Poromagia

Kirjoittaja Aihe: [GER] Bant Goodstuff / Tempo  (Luettu 16387 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jotudin

[GER] Bant Goodstuff / Tempo
« : 16.09.11 - klo 23:42 »
Muokattu dekkilistaa: 11.5.2012

Budjetti ei ole ongelma. Idealtaan perus Bant. Manaa, utilityä, vastauksia kaikkeen ja aggressiivinen curve.


Dekkilista

# Pihvit manacosteittain: 34 kpl + Batterskull.

CC 0: 1 kpl
1 Dryad Arbor

CC 1: 6 kpl
1 Arbor Elf
1 Avacyn's Pilgrim
1 Birds of Paradise
1 Mother of Runes
1 Noble Hierarch
1 Llanowar Elves

CC 2: 8 kpl
1 Fauna Shaman
1 Phantasmal Image
1 Qasali Pridemage
1 Sakura-Tribe Elder
1 Scavenging Ooze
1 Stoneforge Mystic
1 Tarmogoyf
1 Wall of Roots

CC 3: 8 kpl
1 Eternal Witness
1 Harmonic Sliver
1 Kitchen Finks
1 Knight of the Reliquary
1 Mirran Crusader
1 Rhox War Monk
1 Trygon Predator
1 Vendilion Clique

CMC 4: 7 kpl
1 Glen Elendra Archmage
1 Loxodon Hierarch
1 Phyrexian Metamorph
1 Sower of Temptation
1 Thrun, the Last Troll
1 Venser, Shaper Savant
1 Wickerbough Elder

CMC 5: 2 kpl
1 Acidic Slime
1 Baneslayer Angel

CMC 6: 2 kpl
1 Consecrated Sphinx
1 Primeval Titan
   
# Muut loitsut: 33 kpl.

Planeswalkerit: 3 kpl
1 Elspeth, Knight-Errant
1 Jace, the Mind Sculptor
1 Garruk Relentless

Tutorointi ja laputus: 11 kpl
1 Ancestral Vision
1 Ponder
1 Preordain
1 Brainstorm
1 Sensei's Divining Top
1 Sylvan Library
1 Eladamri's Call
1 Birthing Pod
1 Fact or Fiction
1 Natural Order
1 Green Sun's Zenith

Kynärit: 8 kpl
1 Spell Pierce
1 Daze
1 Mana Leak
1 Remand
1 Miscalculation
1 Counterspell
1 Mana Drain
1 Force of Will

Poistot: 7 kpl
1 Swords to Plowshares
1 Path to Exile
1 Oblivion Ring
1 Bant Charm
1 Beast Within
1 Wrath of God
1 Treachery

Muut hyödykkeet: 4 kpl
1 Sword of Fire and Ice
1 Sword of Feast and Famine
1 Batterskull
1 Maze of Ith

# Manaa tuottavat maat: 34 kpl
1 Tropical Island
1 Breeding Pool
1 Tundra
1 Hallowed Fountain
1 Savannah
1 Temple Garden

1 Misty Rainforest
1 Windswept Heath
1 Flooded Strand
1 Scalding Tarn
1 Arid Mesa
1 Marsh Flats
1 Verdant Catacombs
1 Wooded Foothills
1 Polluted Delta

1 Horizon Canopy
1 Flooded Grove
1 Moorland Haunt
1 Karakas

1 Dryad Arbor
1 Treetop Village
1 Celestial Colonnade

1 Wasteland
1 Tower of the Magistrate

4 Island
4 Forest
2 Plains


Muutokset alkuperäiseen listaan

1. Revisio
(click to show/hide)

2. Revisio
(click to show/hide)

3. Revisio
(click to show/hide)

4. Revisio
(click to show/hide)

5. Revisio
(click to show/hide)

6. Revisio
(click to show/hide)

7. Revisio
(click to show/hide)

8. Revisio
(click to show/hide)


Harkinnan alla sisään
- Lotus Cobra
- Sun Titan
- Geist of Saint Traft
- Hero of Bladehold
- Strangleroot Geist
- Spell Snare
- Gideon Jura
- Bribery
- Snapcaster Mage
- Restoration Angel
- Ulvenwald Tracker
- Yavimaya Elder


Ajankohtaisia kysymyksiä
- Avacyn Restoredin kortit. Missä on riittävästi potkua?
- Kommentit harkinta listasta.
- Ikävimmät uhkat olleet mm. Blood Moon ja Wildfire efektit. Onko muuta vastausta, kun sopivaan hetkeen säästetty counteri?

« Viimeksi muokattu: 11.05.12 - klo 22:05 kirjoittanut jotudin »

Poissa Zirenda

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #1 : 17.09.11 - klo 00:40 »
Tämä Riken lista on aika peruskauraa:

lands (35+ith):

flooded strand
marsh flats
misty rainforest
verdant catacombs
windswept heath
wooded foothills
arid mesa
scalding tarn
polluted delta
temple garden
hallowed fountain
breeding pool
tundra
tropical island
savannah
flooded grove
mystic gate
wooded bastion
seachrome coast
razorverge thicket
stirring wildwood
faerie conclave
treetop village
wasteland
tectonic edge
horizon canopy
reflecting pool
karakas
maze of ith
plains
3 forest
3 island

Xcc:
engineered explosives
green sun's zenith

1cc:
mother of runes
fyndhorn elves
boreal druid
birds of paradise
llanowar elves
arbor elf
noble hierarch
ponder
preordain
brainstorm
spell snare
sensei's divining top
swords to plowshares
path to exile
condemn

2cc:
stoneforge mystic
fauna shaman
sakura-tribe elder
qasali pridemage
lotus cobra
tarmogoyf
wall of roots
sylvan library
mana drain
counterspell
remand
miscalculation
mana leak

3cc:
kitchen finks
aven mindcensor
trinket mage
rhox war monk
trygon predator
vendilion clique
knight of the reliquary
eternal witness
sword of feast and famine
sword of fire and ice
bant charm
oblivion ring
jace beleren

4cc:
rafiq of the many
obstinate baloth
loxodon hierarch
thrun, the last troll (tätä on joskus kritisoitu siitä ettei se tee muuta kuin lyö)
sower of temptation
glen elendra archmage
venser, shaper savant
birthing pod
gifts ungiven
natural order
jace, the mind sculptor
elspeth, knight-errant
garruk wildspeaker

5cc:
acidic slime (Laitoin sisään vain birthing podin takia. On sitten joku muukin 5cc kuin baneslayer)
baneslayer angel
treachery
force of will

6cc:
primeval titan (voi hakea natulla ja zenithillä, on ollut peliin tullessaan aina hyvä)
sun titan
wurmcoil engine

Tuohon listaan jotain itsestäänselviä muokkauksia uusien korttien ilmestymisen myötä:

Wurmcoil->Batterskull
Itse cuttaisin jommankumman: Obstinate Baloth/Loxodon Hierarch ja sit tilalle Hero of Bladehold.
Mirran Crusader tietty mukana.
Mitäs näitä uusia lappuja nyt sitten onkaan, ei tule heti mieleen.

