Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Ilmastonmuutos...  (Luettu 15609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa papana

Ilmastonmuutos...
« : 25.03.07 - klo 19:55 »
Elikkäs, tästä aiheesta olisi nyt mielenkiintoista keskustella. Uskotteko te tähän ilmastonmuutokseen ja miten se vaikutta tällä hetkellä jokapäiväiseen elämäänne. Tutkijoiden mukaan aikaisintaan vuonna 2050 alkaisi se pahin myrskyjen kausi. Pyörremyrskyjä, El Niñoja, tulvia, kuivuutta jne. Tämä vaikuttaa koko maailmaan, joten oletteko menettäneet yöuneenne, ettekö välitä lainkaan vai yritättekö vähentää päästöjä tms. sen estämiseksi (mikä on mielestäni jo myöhäistä tässä vaiheessa, mutta kannattaahan sitä yrittää).

Nyt keskustelua...

EDIT: Teksti lukukelpoiseksi
-Anastazia
« Viimeksi muokattu: 25.03.07 - klo 22:37 kirjoittanut papana »
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa Jaakkima

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #1 : 25.03.07 - klo 19:58 »
myös minun mielestäni noita päästöjä pitäisi vähentää, koska pikku hiljaa alkaa huolestuttamaan tuo otsoonikato.
Tilaan urheilulehteä joten eiköhän se kerro, että tiedän todellakin mistä puhun.

H/W

Poissa olppari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #2 : 25.03.07 - klo 20:02 »
ei kiinnosta pätkääkää
"Vaikka elämä on nykyään niin kallista, on se siitä huolimatta hyvin suosittua."

Poissa mahonen

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #3 : 25.03.07 - klo 20:02 »
Enenmmän minua huolestuttaa nämä turhat topicit. Hukumme näihin pian. Joten eiköhän kaikki koitetä vähentää näitä niinkuin päästöjäkin ettei menetätä pian yöunia näitten takia..

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #4 : 25.03.07 - klo 20:46 »
Jos ilmasto jatkaa kehitystä tällälailla ja ~2050vuonna maa vaikka räjähtää niin olen silti ihan tyytyväinen, kesä > talvi.

Poissa papana

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #5 : 25.03.07 - klo 20:54 »
Pientä Offtopiccia:

Ameriikoissa on hanke, jonka tavoite on saadaa säännölliset turistilennot avaruuteen mahdollisiksi. He mainostavat, että noin 10 vuoden päästä keskiverto ihmisellä on mahdollisuus päästä avaruuteen. (en oikein usko, että ihan niin pian, koska NASAkaan ei ole hankkeessa mukana). Kuitenkin, jos tämä tulee pitämään paikkansa, on ehkä mahdollisuus, että ihmiset saataisiin siirrettyä turvaan Marssiin ilmaston muutosta, jos keinotekoinen imakehä saataisiin valmiiksi ennen tuota vuotta 2050, mikä on myös mielestäni mahdotonta, mutta katsellan... ;)
H/W   

''Kun syöt, kannattaa niellä...''

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #6 : 25.03.07 - klo 21:04 »
Nojoo nää nyt on näitä, ei tää maa oo miksään menossa. Jos on ni ihmiset melkein kaikki kuolee ja rumba alkaa alusta, paremmin perustiedoin.
Shadowrunissakin vuonna 2050 on lentäviä laserkääpiöitä, niitä odotellessa siis  :P

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #7 : 25.03.07 - klo 21:18 »
Ilmasto on muuttuut, sille faktallehan ei voi mitään. Tulevaisuudesta tosin on vaikea sanoa, kun teorioita, ennusteita on monia.
Minusta ehkä rankin vaihtoehto on se, että golf-virta saattaa joskus tulevaisuudessa kääntyä, ja meille tulee valkea joulu, jokapäivä!! :)

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #8 : 25.03.07 - klo 21:19 »
Juu, on ilmasto muuttunut, meidän kannaltamme parempaan suuntaan. Jos golf virta kääntyy niin se on aivan varma että suomeen en jää asumaan. Nykyinenkin talvi on liian useasti.

Poissa JunioRcmf

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #9 : 25.03.07 - klo 21:24 »
Koitetaan huolehtia siitä ettei ylimmääräisiä päästöjä syntyisi ja sitten aletaan kuskaamaan ihmisiä avaruuteen vaikka ihan huvinvuoksi. Tästä ei vai synny minkäänlaisia päästöjä? En asiaan ole kauheasti perehtynyt, mutta luulisi siitä jonkinlaisia päästöjä tulevan, kun raketti laukaistaan avaruuteen.

