MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Highlander => Aiheen aloitti: jotudin - 16.09.11 - klo 23:42

Otsikko: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 16.09.11 - klo 23:42
Muokattu dekkilistaa: 11.5.2012

Budjetti ei ole ongelma. Idealtaan perus Bant. Manaa, utilityä, vastauksia kaikkeen ja aggressiivinen curve.


Dekkilista

# Pihvit manacosteittain: 34 kpl + Batterskull.

CC 0: 1 kpl
1 Dryad Arbor

CC 1: 6 kpl
1 Arbor Elf
1 Avacyn's Pilgrim
1 Birds of Paradise
1 Mother of Runes
1 Noble Hierarch
1 Llanowar Elves

CC 2: 8 kpl
1 Fauna Shaman
1 Phantasmal Image
1 Qasali Pridemage
1 Sakura-Tribe Elder
1 Scavenging Ooze
1 Stoneforge Mystic
1 Tarmogoyf
1 Wall of Roots

CC 3: 8 kpl
1 Eternal Witness
1 Harmonic Sliver
1 Kitchen Finks
1 Knight of the Reliquary
1 Mirran Crusader
1 Rhox War Monk
1 Trygon Predator
1 Vendilion Clique

CMC 4: 7 kpl
1 Glen Elendra Archmage
1 Loxodon Hierarch
1 Phyrexian Metamorph
1 Sower of Temptation
1 Thrun, the Last Troll
1 Venser, Shaper Savant
1 Wickerbough Elder

CMC 5: 2 kpl
1 Acidic Slime
1 Baneslayer Angel

CMC 6: 2 kpl
1 Consecrated Sphinx
1 Primeval Titan
   
# Muut loitsut: 33 kpl.

Planeswalkerit: 3 kpl
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Jace, the Mind Sculptor
1 Garruk Relentless

Tutorointi ja laputus: 11 kpl
1 Ancestral Vision
1 Ponder
1 Preordain
1 Brainstorm
1 Sensei's Divining Top
1 Sylvan Library
1 Eladamri's Call
1 Birthing Pod
1 Fact or Fiction
1 Natural Order
1 Green Sun's Zenith

Kynärit: 8 kpl
1 Spell Pierce
1 Daze
1 Mana Leak
1 Remand
1 Miscalculation
1 Counterspell
1 Mana Drain
1 Force of Will

Poistot: 7 kpl
1 Swords to Plowshares
1 Path to Exile
1 Oblivion Ring
1 Bant Charm
1 Beast Within
1 Wrath of God
1 Treachery

Muut hyödykkeet: 4 kpl
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Feast and Famine
1 Batterskull
1 Maze of Ith

# Manaa tuottavat maat: 34 kpl
1 Tropical Island
1 Breeding Pool
1 Tundra
1 Hallowed Fountain
1 Savannah
1 Temple Garden

1 Misty Rainforest
1 Windswept Heath
1 Flooded Strand
1 Scalding Tarn
1 Arid Mesa
1 Marsh Flats
1 Verdant Catacombs
1 Wooded Foothills
1 Polluted Delta

1 Horizon Canopy
1 Flooded Grove
1 Moorland Haunt
1 Karakas

1 Dryad Arbor
1 Treetop Village
1 Celestial Colonnade

1 Wasteland
1 Tower of the Magistrate

4 Island
4 Forest
2 Plains


Muutokset alkuperäiseen listaan

1. Revisio
(click to show/hide)

2. Revisio
(click to show/hide)

3. Revisio
(click to show/hide)

4. Revisio
(click to show/hide)

5. Revisio
(click to show/hide)

6. Revisio
(click to show/hide)

7. Revisio
(click to show/hide)

8. Revisio
(click to show/hide)


Harkinnan alla sisään
- Lotus Cobra
- Sun Titan
- Geist of Saint Traft
- Hero of Bladehold
- Strangleroot Geist
- Spell Snare
- Gideon Jura
- Bribery
- Snapcaster Mage
- Restoration Angel
- Ulvenwald Tracker
- Yavimaya Elder


Ajankohtaisia kysymyksiä
- Avacyn Restoredin kortit. Missä on riittävästi potkua?
- Kommentit harkinta listasta.
- Ikävimmät uhkat olleet mm. Blood Moon ja Wildfire efektit. Onko muuta vastausta, kun sopivaan hetkeen säästetty counteri?

Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: Zirenda - 17.09.11 - klo 00:40
Tämä Riken lista on aika peruskauraa:

lands (35+ith):

flooded strand
marsh flats
misty rainforest
verdant catacombs
windswept heath
wooded foothills
arid mesa
scalding tarn
polluted delta
temple garden
hallowed fountain
breeding pool
tundra
tropical island
savannah
flooded grove
mystic gate
wooded bastion
seachrome coast
razorverge thicket
stirring wildwood
faerie conclave
treetop village
wasteland
tectonic edge
horizon canopy
reflecting pool
karakas
maze of ith
plains
3 forest
3 island

Xcc:
engineered explosives
green sun's zenith

1cc:
mother of runes
fyndhorn elves
boreal druid
birds of paradise
llanowar elves
arbor elf
noble hierarch
ponder
preordain
brainstorm
spell snare
sensei's divining top
swords to plowshares
path to exile
condemn

2cc:
stoneforge mystic
fauna shaman
sakura-tribe elder
qasali pridemage
lotus cobra
tarmogoyf
wall of roots
sylvan library
mana drain
counterspell
remand
miscalculation
mana leak

3cc:
kitchen finks
aven mindcensor
trinket mage
rhox war monk
trygon predator
vendilion clique
knight of the reliquary
eternal witness
sword of feast and famine
sword of fire and ice
bant charm
oblivion ring
jace beleren

4cc:
rafiq of the many
obstinate baloth
loxodon hierarch
thrun, the last troll (tätä on joskus kritisoitu siitä ettei se tee muuta kuin lyö)
sower of temptation
glen elendra archmage
venser, shaper savant
birthing pod
gifts ungiven
natural order
jace, the mind sculptor
elspeth, knight-errant
garruk wildspeaker

5cc:
acidic slime (Laitoin sisään vain birthing podin takia. On sitten joku muukin 5cc kuin baneslayer)
baneslayer angel
treachery
force of will

6cc:
primeval titan (voi hakea natulla ja zenithillä, on ollut peliin tullessaan aina hyvä)
sun titan
wurmcoil engine

Tuohon listaan jotain itsestäänselviä muokkauksia uusien korttien ilmestymisen myötä:

Wurmcoil->Batterskull
Itse cuttaisin jommankumman: Obstinate Baloth/Loxodon Hierarch ja sit tilalle Hero of Bladehold.
Mirran Crusader tietty mukana.
Mitäs näitä uusia lappuja nyt sitten onkaan, ei tule heti mieleen.

Itse en ole innoissaan Condemnista, mutta kai sitä voi pelata. Spell Pierce on kans jees. Tosta syntyvä pino on aika geneerinen banttipino, jolla pelaaminen on ollut mielestäni hyvin tylsää, mutta autopilottia-ei yleensä voi failata eikä tarvi miettiä sen kummempia. Joku järkevämpi voi sitten neuvoa lisää.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: Nastaboi - 17.09.11 - klo 10:10
Natural Orderin kanssa olen goodstuff-dekeissä nykyään pelannut pelkkää titaania haettavana kohteena ja ollut tyytyväinen. Cantripeista olen non-combossa pelannut pelkästään Brainstormia ja Preordainia. Kontrolloivampaan buildiin menee toki myös Court Hussar. Repealia en ole pelannut enää vuosiin. Tangle Wire voi olla aggrommassa lähestymistavassa ihan jees. Riptide Labin suurin heikkous on värittömyys, itse käyttäisin värittömien landien slotit muille esim. Tec. Edge.

Dryad Arbor on aika must ja sitä uutta valkosta antavaa manamiestä toki pelaa. 34 manaa tuottavaa landia varmaan riittää. Pistä se yhdeksäskin fetchi sisään. Treetop Village on parempi manland kuin mikään dekissä nyt olevista. Itse varmaan turmelisin manabasen jotta pääsen pelaamaan Cryptic Commandia, mutta tee omat valintasi.

2 miekkaa + skull riittää mainiosti. Aina kun pelaan Bantia vastaan voitan siihen, että se nostaa ylimääräisen varusteen kun pitäisi nostaa sen kantaja. Cataclysm ja Wave ei näy joka listassa, mutta pelaa toki jos toimivat. Krosan Gripin tilalla voisi harkita Nature's Claimia. Halvempi manahinta on nykyään huomattavasti relevantimpi kuin split second. Ja Thrun on ihan ok äijä, ei se yksinään voita mutta pakottaa usein vastustajan raapimaan päätään toisellakin kädellä.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: jotudin - 17.09.11 - klo 12:21
Kiitokset esimerkkilistasta sekä kommenteista. Mielestäni em. lista on paikka paikoin vähemmän tehokas kuin omani. Katselen josko sieltä löytyisi ideoita ja parempia korttivalintoja tiettyihin slotteihin, joihin en ole täysin tyytyväinen omassa listassani.

Natural Order on kieltämättä tutori lisää. Titaanikin alkaa olemaan siinä ja rajoilla, saako castattua normaalin pelin aikana nousevilla lääneillä. Saisihan silläkin sitten noudettua yhtä ja toista + ajaa melko mukavasti. Kokeilenpa miten vaikuttaa finishaamiseen ja katselen sopivan paikan lisätä Maze of Ith yhdeksi lisäkohteeksi titaanille.

Sellainen kutina itselläkin oli, että Riptide Laboratory ei ole mikään terävin veto, vaan enemmänkin keittiönpöytämäinen ratkaisu. Edge voisi olla toimiva. Mitä mieltä olisit Rishadan Portista? Disabloisi manlandeja ja manoja eikä olisi kertakäyttöinen kuten Edge.

Olen samaa mieltä olen, että hyvin montaa Brainstorm tms. efektiä en tarvitse. Tehtävänä onkin oikeastaan vain nostojen hyvyys sen hetkiseen pelitilanteeseen. Ponder on suoraan Preordainia huonompi, joten katselen laittaisiko pelkästään em. 2 lappua. Court Hussarin tyrmäsin sen heikohkon powerin vuoksi. Kontrollimmissa pakoissa olen pitänyt siitä, mutta ei oikein istu tähän.

Dryad Arbor on syystä tai toisesta listalta unohtunut ja menee sisään automatic. Jäädän nyt sen verran etten saa päähäni, mikä tuo uusi valkeaa antava manamies on? Treetopin muutin Nantuko Monasteriksi, koska en pitänyt comes into play tapped lääneistä. Hidasti peliä vuorolla ja miehiä on tuntunut nousevan aivan riittävästi. Monastery tosin antaa väritöntä ja istuu toimettomana ennen thresholdia (ja on siten myös helppo disabloida). Saatan vaihtaa Treetopin takaisin sisään.

Miekoista Light and Shadow on heikoin, mutta ajattelin päässäni niin, että noudan aina tilanteeseen sopivan equipmentin. Tuollakin on saanut pyöritettyä mm. Qasali Pridemagea, mutta ne nyt ovat yksittäistapauksia. Voisin kokeilla tässä slotissa jotain utility miestä, joka osaisi tarpeen mukaan myös ajella damagea. Tai sitten kokeilen tässä Thrunia. Tähän saakka skipannut sen, koska se ei tosiaan tee muuta kuin lyö ja Ascetic on jo siinä roolissa.

Aikaisemmassa kokeiluvaiheen buildissa oli sisällä enemmän islandia ja Cryptic Command sekä Vedalken Shackles, mutta liian usein istuin ne kädessä odottamassa sopivia läänejä. Islandin lisääminen vaikuttaa myös siinä, että pakasta tulee passiivisempi ja enemmän kontrolli. Halusin taas tietoisesti suunnata aggrompaan ja saada tempo- ja korttietua enkä niinkään kontrolloida.

Nature's Claim vaikuttaa pätevältä valinnalta. Yleensä 3 manaa maksava Grip estää tehokkaasti minkään muun pelaamisen samalla vuorolla, koska en suoranaisesti ryve manassa tällä buildilla.

Wave on toiminut erinomaisesti ja tarjonnut voittoja, koska en halua pelata mitään Wrath efektejä omien miesten lukumäärän vuoksi ja kaipaan "massapoistoa". Sopivasti massa- ja täsmäpoiston yhdistelmä. Cataclysm on lähinnä kokeilussa. Vaikutta vähän win-more lapulta, kun vaatii otollisen pöydän itselle, että tekee mieli räjäyttää ja silloin on jo muutenkin etulyöntiasemassa. Estäähän se toki comboa ja controllia ottamasta peliä haltuun. Vaatii lisää kokeilua imho.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: Nastaboi - 17.09.11 - klo 17:46
Primeval Titaanin nostaminen ei aiheuta yhtä suuria itsensäpotkimishaluja kuin Progenituksen. Edgen kertakäyttöisyyshän tarkoittaa, että tarvitsee käyttää vain kerran; haluanko täpätä kaksi manaa kerran vai joka vuoro. Innistradissa tulee uusi manamies.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: so not - 18.09.11 - klo 15:15
Tässä on listaa korteista, jotka mielestäni voisi ensisijaisesti poistaa:
1 Looter il-Kor
1 Serra Avenger
1 Gaddock Teeg
1 Azorius Herald
1 Troll Ascetic
1 Krosan Grip
1 Cataclysm
1 Parallax Wave
1 Sword of Light and Shadow
1 Regrowth
1 Mutavault
1 Mishra's Factory
1 Nantuko Monastery
1 Riptide Laboratory

Väritöntä manaa haluaa mahdollisimman vähän. Noi ukot eivät enää nykyään oikein jaksa, Regrowth on vähän ankee ilman comboja ja muut listatut vehkeet on kankeita.

Tässä on jotain testaamisen arvoisia vehkeitä. Osa on ihan must have kamaa myös:
Edric, Spymaster's Trest -paras mies koskaan
Vengevine -jos sitä aggroa haluu
Court Hussar -ei oo mitään vastaan huono
Scavenging Ooze
Skinshifter -tästä ja oozesta ei oo kauheesti vielä itellä kokemuksia
Spell Pierce -parhaita countereita
Fact or Fiction -paras laputus melkeinpä
Cryptic Command -tällä vaan voittaa
Mulldrifter -podi/vengevine-synergiaa
Wall of Roots -parhaita manamiehiä
Blade Splicer -ollu tähän mennessä ainakin ihan ok parissakin dekissä
Reveillark -korttietua, podisynergiaa ja ihan ok pieksijä
Snapcaster Mage -melko nutsikas
Mana Drain -obv
Consecrated Sphinx -jos toisen lihan tarvii
Metamorph/Phantasmal Image
Treetop
Colonnade
Stirring Wildwood
Scars-dualit
Polluted Delta

Vaikka kuinka yrittää pelata Bant-Aggroa, niin aggroa siitä ei saa, vaan väkisin tulee tempo/aggro/goodstuff-hybridi. Siksipä kannattaa panostaa myös synergiaan ja korttietuun. Controlleja vastaan on elämä muuten ankeaa.
Mun mielestä Order->Primeval Titan ei ole tarpeeksi hyvä ilman Volrath's Strongholdia. Progenituksen Orderoimisella voittaa sen sijaan niin paljon pelejä, että sitä kyllä pelaisin. Brainstorm, Preordain ja Ponder on mulla ainakin Bantteihin yleensä mahtunut.

EDIT: Fiend Hunter Innistradista voisi olla varmaan juurikin Bantteihin tervetullut lisäys. Tutoroitava ukonpoisto on ennestään kuitenkin rajoittunut Soweriin.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: jotudin - 18.09.11 - klo 20:14
Joo, harhaanjohtavaa minulta kutsua tätä kasaa aggroksi. Pakka aloitti enemmän aggro-controllina, mutta olen systemaattisesti liikuttanut sitä aggrompaan suuntaan vähän kerrallaan. Oikeastaan tästä on muodostumassa aggropainotteinen goodstuff. Voisin korjata ketjun otsikkoon asian. Korttietu on se asia minkä turvin olen voittanut ja pyrin voittamaan. Puhdas aggrohan tämä kasa ei ole eikä varmasti tule koskaan olemaan tällä värikombinaatiolla.

Pakka on kyllä värillisen manan suhteen melko vaativa, joten voisin dropata ainakin osan värittömistä maista. Factory, Mutavault ja Monastery olivat sisällä pääsiassa siksi, että eivät tule täpissä peliin ja ovat olleet päteviä turpaanvetäjiä. Mietin toki aikaisemmin Colonnadea ja Wildwoodia, mutta niiden aktivointicosti ja täpissä peliin saapuminen olivat hitaan tuntuisia. Esim. Colonnaden 5 manaa tuntuu todella paljolta tässä pakassa. Eipä se mitään maksa playtestata kuinka nuo toimisivat nykyisten läänien tilalla katsoa tuloksia sillä silmällä.

Allekirjoitan mielipiteesi monesta dropattavasta pahvista, mutta mielestäni Gaddock on edelleen toimiva. Omassa pakassa siihen pysähtyy melko harva loitsu ja voi hankaloittaa vihollisen peliä rankasti. Eihän sitä joka matsissa halua peliin, mutta tarvittaessa on helppo tutoroida.

Riittääkö Pathi, Stoppi ja Oblivion Ring mielestäsi poistoiksi? Tähän saakka olen ollut tyytyväinen sekä Waveen että Cataclysmiin. Jälkimmäisen heikkoutena on toki, että on tilannesidonnainen ja vaatii itselle paremmat pöytätilanteen resolvin jälkeiseksi tilaksi. Jos tiputan Asceticin lieneekö Thrunikaan riittävän tehokas mies pakkaan? Pääidea halvemmissa miehissä oli, että jää manaa myös utilityyn tai counteriin tarvittaessa, jolloin pystyn paremmin hallitsemaan pöytää.

Edric on autoinclude. Menee hankintaan ja dekkiin. Looter oli sisällä, koska auttaa suodattamaan kättä ja sopii miekan kantajaksi. Court Hussar tietysti suodattaa kättä tiskiin tullessaan ja miekan kanssa on todella tehokas lyöjä, joka jää puolustamaan vigilancella. Kokeilen vaihtaa nämä. Vengevine menee myös sisään, jostain syystä jäänyt listalta ulos. Ooze vaikuttaa pätevältä gravevastaukselta ja onkin jo wantillani. Menee kokeiluun heti, kun saan käsiini. Skinshifteristä en osaa sanoa onko kuraa vai hyvä, mutta kokeilemallahan sekin selviää. Ainakin löytyy monipuolisesti joka tilanteeseen sopiva olomuoto.

Mulldrifter on mielestäni hyvä vain Podin kanssa. Muuten turhan kallis ja pelkästä pahvin nostona tuntuu turhalta, jos pakkaan tulee Brainstorm ja Preordain. Pierce menee sisään, samoin Fact or Fiction. Crypticillä on hankala costi ja juuri koskaan ei halua jättää niin paljon manaa auki roikkumaan opponentin vuorolle. Saatan olla tässä väärässä, mutta jätin ulos samasta syystä kuin Vedalken Shacklesin. Liian vähän islandia.

Wall of Roots jäi ulos, koska seinät eivät lyö ja haluan hyödyntää jokaisen mahdollisuuden ajella. Toisaalta antaa manaa jo vuorolla, jona tulee tiskiin ja voi käytellä myös opponentin vuorolla. Voisihan tätä silti kokeilla. Splicer menee kokeiluun. Reveillark oli aiemmassa dekkiversiossa, mutta leikkaantui ulos madaltaessa curvea. Monet muutokset, joita on ehdotettu nostavat pahvien costeja. Onko se varmasti oikea suunta pakan toimivuuden parantamiseksi?

Snapcaster menee heti pakkaan, kun irtopahvit tulevat myyntiin. Mauton. Mana Drain on ollut pidemmän aikaa hankinnan alla, mutta koska en halua italoa se vaatii vähän enemmän etsintää.

Consecrated Sphinx nostaisi taas curvea ylöspäin. Voittaahan se pelin, jos saa pidettyä tiskissä. Niinkuin moni muu kalliin manacostin mies. En haluaisi lähteä linjalle, että cuttaan 2-3 dropin miehiä ja työnnän tilalle 4-6. En silti sano etteikö tämä olisi hyvä ja laitan sisään, kun keksin hyvän paikan. Phantasmal Image ja Metamorph ovat olleet harkinnan alla ja menevät sisään, kun saan raivattua tilaa.

Kai se on taivuttava ja laitettava vielä Delta fetchiksi. Kuvittelin, että 8 riittäisi, jos haluaisi pelata maita ilman lifecostiakin välillä. Scars dualit on tähän saakka jääneet ulos, koska ne pitäisi nostaa aloituskäteen, jotta olisivat pelattavia. Ja niitä ei voi fetchata. Tykkään kuitenkin pitää jonkun verran basic lääniä etten hajoa Price of Progressiin, Blood Mooniin, Back to Basicsiin yms. ihan täysin. Wasteland nakertaa myös tehokkaasti varsinkin rekursion kera.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Aggro
Kirjoitti: Stefan - 18.09.11 - klo 20:25
Riittääkö Pathi, Stoppi ja Oblivion Ring mielestäsi poistoiksi?

Dismemberia voi pelata varmaan tässäkin deckissä.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 18.09.11 - klo 22:51
Hahmottelin alle muutoksia, jotka toteutan kasaan em. kommenttien perusteella. Toivoisin konkreettisia ehdotuksia leikattavista pahveista ja korvaavista.

Läänit:
- Riptide Laboratory => Tectonic Edge
- Nantuko Monastery => Celestial Colonnade
- Mutavault => Dryad Arbor
- Mishra's Factory => Treetop Village
- Plains => Polluted Delta

Perusteluja:
Korvasin pääsääntöisesti periaatteella väritön mana => värillinen mana.
Colonnade vaikutti tehokkaammalta kuin Stirring Wildwood, vaikka on kalliimpi aktivoida.
Myöhempien leikkausten perusteella Plainsin tarve väheni, joten sen tilalle sijoitin lisäfetchin.

Kysymyksiä:
- Kannattaako pelata kaikkia kolmea filter maata? Helpottaa kovin tuplacostien saamista, mutta ilman sopivaa aktivointimanaa taantuu värittömäksi. Ikävän useasti näin on myös käynyt vastuksen Wastelandin vuoksi.


Utility ja muut loitsut:
- Krosan Grip => Nature's Claim
- Cataclysm => Spell Pierce
- Parallax Wave => Fact or Fiction
- Regrowth => Brainstorm
- Sword of Light and Shadow => Preordain

Perusteluja:
"Massapoistot" vaihtuivat muuhun soveltuvaan kontrolliin tai nostojen suodatukseen, joka parantaa utilitymiesten ja vastausten kaivamista.

Kysymyksiä:
- Pakka jää nyt täysin ilman minkäänlaista "massapoisto" -optiota. Ymmärrän etten halua sweepata, koska pelaan paljon ja hyviä miehiä. Haluaisin lisätä jonkin laadukkaan täsmäpoiston esim. aiemmin mainitun Dismemberin listaan lisätäkseni kontrollia vastuksen pelaamiin uhkiin. Onko relevantti huolenaihe?


Miehet:
- Azorius Herald => Court Hussar
- Looter il-Kor => Edric, Spymaster of Trest
- Serra Avenger => Blade Splicer
- Troll Ascetic => Vengevine

Perusteluja:
Heraldin idea oli parantaa mahdollisuuksia mm. gobboja vastaan lifegainin avulla ja toimia miekankantajana unblockablen ansiosta. Hussar hoitaa molemmat tehtävät mainiosti ja auttaa nostamaan tarvittavia pahveja. Edric on paljon parempi versio Looterin nostovoimasta. Uskon myös, että Splicer ja Vengevine lisäävät aggressiivisuutta edeltäjiään parmemin.


Muut pahvit jotka haluaisin sisään, mutta en äkkiseltään keksinyt sopivaa slottia. Kaipaisin tässä vielä auttavaa mielipidettä:
a) Kuuluvatko pakkaan ja toimisivatko roolissaan paremmin kuin jo sisällä olevat
b) Minkä tilalle sijoitan

- Skinshifter
- Maze of Ith
- Natural Order + Proge / Primeval
- Dismember

Ja heti, kun pääsen käsiksi Innistradin lappuihin mietin sijoituspaikkaa seuraaville: Avacyn's Pilgrim, Snapcaster Mage ja Fiend Hunter.

Lisäksi päädyin jättämään Gaddokin dekkiin, vaikka se kehoitettiin kenkäisemään pois. En halua tässä esiintyä paistina, mutta haluaisin kuulla tarkemmin miksi se ei toimisi kokoonpanossa? Vastaavasti kaipaisin lisäkommenttia seuraavista pahveista, jotka eivät vielä täysin vakuuttaneet joko manabasen, cmc:n tai funktionsa puolesta.
- Scavenging Ooze => pakassani ei ole oikeastaan mitään grave vihaa. Olisiko nykyisten top dekkien valossa olla?
- Cryptic Command
- Mulldrifter
- Wall of Roots
- Stirring Wildwood
- Consecrated Sphinx

EDIT 1: Unohdin täysin Phantasmal Imagen ja/tai Phyrexian Metamorphin, joista vähintään toinen löytänee tiensä pakkaan. Lisää seuraavan revision mukana oman ajatukseni slotista. Saa toki ehdottaa :)

EDIT 2: Counterspell korvaantuu Mana Drainilla, jahka saan hankittua itselleni enkun.

Kiitos tähän astisesta avusta kaikille kommentoijille.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Thalian - 18.09.11 - klo 23:08
- Scavenging Ooze => pakassani ei ole oikeastaan mitään grave vihaa. Olisiko nykyisten top dekkien valossa olla?

Olen vähän sitä mieltä, että GHLssä pelataan sen verran paljon gravea hyötykäyttäviä lappuja vähän joka deckissä, että jotain vastauksia olisi kiva olla. Toki niin, että oma decki ei oleellisesti siitä heikkene eli joku crypta on vähän nihkeä. Oozen pelaaminen onkin juuri siksi varsin jees, että se on hyvä mies ihan muutenkin ja lisäksi se randomilla välillä kusee vastustajan pläänejä. Monikäyttöisyys siis plussaa ja kun on vielä mies, niin tutoroituu tarvittaessa zeniitillä tiskiin.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 18.09.11 - klo 23:31
Aiemmin tuli pelattua Trinket Magea jonkinlaisella faksipaketilla mm. Crypta, Relic of Progenitus, Needle ja Toppi. Totesin pääsääntöisesti liian huonoiksi nostoiksi kaikki muut pahvit paitsi Topin ja sitä kautta Mage sai myös kenkää, koska ei noutanut enää kuin yhden faksin. Ooze korjaisi kaikki nämä ongelmat, mutta en vain saanut aikaiseksi kokeilla sitä koskaan sen enempää.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: so not - 19.09.11 - klo 13:42
Lisäksi päädyin jättämään Gaddokin dekkiin, vaikka se kehoitettiin kenkäisemään pois. En halua tässä esiintyä paistina, mutta haluaisin kuulla tarkemmin miksi se ei toimisi kokoonpanossa?

Gaddockia täytyy pohtia siltä kantilta, että mitä vastaan se on niin hyvä, että se oikeuttaa sulkemaan omasta pakastasi parhaimpia spellejä (Jace, Elspeth, Gideon, Natural Order, G-zenith, FoW, (Cryptic Command), Garruk, Gifts Ungiven, Pod).

Saisiko esim. aloitusviestiin päivitetyn version dekistä ja vaikka jonkun listan cutatuista ja sisäänmenevistä korteista? Olisi helpompaa siitä sitten seurata ja kommentoida muutoksia.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 19.09.11 - klo 18:21
Totta turiset, nuo pahvit joita Gaddock itse estää toimivat varmasti paremmin kuin vihanalle itse. Siispä Gaddock leikattu Oozen tieltä.

Päivitin myös aloitusviestiin uuden listan sekä sen alle relevantit kysymykset. Jatkossa päivitän aina ekaan postaukseen sen hetkisen listan ja ajankohtaisia ajatuksia.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Sephiron - 19.09.11 - klo 22:53
noista harkinnan alla olevista korteista:
- Skinshifter: syö manaa tehdääkseen mitään, eik mielestäni tee tarpeeksi (3 värisissä dekeissä on aina parempia vaihtoehtoja, monoG:ssä voisin harkita)
- Maze of Ith: Primeval titaanin ja Knight of the reliquaryn kanssa sellainen on hyvä olla, etenkin mikäli metassa on paljon miekkapakkoja, mikäli niitä ei ole niin paljon ei Maze ole pakollinen, tosin pelaisin kor havenin sentään
- Natural Order + Progenitus / Primeval Titan: itse kallistun NO+titan linjalle aina, koska resolvattu titaani/NO->titaaniin on lähes aina GG, ja samalla se antaa wrathisuojaa (Titan->manlands)
- Dismember: pelaisin mikäli testit osoittaisivat että dekissä ei ole riittävästi oistiksia, sillä se on stopin ja pathin jälkeen paras
- Cryptic Command: ei voi pelata sinistä dekkiä jossa on alle 4 väriä ilman cryptic commandia  ;)
- Mulldrifter: laputus + jätkä, aina hyvää valueta, en kuttaisi niitä
- Wall of Roots: hyvä manakiihy + seinä, maksaa käytännössä 1 manan pelata vuorosta 2 eteenpäin
- Stirring Wildwood: ei ole mielestäni tarpeeksi voimakas tppiländiksi
- Consecrated Sphinx: Hyvä jätkä mutta primeval titan on parempi, sillä siitä saa enemmän valueta, en usko että sille on tilaa bantissa
- Phyrexian Metamorph: tosi hyvä klooni, joka osaa kopsata batterskullin ja miekat, jota voi tutoroida podilla, mielestäni kuuluu dekkiin, mutta sen voi jättää pois dekistäkin mikäli ei löydy kutattavaa
- Phantasmal Image: 2 << 3, tämä on paras klooni, enkä näe ikinä kuttaavani sitä goodstuff pakoista, testaa itse niin näet.
- Reveillark: Se on niitä "Used to be cool"-kortteja, joka nykyään ei vaan ole tarpeeksi voimakas. Pelasin sillä viimeiset puoli vuotta eri dekeissä, eikä se vakuuttanut missään, sille vaan aina löytyi parempia kortvikkeita
-Innistrad: piligrim ja snapcasteri ovat autoincludeja, fiend hunter tosin näyttää heikohkolta.

dekistä kutattavaa:
- Blade splicer/Rhox war monk/Jenara: Nämä kortit ovat ok, mutta mielkummin pelaisin kortteja jotka ovat itsessään hyviä kuten esimerkiksi suurin osa ym. listan korteista (jenara vatii manaa ollakseen hyvä, rhoxi on liian vanilla ja blade splicerilläkin on liian heikko hinta-laatu suhde kun vertaa metamorphiin tai muihin listan kortteihin)
- Rafiq/emeria Angle/glen elendra rachmage/Hero: Näm eivät ole varsinaisesti huonoja kortteja, muttta sellaisia joita voi miettiä kutattavaksi, sillä 4C noncreaturet ovat tosi voimakkaita, ja 4:n slotissa on turhan paljon kamaa ja jotain mielestäni pitää kutata, tässä on ne kortit jotka itse kuttaisin

Gravehatesta:
Ooze on kyl ihan riittävä kun sen saa jokaisella jätkätutorilla haettua tai reanimoutua esim titaanilla. HL:ssä ei tällä hetkellä ole tarpeeksi gravepohjaisia pakkoja että greiviviha olisi välttämätön. En tällä hetkellä pelaisi edes oozea, mutta jos loami unbannataan tai jos greivipakkojen määrää kasvaisi niin sitten pelaisin oozea, mutten usko että enempää tarvii.

Randomia mietintöjä:
-Trinket mage: sillä saa haettua topin ja Engineered explosivesin, jolloinka saat massapoistiksen joka poistaa halutut jätkät. Mielestäni tämä on tarpeeksi pätevä syy pelata bantissa näitä kolmea. (vaikka nostaisikin jo topin ja ee:n, trinketti silti antaa kortin)
- Riptide laboratory: nyt kun tulee snapcaster mage, HL:ssä on mielestäni jo tarpeeksi pelattavia wizardeja että tämän pelaaminen olisi kannattavaa. Itse yritän saada tämän toimimaan, tässä muutamia wizardeja: Sower, vendilion, snapcaster, glen elendra archmage, sea gate oracle, quasali pridemge, aven mindcensor, spellstutter sprite.

Tässä on minun mielipide bantin korttivalinnoista, toivottavasti auttoi edes vähän  ;D
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 19.09.11 - klo 23:47
Kiitos kommenteista ja erityisesti ehdotuksista cutattavasta pahvista. Se tuottaa yleensä eniten päänvaivaa itselle.

Hmm. Oozelta vapautuisi slotti kahden manan miehelle. Taidan seuraavan kerran pelatessani kiinnittää huomiota vastuksien graven hyödyntämiseen. Erityistä gravepakkaa ei ole tullut vastaan, mutta monet tietysti palauttelevat pahveja sieltä. Elleivät tee mitään erityisen voimakasta, niin annan paikan jollekin muulle pahville.

Mietin joskus EE:tä, mutta se osuu imho liian moneen omaankin permanenttiin. Yleensä tehnyt mieli ampua 2-3 napilla ja ikävästi paukkuisi omiakin useimmissa tapauksissa. Seurauksena pahvi on joka pelissä vaan pyörinyt kädessä. Trinket Mage parantaisi saumaa nostaa se tarvittaessa. Harkitaan.

Emeria Angel on mahtava kaveri noin monen fetchin, Sun Titaanin ja Reliquaryn kera. Jos lisään vielä vielä Primevalin tämä jää toistaiseksi sisään. Muut ehdotukset dropattavaksi ovat aika samoilla linjoilla omien tuumailujeni kanssa. Rafiq on myös yleensä voittanut pelin, jos on saanut pari vuoroa istua tiskissä.

Luettelemistasi wizardeista vain Sea Gate (ja Snapcaster julkaisuun saakka) on jäänyt pihalle. Olisiko siitä tarpeeksi iloa korvaamaan vaikkapa Preordain, jolloin saisin pihvin suodatuksen kyytipojaksi. Ikävästi ruuhkauttaa kyllä 3 manan osastua taas. Pidän itse Riptidesta kyllä, mutta arveluttaa edellisten kommenttien valossa sen tehokkuus.