Itse en ole innoissaan Condemnista, mutta kai sitä voi pelata. Spell Pierce on kans jees. Tosta syntyvä pino on aika geneerinen banttipino, jolla pelaaminen on ollut mielestäni hyvin tylsää, mutta autopilottia-ei yleensä voi failata eikä tarvi miettiä sen kummempia. Joku järkevämpi voi sitten neuvoa lisää.

Poissa Nastaboi

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #2 : 17.09.11 - klo 10:10 »
Natural Orderin kanssa olen goodstuff-dekeissä nykyään pelannut pelkkää titaania haettavana kohteena ja ollut tyytyväinen. Cantripeista olen non-combossa pelannut pelkästään Brainstormia ja Preordainia. Kontrolloivampaan buildiin menee toki myös Court Hussar. Repealia en ole pelannut enää vuosiin. Tangle Wire voi olla aggrommassa lähestymistavassa ihan jees. Riptide Labin suurin heikkous on värittömyys, itse käyttäisin värittömien landien slotit muille esim. Tec. Edge.

Dryad Arbor on aika must ja sitä uutta valkosta antavaa manamiestä toki pelaa. 34 manaa tuottavaa landia varmaan riittää. Pistä se yhdeksäskin fetchi sisään. Treetop Village on parempi manland kuin mikään dekissä nyt olevista. Itse varmaan turmelisin manabasen jotta pääsen pelaamaan Cryptic Commandia, mutta tee omat valintasi.

2 miekkaa + skull riittää mainiosti. Aina kun pelaan Bantia vastaan voitan siihen, että se nostaa ylimääräisen varusteen kun pitäisi nostaa sen kantaja. Cataclysm ja Wave ei näy joka listassa, mutta pelaa toki jos toimivat. Krosan Gripin tilalla voisi harkita Nature's Claimia. Halvempi manahinta on nykyään huomattavasti relevantimpi kuin split second. Ja Thrun on ihan ok äijä, ei se yksinään voita mutta pakottaa usein vastustajan raapimaan päätään toisellakin kädellä.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #3 : 17.09.11 - klo 12:21 »
Kiitokset esimerkkilistasta sekä kommenteista. Mielestäni em. lista on paikka paikoin vähemmän tehokas kuin omani. Katselen josko sieltä löytyisi ideoita ja parempia korttivalintoja tiettyihin slotteihin, joihin en ole täysin tyytyväinen omassa listassani.

Natural Order on kieltämättä tutori lisää. Titaanikin alkaa olemaan siinä ja rajoilla, saako castattua normaalin pelin aikana nousevilla lääneillä. Saisihan silläkin sitten noudettua yhtä ja toista + ajaa melko mukavasti. Kokeilenpa miten vaikuttaa finishaamiseen ja katselen sopivan paikan lisätä Maze of Ith yhdeksi lisäkohteeksi titaanille.

Sellainen kutina itselläkin oli, että Riptide Laboratory ei ole mikään terävin veto, vaan enemmänkin keittiönpöytämäinen ratkaisu. Edge voisi olla toimiva. Mitä mieltä olisit Rishadan Portista? Disabloisi manlandeja ja manoja eikä olisi kertakäyttöinen kuten Edge.

Olen samaa mieltä olen, että hyvin montaa Brainstorm tms. efektiä en tarvitse. Tehtävänä onkin oikeastaan vain nostojen hyvyys sen hetkiseen pelitilanteeseen. Ponder on suoraan Preordainia huonompi, joten katselen laittaisiko pelkästään em. 2 lappua. Court Hussarin tyrmäsin sen heikohkon powerin vuoksi. Kontrollimmissa pakoissa olen pitänyt siitä, mutta ei oikein istu tähän.

Dryad Arbor on syystä tai toisesta listalta unohtunut ja menee sisään automatic. Jäädän nyt sen verran etten saa päähäni, mikä tuo uusi valkeaa antava manamies on? Treetopin muutin Nantuko Monasteriksi, koska en pitänyt comes into play tapped lääneistä. Hidasti peliä vuorolla ja miehiä on tuntunut nousevan aivan riittävästi. Monastery tosin antaa väritöntä ja istuu toimettomana ennen thresholdia (ja on siten myös helppo disabloida). Saatan vaihtaa Treetopin takaisin sisään.

Miekoista Light and Shadow on heikoin, mutta ajattelin päässäni niin, että noudan aina tilanteeseen sopivan equipmentin. Tuollakin on saanut pyöritettyä mm. Qasali Pridemagea, mutta ne nyt ovat yksittäistapauksia. Voisin kokeilla tässä slotissa jotain utility miestä, joka osaisi tarpeen mukaan myös ajella damagea. Tai sitten kokeilen tässä Thrunia. Tähän saakka skipannut sen, koska se ei tosiaan tee muuta kuin lyö ja Ascetic on jo siinä roolissa.

Aikaisemmassa kokeiluvaiheen buildissa oli sisällä enemmän islandia ja Cryptic Command sekä Vedalken Shackles, mutta liian usein istuin ne kädessä odottamassa sopivia läänejä. Islandin lisääminen vaikuttaa myös siinä, että pakasta tulee passiivisempi ja enemmän kontrolli. Halusin taas tietoisesti suunnata aggrompaan ja saada tempo- ja korttietua enkä niinkään kontrolloida.

Nature's Claim vaikuttaa pätevältä valinnalta. Yleensä 3 manaa maksava Grip estää tehokkaasti minkään muun pelaamisen samalla vuorolla, koska en suoranaisesti ryve manassa tällä buildilla.