Poissa luma

Re: Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #10 : 25.03.07 - klo 21:42 »
Koitetaan huolehtia siitä ettei ylimmääräisiä päästöjä syntyisi ja sitten aletaan kuskaamaan ihmisiä avaruuteen vaikka ihan huvinvuoksi. Tästä ei vai synny minkäänlaisia päästöjä? En asiaan ole kauheasti perehtynyt, mutta luulisi siitä jonkinlaisia päästöjä tulevan, kun raketti laukaistaan avaruuteen.
Jos ne vaikka jonkin fuusioraketin keksisivät niin sitten ei tulisi päästöjä, mutta nykymallilla kyllä :/

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #11 : 25.03.07 - klo 21:47 »
"Meidän kannalta parempaan suuntaan"

Minulle "me" on kokomaailma, ja jos tältä kannalta ajatellaan, ja ajatellaan myöskin tulevaisuutta, vaikka meidän omia lapsenlapsenlapsiamme, ei suunta ole todellakaan hyvä. Käänty se virta tai ei.
Sahara laajenee, kuumuus lisääntyy, ihmistenmäärä lisääntyy ja eipä tuo pelkästään ihmisiin vaikuta, esim: linnut sekoilee ja muutelee vika aikoihin ja delailee takatalviin, kasvit innostuvat lämpimistä päivistä ja delailevat öisin, ja kun tiedätetään miten luonto toimii ja miten kaikki vaikuttaa kaikkeen, esim: muutamia vuosia sitten kun tuli aikainen kevät hyönteiset innostuivat liian aikaisin ja niitä kuoli paljon kun pakkaset palasivatkin, tästä seurasi kesä jolloin oli normaalia vähemmän esim hyttysiä, ja ihmiset olivat mielissään. Linnut ja kala-kannat olivat taas tuona kesänä normaalia pienempia, koska ei ollut ravintoa (monet kalat syövät vedenpäällä olevia hyönteisiä). Mitään dramaattista tästä ei seurannut kuitenkaan, mutta jos tuota olisi jatkunut monta vuotta olisi se alkanut vaikuttaa niihin eläimiin, jotka aterioivat linnuilla ja kaloilla ja sitä kautta ihmisiin jotka aterioivat niillä eläimillä + minusta on ihan kiva ettei täällä ole vaikkapa african kaltaista ilmastoa, että voidaan viljelläkkin jotain ja näin saada monipuolista ruokaa tai siis ruokaa ylipäänsä...

Toki erikoisen aikaisia keväitä ja leutoja lyhyitä talvia (kuten tänä vuonna) ja muita erikoisia säitä, epänormaalejavuoden aikoja on ollut kautta aikojen aina silloin täillöin, mutta se on muuttunut, että nykyään joka vuodessa on jotain tavallisuudesta poikkeavaa säitten suhteen, ja näin ei ole ollut kautta aikojen.
Itse olen 30, ja kyllä minun lapsuudessa talvet olivat pidempiä molemmista päistä, ja kylmempiä, puhumattakaan millaista oli isovanhempiemme lapsuudessa...

Minusta ilmaston muutoksen näkeminen hyvänä on kuin ydinvoiman kannattaminen. Siinä näkee vain tämän hetken. Itse en ainakaan tahtoisi jättää jälkeläisillemme kahta kivaa perintöä, taino, ehkä nekin voi nähdä kivoina arvoituksia mitä ratkoa kuten:
"Mitäs tuolle meille jätetylle ydinjätteelle tehdään?"
ja
"Mitäs tälle uudelle tehdään?"

