Hmm.. Huomaan, että pakka on saatu rakennettua niistä korteista, mitä tällä hetkellä löytyy? Annan aploodit kyllä, että sillä on saatu vedettyä kuonoon jotain pelaajia. En tiedä kuinka kauan pakka on ollut kasassa, mutta ainahan löytyy jotain korjattavaa... Tässä pari vinkkiä mistä leikata pois rohkeasti:
1) Liian vähän manatonttuja/ramppia: Tarkoitushan on saada helkkaristi manaa käyttöön, eiks niin? No missä sun tontut on? Hyvät ländien hakijaspellit kuten Cultivate ja Kodama's Reach puuttuu täysin, myös
Oracle of Mul Daya antaa suurta landiramppia muihin verrattuna. Myös manatonttuja/-kiviä kannattaa laittaa lisää vain:
Birds of Paradise,
Llanowar Elves,
Elvish Mystic,
Fyndhorn Elves,
Sylvan Caryatid,
Sol Ring (MUST MELKEIN JOKA PAKKAAN!!!!!),
Basalt Monolith,
Grim Monolith,
Darksteel Ingot,
Coalition Relic. Monista tontuista kanssa huomaa, että ne ovat 1 manaa maksavia, joten katso vähän muita tonttuja, mitkä sinulla on ja korvaile niitä näillä ehdotuksilla. Rampin kautta voit myös vähän ottaa pois ländeistä, niin ei sitten myöhemmin pelin aikana nosteta niin usein landia.
2) Liikaa vaniljakortteja: Kortit jotka eivät tee yhtään mitään... Mitä hyödyt näistä? Kysy itseltäsi: Mitä tämä creature tekee muuta kuin sillä on power and toughness? EDH on tarkoitettu isommille, pelottavimmille ja voimakkaammille möröille. Sitten kun lisäät näihin jotain pelottavia ETB (Enters the Battlefield) tai muita pysyviä efektejä, niin jopa vihutkin alkaa miettimään. Erittäin voimakkaita efektejä luo jo pelkkä
Woodfall Primus,
Spearbreaker Behemoth,
Gruul Ragebeast,
Urabrask the Hidden,
Inferno Titan,
Terastodon,
Avenger of Zendikar ja/tai
Vorinclex, Voice of Hunger, siinä muutama esimerkki. Tai sitten ei sen mörön tarvi olla kauhean iso, mutta se, mitä se tekee, tekee siitä pelottavan, kuten
Elvish Piper tai
Acidic Slime. Myös pelkkä
Reclamation Sage antaa tosi nopean ja vahvan efektin tullessaan pöytään. EDH:han on täynnä artifacteja ja Enchantmentteja joten näillä saadan ne helposti pois riivaamasta.. Ja Graveyardian ei kannata unohtaa, pelkkä
eternal witness kanssa palauttaa hyödyllisiä kortteja takaisin käyttöön...
3) Ei poistoja? Missäs vihujen mörköjen poistot? Vihukin laittaa jotain pöytään ja jotkut ovat niin pahoja jotka vaativat välittömän poiston. Vihreällä ei erityisemmin ole mitään supermäärää poistoja (joitain), mutta sinun onneksesi punaiselta löytyy jokunen hyvä läpyskä, jolla diilata ongelmatilanteita:
Beast Within,
Krosan Grip,
Blasphemous Act,
Chaos Warp, joskus jopa topdeck
Bonfire of the Damned isolla miracle maksulla voi olla yksipuolinen boardswipe. Sit myös artifacteista löytyy joitain semiokpoistoja, kuten
Nevinyrral's Disk ja
Spine of Ish Sah. Jälkimmäinen on aikas budjettiversio joten kannattaa miettiä mitä hankkia...
4) Lisää huijausta yms tuutoria. Pakasta kortinhaku on aina poikaa, ja varsinkin kun niitä pääsee suoraan laittaan ötököinä pöytään. Huomaan, että olet tajunnut tämän idean jo tuosta
Quicksilver Amuletista. Vihreä osaa tosi hyvin huijata mörköjä pöytään, joten niitä kannattaa kanssa tunkea pakkaan tietty määrä. Tällaisia lappuja on esim.
Green Sun's Zenith,
Tooth and Nail,
Elvish Piper,
Birthing Pod Chord of Calling ja minun lempparini
Natural Order, koska mikä olisikaan hauskempaa vuorolla 3 viimeistään vaihtaa
Elvish Mystic vaikkapa
Terastodoniin ja rikkoa vihujen ländit.
Now thats ugly.
4) Lapunnosto on tosi heikko. Aggraoramp pakoilla on yleensä tapana ulostaa koko käsi pöytään, ja sit vituttaa kun mennään topdeck menetelmällä, varsinkin vitutusta nostaa se jos ne on ländejä...
