Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja  (Luettu 11570 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Nastaboi

Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« : 04.06.15 - klo 20:45 »
Linkkien takaa löytyy listaus.

KAIKKI KORTIT (myös landit)

CURVEN MUKAAN

Idea lähti liikkeelle, kun opetin koulun kerhossa oppilaille Magicia. Boosterien loputtua pinodraftattiin commoni- ja unkkiläjistä, minkä jälkeen ajattelin vähän valikoida etukäteen mielenkiintoisempia ja kompleksisuudeltaan sopivampia kortteja. Cube on siis lähtenyt liikkeelle siitä, mitä laatikoiden pohjalla sattui olemaan ja niistäkin valittiin alkuun yksinkertaisia peruskortteja jättäen esimerkiksi tiettyjä keywordeja tahallaan pois. Myöskään sideboardeja ei ollut käytössä eikä siten myöskään puhtaita sidekortteja. Näistä rajoitteista on sittemmin luovuttu, mutta historia näkyy edelleen joissakin korttivalinnoissa.

Tavoitteena on ollut luoda mahdollisimman hyvä draftiympäristö, joka olisi lähempänä perinteistä limitediä kuin legacycubea. Absoluuttiset pommit on pyritty jättämään kokonaan pois ja tähdätty sen sijaan tasaisuuteen ja syvyyteen. Tällä hetkellä värit ovat aika hyvin keskenään tasapainossa, mitä nyt vihreä tuntuu muita heikommalta. Aggroa, kontrollia tai siltä väliltä pystyy draftaamaan eri väriyhdistelmillä ja yhtäläisillä mahdollisuuksilla pärjätä. Keskimääräinen cmc on kohtuullisen alhaalla, mutta hyvät poistot ja manat takaavat osaltaan sen, että pelit ovat harvoin ohi ennen aikojaan. Vinkkejä pakkojen keskimääräisen cmc:n nostamiseen otetaan ilolla vastaan.

Joitakin teemoja:

Goblinit - D'uh. Kohtalaisen helppo saada kasaan, mutta ei onnistuessaankaan mitenkään ylivoimainen. Punaista aggroa voi draftata mainiosti myös täysin ilman goblinsynergioita.

Rebelit - Määrä ei ihan riitä kokonaisen pakan rakentamiseksi näiden ympärille, joten näistä saa lähinnä kivaa valueta.

Reanimator - Pushattu hyvin maltillisesti, joten jälleen pikemminkin sivuteema kuin all-in -juoni. Vaikeinta on kenties löytää riittävän voimakkaita lihoja animoitavaksi. Erilaisten muiden gravepyörittelyjen ympärille pakan saa toki myös draftattua.

Monoblack - Riittävästi palkintoja, jotta tälle voi lähteä. Mustalla on ehkä vähän liikaakin kaikkea, koska filleriä ei juuri joudu pelaamaan.

Ramppi - Vihreäpohjainen pakka rakentuu luonnostaan joko tämän tai midrangevaluen suuntaan. Lihat ovat isoja mutta vähän tyhmiä.

Aurat - Poistoa vastaan aina riski, joten vain todella voimakkaat tai korttialivoimaa kiinni kurovat aurat ovat mahtuneet mukaan.

+1/+1 counterit - Vastikään lisätty teema, toimivuudesta ei mitään havaintoa. Ainakin paperilla synergioita olisi tarjolla. Hyvin toimii.

Värit:

Valkoinen on päävärinä aggressiivinen, mutta tarjoaa kakkosvärinä hyvää supporttia kontrolli- tai valuemidrangepakoille. 2cc:ssa 3cc:ssa on ylitarjontaa, hyvistä kalliista vehkeistä ei niinkään.

Sinisen kohdalla mielenkiintoisista korteista on suorastaan runsaudenpulaa. Monesta efektistä on valittu se toiseksi tai kolmanneksi voimakkain. Kortti_etua saattaa edelleen olla liikaa.

Mustalla on hyvä tasapaino aggressiivisten ja kontrolloivien miesten kesken. Nekrataaleja saattaa olla liikaa, ja muutenkin poistoja saattaa joutua muuttamaan ehdollisimmiksi tai vähemmän manatehokkaiksi.

Punaisen haaste on sama kuin limitedissä aina: halvasta poistosta joutuu tappelemaan koko pöydän kanssa ja miehet ovat kovin keskinkertaisia.

Vihreällä on runsaasti erihintaista lihaa, jota pitäisi harventaa ja lisätä vähän hyviä spellejä. Sinne on vastikään lisätty runsaat counterisynergiamiehet, joten karsittavaa on tavallistakin enemmän.

Multicoloreita on ja tulee olemaan 8 jokaiselle kahden värin yhdistelmälle ja 1 jokaiselle kolmen värin yhdistelmälle. Jos ehdotatte tänne korttia, ehdottakaa samalla mitä cutata tilalta. UW:lle saa ehdottaa parempia vehkeitä, UG:lla jää siistejä vehkeitä laidan yli vaikka millä mitalla.

