Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Kissat osaavat valita deckejä ja muita opetuksia SDS modernista *2nd*  (Luettu 1908 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa l4hlborg

Klo 12 torstaina en tiedä vielä, mitä pakkaa pelaan. Päätän kysyä Niiskuneiti kissalta. Hetken mau-uttuaan Niiskis päätyy valitsemaan UW controllin Scapeshfitin yli.

Deckilista: http://tappedout.net/mtg-decks/modern-sds-uw-control/

Round 1: BW Eldrazi Taxes

Sunnuntain ensimmäinen kierros on tuomarituttu Aaro Huttusta vastaan. Onnistun ottamaaan ensimmäisen warningini turnauksessa kolmosvuorolla, kun unohdan maksaa Leonin Arbiterista. Tilttaan, pelaan huonosti ja häviän G1. G2 ja 3 onnistun voittamaan isojen Revien siivillä, vaikka unohdan maksaa arbiterista ainakin kaksi kertaa lisää. Kiitos Aarolle, joka ei hommannut mulle Game lossia, vaan huomautti aina ennen kuin kerkesin ottamaan pakan kouraani.

1-0

Round 2: Eldrazi Tron

Toisella rundilla vastassa on hyvä tuttu Räisäsen Ville. SDS perinteen mukaisesti deck check osuu kohdalle (neljäs kerta putkeen preruokatauko deck checkejä). Molemmat pääsevät checkistä läpi. Häviän pitkän G1 Karnille. G2 lentsikka sideplääni Baneslayerin johtamana onnistuu voittamaan ison revin jälkeen. Ennen G3 huomaan Villen sidettävän, veikkaan, että poistoja tulee lisää. Olen siis ovela ja leikkaan lentsikat pois. Tällä ei ole kauheasti väliä, Ville jää kahteen landiin, Planeswalkerit ja censorit voittavat suht vikkelästi.

2-0

Rundista oli jo aika huudettu, ja ruokataukoa oli jäljellä vain 20 min. Kiirehdin heseen ruokavaliosyistä.

Round 3: Burn

PSA: laskekaapa sidelappunne ennen rundin alkua. Kutsun tuomarin nostettuani toisen Blessed alliancen ja otan game lossin. G2 mulligoin vitoseen, mutta voitan revin ja Juran voimin. G3 voitan, koska g2 mulligointi oli herättänyt vastustajan leyline-hälytyskellot ja hän oli tuonut sisään paljon revelryjä. Myöskin Relic of Progenitus, joka ei tehnyt mitään, auttoi.

3-0

Round 4: Grixis Death's Shadow

Vastaani asettuu SDS turnaussarjan tähti, Aleksi Kaitila. Olen nähnyt hänet pelaavan Death's shadowta ennenkin, joten G1 t1 Steam vents oli aika selvä signaali. Pelaan serum visionit, pidän päällä verdictin ja Gideon of the trialsin. T2 Aleksi pelaakin Baralin.

Round 4: Grixis Death's Shadow Storm

No höh. Verdict ja Gideon ovat aika huonoja. Häviän, vaikka pyöriminen venyy storm countin noustessa yli 20 ja grapeshot ei vain tunnu löytyvän. G2 Rippi auttaa paljon, ja Verdict onkin huomattavasti parempi kun odotettavissa on kymmenisen goblinia. G3 teen turnauksen suurimman yksittäisen pelivirheeni. Rippi pistää pelin jälleen aika hyvin lukkoon, mutta aika alkaa käymään vähiin. Päätän ryhtyä Colonnade pieksuille, ja minulla on mahdollisuus joko jättää 2 manaa auki ja bluffata counterspelliä tai pelata toinen rippi pöytään. G2 näin Echoing truthin, päädyn siis olemaan pelaamatta ripin. Eiköhän sieltä sitten löydy repeali.

3-1

Round 5: Grixis Death's Shadow (oikeesti)

No niin, tätä varten UW:ta pelataan. Tiukan g1 vie Rev X=6 (on muodustunut jo vähän teemaksi) ja colonnade + ghost quarterit mustiin lähteisiin viimeistelevät. G2 Rip + planeswalkerit vievät.