Päivitän dekkilistaa todennäköisesti myöhemmin tänään tai huomenna uusien ideoiden perusteella.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Sephiron - 20.09.11 - klo 00:33
niin unohdin sanoa noista 1 manan kaivuista: brainstorm, preordain ja ponder ovat sellaisia joita en ikinä kuttaisi sinisistä dekeistä ja impulse osuu lähes aina dekkiin, etten kyl kuttais preordainia sea gate oraclesta.
Wizardeista: En vielä testannut laboratorya ja se on vain minun mielipide että se olisi hyvä dekissä, mutta en lähtisi pelamaan sitä ilman kaikkia sinisiä hyviä wizardeja (todennäköisesti pelaisin dekiss jopa tuota wizardsykling jätkää, se näyttää aika mehukkaalta noiden kanssa  ;) )
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 20.09.11 - klo 00:41
Olin täysin unohtanut Impulsen, joka kieltämättä on tehokas. Alkaa olemaan vaan niin paljon hyvää pahvia, että saisi vaikka kaksi pakkaa kokoon :S

Jos testailet Laboratorya, niin olisin kiitollinen, jos jaksat raportoida kuinka on toiminut. Arvo on noussut näköjään MCM:ssäkin jo roskararesta rutkasti. AVG (joka on ihan tauhkaa yleensä) pyörii jossain ysin pinnassa.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 20.09.11 - klo 01:33
Dekkilistaa päivitetty, NO + Titaani (suurella todennäköisyydellä) etsii paikkaa. Taitaa olla, että taivun vaikka italo drainiin, jotta saan sen äkkiä sisään listaan

(Ps. myykääpä minulle sellainen).
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 21.09.11 - klo 00:52
Olisiko Kira, Great Glass-Spinner fiksu pahvi tähän pinkkaan. Suojaisi miehiä melko lailla. Mental Missteppejä pyörii nurkat täynnä bannien jakelun seurauksena, joten mietinkin olisiko sillä sijaa tässä formaatissa? 
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 22.09.11 - klo 14:30
Aiemmassa versiossa pelasin myös Armageddonia ja mietiskelin, että saavunko etua itselleni vai kusenko pelin totaalisesti sen avulla? Kenkäisin sen alunperin Cataclysmin tieltä, koska tuntui, että opponentit pelasivat manakiviä ja jäin usein tappiolle räjäytyksellä. Nyt kun on tullut lisää manamiestä mm. Wall of Roots ja tuleva Innistrad valkea manatonttu, niin olisiko geddoni pelattava vai jätettä?
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 27.09.11 - klo 23:28
Mietiskelin, jos viimeistelisi revisiokierrokset seuraavalla:

Ulos:
- Remand
- Glen Elendra Archmage / Hero of Bladehold / Emeria Angel

Sisään
+ Natural Order
+ Primeval Titan

Perustelut:
NO on tutori lisää, joka noutaa Titaanin viimeistelemään (tai muutakin tarvittaessa vastauksia, vaikka harvemmin haluaa muuta hakea). Titaani ei paljon esittelyjä kaipaa. Noutaa manlandeja tai muuta utilityä.

Remand on ehkä heikoin counter, koska vain siirtää uhkaa. Tykkään, että cantrippaa ja toimii alkupelissä time walkkina, mutta muut counterit ovat vahvempia (tai halvempia mm. Daze). Counterspell siis korvaantumassa pikapuoliin Mana Drainilla. Onko kukaan sitä mieltä, että kannattaisi dropata em. Daze ennemmin?

Titaanin tieltä cuttaan jotain curven loppupäähän sijoittuvaa lihasta. Miksi valitsin juuri nämä? Alla syitä:
- Glen: vähän aggressiota neljällä manalla, ei auta finishaamaan vaan stallaamaan.
- Hero: titaani finishaa todella paljon tehokkaammin ja olisi selvä upgrade.
- Emeria: tekee vähän ilman läänidroppia, fetchejä tai Knight of Reliquaryä. Tietysti synergia kasvaisi titaanin myötä, joten kaksi aiemmin mainittua ovat uhattuna enemmän.

Paikkaa etsii vielä Phantasmal Image, jonka sisällyttäisin erittäin mieluusti buildiin.

Sekä Innistradin uusi manamies ja Snapcaster, mutta niitä tutkin lisää, kun saan perjantain jälkeen osteltua ne ja näen playtestissä konkreettisia tuloksia uudistuksista.

Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Zirenda - 28.09.11 - klo 18:56
Daze on ainakin omasta mielestäni aika surullinen kortti Highlanderissa. Remandia en missään nimessä Bantista cuttaisi, se antaa mielestäni juuri sitä tempoa, jota Bant haluaa. Counterspellin ja Miscalculationin lisäisin myös Mana Drainin ohella. Miscalculationin cyclausoptio on yleensä ollut jees, eikä niitä hyviä countereita niin kauheasti ole. Tosin voi olla, että uusien, voimakkaampien korttien ilmestyttyä countereita täytyy hieman cutata, joka tapauksessa lisäisin Counterspellin ja cuttaisin ainakin Dazen.

Emeria Angel on kohtuu random, itsellä ei ole siitä kauheasti kokemusta Bantissa. Mututuntumalta en sitä pelaisi. Sen sijaan en kyllä cuttaisi Glen Elendraa, yleensä controllimmat dekit ovat itkeneet, kun se tulee pöytään. On pelitesteissäni antanut yleensä juuri sen verran aikaa, että äijät ovat saaneet lyötyä tarpeeksi lämää läpi.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 28.09.11 - klo 19:34
Aye. Kiitos kommenteista :)

Daze liikkuu siis ulos Remandin sijaan. Pari lisäcounteria ei varmasti haittaisi dekissä, mutta todella vaikea saada mahtumaan. Ahkera playtestaus kertonee kaipaanko lisää kontrollia, pyöriikö osa miehistä turhaan kädessä ja kuinka tähän astiset valinnat ovat vaikuttaneet. Jätän idean hautumaan.

Emeria on siitä hankala kaveri, että se joko toimii tai ei. Tilannesidonnaisuus on pitkä miinus, mutta aina toimiessaan on ollut hyvä ja tuottanut miehiä kantamaan miekkaa, blockaamaan tai ihan puhtaasti swarmaamaan. 9 sisässä olevan fetchin ja Knightin kanssa saa jopa optioita instant speed miehille. Kokeilen silti leikata tämän Titaanin tieltä. Uskon, että olet oikeassa Glenin suhteen ja kaikessa ei kannata pyrkiä pelkälle aggroplanille. Arkkimaagi pysyy dekissä.

Päivitän dekkilistaan muutokset ja ankaran testauksen jälkeen tuloksia ja mietteitä.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Sephiron - 28.09.11 - klo 22:35
Olen samaa mieltä zirendan kanssa (countereistakin), ja haluaisin huomauttaa remandista seuraavan asian: se counteroi flashbackatut spellit pysyvästi, joka on nyt innistradin takia aika relevanttia: flashback spellien määrä kasvaa, joista olennaisn on snapcaster mage  ;) (osoittautui relevantiksi testailussa)

Kuttaisin dekistä ainakain paanuenkelin (liian heikko) ja natures claimin (pridemage + slime + tutorit, eli poistiksia riittää). Olisin ehdottanut spellsnaren kuttaamista, mutta nyt snapcasterin takia en ole niin varma. Heron vois kutata, worldly tutorin hyvyydestäkään en ole niin varma (sillä voi hakea mysticin tai snapcasterin, mutta se on silti card disadvantage, eli riippuu siitä miten se on sinulle pelittänyt). Tilalle uusi tonttu, phantasmal image ja snapcasteri. Itse pelaisin kylläkin 34 ländiä, syynä manatonttujen ja ländihaun märä sekä se, ettei kurve kasva yli kuuden ja 4 läniä riittää.

Riptide laboratory: pienen testailun jälkeen samankaltaisessa pakassa päädyin tulokseen että se on tarpeeksi hyvä: sä voit tutoroida sen kun tarviit, se ei häiritse muuten (kun se on kuitenkin tectonic edgen tilalla varmaankin) ja joskus sillä voi saada blowoutteja. Itsellä oli dekissä sea gate oracle, snapcasteri soweri ja venseri ja se oli aika hyvä. Kun lisää glenin, uskoisin että laboratoryn pois jättäminen on virhe.

Garruk Relentless: Sain resolvattua sen vain parissa pelissä eikä se muuttanut niissä mitään (1 pelin olin voittamassa muutenkin, toisessa vastustajalla oli jaska2 tisikissä 5 vuoroa, mikä on aika paha ja sitten yhdessä treidasin sen cliqueen). Tämänhetkinen tunnelma garrukista on se ettei se ole niin hyvä miltä se näyttää, mutta tarpeeksi hyvä että sen haluaisi olevan dekissä (sac genesis, fetch snapcaster  :P ).

P.S. Snapcasteri on mauton: giftsi/inuition-pinoissa sitä ei voi antaa, haluat aina hakea sen mystical teachingsiin (suurin osa dekeistä joissa on sinistä ja mustaa haluaa pelata nykyään teachingsin snapcasterin takia), se on yksi parhaimmista korteista jonka voit kopioida phantasmal imagella tai reanimoida. Yhteenvetona voin sanoa että vaikkei se olisi niitä rikkinäisimppiä vehkeitä t2:ssa, se on kyllä hypensä arvoinen ja parempi highlanderissa.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 29.09.11 - klo 01:05
Hmm.. paanuenkeli vapauttaisi slotin Snapcasterille, joka saapunee ensi viikon alulla dekkiin. En ole kyllä pitäny sitä liian heikkona. Se on yleensä pakottanut opponentin löytämään vastauksen tai on ajellut nurin. Olisiko ideoita, millä vapautan slotteja kynäreille? Ainakin Nature's Claim tuo yhden paikan ja kenties Worldly Tutor toisen. Instanttina se on mainio, mutta Eladamri's Call on parempi. Inninstradin manamies menee yhden läänin tilalle. Täytyy kaiken sorvauksen jälkeen tutkia sopiva dropattava, mutta uskon, että Plains. Bladehold voisi tehdä tilaa Phantasmal Imagelle.

Riptiden kanssa olisi tosiaan Sower, Venser, Clique, Glen ja Snapcaster. Kokeilen tätä vielä, ja jos ei toimi, niin vaihdan Tectonicin takaisin sisään.

En oikein itse näe uutta Garrukia tässä pakassa. Vaikea cutata sen tieltä mitään. Voisin tietysti kokeilla testipeleissä, jos näyttäisi paremmalta kuin paperilla. Kääntöpuolessa voi olla potentiaalia.

Goodstuffia on nimensä mukaisesti tullut sisään, ja toki paljon korttietua. Mutta riittääkö aggressio viedä pelit? No, testipeli näyttää :)

Kiitos paljon hyvästä inputista jälleen. Dekkilista ja muutoshistoria päivitetty.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 01.10.11 - klo 16:43
Ensimmäiset testipelit takana. Naya aggro kaatui oman tempoedun ja parempien miesten ansiosta voitoksi yllättävän kevyesti. Ultra aggressiivinen Boros buildi tuotti melko lailla päänvaivaa, koska sylki miehiä kentälle huomattavasti itseä enemmän ja tarjoili pultteja omiin miehiini.

Eli purettuna vähän hyödyllisempään muotoon:
+ Dekki pyörähtää käyntiin nopeammin
+ Parempia aloituskäsiä ja vähemmän epäedullisia pakon sanelemia mulliganeja
+ Kortinnosto ja kaivelu parantunut huomattavasti
- On näyttää melko vähän vastauksia pöytään jo päässeille uhkille, poistoja saisi olla lisää
- Läänien tiputtaminen 34 näkyi muutamana missattuna läänidroppina. Tosin manamiehet kompensoivat tätä.


Gifts näköjään haukkasi bänniä, joten sen tilalle olisi syytä löytää uutta pahvia. Intuition oli eräässä aiemmassa buildissa mukana ja voisi kokeilla, vaikka onkin Giftsiä huonompi. Mitä mieltä olette Mentor of the Meekistä?
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Sephiron - 01.10.11 - klo 18:45
Luulisin että aika moni ihminen menee mokamaan ja korvaa intuitionin giftsin tilalle. Tätä ei oikeasti kannata tehdä. Dekeissä jossa oli muutenkin intuitioni se on tietysti hyvä (kontrollit missä voi hakea halumansa kortin ja kaksi regrowth effektiä tai flashback/dregge pinoissa), muissa se ei kuitenkaan tuota korttietua eikä korvaa giftsiä (kuttasithan sen kun giftsi oli laillinen, miksi se muuttuisi nyt paremmaksi).
Mentor of the Meek: katsotaanpas, kolmen manan 2/2 joka ei itsessään tee mitään ja vaatii että sen jälken pelataan jätkiä, niin että sinulla on vielä manaa aktivoida sen ominaisuus. Ottaen huomioon ettei dekissä pidä jäädä extra manaa ja ekat 2 vuoroa pelasit jo jätkät todennäköisesti, tuntuu se vähän heikohkolta.
Onko edrikki näyttänyt itsensä hyvältä? koska tuntuu että se on heikohko aggroja vastaan ja voisi pelata jotain parempaa sen tilalta.
Taaskin tuo uusi garrukki auttaa aggroa vastaan kun se tappaa jätkiä ja tekee toksuja. Aggroja vastaan se ei kuole painiessa, niin ehdit vielä kätyyää sen jätkätutorina. Ehdottaisin että testaisit sen, nyt kun vapautui tilaa giftsin tieltä ;)
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 01.10.11 - klo 19:21
Hyvä huomio tuo Gifts vs. Intuition. Aiemmin dekissä oli Regrowth ja Eternal Witness mukana noudettavassa pinkassa ja halusin melkein aina pyöräyttää Natural Orderista Progen. Nykyiselläänhän ei ole kuin yksi Regrowth -efekti eikä Progea ollenkaan. Garruk on varmasti parempi valinta Giftsin slottiin.

Edric ei ole yhdessäkään testipelissä vielä noussut, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata. Paperilla näyttää hyvältä, mutta heikentyy kyllä aggroa vastaan. Jos tulee enemmänkin ongelmia aggroja vastaan, tämä olisi yksi paikka poiston lisäämiselle.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Sephiron - 01.10.11 - klo 19:32
jos tulee jatkossakin ongelmia aggroja vastaan tai jos aggroa on metassa paljon voi lisätä obstinate balothin tai loxodon hierarchin. Yksi herkullisimpia kortteja joita voi pelata aggroa vastaan on primeval commandi, tämä on nyt etenkin hyvä snapcasterin kanssa. ja se mahdollistaaa tällaisen skenaarion aggroja vastaan:
primeval command->7 life+get snapcaster
snapcaster->primeval command->land on topdeck+7life
tai hitaampeja dekkejä vastaan:
primeval command->land on topdeck+get witness
witness->primeval command->land on topdeck+get snapcaster
snapcaster->primeval command->land on topdeck+get anything/7life
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 01.10.11 - klo 19:38
Cuttailin joskus Primal Commandin, kun se tuntui olevan vain 5 manan tutori ja random efekti päälle. Snapcasterin kera muuttuu heti paremmaksi. Kalliihko costi, mutta maukas efekti kieltämättä. Esimerkkisi oli houkutteleva :)

Lisäilen muistilistalle "ehkä sisään" -osioon Commandin ja Hierarchin. Täytyy playtestin edetessä katsoa mitkä laput päätyvät sisään. Hierarchin näen suoraan parempana kuin Balothin, koska helpompi castata ilman tuplavihreää ja suojaa vaihtelevasti poistoja vastaan. Balothin discard optio vaikuttaa aika irrelevantilta.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 05.10.11 - klo 23:56
Eli Giftsin tilalle asettui playtestiin uusi Garruk. Mitä mieltä olisitte Spellskiten asemasta pakassa? Vaikuttaisi ihan pätevältä estämään mm. pultit, joita metassa esiintyy. Suurempi kysymys on, ovatko sisällä olevat pahvit parempia valintoja.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: Zirenda - 06.10.11 - klo 12:22
Ilman sen suurempaa tietoa en pelaisi Spellskiteä, ei minusta mahdu tälläiseen goodstuffiin. Äijä, joka ei itessään tee mitään ja mitä tärkeintä, ei lyö, tuntuu bantissa vähän heikolta, tosin jos kaikki pelaa pulttia niin tämä on itsestäänselvä valinta.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: mike-a - 02.11.11 - klo 08:54
Dismember sisään? Itse olen digannut kyseistä lapusta paljon. Porukat e tunnu täällä tuppaa tykkäävän dazesta. Kuitenkn bantissa joka menee usein täpouttiin ilmaiset gynärit o ollu kovia ja daze on ollut todella hyvä.

Yavimaya elder o myös osoittautunut todella tärkeäksi osaksi deckissä. 3 slotissa on paljon kilpailua ja korttietu on usein mennyt pelkän ajamisen edelle.

Oletko wrathia testannut? On useimmiten todella hyvä ja.melkein tekisi mieli.pelata kahta. Listassa en myöskään muista nähneeni beast withinnia? Poistot on näillä väreillä vähissä ja.lappu on ollut kohtuullisen hyvä.

Riptideä olen itsekkin miettinyt mutta tower of the magistrate on mennyt sen edelle.

Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 02.11.11 - klo 09:31
Daze tosiaan kehotettiin kippaamaan mäkeen. Vaikeahan sen tilata on mitään cutata ellei sitten mm. Miscalculation. Dismember houkuttaa kyllä, koska testipelien perusteella optiot tehdä mitään, jos uhka on päässyt pöytään asti, ovat pienet. Beast Within voisi myös olla kokeilun arvoinen.

Elder on kyllä mainio pahvi, mutta jotenkin en näe sitä näin edukkaan curven kanssa niin olennaisena kuin nyt jo sisällä olevat lihat. Voisihan tätäkin playtestata, niin osaisi sanoa paremmin. Muunlaisissa kasoissa olen pahvia pelannut ja hyvähän se ollut.

Yleensä omilla lihoilla ollut massaetu pelatussa metassa. Toki tulee hetkiä, kun kaipaa sweepiä, mutta usein kämmännyt manan kanssa, jotta tilanteeseen on päädytty. Wrathaaminen jatkaa peliä ehkä turhan pitkälle vuoroissa. Toistaiseksi en ole lisäämässä.

Tower olisi aika asiallinen, koska Wurmcoil. Voisin playtestata tätäkin, kunhan saan käsiini.

Kiitos asiallisista ja hyvistä kommenteista. Yritän seuraavaksi keksiä cutattavaa, jotta saan ainakin tilapäisesti kokeiluun pari em. poistoa ja Towerin.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: mike-a - 02.11.11 - klo 11:31
Dazea pelaan itse remandin ohi :)

Toweri on nimenomaan hyvä miekkoja vastaan. Harvemmin sillä protilla muuta tehdään kuin irrrotetaan miekka miehestä :)

Jos ihan wrathista ei pidä niin myös parallax wave on ollut ihan poikaa ja antaa aikaa hyökkäillä. Sillä saa myös enchantmentpoistojen kera sweepattua vihun pöydän.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 02.11.11 - klo 13:07
Täytynee haistella Dazelle paikkaa. En lähtisi Remandia leikkaamaan, koska on osoittautunut todella hyväksi ja tarjoaa parhaillaan time walk -efektin cantripina. Kokeilen varmaan muutamia pelejä, jossa korvaan em. Miscalculationin ja päättelen siitä oliko muutos parempaan vai ei.

Parallaxia pelasin aikaisemmin hyvälläkin tuloksella, mutta kokeilin uusimmassa buildissa ilman. Syinä siihen oli sekä kehoitus kommentoijilta että pahvin suuri tilannesidonnaisuus. Ei sillä tehnyt mieli ihan mitä vaan poistaa comes into play -triggereiden takia. Parallaxin kera pelasin myös Cataclysmiä, mutta samaisista syistä leikkasin nykyisestä buildista. Kyllähän ne parhaillaan tarjoavat enemmän korttietua kuin 1-vs-1 poistot. Ei vaan huvita yhden tai kahden pommin takia sweepata omia rivistöjä, koska usein jään tappiolle.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 05.01.12 - klo 14:35
Taas tullut pakkaa pyöriteltyä ja muutamia muutoksia kaavaillut.

Olisiko filtterläänejä parempi option pelata Scarsin "dualeja"? Itse olen tähän vakavasti kallistumassa. Joskin jätän varmaan yhden helpottamaan tuplasinisen castaamista, tod. näk. U/G filtteri jää. Muut kaksi korvaisin Razorverge Thicketillä ja Seachrome Coastilla. Saisin paremman alkupelin, jota dekki todellakin kaipaa.

Monesti on tullut myös tarve massapoistolle. Puntaroin Engineered Explosivesin ja Wrathin välillä. Alkuun varmaan EE ja kaveriksi Trinket Mage sujahtavat pakkaan, kun keksi leikkauskohteen.

Rafiq on vaikuttanut sangen epäpätevältä kaverilta. Ainoa etu slotin muihin ehdokkaisiin (Obstinate Baloth, Thrun, Loxodon Hierarch) on, että sen saa upotettua FoWiin, johon sitä olenkin käyttänyt joka kerta kouraan eksyessään. Thrun etsii tosissaan paikkaa, koska haluan kurittaa kontrollin pelaajia. Muutaman pelin hävinnyt Mazeen ja kumppaneihin, kun vauhti ei olekaan riittänyt.

Kaipaisin mielipidettänne myös Moorland Hauntista, joka vaikuttaa ainakin paperilla kokeilun arvoiselta. Riptide Laboratoryn kanssa väännän peistä paikasta.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: mike-a - 05.01.12 - klo 19:10
Voisin taas ”pitkästä aikaa” kirjotella pitkän kaavan kautta, kun paljo tullu viimeaikoina pelattua juuri banttia 

Aloitetaan miehistä:

CMC 1:

Olen päätynyt itse siihen että 4 manamiestä + GSZ on ollut keskimäärin riittävä. Itse pelaan BoP, Noble, Avacyn, Lanttu . Mutsi on ollut hyvä mutta nuo 2 muuta slottia olen säästänyt muille 1cmc spelleille. Manamiesten määrä riippuu paljon curvesta ja mm siitä haluutko itte pelaa wrathia?

CMC 2:

Suurinpiirtein samanlainen sisältö itselläni. Snapcaster kilpailee paikasta spellksiten kanssa, joka on osoittautunut oikein kelvoksi mieheksi tähän pakkaan. Imee vihulta poistoja ja usein vihu misplayaa kun se on pöydäss. Snapperi on välillä mietityttänyt randomisti sillä saa hyödynnettyä gynärin tai cantripin, parhaimmillaan controllimmissa buildessa ja mustan splashin kanssa.
Mutta missä on scavengin ooze? Erittäin kova mies ja ainoita gravepoistoja random animattoreita vastaan. Suosittelen kovasti tunkemaan ineen.

CMC 3:

Mitä cuttaisin:
Edric – kolemlla manalla saatava enempi valuet; ehdotus = harmonic sliver

Court Houssair – pidän miehestä mutta omassa metassa osoittautunut hitaaksi, pelaan Rhox War Monkkia tämän tilalla. Lifegaini on ollut ainoa mistä on joskus aggron kanssa jäänyt kiinni.
Muutoin nääyttää suhteellisen samanlaiselta. 3 CMC:ssä kova kilpailu, mutta nää muut nyt listalla olevat kyllä ansaitsee paikkansa.

CMC 4

Arvelluttavia:
vengevine – Joo, haste on kiva. Kuinka usein hyödyt siitä palautuvasta kyvystä? Suosittelen testaaman thrunia tässä slotissa, se on monelle deckille kompastuskivi.
Rafiq- Pidän miehestä paljon, mutta vaikka kuinka on testattu niin ei vaan jaksa  Balothia olen pelannut useimmiten tässä slotissa. Lifegain on kiva myös mirroreissa reissatessa.

CMC 5:

Olen huomannut, että bantin suurimpia ongelmia on CMC 5 kortit alkupelissä ja päätynyt itse karsimaan curvea alaspäin.

Acidic  Slime –Hyvä kortti, mutta usein liian hidasta. Itse päädyhin cuttaamaan curvea ja laitoin tilalle Wickerbough Elderiin.

Mulldrifter – Ihan kiva vekotin varsinkin podin kanssa, mutta omassa metassa Benkku on ollut paljon vahvempi ja muuttaa useimmissa matseissa pelin suuntaa enemmän. On myös burnin ja aggron painajainen.

CMC 6:

Primeval on vaan nuts siitä ei pääse mihinkään. Sun titan sen sijaan on usein alisuoriutunut. Toki on parit nutsit: Sun Titan –> P Image Titaanina -> jtn muuta kivaa. Olen testannut Censecrated Sphinxiä joka on osoittaunut kelvoksi veijariksi myös. Lentävät miehet on aina kivoja. Vihulla oltava ratkaisu heti tai peli kääntyy nopeasti, heikkoutena mainittakoon ettet halua vihun briberoivan tätä :D

Muut loitsut:

Planeswalkkerit. Pw:t on hl:ssä parhaimmillaan. Välillä oon pompotellu in / out Gideonia CMC 5 korttien suuren määrän takia. Välillä tilalla ollut= wrath, Treachery, Bribery. Yleisesti vahva kortti mikäli ei pelaa singleton wrathia.

Garruk Wildspeaker, on underperformannu paljon. Uusi garruk on niin paljon nutsimpi. Ainoa kyky millä tällä yleensä voittaa on overrun. Toki Occasional toksut kiva mutta uusi garruk tekee niitä ilmaiseksi ja poistaa miehiä. Päädyin cuttaamaan tämän.

Tutorit ja laputus näyttää muutoin samalta mutta kuten cmc:sessä sanoin laitoin slottiin 1 ponder + ancestral visions (nuts).

Gynääreistä:
Snare on underperformannu, pierce on puolestaan ollut nutsit.-> snare lähti ulos iteltä, välillä tilalla ollut dismember (ollut kiva magus of the moonia vastaan)
Cryptic Command? hmm tuntuis todella raskaalta. Aina kun testannut niin tuntunut huonommalta kuin paperilla. UUU on vaan niin :S testaa tilalla vaikka sitä mainitsemaasi wrathia ?

Manabase:
6 Dualia on aika must. Saa aina mitä haluu  filttereistä en pidä vaan oon pelannu enempi basicceja ettei kuse suoraan B2B ja Blood Moon plaanille. Pendelhaven -> cradle? Cradle on voittanut lukuisia pelejä, mauton Knightin kanssa.

Riptideä testailin, mutta tower of the magistrate vaan tekee aina enemmän. Värittömiä slotteja ei hirveästi manoille voi antaa tässä deckissä. Waste on must, Toweri ollut kiva ja eritoten primevalin kanssa olen tykännyt homeward pathista.On yllättävän hyvä myös mirroreissa 

Oma basic jako tällä hetkellä 4island 5 forest 2 plains.

Harkinnan alla sisään

- Maze of Ith -> hanki 36 ”landi” itselläni, must titaanin kanssa
- Dismember – ollut keskimäärin hyvä, varsinkin jos pelaa enempi lifegain nallea
- Trinket Mage + valikoima fakseja mm. Engineered Explosives, hakisi myös Topin – usein ei hae muuta kuin topin. Ollut liian hidas, parempi controllissa. Mielummin lyö uhkia tiskiin.
- Kira, Great Glass-Spinner – Ei vaan tee mtn 
- Impulse – 2 Manaa on paljon se -> ponder ollut parempi.
- Ponder
- Sea Gate Oracle – Sopii enemmän controllibuiildiin.
- Geist of Saint Traft – Testattu. Hyvä controllia vastaan, kusee aggroa vastaan. Keskimäärin liian epätasainen. Tempoversioon pakasta sopii hyvin.
- Harmonic Sliver – Nuts!
- Primal Command -  Useimmiten ollut taas overkill + 5cmc -> päätynyt cuttaamaan
- Loxodon Hierarch

Ajankohtaisia kysymyksiä
- Mitä tuumaattee poiston määrästä? Onko sellaisenaan riittävä?
Varmasti riittävä, kannattaa kokeilla sitä dismember + wrath yhdistelmää niin tietää sopiiko omaan metaan.

- Onko häirintä riittävällä tasolla komboa vastaan?
Kombo is not a deck atm  no ok, HULK ja Kiki-Jiki voi melkee laskee comboks mutta niidenki pitäis olla ihan favorable MU.

Olisiko filtterläänejä parempi option pelata Scarsin "dualeja"?
-   Tarviitko oikeesti ees filttereitä vai lisäätkö mielummi basicceja? Itse en koe että filuja tai scarslandeja (saatikaan lisää täpissä tulevia) tarvitaan enää tuohon manabaseen 

Monesti on tullut myös tarve massapoistolle.
-   Suosittelen ehdottomasti kokeilemaan wrathia, se on parempi niissä pahemmissa MU:eissa kuten goodstuff mirroreissa. Maagipakettia on vaikea änkeä pakkaan ku vie niitä precious slotteja 

Tällasta tänään toivottavasti tuli ees jtn ajatuksia 
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: jotudin - 05.01.12 - klo 22:15
Tattis sisältörikkaasta kommentoinnista. Olisiko sulla laitella omaa dekkilistaa tähän ketjun jatkeeksi? Paljon tuli hyviä ajatuksia ja suunnittelen seuraavaa revisiota näiden pohjalta. Kohti parempaa mennään, mutta välillä nykybuildilla iskee "ei vaan jaksa".
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff
Kirjoitti: mike-a - 06.01.12 - klo 11:22
No laitetaas tänhetkinen buildi 

Eli:

Miehet

1 CMC:
Lanttu
Noble
Avacyn’s Pilgrim
BoP
Mother ofRunes

2 CMC:
Scavenging Ooze
Sakura Tribe Elder
Phantasmal Image
Qasali Pridemage
Wall of Roots
Stoneforge Mystic
Snapcaster Mage/ Spellskite silloin tällöin
FaunaShaman
Lotus Cobra
Tarmogoyf

3 CMC:
Trygon Predator
Kitchen Finks
Eternal Witness
Harmonic Sliver
Vendilion Clique
Rhox War Monk
Aven Mindsencor
Knight of the Reliquary
Mirran Crusader

4 CMC:
Obstinate Baloth
Sower of Temptation
Wickerbugh Elder
Phyrexian Metamrph
Thrun the Last Troll
Glen Elendra Archmage
Venser Shaper Savant

5 CMC tai yli:
Baneslayer Angel
Primeval Titan
Consecrated Sphinx

Muut Spellit:
Gideon Jura
Elspeth Knight Errant
Jace the Mindsculptor
Garruk Relentless

Sensei’s Divining Top
SOFAF
SOFI
Batterskull
Birthing Pod

Sylvan Library
Oblivion Ring
Treachery

Spell Pierce
Daze
Mana Leak
Miscalculation
Counterspell
ManaDrain
Bant Charm
FOW

Brainstorm
Ponder
Preordain
Ancestral Visions
Fact or Fiction

Path to Exile
Swords to Plowshares
Dismember
GSZ
Eladamri’s Call
Natural Order
Bribery



Landit:
9 Fetch
3 Dual
3 Shockdual
Treetop Village
Stirring Wildwood
Dryad Arbor
Celestial Colonnade
Gaea’s Cradle
Karakas
Horizon Canopy
Homeward Path
Tower of the Magistrate
Wasteland
2 Plains
4 island
4 Forest
Maze of Ith

Joskus deckissä piipahtaa näitä:
Garruk 1
Archon of Justice / benkun tilalla
Wrath
DOJ
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 19.01.12 - klo 22:48
Sainpa viimein omankin dekkilistan päivitettyä 1. postaukseen. Lisäilin samalla pari kommenttia ja kysymystä. Sekä päivitetyn ehkä-listan.

Kuten mainitsen ylempänä, niin metassani ei ole erityistä syytä Oozelle tai muulle gravevihalle. Turnauksia varten sujautan pakkaan tietysti. Spellskite voisi olla paljonkin relevantimpi, mutta tilaa pitäisi löytää.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 20.03.12 - klo 23:02
Höö.

Tällä dekillä tykittelin Kuukkaconissa 4-0-2 päätyen kolmanneksi. Voitot mirrorista, Mono-U:sta, Goblinista ja GBW budjetista (meni kyllä turhan vaikiaksi, koska emäpaskat nostot ja failure). RUGia vastaan hikinen tasapeli nelosrundilla ja väsymyksestä johtunut ID vikalla (vastassa kuulemma ilkeä RG-aggro, joten sekin osaltaan sai jättämään väliin) tipautti pois Draineilta, mutta ehtiihän noita toistekin hakea.

Lista on käytännössä sama mitä pyörittelen EDH:ssa, parilla muutoksella.


LAND 35:

6 Fetch
3 Rav-dual
3 Dual
3 Filtter
2 Island
2 Plains
Forest
Karakas
Tower of Magistrate
Riptide Laboratory
Wasteland
Tectonic Edge
Ghost Quarter
Faerie Conclave
Celestial Colonnade
Horizon Canopy
Gaea's Cradle
Maze of Ith
Gavony Township
Dryad Arbor
Yavimaya Hollow
Treetop Village


1cc

Birds of Paradise
Noble Hierarch
Llanowar Elves
Avacyn Pilgrim
Mother of Runes

Green Sun's Zenith
Brainstorm
Ponder
Path to Exile
Swords to Plowshares
Spell Pierce
Sensei's Divining Top

2cc

Scavenging Ooze
Lotus Cobra
Fauna Shaman
Tarmogoyf
Gaddock Teeg
Snapcaster Mage
Qasali Pridemage
Stoneforge Mystic

Counterspell
Mana Drain
Impulse
Remand
Sylvan Library
Eladamri's Call

3cc

Rhox War Monk
Court Hussar
Vendilion Clique
Eternal Witness
Mirran Crusader
Yavimaya Elder
Knight of the Reliquary
Trygon Predator
Kitchen Finks

Beast Within
Bant Charm
SoLaS
SoFaI
Jace Beleren
Aura of Silence
Voidslime
Krosan Grip
Oblivion Ring

cc4

Phyrexian Metamorph
Thrun the Last Troll
Wickerbough Elder
Solemn Simulacrum
Glen Elendra Archmage
Rafiq of the Many
Venser, Shaper Savant
Sower of Temptation

Jace the Mindsculptor
Wrath of God
Elspeth, Knight Errant
Birthing Pod
Cryptic Command

cc5

Baneslayer Angel
Acidic Slime
Mulldrifter

Force of Will
Gideon Jura
Primal Command

cc6

Primeval Titan
Consecrated Sphinx


Erityisemmin ajatustyötä en tähän uhrannut. Sisään läpsähti Karakas, Jace 2, Wrath ja Spell Pierce, muutoin pyörittelin EDH:ta. Batterskull unohtui kotiin jääneeseen RW-dekkiin eikä keneltäkään tietenkään lohjennut paikan päältä lainaksi, onneksi ilmankin pärjäsi. SoFaFia en omista, joten tilalla tästä syystä SoLaS. Mitä nyt pelatessa tuli mieleen, niin:

1) Fetsejä liian vähän, värikästä manaa hivenen liian niukalti. Huomasin pari kertaa olevani vajaa vihreää manaa ja juutuin kerran pariin ländiin, koska ei riittävästi shuffle-efektiä Topille. Todennäköisesti lähden seuraavalla kerralla - filtterit, 1 plains + 2 forest, 2 fetch. Ländeissä ylipäätään ehkä liikaakiin pikkukivaa, mm. Yavimaya Hollow ja Gavony Township. Näihin slotteihin varmaan tulee etsittyä joko lisää basicia tai sopivampaa efektiä.

2) Toppi on perseestä. Pari peliä meni siihen kun molemmin puolin toppailtiin eikä mitään tapahtunut. Paska lappu, mutta pakko pelata...

3) Turhina pyörivät Aura of Silence, Krosan Grip ja Voidslime. Cryptikki oli kuraa. Tilalle varmaan sovittelen lisää Podista iskettävää miestä, kuten Mayor of Avenbruck, Harmonic Sliver, Master of the Wild Hunt näin pikaisesti esmerkkinä. Vitosen ja kutosen slottiin ehkä kaipaa yhden pommimiehen vielä.

4) Gaddock oli mies paikallaan muutamassa pelissä. Keräili kyniä ja poistoa sekä hidasteli vastustajaa. Karakaksella sai takaisin tassuun, kun piti pelata Podia ja voittaa.


Eipä muuta tule juuri nyt mieleen, kuin että hämmennyin Huntmaster of Fellsin hyvyydestä. Pelkästään tämän einarin takia taidan kokeilla ensi kerralla punaista spläshiä. Viimeisenä vielä lyhkäinen rapsautus.


Match 1 High Tide

G1: Standstill lojuu tiskissä hyvän aikaa ja molemmat nostelemme lappuja, Conclave kääntyilee vähän väliä. Lopulta mies toteaa saaneensa kouraan riittävästi pyöriäkseen. Asioita tapahtuu ja viimeisten manojen kääntyessä Palinchroniin upotan jantteriin tukun poistoja. Bribery vie pakastani Sphinxin ja väsyneenä syötän lappuja uudestaan ja uudestaan Jacella enkä ymmärrä ottaa miestäni takaisin. Pitkähkön pyörittelyn päätteeksi ryöstän Timewalk-pokemonin ja ajelen lethaleita.

G2: Standstill lojuu jälleen. Kenotan manländillä ja tykitän miestä tiskiin. Vastus pelailee asioita ja räjäyttää Oblivion Stonen omalla vuorollaan. Lappuja kerätessä tiskistä mies huomaa erheensä ja skuuppaa.

1-0


Match 2 GBW (budjetti)

G1: Manascrew ja yli puolen tunnin toppailua. Voitan lopulta jahka ammuskelin kolmesti Mana Drainilla hänen temppujaan.
G2: Ryssin tämän.
G3: Otan nopean käden, jossa Zenith, Crusader + Elspeth. Tokalla vuorolla isken Mirran tiskiin, samalla huudetaan aika. Lisävuoroilta lyön tasan 20 päähän.

2-0


Match 3 Goblins

G1: Nopea SoFaI, vastustaja luovuttaa.
G2: Pidempää mähinää, jossa heikot nostoni ja pari pelivirhettä kostautuivat.
G3: Lisää mähinää, lopulta Ooze stabiloi minut ja voitan.

3-0


Match 4 RUG

G1: Sulan Huntmaster of Fellsin mahtavuuden edessä.
G2: Olen jälleen kilisemässä, kunnes Elspeth + Jace2 stabiloivat ja Baneslayer Angel voittaa pelin.
G3: Aika huudetaan, keskityn pitämään vastuksen kurissa aikaisella Wastella sekä poistolla.


3-0-1


Match 5 Mirror

G1: Törkeän pitkä mähistely, jossa olen köhimässä kahden Trygonin edessä. Lopulta saan Podin tiskiin, jolla haen peliin Sphinxin sekä Baneslayerin. Minulla 2 lifeä, 3 blokkeria. Vastuksella Mirran, 2 Trygon ja 2 1/1 miestä sekä Maze. Olin jo luovuttamassa tässä kohtaa, koska tajusin virheeni siinä, etten pelannut Primalia, joka olisi pitänyt minut elossa ja odotin vain tappoiskua. Mies itse ei huomaa etulyöntiasemaansa vaan sortuu ylianalysointiin ja hajoilee heikkoihin lappuihin topista. Isken vettä myllyyn höpisemällä jonninjoutavia kaverin kanssa antaakseni kuvan siitä ettei minulla ole mitään hätää. Tämä naula veti, mies säkkää Sakuransa ja passaa vuoron. Bouncaan Mazen ja otan extrahipareita sekä tylyttelen itseni parissa vuorossa voittoon.
G2: Aika huudetaan taas, Wastean vastustajan ekan ländin ja stopitan myöhemmin Noblen.

4-0-1


Match 6 RG? Jund?

En tiedä mikä dekki lopulta olisi ollut vastassa enkä tuohon aikaan enää välittänyt. Halusin vain päästä pehkuihin, joten otan ID:n joka kelpasi paremmissa resistansseissa olleelle vastustajalleni.

4-0-2, kolmas sija sekä J-Foil SoFaI, joka vaihtui instanopeudella Poromagian tiskillä tavalliseen ja pieneen extrakivaan.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 21.03.12 - klo 11:03
Match 5 Mirror
Mähinää, pelivirheitä ja väsymystä.

Pakka toimi huomattavasti paremmin kuin pelaaja. Vanha kunnon "takki auki pelaamaan" -asenne kostautui.

Päivitin vielä listani ekaan viestiin turnauksessa pelaamaani versioon.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 11.05.12 - klo 22:06
Elikkäs. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä arvon herrat ovat mieltä Restoration Angelista ja Ulvenwald Trackerista. Mietiskelin, että molemmat voisivat pakassa toimia, mutta suunnattoman tuskaista keksiä niille tilaa.

Myös 8. revisio päivitetty listaan ja muutoshistoriaan.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Genesis - 11.05.12 - klo 22:34
Elikkäs. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä arvon herrat ovat mieltä Restoration Angelista ja Ulvenwald Trackerista. Mietiskelin, että molemmat voisivat pakassa toimia, mutta suunnattoman tuskaista keksiä niille tilaa.

Myös 8. revisio päivitetty listaan ja muutoshistoriaan.

Itse laittaisin enkelin Wickerbough Elderin tai harmonic sliverin tilalle. Sliveri joutaisi pois kun siinä ei lue "may" tullessaan peliin. Samoin cuttaisin sphinxin sun titanin tieltä.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 11.05.12 - klo 22:42
Elikkäs. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä, mitä arvon herrat ovat mieltä Restoration Angelista ja Ulvenwald Trackerista. Mietiskelin, että molemmat voisivat pakassa toimia, mutta suunnattoman tuskaista keksiä niille tilaa.

Myös 8. revisio päivitetty listaan ja muutoshistoriaan.

Itse laittaisin enkelin Wickerbough Elderin tai harmonic sliverin tilalle. Sliveri joutaisi pois kun siinä ei lue "may" tullessaan peliin. Samoin cuttaisin sphinxin sun titanin tieltä.

Harmonic Sliver on ollut aikamoinen yllättäjä. Tokihan siitä tuli kerralla paskempi, kun Pod menetettiin formaatista. Täytyy testailla kenties sen tilalla. Wickerboughilla on isompi ruho, joten siitä on myös lyömään. Pidän siitä enemmän.

CC6 miehet on olleet vaikea valinta, koska montaa ei viitsi pelata. Alkujaan Sun Titan oli Sphinxin tilalla, mutta Sphinx on voittanut pelejä suoraan nostamalla lappuja pari vuoroa ja hyvällä evaasiolla. Titaanilla ei tietty ole kuin iso kroppa ja jää blockaamaan. Eipä tästä osaa ilman testausta sanoa onko hyvä vai huono trade, mutta kallistun henk. koht. enemmän Sphinxille dekissä.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: mike-a - 11.05.12 - klo 22:54
Onko näillä banniliatoilla mtn syytä olla pelaamatta intuitio+loam pakettia :)? Itse testaillut sillä ja splashannut demonoc tutorin ja v. strongholdin parilla mustalla dualilla ja se tuntuu toimivan.

Kun podi on poissa niin muut midrange mu-pit paranee hieman varsinki ei siniset. Ongelmia saattaa tuottaa satunnaiset aggrot --> curve alas.

Uusista korteista playtestissa:
Double strike knight
Restoration Angel
Sigrada enkuli (nuts)

Sisään tungettu myös geist of saint traft ja rafiq jotta saa varmaa lämää nopeasti. Controlliplääni tuntuu heikenneen kun hyviä miehiä vaan printataan-> mind control efektit huononee vähän [itse testailen shacklesia ja tracherya vain]
Gynärien tilalla on usein halunnut miehiä ja niitäkin on kutattu miesten tieltä.

Testailtu:
Magr paketti yhä liian hidas
vial + crystal shard = hauska mutta ei tee tarpeeksi usein
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 12.05.12 - klo 18:50
Restoration Angel on osoittautunut testipeleissä maukkaaksi. Hyvä suhde costilla ja saavutetulla efektillä. Välillä hyvä combat trick ja jättää manat auki kynäreille, bouncaa käyttis ETB miehiä ja piekseekin kovasti kuolematta pulttiin.

Intuition & Loam on käynyt mielessä, mutta ei riittävän vakavasti. Miten pyörinyt sulla? Mustan splashaaminen tuhoaa kyllä manabasen vielä enemmän levälleen. Tekisi kyllä mieli pelata sitten ainakin Inquisition of Kozilekia ja kenties Duressia ja Thoughtseizeä. Ja tuleehan sitä muutama muukin hyvä yhden mustan costin lappu mieleen.

Sigarda ja Baneslayer vääntävät kättä paikastaan dekissä. BSA johtaa, koska lifelink. Pieksupläänille tekisi mieli mennä itsekin ja varmasti testailen miten käy.

*
EDIT: Niin joo, nykyisellään kävelemään lähti Harmonic Sliver, jonka paikan Restoration vei.
Otsikko: Re: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Nastaboi - 12.05.12 - klo 20:19
Intuition & Loam on käynyt mielessä, mutta ei riittävän vakavasti. Miten pyörinyt sulla? Mustan splashaaminen tuhoaa kyllä manabasen vielä enemmän levälleen. Tekisi kyllä mieli pelata sitten ainakin Inquisition of Kozilekia ja kenties Duressia ja Thoughtseizeä. Ja tuleehan sitä muutama muukin hyvä yhden mustan costin lappu mieleen.

Rajansa ahneudellakin, vaikka Wahlroos mitä väittäisi. Stronghold ja Demonic ovat uniikkeja efektejä, joita et pysty pääväreillä paikkaamaan. En todellakaan splashaisi mitään muuta kuin nämä kaksi korttia mustalta (+ loppupelin kivuttomampi Dismember ja EE:n neljäs väri, jos näitä pelaa). Discard-efektit ovat kuitenkin vain yhdenlaisia vastauksia vastustajan kortteihin, joihin Bant pystyy vastaamaan jo countereilla, poistoilla, ylivertaisilla miehillä ja planeswalkereilla.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 23.08.14 - klo 15:58
Törkeä necro, jotta voin pasteta paskapinon, jolla voitin pelimaton tänään.

Bant

4 Forest
4 Island
3 Plains

7 Fetch
Savannah
Tropical Island
Hallowed Fountain
Breeding Pool
Temple Garden

Treetop Village
Seachrome Coast
Flooded Grove
Karakas
Horizon Canopy
Dryad Arbor
Wasteland
Celestial Colonnade
Tectonic Edge
Maze of Ith
Brushland
Stirring Wildwood

Avacyn's Pilgrim
Noble Hierarch
Birds of Paradise
Llanowar Elf
Elvish Mystic
Deathrite Shaman
Mother of Runes
Soldier of the Pantheon
Ponder
GSZ
Stop
Path to Exile
Brainstorm
Preordain
SDT
Spell Pierce

Gaddock Teeg
Snapcaster Mage
Thalia, Guardian of Thraben
Grand Abolisher
Qasali Pridemage
Imposing Sovereign
Scavenging Ooze
Lotus Cobra
Fleecemane Lion
Sakura-Tribe Elder
Voice of Resurgence
Mana Leak
Miscalculation
Journey to Nowhere
Sylvan Library
Counterspell
Remand
Negate

Trygon Predator
Vendilion Clique
Knight of the Reliquary
True-Name Nemesis
Geist of Saint Traft
Courser of Kruphix
Eternal Witness
Loxodon Smiter
Mirran Crusader
Kitchen finks
Oblivion Ring
Krosan Grip
Detention Sphere
Solas
Sofaf
Beast Within

Sower of Temptation
Rafiq of the Many
Restoration Angel
Glen Elendra Archmage
Linvala,Keeper of Silence
Jace, the Mind Sculptor
Elspeth, Knight-Errant
Batterskull


Pakasta puuttuu paanuja, koska en jaksanut siirtää toisesta pakasta ja aamulla unohdin muokata manabasea valkoisemmaksi. Lisäksi en enää omistanut Tarmoa ja Tundraa. Silti 3-0 GG, TNN on tosi interaktiivinen paanu.

Tällaiset muutokset todnäk tekisin, jos voisin palata ajassa taaksepäin ilman kinostusmonokkelia:

Island -> Plains/Wooded Bastion
Grand Abolisher -> Mana Drain
Fleecemane Lion -> Tarmogoyf/hyödyllinen 2cc beater
Rafiq -> FoW
Tundra Seachrome Coastin tilalle
Gaea's Cradle jonnekin väliin
Reclamation Sage todennäköisesti korvaa Trygon Predatorin/Krosan Gripin
Avacyn's Pilgrim saa väistyä jonkun toisen (paremman?) manadorkan tieltä
Solas voisi olla Sofai tai Sowap jopa
Smiter voisi kääntyä 2cc lenturiksi, Aven Mindcensoriksi tai Torpolinnuksi

Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Fogxanic - 23.08.14 - klo 19:41
Mieleen tulee pari sopivaa korttia tuohon pakkaan: Council's Judgment ja Edric, Spymaster of Trest. Itse pelaisisin näitä.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: jotudin - 24.08.14 - klo 01:13
Dekkilista ei ole ollut ihan hetkeen ajan tasalla täällä. Mukana on musta splash ja rutkasti muokattu dekki. Molemmat mainitut kupongit ovat mukana jo.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Prenger - 30.08.15 - klo 21:55
Törkeä necro. KuukkaCon lähestyy, en osaa pelata ja voittaakin pitäis. Pitemmittä puheitta itse lista.

Creature:
1cc
Birds of Paradise
Avacyn's Pilgrim
Fyndhorn Elves
Noble Hierarch
Arbor Elf
Deathrite Shaman
Mother of Runes

2cc
Scavenging Ooze
Relic Seeker
Qasali Pridemage
Voice of Resurgence
Snapcaster Mage
Gaddock Teeg
Fauna Shaman
Thalia, Guardian of Thraben
Tarmogoyf

3cc
True-Name Nemesis
Monastery Mentor
Courser of Kruphix
Eternal Witness
Mirran Crusader
Reclamation Sage
Knight of the Reliquary
Aven Mindcensor
Vendilion Clique
Rhox War Monk
Edric, Spymaster of Trest
Geist of Saint Traft
Loxodon Smiter
Kitchen Finks
Brimaz, King of Oreskos

4cc
Rafiq of the Many
Restoration Angel
Thrun, the Last Troll
Venser, Shaper Savant
Glen Elendra Archmage
Wilt-Leaf Liege

5cc
Thragtusk
Sigarda, Host of Herons
Stonehewer Giant


Noncreature:
1cc
Path to Exile
Swords to Plowshares
Preordain
Ponder
Brainstorm
Green Sun's Zenith
Sensei's Divining Top

2cc
Counterspell
Remand
Memory Lapse
Miscalculation
Mana Drain
Mana Leak
Unexpectedly Absent
Sylvan Library

3cc
Council's Judgment
Sword of Feast and Famine
Sword of Fire and Ice
Detention Sphere

4cc
Jace, the Mind Sculptor
Elspeth, Knight-Errant
Garruk Wildspeaker

+5cc
Batterskull
Force of Will
Treasure Cruise
Dig Through Time


Läänit (34):
9 Fetch
4 Dual (Bayou)
3 Shock
1 Island
1 Forest
2 Plains
Dryad Arbor
Wooded Bastion
Mystic Gate
Horizon Canopy
Glacial Fortress
Sunpetal Grove
Hinterland Harbor
Mana Confluence
Celestial Colonnade
Stirring Wildwood
Karakas
Tectonic Edge
Wasteland
Maze of Ith

Kehitysehdotuksia ja -ideoita otetaan enemmän kuin mieluusti vastaan.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 05.04.17 - klo 21:51
Koska Mysticin unbanni häämöttää, niin pakkohan se on kiskaista naftaliinista vanha roisto. Lopputuloksena 3-0 optimoimattomalla läjällä ja ilman Mysticiä 12 hengen läpsyttelyissä.

36 land

9 Fetch
3 Dual
3 Shock Dual
5 Basic (2 forest, 2 plains 1 island)
1 Prairie Stream
1 Canopy Vista
1 Karakas
1 Horizon Canopy
1 Dryad Arbor
1 Stirring Wildwood
1 Celestial Colonnade
1 Gaea's Cradle -> Lumbering Falls?
1 Temple of Plenty
1 Wooded Bastion
1 Mystic Gate
1 Wasteland
1 Hinterland Harbor
1 Glacial Fortress
1 Sunpetal Grove
1 Botanical Sanctum

1cc

Birds of Paradise
Avacyn's Pilgrim
Fyndhorn Elves
Noble Hierarch
Arbor Elf
Deathrite Shaman
Mother of Runes
Llanowar Elves
Preordain
Green Sun's Zenith
Ponder
Spell Snare
Swords to Plowshares
Path to Exile
Spell Pierce
Brainstorm

2cc

Fleecemane Lion -> jotain muuta
Qasali Pridemage
Lotus Cobra -> turhake
Snapcaster Mage
Scavenging Ooze
Voice of Resurgence
Sylvan Advocate
Negate
Mana Leak
Mana Drain
Counterspell
Miscalculation
Remand -> vaihtuu Memory Lapseen
Smuggler's Copter
Sylvan Library

3cc

Eternal Witness
True-Name Nemesis
Reclamation Sage
Spell Queller
Vendilion Clique
Loxodon Smiter
Kitchen Finks
Knight of the Reliquary
Thalia, Heretic Cathar
Courser of Kruphix
Brimaz, King of Oreskos
Edric, Spymaster of Trest
Geist of Saint Traft
Tireless Tracker
Dismember
Council's Judgment
Banishing Light
Aethersphere Harvester
Oblivion Ring
Sword of Fire and Ice
Sword of Feast and Famine

4cc

Garruk Relentless
Elspeth, Knight-Errant
Jace, the Mind Sculptor
Tamiyo, Field Researcher
Restoration Angel
Palace Jailer
Glen Elendra Archmage

5cc

Force of Will
Thragtusk
Batterskull
Treasure Cruise
Archangel Avacyn


Valtaosin perinteinen lista. Kokeilin muutamia uudempia paanuja, Aethersphere Harvester oli erinomainen ja samoin Copter. Tuntui kerrankin hyvältä kuoria pakan päältä tonttuja, kun sai kääntää heti kärryyn ja kärryt kenoon. Tracker oli totutun tukeva, mutta Jaileria en kerennyt nostamaan. Oletukseni on, että mies on mehua. Uusi Tamiyo oli selvästi vanhaa toimivampi tapaus. Avacyn on hieman kiikun kaakun, että onko se oikeasti hyvä, niin harvoin pääsee sitä näkemään. Seuraavia muutoksia kaavailen ensi kerralle:

Gaea's Cradle -> Lumbering Falls
Remand/Negate -> Memory Lapse (myös Unsubstantiate käynyt mielessä)
Lotus Cobra -> Stoneforge Mystic (huoh)
Fleecemane Lion -> ??? (En ainakaan Teegiä jaksaisi, liian tylsä makuuni)
Archangel Avacyn -> Fleetwheel Cruiser
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Genesis - 06.04.17 - klo 17:55
Oiskohan poikaisaa lisätä vaan suosiolla listaan 1x underground se ja bayuo ja spläshätä se Demonic tutor? Shaman kiittää myös tästä. Miten jaksaa nämä pahvit:

Sylvan Advocate
Negate
Geist of Saint Traft
Brimaz, King of Oreskos

?

Toinen asia tuli mieleen että alkaako kohta olla liikaa jo crew-lappuja listassa uuden päivityksen myötä?
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: absurdimuukalainen - 06.04.17 - klo 18:34
Oon ite siirtynyt Dark Banttiin kun mustan saa splashattua melko helposti. Saa Demonic Tutorin ja Tainted Pactin + Vindicate/Pulse/Lingering Souls/Siege Rhino/Tasigur...

Cryptic Command ja Dig Through Time on auto-includeja mun mielestä.
Otsikko: Vs: [GER] Bant Goodstuff / Tempo
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 06.04.17 - klo 21:17
Oiskohan poikaisaa lisätä vaan suosiolla listaan 1x underground se ja bayuo ja spläshätä se Demonic tutor? Shaman kiittää myös tästä. Miten jaksaa nämä pahvit:

Sylvan Advocate
Negate
Geist of Saint Traft
Brimaz, King of Oreskos

?

Toinen asia tuli mieleen että alkaako kohta olla liikaa jo crew-lappuja listassa uuden päivityksen myötä?

(https://babylon.naurunappula.com/screen/38/85/3885d856fe3d4e3a/0/851745.jpg) Höhhöh höö.

Mustan spläshäys olisi helppoa ja vaivatonta, todnäk toimivaakin, mutta en ole erityisen kiinnostunut itse lähtemään sille linjalle. Mieluummin pitäydyn kolmessa värissä.

Brimaz & Geist on henk.koht suosikkeja, siksi peluutan niitä. Negate oli lähinnä, koska tällä kertaa meta oli pääasiassa kontrollia ja Advocatea tesmailin, kun land count on korkeahko ja manlandeja löytyy jokunen. Ei oikein huvittanut sijoittaa Tarmoon, joka on mielestäni turha eikä mielekkäitä vaihtoehtoja erityisemmin ole.

En myöskään usko, että kolme crew-laitetta on vielä liikaa. Tosin siinä missä Copter & Harvester ovat jo todistaneet hyvyytensä, niin en ole vielä erityisen varma Fleetwheelistä.


Lainaus
Cryptic Command ja Dig Through Time on auto-includeja mun mielestä.

Ensinmainitun cuttasin, koska en nähnyt lappua enää oikeasti tarpeellisena. Disallow ja Venser on myös poistettu, sillä olen enemmän kiinnostunut pakasta miespohjaisena pieksuna kuin sinisenä kynäilynä. Digin cuttasin samalla kun pakasta häipyi Torrential Gearhulk. Täytyy katsoa, jos se jossakin tulevassa iteraatiossa löytäisi tilaa.

Arkkityypin ongelmahan on se, että hyviä lappuja on jo aivan liikaa. Jostain pitää leikata, jos tekee mieli kokeilla jotain edes marginaalisesti uutta.