Viimeiset pari vuotta allekirjoittaneen Magicin pelaaminen on toteuttanut kasvavassa määrin
tässä sarjakuvassa mainittua lakia Magic-reissuista: kaikki muu oli kivaa paitsi itse Magic. Yritän tässä puida syitä siihen, miksi näin on käynyt.
1) Turnaustoiminnan alasajo
Silloin kun minä aloittelin competitive-pelaamista, tasohyppelijät ja mythic raret olivat vasta pilke MaRon silmäkulmassa. Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä itse asian kanssa, kunhan vaan toin esiin aikakehystä. Pointti on se, että silloin herran vuonna 2007 meillä oli Suomessa jokaiselle PT:lle kolme PTQ:ta. KOLME PTQ:TA PER PRO TOUR. Siis niitä semmoisia turnauksia, mistä voittaja pääsi PT:lle. Ja sitten oli SM-kisat kans. Nyt PTQ:t on naapurimaissa ja SM-kisojen tilalla on naurettava irvikuva, joka tosin ironisesti on lähin asia PTQ:ta, mitä näillä leveysasteilla pääsee pelaamaan.
Yritän tässä sanoa sitä, että turnauspelaamisessa ei ole omiin alkuaikoihini verrattuna oikein minkäänlaista kannustinta, kun parhaita asioita, mitä pärjäämisestä voi saada, ovat porokredut, invitational-slotti, pakollinen omakustanteinen ulkomaanmatka tai lisää lekakäyttiksiä myyntilistalle. Ennen oli todellakin kunnollista. Sivuhuomiona mainittakoon, että kotikaupungin tosissaan_pellaajien skene on tässä samalla kuihtunut pois järkiinsä tulemisten, lopettamisten ja poismuuttojen myötä.
[Edit: Puhuttiin tuossa just Esko.decin kanssa aiheesta myös, ja mua harmittaa esim. Jorin ja Heikkilän puolesta, kun pojat on nousseet kärkikaartiin vasta tässä vaiheessa, kun sillä ei enää varsinaisesti tee mitään. Oman pärjäämiseni huippukohta osui jälkikäteen katsoen just sopivasti vuosiin 2010-2011, kun jotain oli vielä voitettavissa.]
2) Limited on ollut vuosikaudet korkeintaan keskinkertaista
Dark Ascensionista se alkoi. Tripla-Innistrad oli aivan järjettömän hyvä draftiformaatti, ja sen jälkeen ei sitten olekaan osuttu kultasuoneen kuin vahingossa ja Modern Masters ykkösellä. Avacyn Restored, Return to Ravnica, Gatecrash ja Dragon's Maze olivat sellainen värisuora järkyttävän hirveitä limited-ympäristöjä, että tukka pois. Theros-blokki ei juuri tuonut parannusta, ja Khans ei alkuinnostuksen jälkeen myöskään jaksanut. Battle for Zendikaria oon pelannut yhden prellun huonolla poolilla, mutta siitä pitänee yrittää päästä kartalle kun ensi viikolla pitäisi pelata darrassa sealed-PPTQ.
3) Constructed on myös melkoisessa alennustilassa
Legacyn jätän tästä nyt pois ihan siksi, että sitä on puitu kyllästymiseen asti muualla.
Modernin osalta iso ongelma on mun nähdäkseni se, että WotC yrittää liikaa rajoittaa sitä mielivaltaisilla kriteereillä (esimerkkeinä Bloodbraid Elfin ja Birthing Podin bannit) samalla, kun rotaatioiden puuttuminen johtaa väistämättä hyvien asioiden ylisaturaatioon suunnalla tai toisella. Formaatista ei mun mielestä voi samaan aikaan bännätä kortteja liiallisen epäreiluuden takia (Blazing Shoal, Skullclamp, stormivehkeet) ja sitten leikkiä yllättynyttä, kun paras reilu dekki dominoi (Birthing Pod). Ja sitten kun paras reilu dekki tapetaan, jostain nousee taas epäreilu dekki ja kaikilla on taas kivaa.
En oikein osaa sanoa, onko Modernin ongelmana liian laaja bannilista, liian kapea bannilista vai ihan vaan väärillä perusteilla rakennettu bannilista. Vähän tuntuisi siltä, että bannilistan resetointi muotoon "Skullclamp, loppu" voisi jopa olla paras ratkaisu.
Standard puolestaan on ollut "vihreän vallankumouksen" ajan umpitylsää midrangen jynkytystä. Nyt onneksi näyttäisi ainakin hetkellisesti siltä, että jotain mielenkiintoisempaakin - tai sitten rehellistä aggroa - voisi pitkästä aikaa pelata menestyksekkäästi. Sitä on varmaan kuitenkin turha odottaa, että Standardista löytyisi vahingossakaan kombodekkiä, joka mahtuisi ääripäiden "pelikelvoton jäte" (UR myllyt) ja "täysin rikki" (Dragonstorm) väliin.
4) Casual?
Ei.
5) Modo ja sen paskuus
Halusin vaan mainita tämän, kun en oo koskenut kyseiseen softaan selvinpäin about puoleen vuoteen. Se ajallinen panostus, mitä yhden draftinkin pelaaminen loppuun asti vaatii, tuntuu vaan niin tolkuttomalta verrattuna pelimäärään, mitä samalla ajalla (ja/tai rahalla) saa irti esim. Hearthstonesta. Mikä on sinänsä perseestä, koska modossa itse draftaaminen on [sopivan limited-formaatin osuessa kohdalle] niin paljon parempi pelikokemus kuin Hearthstonen areena.