MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Keittiönpöytäpakat => Commander => Aiheen aloitti: Pifase - 28.05.16 - klo 10:58

Otsikko: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pifase - 28.05.16 - klo 10:58
Mikä olisi paras tapa saada hidasta pelaajaa nopeuttamaan vuorojaan? Puhutaan siis n. 10-15min vuoroista ensimmäisten 5-7 vuoron jälkeen. Pelaaja X tuntuu ottavan pelin hyvin vakavasti.

Alanko sekuntikellolla mittaamaan ja kirjaamaan vuorojen pituuksia?
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Vicard - 28.05.16 - klo 11:06
Pyydä sitä yksinkertaisesti pelaamaan nopeammin. Mihin se oikeen saa ton ajan kulumaan?
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Gagis - 28.05.16 - klo 11:44
Pyöräytä infficombo kutosvuorolla ja menkää uuteen peliin, niin ei tartte ihmetellä durdlausta tuntitolkulla.

Myös Armageddon tai Cataclysm nopeuttaa vuoroja mukavasti.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Meltyman - 28.05.16 - klo 11:54
Ryhmäpaineella niistä selvitään. Jos ei tee harvinaisen selväksi että hidastelu on paskaa ja peli-into katoaa jos joutuu odottamaan ikuisuuden että jotain tapahtuu, niin tuskin se tulppa mihinkään siitä tapojaan korjaa.

Itsellä on lautapelihommissa ollut pokerichippi jossa on etanan kuva, se on ollut todella tehokas tapa saada tulppailijat nopeutumaan.

Tuossa vielä kuva siitä:
(click to show/hide)
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Rizzaster - 28.05.16 - klo 12:42
Meidän kasuaaliporukassa otettiin käyttöön tämänlainen pelikello, mikä lisäsi (omaakin) pelinopeutta mukavasti  :) Aikaa noin 30-45 min /pelaaja, ja ajan loppuessa joko putoaa suoraan pelistä pois tai voi ostaa esim 5 lisäminuuttia valitulla hinnalla (puolet lifeista, muut voivat paskoa permanentteja tms.).

Tällainen mittaus on myös tasapuolisen reilu tapa havainnollistaa ihmisille, kuinka nopeita/hitaita he oikeasti ovat (ehkä ainakin kivempi kun tuo mainitsemasi sekuntikello).

EDIT: laitetaas se linkkikin mukaan http://www.lautapeliopas.fi/artikkelit/dgt-cube-pelikello/
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: JoneZki - 28.05.16 - klo 13:09
Sekuntikelloa ollaan käytetty :) Kunnes vuoron 3 combot pyörähti niin kukaan ei enää hitsaa ;)
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pifase - 28.05.16 - klo 13:53
Pyydä sitä yksinkertaisesti pelaamaan nopeammin. Mihin se oikeen saa ton ajan kulumaan?
Sen vuoro menee about näin:
1. Untappaa hitaasti ja vaivalloisesti
2. Nostaa kortin hitaasti, kuin olisi joululahjaa avaamassa "mitäs sieltä paljastuukaan?!?!?"
3. Katsoo korttiaan useamman sekunnin.
4a. Jos kortti on huono/hyvä se hihittää n. 10 sekuntia maanista naurua naama punaisena. Me ei oikein tiedetä, että onko tämä joku opeteltu manööveri vaiko ihan tahaton reaktio vaikeaan tilanteeseen. Kortin laadusta reaktio ei tunnu kertovan.
4b. Jos kortti on selkeästi huono, esim. ländi, kun ollaan toivottu actionia niin se paiskataan voimalla pöydälle rankan kiroilun saattelemana
5. Katsellaan käsikortteja, manoja ja pöytätilannetta pitkään, pohditaan ja mietitään
6. Castataan mahdollisesti jotain, perutaan, vaihdetaan, castataan sitten, ehkämelkeinjosehkä...
7. Combattia pohditaan pitkään, mikään kretu ei saa tuhoutua millään mahdollisella kikalla mikä vastustajalta ehkä löytyy ja vaihtoja ei voi sallia
8. Post-combat sujuu normaalisit
9. Muiden vuorot pelataan kovaa poliittista peliä: "Hyökkää tonne!", "Tapa toi!", "TYHMÄ!", "Vittuako sä noin teet tollo!?", jne. sen sijaan, että miettisi mahdollisia siirtojaan etukäteen.

