Itse olen peliä ehkä jonkun 20+ peliä pelannut, ja noin 8 peliä ehkä tuolla Eridani Empirellä. Kokemuksieni mukaan rotu on yksi pelin vahvimmista, mutta ei suinkaan alkupelin takia. Rotu vaatii mielestäni sen että sillä pelataan alussa hyvin rauhallisest, pari actionia kierrokseen, ja yritetään löytää alueita joista lisätä rahantuotantoa, että saataisiin talous plussalle. Rotu houkuttelee tietysti tekemaan paljon actioneita alkukierroksilla, mutta tämä ei yleensä kannata, sillä pelaaja käytää vaan kaikki resurssinsa, ja huomaa olevansa sitten kusessa kun ei olekkaan enää rahaa tehdä mitään. Kun pelataan alkupeli rauhallisesti, Eridani Empirellä on pelin keskivauheilla (esim. kierrokset 4+) niin paljon enemmän rahaa kuin muilla roduilla, että rodulla voi saada huomattavan etumatkan muihin, esim. rakentamalla suuren laivaston ja valtaamalla galaktisen keskuksen tai vaikka kasaamalla monolitheja. Tilanteesta riippuen. Rotu on kuitenki vaikea pelata, mutta siitä saa erittäin hyvän ja vahvan jarruttelemalla hieman alussa ja siten säästämällä resursseja myöhempään peliin, kun ylimääräiset actionit oikeasti merkkaavat enemmän. Näin siis ainakin oman kokemukseni mukaan.
Rehellisesti sanottuna, tämä kuvaus toimivasta strategiasta ei nyt oikein vakuuta. Myönnän kyllä, että olen itse yrittänyt pelata hyvin aggressiivisesti kapitalisoidakseni alkuetua, joten olen lähenyt peliin ihan täysin eri kannalta kuin sinä (mahdollisesti väärältä).
En vaan oikein näe miten tuo voi toimia. Jos pelaat kuvaamasi strategian mukaan, olet midgamessa siinä tilanteessa, että olet tehnyt vähemmän muut ja sinulla on vähemmän kaikkea kuin muilla, mutta sillä erolla, että muilla on joku erikoiskyky ja sinulla ei ole ~mitään. Semierikoiskykynä on pari 1-shot toimintoa enemmän, mutta niistä on tuossa vaiheessa jo maksettu raskaamman kautta sillä, että on jätetty reilusti toimintoja tekemättä ja annettu muille pelaajille etumatkaa.
Tosin pelirporukoiden pelityylien eroja vähän kuvaa myös se, että puhut tuossa monoliittien rakentamisesta, joka on ainakin meillä ollut kylmästi nyyppämuuvi. Niitä voi rakentaa ehkä viimeisellä vuorolla viimeisillä toiminnoilla jonnekin rajojen taakse, jos on jo edellä ja varma, että muut eivät pysty tulemaan niskaan. Kaikissa muissa tilanteissa ne tarkoittavat, että jätät 2 risteilijää rakentamatta, mikä tietää about suoraan turpasaunaa.
Olen yrittänyt miettiä tuota vähän analyyttisemminkin. Jos tekee semmoisen 3 toimintoa vuorossa ja omistaa pari systeemiä, mitä vähemmällä ei oikein millään voi pysyä pelissä mukana, Eridanin kaksi lätkää vähemmän maksavat jonkin verran rahnoa vuorossa (luokkaa 4-6). Peli tuntuu balansoidun sen ympärille, että alkurahabuustin hinta on normitettu jollakin tapaa siihen, mitä se tulee kaikkiaan maksamaan pelin edetessä, ja että sen kokonaismäärä on hintaa pienempi nimenomaan siksi, että toiminnot ovat arvokkaampia alussa. Voi myös miettiä, että suuri osa muiden rotujen erikoiskyvyistä on jollakin tapaa sidottuja raha- ja toimintoekonomiaan. Jos Hydran ostaa 2 tiedettä, tämän ei tarvitse käyttää yhtä influencea enemmän, kuten kaikkien muiden, ja tällä toimenpiteellä on vuorosta ja toiminnosta liittyen joku tietty arvo + jotakin johdannaisia arvoja. Missä tahansa järkevässä matsissa näistä on tuntunut kertyvän paljon isompi kasa etua, kuin rahapankista.
Olisi kiva tietää, mitä pelisuunnittelija on itse ajatellut tästä.