Hieman streameista seuranneena ja itse yhden pelin peliä pelanneena:
Pelissä on minun silmääni puutteita jotka voisi korjata, mutta valitettavasti beta ei taida nykypäivänä olla sellainen ympäristö jossa tehdään peliin isompia muutoksia (?).
Muutama huomio:
-Kaikenkaikkiaan raivostuttavasti kopioitu Hearthstonea, mutta halvoilla efekteillä. Sinänsä tuollaiset puolivalmiit ja tyhmät efektit eivät raivostuttaisi, mutta jos kaikessa on haettu samaa niin tulee nolo olo. Eniten tämä ehkä iskee silmille boosterien avaamisessa. Halusin vain äkkiä pois siitä toisin kuin hs:ssa, jossa se on valtavaa tykitystä. Miksi halutaan tulla suoraan vertailluksi markkinajohtajaan jos ollaan jossain kategoriassa ihan eri sarjassa?
-Alkuvalikot ovat tyylikkäitä ja aikuismaisia. Sopii hyvin windows-peliksi. Itse pelihän on jo varsin nopeasti havaittavissa tältäkin alustalta paremmaksi kuin Hearthstone, jonka kulmakivi on minusta lopulta tuo, että itse peli ei vain jaksa kantaa. Pidin myös siitä, että kortit näyttävät isoina hienoilta näytöltä. On niiden taiteessa vain aika paljon yksityiskohtia.
-Pelin UI varmaan pelotti etukäteen eniten. Siinä on hyvääkin, mutta paljon haluaisin muutoksia ennenkuin pitäisin sitä puoleensa vetävänä.
*Välittömästi avatar kiinnitti huomiota, joka on aseteltu varsin isona aivan keskelle varastaen pelikentän ja tehden siitä sotkuisen oloisen kun kentän ja käden välissä on jokin "möykky". Itse toimintaa siinä ei juuri ole ja ovat ruminta mtg-arttia jotka olen nähnyt
*Miksi kortit ovat vain puoleen väliin alareunassa kun pöydällä on valtavasti tyhjää tilaa?
*Pelaaminen näytti sujuvan mutkattomasti, mutta sitä hidasti kun jatkuvasti piti "matkustaa" hiirellä oikeen alareunaan jossa tehdään hyväksynnät. Miksei keskelle kortin viereen voisi tulla vaikka pientä vihreää ja punaista merkkilaatikkoa ok:n ja cancelin painamiseksi. Tässä on iso haaste mtg:lle kun kaikista vuoron yksityiskohdista pitäisi tehdä sujuvia eikä tämä ainakaan auta jos peliä pitää pelata näytöllä kahdessa aivan eri kohdassa. Ehkä tämä alkaa sujumaan ajan kanssa paremmin.
-Yhteenvetona ensimmäisen pelini jälkeen minulle tuli vahvasti tunnelma, että pelin on kehittänyt varsin ulkopuolinen porukka, jota ei nyt ihan amatööreiksi voi sanoa, mutta focus on hyvän alun jälkeen siirtynyt muualle. Ihan kuin jossain välissä joku olisi laskeutunut näistä kuuluisista norsunluutorneista käskemään, että nyt pojat pitää tehdä lähempänä Hearthstonea oleva tuote. Sitten kiukulla laitettu nopeasti vähän sinnepäin olevia juttuja.
Minulle jäi sellainen tunnelma, että peliä pelaa pikkulapsi jolle uppoavat halvalta kuulostavat ääniefektit ja puolivillaiset graafiset efektit joilla yritetään vakuuttaa, mutta herättävät enemmän sääliä. Täppääminenkin suoritetaan huolimattomasti vain puoleen väliin. Tietenkin voin olla jo niin ikämies, että aika on ajanut ohi ja ylimääräiset räiskähdykset enemmän ärsyttävät!
EDIT: Nyt pelattuani pari päivää pidän pelistä jo enemmän. Itseasiassa pelissä on varsin hienoja myyttisten korttien animaatioita. Myös planeswalkerit puhuvat, joskin ääninäyttelijät eivät ole saaneet kiitosta.
Itse pelattavaa on tässä vaiheessa harmillisen vähän. Pelit ovat välillä varsin pitkiä. Toivoisin silti jatkoa ajatellen, että kun tietty taso on saavutettu, pelit muuttuisivat paras kolmesta peleiksi, mutta se siis vasta todella "end-gamessa". Paritussysteemi varmasti tulee parantumaan, nyt se on hieman epäreilu on ja myöhään aloittaneet saattavat jäädä hieman jumiin kun kehittyneempiä pakkoja ei vain oikein voi noilla starttereilla voittaa.
Kuten joku sanoikin, magicista on vaikea tehdä kovin kasuaalia peliä. Kyllä Arenassakin huomaa sen ettei peleaamisesta oikein tule mitään ellei kumpikin pelaaja keskity peliin riittävästi.