Voihan se olla, että kaikkeen tähän keksitään tulevaisuudessa ratkaisu, mutta mitäs jos ei keksitä?
Ja tiedän tiedän että ne muutkin tavat tuottaa energiaa saastuttavat... mutta mitäs jos koitettaisiin vähentää kulutusta? Mitä jos valtio laittaisi ne rahat jotka menevät uuteenydinvoimalaan siihen, että tuotteisiin jengia laittelemaan katoilleen aurinko paneeleita. Eipä ne suomessa paljoa tuota, mutta itse asun puutalossa jossa on 8 asuntoa (näitä on tässä 5 samanlaista), ja yhdessä nästä on talon päädyssä about 8 aurinkopanelia, ja joka vuosi sen talon sähkölasku on selkeästi pienempi kuin missän muussa talossa...
Energian kulutusta vähentämällä vähenisi päästötkin ja ilmaston muutoskin hidastuisi... mutta itsekkinhän tässä juuri istuntietokone päällä, kuuntelen stereoista musiikkia ja säilytän ruokiani jääkaapissa... mutta voi kuitenkin ostaa energian säästö lamppuja, olla pitämättä turhia valoja päällä, liikkua vain julkisilla (tai vielä parempi olisi jalan....).
Jos jokainen maapallon ihminen muutaisi edes yhden asian elämässään siihen suuntaa että se jeesaisi tätä planeetta, se olisi jo paljon. Eli meinaan sitä että ei kenenkään tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, eikä kukaan täydellisyyteen pystykkään, eikä sitä kenneltäkään pitäisi vaatiakkaan, missään muussakaan asiassa. Jokainen omien mahdollisuuksiensa mukaan. Jokainen pienikin asia on kotiinpäin. Tottakai saa elää niin "fuksusti" kuin tahtoo, ei kai raja tule koskaa vastaan. :)

Poissa Anssi

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #12 : 25.03.07 - klo 21:49 »
Suosittelen Al Goren elokuvaa Epämiellyttävä totuus (engl. An Inconvenient Truth).
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa vodel

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #13 : 25.03.07 - klo 22:38 »
Tähän ei voi muuta kuin lainata erään missimme älykästä kommenttia:

"Ilmastonmuutos on hieno asia ja meidän kaikkien tulisi nauttia siitä"
Nopeat elävät, kuolleet eivät.

Poissa miinin

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #14 : 25.03.07 - klo 23:03 »
Tähän ei voi muuta kuin lainata erään missimme älykästä kommenttia:

"Ilmastonmuutos on hieno asia ja meidän kaikkien tulisi nauttia siitä"

Itsekeskeisestä ajattelumallista katseltunahan asia onkin juuri näin. Suomalainen maatalous hyötyy pitkästä kesästä ja lyhyestä talvesta, eikä esim. tulvista tule Suomelle mitään ongelmaa. Toisaalta taas keski-euroon alavilla mailla ilmastonmuutos tekee isoa hallaa juurimaataloudelle, jolloin kauppaa maataloussaralla menestyvien maiden kanssa (mm. Suomi) tulee lisätä, jotta tarvittavia tuotteita riittää. Näiden yksinkertaisten yhtälöiden perusteella tässä ilmastonmuutoksen vaiheessa Suomi käytännössä vain hyötyy ko. ilmiöstä - "Mitä sitten jos Bangladesh hautautuu, nehän on jossain kaukana!"

Ja tällaisia ajatuksia hehkutettiin mm. Suomen Kuvalehdessä, jonka kannessa kyseisestä asiasta lausuntoja antanut maatalosuvaikuttaja esitteli järkyttävän suurta porkkanaa - joka oli vielä kamerakulmalla saatu näyttämään entistäkin isommalta. Tällainen ajattelumallo kuvastaa mielestäni hyvin nykyisen kilpailuyhteiskunnan tilaa - vitut muista, meillä menee hyvin...ainakin vielä vähän aikaa! Katse ei ei ole kovin kauaskantoisesti suunnattu - tarkka fokus on oma napa.

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #15 : 25.03.07 - klo 23:55 »
Kerran tässä nyt lähdetään kunnon vääntöä ilmeisesti hakemaan niin juu.
Jos kerran ilmaston lämpenemistä voi verrata ydinvoimaan, niin eikös se ole silloin hyvä asia "meidän" kannaltamme.
Me on minulle tämänhetkiset jo olemassa olevat suomalaiset(siksi suomalaiset, että se on pienin yksikkö jossa voimme vaikuttaa mihinkään ja jolla on yhtenäinen johto). Jos joku haluaa säästää maailmaa tuleville sukupolville 3sekunttia pidempään niin hyvä, hän kulkekoon jalan ja jättäkööt minun puolestani vaikka kaikki mukavuudet(jääkaappi, tv, sauna yms.) käyttämättä. Tämä ei tee hänestä kuitenkaan parempaa ihmisitä, vaan lähinnä oudomman. Miksi? Koska ihminen on pohjimmiltaan mukavuuden haluinen joten miksi käyttäytyä luontoaan vastaan varsinkaan asiassa jolla ei loppujen lopulta ole mitään merkitystä muuhun paitsi omaan elämän laatuusi? Tämäkö itsekeskeistä? Kyllä helvetissä ja miksi esim. minun pitäisikään välittää esim. afrikkalaisista, kiinalaisista tai tulevista sukupolvista? En minä kuitenkaan niiden tuhoa ole todistamassa enkä muutenkaan tällä pallolla hyvin kauaa. Jos pallo rupeaa menemään vituiksi minun ollessani täällä niin en sille kuitenkaan minkään olisi voinut joten voi vain todeta että tässä nyt kävi näin, jos taas joskus muuloin niin minua se ei liikuta joten miksi ketään muutakaan pitäisi liikuttaa?

