pakkoja ja ole sama kuin kaikki muut. Cookie cutter all the way! ::)
Saat olla oma-aloitteinen. Saat olla luova. Saat olla yksilöllinen. Saat keksiä uusia taktiikoita. MUTTA ennen kuin voit tehdä niin, pitää perusasioiden olla kunnossa aka "you've got to know the rules to break them". Niin kuin muuallakin ketjussa on mainittu, Magic on monimutkainen peli ja modern formaattina vielä sieltä vaikeammasta päästä. Drafti ja standard ovat moderniin verrattuna paljon yksinkertaisempia formaatteja, mutta niissäkin on omat oppimiskynnyksensä ja haasteensa.
Jos et ole pelannut MTG:tä kovin kauaa, niin seuraava artikkelisarja on todella hyvää luettavaa:
http://magic.wizards.com/en/articles/archive/level-one/level-one-full-course-2015-10-05Voisiko joku selittää mitä hemmettiä minä teen niin väärin?! :(
Tässä ketjussa on jo monia hyviä ohjeita, lisään alle yhden esimerkin jonka kirjoitit vain muutama rivi ennen kysymystäsi.Nytkin standardissa kokoajan ajattelin; "Pitäiskö vain luovuttaa?"
Tuossa kohtaa vastustajasi ovat jo voittaneet ennen kuin itse pelit ovat edes alkaneet. Jos pelaat tuolla asenteella, niin saatat hävitä myös sellaisia pelejä, jotka olisit voinut voittaa. Häviöputkesta puolestaan syntyy itseään ruokkiva paha kierre, niin kuin ehkä olet havainnut, koska tulit foorumille kysymään neuvoa.
Yksi omista ongelmistani on vastaava eli tilttaaminen. Tähän olen etsinyt apua lukemalla esim. pokerikirjoja (The Poker Mindset ainakin antoi hyviä neuvoja), mutta joskus ne opit tuppaavat hukkumaan sinne tappion karvaan kalkin sekaan. ::)
Oon pelannut 2003:sta lähtien, mutta tyhmyydestäni lopetin kahdesti muiden typerimpien pelien takia ja on sen verran kiire elämä opiskelijana, enkä ole rikas.
Oon pelannut 2003:sta lähtien, mutta tyhmyydestäni lopetin kahdesti muiden typerimpien pelien takia ja on sen verran kiire elämä opiskelijana, enkä ole rikas.
Kun sinulla on pelikilometrejä alla jo jonkin verran, niin kannattaa varoa "entitled to win" -asennetta. Ajatukset tyyliin "minun kuuluu/kuuluisi voittaa, koska olen pelannut kauemmin kuin vastustajani"
Tule pelaamaan tänne:
https://mtgsuomi.fi/keskustelu/index.php?topic=70312.0
Lipevällä on rento meno, ja kun budjettipakoilla pelataan niin innovaatioille on todellakin tilaa, valmista nettidekkiä kun et formaattiin löydä. Werewolfeillakin voi pärjätä paremmin, kun vastustajan pakka ei maksa tuhansia.
No, matkin tuon susipakan missä on Zada, Hedron Grinder, ja surprise-surprise, sekin otti turpiin kuin Columbus Blue Jackets.Puhutaanko nyt vielä modernista? Saisko vaikka linkin tähän dekkiin tai vaikka suoraan listan?
Standardi ja on mainittu ensimmäisellä sivulla tätä palstaa:
3 Duskwatch Recruiter
3 Geier Reach Bandit
3 Lambholt Pacifist
4 Silverfur Partisan
3 Village Messenger
3 Zada, Hedron Grinder
1 Arlinn Kord
4 Expedite
4 Might of the Masses
2 Moonlight Hunt
3 Rush of Adrenaline
2 Titan's Strength
3 Howlpack Resurgence
3 Cinder Glade
5 Forest
2 Game Trail
8 Mountain
4 Westvale Abbey
Ei ole Westvale Abbeyja, joten laitoin 4x Game Trailia ja yhden Forestin ja Mountainin tilalle.
En oo tiedätkö kovin yllättynyt ettei tolla pärjää. Mä ymmärrän kyllä mitä tolla on haettu, mutta ei se vaan toimi. :-'
Kato vaikka tuolta noi R/G werewolf dekit jos haluut jotain kilpailukykyistä
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=13197&writer=Melissa+DeTora&articledate=4-4-2016
Yks hyvä konsti kehittyä pelaajana ja pakanrakentajana on miettiä tarkkaan tota Zada/werewolf-hökötystä ja ymmärtää mikä siinä on pielessä.
