Osaako kukaan selittää, että mikä tuossa Highlanderissa oikein viehättää? Eihän tuossa saa mitään järkevää läjää aikseksi muuta kuin pelaamlla hirveätä määrää tutoreita. Voinpa kuvitella, että ei kauheasti muut värit kuin sininen ja musta kannata.
Yleisesti haasteet miellyttävät eli miten saat rakennettua järkevän pakan noilla reunaehdoilla. Highlanderissa pääsee myös pelaamaan niitä vanhojen blokkien suosikkikortteja, jotka ovat rotatoituneet eivätkä ole riittävän vahvoja Extendedissä ja Legacyssa.
BR-Goblins "jonalle tekstarii", Aleksi Väänänen 9.8.08 Ropecon Highlander, 1-sija, 4-0-1 Väänäsen punamusta goblin voitti 2008:n ropeconien 47 pelaajan highlander-turnauksen recordilla 4-0-1. Viimeinen peli käteltiin tasapeliksi (price split), mutta jälkikäteen pelattu "finaali" hupipelinä Kim Valorin UG-Tronia vastaan päättyi Väänäsen 2-1 voittoon. Pelaajan lyhyt raportti (http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=49289.msg201121#msg201121) löytyy myös. Aggrot ovat ensimmäinen pakka, joita vastaan kannattaa testata sillä niitä on helppo pelata optimaalisesti ja erilaisia aggroja löytyy turnauksista aina. BR-Goblins lainaa hyväksi havaittua goblinteemaa, eli keskittyy pelaamaan halpoja goblineita ja ajamaan vastustajan pois ennenkuin tämä saa pelin stabiloitua. Tässä buildissa ei ole slotteja uhrattu reachille (poislukien teemaan sopivat Goblin Grenade ja Fodder Launch sekä no-brainer Price of Progress), vaan pakan pääasiallinen win condition on hyökkäävät goblinit. Tällöin saadaan parempi hyöty myöhemmistä "game breaker" korteista kuten Living Death ja Patriarch's Bidding, jolloin tempoa ja painetta uskaltaa pitää paremmin yllä kun menetetyt gobbot saa kertaheitolla takaisin kääntäen pöytätilanteen. Pahin uhka pakalle ovat mm. Moat ja Story Circle, jotka enchantmentpohjaisina ovat hankalia punamustalle ratkaista. Tällöin ainoita ratkaisuja on taktiikanvaihdos kortiin nimeltä Goblin Sharpshooter, jota voi tilanteen niin vaatiessa "kiihdyttää" pakasta löytyvien erilaisten sacrifice-outlettien kanssa, kuten Mogg Raider ja Goblin Sledder. Aina hyvä aggron mana denial on huomioitu pelaamalla Ruinationia, Blood Moonia sekä Magus of the Moonia, jotka alkavat olla jo punaista sisältävän highlanderaggron peruskamaa: non-basic ländejä pelataan aina. Jotta tempo ei hidastu loppua kohden, kuoritaan Night's Whisperillä, Phyrexian Arenalla, Dark Confidantilla ja Goblin Ringleaderillä lisää pelattavaa. Huomaa viimeisen kohdalla synergia Goblin Recruiterin kanssa, joka toisen vuoron peluuna kunnon mana-backupilla ja fiksulla goblin-stackilla on usein lopun alkua vastustajalle. Eri tilanteisiin sopivat optimaaliset goblin-pinot kannattaa opetella. Mitä tahansa taktiikkaa ajaakin (ts. mitä käteen sattuu nostamaan) niin rooli on Goblinien kanssa lähes poikkeuksetta muita vastaan aggro. Tunnettu perussääntöhän on, että mikäli "rooliaan" ei tajua (yleensä päätöksen joutuu tekemään declare attackers vaiheessa) niin on se häviäjä. "Who's the beatdown (http://www.starcitygames.com/php/news/expandnews.php?Article=3692)"-ajattelun soveltaminen toimii Highlanderissäkin. Seuraavassa luomuksessa roolisääntö ja oikea tempo on erityisen tärkeää pitää mielessä koko pelin ajan: AggroControl
|
5CStaxx - Esimerkkibuildi Highlanderiin
Staxx-pakan tunnettu perusstrategia on siis lukottaa vastustajan peli. Jäätymisestä pitävät huolen mm. Tangle Wire, Smokestack sekä erilaiset Orbit, jotka voi tarvittaessa kiertää Icy Manipulatorilla ennen omaa untap-phasea. Collective Restraint hidastavaa hyökkääviä miehiä, kunnes The Tabernacle at Pendrell Vale sekä Magus of the Tabernacle viimein tappavat loputkin. Staxxin vahva manabase mahdollistaa useamman kalliimman, yleishyvän poiston pelaamisen kuten Wrath of God, Rout sekä Damnation. Talismanit sekä Signetit kiihdyttävät näiden pelaamista, ja pitävät huolen että omat Armageddonit sekä Wildfiret ovat tuhoisampia juuri vastustajalle. Masticore, Karn, Silver Golem sekä Mindslaver-lukko tai Stuffy Doll-kombo toimivat voittokeinoina ellei vastustaja tajua luovuttaa ennemmin. Erityisesti aggrot vihaavat tätä match-uppia. Pelit voivat kestää kyseisellä pakalla kauankin (riippuen eri lukkokomponenttien määrästä) joten suht nopea pelaaminen on tarpeen. Pakasta löytyy paljon erilaisia variaatioita, joista yksi mahdollinen on lisätä mana-artifactien määrää sekä Wildfire-tyylisiä effectejä kuten Devastation sekä Burning of Xinye. Vastaavasti myös