4-1

Tässä kohtaa olen swissin neljäs, arvioin ID:n vievän minut top kasiin.

Round 6: Lamppu

Valitettavasti R6 vastustajani Leo Lahonen a) ei halua ID:ttää b) pelaa Lanternia, joka on aivan hirveä match uppi. Onnistun kuin ihmeen kaupalla viemään G1 Detention Spherettämällä Bridget ja hakkaamalla Gideon of the trialsilla. Häviän G2, mutta aikaa on onneksi vain 4 min jäljellä, joten sovimme tasapelin.

4-1-1

Pääsen kuudentena top 8.

Top 8: Dredge

Pelaan jälleen Tamperelaista toveria Jere Hallikaista vastaan. Match up on kohtalaisen huono, ja häviän G1. G2 Rippi vie. G3 Rippi tekee jälleen töitä ja Detention sphere syö läpipäässeet Narcot, mutta nature's claimi löytyy hyvissä ajoin rippiin. Kolme amalgamia nousee haudasta parin dredgekierroksen jälkeen, ja meno käy vaaralliseksi. Bounceen Crypticillä spheren, ja spheretän amalgamit. Grindaus jatkuu viimeiseen korttiin Jeren pakassa asti, mutta Supreme verdict pyyhkii roippeet.

Top 4: GR ponza

Missä ovat shadowt kasissa? Jälleen vähän kiusallinen match uppi, mutta onnistunkin g1 syöttämään vähän omaa lääkettä spreading seasien avulla. G2 spell quelleröin kaiken ja beattaan hengiltä.

Viereisessä pöydässä pelataan toista semifinaalia, Grisshoalbrand (huono mu) vs Lamppu (vitun hirveä mu). Puuh puuh

Finaali: Grisshoal

G1 on pitkä. Nostan kasan kalliita planeswalkereita ja supreme verdictejä, jotka eivät tee mitään. Bluffaan crypticciä johonkin vuoroon 8 asti. sitten brutality paljastaa bluffin. Kaivan parhaani mukaan, ja löydän crypticin. Ei riittänyt, splice too stronk. G2 on vastaavasti kunnon grindaus, mutta committaan pikkasen liikaa quellereitä tiskiin, ja tupla through the breach endillä riittää.

Kiitoksia kaikille facebookissa kannustaneille, mukaville vastustajille ja Niiskuneidille, joka selkeästi hallitsee modernin metagamen paremmin kuin moni muu.

« Viimeksi muokattu: 24.07.17 - klo 20:31 kirjoittanut l4hlborg »

Poissa n4pesto

Laitan tähän alle nyt oman raporttini peleistä, mikäli jotakuta sattuu kiinnostamaan asiat Ponzan takaa nähtynä. Heittäkää pois jos tämä tulee asiattomaan paikkaan.

Palasin pelin pariin Battle for Zendikarin aikaan, sitä ennen unohdettuani koko pelin kun Mirage oli uusinta uutta. Väliin mahtui siis joku setti erilaisia korttijuttuja ja sääntömuutoksia yms. yms. Sea Serpent ei ollutkaan enää kova juttu. Monessa mielessä olen siis vasta pääsemässä aloittelijan kengistä, mutta vanha rakkaus lajiin oli kestänyt aikaa.

En siis odottanut ihan hirveästi lähtiessäni pelaamaan näinkin marginaalista pakkaa, sillä olin käynyt kaksi kertaa aiemmin sensein modernissa esittelemässä Elvesejä hyvin keskinkertaisella menestyksellä. Onneksi Porilainen solidaarisuus on asia, ja sain Ponzan lainaan kokonaisuudessaan yhdeltä ja haluamani secret deck techin toiselta täkäläiseltä. Harjoittelin pakkaa Untap.in sivustolla aktiivisesti ja opettelin nyansseja ja se kannatti. Sijoitus 3-4 oli parempi kuin odotin, vaikka olinkin vähän pettynyt, sillä sellainen olo jäi, että olisin voinut mennä pakalla päätyyn asti. Oma kokemattomuus ja Metan suppeahko tuntemus sekä turnausväsymys lopulta sitten kesyttivät meikäläisen ja asia oli sillä selvä.