Toki, mutta on tossa ilmiselviä virheitä joita säkin jo huomautit (miks tässä ei oo neljää Recruiteria!?). Tietysti jos omat FNM:t yms. on täynnä kilpailullisempia pakkoja niin ei tällä välttämättä oo kovin miellyttävää pelata. Pitäis tietysti päästä kokeilemaan ennen kuin tuomitsee liian jyrkästi. :-'En oo tiedätkö kovin yllättynyt ettei tolla pärjää. Mä ymmärrän kyllä mitä tolla on haettu, mutta ei se vaan toimi. :-'
Kato vaikka tuolta noi R/G werewolf dekit jos haluut jotain kilpailukykyistä
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=13197&writer=Melissa+DeTora&articledate=4-4-2016
Yks hyvä konsti kehittyä pelaajana ja pakanrakentajana on miettiä tarkkaan tota Zada/werewolf-hökötystä ja ymmärtää mikä siinä on pielessä.
en nyt olisi ihan noin negatiivinen. tällä hetkellä stanussa monet dekit pelaa hyvin vähän poistoja, ja tollainen pumppuplääni ei ole ollenkaan toivoton mun mielestä etenkään verrattuna melissan RG-susiin. tää on ihan hyvä arvio powerlevelistä:
"Overall I don't think that this version of R/G Werewolves is strong enough for high level Standard events but I'd happily take it to FNM or Game Day."
Toki, mutta on tossa ilmiselviä virheitä joita säkin jo huomautit (miks tässä ei oo neljää Recruiteria!?). Tietysti jos omat FNM:t yms. on täynnä kilpailullisempia pakkoja niin ei tällä välttämättä oo kovin miellyttävää pelata. Pitäis tietysti päästä kokeilemaan ennen kuin tuomitsee liian jyrkästi. :-'En oo tiedätkö kovin yllättynyt ettei tolla pärjää. Mä ymmärrän kyllä mitä tolla on haettu, mutta ei se vaan toimi. :-'
Kato vaikka tuolta noi R/G werewolf dekit jos haluut jotain kilpailukykyistä
http://magic.tcgplayer.com/db/article.asp?ID=13197&writer=Melissa+DeTora&articledate=4-4-2016
Yks hyvä konsti kehittyä pelaajana ja pakanrakentajana on miettiä tarkkaan tota Zada/werewolf-hökötystä ja ymmärtää mikä siinä on pielessä.
en nyt olisi ihan noin negatiivinen. tällä hetkellä stanussa monet dekit pelaa hyvin vähän poistoja, ja tollainen pumppuplääni ei ole ollenkaan toivoton mun mielestä etenkään verrattuna melissan RG-susiin. tää on ihan hyvä arvio powerlevelistä:
"Overall I don't think that this version of R/G Werewolves is strong enough for high level Standard events but I'd happily take it to FNM or Game Day."
Kyllä sieltä Turustakin junat Hämeenlinnaan kulkee. Ja vielä parempi vaihtoehto on kasata autollinen kavereita mukaan kisailemaan. Budjet Modernin SM kisoja on kuitenkin vuodessa vain yksi ;).
Kyllä sieltä Turustakin junat Hämeenlinnaan kulkee. Ja vielä parempi vaihtoehto on kasata autollinen kavereita mukaan kisailemaan. Budjet Modernin SM kisoja on kuitenkin vuodessa vain yksi ;).
Junalla matkustus on Suomessa erittäin kallista, en omista autoa, ja minulla ei ole kavereita. Tai on, mutta suurin osa heistä asuu Iso-Britanniassa, yksi Helsingissä joka ei edes pelaa MtG:tä ja yksi on Ruotsissa.
Peace, love and respect.
Standardi ja on mainittu ensimmäisellä sivulla tätä palstaa:
3 Duskwatch Recruiter
3 Geier Reach Bandit
3 Lambholt Pacifist
4 Silverfur Partisan
3 Village Messenger
3 Zada, Hedron Grinder
1 Arlinn Kord
4 Expedite
4 Might of the Masses
2 Moonlight Hunt
3 Rush of Adrenaline
2 Titan's Strength
3 Howlpack Resurgence
3 Cinder Glade
5 Forest
2 Game Trail
8 Mountain
4 Westvale Abbey
Ei ole Westvale Abbeyja, joten laitoin 4x Game Trailia ja yhden Forestin ja Mountainin tilalle.