Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Suvaitsevaisuusketju  (Luettu 2462 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kolatatti

Suvaitsevaisuusketju
« : 03.08.07 - klo 18:48 »
Tämä on nyt viimeinen yritykseni haalia asiallista keskustelua foorumilla. Jos joku moderaattori olisi ystävällinen ja koittaisi pitää tämän threadin puhtaana provosoinnista, sarkasmista ja epäselvästä huumorista, olisin erittäin kiitollinen. Voin toki koittaa sitä tehdä itsekin jos siihen oikeudet riittävät mutta en tosiaan tiedä olenko nyt poistamassa tunnuksiani lähiaikoina... Riippuu pitkälti siitä miten tämä otetaan vastaan.

Elän siis siinä kuvitelmassa, että yleensä meemit taistelevat vaikkakin se ilmenee ihmisten keskinäisenä kahnauksena. On olemassa lukematon määrä meitä ihmisiä moninverroin vanhempia meemejä, joiden oikeellisuudesta tai alkuperästä ei ole edes tarkkaa tietoa. Silti joitakin näistä pidetään jopa itsestäänselvyyksinä. On mielestäni loogisesti väärin siis olettaa että maailman vanhinta ihmistä vanhemmat meemit voisivat olla tarkkoja. Ne ovat kaikki jonkun sanelemia ja jonkun muistamia tai kirjoittamia.

Ideana olisi vitutusketjun tavoin esittää asioita jotka häiritsevät, mutta vailla turhia voimasanoja tai vahvoja mielipiteitä ja ennakkoasetelmia. Tiedän että tämä on vaikeaa mutta sen yrittäminen on oikeasti ihan palkitsevaa oman mielenrauhankin kannalta. Kun asia on esitetty, siihen voidaan yrittää yhdessä kehittää ratkaisua ettei ko. asia enää ärsyttäisi tai ettei sitä ärsyttävää asiaa enää ilmenisi. Tietenkin ainakin toistaiseksi tämä pitää tehdä fyysisen todellisuuden asettamissa rajoissa.

Jos joku asia jää epäselväksi, toivon että siitä ennemmin kysytään kirjoittajalta (mieluiten ehkä yv:llä, ettei threadi hirveästi rönsyilisi) kuin tehdään oma johtopäätös. Varsinkin jos se johtopäätös on kuvitelma henkilökohtaisesta vittuilusta, jolloin ollaan joko väärässä, tai alkuperäinen viesti on väärässä viestiketjussa.

Koitetaan puhua mahdollisimman puhdasta suomen kieltä, kuitenkin muiden turhia pilkkuvirheitä ja yhdys sanoja viilaamatta ellei se ole oikeasti oleellista. Tämä siksi ettei aiheutettaisi turhaa ärsytystä siksi että joku ei ymmärrä mitä tarkoitetaan. Kielellinen lahjakkuus tai taito ei siis ole edellytys mutta toivoisin että jokainen pistäisi mielellään parastaan.

Toivoisin myös että asioita ei kierrellä ja kaarrella tai vihjailla. Muista kuitenkin että esim. "tapetaan kaikki idiootit" ei ole kovin suvaitsevainen ratkaisuehdotus. Myös viestien lukeminen ajatuksella ja avoimella mielellä on hyvin suotavaa. Perusteluja ja lähteiden linkkejä arvostetaan suuresti silloin kun niiden käyttäminen vain on mahdollista.

Ja tärkeintä on muistaa että vaikka miten ärsyttää niin koitetaan esittää asiat ärsyttämättä muita, ainakin tässä threadissa.

Ja jokainen vapaalla tyylillään. Ei siis tarvitse noudattaa minun tekemääni ongelmien esitysmuotoa.



Aloitan itse:

Aihe1: Itseoikeutetut kuninkaat

Minuä ärsyttää monesti sellaiset ihmiset jotka kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella esim. koska ovat hyvin kirjaviisaita jossain asiassa, esim. MtG:ssä. Nimiä olen jo antanut aiemmissa kirjoituksissani, enkä halua tähän niitä laittaa uudestaan lähinnä siksi ettei siitä joku ärsyyntyisi. Jos jotain kiinnostaa kuuluuko henkilökohtaisesti mielestäni tähän porukkaan tai vaikka halutessaan tietää millaisen kuvan olen päähäni henkilöstä tehnyt, sitä saa kysyä suoraan yv:llä ja lupaan rehellisen vastaukseni. Tarkoitus on nimenomaan poistaa väärinkäsityksiä.

Oma diagnoosi: Tällaisilla ihmisillä on käsittääkseni ongelmia suvaita erilaisuutta. Kuvittelisin näiden yleensä olevan viisauteensa nähden jonkin verran älyllisesti rajoittuneita (Tämä ei ollut tarkoitettu loukkaukseksi ja jos joku sen sellaisena ottaa niin olen pahoillani, en tarkoita kaikkia).

Oma ratkaisuehdotus: Ensin voi toki yrittää puhua suvaitsevaisuudesta, mutta monesti se kokemukseni mukaan kariutuu siihen että suvaitsemattomat ihmiset nauravat idealle. IRL omasta elämästään nämä henkilöt voi sulkea pois. Lähes kolmekymmenvuotinen empiirinen tutkimukseni sanoo että näiden ihmisten ego on pahimmillaan niin suuri, että juuri mistään ei voi keskustella asiallisesti sillä he kuvittelevat yleensä kapean joskin laajan tietovarastonsa ansiosta olevan muiden ihmisten yläpuolella henkisesti ja mahdollisesti älyllisesti, vaikka todelliset ongelmat ovatkin jossain muualla. Oikea ratkaisu on opettaminen suvaitsevaiseksi ja reiluksi, mutta sen kannalta ollaan tietääkseni aina myöhässä jos yksilö ei ole hyvin nuori lapsi. Netissä tällaisten ihmisten kanssa ei yleensä voi tulla toimeen ellei itse kuulu samaan porukkaan. Ignore on esim. irc:ssä hyvä ratkaisu tähän.