G/R Ponza à la Riku Lammi (pakko tämä nyt varmaan on julkaista kun se kuitenkin paljastuu  :D )

R1 - Abzan tokens (pelaajan nimeä en nyt muista, anteeksi sinulle)
G1, vastustajalla hyvin discard voittoinen aloitus ja nyppää minulta landivoittoisesta kädestä muistaakseni kuun pois. Saan pelattua pöytään sen vähän mitä minulla pelattavaa on ja nostelen ländejä, kun vastustaja heittelee discardejaan hukkaan. Vastustaja pelaa Scavenging Oozen ja pieksää sillä hetken syö arbor elfin graveltani, pelaa toisen scoozen ja flayerin pöytään ja saan seuraavalla vuorolla kuun pysymään pöydässä, nostan pakan päältä bonfiren x=6 tai jotain, scooze(t) ja delirium mies pönttöön, vastustajalla ei basiceja, seuraavalla vuorollani pakan päältä titaani ja parissa vuorossa homma on taputeltu.
G2, sideltä kaikki massatuho sisään ja katsastamaan mitä vastustajalla on näyttää. En päässyt pelaamaan kuuta pöytään tässä pelissä, mutta eipä sitä juuri kaivattukaan. Lingering soulsista tulleet tokenit ja muut ukkelit sulavat bonfiren edessä ja Stormbreath vie homman kotiin. Pelien jälkeen paljastuu ettei siellä mitään CoCoa ollutkaan.

1-0

R2, Burn by Hannu Vallin
G1, menen muistaakseni johonkin 5 lifeen kunnes madcap pelastaa päivän. Hannulla ei ole tarpeeksi polttoa ampumaan Emperionia pois ja bonfire pakan päältä viimeistelee guidet ja swiftspearin.
G2, Burn tekee burnit ja olen jälleen vähällä lifellä, saan emperionin pöytään ja vastustajalla on näyttää smash to smithereens johon sitten jo scooppaankin kun vastustajalla lethaalit odottaa seuraavaa vuoroa
G3, Hannulla ei nouse landia yhtä nopeaa tahtia kuin minulla tuhoa, joten yksinäinen guide käy aikansa hakkaamassa ja ottamassa turhat landit pois pakan päältä ja muistaakseni titaani hoitaa homman loppuun.

2-0

R3, Dredge by Jere Hallikainen (meniköhän oikein)
G1, Root Maze ykkösvuorolla hidastaa riittävästi ja saan bonfirellä muutaman pikkumiehen pois kunnes titaani pöytään ja seuraavaan.
G2, Dredge dredgeää kuin viimeistä päivää enkä ehdi vastaamaan kun Jerellä kolme amalgaamia plus muutama pikkumies jo kolkuttelee ovella ja Confilgrate viimeistelee homman.
G3, saan kuin ihmeen kaupalla pidettyä vastustajan yhdessä ländissä ja omat uhkani ovat lopulta suurempia ja hoitavat asian.