Wave on toiminut erinomaisesti ja tarjonnut voittoja, koska en halua pelata mitään Wrath efektejä omien miesten lukumäärän vuoksi ja kaipaan "massapoistoa". Sopivasti massa- ja täsmäpoiston yhdistelmä. Cataclysm on lähinnä kokeilussa. Vaikutta vähän win-more lapulta, kun vaatii otollisen pöydän itselle, että tekee mieli räjäyttää ja silloin on jo muutenkin etulyöntiasemassa. Estäähän se toki comboa ja controllia ottamasta peliä haltuun. Vaatii lisää kokeilua imho.
« Viimeksi muokattu: 17.09.11 - klo 12:26 kirjoittanut jotudin »

Poissa Nastaboi

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #4 : 17.09.11 - klo 17:46 »
Primeval Titaanin nostaminen ei aiheuta yhtä suuria itsensäpotkimishaluja kuin Progenituksen. Edgen kertakäyttöisyyshän tarkoittaa, että tarvitsee käyttää vain kerran; haluanko täpätä kaksi manaa kerran vai joka vuoro. Innistradissa tulee uusi manamies.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Poissa so not

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #5 : 18.09.11 - klo 15:15 »
Tässä on listaa korteista, jotka mielestäni voisi ensisijaisesti poistaa:
1 Looter il-Kor
1 Serra Avenger
1 Gaddock Teeg
1 Azorius Herald
1 Troll Ascetic
1 Krosan Grip
1 Cataclysm
1 Parallax Wave
1 Sword of Light and Shadow
1 Regrowth
1 Mutavault
1 Mishra's Factory
1 Nantuko Monastery
1 Riptide Laboratory

Väritöntä manaa haluaa mahdollisimman vähän. Noi ukot eivät enää nykyään oikein jaksa, Regrowth on vähän ankee ilman comboja ja muut listatut vehkeet on kankeita.

Tässä on jotain testaamisen arvoisia vehkeitä. Osa on ihan must have kamaa myös:
Edric, Spymaster's Trest -paras mies koskaan
Vengevine -jos sitä aggroa haluu
Court Hussar -ei oo mitään vastaan huono
Scavenging Ooze
Skinshifter -tästä ja oozesta ei oo kauheesti vielä itellä kokemuksia
Spell Pierce -parhaita countereita
Fact or Fiction -paras laputus melkeinpä
Cryptic Command -tällä vaan voittaa
Mulldrifter -podi/vengevine-synergiaa
Wall of Roots -parhaita manamiehiä
Blade Splicer -ollu tähän mennessä ainakin ihan ok parissakin dekissä
Reveillark -korttietua, podisynergiaa ja ihan ok pieksijä
Snapcaster Mage -melko nutsikas
Mana Drain -obv
Consecrated Sphinx -jos toisen lihan tarvii
Metamorph/Phantasmal Image
Treetop
Colonnade
Stirring Wildwood
Scars-dualit
Polluted Delta

Vaikka kuinka yrittää pelata Bant-Aggroa, niin aggroa siitä ei saa, vaan väkisin tulee tempo/aggro/goodstuff-hybridi. Siksipä kannattaa panostaa myös synergiaan ja korttietuun. Controlleja vastaan on elämä muuten ankeaa.
Mun mielestä Order->Primeval Titan ei ole tarpeeksi hyvä ilman Volrath's Strongholdia. Progenituksen Orderoimisella voittaa sen sijaan niin paljon pelejä, että sitä kyllä pelaisin. Brainstorm, Preordain ja Ponder on mulla ainakin Bantteihin yleensä mahtunut.

EDIT: Fiend Hunter Innistradista voisi olla varmaan juurikin Bantteihin tervetullut lisäys. Tutoroitava ukonpoisto on ennestään kuitenkin rajoittunut Soweriin.
« Viimeksi muokattu: 18.09.11 - klo 19:30 kirjoittanut so not »
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #6 : 18.09.11 - klo 20:14 »
Joo, harhaanjohtavaa minulta kutsua tätä kasaa aggroksi. Pakka aloitti enemmän aggro-controllina, mutta olen systemaattisesti liikuttanut sitä aggrompaan suuntaan vähän kerrallaan. Oikeastaan tästä on muodostumassa aggropainotteinen goodstuff. Voisin korjata ketjun otsikkoon asian. Korttietu on se asia minkä turvin olen voittanut ja pyrin voittamaan. Puhdas aggrohan tämä kasa ei ole eikä varmasti tule koskaan olemaan tällä värikombinaatiolla.

Pakka on kyllä värillisen manan suhteen melko vaativa, joten voisin dropata ainakin osan värittömistä maista. Factory, Mutavault ja Monastery olivat sisällä pääsiassa siksi, että eivät tule täpissä peliin ja ovat olleet päteviä turpaanvetäjiä. Mietin toki aikaisemmin Colonnadea ja Wildwoodia, mutta niiden aktivointicosti ja täpissä peliin saapuminen olivat hitaan tuntuisia. Esim. Colonnaden 5 manaa tuntuu todella paljolta tässä pakassa. Eipä se mitään maksa playtestata kuinka nuo toimisivat nykyisten läänien tilalla katsoa tuloksia sillä silmällä.

Allekirjoitan mielipiteesi monesta dropattavasta pahvista, mutta mielestäni Gaddock on edelleen toimiva. Omassa pakassa siihen pysähtyy melko harva loitsu ja voi hankaloittaa vihollisen peliä rankasti. Eihän sitä joka matsissa halua peliin, mutta tarvittaessa on helppo tutoroida.

Riittääkö Pathi, Stoppi ja Oblivion Ring mielestäsi poistoiksi? Tähän saakka olen ollut tyytyväinen sekä Waveen että Cataclysmiin. Jälkimmäisen heikkoutena on toki, että on tilannesidonnainen ja vaatii itselle paremmat pöytätilanteen resolvin jälkeiseksi tilaksi. Jos tiputan Asceticin lieneekö Thrunikaan riittävän tehokas mies pakkaan? Pääidea halvemmissa miehissä oli, että jää manaa myös utilityyn tai counteriin tarvittaessa, jolloin pystyn paremmin hallitsemaan pöytää.

Edric on autoinclude. Menee hankintaan ja dekkiin. Looter oli sisällä, koska auttaa suodattamaan kättä ja sopii miekan kantajaksi. Court Hussar tietysti suodattaa kättä tiskiin tullessaan ja miekan kanssa on todella tehokas lyöjä, joka jää puolustamaan vigilancella. Kokeilen vaihtaa nämä. Vengevine menee myös sisään, jostain syystä jäänyt listalta ulos. Ooze vaikuttaa pätevältä gravevastaukselta ja onkin jo wantillani. Menee kokeiluun heti, kun saan käsiini. Skinshifteristä en osaa sanoa onko kuraa vai hyvä, mutta kokeilemallahan sekin selviää. Ainakin löytyy monipuolisesti joka tilanteeseen sopiva olomuoto.

Mulldrifter on mielestäni hyvä vain Podin kanssa. Muuten turhan kallis ja pelkästä pahvin nostona tuntuu turhalta, jos pakkaan tulee Brainstorm ja Preordain. Pierce menee sisään, samoin Fact or Fiction. Crypticillä on hankala costi ja juuri koskaan ei halua jättää niin paljon manaa auki roikkumaan opponentin vuorolle. Saatan olla tässä väärässä, mutta jätin ulos samasta syystä kuin Vedalken Shacklesin. Liian vähän islandia.