Artifakteissa on lähinnä manakiviä, muutama täysi ja vajaa cycle eri värien artifakteja, random equipmentteja ja äijiä sekä muuten vain siistejä vehkeitä. Manakiviä voi olla liikaakin, etenkin kun matalan curven pakat eivät niitä juurikaan halua pelata. Parempia equipmentteja saa myös ehdottaa.

Landeilla saa aikaiseksi tosi hyviä manabaseja. Mikäs sen kivempaa, kun ei tarvitse hävitä värien kusuun. Tyypillisin draftipakka on edelleen kaksivärinen, mutta kolmi- tai useampiväriselle pääsee niin halutessaan.

Mihin asioihin kaipaisin ehdotuksia:

- Lisää hyviä 5cc+ kortteja uniikeilla efekteillä. Esimerkiksi sinisellä ja valkoisella löytyy loputtomasti 5 manan 3/3 lentureita, mutta ei niitäkään voi määräänsä enempää olla. Jos ehdottatte rareja, ne eivät saa olla liian monimutkaisia. Kortin toiminta pitää tajuta kertalukemalla, tai kyseessä täytyy olla ennestään tuttu kortti.

- Liian voimakkaiden korttien karsintaa. Vaikka pelin yksinään kääntäviä pommirareja ei pitäisi hirveästi olla, mukana on edelleen alihintaisia miehiä (mm. splicerit) ja aivottomia ykköspikkejä kuten Pyrotechnics.

- Liian heikkojen korttien karsintaa. Jos kortti ei ikinä tule päätymään pakkaan, sen ei luultavasti pitäisi olla koko cubessa. Kuutiosta löytyy toki myös henkilökohtaisia pet cardeja, mutta eivät nekään pyhiä ole.

- Turhan samankaltaisten korttien karsintaa. Poolissa on varmasti hyvä olla useampi kuin yksi täpperi tai pingeri, mutta jos mielestänne esimerkiksi 2cc manatonttuja, 3cc lenskareita, duncoja tai nekrataaleja on jo liikaa, sanokaa.

- Lisää arkkityyppikortteja, jotka ovat hyviä tietyissä pakoissa mutta toisissa eivät.

- Ehdotuksia yksittäisten korttien korvaamiseksi samankaltaisilla mutta kiinnostavimmilla versioilla.

- Ehdotuksia vihreän värin parantamiseksi. Alkuun voisi karsia kymmenisen korttia ja keksiä muutaman hyvän non-creaturen. -FIXED

- Cubessa ei ole funktionaalisia reprinttejä, mutta tämäkään ei ole mitenkään ehdoton sääntö. Jos olet sitä mieltä, että vihreän pelastamiseksi pitäisi cutata kaikki 2 manan tontut ja korvata ne lanttuklooneilla, olen valmis kuuntelemaan.

- Artifakteja, sinisiä tai mustia kortteja (hyviä) joissa on vihreä manasymboli rules textissä. Vähemmän yllättäen kaikille muille väreille näitä löytyy jotenkin paremmin. -FIXED

- Esperiltä, Bantilta ja Jundilta puuttuu vielä voimakas rare, joka ei saisi olla liian helposti splashattavissa vaan houkuttelisi oikeasti lähtemään kolmiväriselle. Löytyivät jo, kiitos Rancid-.

- Ehdotuksia paremmiksi UW-vehkeiksi.

Tavoite olisi pitää cuben koko suunnilleen tässä: n. 120 korttia per väri, 90 multicoloria, n. 90 väritöntä, n. 70 landia ja noin 70/50 -splitillä creaturet/spellit. Kysykää jos on sekavaa, talon kuusiviikkoinen on keskeyttänyt aika monta kertaa tätä kirjoittaessa.
« Viimeksi muokattu: 25.06.15 - klo 13:36 kirjoittanut Nastaboi »
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Tohtori

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #1 : 04.06.15 - klo 20:51 »
Missä furnace scamp? Tuo ykkösdropeista parhain!

Poissa absurdimuukalainen

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #2 : 04.06.15 - klo 22:20 »
Lava Zombie löytyi cubesta? 10/10.

Fire Imp -> Ghitu Slinger

Jotain pomppukortteja ja niiden synergioita lisää, esim. Sparkcaster ja Shivan Wurm ja Stormbind mäkeen vaikka se onkin varmaan kaikkien pet card.
« Viimeksi muokattu: 04.06.15 - klo 22:24 kirjoittanut absurdimuukalainen »

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #3 : 05.06.15 - klo 00:02 »
Lava Zombie löytyi cubesta? 10/10.

No mutta ilman muuta!

Lainaus
Fire Imp -> Ghitu Slinger

Ihan asiallinen, vielä kun keksis mihin mun Fire Imp on päätynyt (sulle? 8)). Cuttasin samalla Blisterstick Shamanin.

Lainaus
Jotain pomppukortteja ja niiden synergioita lisää, esim. Sparkcaster ja Shivan Wurm ja Stormbind mäkeen vaikka se onkin varmaan kaikkien pet card.

