Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet  (Luettu 13963 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kaitsu

Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« : 15.04.16 - klo 00:00 »
14.4.2016
(Kirjoittanut Aarne Pyulze, alkuperäisenä täällä: http://www.boatbrew.com/magic-the-gathering/2016/4/14/modern-after-dawn-april-provisions)

Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet

Hei, naiset ja herrat, pojat ja tytöt!
Minun viimeisin tajunnanvirtani piti sisällään teorisointia, formaattiin valmistautumista, dekkien selailua ja data-analyysiä. Tuloksena on kooste kaikista korteista joilla muuttaa dekkisi ja koko kuun korttivalintojen mietintäprosessi tiivistettynä yhteen kuvaan. Se varmasti herättää paljon kysymyksiä.
Tästä voi nähdä kaiken isommassa mittakaavassa, ja se on iso etu. Katsomalla kaikkia mahdollisuuksia on helpompaa tehdä pakka- ja korttivalintoja. ”Pelikelvoton” on Modernissa liian vahva väite, sillä on todella vaikea todeta korttien olevan täysin sitä. Otetaan vaikka Heartless Summoning, joka näki competitivessa peliä. Eye of Ugin lähti, mutta ei kenties tulisi heti mieleen että uudehkosta Sanctum of Uginista voisi olla sen korvaajaksi.
Mutta tässä tosiaan ns. ”big picture”, ja mitä voimme olettaa sen pohjalta metan olevan. Sitten puhun lisää silmäänpistävistä korteista, rogue-dekeistä ja annan suositukseni mitkä ovat tämän hetken Top 3 luotettavaa dekkivalintaa.


 
Ennen kuin vedän liikaa johtopäätöksiä, avaan vähän mitä tämä kuva sisältää. Yläkulmissa on Modernin game planeja ja strategioita tällä hetkellä. Keskellä isot houkutukset, Thopter-combo ja Ancestral Visions. Ja loput ovatkin vastauksia niihin suunnitelmiin ja mainittuun comboon. Formaatissa on todella paljon vastauksia Thoptereihin, ja ennemmin ehdotankin varautumaan dekkeihin jotka haluavat voittaa Thopterit. Olipa se jokin ison manan dekki, jokin mahtava combo jolla on keinoja puolustautua vihaa vastaan, siniseen pohjaava aggro-controlli tai kestävä creature-dekki kuten Dredge, sinulla on mistä valita.

Tässä omat huhtikuun teesini:
 