Jos tunnet olevasi tällainen ihminen, toivoisin että myös kertoisit oman näkemyksesi siitä miksi toimit kuten toimit. En halua tehdä ennakkoasetelmia tämän suhteen joten joudut valitettavasti kertomaan omin sanoin mitä teet kun alastasi tietämätön lyö tiskiin mielestäsi tyhmän idean tai tyhmän kysymyksen, vaikkei kysymys olisikaan sinulle suunnattu? Jos ärsyynnyt tyhmistä kysymyksistä niin olisi kiva tietää onko se jatkuvaa (tällaisessa tapauksessa taitaa auttaa vain ammattiauttaja), vai toisinaan tapahtuvaa (stressin aiheuttamaa tms.)? Stressillehän ei kauheasti joskus voi mitään.


Aihe2: kostaminen ja tahallaan ärsyttäminen

Kostaminen tai tahallaan ärsyttäminen on mielestäni melko ärsyttävää ja suorastaan alhaista. En väitä, etteikö itsellä toisinaan kävisi mielessä kostamisen idea, tai ettei joskus tekisi mieli ärsyttää jotain vain kuvitellun henkilökohtaisen mielihyvän toivossa mutta yritän ainakin tietoisesti tukahduttaa sen usein.

Oma diagnoosi: Näitäkin ihmisiä on kahdenlaisia, niitä jotka ottavat tämän elämäntavakseen ja niitä jotka toimivat näin toisinaan (Stressi, väsymys tms). Oman kokemukseni mukaan nämä ihmiset eivät yleensä tartu rauhan oliivinoksaan vaan kostavat joka tapauksessa.

Oma ratkaisuehdotus: Kostaminen on asia jonka voi jokainen käsitykseni mukaan jättää tekemättä. Tämä ei ole tyhmyyttä tai heikkoutta, se on vahvuutta. Kannatan myös muiden ihmisten kiittämistä ja kannustamista kun huomaa tilanteen jossa kosto jää tarkoituksella tekemättä. Myös tilanteessa jossa on oletettavissa myöhempää kostoa, kannattaa kiittää henkilöä siitä ettei kostanut koska kiitos saattaa olla riittävä kannuste olla kostamatta. Tämä kaikki taas riippuu siitä onko kyseessä elämäntapakostaja vai uupumuksen uhri. Muista kiittää myös toisinaan itseäsi, sekään ei ole heikkoutta.

Ylpeys ei ole pahe mutta itsekeskeisyys on. Mielestäni.

Myös tallaiset ihmiset saavat esittää näkemyksiään siitä miksi toimivat näin.




Nämä molemmat aiheet ovat sellaisia joihin itse olen kovan työpaineen alla sortunut. Tästä olen pahoillani niille joille pahoittelullani on mitään merkitystä. Ne teistä jotka kuvittelevat minun olevan typerä jonkun aiemmin sanomani perusteella, en voi sanoa muuta kuin että päättelynne on mennyt sekä syteen että saveen samaan aikaan, ettekä tunne minua ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 03.08.07 - klo 19:35 kirjoittanut kolatatti »
EHLO you say? I'm interested...

Poissa kolatatti

Vs: Suvaitsevaisuusketju
« Vastaus #1 : 03.08.07 - klo 19:02 »
Ah, tuli vielä yksi aihe..

Aihe3: Kiireessä kirjoitettu ja väärin ymmärretty viesti

Tähän sorrun itse hyvin usein ja se ilmeisesti aiheuttaa paljon ärsyyntymistä.

Oma ratkaisuehdotus: Älä kirjoita kiireessä. Koita ymmärtää että toisella on saattanut olla kiire viestiä kirjoittaessa ja viestissä esiintyvä looginen virhe saattaa todellisuudessa hyvin olla sanallinen virhe tai väärinkäsitys.

Tämä lähinnä opetukseksi itselle, mutta jos tästä on jollekin muulle apua niin ei kai siitä haittaakaan ole.
EHLO you say? I'm interested...

Poissa hembba

Vs: Suvaitsevaisuusketju
« Vastaus #2 : 03.08.07 - klo 19:41 »
Pomotus ja esimies aseman hyväksikäyttö

Tiedätte varmaan tilanteen jossa ollaan kahdestaan jonku esimies asemassa olevan kanssa kahdestaan paikassa X ja ennen kuin päästään seuraavan pitää tehdä jotain epämiellyttävää eli fyysistä työtä. Ärsyttää lievästi kun äänetön ohje menee tee-sä-se-ni-mä-vedän-röökiä vaikka pienellä auttamisella homma olisi ohi puolet nopeammin. Ei voi olla niin kamalaa tehdä jotain mitä ei ole pakko tehdä. Itse yritän mielummin kaikilla mahdollisilla tavoilla nopeuttaa jonkun asian valmistumista sen sijaan että katon vierestä ja huutelen jotain tyyliin "Tuo ne ny tänää, saatana"