3-0

R4, Lantern Control (ja taas on nimi hukkunut anteeksi, edit. Ari Hämäläinen)
G1, voitan nopan mutta vastustaja aloittaa tiputtamalla valkoisen leylinen pöytään ja näen jo tuomion tuossa kortissa, jonka ohi en pääse. Kun pakka varmistuu Lanterniksi huomaankin olevani jo syvässä päässä allasta ilman kellukkeita ja scooppaan kun bridge lyödään pöytään ja tajuan että outit ovat loppu. Pelin jälkeen vasta muistan että pakassa olisi ollut yksi vastaus tilanteeseen. Kessig + pulu.
G2, Voitan Primal Commandin turvin - bridge pakan päälle ja shufflaa gravesi pakkaan, lyön vastustajan 6 lifeen ja passaan. Vastustaja kuorii bridgen pakan päältä ja pelaa thoughtseizen tyhjää kättäni vastaan. Lamppu näyttää pakkani päältä Chandraa, jonka vastustaja haluaa shufflata pois. Shufflataan ja pakan päälle ilmestyy... Chandra. Pakka pelastaa ja kahdessa vuorossa homma on taputeltu.
G3, Vastustaja ei nosta bridgeä ja stormbreath vie voiton. Tämä matchup oli minulle uppo-outo ja pelkäsin sitä kuin ruttoa, mutta ihme kyllä voitin. En tiedä sitten kummalle tämä on suosiollinen, mutta ennakkoon ajattelin, ettei ainakaan minulle.

4-0

R5, Grixis Death Shadow by Mikael Heikinheimo
Vastustaja ilmoittaa että nyt ei tasuroida, pakko voittaa että pääsee top-8. Itse olin jo ennakkoon päättänyt että pakko koittaa saada etu top-8:aan, sillä oma pakkani on vain niin paljon parempi playlla, joten asia sopii paremmin kuin hyvin.
G1, voitan nopan ja saan palkinnoksi miljoonan dollarin ilmeen kun tiputan ykkösvuorolla Root mazen pöytään ja suljen samalla vastustajan fetchit pariksi vuoroksi, ja moon sulkee mikaelin ulos pelistä. Pelkkä Root mazen näkeminen aiheutti jonkin asteisen tiltin.
G2, Muisti pätkii - en muista mihin kuolin, mutta hävisin
G3, Tämä peli heittelee puolin ja toisin, kuitenkin heikinheimo on koko ajan painostavana osapuolena. Olen kolmessa lifessä, tapissa ja vastustaja hyökkää anglerilla chameleon colossusta ja arbor elfiä vastaan, hänellä on pöydässä 1/1 death's shadow reservissä. Blokkaan molemmilla, koska pelkään että menettäväni colossuksen joka tapauksessa. Olen kuitenkin saanut suljettua heikinheimolta sinisen pois pöydästä ja hänellä on käsi täynnä vaikka ja mitä sinistä spelliä. Kuorin pakan päältä kaksi vuoroa pelkkää tauhkaa ja olen yhdessä lifessä, mutta outteja pakkassa on mikä tahansa landi tai otus. 1life, Top deck titaani, kolme vahinkoa shadowiin ja seuraavalla vuorolla lyödään titaanilla ja päältä tulleella stormbreathilla. Huh.

5-0

R6, Storm by Aleksi Kaitila
Olen swissin ykkönen ja taipuvainen pitämään pienen breikin, kun mitään saavutettavaakaan ei tässä pelissä enään ole, mutta Aleksi on scoutannut pakkani ja tietää matchupin suosiolliseksi itselleen ja haluaa edun itselleen. Ja onhan se suosiollinen. Veikkaisin että ainoa voittokeinoni stormia vastaan on stormin kaatuminen itseensä.
G1, Grapeshot sut pois.
G2, Grapeshot Emperion pois, Grapeshot sut pois. Kiitti letuista, onko hilloo?

Top-8:aan swissin kakkosena tuloksella 5-1

R7, BW-eldrazi by Markku Anttila
G1, Jälleen miljoonan dollarin ilme pudottaessani vuoron yksi mazen. Peli jatkuu niin, että vastustaja pelaa landeja ja minä ammun niitä pois kunnes pelaan isoja miehiä ja asia on piffi.
G2, teen tyhmiä virheitä ja annan Smasherin ajaa minut nurkkaan.
G3, kuu sulkee vastustajan ulos pelistä ja minulla on aikaa odotella miehiä pöytään. Tämäkin oli minulle täysin uusi match-up, mutta onneksi pakka toimitti tilattua tavaraa.