enemmän MUD tyylinen ratkaisu Metalworkerilla (+Umbral Mantlella), Thorn of Amethystilla sekä isoilla "Juggernauteilla" on pelattava. Muita pelattavia kortteja: Kaikkia highlanderissä pelattuja kortteja ei välttämättä näe muissa yleisemmissä sanktioiduissa formaateissa (eternal/extended), vaan osa potentiaalisista korteista saattaa livahtaa tutkan alta ohi. Näin varsinkin mikäli kehittelet pakkaasi niin, että aluksi lainaat ideaa jo valmiista extended- tai legacypakasta, tai haet deck-o-pedia (http://boards1.wizards.com/showthread.php?t=456567) / deckcheck.net (http://www.deckcheck.net/):in kautta valmiita arkkityyppejä idean pohjaksi. Varsinkin deckcheck:n "Compare selected Decks (http://www.deckcheck.net/list.php?main=Argothian+Enchantress)" on tehokas työkalu tietyn arkkityypin korttien metsästämisessä. Myös Essential Magicin kombohaku (http://www.essentialmagic.com//combos/search.asp) on kätevä etsittäessä synergia/kombokaveria kortille. Mikäli kortti on ollut standard/extended aikoinaan pakan kulmakivi, mutta ei jaksa nykylekassa/vintagessa, päätyy se korkealla todennäköisyydellä highlanderiin. Lisäksi kortin yleinen "nostalgia-arvo" ja erityinen "rikkinäisyys" juuri highlanderissä (Arc-Slogger) ovat määräviä tekijöitä. Nyt päivittämätön lista on täysin subjektiivinen ja omasta näkökulmasta + kokemuksista koottu, joka on pyritty kokoamaan vain neuvoa-antavaksi. Kiitokset Nastaboille avusta. Lista on arkistoitu osoitteeseen: http://iki.fi/~pyyhttu/magic/highlander/lista.txt.html Lopuksi: Toin tässä artikkelissa esille vain muutamia saksalaisen Highlanderin tarjoamia mahdollisuuksia joita olen vuosien varrella kavereiden kanssa huomannut. Tiedän että täältä löytyy muitakin formaattia pelanneita joilta varmasti löytyy artikkeliin vielä paljon annettavaa. Aivan lopuksi haluan painottaa, että vaikka highlander on casual pelien aatelia, niin ainakin näin vakavasti sen voi aina ottaa. Tällöin häviäminen myös kirpaisee a i n a vaikka muuta väittäisin. (http://www.magicplayer.org/forum/index.php?topic=75.msg478#msg478) Pakollinen +/- systeemi formaatista:
Kirjoittaja pelaa erilaisia MTG:n casual formaatteja hyvässä seurassa ja on pelannut Highlanderia vuodesta 2005 löytäen siitä edelleen aina jotakin uutta. Välistä hän pelailee aina jokusen random (p)release-sealedin tai draftin, joilla voi mukavasti täydentää uusimpia lappuja highlanderiin. Loput hän vaihtaa (http://vaihdetaan.kapsi.fi/forums/index.php?topic=24019.0) mielellään. Edit 19.02.08 - klo:18:31: Siivottu autocard-tagin sotkuja, korjattu kanssa sen rikkomat linkit. Edit 20.03.08 - klo:22:25: Lisätty komboihin esimerkkibuildi, siivottu kielivirheitä, lisätty osio "Muita pelattavia kortteja". Edit 14.04.08 - klo:22:51: Päivitelty sisältöä, lisätty lähteitä, lisätty kortteja osiolle "Muita pelattavia kortteja". Edit 02.06.08 - klo:11:12: Siistitty kieltä, lisätty lähteitä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota, lisätty kombo-osioon uusi esimerkkibuildi. Edit 22.07.08 - klo:16:26: Lisätty lähteitä, siistitty kieltä, jatkettu toiseen postaukseen tilanpuutteen takia. Edit 27.07.08 - klo:22:54: Tarkennettu Kombo-osion sisältöä. Edit 18.08.08 - klo:20:37: Korvattu aggro-osiolle Väänäsen BR-Goblins sekä lisätty Muita pelattavia kortteja-osioon muutamia lappuja. Edit 16.10.08 - klo:20:06: Lisätty linkkejä, päivitetty "Muita pelattavia kortteja"-osiota. Edit 13.02.09 - klo:20:30: Siistitty sisältöä, lisätty komboon asiaa. Edit 17.05.09 - klo:16:25: Siistitty sisältöä ja linkitetty pelattuja turnauksia. Siirretty lista "Muita pelattuja kortteja"-osiolta. |
Solfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?
Pitäisiköhän noita listoja koittaa päivittää, kun Cephalid Illusionist, Dread Return, Kiki-Jiki, Mirror Breaker, Painter's Servant ja Chain of Plasma on bännätty.
Nämä esimerkki buildit sisältävät nykyään bännättyjä kortteja:
Painter/Hermit/Cephalid, Oliver Malina GP5 1.-sija, 6-1-0 (Illusionist, Return, Painter)
Puhtaita kombopakkoja ei Highlanderissä esiinny _yhtä yleisesti_ kuten aikaisemmin. Pääsyynä tähän on se että aikaisemmat kokemukset komboista ovat olleet ristiriitaisia: joko ne ovat olleet dominoivia ja koko metaa määritteleviä tai sitten niitä ei ole ollut oikein ollenkaan.
GoblinPonza (Kiki-Jiki, Chain)
Itselläni myös pisti tässä kohdassa silmään:LainausSolfatara ja Fallow Earth (Se huonompi Plow Under.)että Turf Woundia ollut mainittu, eikös se ole se parempi Solfatara?