Siksi lapunnosto on erittäin tärkeää omistaa tässäkin formaatissa niin ei laput lopu. Punaisella lapunnosto on tosi heikkoa, mutta vihreä tarjoaa semihyvän määrän lapunnostoa, kuten
Harmonize,
Sylvan Library,
Greater Good,
Soul of Harvest ja
Garruk, Primal Hunter. Myös nostoa tarjoaa hyvä määrä artifacteja, kuten
Mind's Eye,
Loreseeker's Stone5) Kysy itseltäsi, mitä tältä pakalta haluan. EDH on tarkoitettu taktiselle pakanrakennukselle, jossa yhdistät tietyt korttien elementit yhteen nippuun, joka on sinun suunnitelma. Haluatko Voltron tyyppisen (Commander 21 (combat)damagea vihuun ja voitto), vai haluatko puhtaan aggron, missä äijät käännetään kenoon, ja isketään suoraa damagea joko combat damagen kautta tai muuten saadaan vihut lifet nollaan.
5.1) VOLTRON: Jos miettii Ruric-Tharia, tämähän on kävelevä tappaja, joka ajaa vihun n. 4 vuorossa hengiltä, jos siis ei oteta mukaan mitään pumppuja artifacteista yms. silloin kello vain nopenee ja vihun tarvii alkaa löytää vastauksia nopeammin. En tiedä kuinka selvät commandersäännöt on, mutta jos yksittäinen komentaja on tehnyt 21 COMBATdamagea (ei noncombat, esim Ruricin iskemät bitchläpit noncreaturespelleistä) pelaajaan, tämä häviää pelin. Tämä on aikas "suora" lähestymistapa. Silloin käännetään pakan kortit kys. suunnitelmaan: Halutaan nopea haste ja suojelu (
Hall of the Bandit Lord,
Lightning Greaves,
Swiftfoot Boots,
Anger (gravella),
Fervor). Voltron tyyppisillä on yleensä tapana iskeä monta auraa niskaan (esim.
Uril, the Miststalker), Ruricilla tuo maksaa joka kerta 6 päähän (ellei sit ole lifelinkkiä) joten ei kannata sillain miettiä. Siksi siis equipmenttien kautta kannattaa lähestyä, esim
Sword of X and Y ovat tosi voimakkaita (jos valitset Feast and Faminen, niin huomaa hyvä synergia
Aggravated Assaultin kanssa infficombattiin)
5.2) Jos taas ajatellaan että halutaan isoja mörköjä pöytään, niin nuo edelliset vinkkaukset ovat hyviä lähestymistapoja, mihin focussata
5.2.1) Mitäs mieltä olet tästä: Pelaat
Kiki-Jiki, Mirror Breakerin ja pöydässä on
Zealous Conscripts. Alat kopioimaan Kikillä tuota zealousia ja uusia kopio aina untappaa kikin, jolla taas kopioit tuon zealoun, lopputuloksena sinulla on äärettömän monta zealousia, jotka voivat ajaa suoraan vihun/vihut hengiltä yhellä combatilla. Mitäs tykkäisit?
Commanderissa pääsee kokemaan myös tällasia kivoja "inffikomboja", jotka yleensä mahdollistavat instant voiton. Tämähän kuulostaa kivalta, eikös niin? No, ehkä sinulle, mut jotkin peliporukat eivät tykkää näistä välttämättä, koska liian pelkurimainen idea voittaa (mutta voitto on silti voitto). Tai sitten keskität kaikki sinun korttisi permanent-tyyppisiin kortteihin ja yksi
Primal Surge ulostaa koko pakkasi pöydälle (vihu ei voi välissä vaikuttaa mitenkään
) ja sit lopuksi kaikille antava haste permanentti auttaa sinua suoraan ajamaan kaikilla (Aikaisemmin mainitsemat tai total overkill Craterhoof Behemoth)
Kannattaa perehtyä googlen voimaan ja etsiä joidenkin muiden ihmisten pakkoja tuolle komentajalle ja ottaa siitä vinkkejä, mitä eri lähestymistapoja löytyy. Pääset myös perehtymään enemmän uusiin kortteihin. EDH pakan rakennus on kuin ikuinen prosessi, aina löytyy jostain parannettavaa, uusia kortteja tulee koko ajan ja saattaa syrjäyttää vanhempia kortteja halpuuden, nopeuden yms. takia. Ja aina kannattaa playtestata uusia kortteja, jotta saat mahdollisimman paljon dataa korttien hyödyllisyydestä pakkaan ja voimakkuudesta.
Tervetuloa EDH:n ihanaan maailmaan, missä kellään ei saa olla hauskaa ja mitä enemmän jotain vituttaa, sitä hauskempaa pelaaminen on
(PS. Kannattaa myös perehtyä EDH:n
bannilistaan, jos vaikka löytäisit sieltä jotain yhtäläisyyksiä pakkaasi)