Pistetään harkintaan. Stormbind ei varsinaisesti ole pet card, tykkään vain siitä kuvasta.

Cuttasin sinetit ja talismaanit irkissä ehdotetun perusteella. Faksicurve näyttää heti huomattavasti tasaisemmalta!
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa SahtiAine

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #4 : 05.06.15 - klo 02:59 »
Etenen antamiasi teemoja yksi aihepiiri kerrallaan:

Goblin-teemaan sopivina ehdottaisin Mogg war marshalia sekä Warren instigatoria. Kenkää näiden tieltä antaisin Slith Firewalkerille ja Crimson Muckwaderille. Squee on myös lähellä sydäntäni oleva kortti, jolla on uniikki efekti ja voi toimia monenlaisissa pakoissa, muttei liene rikki missään. Jos landintuhokortteja hyväksytään mukaan niin goblin ruinblaster on optio.

Rebelejä: Jos protectionia ei katsota liian vaikeaksi mekaniikaksi niin ne prot 2/1 lenturit?

Animointijuonta tukemaan voisin ehdottaa Buried Alivea. Kortti on tosin ikävän kapea. Suurin osa animointikohteista näyttää olevan vihreitä. Penumbra wurm sekaan? Ovatko Tombstalker ja Visara tai Avatar of Woe tämän kuution power-capin yläpuolella? Ne olisi ton animointivärin kortteja joka ehkä helpottaisi dekin draftaamista.

Monoblack-osasto vaikuttaa vahvalta. Matematiikan opettajan kuutioon kuuluu kyllä Pox oleellisena osana. Pet cardini Thrashing wumpus voisi myös mahtua mukaan.

Ramppi: Ondu giant? Kenties Nest Invader. Onko payoff ramppaamisesta tarpeeksi iso?

Hyviä 5cc+ kortteja
Listaan vain kortteja joista pidän ja jotka voisivat sopia tämän kuution powerleveliin vaikka saattavat heilua siellä ylärajoilla:
Miraculous recovery, Akroma's vengeance, Djinn of Wishes, Ant Queen, Deranged Hermit, Genesis, Mitotic slime, Crater Hellion, Mindslaver

Liian voimakkaita kortteja. Vaikea arvioida miten näiden poisto vaikuttaa tasapainoon, mutta nämä kortit vaikuttavat minusta nousevan selvästi muun massan yläpuolelle:
Swords to Plowshares, Reveillark, Lingering souls,  Mulldrifter, Counterspell, Hymn, Recurring nightmare, Shriekmaw, Lightning Bolt, Flametongue Kavu. Primeval ja Sun titaanit ovat omassa manaslotissaan muiden edellä ja Sundering Titan on selkeästi vahvin animointi/ramppauskohde.

Vihreään non-creatureiksi ainakin Squirrel Nest ja Call of the Herdiä. Jos haluaa kiki-miten kaveriksi toisen kahden kortin combon niin nestin kaveriksi voi lisätä earthcraftin, joka tosin on itsekseen aika blankkoa. Heartbeat of Spring voisi olla mielenkiintoinen kun sille ei ole rikkinäistä combotukea saatavilla. Might of Oaks ja revenge of the hunted lyövät todella lujaa, mutta cubessa on jo tuon roolin pelaajana become immense. Hurricanekin voisi mahtua Earthquaken vastapeluriksi mukaan. Beastmaster ascension, Creeping reneissance, Desert Twister, Doubling season, Genesis Wave, Momentous fall, One dozen eyes, Primal command, Primeval Bounty, Recycle, Vernal Bloom ja Wild Pair asetetaan myös ehdolle. Useimmat näistä ehdotuksistani lienevät siellä voimaskaalan yläpäässä.

Azorius miehenä haluan aina nähdä cubessa absorbin. Myös Swans of Bryn Argol ilahduttaa mieltä. Sky Hussar olisi kolmas kiki-synergiamies cubeen ja lisäisin kikin kaveriksi myös splinter twinin.

Osa ideoista varmasti huonoja, mutta jos seassa on yksikin hyvä niin viestini paransi cubea.




Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #5 : 05.06.15 - klo 09:10 »
Goblin-teemaan sopivina ehdottaisin Mogg war marshalia sekä Warren instigatoria. Kenkää näiden tieltä antaisin Slith Firewalkerille ja Crimson Muckwaderille. Squee on myös lähellä sydäntäni oleva kortti, jolla on uniikki efekti ja voi toimia monenlaisissa pakoissa, muttei liene rikki missään. Jos landintuhokortteja hyväksytään mukaan niin goblin ruinblaster on optio.

Goblinit eivät oikeastaan tarvitse enempää pushia, mutta pidetään mielessä.

Lainaus
Rebelejä: Jos protectionia ei katsota liian vaikeaksi mekaniikaksi niin ne prot 2/1 lenturit?

