Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Lautapelit  (Luettu 41944 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Warma

Vs: Lautapelit
« Vastaus #90 : 12.12.13 - klo 13:44 »
Itse olen peliä ehkä jonkun 20+ peliä pelannut, ja noin 8 peliä ehkä tuolla Eridani Empirellä. Kokemuksieni mukaan rotu on yksi pelin vahvimmista, mutta ei suinkaan alkupelin takia. Rotu vaatii mielestäni sen että sillä pelataan alussa hyvin rauhallisest, pari actionia kierrokseen, ja yritetään löytää alueita joista lisätä rahantuotantoa, että saataisiin talous plussalle. Rotu houkuttelee tietysti tekemaan paljon actioneita alkukierroksilla, mutta tämä ei yleensä kannata, sillä pelaaja käytää vaan kaikki resurssinsa, ja huomaa olevansa sitten kusessa kun ei olekkaan enää rahaa tehdä mitään. Kun pelataan alkupeli rauhallisesti, Eridani Empirellä on pelin keskivauheilla (esim. kierrokset 4+) niin paljon enemmän rahaa kuin muilla roduilla, että rodulla voi saada huomattavan etumatkan muihin, esim. rakentamalla suuren laivaston ja valtaamalla galaktisen keskuksen tai vaikka kasaamalla monolitheja. Tilanteesta riippuen. Rotu on kuitenki vaikea pelata, mutta siitä saa erittäin hyvän ja vahvan jarruttelemalla hieman alussa ja siten säästämällä resursseja myöhempään peliin, kun ylimääräiset actionit oikeasti merkkaavat enemmän. Näin siis ainakin oman kokemukseni mukaan.

Rehellisesti sanottuna, tämä kuvaus toimivasta strategiasta ei nyt oikein vakuuta. Myönnän kyllä, että olen itse yrittänyt pelata hyvin aggressiivisesti kapitalisoidakseni alkuetua, joten olen lähenyt peliin ihan täysin eri kannalta kuin sinä (mahdollisesti väärältä).

En vaan oikein näe miten tuo voi toimia. Jos pelaat kuvaamasi strategian mukaan, olet midgamessa siinä tilanteessa, että olet tehnyt vähemmän muut ja sinulla on vähemmän kaikkea kuin muilla, mutta sillä erolla, että muilla on joku erikoiskyky ja sinulla ei ole ~mitään. Semierikoiskykynä on pari 1-shot toimintoa enemmän, mutta niistä on tuossa vaiheessa jo maksettu raskaamman kautta sillä, että on jätetty reilusti toimintoja tekemättä ja annettu muille pelaajille etumatkaa.

Tosin pelirporukoiden pelityylien eroja vähän kuvaa myös se, että puhut tuossa monoliittien rakentamisesta, joka on ainakin meillä ollut kylmästi nyyppämuuvi. Niitä voi rakentaa ehkä viimeisellä vuorolla viimeisillä toiminnoilla jonnekin rajojen taakse, jos on jo edellä ja varma, että muut eivät pysty tulemaan niskaan. Kaikissa muissa tilanteissa ne tarkoittavat, että jätät 2 risteilijää rakentamatta, mikä tietää about suoraan turpasaunaa.

Olen yrittänyt miettiä tuota vähän analyyttisemminkin. Jos tekee semmoisen 3 toimintoa vuorossa ja omistaa pari systeemiä, mitä vähemmällä ei oikein millään voi pysyä pelissä mukana, Eridanin kaksi lätkää vähemmän maksavat jonkin verran rahnoa vuorossa (luokkaa 4-6). Peli tuntuu balansoidun sen ympärille, että alkurahabuustin hinta on normitettu jollakin tapaa siihen, mitä se tulee kaikkiaan maksamaan pelin edetessä, ja että sen kokonaismäärä on hintaa pienempi nimenomaan siksi, että toiminnot ovat arvokkaampia alussa. Voi myös miettiä, että suuri osa muiden rotujen erikoiskyvyistä on jollakin tapaa sidottuja raha- ja toimintoekonomiaan. Jos Hydran ostaa 2 tiedettä, tämän ei tarvitse käyttää yhtä influencea enemmän, kuten kaikkien muiden, ja tällä toimenpiteellä on vuorosta ja toiminnosta liittyen joku tietty arvo + jotakin johdannaisia arvoja. Missä tahansa järkevässä matsissa näistä on tuntunut kertyvän paljon isompi kasa etua, kuin rahapankista.

Olisi kiva tietää, mitä pelisuunnittelija on itse ajatellut tästä.

Poissa kieltaja

Vs: Lautapelit
« Vastaus #91 : 12.12.13 - klo 14:27 »
Itse olen peliä ehkä jonkun 20+ peliä pelannut, ja noin 8 peliä ehkä tuolla Eridani Empirellä. Kokemuksieni mukaan rotu on yksi pelin vahvimmista, mutta ei suinkaan alkupelin takia. Rotu vaatii mielestäni sen että sillä pelataan alussa hyvin rauhallisest, pari actionia kierrokseen, ja yritetään löytää alueita joista lisätä rahantuotantoa, että saataisiin talous plussalle. Rotu houkuttelee tietysti tekemaan paljon actioneita alkukierroksilla, mutta tämä ei yleensä kannata, sillä pelaaja käytää vaan kaikki resurssinsa, ja huomaa olevansa sitten kusessa kun ei olekkaan enää rahaa tehdä mitään. Kun pelataan alkupeli rauhallisesti, Eridani Empirellä on pelin keskivauheilla (esim. kierrokset 4+) niin paljon enemmän rahaa kuin muilla roduilla, että rodulla voi saada huomattavan etumatkan muihin, esim. rakentamalla suuren laivaston ja valtaamalla galaktisen keskuksen tai vaikka kasaamalla monolitheja. Tilanteesta riippuen. Rotu on kuitenki vaikea pelata, mutta siitä saa erittäin hyvän ja vahvan jarruttelemalla hieman alussa ja siten säästämällä resursseja myöhempään peliin, kun ylimääräiset actionit oikeasti merkkaavat enemmän. Näin siis ainakin oman kokemukseni mukaan.