PS: Teksti on näköjään melko takelteleva, mutta en jaksa sitä muokata, kyllä siitä silti saa pointin irti jos lukee.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #16 : 26.03.07 - klo 00:58 »
Ei kukaan ihminen ole toista parempi tai huonompi. Erilaisia vaan. Eri hyveet ja eri paheet, mutta jokaiselta löytyy molempia. Jokaisella on aika pitkälle oikeus elää niin kuin tahoo, ainakin siihen pisteeseen asti ettei se estä toisia elämästä niinkuin he tahtovat. Esim: Ei ole pakko välittää, mutta ei myöskään voi kieltää muita välittämästä.

On ihminen mukavuuden haluinen, sitä nyt ei voi kukaan kieltää. Mutta mikä sitten on mukavaa, siitä voi olla montaa mieltä, kuten myös siitäkin, pitäisikö mukavuuden haluaan hillitä vai ei. Ollakko itsensä herra vai orja?

Itsekkin pidän esim: kovasti netin käytöstä, mutta koenko sen pohjimmiltani tärkeäksi mukavuuteni kannalta? En. Tahtoisinko silti luopua tästä? En. Tekeekö se minusta huonon ihmiseen ja evääkö se minulta oikeuden yrittää jollain muulla tavalla auttaa planeettaamme? Ei. Yksikin askel oikeaan suuntaan on jo jotain. Asiassa kuin asiassa.

Sitten ihan tämmöinen esimerkki joka ei kosketa asiaa, mutta sivuaa sitä ja on sovellettavissa siihen:
Onko ihmisellä siis oikeus olla väkivaltainen vain siksi että: "no ku minä olen väkivaltainen ja mulla on oikeus olla minä". Ehkäpä tuolla ihmisellä olisi ennemminkin oikeus yrittää kehittää itseään ja hallita tunteitaan, väkivaltaisuuttaan, tai edes yrittää opetella hallita niitä. Sekin jo riittää, koska itse matka on tärkeämpi kuin päämäärä. Vapaus on vastuuta. Myös yksilönvapaus. Vapaus ei ole välinpitämättömyyttä. Ei edes yksilönvapaus.

Ja ydinvoimaan vertasin vaan siksi, koska molemmat ovat hyviä juttuja vain jos tuijotetaan tuohon mainittuun omaan napaan.

Luonto on ennekin pyyhkäissyt hallitsevia eläinlajeja pois, ehkäpä vielä joskus myös tämän eläimen jota kutsutaan ihmiseksi. Ehkä tämä kaikki onkin vain tärkeä osa evoluutiota. Ellemme sitten kerkeä ihan itse tuhoamaan itsemme. :)

Sanotaan aina ettei yksi ihminen pysty tekemään mitään hyvää vähänkään suuremmassa mitta kaavassa. Mutta miettikääs miten paljon pahaa ja kuinka helposti yksi ihminen pystyy tekemään. Ehkä se hyvänkin tekeminen on ihan yhtä helppoa. Ehkä meistä jokainen tekee sitä joka päivä. Sen vaikutuksia ei vaan huomaa heti ja ne eivät ole niin "in your face", ja ehkä siksi niihin ei uskota.
Jos vedät vaikka työkaverias turpaan, niin varmaan hetkessä pystyt aistimaan sen miten tieto käyttäytymisestäsi leviää ja vaikuttaa ihmisten asenteisiin. Mutta jos vaikka jesaat työkaveriasia jossain todella vaikeassa asiassa, voi hän mennä onnellisempana himaan, olla parempi puolisolleen, joka taas saa tästä voimaa ja jaksaa mennä auttamaan vanhaa äitiään, jonka luona ramppaaminen alkaa jo muuten rasittamaan ja jonka hän olisi muuten skipannut. Tämä taas parantaa mummon fiiliksiä jo pyytelee lapsenlapsetkin käymään ensikerralla josta nämä saavat paljon mieli hyvää. Sinä menet seuraavana päivänä duuniin etkä huomaa mitään eroa missän. Mutta jos olisit tempaissut turpaan, huomaisit sen eron varmasti monessa asiassa.
Miten tämä liittyy asiaan?  Sitä voi miettiä :)