Lähinnä hyvistä hakureista on pulaa. Defiant Vanguard vois vielä mennä, Ramosian Liutenant on statseiltaan aika surkea. Kolmen manan 2 powerin lentureista on ylitarjontaa ja slotit kilpailtuja.

Lainaus
Ovatko Tombstalker ja Visara tai Avatar of Woe tämän kuution power-capin yläpuolella? Ne olisi ton animointivärin kortteja joka ehkä helpottaisi dekin draftaamista.

Monoblack-osasto vaikuttaa vahvalta. Matematiikan opettajan kuutioon kuuluu kyllä Pox oleellisena osana. Pet cardini Thrashing wumpus voisi myös mahtua mukaan.

Mainitut mustat lihat ovat todellakin turhan kovia. Wumppa oli pitkään kuutiossa, mutta voitti ihan liikaa pelejä silloinkin, kun vastustajalla oli heti näyttää siihen pultti.

Lainaus
Ramppi: Ondu giant? Kenties Nest Invader. Onko payoff ramppaamisesta tarpeeksi iso?

Ondu sai just kenkää. Kakkosen dropeissa on pahasti ylitarjontaa - ongelma on enemmänkin tuon payoffin ajoittainen riittämättömyys.

Lainaus
Hyviä 5cc+ kortteja
Listaan vain kortteja joista pidän ja jotka voisivat sopia tämän kuution powerleveliin vaikka saattavat heilua siellä ylärajoilla:
Miraculous recovery, Akroma's vengeance, Djinn of Wishes, Ant Queen, Deranged Hermit, Genesis, Mitotic slime, Crater Hellion, Mindslaver

Noista Genesis on varmaan lähimpänä menossa pakkaan. Recovery on omaan makuuni turhan sivussa väripyörästä. Tykkään cubessa jo olevista wratheista ja isoista lentureista enemmän kuin ehdotetuista. Ant Queen ja Hermit ovat turhan hyviä. Slimessä on liikaa tekstiä ja Hellion kilpailee muiden kuutosen droppien kanssa, joita löysin punaiselle juuri lisää. Slaveria pitää harkita, vaikka onkin turhan voimakas kortti niin on se vain niin siisti.

Lainaus
Liian voimakkaita kortteja. Vaikea arvioida miten näiden poisto vaikuttaa tasapainoon, mutta nämä kortit vaikuttavat minusta nousevan selvästi muun massan yläpuolelle:
Swords to Plowshares, Reveillark, Lingering souls,  Mulldrifter, Counterspell, Hymn, Recurring nightmare, Shriekmaw, Lightning Bolt, Flametongue Kavu. Primeval ja Sun titaanit ovat omassa manaslotissaan muiden edellä ja Sundering Titan on selkeästi vahvin animointi/ramppauskohde.

Stoppi, pultti ja countteri eivät ole efektiltään missään määrin rikkinäisiä, ainoastaan alihintaisia. Counterin haluan pitää, mutta noille poistoille löytyy kyllä vaihtoehtoja. Hymniä, FTK:ta ja Mawia ilman pärjää kyllä. Rekku, Mullikka ja Larkki ovat vain liian siistejä, että raaskin niitä vielä cutata. Titaanit on jätetty tarkoituksella voimakkaiksi mutta hintaviksi rareiksi, mutta kenkää saattaa tulla jos alkavat ratkomaan liikaa pelejä.

Linkkua vähän tasapainottaa se, että joudut splashaamaan flashbackin tai menevään huonolle väriyhdistelmälle. Toki jossain junkissa se on lähes paras kuviteltavissa oleva kortti. Battle Screech on tosin vieläkin törkeämpi, eikä prossukaan reilummasta päästä ole. Pitää vähän miettiä noiden kanssa.

Lainaus
Vihreään non-creatureiksi ainakin Squirrel Nest ja Call of the Herdiä. Jos haluaa kiki-miten kaveriksi toisen kahden kortin combon niin nestin kaveriksi voi lisätä earthcraftin, joka tosin on itsekseen aika blankkoa. Heartbeat of Spring voisi olla mielenkiintoinen kun sille ei ole rikkinäistä combotukea saatavilla. Might of Oaks ja revenge of the hunted lyövät todella lujaa, mutta cubessa on jo tuon roolin pelaajana become immense. Hurricanekin voisi mahtua Earthquaken vastapeluriksi mukaan. Beastmaster ascension, Creeping reneissance, Desert Twister, Doubling season, Genesis Wave, Momentous fall, One dozen eyes, Primal command, Primeval Bounty, Recycle, Vernal Bloom ja Wild Pair asetetaan myös ehdolle. Useimmat näistä ehdotuksistani lienevät siellä voimaskaalan yläpäässä.

Jotenkin en osaa mieltää CotH:ia non-creaturena. :D Eiköhän joku noista vihreistä vehkeistä mene sisään, nuo pri-alkuiset ainakin ovat olleet harkinnassa.

Lainaus
Azorius miehenä haluan aina nähdä cubessa absorbin. Myös Swans of Bryn Argol ilahduttaa mieltä. Sky Hussar olisi kolmas kiki-synergiamies cubeen ja lisäisin kikin kaveriksi myös splinter twinin.