Wall of Roots jäi ulos, koska seinät eivät lyö ja haluan hyödyntää jokaisen mahdollisuuden ajella. Toisaalta antaa manaa jo vuorolla, jona tulee tiskiin ja voi käytellä myös opponentin vuorolla. Voisihan tätä silti kokeilla. Splicer menee kokeiluun. Reveillark oli aiemmassa dekkiversiossa, mutta leikkaantui ulos madaltaessa curvea. Monet muutokset, joita on ehdotettu nostavat pahvien costeja. Onko se varmasti oikea suunta pakan toimivuuden parantamiseksi?

Snapcaster menee heti pakkaan, kun irtopahvit tulevat myyntiin. Mauton. Mana Drain on ollut pidemmän aikaa hankinnan alla, mutta koska en halua italoa se vaatii vähän enemmän etsintää.

Consecrated Sphinx nostaisi taas curvea ylöspäin. Voittaahan se pelin, jos saa pidettyä tiskissä. Niinkuin moni muu kalliin manacostin mies. En haluaisi lähteä linjalle, että cuttaan 2-3 dropin miehiä ja työnnän tilalle 4-6. En silti sano etteikö tämä olisi hyvä ja laitan sisään, kun keksin hyvän paikan. Phantasmal Image ja Metamorph ovat olleet harkinnan alla ja menevät sisään, kun saan raivattua tilaa.

Kai se on taivuttava ja laitettava vielä Delta fetchiksi. Kuvittelin, että 8 riittäisi, jos haluaisi pelata maita ilman lifecostiakin välillä. Scars dualit on tähän saakka jääneet ulos, koska ne pitäisi nostaa aloituskäteen, jotta olisivat pelattavia. Ja niitä ei voi fetchata. Tykkään kuitenkin pitää jonkun verran basic lääniä etten hajoa Price of Progressiin, Blood Mooniin, Back to Basicsiin yms. ihan täysin. Wasteland nakertaa myös tehokkaasti varsinkin rekursion kera.

Poissa Stefan

Vs: [GER] Bant Aggro
« Vastaus #7 : 18.09.11 - klo 20:25 »
Riittääkö Pathi, Stoppi ja Oblivion Ring mielestäsi poistoiksi?

Dismemberia voi pelata varmaan tässäkin deckissä.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #8 : 18.09.11 - klo 22:51 »
Hahmottelin alle muutoksia, jotka toteutan kasaan em. kommenttien perusteella. Toivoisin konkreettisia ehdotuksia leikattavista pahveista ja korvaavista.

Läänit:
- Riptide Laboratory => Tectonic Edge
- Nantuko Monastery => Celestial Colonnade
- Mutavault => Dryad Arbor
- Mishra's Factory => Treetop Village
- Plains => Polluted Delta

Perusteluja:
Korvasin pääsääntöisesti periaatteella väritön mana => värillinen mana.
Colonnade vaikutti tehokkaammalta kuin Stirring Wildwood, vaikka on kalliimpi aktivoida.
Myöhempien leikkausten perusteella Plainsin tarve väheni, joten sen tilalle sijoitin lisäfetchin.

Kysymyksiä:
- Kannattaako pelata kaikkia kolmea filter maata? Helpottaa kovin tuplacostien saamista, mutta ilman sopivaa aktivointimanaa taantuu värittömäksi. Ikävän useasti näin on myös käynyt vastuksen Wastelandin vuoksi.


Utility ja muut loitsut:
- Krosan Grip => Nature's Claim
- Cataclysm => Spell Pierce
- Parallax Wave => Fact or Fiction
- Regrowth => Brainstorm
- Sword of Light and Shadow => Preordain

Perusteluja:
"Massapoistot" vaihtuivat muuhun soveltuvaan kontrolliin tai nostojen suodatukseen, joka parantaa utilitymiesten ja vastausten kaivamista.

Kysymyksiä:
- Pakka jää nyt täysin ilman minkäänlaista "massapoisto" -optiota. Ymmärrän etten halua sweepata, koska pelaan paljon ja hyviä miehiä. Haluaisin lisätä jonkin laadukkaan täsmäpoiston esim. aiemmin mainitun Dismemberin listaan lisätäkseni kontrollia vastuksen pelaamiin uhkiin. Onko relevantti huolenaihe?


Miehet:
- Azorius Herald => Court Hussar
- Looter il-Kor => Edric, Spymaster of Trest
- Serra Avenger => Blade Splicer
- Troll Ascetic => Vengevine

Perusteluja:
Heraldin idea oli parantaa mahdollisuuksia mm. gobboja vastaan lifegainin avulla ja toimia miekankantajana unblockablen ansiosta. Hussar hoitaa molemmat tehtävät mainiosti ja auttaa nostamaan tarvittavia pahveja. Edric on paljon parempi versio Looterin nostovoimasta. Uskon myös, että Splicer ja Vengevine lisäävät aggressiivisuutta edeltäjiään parmemin.


Muut pahvit jotka haluaisin sisään, mutta en äkkiseltään keksinyt sopivaa slottia. Kaipaisin tässä vielä auttavaa mielipidettä:
a) Kuuluvatko pakkaan ja toimisivatko roolissaan paremmin kuin jo sisällä olevat
b) Minkä tilalle sijoitan

- Skinshifter
- Maze of Ith
- Natural Order + Proge / Primeval
- Dismember

Ja heti, kun pääsen käsiksi Innistradin lappuihin mietin sijoituspaikkaa seuraaville: Avacyn's Pilgrim, Snapcaster Mage ja Fiend Hunter.

Lisäksi päädyin jättämään Gaddokin dekkiin, vaikka se kehoitettiin kenkäisemään pois. En halua tässä esiintyä paistina, mutta haluaisin kuulla tarkemmin miksi se ei toimisi kokoonpanossa? Vastaavasti kaipaisin lisäkommenttia seuraavista pahveista, jotka eivät vielä täysin vakuuttaneet joko manabasen, cmc:n tai funktionsa puolesta.
- Scavenging Ooze => pakassani ei ole oikeastaan mitään grave vihaa. Olisiko nykyisten top dekkien valossa olla?
- Cryptic Command
- Mulldrifter
- Wall of Roots
- Stirring Wildwood
- Consecrated Sphinx

EDIT 1: Unohdin täysin Phantasmal Imagen ja/tai Phyrexian Metamorphin, joista vähintään toinen löytänee tiensä pakkaan. Lisää seuraavan revision mukana oman ajatukseni slotista. Saa toki ehdottaa :)

EDIT 2: Counterspell korvaantuu Mana Drainilla, jahka saan hankittua itselleni enkun.