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #17 : 26.03.07 - klo 01:29 »
Onko ihminen itsensä herra vai orja jos hän tekee niinkuin mielii? No ehkä orja, mutta entä jos hän hillitsee tarpeitaan hillitsemisen halun vuoksi, onko hän silloin myös orja? Onneksi tosiaan tuo väkivaltaisuus ei liity tähän ketjuun mitenkään muuten kuin esimerkkinä, joka on ihan realistinen joskin väärässä mittakaavassa ollakseen hyvin ymmärrettävä. Olisi parempi ottaa ydinreaktori tuon tapahtumaketjun aiheuttajaksi kuin ihminen jotta asiaa voisi ajatella oikeassa kokoluokassa.

Juu ja tosiaan en ole keneltäkään eväämässä oikeutta yhtään mihinkään, ainakaan tähän aiheeseen liittyen, näen vain asioista kieltäytymisen "maailman takia" tarpeettomana kun siitä ei oikeasti ole eikä tule olemaan konkreettista hyötyä.

Poissa Sammakko

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #18 : 26.03.07 - klo 06:39 »
Enenmmän minua huolestuttaa nämä turhat topicit. Hukumme näihin pian. Joten eiköhän kaikki koitetä vähentää näitä niinkuin päästöjäkin ettei menetätä pian yöunia näitten takia..

Tähän ei voi muuta kuin lainata erään missimme älykästä kommenttia:

"Ilmastonmuutos on hieno asia ja meidän kaikkien tulisi nauttia siitä"

Onko ihminen itsensä herra vai orja jos hän tekee niinkuin mielii? No ehkä orja, mutta entä jos hän hillitsee tarpeitaan hillitsemisen halun vuoksi, onko hän silloin myös orja?

Näihin viesteihin voisi kiteyttää tämän ketjun. Jokainen täällä foorumilla pööpöilevä tietää että tuolla jossakin on paljon fiksumpiakin ihmisiä pohtimassa tätä kysymystä. Pidetään siis yöunistamme kiinni ja annetaan tämän topikin vajota sivulle kolme ja unholaan.

Poissa Snowman

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #19 : 26.03.07 - klo 07:12 »
Näh, en usko mihkää ilmastonmuutoksee ja vaa parempi jos lämpenemää päin ollaa menos, kesä pitenee, talvi lyhenee, kaikil on kivempaa

Poissa instiqma

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #20 : 26.03.07 - klo 12:39 »
Olen tuossa pohtinut, että vaikkakin ihminen on varmasti vaikuttanut luontoon monella tapaa, niin en usko, että esim. viimeisimmät erikoiset kesät/talvet johtuvat siitä. Se aika, mitä ilmastoa on pystytty tutkimaan, on kuitenkin niin pieni aika suhteutettuna tämän pallon historiaan. Onhan tässä ollut jääkausikin taannoin, ja toinen tulossa jokusen vuoden päästä.

Poissa Hopo

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #21 : 26.03.07 - klo 12:40 »
Ilmastonmuutos ei ole uskonasia. Ihmistoiminnan vaikutus siihen toisinaan sellaiseksi kuitenkin koetaan. Ilmaston lämpenemisen mekanismit ovat monisyisiä ja moninaisempia kuin tavan foorumintallaaja välttämättä ymmärtääkään. Nykytutkijoista löytyy näitä kieltäjiä kourallinen, muutoin ilmastotutkijat ovat melko yksimielisiä ongelman todellisuudesta.

Yksinäisen ihmisen vaikutusmahdollisuudet ovat aika mitättömiä. Ne vaativat elintason laskemista epämukavalle tasolle ja ovat tavalla tai toisella käytännössä energiansäästöä. Ilmastomme kohtalosta päätetään suurteollisuusyritysten, lentoyhtiöiden ja valtiojohtojen saunailloissa, ei kotona salkkareiden mainostauolla. Energiapolitiikka on avainasemassa unohtamatta kuitenkaan esim. liikenteen massiivista saastutuspotentiaalia. Senkin jälkeen on vielä kyseenalaista, onko mitään enää edes tehtävissä vaikka saisimme taikasauvalla muutettua kaikki fossiiliset voimalat ydinsellaisiksi.