Absorb on kyllä klassikko, vois hankkia. Kiki on jotenkin Twiniä siistimpi, koska tekee asioita myös ilman comboa, vaatii hankalat manat ja kuolee mihin tahansa poistoon. Twini vaatii joko combon tai tosi paljon valuemiehiä.

Lista elää ja kehittyy, pysykää kanavalla.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #6 : 25.06.15 - klo 13:44 »
Cubea päivitetty, avausviestin linkkien takaa löytyy edelleen. Lisätty paljon tokenien tuotantoa ja sacrifice-teemaan sopivia kortteja sekä vähän selfmilliä. Powerleveliä on tuotu alaspäin ja curvea ylöspäin, etenkin valkoista ja punaista on nerffattu. Vihreä väri on vahvistunut kovastikin, tällä hetkellä sininen ja punainen vaikuttavat hieman muita heikommilta. Ero on kuitenkin sen verran pieni, että se korjaa draftatessa itsensä.

Muutama kortti on nyt varaa cutata joka väristä, tosin ei tuo 120/väri mikään ehdoton ole. Keskihintaisia fakseja voisi ehdottaa lisää.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Meltyman

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #7 : 25.06.15 - klo 14:43 »
Tavoitteena on ollut luoda mahdollisimman hyvä draftiympäristö.....

Suosittelen laittamaan cubea pienemmäksi.
Vaikeampi saada tribaleita toimimaan järkevästi noin isolla poolilla.
Lisäksi joudut lisäilemään paljon tauhkaa eri osioihin vain koska "pitää" olla 120 joka värillä jne :)

Itsellä oli 720 ja ei siihen saanut toimimaan kunnolla mitään erityisiä pläänejä, joten dekit olivat lähinnä goodstuffia.
540 on tuntunut hyvältä koolta cubelle, ettei joka draftissa ole ihan samat kortit kierrossa kuitenkaan.

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #8 : 25.06.15 - klo 15:26 »
Mulla on kyllä ihan päinvastaiset kokemukset. Isommalla cubella joudut tekemään ihan aidon valinnan sen suhteen, että lähdenkö yrittämään vaikkapa goblineita ja ottamaan riskin sen suhteen, että aukeaako riittävästi palkintokortteja. Pienemmällä cubella drafti on enemmän autopilottia, tässä kaikki palaset eivät aina loksahda kohdalleen ja joutuu olemaan luovempi.

Ja tauhkaa on lisätty nimenomaan sen vuoksi, että alkuun cubessa oli aivan liikaa halpoja ja voimakkaita kortteja, minkä vuoksi pelattavien korttien määrä oli lopulta paljon vähäisempi. Nyt kun keskimääräinen kortti on heikompi, voi myös manahinnaltaan kalliimpia kortteja jo harkita laittavansa dekkiin ja pakat monipuolistuvat. Ja ongelma ei todellakaan ole saada 120 korttia joka väriltä täyteen vaan saada tiivistettyä värit edes tuohon 120 korttiin ja silti tukea riittävästi eri arkkityyppejä. Esimerkiksi valkoisella rebelit vievät aika paljon creatureslotteja curven alapäästä. Lisäksi sinne on mahdutettu +1/+1 -countersynergiakortteja, ja mukaan pitäisi mahtua vielä "muita" kortteja, joista kaikki mielenkiintoiset eivät mitenkään mahdu.

Ja sitten vielä: mitkä 220 korttia pitäisi cutata? :D
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Meltyman

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #9 : 26.06.15 - klo 08:52 »
Kyllähän se vaikka 360 cubessakin on päätös lähteä jollekkin vähän kapeammalle pläänille, niinkuin vaikka stormi, koska draftissa on muitakin pelaajia.
Goodstuffi on vaan cubeissa yleensä se hyvä plääni, kun ei harmita jos ei saanut niitä 10 eri palasta mitkä tarvitsi.

Mitä isompi pooli ja yleensä myös sitä myötä isompi hajonta eri arkkityyppejä mille lähteä, niin on tietysti myös isompi todennäköisyys olla näkemättä niitä eri arkkityyppejä.
Se voi olla cubenrakentajalle itsestäänselvyys mitä arkkityyppejä cubesta löytyy ja mitä kortteja ne sisältää, mutta asia on eri kun otat 7 pelaajaa itsesi lisäksi draftaamaan, jotka tuskin ovat jaksaneet opiskella ulkoa mitä se cubesi sisältää.
 
Itsehän väsäilin 720-cubea jokusen vuoden ja sisällä oli vaikka mitä hienoja arkkityyppejä, tulos oli kuitenkin se, että ihmiset lähtivät yleensä ottamaan parhaita kortteja, eikä koittamaan jotain narrowia plääniä, kun siitä ei todellakaan ollut varmuutta tai tietoa voiko vaikka stormille olla tarpeeksi rompetta.

Mitä voisi karsia?

