Ihan samaa mieltä. Näin kontrollivoittoisessa formaatissa aggro/midrange -dekit ansaitsevat mielestäni pienen boostin Jitten muodossa. Sitä en vieläkään ymmärrä, että mitä tuo Skullclamp tekee edes watchlistillä
Niin, eli näin "controllivoittoisessa" formaatissa voin jo nähdä kuinka UWx controllit pelaa myös sitä Jitteä, ja Stoneforge Mysticillä hakee sen ja pistää kiinni vaikka True-Name Nemesikselle. Siinä onkin sitten aggroilla ja midrange äijädeckeillä hauskaa. Muutenkin jos Jitte lisäisi äijädeckejä, niin controllit sweeppeineen ja vastauksineen on just hyviä jitteä ja niitä vastaan. Creaturemirroreista sen sijaan tulisi ihan hirveetä. Se kumpi nostaa Jiten ekana voittaa.
Ymmärrän pointin, mutta omalla tavallaan Jitte parantaa aggrodekkien kykyä rebuildata massapoistoista. Wrath-efektit eivät pääse Jitestä eroon ja aggrodekit voivat pelata wrathien ympäri pitämällä relevantteja creatureja kädessään, samalla pitäen joitakin cretuja pöydällä. Jitten equippaaminen heti ensimmäiseen pöydälle tulevaan creatureen poiston resolvaamisen jälkeen tuo uutta painetta kontrollidekkejä vastaan.
Kontrollidekkien on myös vaikeampaa päästä hyödyntämään Jitteä, koska arkkityyppi pelaa luonnollisesti vähemmän creatureja, tietenkin dekistä riippuen. Tempodekit hyötyisivät unbännäämisestä enemmän. Control vs. Midrange -matchupissa Jitte taas saattaa controllin puolella kököttämään unequipattuna pöydälle, kun aggronpelaaja käyttää muuten kuolleet cretupoistonsa kontrollinpelaajan napsucastereihin.
True-Name Nemesis on oma tarinansa. TNN:n ja Jiten saaminen pöytään ei pitäisi olla Highlanderissa isompi ongelma, varsinkaan kun UWx dekkiin spläshätään musta. Musta antaa dekkiin Demonic Tutorin ja nykyään Imperial Sealin. On totta, että equipattu Jitte True-Namella voittaa aggromatchupin kontrollille erittäin helposti.
Creature matchupeissa Jiten unbännääminen johtaa yleisempään faksipoistojen ja yleispoistojen (Abrade, Smash to Smithereens, Reclamation Sage, Vindicate) käyttöön. Kuitenkin jos Jitte pysyy kentällä pari kolme vuoroa niin silloin Jiten ensimmäinen nostaja voittaa pelin. Itse olen rakentanut pienen sideboardin Goblins-dekkiini sisään, mitä perustelen sillä, että Highlanderissa varianssi on suurta ja ensimmäinen mullikointi on ilmainen. Ensimmäisellä mulliganilla voi aina heittää pois kortit, jotka ovat tietyssä matchupissa blankkeja, kun jossain toisessa ne ovat voittamisen kannalta erittäin olennaisia. Esim. Dekissäni pelaan Pyrokinesistä pääasiassa vain cretudekkejä vastaan, kun taas pelaan Squee, the Immortalia hyvänä threattina ja rebuildaajana kontrollidekkejä vastaan.
Jiten unbännääminen parantaisi ja muuttaisi kontrollidekkejä siinä mielessä, että kontrollidekit alkaisivat pelaamaan nykyistä useammin Stoneforge Mysticiä ja sen mukana Batterskullia, Thopter Foundryä, Gideon, Ally of Zendikaria ja muita suhteellisen early game -uhkia. Jiten unbännääminen nostaisi kaikkien melkein kaikkien haikun dekkien power leveliä, poislukien stormit ja ei-creaturepainotteiset combodekit.
Omasta mielestäni Jiten unbännäämistä voidaan ainakin varteenotettavasti harkita. Skullclampin unbännäämistä en edelleenkään harkitsisi.
Muita mielipiteitä ja kokemuksia highlanderista ja Jiten unbännäämisestä odotetaan