•   UR Tempo tulee olemaan asia. Thing in the Ice, Ancestral Vision, Goblin Dark-Dwellers, Disrupting Shoal, Spellstutter Sprite, Gitaxian Probe, Young Pyromancer. Lista hyvistä korteista on pitkä, vaikka tietysti ensin ja viimeksi mainittu eivät oikein synergioi. Näyttää paperilla hyvältä, ja käytännössä aika näyttää. Silti, tämä ei ole minun lempi-Thing.dec (alempaa löytyy siistimpi lista), vaikka voikin olla paras pitää dekki simppelinä konsistenssin ja tehokkuuden nimissä.
•   Jos kontrollia ei oteta lukuun, isoilla kentillä odotan näkeväni Burnia, Comboa, Affinitya, jonkin verran Jundia ja Scapeshiftiä.
•   Pidän todella U/x Tempojen kirjosta tällä hetkellä. En voi kyllin painottaa kuinka venyvien pelien ja tarpeettomien tasapelien välttäminen houkuttaa päätymistä Tempolle. Uskon Geist of Saint Traftin kaltaisten korttien palaavan, vaikka voikin olla raskasta toisinaan toivoa esimerkiksi Electrolyzen nostamista jotta pääsisi vastustajan tokeneista eroon ja saisi pidettyä racen itselleen suosiollisena. Jeskai Tempolla on myös uskottavat mahdollisuudet pulttailla kontrollivastustajat pois.
•   Pidän paljon myös Grixis Controllista, ja pitäisin siitä vielä enemmän ellei Rest in Peaceja olisi odotettavissa runsaasti.
•   Storm, Reanimator ja Living End ovat huonoja koska Rest in Peace ja counterspellit.
•   Oletettavat laskijat: Living End, Merfolk, Grishoalbrand, Storm jne.
•   Oletettavat nousijat: Lantern Control, Jund, Grixis Control, Jeskai Control/Tempo, UW Gifts Tron, Zoo, GW Hatebears, Boggles, Blue Moon
•   Edelleen ilmassa: Elffit, Burn ja Goblinit ('ilmassa', koska Thopterit voivat olla siedettävä matchup tai melko huono, tähänastiset näkemäni siniset listat ovat melko hitaita), MonoWhite Prison, Ascendancy (metan yhä muovautuessa), Scapeshift (alkuun pärjäsi, mutta tuleeko pärjäämään sinisille dekeille), Ad Nauseam (ei koskaan liian isoksi maalitauluksi joutunut vaikka onkin ollut useimmiten hyvä), RG Tron (ennen Eldrazeja hyvä, nykyisellään yhä vahva muttei ollenkaan ylivoimainen)
•   Innovaatiolle ja brewaukselle on tilaa.
•   Jeskai Ascendancy combot (vihreällä tai ilman) tuntuvat pärjäävän netissä, joko siksi että ihmiset unohtivat sen olemassaolon ja/tai kuinka pelata sitä vastaan, mutta ehkä yksinkertaisesti useimmat ovat huonosti varautuneita sitä vastaan. Joka tapauksessa dekki on todella vahva.
•   Monet dekit ovat toimivia ensimmäisen viikon tiedon pohjalta niin paperilla kuin netissä, mutta…
•   Tier 1 tulee luultavasti näyttämään samalta kuin Cruisen bännien jälkeen.
•   Abrupt Decay näyttää hyvältä. Sen suurin heikkous on tietysti Tasiguria ja Gurmag Angleria vastaan, mutta ne alkavat katoamaan kun samaan dekkiin ei helposti mahdu Thought Scouria ja Ancestral Visionia.
•   GW Hatebears näyttää vahvalta sekä Jundia että kontrollia vastaan (Voice, Smiter, Liege)

Aliarvostetut ja vähän huomioidut kortit

Thing in the Ice / Awoken Horror
Vengevine
Suppression Field
Restoration Angel
Kiki-Jiki, Mirror Breaker
Geist of Saint Traft
Jace, Architect of Thought
Goblin Piledriver
Teferi, Mage of Zhalfir
Izzet Staticaster
Dauntless Escort
Golgari Charm
Thrun, the Last Troll
Great Sable Stag
Skylasher
Rakdos Charm

Thoptereihin on todellakin vastauksia, monet niistä unohdettuja. Silti, todellinen ongelma ei ole löytää vastakeinoja Thoptereihin. Todellinen painopiste on tapella reiluja midrangeja ja Vision-kontrolleja vastaan. Siihen tarkoitukseen pidän Jeskai-dekeistä joissa on Teferi, Mage of Zhalfir tai Keranos, God of Storms sideboardilla, ja erinäisistä GWx-dekeistä pahoine lihoineen jotka rankaisevat Lilianoja: Voice of Resurgence/Loxodon Smiter, Knight/Liege, Thrun/Sigarda, lisäksi Thalia, Leonin Arbiter ja kumppanit. Mahdollisesti vielä isomman manan GW:t kuin yleensä voivat olla hyvä idea midrangejen voittamiseksi.
Lisäksi, tämä on oikea hetki muistuttaa Charmien olemassaolosta. Jund Charm exilee Swordin instanttina, sweeppaa tokenit tai antaa mahdollisuuden voittaa nopeammin jos vastus tapouttaa ahneesti. Rakdos Charm rikkoo Thopter Foundryn, peruu siitä saadut lifegainit, tai exilee Jund-version tapaan haudan. Golgari Charm sweeppaa Thopterit, tai tuhoaa viha-enchantmentit (esim. Abrupt Decayn kaverina Abzan Companyssa), tai pelastaa miehet kun vastustajalla on Supreme Verdict tai Anger of the Gods.