6-1

R8, UW-control by Lassi Ahlberg
G1, Mullaan kuuteen ja käteni on hyvin spekulatiivinen yks landeri. Tiedän vastustajan pelaavan UW:lla ja lappuni ovat Forest, 2x root maze, 2x stony rain ja moon. En halua antaa enempää korttietua ja lasken että ländi tai mikä tahansa ykkösdroppini pitäisi antaa tarpeeksi hyvän mahdollisuuden sulkea peli. Nostan kuitenkin kaksi vuoroa pelkkää suttua ja ainoasta metsästäni tuleekin saari kun vastustaja pelaa spreading seasin. Nostan toisen forestin ja siitäkin tulee islandi. Lassi on pelannut joka vuoro landin ja tiedän että peli on taputeltu, mutta seurailen vielä hetken, nähdäkseni lisää tästäkin pakasta, jota vastaan en ole koskaan pelannut.
G2, Pelaan liian varovaisesti ja koitan houkutella counttereita ulos aivan turhilla uhilla. Kokemukseni puute koituu viimein kohtalokseni ja Lassi Quelleröi kaiken relevantin ja lähettää minut pitkälle kotimatkalle. Huono maku tästä jäi siinä mielessä, että uskoisin tämänkin matchupin olleen ihan voitettavissa, mutta muutuin yhtäkkiä tyhmäksi.

6-2

Koin että rahkeet olisivat olleet finaaliinkin, mutta tuuri/äly/energia loppuivat ja päivä oli pulkassa. Sitä en tiedä, millainen finaali peli olisi ollut ponzalle - jälleen pakka jota en tunne, mutta luulen että ykkösvuoron root maze olisi saattanut tässäkin antaa riittävästi aikaa. Kommentit, neuvot, oikaisut ja kysymykset ovat oikein tervetulleita jos sellaisia löytyy. Ja saa minua vähän sanallisestikin suomia, tiedän että oli halpamaista pelata jotakin noinkin naurettavaa kuin Root Maze.
« Viimeksi muokattu: 26.07.17 - klo 10:32 kirjoittanut n4pesto »

Poissa Aribaba


3-0

R4, Lantern Control (ja taas on nimi hukkunut anteeksi, ei kuitenkaan Lahonen)
G1, voitan nopan mutta vastustaja aloittaa tiputtamalla valkoisen leylinen pöytään ja näen jo tuomion tuossa kortissa, jonka ohi en pääse. Kun pakka varmistuu Lanterniksi huomaankin olevani jo syvässä päässä allasta ilman kellukkeita ja scooppaan kun bridge lyödään pöytään ja tajuan että outit ovat loppu. Pelin jälkeen vasta muistan että pakassa olisi ollut yksi vastaus tilanteeseen. Kessig + pulu.
G2, Voitan Primal Commandin turvin - bridge pakan päälle ja shufflaa gravesi pakkaan, lyön vastustajan 6 lifeen ja passaan. Vastustaja kuorii bridgen pakan päältä ja pelaa thoughtseizen tyhjää kättäni vastaan. Lamppu näyttää pakkani päältä Chandraa, jonka vastustaja haluaa shufflata pois. Shufflataan ja pakan päälle ilmestyy... Chandra. Pakka pelastaa ja kahdessa vuorossa homma on taputeltu.
G3, Vastustaja ei nosta bridgeä ja stormbreath vie voiton. Tämä matchup oli minulle uppo-outo ja pelkäsin sitä kuin ruttoa, mutta ihme kyllä voitin. En tiedä sitten kummalle tämä on suosiollinen, mutta ennakkoon ajattelin, ettei ainakaan minulle.

Saat anteeksi tämän kerran ja minua vastaan pelasit (Ari Hämäläinen). Ensi kerralla kun kohtaat sen nimisen kaverin kannattaa olla varpaat pystyssä  ::)

Poissa Nastaboi

Oliko Censor hyvä (muulloinkin kuin vihun jäädessä kahteen landiin)? Mietin itse pelaavani vain 2 Snare 2 Negate (ja Crypticit obv), mutta jos tulee vahva suositus niin saatan kokeilla vielä Censoreita.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM