niin voi myös valmistautua kertomaan miksi formaattiin halutaan sekä 40 lifeä että tuollaisen äkkikuoleman mahdollisuus.
No vaikkapa siksi että niitä pelaajia on tosiaankin monta jotka voivat kaikki
yhdessä ajaa sen 20 damagea hyvinkin nopeasti sillä vuorolla kun satut syystä tai toisesta olemaan puolustuskyvytön. Tilanne eri koska moninpeli. Se 21 damagea pitää tulla vain yhdeltä tietyltä kenraalilta.
Jos combo on vahvin arkkityyppi Commanderissa, onko se myös pelatuin? Combo ja hauska casual formaatti eivät meinaan kuulu millään lailla yhteen.
Tämähän riippuu täysin peliporukoista. Kun sanoin vahvin tarkoitin sillä yleisesti pakkaa jolla olisi korkeimmat mahdollisuudet voittaa jos mitään muuta ei metasta tiedetä. Combon vahvuus kun on sen epäinteraktiivisuus, eli se ei kauheasti välitä mitä ne muut vastustajat tekevät kunhan eivät estä omia toimiasi.
Itselläni on kokemusta vain Helsingin metasta ja parista Ropeconista, ja täällä siedetään comboa mutta se ei ole siltikään yleisin arkkityyppi, varmaankin siksi koska suurimmalle osalle pelaajista ei ole se voitto tärkein. Hesassa commander on hyvinkin suosittua, viime keskiviikkona oli arviolta 16-20 pelaajaa.
edit: mitä tulee commanderin 'hauskuus-kriteeriin', niin olen havainnut pääasiallisesti kaksi strategiaa joista ei pidetä. Toinen on durdlaava pasianssicombo, ja toinen land destruction. Molemmista ei tykätä samasta syystä, eli ne estävät vastustajia pelaamasta omaa peliään, mikä on kasuaaliformaatissa suht tärkeää hauskuuden kannalta. LD:ssä on myös se ongelma että sitä vastaan pitää rakentaa vartavasten pakka, mikä asettaa huomattavasti suurempia rajoitteita pakanrakennukselle kuin se että sovitaan ettei pelata LD:tä. Käytännössä homma hoituu laittamalla tarpeeksi faksimanaa dekkiin. Itse jos pelaan comboa, pelaan sellaista joka näyttää kortit, kysyy voitinko, okei mennään seuraavaan. Esim Kiki-jiki combo. Ei tarvitse pyöritellä peukaloita 20 minuuttia odotellessa että voittaako kaveri vai ei.
ps. Itse en kyllä kykene ymmärtämään miten saksalaisesta saadaan monipuolisempi formaatti kuin commanderista. Itse lopetin saksalaisen kokeilut jo aikaisessa vaiheessa koska dekit olivat minun pirtaani liian yksioikoisia ja parhaimmillaankin 'vain' goodstuff-dekkejä ilman erityistä pelisuunnitelmaa.
pps. Siitä asiasta olen samaa mieltä että commanderin bannilistalla on muutama höhlä kortti.