Abzan CoCo on vahva dekki ja sitä paljon pelanneenna on siitä muutama huomio, kun sopii odottaa kontrollidekkien aaltoa. Miten suojautua massapoistolta? Toivon että Dauntless Escort maksaisi 2 manaa ja olisi vaikka 2/2, koska on vaivalloista Chordata siihen. Burrenton Forge-Tender ole hyvä dekissä muuta kuin Burnia vastaan, sillä vastustajalla on yleensä muutakin poistoa kuin Anger of the Gods ja Kolaghan’s Command. Thrun ottaa Damnationista tai Wrath of Godista, samaten Sigarda. Pakassa on Orzhov Pontiff ja Decayt, mutta Golgari Charm on hyvä monissa tilanteissa. Se toimii varmasti vielä paremmin vihanalleihin pohjaavassa Little Kid / Wilted Abzanissa tai Jundissa.

Kortit kuten Skylasher voivat vaikuttaa huonoilta kunnes kontrollit ja Thopterit alkavat nostaa metassa päätään. Skylasherin hyödyt tulevat siitä että Thopter Foundryn tokenit ovat, kuten ehkä tiesitkin, sinisiä. Kyseistä hämistä ei voi myöskään counteroida.
 
Rogue-dekkejä! 

Esper Super Tempo Mentor
(click to show/hide)

Tämä on hieno pakka testata Thing in the Icea, ja, oma suosikkini. Pidän tästä versiosta enemmän kuin kontrolloivammasta versiosta, sillä molemmat ovat kuitenkin Tier2, ja tämä versio antaa todellakin pitää hauskaa.

UR Kiki
(click to show/hide)

Kyllä, tämä on Twinin epäkuollut ja maatumaton ruumis. Blue Moon on luultavasti parempi sinipunainen kontrolli, mutta tämä versio on budjetimpi ja toivottavasti päättää pelit nopeammin. Blue Moonilla se nimittäin tahtoo olla ongelma. Ylläoleva lista onkin sikäli kompromissi, koska Moonit ja Seasit ovat maindeckissa. Sideboardiltakin löytyy hyvin samanlaisia asioita.
 
 
MonoRed goblins
(click to show/hide)

Plussat: budjettidekki, nopea, paljon aikaa rundien välissä, yksinkertainen, konsistentti.
Miinukset: uhkapeli, lyö lujaa tai ei ollenkaan, epäinteraktiivinen



Top 3 luotettavat dekit
 
#1 Jund Midrange
Konsistentti, hyvät ja monikäyttöiset vastaukset kaikkeen, eikä turhan vaikea pelata.
#2 Jeskai Tempo/Kiki
Interaktiivine, nopea ja myöskin kykenee vastaamaan moneen asiaan.
#3 GW Hatebears
Nopea, hyvä nopeita dekkejä ja kontrollia vastaan, helppo ymmärtää, konsistentti, muttei kaikista interaktiivisin huolimatta monista vihakorteista.
 
Kunniamaininta: Lantern Control (luotettava, koska sillä ei ole montaa huonoa matchuppia, mutta ei ole helppoa pelata sitä vaadittavalla nopeudella).

Kiitos, ja ensi kertaan!
- Aarne Pyulze
- Youtube/Twitch – Boatbrew
Omien ja tiimiläisten accountit joilta striimaa:
- Magic Online – astrozombee
- Hearthstone - OthalaBor/Nightingale
- Faeria - OthalaBor/Nightingale

Kääntänyt foorumeille: Aleksi Kaitila

P.S.
Bonusdekkilista, Grixis Tapout Control:
(click to show/hide)

Poissa Tingle

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #1 : 15.04.16 - klo 00:45 »

Poissa Me_From_Finland

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #2 : 15.04.16 - klo 08:51 »
Eikö infectillä tee enää mitään?
Elämä on yhtä helvettiä, eikä se muutu juuri paremmaksi sen jälkeenkään.

Poissa hallava

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #3 : 15.04.16 - klo 13:29 »
Eikö infectillä tee enää mitään?

