Olen pelannut Mätsikkiä vasta kolme vuotta, mutta vaikuttaa siltä että peliä ajetaan yksinkertaisempaan ja creature painotteisempaan suuntaan. Extraharmittaa jos tämä johtuu siitä että halutaan siirtyä lähemmäs Heartstonen pelikokemusta.
Tämä kehitys on jatkunut paljon kauemmin kuin kolme vuotta. Olen tavannut nimittää sitä
pokemonisaatioksi, koska se sai alkunsa siitä, kun WotC menetti Pokemon-korttipelin julkaisuoikeudet ja alkoi houkutella sen pelaajakuntaa Magicin puolelle.
Magicin ensimmäinen pokemon julkaistiin Apocalypse-setissä keväällä 2001.
Tässä mielenkiintoinen koe nuoremman sukupolven pelaajille: etsikää netistä pakkalistoja ajalta juuri ennen Apocalypsen ja 7th Editionin julkaisua, kootkaa/proxyttäkää nuo pakat, ja pelatkaa niillä (mieluiten ilman sideboardia, koska yksi harvoja positiivisia muutoksia pelissä noista ajoista on
Stupid Color Hosereiden poistuminen...). Varmaan ensimmäinen yllätys monelle on se, että standardissa voi olla noin puoli tusinaa erilaista top-tier pakkaa ja vähintään toinen mokoma second-tier pakkoja. Pelitaidon vaikutus pelien lopputulokseen on myös aivan toista luokkaa kuin missään nykyisessä formaatissa. Tämä johtuu siitä, että yksittäisten korttien voimataso oli keskimäärin paljon matalampi kuin nykyään, ja toisaalta myös pakkojen keskimääräiset manacostit olivat alempia, koska LD:n olemassaolo piti ottaa huomioon pakkaa rakentaessa.
Lisäksi harmittaa se että gatherer.wizards.com -sivun keskustelu ja korttien arvostelu on edelleen "tilapäisesti poissa käytöstä". Näin on ollut nyt kaksi vuotta. "Comments and ratings have been temporarily disabled on Gatherer. But fear not, these features will return and you’ll be able to give every Ouphe five stars again before you know it."
Tässäkään ei ole mitään uutta, tietotekniikkaa WotC ei ole koskaan osannut.