Kiitos tähän astisesta avusta kaikille kommentoijille.
« Viimeksi muokattu: 18.09.11 - klo 23:54 kirjoittanut jotudin »

Poissa Thalian

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #9 : 18.09.11 - klo 23:08 »
- Scavenging Ooze => pakassani ei ole oikeastaan mitään grave vihaa. Olisiko nykyisten top dekkien valossa olla?

Olen vähän sitä mieltä, että GHLssä pelataan sen verran paljon gravea hyötykäyttäviä lappuja vähän joka deckissä, että jotain vastauksia olisi kiva olla. Toki niin, että oma decki ei oleellisesti siitä heikkene eli joku crypta on vähän nihkeä. Oozen pelaaminen onkin juuri siksi varsin jees, että se on hyvä mies ihan muutenkin ja lisäksi se randomilla välillä kusee vastustajan pläänejä. Monikäyttöisyys siis plussaa ja kun on vielä mies, niin tutoroituu tarvittaessa zeniitillä tiskiin.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #10 : 18.09.11 - klo 23:31 »
Aiemmin tuli pelattua Trinket Magea jonkinlaisella faksipaketilla mm. Crypta, Relic of Progenitus, Needle ja Toppi. Totesin pääsääntöisesti liian huonoiksi nostoiksi kaikki muut pahvit paitsi Topin ja sitä kautta Mage sai myös kenkää, koska ei noutanut enää kuin yhden faksin. Ooze korjaisi kaikki nämä ongelmat, mutta en vain saanut aikaiseksi kokeilla sitä koskaan sen enempää.

Poissa so not

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #11 : 19.09.11 - klo 13:42 »
Lisäksi päädyin jättämään Gaddokin dekkiin, vaikka se kehoitettiin kenkäisemään pois. En halua tässä esiintyä paistina, mutta haluaisin kuulla tarkemmin miksi se ei toimisi kokoonpanossa?

Gaddockia täytyy pohtia siltä kantilta, että mitä vastaan se on niin hyvä, että se oikeuttaa sulkemaan omasta pakastasi parhaimpia spellejä (Jace, Elspeth, Gideon, Natural Order, G-zenith, FoW, (Cryptic Command), Garruk, Gifts Ungiven, Pod).

Saisiko esim. aloitusviestiin päivitetyn version dekistä ja vaikka jonkun listan cutatuista ja sisäänmenevistä korteista? Olisi helpompaa siitä sitten seurata ja kommentoida muutoksia.
Väänänen on roiskapoönttöpää. Paska jätk äsiis.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #12 : 19.09.11 - klo 18:21 »
Totta turiset, nuo pahvit joita Gaddock itse estää toimivat varmasti paremmin kuin vihanalle itse. Siispä Gaddock leikattu Oozen tieltä.

Päivitin myös aloitusviestiin uuden listan sekä sen alle relevantit kysymykset. Jatkossa päivitän aina ekaan postaukseen sen hetkisen listan ja ajankohtaisia ajatuksia.

Poissa Sephiron

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #13 : 19.09.11 - klo 22:53 »
noista harkinnan alla olevista korteista:
- Skinshifter: syö manaa tehdääkseen mitään, eik mielestäni tee tarpeeksi (3 värisissä dekeissä on aina parempia vaihtoehtoja, monoG:ssä voisin harkita)
- Maze of Ith: Primeval titaanin ja Knight of the reliquaryn kanssa sellainen on hyvä olla, etenkin mikäli metassa on paljon miekkapakkoja, mikäli niitä ei ole niin paljon ei Maze ole pakollinen, tosin pelaisin kor havenin sentään
- Natural Order + Progenitus / Primeval Titan: itse kallistun NO+titan linjalle aina, koska resolvattu titaani/NO->titaaniin on lähes aina GG, ja samalla se antaa wrathisuojaa (Titan->manlands)
- Dismember: pelaisin mikäli testit osoittaisivat että dekissä ei ole riittävästi oistiksia, sillä se on stopin ja pathin jälkeen paras
- Cryptic Command: ei voi pelata sinistä dekkiä jossa on alle 4 väriä ilman cryptic commandia  ;)
- Mulldrifter: laputus + jätkä, aina hyvää valueta, en kuttaisi niitä
- Wall of Roots: hyvä manakiihy + seinä, maksaa käytännössä 1 manan pelata vuorosta 2 eteenpäin
- Stirring Wildwood: ei ole mielestäni tarpeeksi voimakas tppiländiksi
- Consecrated Sphinx: Hyvä jätkä mutta primeval titan on parempi, sillä siitä saa enemmän valueta, en usko että sille on tilaa bantissa
- Phyrexian Metamorph: tosi hyvä klooni, joka osaa kopsata batterskullin ja miekat, jota voi tutoroida podilla, mielestäni kuuluu dekkiin, mutta sen voi jättää pois dekistäkin mikäli ei löydy kutattavaa
- Phantasmal Image: 2 << 3, tämä on paras klooni, enkä näe ikinä kuttaavani sitä goodstuff pakoista, testaa itse niin näet.
- Reveillark: Se on niitä "Used to be cool"-kortteja, joka nykyään ei vaan ole tarpeeksi voimakas. Pelasin sillä viimeiset puoli vuotta eri dekeissä, eikä se vakuuttanut missään, sille vaan aina löytyi parempia kortvikkeita
-Innistrad: piligrim ja snapcasteri ovat autoincludeja, fiend hunter tosin näyttää heikohkolta.

dekistä kutattavaa:
- Blade splicer/Rhox war monk/Jenara: Nämä kortit ovat ok, mutta mielkummin pelaisin kortteja jotka ovat itsessään hyviä kuten esimerkiksi suurin osa ym. listan korteista (jenara vatii manaa ollakseen hyvä, rhoxi on liian vanilla ja blade splicerilläkin on liian heikko hinta-laatu suhde kun vertaa metamorphiin tai muihin listan kortteihin)
- Rafiq/emeria Angle/glen elendra rachmage/Hero: Näm eivät ole varsinaisesti huonoja kortteja, muttta sellaisia joita voi miettiä kutattavaksi, sillä 4C noncreaturet ovat tosi voimakkaita, ja 4:n slotissa on turhan paljon kamaa ja jotain mielestäni pitää kutata, tässä on ne kortit jotka itse kuttaisin

Gravehatesta:
Ooze on kyl ihan riittävä kun sen saa jokaisella jätkätutorilla haettua tai reanimoutua esim titaanilla. HL:ssä ei tällä hetkellä ole tarpeeksi gravepohjaisia pakkoja että greiviviha olisi välttämätön. En tällä hetkellä pelaisi edes oozea, mutta jos loami unbannataan tai jos greivipakkojen määrää kasvaisi niin sitten pelaisin oozea, mutten usko että enempää tarvii.