Uskoisin että tekee. Siinä vaiheessa kun ihmiset alkavat durdlailemaan Ancestral Visionsin ja Thopter Swordin kanssa voi nopea pakka helposti viedä voiton nenän alta. Lisäksi varsinkin nyt alkuvaiheessa ihmiset ei yksinkertaisesti osaa pelata kyseisiä pakkoja, mikä tekee paatuneesta myrkky-fanista onnellisen. Jos Jundi nostaa päätään (toistaiseksi kysymysmerkki, periaatteessa Visionsi on aika tappava sitä vastaan) niin sitten taitaa olla infektillä kuumemmat paikat.

Todellinen musta hevonen saattaa olla RUG Traverse Kiki joka pyöri hiljattain redditissä:
(click to show/hide)

Poissa Madmax88

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #4 : 24.04.16 - klo 15:55 »
Ancestral Visionista, omissa testailuissa en oo vakuuttunu niin paljoa kortista modernissa. Oma mielipide on että se on hyvä 1vuoron peluuna, 2vuorolla ok ja 3 jo ihan kiikunkaakun koska onhan modern nopea formaatti. Onko 4kpl liikaa deckeissä ja onko 2kpl liian vähän? Kuinka monesti pelit kaatuu controlleilla siihen että ne ei oo saanu tota suspendiin 1 tai 2 vuorol ja sitte nostaa ton aggroja vastaan vuorolla 3/4? Ite en vakuuttunu visionsista niin paljoa että sitä ite laittaisin nyt control listoihin.
Mitä mielipiteitä teillä?

Poissa Kaitsu

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #5 : 24.04.16 - klo 19:16 »
Ancestral Visionista, omissa testailuissa en oo vakuuttunu niin paljoa kortista modernissa. Oma mielipide on että se on hyvä 1vuoron peluuna, 2vuorolla ok ja 3 jo ihan kiikunkaakun koska onhan modern nopea formaatti. Onko 4kpl liikaa deckeissä ja onko 2kpl liian vähän? Kuinka monesti pelit kaatuu controlleilla siihen että ne ei oo saanu tota suspendiin 1 tai 2 vuorol ja sitte nostaa ton aggroja vastaan vuorolla 3/4? Ite en vakuuttunu visionsista niin paljoa että sitä ite laittaisin nyt control listoihin.
Mitä mielipiteitä teillä?

Oma fillis siitä kortista on, että en halua koskee siihen juuri mainitsemistasi syistä. Sivuhuomiona en varmaan haluu koskee Thopter-komboonkaan. Artikkelin alkuperäinen kirjoittajakaan ei väittänyt että ne dekit olis hirveen luotettavia, ainoastaan houkuttelevia. Molemmat durdlee ihan perhanasti, ja Modern Champseissa tuli se tunne että nopeat dekit on edelleen vahvoja.

Poissa eosforos

Vs: Modernin aamunkoitto. Huhtikuun mietteet
« Vastaus #6 : 25.04.16 - klo 14:47 »
Ancestral Visionista, omissa testailuissa en oo vakuuttunu niin paljoa kortista modernissa. Oma mielipide on että se on hyvä 1vuoron peluuna, 2vuorolla ok ja 3 jo ihan kiikunkaakun koska onhan modern nopea formaatti. Onko 4kpl liikaa deckeissä ja onko 2kpl liian vähän? Kuinka monesti pelit kaatuu controlleilla siihen että ne ei oo saanu tota suspendiin 1 tai 2 vuorol ja sitte nostaa ton aggroja vastaan vuorolla 3/4? Ite en vakuuttunu visionsista niin paljoa että sitä ite laittaisin nyt control listoihin.
Mitä mielipiteitä teillä?

Minkälaisissa listoissa oot testannu? Ainakin teoriassa Goblin Dark-Dwellers ja mini-Jace tukee hyvin Ancestral Visioneita; Jace loottaa ylimääräiset hautaan ja GDD castii ne sieltä. Grixis tai Jeskai controlista voisi löytää kodin? Sen verran vaatii tukea ympärilleen että oikein on varmaankin pelata joko nollaa tai neljää kappaletta.