Rehellisesti sanottuna, tämä kuvaus toimivasta strategiasta ei nyt oikein vakuuta. Myönnän kyllä, että olen itse yrittänyt pelata hyvin aggressiivisesti kapitalisoidakseni alkuetua, joten olen lähenyt peliin ihan täysin eri kannalta kuin sinä (mahdollisesti väärältä).


Itse olen pelannut jopa yhden pelin Eridania, mutta oon tutkinut jonkin verran foorumeita asiaan liittyen, koska pienet punaiset miehet on kyllä kiehtoneet ihan mukavasti. Mun ymmärryksen mukaan ykkösvuorolla tutkitaan 1-2 kehän aurinkokuntia ja yritetään löytää hyviä resoja, teknoa ja mielellään yhden muinaisen ruutuja. Kakkosvuorolla toivotaan saatavan improved hull, ostetaan kaksi pikkualusta, laitetaan kiinni, ja mennään mähisemään. Pelin edetessä ollaan tosi kriittisiä sen suhteen, millaisia heksoja pidetään hallussa, koska ne tulee muuten helposti liian kalliiksi. Etua hommataan mähisemällä muinaisten kanssa ja saamalla taistelupisteitä + teknoa.

Rise of the Ancientsista sen verran, että Orion on "paljon" huonompi (lue: "ei ihan yhtä op) kuin normissa. Koviksempi GC defend system pitää mustiaiset valtaamasta sitä ainakaan heti kakkos-kolmosvuorolla. Jos pelataan ancient homeworldeilla, niin orion on vielä paremmin balanssissa, koska eivät pääse räyhäämään yhtä estottomasti.

Viime pelissä pelattiin kaverin kanssa 1v1, ja hän kokeili Magellanneja, ja yhteinen johtopäätös on, että äijät ovat niin flexible, että ovat ehdottomasti yksi vahvimmista roduista. Esim. mahalaskualuksien muuttaminen resursseiksi ja käytetyistä discoverytiileistä saatavat VP:t on nannaa.

Edit: anteeksi, olen nyyppä. Meillä on usein pelien välissä niin paljon aikaa, että ehtii unohtaa suurimman osan oivalluksista ja taktiikoista ennen seuraavaa kertaa.
« Viimeksi muokattu: 12.12.13 - klo 14:37 kirjoittanut kieltaja »

Poissa KukistajA

Vs: Lautapelit
« Vastaus #92 : 02.03.14 - klo 02:30 »
Mun fiilikset Eclipsestä tiivistyy varsin hyvin yhen kaverin kommenttiin pelistä: "Jos alusten liikkuminen hoidettais nopilla suhteutettuna moottoritehoon, niin virallisesti kaikki tässä pelissä ois randomia."
Allekirjoitus näkyy vain MtgSuomi Premium™ -jäsenille.

Poissa yugular

Vs: Lautapelit
« Vastaus #93 : 27.09.14 - klo 21:32 »
Foorumilla oli muutama Civilization lautapelin pelaaja. Onko joku testaillut tuota uusinta lisäosaa "Wisdom and Warfare"? Millainen lisä peliin? Miltä uudet kansakunnat tuntuvat ja onko taistelusysteemi nyt parempi?

Lisäri on jo hyllyssä notkunut noin kuukauden, mutta peli-iltaa ei ole vielä ehditty järjestää...
paupertothepeople.proboards.com

Poissa Illuusia

Vs: Lautapelit
« Vastaus #94 : 09.04.15 - klo 20:54 »
Itse olen viime aikoina keräillyt jonkin verran lautapelejä, kun muuton myötä niille tuli tilaa hyllyssä. Kokoelmasta löytyy lähinnä ihan vaan ajanvietteeksi kavereiden kanssa pelailtavia pelejä, ei mitään sen vakavampaa, sekä joitain lapsuuden suosikkeja. Alla listaa peleistä.

Afrikan Tähti
Afrikan Tähti - Retkikunnat
Alias (matkaversio)
Letramix
Musta Pekka
Uno
Kuka? Mitä? Häh?
Visionary
A-Ö Junior
Operation
Hiirenloukku
Muuttuva labyrintti
Kanaset
Carcassonne
Carcassonne - Pedot ja paimenet
Carcassonne - Kirkot ja kievarit
Carcassonne - Lohikäärme ja linnanneito
Carcassonne - Kirjurit ja kauppiaat
Carcassonne - Kreivi ja Kuningas

Näistä Carcassonnet, Letramix sekä Afrikan tähti lisäosineen ovat omia ehdottomia suosikkejani. Letramixiä tosin kukaan ei suostu pelaamaan kanssani, sillä olen siinä turhan autisti ja huomauttelen töykeästi, mikäli jokin sana ei olekaan sanakirjasana.
Psykoanalyysi, psykoosi ja hypnoosi
ovat takaportti Liisan

I H M E T R A U M A M A A H A N