Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?  (Luettu 73443 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sax

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #30 : 04.08.13 - klo 23:11 »
Kiloboxit on lähinnä sitä varten jos haluaa taitella korteista niitä kuutioita. En suosittele kenellekään kiloboxia.
"He wished for a deck, but not for the skill to play it."

Poissa Enterorrhexis

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #31 : 06.08.13 - klo 22:22 »
Syyskuun tilaukseen lisää sliivejä tupla sliivaukseen ja booster boxi tai pari Return to Ravnicaa. :)
(Ennakko)tilaukseen Theros* ;)
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Nahkaninja

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #32 : 20.08.13 - klo 10:29 »
Olen itsekin  aloittelija mutta suon saman viisauden mikä minulle suotiin, Deck Builders Toolkit, (coresetillä ei niin väliä) saat 285 korttia joista 100 landia, 4 boosteria, ''Blockiin'' kuuluvia ja Core settejä. ja 125 semi randomisti valittuja kortteja. ne ei maksa paljoa. (20-25€). Vaikkakin vanha posti mutta pakko jatkaa..
Miksi en voi lykätä huomiselle niitä töitä mitkä lykkäsin tälle päivälle

Poissa Netu

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #33 : 10.02.14 - klo 13:28 »
Terve,

täällä kans uusionyyppä minkä tavoitteena päästä pelaamaan turnauksia (standard) ja aluksi FNM. Peli on jonkin verran tuttu entuudestaan. Mutta silti on vielä paljon opittavaa

Tässä katsoin omaa ostoslistaani, voisivatko hieman kokeneemmat pelaajat valaista onko oma ostoslistani täysin turhake voisinko korvata jotain fiksummilla ostoksilla?

Magic 2014 Booster Display Box 99€

Magic 2014 Deck Builder's Toolkit 19€

Dragon's Maze Fat Pack 39€

Magic 2014 Fat Pack 39€





Poissa Retardi

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #34 : 10.02.14 - klo 13:44 »
Terve,

täällä kans uusionyyppä minkä tavoitteena päästä pelaamaan turnauksia (standard) ja aluksi FNM. Peli on jonkin verran tuttu entuudestaan. Mutta silti on vielä paljon opittavaa

Tässä katsoin omaa ostoslistaani, voisivatko hieman kokeneemmat pelaajat valaista onko oma ostoslistani täysin turhake voisinko korvata jotain fiksummilla ostoksilla?

Magic 2014 Booster Display Box 99€

Magic 2014 Deck Builder's Toolkit 19€

Dragon's Maze Fat Pack 39€

Magic 2014 Fat Pack 39€

Jos välttämättä haluat ostaa boostereita, niin tässä ostokset on vähän turhan keskittyneitä yhteen/kahteen settiin. Ostamalla saman määrän boostereita esim. kaikista standard-laillisista seteistä tulet saamaan monipuolisemman korttivalikoiman. Lisäksi jos standardia haluat alkaa pelaamaan niin kannattaa harkita ihan irtokorttien ostamista tai esim. jonkun event-dekin hankkimista pakan pohjaksi ja tämän tuunaamista boostereista tulevilla korteilla sopivaan suuntaan.
Joo tai siis ei eiku häh?

Poissa Netu

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #35 : 10.02.14 - klo 14:12 »
Terve,

täällä kans uusionyyppä minkä tavoitteena päästä pelaamaan turnauksia (standard) ja aluksi FNM. Peli on jonkin verran tuttu entuudestaan. Mutta silti on vielä paljon opittavaa

Tässä katsoin omaa ostoslistaani, voisivatko hieman kokeneemmat pelaajat valaista onko oma ostoslistani täysin turhake voisinko korvata jotain fiksummilla ostoksilla?

Magic 2014 Booster Display Box 99€

Magic 2014 Deck Builder's Toolkit 19€

Dragon's Maze Fat Pack 39€

Magic 2014 Fat Pack 39€

Jos välttämättä haluat ostaa boostereita, niin tässä ostokset on vähän turhan keskittyneitä yhteen/kahteen settiin. Ostamalla saman määrän boostereita esim. kaikista standard-laillisista seteistä tulet saamaan monipuolisemman korttivalikoiman. Lisäksi jos standardia haluat alkaa pelaamaan niin kannattaa harkita ihan irtokorttien ostamista tai esim. jonkun event-dekin hankkimista pakan pohjaksi ja tämän tuunaamista boostereista tulevilla korteilla sopivaan suuntaan.

Ok kiitos vinkeistä, rupesin miettimään asiaa uudestaan ja olet varmasti oikeassa.

Tuunasin ostoslistaa hieman uudempaan suuntaan, tässä pari event deckiä parin erilaisen pohjan rakentamiseen ja sitten erilaisia boostereita näyttäisi tulevan myös halvemmaksi, toivottavasti myös laadukkaammaksi.

Dragon's Maze Booster 5kpl

Gatecrash Booster    5kpl

Magic 2014 Booster 5kpl

Return to Ravnica Booster 5kpl

Gatecrash Event Deck: Thrive and Thrash    1 kpl

Magic 2014 Event Deck: Rush of the Wild 1kpl

Theros Booster 5kpl

Theros Event Deck  1kpl

kaikki 142€ yhteensä. Onko tässä riittävästi monipuolisuutta vai onko jopa liikaa event deckejä? Haluaisin kuitenki yrittää luoda useampaa erilaista deckiä enkä vain pelata yhdellä.





Poissa Karhuttaja

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #36 : 10.02.14 - klo 15:12 »
Jos ite pitäis nyt alottaa MTG:n pelaaminen niin ostaisin pelkästään Therosta ja Born of the Godsia. RTR-blokilla ja m14 coresetillä ei oo kun se reilu puol vuotta standard peliaikaa.
Ite ostaisin tommosella reilun satasen budjetilla varmaan seuraavat tuotteet.

2 x Born of the Gods Event deck
Kahesta tämmösestä saa suoraan rakennettua ihan pelattavan FNM:n jyrän. BNG event dekkiä täytyy oottaa hetki, mutta mun mielestä BNG event dekki on paljon järkevämpi hankinta kuin Theroksen vastaava.

loppurahoilla sleevejä ja drafteja.

Kuten jo sanottu niin irtokorttien ostaminen tulee halvimmaksi.

Poissa KukistajA

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #37 : 10.02.14 - klo 15:32 »
Komppaan karhuttajaa siinä määrin, että kannattaa tosiaan vähän pysyä kärryillä missä vaiheessa kortit putoavat ulos standardista. Joskus tulee ikävä ylläri kun on juuri ostanut pusseja ison kasan, ja muutaman kuukauden päästä saakin kuulla ettei niillä saa enää pelata standardissa.
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa Saimu

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #38 : 10.02.14 - klo 15:36 »

2 x Born of the Gods Event deck
Kahesta tämmösestä saa suoraan rakennettua ihan pelattavan FNM:n jyrän. BNG event dekkiä täytyy oottaa hetki, mutta mun mielestä BNG event dekki on paljon järkevämpi hankinta kuin Theroksen vastaava.

Mistään en mitään tiedä, joten mistä syystä BNG on parempi kuin Theros?
"Et pysähdy, kun olet väsynyt - pysähdyt, kun olet maalissa."
Triathlonblogini

Poissa Netu

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #39 : 10.02.14 - klo 16:04 »
The following card sets are permitted in Standard tournaments:

    Return to Ravnica
    Gatecrash
    Dragon's Maze
    Magic 2014
    Theros
    Born of the Gods (effective February 7, 2014)
    Journey Into Nyx (effective May 2, 2014)


Eli ilmeisesti Born of the gods on uusin ja seuraava on tulossa toukokuussa? Milloin nämä muut putoavat pois?


Poissa syfilisx

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #40 : 10.02.14 - klo 16:06 »
Syksyllä kun aloitetaan uusi blokki.

Poissa Netu

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #41 : 10.02.14 - klo 16:16 »
Njoo, onhan tässä siis vielä 8kk aikaa. Eikä nuo kortit ilmeisesti tarpeettimoksi tule, voihan niillä pelata varmaan muita tournamentteja kuten Legacyy, Vintagee jne?


Poissa syfilisx

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #42 : 10.02.14 - klo 16:18 »
Kyllä ne laillisia ovat modernissa, legacyssa ja vintagessa, mutta esim. M14-setissä taitaa olla yksi kortti, jota on pelattu koskaan Legacyssa.

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #43 : 10.02.14 - klo 16:46 »
Kyllä ne laillisia ovat modernissa, legacyssa ja vintagessa, mutta esim. M14-setissä taitaa olla yksi kortti, jota on pelattu koskaan Legacyssa.

On siellä toinenkin (tai sitten muistan todella pahasti väärin Oozen käyttämättä jättämisen). Mutta pointti on toki oikea, uusien settien availu vanhojen formaattien pelaamisen takia on pähkähullua. Paras neuvo tähän mennessä on ostaa kaksi Born of the Godsin event dekkiä, lisätä vähän sopivan tuntuisia commoneita (*yskös*harmaa*yskös*talous) ja pelailla FNM:ssä. Muutoinkin pistäisin juuri nyt rahat Theros/BotG linjalle jos aikoo standardia pitempään tahkota.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Karhuttaja

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #44 : 10.02.14 - klo 16:58 »

2 x Born of the Gods Event deck
Kahesta tämmösestä saa suoraan rakennettua ihan pelattavan FNM:n jyrän. BNG event dekkiä täytyy oottaa hetki, mutta mun mielestä BNG event dekki on paljon järkevämpi hankinta kuin Theroksen vastaava.

Mistään en mitään tiedä, joten mistä syystä BNG on parempi kuin Theros?

No tää riippuu monista asioista kumpi dekki on kenellekkin parempi, mutta jos tarkotuksena on nopeesti päästä pelaamaan standardia FNM:ään ja ehkä vähän pärjätäkkin niin BNG event dekistä saa ihan hyvän pohjan formaatin parhaaseen tai vähintäänkin top-3 dekkiin.
Theros event dekistä saa pohjan jollekkin kakkoskorin uw heroic weenie tms. pakalle, mihin tarvii hommata vielä aika paljon kortteja jos meinaa pärjätä.
En ole laskenut kumman event deckin sisältö on arvokkaampi, mutta jos tähän ryhtyy niin kannattais varmaan vaan hommata ne irtokortit jostain.

Poissa Harvestman

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #45 : 10.02.14 - klo 17:29 »
Laskin M14:ssä olevan 5 legacy käyttistä ja 3 marginaalista peliä näkevää lappua.

Poissa Nekron

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #46 : 10.02.14 - klo 17:37 »
Jos olet ihan noob ja tiedät, että haluat pysyä sellaisena, niin sitten on käytännössä ihan sama mitä ostat, kunhan pidät kaikki pakat kavereiden kanssa yhtä hyvinä. Eli ostat vaikka sen toisen theme dekin, ja kaveri ostaa sen toisen tjsp.

Jos olet tällä hetkellä noob, mutta tiedät heti alkun, että aluat pelata joskus isojen poikien sarjassa, niin halvin ratkaisu on ensin miettiä millä tasolla haluat pelata (Leka/modern/standard/highlander) jonka jälkeen alat tutkimaan internettiä (http://www.mtgsalvation.com/forums ja tuolta sitten sen formaatin dekki listoja ja spekulaatioita ja kaikkea semosta mikä asiaan kuuluu) ja kun olet löytänyt sen mikä tuntuu omalta, niin menet tänne ja klikkaat sieltä ostoskoriin ne kortit mitkä siihen listaan kuului ja seuraavan perjantaina menet pelaamaan fnm (Tai no milloin sitä kyseistä formaattia pelataan) ja profit. (Alkuun otat oletettavasti aika tehokaasti pannuun, mutta ei sitä kotona istumalla opi)

ps. Jotta tuomarin pää ei hajoa, niin on erittäin suositeltavaa opetella oman dekin temput ja kikat ulkoa, jotta ei sitten pelissä tarvitse vastustajan opettaa "Tämä juttu menee muuten tällee"
nimim.(dredge) on hankala dekki.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Rancid-

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #47 : 10.02.14 - klo 17:44 »
Jos olet tällä hetkellä noob, mutta tiedät heti alkun, että aluat pelata joskus isojen poikien sarjassa, niin ... http://www.mtgsalvation.com/forums
Ei näin. Ei todellakaan näin. MTGSalvationin lukeminen aiheuttaa AIDS-syöpää ja aivojen surkastumista.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Nekron

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #48 : 10.02.14 - klo 19:07 »
Jos olet tällä hetkellä noob, mutta tiedät heti alkun, että aluat pelata joskus isojen poikien sarjassa, niin ... http://www.mtgsalvation.com/forums
Ei näin. Ei todellakaan näin. MTGSalvationin lukeminen aiheuttaa AIDS-syöpää ja aivojen surkastumista.

No mut jos tavoitteet on korkealla, niin kyllä kannattaa tutkia jo keksittyjä dekki listoja sekä lukea keskustelua mitä niistä on puhuttu ja medialukutaitoinen henkilö kyllä tietää mitä lukee.
Voisitko vastata painamalla "lainaus nappia" Kitos :)

Samaan sekavaan ketjuun postaaminen Nekronin ja kumppanien kanssa on tosin tunnetusti pelivirhe.

Poissa Gagis

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #49 : 10.02.14 - klo 21:53 »
Jos olet tällä hetkellä noob, mutta tiedät heti alkun, että aluat pelata joskus isojen poikien sarjassa, niin ... http://www.mtgsalvation.com/forums
Ei näin. Ei todellakaan näin. MTGSalvationin lukeminen aiheuttaa AIDS-syöpää ja aivojen surkastumista.

No mut jos tavoitteet on korkealla, niin kyllä kannattaa tutkia jo keksittyjä dekki listoja sekä lukea keskustelua mitä niistä on puhuttu ja medialukutaitoinen henkilö kyllä tietää mitä lukee.
Listoja löytää paremmin vaikkapa tcgplayerin tilastoista ja artikkeleista ja sekin on vielä aika sekalainen seurakunta. Channel fireballit ja muut vielä erikseen. MTGSalvation, kuten /tg/, on aika pullollaan ihmsiä jotka eivät osaa, mutta siitä huolimatta pitävät erittäin kovaa ääntä. Muutama hyvä primeri arkkityyppeihin sieltä kyllä löytyy, mutta nekin mielummin googlettaa kuin alkaa foorumien muun tauhkan seasta kaivaa.
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa Netu


Poissa Karhuttaja

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #51 : 10.02.14 - klo 23:05 »
http://www.mtggoldfish.com/metagame/standard

Tuolta on ihan näppärä vilkuilla pakkoja mitkä on viime aikoina pärjännyt. Ei päde ihan yks yhteen paperi metagameen saatika sitten jonkun paikallisen FNM:n metagameen.

Poissa Telmonen

Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #52 : 27.09.18 - klo 09:54 »
Vuosi 2018 syksy

Siltä varalta että joku muu uusi pelaaja eksyy tänne, tässä kokemukseni.
Kävin Magic Open Housessa ihan Tampereen Puolenkuun Peleissä, eli avoimessa aloittelijoille tarkoitetussa tapahtumassa. Olin liikkeellä vaimoni kanssa. Saimme molemmat ilmaisen pakkauksen jossa oli 2x 30 kortin pakkaa joita voi joko pelata yksivärisinä pakkoina tai yhdistää kaksiväriseksi pakaksi. (Suosittelen yhdistämistä heti alkuun). Turnauksessa oli myös muitakin aloittelijoita, mutta myös jokunen HC pelaaja jotka kuitenkin olivat avuliaita.
Näitä Open House tapahtumia on ilmeisesti useamminkin, kannattaa pitää silmällä MTGSuomi.fi kalenteria.

Turnauksen jälkeen pelailimme viikon verran jonkin verran keittiön pöydällä kokeillen eri värikombinaatioita. Aloituspakkojen rajallisuus alkaa tulemaan ilmeiseksi aika nopeasti ja mietinnässä on korttivalikoiman laajennus.
Netistä olen nyt jonkin verran tutustunut aiheeseen ja ajattelin jakaa oppimaani.

Tavoite
Kaikki lähteet mitä olen netistä lukenut ovat sitä mieltä että "Limited" pelit/turnaukset ovat mielenkiintoisimpia ja palkitsevimpia ja aloittelijalle helposti lähestyttäviä. Tämä tarkoittaa pelimuotoa jossa pelin alussa avataan booster paketteja metodilla x (tarkka metodi ei ole tärkeä tässä vaiheessa) ja näistä saat valita kortteja metodilla x ja valituista korteista teet pakan jota käytät pelaamiseen turnauksessa. Turnauksen jälkeen saat pitää valitsemasi kortit.
Tämä olisi siis tavoite, mutta en koe vielä olevani valmis tänne pelkästään aloituspakkojen perusteella. Kaipaan kokemusta pakan muodostamiseen.

Ostokset tavoitteen saavuttamiseksi.
Tavoitteena on harjaantua pakan teossa ja ylipäätänsä kokeilla miten eri "hintajakauma" toimii pakassa. Tätä varten tarvitaan kortteja.
Näin että tässä vaiheessa olisi kaksi hyvää vaihtoehtoa.
Tapa 1: Osta kiloboksi pelikaupasta. Hintaa on alle 10€ ja saat kasan vanhoja kortteja.
Tapa 2: Osta bulkkina boksi commoneita / uncommoneita netistä, myöskin luultavasti sisältävät kortteja vanhoista seteistä.
Molemmat tavat tuottavat saman lopputuloksen: Saat vaihtelua kortteihisi ja voit kokeilla ensimmäisen pakan tekoa. Itse pelailen vaimoni kanssa joka on samassa tilanteessa kuin minä, paitsi että hänellä ei ole lainkaan kokemusta keräilykorttipeleistä, itse olen pelannut Hearthstonea.

Kun olet aikasi tehnyt tarjolla olevista korteista erityyppisiä pakkoja, olet päässyt hieman sinuiksi MTG korttien ja pakkojen perusrakenteiden kanssa. Nyt olet valmis ensimmäiseen Limited turnaukseesi! Siispä selailemaan MTGSuomi.fi kalenteria.

Itse ostin "1x Bulk Box - Over 800 cards Plus 10 Rares" TrollTraderCardsista.
Lisäksi ostin setin Resealed booster pakkoja samasta lähteestä.
Resealed booster packs oli mielenkiintoinen käsite johon törmäsin. Siinä siis kauppa on avannut booster paketteja, ottanut kaikki arvokkaat kortit pois ja korvannut ne halvemmilla vastaavan tasoisilla korteilla. Et siis saa mitään suuria yllätyksiä, mutta reseled booster packs vaikuttaa hyvältä tavalta harjoitella Limited draftia ennen ensimmäistä oikeaa turnamenttia.

Asioita jota hyvä pitää mielessä
Aloittelijan kannattaa pitää silmällä minkä setin kortteja ostaa. Osta mahdollisuuksien mukaan settejä jotka pysyvät standardissa pisimpään. Itse aloitin pelaamisen juuri ennen kuin standardissa (pelimuoto jossa käytetään viimeisen kahden vuoden aikana julkaistuja kortteja) olevat kortit vaihtuvat, joten booster repack kortit ostin setistä joka pysyy standardissa vielä yhden vuoden. Olisin voinut myös odottaa muutaman viikon jolloin olisin saanut ostettua juuri julkaistavan setin resealed boostereita, jotka pysyvät standardissa kaksi vuotta, mutta nyt en halunnut odottaa kortteja.

Netistä kun olen aihetta tutkinut, moni on sitä mieltä että pelkkien boostereiden ostaminen ei kannata. Samat boosterit saat käyttöösi kun osallistut Limited mode draft turnauksiin, melkein samaan hintaan (ja pääset pelaamaan kunnolla samaan hintaan).

Toivottavasti tästä viestistä on jollekulle hyötyä, laitan vielä alle linkit tuotteisiin jotka ostin. Saattaa olla että muualta löytyy halvemmalla tai parempia.
Mikäli tunnet jonkun joka pelaa MTG:tä enemmänkin, häneltä voit kysyä bulk commoneja myöskin!
https://trolltradercards.crystalcommerce.com/catalog/repacks/bulk_box__over_800_cards_plus_10_rares/154863
https://trolltradercards.crystalcommerce.com/catalog/repacks/dominaria_drafters_repack/268183
« Viimeksi muokattu: 27.09.18 - klo 09:56 kirjoittanut Telmonen »

Poissa barros

  • Hidas vaihtaja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Totuus iski kuin salami.
Vs: Olen aloittelija, mitä kannattaa ostaa ihan ensimmäiseksi?
« Vastaus #53 : 27.09.18 - klo 10:11 »
Tosiaan draft formaatissa valitse väri ja alat pickaamaan kortteja, kunnes sinulla on 23 enintään 3 värin yhdistelmän edestä poistoa, jotain yli kymmenkunta kretua ja muuta yleishyödyllistä. Esim. artifact, enchantment, manakiihyä isoihin pommeihin. Tämän jälkeen lisäät 17 land korttia, jolloin kasassa on 40 lapun pino, jolla voit mitellä kaiken aikaa, vaikka toisia pelaajia vastaan turneen ulkopuolellakin.

Suosittelen myös irtokorttien ostoa esim. Poromagialta. Vaikka tässä puhutaan verosta kortin hinnan päälle, niin saat vastineeksi varman toiminnan, että saat nämä kaikki tilauksen yhteydessä. Lisäksi kaikki Suomessa ostetut tuotteen tunnetusti lisäävät kansantalouden tuottavuutta ja toiminnan jatkuvuuden kannalta minusta tällainen toiminta on kestävää. Miten se nyt meni mikro/makro talouden kannalta. Pitäs tuohon em. tarkistaa faktatieto. :D

Cardkingdom ja mcm ovat kanssa hyvä vaihtoehto, mutta itsellä homma nopeasti meni siihen, että pankkikortin kolmiyhdisteinen numerosarja kortin takana rupesi tökkimään ja en saa mistään tilattua, vaikka olisi ulkomaan pankkiyhteys. Toisekseen tää on niitä sisäisen asiakkuuden tunnekysymyksiä.
Vielä mie tuun pyörimään Caion, Seinsein tai porojen lukaaleissa, vaikka kuonoon sattuisi kylmä pohjoinen viima siellä päin.

- Mika (Rain of thought~)
https://mtgsuomi.fi/listat/barros/ Scratching wall with claws.

What I learned there, during those weeks of rehearsal, would serve me for the rest of my life. - J. Huston