Randomia mietintöjä:
-Trinket mage: sillä saa haettua topin ja Engineered explosivesin, jolloinka saat massapoistiksen joka poistaa halutut jätkät. Mielestäni tämä on tarpeeksi pätevä syy pelata bantissa näitä kolmea. (vaikka nostaisikin jo topin ja ee:n, trinketti silti antaa kortin)
- Riptide laboratory: nyt kun tulee snapcaster mage, HL:ssä on mielestäni jo tarpeeksi pelattavia wizardeja että tämän pelaaminen olisi kannattavaa. Itse yritän saada tämän toimimaan, tässä muutamia wizardeja: Sower, vendilion, snapcaster, glen elendra archmage, sea gate oracle, quasali pridemge, aven mindcensor, spellstutter sprite.

Tässä on minun mielipide bantin korttivalinnoista, toivottavasti auttoi edes vähän  ;D
Lainaus
Sephironin munkittelu on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta, mukava seurata vierestä, ei niinkään pelata vastaan

W: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60585.0.html

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #14 : 19.09.11 - klo 23:47 »
Kiitos kommenteista ja erityisesti ehdotuksista cutattavasta pahvista. Se tuottaa yleensä eniten päänvaivaa itselle.

Hmm. Oozelta vapautuisi slotti kahden manan miehelle. Taidan seuraavan kerran pelatessani kiinnittää huomiota vastuksien graven hyödyntämiseen. Erityistä gravepakkaa ei ole tullut vastaan, mutta monet tietysti palauttelevat pahveja sieltä. Elleivät tee mitään erityisen voimakasta, niin annan paikan jollekin muulle pahville.

Mietin joskus EE:tä, mutta se osuu imho liian moneen omaankin permanenttiin. Yleensä tehnyt mieli ampua 2-3 napilla ja ikävästi paukkuisi omiakin useimmissa tapauksissa. Seurauksena pahvi on joka pelissä vaan pyörinyt kädessä. Trinket Mage parantaisi saumaa nostaa se tarvittaessa. Harkitaan.

Emeria Angel on mahtava kaveri noin monen fetchin, Sun Titaanin ja Reliquaryn kera. Jos lisään vielä vielä Primevalin tämä jää toistaiseksi sisään. Muut ehdotukset dropattavaksi ovat aika samoilla linjoilla omien tuumailujeni kanssa. Rafiq on myös yleensä voittanut pelin, jos on saanut pari vuoroa istua tiskissä.

Luettelemistasi wizardeista vain Sea Gate (ja Snapcaster julkaisuun saakka) on jäänyt pihalle. Olisiko siitä tarpeeksi iloa korvaamaan vaikkapa Preordain, jolloin saisin pihvin suodatuksen kyytipojaksi. Ikävästi ruuhkauttaa kyllä 3 manan osastua taas. Pidän itse Riptidesta kyllä, mutta arveluttaa edellisten kommenttien valossa sen tehokkuus.

Päivitän dekkilistaa todennäköisesti myöhemmin tänään tai huomenna uusien ideoiden perusteella.

Poissa Sephiron

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #15 : 20.09.11 - klo 00:33 »
niin unohdin sanoa noista 1 manan kaivuista: brainstorm, preordain ja ponder ovat sellaisia joita en ikinä kuttaisi sinisistä dekeistä ja impulse osuu lähes aina dekkiin, etten kyl kuttais preordainia sea gate oraclesta.
Wizardeista: En vielä testannut laboratorya ja se on vain minun mielipide että se olisi hyvä dekissä, mutta en lähtisi pelamaan sitä ilman kaikkia sinisiä hyviä wizardeja (todennäköisesti pelaisin dekiss jopa tuota wizardsykling jätkää, se näyttää aika mehukkaalta noiden kanssa  ;) )
Lainaus
Sephironin munkittelu on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta, mukava seurata vierestä, ei niinkään pelata vastaan

W: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60585.0.html

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #16 : 20.09.11 - klo 00:41 »
Olin täysin unohtanut Impulsen, joka kieltämättä on tehokas. Alkaa olemaan vaan niin paljon hyvää pahvia, että saisi vaikka kaksi pakkaa kokoon :S

Jos testailet Laboratorya, niin olisin kiitollinen, jos jaksat raportoida kuinka on toiminut. Arvo on noussut näköjään MCM:ssäkin jo roskararesta rutkasti. AVG (joka on ihan tauhkaa yleensä) pyörii jossain ysin pinnassa.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #17 : 20.09.11 - klo 01:33 »
Dekkilistaa päivitetty, NO + Titaani (suurella todennäköisyydellä) etsii paikkaa. Taitaa olla, että taivun vaikka italo drainiin, jotta saan sen äkkiä sisään listaan

(Ps. myykääpä minulle sellainen).

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #18 : 21.09.11 - klo 00:52 »
Olisiko Kira, Great Glass-Spinner fiksu pahvi tähän pinkkaan. Suojaisi miehiä melko lailla. Mental Missteppejä pyörii nurkat täynnä bannien jakelun seurauksena, joten mietinkin olisiko sillä sijaa tässä formaatissa? 

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #19 : 22.09.11 - klo 14:30 »
Aiemmassa versiossa pelasin myös Armageddonia ja mietiskelin, että saavunko etua itselleni vai kusenko pelin totaalisesti sen avulla? Kenkäisin sen alunperin Cataclysmin tieltä, koska tuntui, että opponentit pelasivat manakiviä ja jäin usein tappiolle räjäytyksellä. Nyt kun on tullut lisää manamiestä mm. Wall of Roots ja tuleva Innistrad valkea manatonttu, niin olisiko geddoni pelattava vai jätettä?

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #20 : 27.09.11 - klo 23:28 »
Mietiskelin, jos viimeistelisi revisiokierrokset seuraavalla:

Ulos:
- Remand
- Glen Elendra Archmage / Hero of Bladehold / Emeria Angel

Sisään
+ Natural Order
+ Primeval Titan

Perustelut:
NO on tutori lisää, joka noutaa Titaanin viimeistelemään (tai muutakin tarvittaessa vastauksia, vaikka harvemmin haluaa muuta hakea). Titaani ei paljon esittelyjä kaipaa. Noutaa manlandeja tai muuta utilityä.

Remand on ehkä heikoin counter, koska vain siirtää uhkaa. Tykkään, että cantrippaa ja toimii alkupelissä time walkkina, mutta muut counterit ovat vahvempia (tai halvempia mm. Daze). Counterspell siis korvaantumassa pikapuoliin Mana Drainilla. Onko kukaan sitä mieltä, että kannattaisi dropata em. Daze ennemmin?