Yksi toinen pelaaja me saatiin nopeuttamaan peliään huomattavasti, kun tehtiin house rule: "Kukaan ei puhu, eikä vastaa pelaajalle A mitään, kun on sen vuoro", muuten jouduttiin kuuntelemaan Pelle Hermannimaista lässytystä useampi minuutti esim. kuinka söpö joku kortti on.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Anssi - 28.05.16 - klo 13:56
Ehkä peliporukan kokoa vois laskea yhdellä.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pifase - 28.05.16 - klo 14:07
Onhan se aina vaihtoehto. Ollaan vaan mietitty, että tässä tehdään vapaaehtoista mielenterveystyötä, joka toivottavasti ehkäisee kouluammuskeluja tulevaisuudessa...
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Jhoku - 03.06.16 - klo 17:13
Itteäni ei niin hitaat vuorot haittaa, jos niiden aikana oikeasti tapahtuukin jotain eikä vain mietitä mitä vittua tässä nyt tehtäisiin. Omassa peliporukassa esimerkiksi on tyyppi, jolla pelinkeski- ja loppuvaiheilla menee omat trickkerit yliymmärryksen niiden määrän kanssa. Tässä vaiheessa mielestäni "lupa" pelata hitaammin jos haluaa pysyä omasta boardistaan ja miten tulevaisuudessa homman hoitaisi nopeammin.

Commanderia pelatassa olen usein se, jonka vuorot kestävät vähiten aikaa. Ehkä se on pakkojen yksinkertaisuutta tai sitten vaan tiedän mitä teen. Lähtökohtaisesti kyllä pitäisi kaikkilla olla idea ja suunnitelma siitä miten omaa pakkaansa tulisi pelata. Tämä ei kyllä kaikille tunnu olevan itsestäänselvyys ja on tullut pelattua pelejä missä mulla ei ole ollut vastustajan tietämättömyyden takia mitään mahdollisuutta hävitä.

(click to show/hide)
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Druuge - 03.06.16 - klo 19:52
Onhan se aina vaihtoehto. Ollaan vaan mietitty, että tässä tehdään vapaaehtoista mielenterveystyötä, joka toivottavasti ehkäisee kouluammuskeluja tulevaisuudessa...

Jeh, mutta mielellään kun tekee jotain asiaa mistä pitää, esim. kortinpeluuta, niin haluaa pelin edelleen olevan kivaa eikä tuskaista odottelua ja vinoilun kuuntelua toisten vuorolla.

Itse muistan pelanneeni noin kun olin joskus vuonna kivi ja keppi umpipäissäni. Ei kai kyseinen kaveri ole aina tuubat, kun pelaatte kommanderia?
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Lorttopena - 03.06.16 - klo 22:33
Itse muistan pelanneeni noin kun olin joskus vuonna kivi ja keppi umpipäissäni. Ei kai kyseinen kaveri ole aina tuubat, kun pelaatte kommanderia?
Ite pelasin viimeks selvinpäin Originssin prellussa...
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pifase - 04.06.16 - klo 00:10
Ei me juoda pelatessa... ehkä pitäisi ;)
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Lightstorm - 04.06.16 - klo 00:25
Me pelaillaan viidellä pelaajalla ns. star systeemiä jossa jokaisella on kaksi vastakkaista pelaajaa vastuksina ja pelin voittaa se jonka vastukset putoavat ensin. Pelit nopeutuvat paljon eikä yleensä se ensimmäinen putoaja joudu odottamaan pitkään. Tässä on myös hyvänä puolena se ettei vierustoverit ole välttämättä liittolaisiakaan, koska heidän intressithän on pudottaa vain toinen sinun vastustajista.

3-4 pelaajan peleissä on toiminut systeemi jossa hyökätään vuorotellen oikealle ja vasemmalle. Helpottaa kokonaisuuden huomiointia paljon ja samalla yleensä liika politikointi vähenee. Toki 2v2 on myös kelpo systeemi.

Free for all on ollut ainakin meillä toisinaan aika nihkeätä ja hidasta.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Jukkis - 05.06.16 - klo 10:38
Ei kai kyseinen kaveri ole aina tuubat, kun pelaatte kommanderia?

Minä ainakin olisin, jos Commanderia joutuisin pelaamaan.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Meltyman - 05.06.16 - klo 11:59
Me pelaillaan viidellä pelaajalla ns. star systeemiä jossa jokaisella on kaksi vastakkaista pelaajaa vastuksina ja pelin voittaa se jonka vastukset putoavat ensin. Pelit nopeutuvat paljon eikä yleensä se ensimmäinen putoaja joudu odottamaan pitkään. Tässä on myös hyvänä puolena se ettei vierustoverit ole välttämättä liittolaisiakaan, koska heidän intressithän on pudottaa vain toinen sinun vastustajista.

3-4 pelaajan peleissä on toiminut systeemi jossa hyökätään vuorotellen oikealle ja vasemmalle. Helpottaa kokonaisuuden huomiointia paljon ja samalla yleensä liika politikointi vähenee. Toki 2v2 on myös kelpo systeemi.

Free for all on ollut ainakin meillä toisinaan aika nihkeätä ja hidasta.

Itsekään en pahemmin enää pelannut multiplayer magiccia, mutta minulle paras sääntö on ollut politics (tällä me sitä kutsuttiin).
Eli kun jonkun elämäpojot menee 0 tai häviää, niin se jolla eniten lifeä voittaa pelin.
Kenenkään ei tarvitse odottaa kun on pudonnut pelistä ja samalla ne joilla menee heikoiten saa apua muilta, koska jos häntä ei auta, peli päättyy.
En tiedä miksei tätä nää enempää, minulle ainut mieluisa tapa pelata näitä hassutteluformaatteja :P
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Gagis - 05.06.16 - klo 12:40
Mulla on tosta Meltymanin poltiikkasäännöstäkin lähinnä epäpelikokemuksia. Moninpelimäätsikki nyt on lähtökohtaisesti kuraa, mutta tuota tähtisääntöä voisi soveltaa aina välillä, kun moninpeliin tulee lähtettyä. Se kuulostaa jo melkein inhimilliseltä.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Mal - 05.06.16 - klo 12:49
Eli kun jonkun elämäpojot menee 0 tai häviää, niin se jolla eniten lifeä voittaa pelin.
Pystyn jo sieluni silmin näkemään kun kaikki istuvat alas pelaamaan ja jokainen vetäiseen Oloro life gain pakkansa esille.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Jhoku - 07.06.16 - klo 01:58
Eli kun jonkun elämäpojot menee 0 tai häviää, niin se jolla eniten lifeä voittaa pelin.
Pystyn jo sieluni silmin näkemään kun kaikki istuvat alas pelaamaan ja jokainen vetäiseen Oloro life gain pakkansa esille.
Onneksi 10 infectiä on helppo lyödä commanderissakin jos on tarpeen etenkin Oloro on aivan hirveä. Life gain pakatkin kyllä kuolee jos saa commander vahinkoa lyötyä tarpeeksi. Tuo Meltyman esille tuoma sääntö kyllä kuulostaa todella kauhealta, kun commanderin yksi parhaista puolista itselle on ollut aina pitkään kestävät pelit ja kiinnostavat interaktiot eri pakkojen kesken. Eikä kortteja, kuin Armageddon tai Acopalypse ovat kortteja mitä ei pitäisi pitää vain raivostuttavina pelien pidentämisen takia vaan myös eräänlaisena puolena. Ainut kortti, jonka kanssa itselläni on ollut ongelma commanderia pelatessa on ollut Iona, Shield of Emeria sen lukko efektin takia. "Hei, pelaat monoväristä pakkaa ja et pelaa enää mitään."
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Meltyman - 07.06.16 - klo 12:49
Eli kun jonkun elämäpojot menee 0 tai häviää, niin se jolla eniten lifeä voittaa pelin.
Pystyn jo sieluni silmin näkemään kun kaikki istuvat alas pelaamaan ja jokainen vetäiseen Oloro life gain pakkansa esille.
Onneksi 10 infectiä on helppo lyödä commanderissakin jos on tarpeen etenkin Oloro on aivan hirveä. Life gain pakatkin kyllä kuolee jos saa commander vahinkoa lyötyä tarpeeksi. Tuo Meltyman esille tuoma sääntö kyllä kuulostaa todella kauhealta, kun commanderin yksi parhaista puolista itselle on ollut aina pitkään kestävät pelit ja kiinnostavat interaktiot eri pakkojen kesken.

Ei toi diplomatia-variantti välttämättä lyhennä pelejä, lähinnä vaan kenenkään ei tarvitse odotella ikuisuutta kun pelit päätty...
Kuten sanoin, kun tietää että peli päättyy jos joku putoaa, tulee kaikille ryhmäpaine auttaa sitä heikointa lenkkiä pärjäämään...
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pulli - 12.06.16 - klo 01:36
Ei me juoda pelatessa... ehkä pitäisi ;)

Minä jään tulevaisuudessa pelipöydästä pois jos tämä kyseinen hihittelijä on kaiken mukavuuden lisäksi vielä kännissä.
Otsikko: Vs: Vuorojen hitaus commanderissa
Kirjoitti: Pifase - 03.08.16 - klo 00:51
Päivitystä tilanteeseen. Olen kellottanut viimeiset kaksi pelikertaa. Se tuntuu nopeuttavan ihmisten pelejä ja 10min rajaa yhdessä vuorossa on lähestytty vain kerran pelin lopussa voittovuorolla. Silloinkin kyseessä oli oman Ugin planeswalkerin ultimate ja sen resolvaaminen. Keskimääräisesti vuorot ovat 1-3min kestoiltaan keskipelissä ja lähestyvät 4-5min kestoja lopussa.

Rajallisesta otoskoosta ja mahdollisesta kognitiivisesta vinoumasta johtuen olen myös itse saattanut olla väärässä ja alkuperäinen hypoteesi perustui vain muutaman pelin kivuliaan pitkiin vuoroihin.