Jos haluaa jeesustella yksilötason valinnoilla, niin suosittelen heti alkuun luopumaan yksityisautoilusta ja vuotuisista etelänmatkoista, tiputtamaan asunnon lämpötilaa muutamalla asteella, hankkimaan villapaidan ja erityisesti lopettamaan sekä mtg-pelaamisen että netin käytön, röökaamisesta puhumattakaan. Ahkera ilmastonsuojelija tulee huomaamaan että puuha on aika helvetin turhauttavaa.

EDIT: suomalaisten on maantieteellisten ja ilmastollisten syiden takia turha kuvitella pystyvänsä hirveästi tinkimään energiankulutuksestaan. Paras tapa olisi muuttaa johonkin missä kämppiä ei tarvitse lämmittää 9 kuukautta vuodesta.
« Viimeksi muokattu: 26.03.07 - klo 13:31 kirjoittanut Hopo »
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #22 : 26.03.07 - klo 17:58 »
Juuri tuossa olen erimieltä, että jos tahtoo vaikuttaa, pitää heti muuttaa kokoelämänsä jo olla täydellinen joka asiassa. Minusta on kohtuutonta vaatia sellaista keneltäkään, tai muutenkaan nähdä asioita on/off asioina. Mikään äärilaita ei ole hyvästä. Enkä myöskään itse usko siihen, että asiat muuttuisivat tai kaikki "huonot" asiat katoaisivat maailmasta, mutta silti pyrin sitä kohden. Kuten jo kirjoin, matka on tärkeämpi kuin päämäärä.

Niin ja vielä tuosta mukavuuden halusta (ja esitän sen nyt tässä vähän laajempana käsitteenä kuin sitä yleensä käytetään), jotkut väittävät että luonnosuojeliat suojelevat luontoa juuri tuosta samasta syystä. Itsekkäistä motiiveista, koska suojellessa jotain joltakin jotenkin heille tulee itselleen hyvä olo koska kokevat tekevänsä hyvää, ja näin ollen he tekisivätkin tuon asian itsensä takia, eikä koko planeetan niin kuin sanoisivat. Eli tekisivät elämästä itselleen mukavamman elää...... :P

Poissa Hopo

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #23 : 26.03.07 - klo 18:24 »
Niin ja vielä tuosta mukavuuden halusta (ja esitän sen nyt tässä vähän laajempana käsitteenä kuin sitä yleensä käytetään), jotkut väittävät että luonnosuojeliat suojelevat luontoa juuri tuosta samasta syystä. Itsekkäistä motiiveista, koska suojellessa jotain joltakin jotenkin heille tulee itselleen hyvä olo koska kokevat tekevänsä hyvää, ja näin ollen he tekisivätkin tuon asian itsensä takia, eikä koko planeetan niin kuin sanoisivat. Eli tekisivät elämästä itselleen mukavamman elää...... :P

On koulukuntia jotka väittävät että aivan kaikki ihmiisten tekoset ovat egoistisia ja tähtäävät vain oman mielentilan tai fiiliksen parantamiseen. En itse moisesta ajattelutavasta perusta, sillä loppupeleissä sillä motiivilla ei niin paljon väliä ole jos jotain saa aikaan. Jos aivan atomeihin pilkotaan, niin kaikkien mieseten perimmäisenä motiivina on saada pesää.

En myöskään ole sitä mieltä että yksi ihminen ei voisi yhtään mitään tehdä. Totesinpahan vain että tehokkaat metodit vaativat sellaisia tekoja, joihin moni ei olisi välttämättä valmis pienen miettimisen jälkeen. Autosta luopuminen on iso askel, mutta sillä on jo konkreettisia vaikutuksia. Kotimaisten kasvisten ostaminen espanjalaisten sijaan on kaksipiippuista, sillä energia joka säästetään kujetuksessa joudutaan pahimmillaan kuluttamaan moninkertaisesti että meidän ilmastossamme saisi ylipäätään niitä tomaatteja kasvamaan. Suomalaisen ekologinen jalanjälki on kertaluokkia suurempi kuin vaikkapa välimerellisen serkkunsa, sillä sitä tosiasiaa ei pääse pakoon että meidän on pakko kuluttaa tuhottomasti energiaa pitääksemme itsemme ja asuntomme lämpiminä läpi vuoden. Suomessa asuminen ei ole ekoteko, mutta minä ainakin viihdyn täällä niin hyvin että ei ole erityisempi kiire pois.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #24 : 26.03.07 - klo 18:36 »
On koulukuntia jotka väittävät että aivan kaikki ihmiisten tekoset ovat egoistisia ja tähtäävät vain oman mielentilan tai fiiliksen parantamiseen. En itse moisesta ajattelutavasta perusta, sillä loppupeleissä sillä motiivilla ei niin paljon väliä ole jos jotain saa aikaan. Jos aivan atomeihin pilkotaan, niin kaikkien mieseten perimmäisenä motiivina on saada pesää.

Tuliko tämä yllätyksenä?

En myöskään ole sitä mieltä että yksi ihminen ei voisi yhtään mitään tehdä. Totesinpahan vain että tehokkaat metodit vaativat sellaisia tekoja, joihin moni ei olisi välttämättä valmis pienen miettimisen jälkeen. Autosta luopuminen on iso askel, mutta sillä on jo konkreettisia vaikutuksia.
[/quote]

Voisitko selventää minulle mitä auttaa jos 1 ihminen tai tuhatkin ihmistä luopuvat autoistaan?

Poissa Hopo

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #25 : 26.03.07 - klo 19:08 »
Tuliko tämä yllätyksenä?
Ei, vaikuttiko se siltä?

Voisitko selventää minulle mitä auttaa jos 1 ihminen tai tuhatkin ihmistä luopuvat autoistaan?

Liikenne aiheuttaa kutakuin 20 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä. Liikennettä vähentämällä siis voidaan vaikuttaa kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärään, mutta en usko että tämä oli niinkään uutta tietoa. Lisäksi esim. Suomessa liikenne aiheuttaa yli puolet häkäpäästöistä. En oikein ymmärrä mitä ajat takaa, mutta uskoisin että sinunkin logiikkasi mukaan vähemmän päästölähteitä = vähemmän päästöjä. Noin yleisesti ottaen.

Jos olet vain kieltämässä ihmisen osuutta ilmastonmuutokseen, niin sen kun. Ei se minulta ole pois. Kukin pohjatietojensa mukaan.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa cosminen

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Foorumiaddikti
  • *
  • W:Breeding Pool,Rafiq,RhoxWarMonk,QasaliPride.....
    • Progebändi, jossa vaikutan
Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #26 : 26.03.07 - klo 19:11 »
Tässä vain 1 esimerkki:
Se että yksi ihminen (herra A)luopuu autosta, voi auttaa esim: niin, että tämän yhden joku kaveri (herra B) kelaa että "hei, olipas fiksu juttu", ja hänkin luopuu autosta, nyt meillä on jo sekä A:n että B:n ystävät kuuntelemassa heidän sepustuksiaan, ja herra C:n löytyminen on helpompaa kuin aikaisemmin... tai sitten kaikki vaan nauraa herra A:lle kun tämä venää dösää.... Tässäkin asiassa kuitenkin pitää taas ottaa huomioon jokaisen elämän/asuin tilanne jne jne...

Itse en ole edes ajanut ajokorttia (niin, se ikä oli 30v), niin eipä tarvitse miettiä yksityisautoilua.

Ja juu, en itsekkään ole sitä mieltä että kaiken takana on egoismi.

Ja vaikka lähellä tuotetun luomuruuan aikaan saaminen vaatii myös energiaa, on se silti parempi vaihtoehto kuin se espanjalaisen ostaminen... oikeasti kun ensimmäisen kerran näin brasilialaista naudansisäfilettä s-marketissa, meinasi tippua silmät päästä. Brasilialaista?? Ja suomessahan ei ole nautoja? Ei ole ollut kuin x+y vuotta.... Ja sitten se brassi liha on vielä halvempaa? Vattu että on jossain päin vähän vtsti vikaa että näin voi olla..... mutta onneksi kukaan ei pakota ostamaan tuota brassi tuotetta, mutta ikävä kyllä noiden lähiluomujen hinnat on niin taivaissa, että tälläiset köyhät musiikot ei voi vain niillä itseään elättää, joten taas on pakko ostella mitä sattuu, mutta tätä juuri meinasin, jokainen mahdollisuuksiensa mukaan, eikä kenenkää pidä tuntea syyllisyyttä siitä ettei johonkin pysty, eikä toisen nostaa itseään jalustalle siksi, että pystyy johonkin.....

Ehkä tärkeintä ei ole se, että muutetaan elämäämme niin, että se vaikuttaa positiivisesti ilmaston muutoksiin. Ehkä tärkeintä on se, että muutamme itseämme niin, että alamme näkemään omaa pientä elinpiiriämme pidemmälle ja välittämään kaikesta tällä planeetalla. Koska jos niin kävisi, tulisi tuo ilmastosta välittäminen siinä kylkiäisenä monen muun asian kera.