Titaanin tieltä cuttaan jotain curven loppupäähän sijoittuvaa lihasta. Miksi valitsin juuri nämä? Alla syitä:
- Glen: vähän aggressiota neljällä manalla, ei auta finishaamaan vaan stallaamaan.
- Hero: titaani finishaa todella paljon tehokkaammin ja olisi selvä upgrade.
- Emeria: tekee vähän ilman läänidroppia, fetchejä tai Knight of Reliquaryä. Tietysti synergia kasvaisi titaanin myötä, joten kaksi aiemmin mainittua ovat uhattuna enemmän.

Paikkaa etsii vielä Phantasmal Image, jonka sisällyttäisin erittäin mieluusti buildiin.

Sekä Innistradin uusi manamies ja Snapcaster, mutta niitä tutkin lisää, kun saan perjantain jälkeen osteltua ne ja näen playtestissä konkreettisia tuloksia uudistuksista.


Poissa Zirenda

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #21 : 28.09.11 - klo 18:56 »
Daze on ainakin omasta mielestäni aika surullinen kortti Highlanderissa. Remandia en missään nimessä Bantista cuttaisi, se antaa mielestäni juuri sitä tempoa, jota Bant haluaa. Counterspellin ja Miscalculationin lisäisin myös Mana Drainin ohella. Miscalculationin cyclausoptio on yleensä ollut jees, eikä niitä hyviä countereita niin kauheasti ole. Tosin voi olla, että uusien, voimakkaampien korttien ilmestyttyä countereita täytyy hieman cutata, joka tapauksessa lisäisin Counterspellin ja cuttaisin ainakin Dazen.

Emeria Angel on kohtuu random, itsellä ei ole siitä kauheasti kokemusta Bantissa. Mututuntumalta en sitä pelaisi. Sen sijaan en kyllä cuttaisi Glen Elendraa, yleensä controllimmat dekit ovat itkeneet, kun se tulee pöytään. On pelitesteissäni antanut yleensä juuri sen verran aikaa, että äijät ovat saaneet lyötyä tarpeeksi lämää läpi.

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #22 : 28.09.11 - klo 19:34 »
Aye. Kiitos kommenteista :)

Daze liikkuu siis ulos Remandin sijaan. Pari lisäcounteria ei varmasti haittaisi dekissä, mutta todella vaikea saada mahtumaan. Ahkera playtestaus kertonee kaipaanko lisää kontrollia, pyöriikö osa miehistä turhaan kädessä ja kuinka tähän astiset valinnat ovat vaikuttaneet. Jätän idean hautumaan.

Emeria on siitä hankala kaveri, että se joko toimii tai ei. Tilannesidonnaisuus on pitkä miinus, mutta aina toimiessaan on ollut hyvä ja tuottanut miehiä kantamaan miekkaa, blockaamaan tai ihan puhtaasti swarmaamaan. 9 sisässä olevan fetchin ja Knightin kanssa saa jopa optioita instant speed miehille. Kokeilen silti leikata tämän Titaanin tieltä. Uskon, että olet oikeassa Glenin suhteen ja kaikessa ei kannata pyrkiä pelkälle aggroplanille. Arkkimaagi pysyy dekissä.

Päivitän dekkilistaan muutokset ja ankaran testauksen jälkeen tuloksia ja mietteitä.

Poissa Sephiron

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #23 : 28.09.11 - klo 22:35 »
Olen samaa mieltä zirendan kanssa (countereistakin), ja haluaisin huomauttaa remandista seuraavan asian: se counteroi flashbackatut spellit pysyvästi, joka on nyt innistradin takia aika relevanttia: flashback spellien määrä kasvaa, joista olennaisn on snapcaster mage  ;) (osoittautui relevantiksi testailussa)

Kuttaisin dekistä ainakain paanuenkelin (liian heikko) ja natures claimin (pridemage + slime + tutorit, eli poistiksia riittää). Olisin ehdottanut spellsnaren kuttaamista, mutta nyt snapcasterin takia en ole niin varma. Heron vois kutata, worldly tutorin hyvyydestäkään en ole niin varma (sillä voi hakea mysticin tai snapcasterin, mutta se on silti card disadvantage, eli riippuu siitä miten se on sinulle pelittänyt). Tilalle uusi tonttu, phantasmal image ja snapcasteri. Itse pelaisin kylläkin 34 ländiä, syynä manatonttujen ja ländihaun märä sekä se, ettei kurve kasva yli kuuden ja 4 läniä riittää.

Riptide laboratory: pienen testailun jälkeen samankaltaisessa pakassa päädyin tulokseen että se on tarpeeksi hyvä: sä voit tutoroida sen kun tarviit, se ei häiritse muuten (kun se on kuitenkin tectonic edgen tilalla varmaankin) ja joskus sillä voi saada blowoutteja. Itsellä oli dekissä sea gate oracle, snapcasteri soweri ja venseri ja se oli aika hyvä. Kun lisää glenin, uskoisin että laboratoryn pois jättäminen on virhe.

Garruk Relentless: Sain resolvattua sen vain parissa pelissä eikä se muuttanut niissä mitään (1 pelin olin voittamassa muutenkin, toisessa vastustajalla oli jaska2 tisikissä 5 vuoroa, mikä on aika paha ja sitten yhdessä treidasin sen cliqueen). Tämänhetkinen tunnelma garrukista on se ettei se ole niin hyvä miltä se näyttää, mutta tarpeeksi hyvä että sen haluaisi olevan dekissä (sac genesis, fetch snapcaster  :P ).

P.S. Snapcasteri on mauton: giftsi/inuition-pinoissa sitä ei voi antaa, haluat aina hakea sen mystical teachingsiin (suurin osa dekeistä joissa on sinistä ja mustaa haluaa pelata nykyään teachingsin snapcasterin takia), se on yksi parhaimmista korteista jonka voit kopioida phantasmal imagella tai reanimoida. Yhteenvetona voin sanoa että vaikkei se olisi niitä rikkinäisimppiä vehkeitä t2:ssa, se on kyllä hypensä arvoinen ja parempi highlanderissa.
Lainaus
Sephironin munkittelu on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta, mukava seurata vierestä, ei niinkään pelata vastaan

W: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60585.0.html

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #24 : 29.09.11 - klo 01:05 »
Hmm.. paanuenkeli vapauttaisi slotin Snapcasterille, joka saapunee ensi viikon alulla dekkiin. En ole kyllä pitäny sitä liian heikkona. Se on yleensä pakottanut opponentin löytämään vastauksen tai on ajellut nurin. Olisiko ideoita, millä vapautan slotteja kynäreille? Ainakin Nature's Claim tuo yhden paikan ja kenties Worldly Tutor toisen. Instanttina se on mainio, mutta Eladamri's Call on parempi. Inninstradin manamies menee yhden läänin tilalle. Täytyy kaiken sorvauksen jälkeen tutkia sopiva dropattava, mutta uskon, että Plains. Bladehold voisi tehdä tilaa Phantasmal Imagelle.

Riptiden kanssa olisi tosiaan Sower, Venser, Clique, Glen ja Snapcaster. Kokeilen tätä vielä, ja jos ei toimi, niin vaihdan Tectonicin takaisin sisään.

En oikein itse näe uutta Garrukia tässä pakassa. Vaikea cutata sen tieltä mitään. Voisin tietysti kokeilla testipeleissä, jos näyttäisi paremmalta kuin paperilla. Kääntöpuolessa voi olla potentiaalia.

Goodstuffia on nimensä mukaisesti tullut sisään, ja toki paljon korttietua. Mutta riittääkö aggressio viedä pelit? No, testipeli näyttää :)

Kiitos paljon hyvästä inputista jälleen. Dekkilista ja muutoshistoria päivitetty.
« Viimeksi muokattu: 29.09.11 - klo 01:16 kirjoittanut jotudin »

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #25 : 01.10.11 - klo 16:43 »
Ensimmäiset testipelit takana. Naya aggro kaatui oman tempoedun ja parempien miesten ansiosta voitoksi yllättävän kevyesti. Ultra aggressiivinen Boros buildi tuotti melko lailla päänvaivaa, koska sylki miehiä kentälle huomattavasti itseä enemmän ja tarjoili pultteja omiin miehiini.

Eli purettuna vähän hyödyllisempään muotoon:
+ Dekki pyörähtää käyntiin nopeammin
+ Parempia aloituskäsiä ja vähemmän epäedullisia pakon sanelemia mulliganeja
+ Kortinnosto ja kaivelu parantunut huomattavasti
- On näyttää melko vähän vastauksia pöytään jo päässeille uhkille, poistoja saisi olla lisää
- Läänien tiputtaminen 34 näkyi muutamana missattuna läänidroppina. Tosin manamiehet kompensoivat tätä.


Gifts näköjään haukkasi bänniä, joten sen tilalle olisi syytä löytää uutta pahvia. Intuition oli eräässä aiemmassa buildissa mukana ja voisi kokeilla, vaikka onkin Giftsiä huonompi. Mitä mieltä olette Mentor of the Meekistä?

Poissa Sephiron

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #26 : 01.10.11 - klo 18:45 »
Luulisin että aika moni ihminen menee mokamaan ja korvaa intuitionin giftsin tilalle. Tätä ei oikeasti kannata tehdä. Dekeissä jossa oli muutenkin intuitioni se on tietysti hyvä (kontrollit missä voi hakea halumansa kortin ja kaksi regrowth effektiä tai flashback/dregge pinoissa), muissa se ei kuitenkaan tuota korttietua eikä korvaa giftsiä (kuttasithan sen kun giftsi oli laillinen, miksi se muuttuisi nyt paremmaksi).
Mentor of the Meek: katsotaanpas, kolmen manan 2/2 joka ei itsessään tee mitään ja vaatii että sen jälken pelataan jätkiä, niin että sinulla on vielä manaa aktivoida sen ominaisuus. Ottaen huomioon ettei dekissä pidä jäädä extra manaa ja ekat 2 vuoroa pelasit jo jätkät todennäköisesti, tuntuu se vähän heikohkolta.
Onko edrikki näyttänyt itsensä hyvältä? koska tuntuu että se on heikohko aggroja vastaan ja voisi pelata jotain parempaa sen tilalta.
Taaskin tuo uusi garrukki auttaa aggroa vastaan kun se tappaa jätkiä ja tekee toksuja. Aggroja vastaan se ei kuole painiessa, niin ehdit vielä kätyyää sen jätkätutorina. Ehdottaisin että testaisit sen, nyt kun vapautui tilaa giftsin tieltä ;)
Lainaus
Sephironin munkittelu on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta, mukava seurata vierestä, ei niinkään pelata vastaan

W: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60585.0.html

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #27 : 01.10.11 - klo 19:21 »
Hyvä huomio tuo Gifts vs. Intuition. Aiemmin dekissä oli Regrowth ja Eternal Witness mukana noudettavassa pinkassa ja halusin melkein aina pyöräyttää Natural Orderista Progen. Nykyiselläänhän ei ole kuin yksi Regrowth -efekti eikä Progea ollenkaan. Garruk on varmasti parempi valinta Giftsin slottiin.

Edric ei ole yhdessäkään testipelissä vielä noussut, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata. Paperilla näyttää hyvältä, mutta heikentyy kyllä aggroa vastaan. Jos tulee enemmänkin ongelmia aggroja vastaan, tämä olisi yksi paikka poiston lisäämiselle.

Poissa Sephiron

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #28 : 01.10.11 - klo 19:32 »
jos tulee jatkossakin ongelmia aggroja vastaan tai jos aggroa on metassa paljon voi lisätä obstinate balothin tai loxodon hierarchin. Yksi herkullisimpia kortteja joita voi pelata aggroa vastaan on primeval commandi, tämä on nyt etenkin hyvä snapcasterin kanssa. ja se mahdollistaaa tällaisen skenaarion aggroja vastaan:
primeval command->7 life+get snapcaster
snapcaster->primeval command->land on topdeck+7life
tai hitaampeja dekkejä vastaan:
primeval command->land on topdeck+get witness
witness->primeval command->land on topdeck+get snapcaster
snapcaster->primeval command->land on topdeck+get anything/7life
Lainaus
Sephironin munkittelu on kyllä jotain sanoinkuvaamatonta, mukava seurata vierestä, ei niinkään pelata vastaan

W: http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php/topic,60585.0.html

Poissa jotudin

Vs: [GER] Bant Goodstuff
« Vastaus #29 : 01.10.11 - klo 19:38 »
Cuttailin joskus Primal Commandin, kun se tuntui olevan vain 5 manan tutori ja random efekti päälle. Snapcasterin kera muuttuu heti paremmaksi. Kalliihko costi, mutta maukas efekti kieltämättä. Esimerkkisi oli houkutteleva :)

Lisäilen muistilistalle "ehkä sisään" -osioon Commandin ja Hierarchin. Täytyy playtestin edetessä katsoa mitkä laput päätyvät sisään. Hierarchin näen suoraan parempana kuin Balothin, koska helpompi castata ilman tuplavihreää ja suojaa vaihtelevasti poistoja vastaan. Balothin discard optio vaikuttaa aika irrelevantilta.