Totta vaikka alkuperäisessä oli jo bossimatsit, mutta anyway Deus Ex on 2011 vuoden peli, koska juoni, pelimekaniikka, soundtrack, tunnelma ja vaupauden tunnelman luonti ovat puhdasta AAA-luokkaa.
Melko obsessiivista tulla tänne ulisemaan kuukausien ikäisestä viestistä, mutta sanoin palaavani asiaan pelattuani uuden Deus Ex:n, ja näin vihdoin kävi. Irrotin samalla erilliseksi ketjukseen.
Henkilökohtaisesti joudun antamaan aika paljon tylymmän arvostelun, koska peli oli mekaniikaltaan ja pitkälti myös juoneltaan alkuperäisen suora kierrätys. Vaikka tämä on vähän laiskaa, se ei tietenkään ole suoraan paha asia. Etenkin keskivaiheilla ratkaisu toimi, koska tarinankerronnan oheistauhka oli toteutettu hyvällä maulla. Valitettavasti loppusegmentti oli todella heikkotasoinen ja poikkesi käsittämättömän zombimellakkansa vuoksi rajusti pelin yleisestä tyylistä. Ensimmäisen pelin loppuratkaisun täysin suora kopioiminen lähinnä vitutti.
Moderneista elementeistä suostutteluminipelit olivat viihdyttäviä, ja oikeasti kiinnostavia, mutta yleinen pelibalanssi oli kautta linjan melkoisesti pielessä ja ekspan ylenpalttisuus helpotti kokemusta liiaksi - sen sijaan että resurssien rajallisuus olisi ohjannut kohti tiettyä ratkaisua, saattoi vain kylmästi valita kaikista alkumetreistä lähtien.
Valituksesta huolimatta kokemus jäi positiiviseksi, mutta vuoden peliä tämä ei kyllä ole lähelläkään. Äänestäisin yhä joko noituria tai tummia sieluja, mutta koska tulee pelattua paljon vähemmän kuin pentuvuosina, olen hyvin saattanut vain missata mestariteoksen jos toisenkin. Tämän vuoksi olisinkin nyt kiinnostunut lausunnoista, jotka eivät ole nimeämässä Skyrimiä tai edellämainittuja.