Poissa Hopo

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #27 : 26.03.07 - klo 19:42 »
Ja vaikka lähellä tuotetun luomuruuan aikaan saaminen vaatii myös energiaa, on se silti parempi vaihtoehto kuin se espanjalaisen ostaminen.

Tavallaan joo, ainakin se tukee paikallista maataloutta. Energiataseiden kannalta hassua kyllä voi olla fiksumpaa ostaa espanjalainen kurkku kuin kotimainen. Eettiset syyt ovat asia erikseen, etelä-espanjan maatalousvyöhykkeen työvoima ja -olot eivät välttämättä ole ihan samalla viivalla kotimaisten kanssa.

Kotimaisen luomuviljelynkin erinomaisuudesta voisi vääntää peistä. Faktahan on se että jos kaikki ruoka tuotettaisiin luomuna, ei ruokaa edes riittäisi kaikille johtuen luomuviljelyn vaatimasta pinta-alasta, niukoista sadoista ja kasvien alttiudesta tuholaisille ja taudeille.
IPU:lle tuli tosiaan heitettyä ääni ..... periaatteet suht kunnossa.

Poissa veijari

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #28 : 26.03.07 - klo 20:51 »
Tuliko tämä yllätyksenä?
Ei, vaikuttiko se siltä?

Voisitko selventää minulle mitä auttaa jos 1 ihminen tai tuhatkin ihmistä luopuvat autoistaan?

Liikenne aiheuttaa kutakuin 20 prosenttia kasvihuonekaasupäästöistä. Liikennettä vähentämällä siis voidaan vaikuttaa kasvihuonekaasupäästöjen kokonaismäärään, mutta en usko että tämä oli niinkään uutta tietoa. Lisäksi esim. Suomessa liikenne aiheuttaa yli puolet häkäpäästöistä. En oikein ymmärrä mitä ajat takaa, mutta uskoisin että sinunkin logiikkasi mukaan vähemmän päästölähteitä = vähemmän päästöjä. Noin yleisesti ottaen.

Jos olet vain kieltämässä ihmisen osuutta ilmastonmuutokseen, niin sen kun. Ei se minulta ole pois. Kukin pohjatietojensa mukaan.

Vaikutti se yllätykseltä sulle. Juu no antaa olla jos pitää perusteluiksi lähteä vetämään toisen tietojen kysenalaistamista :P. Luulisin että sinunkin matematiikallasi 1-1000 autoa /kaikki autot ei ole kovin merkityksellinen luku. En ole kieltämässä ihmisen osuutta(enkä näin ole sanonutkaan, älä asettele sanoja suuhuni) vaan toteamassa että ei sille kukaan meistä mitään voi, koska aina enemmistö on sitämieltä että antaa käydä miten on käydäkseen. Jääkausihan on tulossa jokatapauksessa kuulema tehtiinpä me mitä vain, joten jos ilmasto jatkaisi lämpenemistä niin ehkä siitä jopa selvittäisiin!

Poissa floundz

Vs: Ilmastonmuutos...
« Vastaus #29 : 26.03.07 - klo 21:27 »
Ilmastonmuutos on täysin luonnollinen asia maapallolla, mutta ihmisen toiminta on lisännyt radikaalisti hiilidioksidi päästöjä, eikä maapallo pysy päästöjen tahdissa. Maapallolla suurimmat hiilidioksidin sitojat ovat tällä hetkellä kasvit ja vesistöt, mutta ilmaston lämmetessä molemmilta menee teho. Kasvit eivät sido yhtä nopeasti, kuin niitä hajottavat pieneliöt, jotka lämmön noustessa lisääntyvät huomattavasti. Vesistöt höyrystyvät nopeammin, eivätkä nämäkään sido enää yhtä paljon. Tästä seuraa itseään ylläpitävä ja kiihtyvä lämpiäminen.
Napa-alueiden sulaminen on suurempi ongelma, koska sinne on sitoutunut suuria määriä metaania, joka vaikuttaa ilmastonmuutokseen lyhyellä aikavälillä monikymmenkertaisesti hiilidioksidiin verrattuna.
En nyt muista niitä arvioita, että milloin maapallo muuttuisi elinkelvottomaksi, mutta tällä menolla ensivuosisataan mennessä kai.