Esimerkkejä:
Poistoissa löytyy
doom blade ja Spread the Sickness
Lightning Strike ja Spire Barrage
mind control ja domestication
Faith's Fetters ja Debtor's Pulpit

Creatureista
Whipcorder ja Loxodon Mystic
man-o'-war ja voidwielder
thrill-kill assassin ja returned phalanx
jne jne...

En ymmärrä miksi pitäisi olla useita creatureita tai poistoja jotka tekevät saman asian, mutta toinen on vaan todella paljon parempi.
Itse leikkaisin jommasta kummasta päästä näitä pois.
Onko se mielekkäämpää, että poolissa välillä on mind control ja välillä domestication ?
Eikö ole parempi vaan pitää erilaisia efektejä ja vähentää samaa efektiä olevia ?
« Viimeksi muokattu: 26.06.15 - klo 08:54 kirjoittanut Meltyman »

Poissa Retardi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #10 : 26.06.15 - klo 09:52 »
Mitä voisi karsia?

Esimerkkejä:
Poistoissa löytyy
doom blade ja Spread the Sickness
Lightning Strike ja Spire Barrage
mind control ja domestication
Faith's Fetters ja Debtor's Pulpit

Creatureista
Whipcorder ja Loxodon Mystic
man-o'-war ja voidwielder
thrill-kill assassin ja returned phalanx
jne jne...

En ymmärrä miksi pitäisi olla useita creatureita tai poistoja jotka tekevät saman asian, mutta toinen on vaan todella paljon parempi.
Itse leikkaisin jommasta kummasta päästä näitä pois.

Esimerkeistäsi aika harvasta voi sanoa, että sama asia mutta toinen on suoraan parempi, ja esim. Strike / Barrage ja Fetters / Pulpit ovat kyllä aivan eri asiaa tekeviä kortteja.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #11 : 26.06.15 - klo 14:34 »
En ymmärrä miksi pitäisi olla useita creatureita tai poistoja jotka tekevät saman asian, mutta toinen on vaan todella paljon parempi.
Itse leikkaisin jommasta kummasta päästä näitä pois.
Onko se mielekkäämpää, että poolissa välillä on mind control ja välillä domestication ?
Eikö ole parempi vaan pitää erilaisia efektejä ja vähentää samaa efektiä olevia ?

Olen periaatteessa samaa mieltä ja pyrkimys onkin välttää liikaa samaa tekeviä kortteja. Draftaamisen kannalta on kuitenkin ero siinä, onko 2 control magicia 800 kortissa vaiko 1 control magic 600 kortissa. Haluan tiettyjä efektejä löytyvän tietyllä frekvenssillä - kumpi mainituista suhdeluvuista on sitten parempi, sitä voidaan toki pohtia. Samasta syystä haluan cubessa olevan riittävän määrän täppereitä, manowareja, manatonttuja sekä mustia ja punaisia poistoja, niin että sopivilla väreillä oleva saa joka draftissa ainakin mahdollisuuden ottaa kyseinen efekti pakkaansa. Se pitäisikö kyseistä efektiä olla tarjolla enemmän tai vähemmän on jatkuvan evaluoinnin alla.

Tuo että cuben rakentaja on randomdraftaajaa paremmin perillä tuetuista arkkityypeistä pitää kyllä paikkaansa. Kuitenkin jos boosterista kurkistaa Goblin Chieftain tai Cytoplast Root-Kin, voi kuvitella jotain supporttia cubesta löytyvän. Muutenkin cubessa kortit ovat varsin tasavahvoja ja playableja saa aina draftissa enemmän kuin runsaasti, joten jotain synergioita pitää draftatessa hakea, jotta saa edgeä kanssapelaajiin.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #12 : 15.01.16 - klo 13:48 »
Nostetaas tämä, kun muutkin ovat viimeaikoina kyselleet kuutioihinsa vinkkejä ja saaneetkin niitä.

LISTA


Listaa on jonkin verran muutettu, ja monimutkaisemmatkin kortit sallitaan, niin kauan kuin kortin lukemalla tajuaa sen toiminnan alle minuutissa (sorry Animate Dead). Teemoja ja arkkityyppejä väripareittain:

UW: affis, spirits/arcane
UB: gravekikkailut, spirits/arcane
BR: goblins, sacrifice, reanimator
RG: ramppi, liha (mietin myös beasteja mutta palkintokortteja on aivan liian vähän)
GW: plussacounterit, tokenit
WB: rebels, spirits/arcane, geneerinen value
BG: sacrifice, gravekikkailut
UG: plussacounterit, ramppi
UR: ei varsinaista teemaa, yleensä spellipohjainen kontrolli
WR: ei varsinaista teemaa, yleensä aggro

Affis on vähän kaikki tai ei mitään, jos menee all-in voi saada hyvän dekin mutta jos ei aukea tai 2 pelaajaa yrittää samaa niin sitten ei. Reanimointi jää yleensä sivujuoneksi muuten solidiin pakkaan. Sacrifice, yleinen gravekikkailu, plussacounterit, goblinit ja ramppi toimivat kokonaisina dekkeinä. Rebeleitä ei saa koko dekin verran, mutta yleensä tarpeeksi antamaan kivasti valueta. Spiritit ja arcanet ovat myös vähän randomsynergioita eikä niistä ihan riitä kokonaiseen pakkaan.

Nyt sitten varsinainen kysymys: Pitäisikö luopua cuben singletoniudesta ja laittaa joitakin arkkityyppien avainkortteja kaksin kappalein? Boostia saisivat järjestyksessä Splice into arcane, Spiritit, Affis, Rebelit, Reanimaattori, Goblinit.

Triplalandit meinaan ottaa pois kun antavat vähän liian hyvät manat. Tuleepahan enemmän slotteja kikkalandeille. Edelleen kaivataan ehdotuksia 6+ CMC korteille, jotka ovat riittävän hyviä jotta päätyvät dekkiin asti olematta kuitenkaan automaattisia first pickejä. Erityisesti lisää reanimoitavaa lihaa kaivattaisiin, mielellään sellaista joka ei ole ihan GG animoitunakaan ja jonka voi myös hardcastata ramppidekissä. Siniselle ja vihreälle voi ehdottaa muuten vain siistejä kortteja lisää, muiden värien osalta olen suht tyytyväinen isoimpaan osaan korteista.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Haumando

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #13 : 15.01.16 - klo 18:16 »
Nyt sitten varsinainen kysymys: Pitäisikö luopua cuben singletoniudesta ja laittaa joitakin arkkityyppien avainkortteja kaksin kappalein? Boostia saisivat järjestyksessä Splice into arcane, Spiritit, Affis, Rebelit, Reanimaattori, Goblinit.

En ole itse testannut singleton säännöstä luopumista, mutta huonona puolena voi nähdä sen että pakat alkavat muistuttaa sitä enemmän cuben rakentajan suunnittelemia constructed dekkejä mitä pidemmälle tämän vie. Nuo arkkityypit ovat hieman ongelmallisia tuon jutun suhteen muutenkin.

Itse olen alkanut suosimaan omassa cubessani arkkityyppejä, jotka eivät vaadi kriittistä massaa arkkityypin kortteja ja joiden kortit ovat hyviä monenlaisissa pakoissa. Draftisuunnitelmien epäonnistuessa dekeistä tulee eri arkkityyppien sekoituksia mutta siliti pelattavia.

Voihan tuota kyllä aina testata, jos peliporukkasi ei vaan vedä ideasta herneitä nenään. Sittenhän sen näkee millaiseksi pelit muodostuvat. En nyt ehtinyt cubelistaasi selaamaan niin syvällisesti että osaisin arvioida miten tuossa käy. Noin isossa cubessa ei välttämättä tule ongelmia muutamien korttien lisäämisestä. Ehkä pakat olisivat silti melko monimuotoisia ja kriittisen massan draftaaminen helpottuisi. Toisaalta korttien lisääminen voi houkutella myös useampia pelaajia samassa draftissa yrittämään arkkityyppiä, jolloin he todennäköisesti saavat pelikelvottomat pakat.

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #14 : 16.01.16 - klo 12:01 »
No siinäpä tuli hyviä kommentteja puolesta tai vastaan, ja pitkälti samaa mieltä kaikesta. Tuo cuben iso koko kyllä takaa sen, että dekeissä on useammin synergioita vähän sieltä sekä täältä ja harvemmin edes pääsee puhtaalle arkkityypille vaikka pyrkisi. Tavoite tosiaan on peluuttaa mahdollisimman monipuolisia kortteja, esim. Blessed Spirits joka toimii sekä aurojen, spirittien että plussacounterien kanssa. Splice into arcane mekaniikkana hyötyisi eniten boostista, mutta toisaalta kortit ovat pelattavia ilmankin ja splice on enemmänkin kirsikka kakun päällä.

Metalcraft on tässä ongelmallisin mekaniikka, koska se vaatii kriittisen massan fakseja dekkiin toimiakseen. Tuli mieleen, että voisi yrittää löytää enemmän kikkafakseja suoraviivaisten lihojen sijaan, jolloin voisi draftailla myös erilaisia artifaktidekkejä. Salvagers tuli ekana mieleen. Jos punaiselta löytyisi tarpeeksi synergioita, niin saisi UR (tai WR) yhdistelmällekin jotain teemaa.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa Meltyman

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #15 : 30.01.16 - klo 15:19 »
Nostetaas tämä, kun muutkin ovat viimeaikoina kyselleet kuutioihinsa vinkkejä ja saaneetkin niitä.

LISTA


Nyt sitten varsinainen kysymys: Pitäisikö luopua cuben singletoniudesta ja laittaa joitakin arkkityyppien avainkortteja kaksin kappalein? Boostia saisivat järjestyksessä Splice into arcane, Spiritit, Affis, Rebelit, Reanimaattori, Goblinit.

Triplalandit meinaan ottaa pois kun antavat vähän liian hyvät manat. Tuleepahan enemmän slotteja kikkalandeille. Edelleen kaivataan ehdotuksia 6+ CMC korteille, jotka ovat riittävän hyviä jotta päätyvät dekkiin asti olematta kuitenkaan automaattisia first pickejä. Erityisesti lisää reanimoitavaa lihaa kaivattaisiin, mielellään sellaista joka ei ole ihan GG animoitunakaan ja jonka voi myös hardcastata ramppidekissä. Siniselle ja vihreälle voi ehdottaa muuten vain siistejä kortteja lisää, muiden värien osalta olen suht tyytyväinen isoimpaan osaan korteista.

Riko singleton niissä kohdissa missä tuntuu että se ei tule toimimaan ilman.
Splice into arcane tuntuu ainakin jutulta mikä tuskin tulee rikkomaan formaattia.
Noihin tribaaleihin tuntuisi kohtuulliselta laittaa 1 kpl lisää niitä miehiä jotka antaa +1+1 tai sitten ovat muuten "koukku" sille tribaalille lähtemiseen.

Reanimatoriin en keksi syytä lisäämään samoja kortteja, kun sille on aika iso kirjo enablereita olemassa ?

Mulla oli joku reilu vuosi sitten muistaakseni 3 kpl  Aluren, Gravecrawler, Enduring Renewal, Birthing Pod, Goblin Welder, mutta se tuntui kyllä liialta.
2 kpl tuntuu sopivalta, ettei joka draftissa ole useita kappaleita noita, mutta voi kuitenkin olettaa näkevänsä niitä edes sen yhden kappaleen verran.

Tämä ei siltikään ole muuttanut mun cubea sellaiseksi, että jokaisessa draftissa aina joku pelaa Alurenia, Welderiä, Birthing Podia jne.

Tuskin tulen palaamaan singleton "sääntöön", joka on aika kummallinen :D

-------------------------------------------

En ymmärrä tuota käsitettä, että on liian hyvät manat.
Eikö mtg:n huonoja puolia ole juurikin kun ei tule sitä oikeaa väriä ja odotat häviötä?
Miksei cubessa saa pelata viittä väriä joka kerta? Keneltä se on pois ?
Muutenkin ne landit pitää osata pikatakkin, ei se riitä että ne löytyy cubesta ! :)

Makuasioita, mutta omassa cubessani koitan varmistaa, ettei manabasen takia tarvitse hävitä pelejään.

-------------------------------------------------------

Korttiehdotuksia:
voidmage prodigy
shu yun, the silent tempest
Scatter to the Winds
Thopter Spy Network
River Kelpie
Proteus Staff
Clever Impersonator
Fowl Play
Free-For-All
Magical Hacker
Richard Garfield, Ph.d.

Yasova Dragonclaw
Collected Company
Oath of Druids
Song of the Dryads
Oath of Nissa
Evolutionary Leap
Shaman of Forgotten Ways

« Viimeksi muokattu: 30.01.16 - klo 16:27 kirjoittanut Meltyman »

Poissa Nastaboi

Vs: Juhan "unbroken" limited cube - kommentteja
« Vastaus #16 : 31.01.16 - klo 11:39 »
Kiitos rohkaisusta, varmaan kokeilen lisätä muutaman tuplan kunhan kerkiän. Reanimator tosiaan kaipaa ehkä eniten sitä hyvää-mutta-ei-liian-hyvää animoitavaa.

Liian hyvillä manoilla tarkoitan nimen omaan sitä, että niitä landeja ei tarvitse pikata kovin korkealle. Jos on kaksivärisellä ja avaa jotain splashaamisen arvoista, niitä sopivia dualeja saa kyllä aina joutumatta passaamaan mitään kovin kriittistä. Trilandien kanssa tämä korostuu, koska jos draftaat kaksiväristä, trilandeista osuu dekkiisi 3/10 normaalin 1/10 cyclestä sijaan. Jos taas olet kolmella värillä, trilandeista osuu 7/10 normaalin 3/10 sijaan, ja lisäksi yksi on vielä jackpot. Itse tykkään enemmän siitä, että joutuu vähän tekemään kompromisseja draftin aikana ja että lukuisten värien pelaamiselle tulee edes jokin hinta.

Toki myös (non-utility)landien kokonaismäärää voi tiputtaa, nuo M10/INN-landit varmaan tylsinpinä lähtisivät. Meinaan myös kokeilla borderposteja, saa vähän lisää random fakseja jos on niiden tarpeessa.

Korttiehdotuksista Thopter Spy Network ja Song of the Dryads varmaan päätyvät cubeen. Thopterista mietin aiemmin että onko liian hyvä, mutta onhan se nyt törkeän hidas. Vihreällä on jo tällä hetkellä kaikkein suurin osuus rareja suhteessa muihin väreihin, joten ennemmin yritän tiputtaa sieltä rareja kuin lisätä uusia. Myöskään hopeareunaiset kortit eivät innosta.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM