Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.  (Luettu 22674 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #30 : 22.08.12 - klo 23:27 »
Muita mieleenpainuneita Day of the Tentacle, Grim Fandango, Larry 6 ja Larry 7. Harmi että tämänkaltaisia pelejä ei kukaan tee nykyisin.

Eivätkö modernin ajan kolmiulotteiset Zeldat mene hyvin etäisesti tähän kategoriaan?

NES - Battletoads: Peli joka vei voiton meikäläisestä vaikka tätä koitin ihan tosissani tapella läpi.

Oleksie muuten vanhemmalla iällä katsonut tästä netin läpipeluuvideoita? Ei hyvä elämän Helvetti varsinkin niitä loppupään kenttiä. Siellä on pikkuisen jäistä settiä tarjolla.

Nousee itselle genren edustajista mieluisimmaksi Dune kakkosen,

No jopas nyt!

PC - Civilization 2/4: Näissä peleissä varmaankin aika kului kaikista petollisimmin. Kuten joku muukin totesi: Vielä yks vuoro - Ja lopulta olikin jo aamu.

Warlords 2 aiheutti aikoinaan vahvasti samaa.

Ja pari viestiä tuossa yllä ketjun ja listausten laadusta. Tämmöistä se listaaminen nyt vain on: täyttä paskaa, ellei erityisestä syystä muuta johdu. Vissiin luonnonlaki.

-- Nute
Oulu

Poissa Pulli

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #31 : 22.08.12 - klo 23:36 »
Osoitin lähinnä tän keskustelun teille muille, on kiva lukea muiden kokemuksia hyvistä peleistä ^^ itse kirjoitin lyhyesti, koska päällimmäiset muistikuvat peleistä ovat että ovat mahtavia, pelattu uudestaa ha uudestaa, eli uudelleen peluu arvo jääny hyvin mieleen. Se on aika kova kriteeri mullistavalle pelille ^^

Poissa Pulli

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #32 : 22.08.12 - klo 23:43 »
Ja listaus käy kyllä minusta tähänkin keskusteluun, joku laittaa kymmenen peliä jotka on liikuttanut omaa elämää ilman kommentteja, niin okei, ne kymmenen on häntä liikuttanut. Mukava se tietty on lukea että miksi. Mutta jos pilkkuu ruvetaa nylkyttää niin perustelua voi myös joku vaatia esim tohon top-10 suosikki peliä.

Poissa Polari

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #33 : 23.08.12 - klo 00:18 »
NES - Battletoads: Peli joka vei voiton meikäläisestä vaikka tätä koitin ihan tosissani tapella läpi.

Oleksie muuten vanhemmalla iällä katsonut tästä netin läpipeluuvideoita? Ei hyvä elämän Helvetti varsinkin niitä loppupään kenttiä. Siellä on pikkuisen jäistä settiä tarjolla.

Mihin kohtiin tämä muuten viittaa? Ei siellä lopussa minusta mikään ollut erityisen jäistä alkupuoleen verrattuna muuten kuin sen takia, että harjoitellakseen pitää aina vetää ensin alkupeli läpi mikä jossain vikassa kentässä alkaa jo käydä työlääksi. Muutamassa ikävimmistä paikoista on myös 1up poimittavana minkä kanssa voi grindata vaikka maailman tappiin. Suoritusnäyte löytyy heittämällä foorumin hakuun battletoads, linkkasin fceux-replayn ilahdusketjuun kun viimein meni läpi.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa SahtiAine

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #34 : 23.08.12 - klo 00:56 »
Onhan tuommoinen Battletoadsin läpipeluu tullut katsottua että mitä siellä vielä olisi edessä ollut. Tason 11 taikinapyöräralli koitui useimmiten kohtalokkaaksi kilpparille. 2-3 kertaa selviydyin hyvin vähillä elämillä tasolle 12 joka olisi ollut viimoinen kenttä. Noilla kerroilla tuho tuli hyvin nopeasti niin etten oikein päässyt edes koskaan harjoittelemaan kunnolla tuota lopputornin huipulle pomppimista.

Poissa Yan

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #35 : 23.08.12 - klo 01:42 »
Onhan tuommoinen Battletoadsin läpipeluu tullut katsottua että mitä siellä vielä olisi edessä ollut. Tason 11 taikinapyöräralli koitui useimmiten kohtalokkaaksi kilpparille. 2-3 kertaa selviydyin hyvin vähillä elämillä tasolle 12 joka olisi ollut viimoinen kenttä. Noilla kerroilla tuho tuli hyvin nopeasti niin etten oikein päässyt edes koskaan harjoittelemaan kunnolla tuota lopputornin huipulle pomppimista.

Ne on btw sammakoita, ei kilpikonnia... :) ...tai sitten olen kujalla, enhän mä kuitenkaan ole koskaan niin paljon pelannut mitään millään koneella, että se ois liikuttanut niin kilpikonnia, kuin sammakoitakaan mihinkään...saati sitten elämää!


Poissa DawnStar

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #36 : 23.08.12 - klo 08:34 »
Age of Empires 1!  :'( niin ja leijonakuningas 1 :D
"I am writing this under an appreciable mental strain, since by tonight I shall be no more." H.P Lovecraft

Poissa mishrasfart

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #37 : 23.08.12 - klo 11:31 »
Koskettavimpia pelejä: (enemmän tai vähemmän nostalgiasyistä):

c64
1. Gateway to Apshai - ensikosketus tietokonefantasiaan, loistava luolastopeli
2. Wizball - erittäin koukuttava ja raivostuttava, koskaan en läpäissyt :(
3. Wizard of Wor - moninpelin juhlaa, oikeasti jännä ja intensiivinen

PC DOS-aika
1. Ultima 7: Serpent Isle - mahtavuutta joka asteikolla
2. Lands of Lore 1 - sopivassa suhteessa letkeää seikkailua, toimintaa, ongelmanratkontaa ja fantasiaa
3. DOOM 1 - tämä oli jotain uutta
4. Scorched earth "mother of all games" - parhainta ajanvietettä moninpelinä sitten Wizard of Wor:n
5. Eye of beholder 1 ja 2 - haastava, jännittävä, koskettava, mieleenpainuva

PC WINDOWS-aika (ei paremmuus- tai aikajärjestyksessä)

Master of Magic - genrensä parhaimmistoa, toimiva kokonaisuus
UFO: Enemy Unkown - top 3 all-time favourite PELAAN EDELLEEN AJOITTAIN
HoMM 1 - tästä se lähti  (2-osa näki eniten peluuta) parhainta ajanvietettä moninpelinä sitten Scorched earthin
Diablo 1 - teinivuosien kadottaja :O
Counter-Strike - en osaa sen paremmin selittää, koukutti vuosia
Stonekeep - Luolastofantasian parhaimmistoa (aliarvostettu) Erittäin hieno peli kaikenkaikkiaan.


*huokaus*




Poissa Lightstorm

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #38 : 23.08.12 - klo 12:59 »
PC - Civilization 2/4: Näissä peleissä varmaankin aika kului kaikista petollisimmin. Kuten joku muukin totesi: Vielä yks vuoro - Ja lopulta olikin jo aamu.

Civit on kyllä paras mahdollinen esimerkki tuosta "vielä yksi vuoro". Kukaan ei mainitse Civ 3:sta, itse ainakin pidin siitä paljon kun sitä kautta peli tuli tutuksi, mutta oliko kolmosessa jotain vikaa? Nelonen on myös oma lemppari näistä.

En löytänyt sitä versioita missä on myös Bush, mutta hyvä on tämäkin :)
http://www.youtube.com/watch?v=TqtzhxzJzMI
« Viimeksi muokattu: 23.08.12 - klo 13:04 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa Sleepless

Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #39 : 23.08.12 - klo 12:59 »
Olenko ainoa jolle vanha kunnon Dungeon Master on tarjonnut elämyksiä jo kolmella vuosikymmenellä?

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #40 : 23.08.12 - klo 13:34 »
Olenko ainoa jolle vanha kunnon Dungeon Master on tarjonnut elämyksiä jo kolmella vuosikymmenellä?

Et toki, tosin itse pääsin tutustumaan siihen vasta myöhemmin kun en skippasin suoraan Amigan ja Atarin ohi PC:hen. CSB:tä en itse ole pelannut, pelkästään alkuperäistä, mutta kyllähän se pesi selkeästi Eye of the Beholderit ja oli oikeastaan paras dungeon crawl kunnes Ultima Underworld julkaistiin. Itse en sitä omalle listalleni nostanut koska se ei mitään aivan unohtumattomia kiksejä henkilökohtaisesti tarjonnut vaikka erinomainen peli onkin.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Polari

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #41 : 23.08.12 - klo 14:46 »
Civit on kyllä paras mahdollinen esimerkki tuosta "vielä yksi vuoro". Kukaan ei mainitse Civ 3:sta, itse ainakin pidin siitä paljon kun sitä kautta peli tuli tutuksi, mutta oliko kolmosessa jotain vikaa? Nelonen on myös oma lemppari näistä.

Civeissä on aina ollut ongelmana se miten loppupeliä kohden pakka leviää ja joka vuorosta tulee loputonta nysväystä joka puolella valtakuntaa, ja kolmosessa tämä oli pahimmillaan (ainakin osista 2-5, ykköstä en ole kokeillut). Itselleni kolmonen oli äärimmäisen turhauttava koska tuon takia sitä ei oikein kiinnostanut pelata, mutta toisaalta siihen totuttuaan kakkonen näytti ja tuntui niin karulta että ei sekään napannut. Sitten ei ennen nelosta tullutkaan pelattua mitään civeistä.
Twitch-kanava (ensisijaisesti Mega Man -speedrunausta)

Poissa miinin

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #42 : 23.08.12 - klo 18:44 »
Siivoilin hieman lankaa: kenellekään ei anna mitään, jos luettelet listan pelejä, sillä kukaan muu ei tiedä miksi kyseiset pelit ovat juuri sinuun vaikuttaneet. Kenellekään muulle listallasi ilman perusteluja ei ole mitään arvoa. Toki sinusta on itsestäänselvää miksi peli X on ollut niin hieno ja vaikuttava, mutta lukija ei välttämättä ole edes pelannut sitä. Perustele siis valintasi ainakin lyhyesti - jos et jaksa sen vertaa vaivaa nähdä, niin eiköhän se ole parempi sitten olla kokonaan postaamatta.



Omaa listaa ilman sen kummempaa järjestystä - kuten listasta huomaa, niin melkoisen casual-gamer olen ja pelialustana tietokone tai jompikumpi Xbox.

Left 4 Dead 2: Reilu pari vuotta tämä on ollut selkeä suosikkipelini ja oikeastaan tämä peli innosti minut  taas pelailemaan vuosien tauon jälkeen. Kohta 800h olen tätä jauhanut ja varsinaisesti missään vaiheessa ei ole käynyt tylsäksi. Epäsymmetriset tiimit ja zombie-teema kiehtovat tässä pelissä kovasti.

Batmud: Itselläni on usein tapana innostua asiasta kovasti, tehdä sitä täysillä jonkun aikaa ja sitten kyllästyä - taisi olla ennen armeijaa, kun aikaa oli rajattomasti ja tekemistä rajallisesti... Päivä saattoi hyvinkin sisältää heräämisestä yömyöhään pelaamista ja seuraavana päivänä sama uusiksi. Pelimaailma oli kooltaan jotain täysin käsittämätöntä, partyssa palloilu hauskaa ja opittavaa oli vain ihan järyttävä määrä... Hieno peli kaiken kaikkiaan!

Fifa/PES-sarja: Futisintoilijana näitä on tullut tahkottua lähes uskoon asti: konsoleille on aina ostettu 4 ohjainta ja 2vs2 pelejä pelattu, turnauksia järjestetty ja ennen kaikkea nöyryytetty vastustajia. Opiskeluaikaan ei ollut ihan yhdet eikä kahdet luennot tai demot, jotka vaihtuivat pöytäfutikseen ja konsolipotkikseen. Edelleen kun neljä kaveria sattuu samaan paikkaan, niin Fifat kaivetaan esiin. Sääli etteivät nämä yksinpeliin tarjoa oikein mitään.

Civ-sarja: yhtä yksittäistä osaa on mahdoton nostaa ylitse muiden, mutta ykkösestä lähtien näitä on tullut tahkottua, vaikka kolmonen jäikin välistä. Koukuttaa todella ärhäkästi ja hauskaa on, vaikka pelissä olisikin ihan paska, kuten omassa tapauksessani on.

Oblivion/Skyrim: Morrowindiä tai aiempia osia en valitettavasti pelannut, mutta näistä sai mukavan fantasia"rope"-fiksin... Melkoisen kevythän tuo roolipelimäinen elementti näissä on, mutta hienoa seikkailua komeissa maisemissa ja mielenkiintoisia tarinoita. Pidin kovasti myös pelien vapaudesta, jota tosin en ihan täysin Oblivionissa ymmärtänyt, vaan imeydyin mukaan tarinaan niin, että kuvittelin porteilla olevan kovakin kiire... Jostain syystä en kumpaankaan ole toista pelikertaa saanut aikaiseksi, mutta yksi melko kattava läpipeluu on kyllä ollut molemmissa todella antoisaa. Ainut miinus pelien osasta, joka toistaa itseään: kylläpä kiinnosti se 10. identtinen portti käydä sulkemassa tai tappaa se 74. lohikäärme, joka kuoli yhdellä iskulla, kunhan laskeutui kiertelynsä päätteeksi maahan.

Warlords 2: Nostalgia-trippi, tätä käytiin naapurissa nassikkana pelaamassa hot seattina paljon. Koskaan emme tainneet peliä loppuun asti pelata vaan siinä vaiheessa kun koneen ohjastamat valtiot oli tuhottu, niin aloitettiin uusi peli, eikä keskenään sodittu koskaan... Bonuksena se vuoron vaihdosta kertova ritari näytti mielestämme ihan possulta ja olikin melkoinen pettymys, kun kolmosta pelatessamme tajusimme, että ihan ihminen sen oli tarkoitus olla.

HoMM-sarja: Kun aluksi olimme pelanneet King's Bountyä kyllästymiseen asti, oli tämän pelisarjan löytäminen melkoinen osuma kultasuoneen - tätäkin pelattiin pääasiassa samalla tavalla kuin Warlords 2, eli kaikki muut tapettiin, mutta kun olisi kaverin kimppuun pitänyt käydä, niin mielummin aloitettiin uusi peli - eikä kaveria oikein mitenkään autettukaan... Pelaaminen oli eräänlaista pasianssia, mutta niin, että välillä kaveri pääsi pelaamaan omaa pasianssiaan... En sitten tiedä miksi tämä oli mukavampaa, kuin pelaaminen ilman taukoja kotona...

Sims-sarja: Kodin rakentelu oli aina mukavaa! En tiedä olenko kuinka tyypillinen pelaaja, mutta minua ei oikein missään vaiheessa kiinnostanut mitä itse Simeille tapahtui, vaan pääasiassa olin kiinnostunut talon rakentamisesta ja parantamisesta ja Simit olivat välttämätön työväline tähän. Jossain vaiheessa kokeilin pelata myös loputtomalla rahalla, mutta yht' äkkiä peli olikin tylsää... Kai se tosielämätyylinen grindaaminen seuraavaan tavoitteeseen vain koukuttaa tässäkin... "Vielä kun kaksi päivää käy töissä, niin saa uuden kotiteatterin..."

Fallout 1 ja 2 sekä Baldur's Gate: Upeita pelejä lapsuudesta - näitä tuli hinkattua kerran jos toisenkin alusta lähes loppuun. Etenkin Fallout kakkonen oli uskomattoman upea kokemus, vaikka ihan kaikkea ei ymmärtänytkään:) Näitäkin tuli naskalina pelattua niin, että itse pelasi ja pari kaveria katsoi vierestä pelaamista - on se lapsen mieli kummallinen. Fallout kolmosen tuloa odottelin innolla, mutta ei se vaan oikein iskenyt... Sitä en koskaan saanut pelattua edes kovin pitkälle, vaikka siinä piti olla kaikki eväät omaksi suosikiksi.

Poissa hall0n

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #43 : 23.08.12 - klo 22:52 »
Sims-sarja: Kodin rakentelu oli aina mukavaa!

Täälläkin Simsiä pelattu lähinnä rakennussimulaattorina ja Varsinainen Pelaaminen oli vain rahankeräämistä rakentelua varten. Sims julkaistiin aikoinaan myös PS2:lle ja vaikka se onkin infinitesti toimivampi hiirellä, niin tässä oli jaetun ruudun kaksinpeli. Sitä tuli pikkuveljen kanssa pelattua oikein urakalla, vaikka peli olikin paljon rajoittuneempi PC-versioon nähden (romun määrää rajoitettu rankasti, vain yksikerroksisia taloja ja niin edelleen).

Poissa Lightstorm

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #44 : 24.08.12 - klo 00:05 »
Lainaus
Left 4 Dead 2:

Warlords 2:

Itsekin olen L4D:hen tykästynyt. Kun kampanjoita on tavalliseen tyyliin tarponut tarpeeksi, niin versus moodi luo pelimaailmaan melkoista haastetta onnistua, niin ihmisenä kuin zombinakin. Venäläisiltä kanssapelaajilta on miltei mahdoton välttyä, mutta he ovat useinmiten loistavaa peliseuraa jos puhuvat englantia. Parhaat lanipelit on ollut, kun Lefti ykkönen oli koko poppoolle uusi, aivan mielettömän hyvät muistot edelleen.
Toinen kunnon zombimättö löytyy Cod5:sta, suosittelen lämpimästi mikäli löytyy kavereita joiden kanssa pelailla. Noin muuten Cod 5 on melko kehno verkossa pl. kampanjaa.


Warlords 2 kommenteillesi oli pakko hymyillä, sillä meillä toimittiin veljen kanssa samoin. Joskus harvoin otettiin ns. "kenttätaistelu", että roudattiin kaikki yksiköt riviin ja pistettiin mittelöksi. Musiikit ovat myös loistavia, ne kaikki muistaa miltei unissaankin vielä, kuten kartatkin (Europe, Erythea, 200BC, Transylvania..). Omien yksiköiden ja armeijoiden luominen oli myös veikeätä säätämistä (tosin kolmosessa vähän mielekkäämpää). "Greetings Warlord!" - naama muuttui kolmosessa melkoiseksi kumihirviöksi.



Omasta listastani unohtui Fantasy General (http://www.youtube.com/watch?v=QveekxH2LEE). Tätä tuli pelattua todella paljon aikoinaan, kampanja on uskomattoman hyvä. Musiikkeja jaksaisi kuunnella loputtomiin ja lukuisien sankareiden (Borrick!!) sekä yksiköiden "details"-taiteet hivelevät taivaita upeudellaan.
Panzer Generaalia on sanottu paremmaksi, mutta fantasiamaailmalle ei pärjää tankit ja pyssyt.
« Viimeksi muokattu: 24.08.12 - klo 00:21 kirjoittanut Lightstorm »

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #45 : 24.08.12 - klo 11:08 »
1. Pokémon Yellow: Olen pelannut jokaisen sukupolven käsikonsolipelejä. Aivan alkujaan tutsuin peleihin pelaamalla tätä isän työpaikalla Mustassa Pörssissä. Kun siis konsoleita pystyi vielä kokeilemaan kaupassa.

2. Planescape: Torment: Mullisti käsitykseni siitä, millainen tietokoneroolipeli olisi paras mahdollinen. Rakastin tarinapainotteisuutta ja koko Planescape-versumia (viimein olen saamassa kasaan tabletop D&D:tä sen ympärille). Se on vain niin hyvä tarina ja maailmaan on panostettu.

3. Yu-Gi-Oh!: The Sacred Cards: Make no mistake - tämä peli on kuraa. Mutta se on kuraa, jonka emulaattoriversiota pelaamalla opin pitämään YGO!-korteista. YGO!-korttien kautta olen tutustunut todella hienoihin ja tärkeisiin ihmisiin ja ne johtivat minut myös MTG:n pariin. Ilman tätä en olisi täälläkään.

4. Lionheart: Legacy of the Crusader: Ennen Planescapea tämä mullisti näkemyksiäni ainutlaatuisesta maailmasuunnittelusta ja erilaisesta fantasiasta. Jos pelin dialogista voi saada geekgasmin, kuuluu se listalleni. On sääli, ettei tässä oikeasti voinut tehdä neuvottelijahahmoa (toisin kuin Tormentissa), vaikka mahdollisuus annettiin.

5. Final Fantasy VIII: Ensimmäinen Final Fantasy, jota pelasin. Itse asiassa myös käytännössä peli, joka sai minut aloittamaan konsolipelaamisen. Aiemmin olin tyytynyt seuraamaan vierestä, kun pikkuveli nuohoaa tasohyppelyitä. Ei ehkä suosikkini sarjassa mutta rakastan silti. Varsinkin korttiminipeliä.

6. Runescape: Vaikka en ole pelannut tätä 8. luokan jälkeen, oli kyseessä todella iso juttu 4.-7. luokilla ja varsinkin yläasteella tämä oli tärkeä yhdistävä tekijä minun ja eräiden kavereideni välillä. Osaan olen edelleen yhteydessä.

7. Fable II & III: Fable II oli ensimmäinen kunnolla toteutettu steampunk-peli käytännössä, jota pääsin pelaamaan. Lisäksi rakastin sitä, kuinka vaatteilla ei ollut minkäänlaista stattivaikutusta, koska näin sai pelata juuri haluamansalaisen näköistä hahmoa tarvitesematta välittää optimoinnista. Ja huumori iskee. Rakastan Fablejen tyyliä. III on tietenkin uudempi tuttavuus, joka ei alkuun vakuuttanut, mutta josta lopulta pidän jopa enemmän kuin kakkosesta.

8. Tales of Symphonia: Tämä oli co-op bondauspeli minun ja eräiden tärkeiden kavereideni välillä. Olin vielä aika ulkopuolinen kyseisessä porukassa ennen tätä. Kyseessä on kasa todella tärkeitä ihmisiä, vaikken ole heidän kanssaan tekemisissä nykyisin niin paljon kuin ennen.

9. Atelier Iris: the Eternal Mana: Tutustumiseni Atelier Iris sarjaan. Pidin todella pelin tyylistä ja eräistä suhteellisen innovatiivisistä mekaniikoista. Esimerkiksi satunnaisia aineksia yhdistelemällä toimiva alkemia, joka saattaa pienillä muutoksilla tuottaa uusia esineitä on kaltaiselleni näpertelijälle taivas (joskin todellisia reseptejä on rajattu määrä). Nautin myös myöhemmästä versiosta Atelier Iris: Grand Phantasm. Välistä on jäänyt yksi kappale, jonka aion vielä joskus nuohota.

10. Final Fantasy Tactics Advance: Jo toinen Final Fantasy? Sentään tyydyin kahteen, ja ne ovat täysin erilaisia. Tactics Advancea tuli pelattua emulaattorilla aika paljon ja olen saanut siitä paljon innoitusta mm. tabletop-peleihin. Lisäksi se sai minut innostumaan Disgaea-sarjan peleistä, joista olen nauttinut suunnattomasti.

Listaan voisi lisätä periaatteessa Diablot, muutaman Final Fantasyn, Neverwinter Nightsin, Icewind Dale II:n ja ties vaikka mitä. Jos asiaa oikeasti ajattelee, jopa Croc-sarjan pelit saattaisivat mennä joidenkin tuoreemmista yli, koska tutustuin sitä kautta ihmisiin, jotka olivat joskus tärkeitä. Tai Tekken III. Mutta valitsin kuitenkin nuo.

Edit: Muokkasin aika rajusti, kun muutama tärkeä blast from the past tuli mieleen.
« Viimeksi muokattu: 24.08.12 - klo 11:45 kirjoittanut VariSami »
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Renter

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #46 : 24.08.12 - klo 13:22 »
5. Final Fantasy VIII: Ensimmäinen Final Fantasy, jota pelasin. Itse asiassa myös käytännössä peli, joka sai minut aloittamaan konsolipelaamisen. Aiemmin olin tyytynyt seuraamaan vierestä, kun pikkuveli nuohoaa tasohyppelyitä. Ei ehkä suosikkini sarjassa mutta rakastan silti. Varsinkin korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

No voi perkele. Kohta soi päässä...

Dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du.

http://www.youtube.com/watch?v=F0m8-wZEuH8
« Viimeksi muokattu: 24.08.12 - klo 13:24 kirjoittanut Renter »
23:15 <@Rancid-> jos Bear Cub blokkasi Bloodbraid Elfin tai toisinpäin, arvatkaapa mitä siinä tilanteessa tapahtui
23:16 <@Rancid-> ..karhunpoika sai rastaa

20:03 < rayenni> ja esim overrun ilman tramplee on silti run

00:52 <@luma> koska ulkopelin stack on sisäpelin ulkopuolella

Poissa VariSami

  • Jyväskylä
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Drawn to the scent of screaming
Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #47 : 24.08.12 - klo 13:26 »
5. Final Fantasy VIII: Ensimmäinen Final Fantasy, jota pelasin. Itse asiassa myös käytännössä peli, joka sai minut aloittamaan konsolipelaamisen. Aiemmin olin tyytynyt seuraamaan vierestä, kun pikkuveli nuohoaa tasohyppelyitä. Ei ehkä suosikkini sarjassa mutta rakastan silti. Varsinkin korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

korttiminipeliä.

No voi perkele. Kohta soi päässä...

Dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du-dum-du.

http://www.youtube.com/watch?v=F0m8-wZEuH8

Like. Nyt se soi minunkin päässäni mutta ah tätä nostalgiaa.
"Morality is just shorthand for the constraints of being powerless."
"The correct answer to a barbarian's riddle is to choke on your cleverness and die."
Minä: Timmy-Spike-Melvin

Poissa Kavu

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #48 : 24.08.12 - klo 15:14 »
Yritetäänpäs kasata jonkinlaista listaa itsekin. Järjestys on satunnainen. C64 ja NES - klassikot jäivät pois koska olen sen verran nassikkana ks. laitteilla pelaamista harrastanut.

1. Diablot
- Ykkönen veti mukaan tunnelmallaan ja pelattavuudellaan, kakkoseen (+LoD) tuli uhrattua älyttömiä määriä aikaa (tosin kunnon bolottajiin verrattuna ei lähes yhtään) ja kolmonen on vain parantanut edellisistä.

2. HoMM:t
- Kakkonen oli minullakin ensi kosketus tähän sarjaan, mutta kolmosta pidän edelleen sarjan parhaana. Molempia on tullut hakattua aika runsaasti. Nelonenkin oli vielä ihan hyvä mutta ei koukuttanut yhtä paljoa kuin edelliset.

3. THPS:t
- Tämän puuttuminen topicista toistaiseksi hieman yllättää. Kakkonen oli se joka koukutti ja sen jälkeen onkin tullut kaikki PC:lle löytyvät sarjan osat hakattua niin täysin läpi kuin vain on mahdollista. Fantasiaskeittaus on juurtunut niin syvään että Alcatrazissa käydessänikin vertailin koko ajan aitoa paikkaa THPS 4:n kenttään.

4. Jagged Alliancet
- En itse asiassa ole vieläkään pelannut ykköstä, mutta Deadly Games oli aikanaan jotain hienoa ja ihmeellistä ja JA2 sitten räjäytti pankin. Pitkään sitä jaksoi vääntää jo silloisellakin koneella, jolla luodin matka aseesta vastustajan kalloon kesti sekunteja. Sittemmin on tullut pelattua tehokkaammilla koneilla enemmän.

5. Falloutit
- Ensi kosketus tapahtui tässäkin pelisarjassa kakkososan kautta. Silloisella koneella siirtymät alueiden välillä kestivät minuutteja, joten lopullisen läpikahluun joutui siirtämään myöhemmäksi kun koneessa oli tehoa enemmän kuin tarpeeksi. JA2 tapaan tätä kuitenkin jaksoi todella pitkään jyrätä tuskaisista lataustauoista huolimatta. Myöhemmin pelasin ykkösen ja kolmoseenkaan en ollut niin pettynyt kuin useimmat. Pääjuoni oli toki mitä oli, mutta maailma ja sen tunnelma oli hanskattu hyvin. New Vegasissahan sitten jo onnistuttiin juonipuolellakin ja saatiin vihdoin Fallout-nimen arvoinen 3D aikakauden peli.

6. Grim Fandango + vastaavat
- Luuranko-noir tuonpuoleisessa on kuitenkin itselleni kauheasta käyttöliittymästä ja jatkuvasta kaatuilusta (nykykoneilla) huolimatta se oldschool seikkailujen kuningas. Maininnan arvoisia toki myös Monkey Islandit, Sam&Max, Day of the Tentacle ym.

7. Planescape: Torment
- Menee melkein nippuun edellisten kanssa, koska kyllähän tämä on pääasiassa seikkailupeli. Erittäin kevyiden roolipelielementtien ja näennäisen taisteluhaasteen takia laitan kuitenkin erikseen. Pelasin pelin vasta muutama vuosi sitten ja maailma oli silti jokseenkin tajunnanräjäyttävä.

8. Slicks'n'Slide
- Vaikka kaiken maailman Wingsiä, Scorched Earthia ja Wormsia tuli paljon samalla koneella pelattua, ylivoimainen ykkönen oli silti Slicks. Huikea ajotuntuma, järjetön määrä ratoja ja ah, niin ihanat toisiaan lukottavat näppäimet.

9. FIFAt ja PESsit
- Tai melkeinpä toisin päin, sillä kuutoseen asti PES oli ylivoimainen mutta puoleen vuosikymmeneen ei ole PESsin suuntaan halunnut vilkaistakaan FIFAn ylivoiman takia. Parhaimmillaan 2v2 turnauksina mutta mitä tahansa kaksinpelistä ylöspäin on tullut hakattua ja paljon.

10. Guitar Herot
- Jostain syystä muovisen lelukitaran näppäily on aina iskenyt ja tätä pelisarjaa tulikin hinkattua aika huolella, kunnes monen vuoden leikkisoittelun jälkeen lopulta luovutin ja opettelin oikean instrumentin. Sen jälkeen on GH-sessiot olleet aika vähissä, mutta kyllä näiden pariin välillä mielellään vieläkin palaa.

Eiköhän tästä jotain tärkeää unohtunut, mutta tärkeitä olivat ainakin kaikki mukaan päässeet..

Poissa malin

  • L1-tuomari / MtgSuomi Premium™
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • **
  • Taas Helsinginforssassa
Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #49 : 26.08.12 - klo 16:26 »
Vastaanpa huvikseen minäkin. Tämä ei siis ole lista peleistä, joita pidän parhaana - tämä on lista peleistä, jotka lienevät vaikuttaneet muhun varsin paljon.

Secret Agent: The Hunt for Red Rock Rover (Sam Secret Agent) / Super Mario Bros
Jompi kumpi näistä taisi olla ensimmäinen Alley Catia, PC-Mania ja Tetristä kehittyneempi peli jota pelasin ja hyviä tasohyppelyitä kumpikin. Konsolia en ole koskaan omistanut joten Mariot sun muut on aikoinaan kavereilla pelattuja. Molemmat joka tapauksessa ensimmäisiä pelaamiani tasohyppelyitä ja sen jälkeen on about kaikki Apogeen pelit (ainakin shareware-versiot) tullut tahkottua läpi, ehkä loppua kohden vaikeutuvaa Monster Bashia lukuun ottamatta. Ja aina koittaen löytää kaiken mitä pelissä on löydettävänä. Pelejä, joita jaksoi pelata koska aina oli jotain uutta löydettävää / piste-ennätys tehtävänä. Ainakin siihen asti kunnes about kaikki oli löydetty.

Indiana Jones and the Fate of Atlantis / The Legend of Zelda: A Link to the Past
Ja nämä oli sitten mun ensikosketuksia aidosti laajoihin peleihin, Zelda konsolipelinä taasen kavereilla koottu. Vieläkin mun lempigenreäni - laaja peli, paljon tutkittavaa ja oivallettavaa ja juoni joka kantoi.
Englannin taito oli vähäinen ja Indyssä moonstonejen pyöritys piti tehdä tuurilla läpi - menetelmällä, koska vihjeitä ei ymmärtänyt. Ainakin Atlantiksessa, jossa käytettiin heti kaikkia kolmea kiekkoa ja ratkaisu oli erilainen kuin aikaisemmin. Valitettavasti en ole vieläkään pelannu Indyn puhuttua versiota (CD-versiota) - diskettiversio kun oli koneella ei vähiä markkoja viitsinyt käyttää saman pelin uudestaan ostamiseen. Ehkä ne vielä löytäisi netistä...
Oli muuten vaikeaa saada n. 10 megan peliä mahtumaan 20 megan kiintolevylle josta 5 megaa vei Windows 3.0 - aikana, jolloin peliä ei voinut tallentaa usein koska kiintolevytila ei riittänyt tallennukseen.

The Incredible Machine
TIM:iä pelatessani havaitsin aina etsiväni täysin tavanomaisesta poikkeavaa ratkaisua ja tykkääväni räjähdyksistä. Monta kenttää sai ratkaistua käyttämällä murto-osaa annetuista tavaroista. Listalla, koska TIMin avulla ehkä ymmärsin itsestäni sen, että harvoin etsin ns. valtavirran ratkaisua ongelmiin ja teen purkkaviritelmiä.

Simcity 2000
Ach, simulaattorit. Menevät tylsäksi vasta ihan lopussa kun kaikki jo sujuu. Ensin Simcity 2000, sitten Theme Park, Railroad Tycoon (alkuperäinen ja ainoa peli josta isänikin tykkäsi - vierestä katsoen), Rairoad Tycoon deluxe, Transport Tycoon jne. Tiedän saavani huomautuksia, mutta mielessäni Civilization, Settlers / Serfcity ja Colonization kuuluvat osittain tähän samaan genreen - ensin rakennellaan pienillä resursseilla, sitten kehitytään ja laajennetaan ja mikromanagerointi jatkuu. Ainakin tältä se naperosta tuntui.

Outcast
Peli, joka tuntui parhaalta pelaamaltani yksinpeliltä. Sekoitus Zeldaa, Doomia (vain perspektiivi, tosin takaa kuvattu - perspektiivi oli helpompi pelata) ja Secret of Manaa aikanaan loistavalla grafiikalla ja vieläkin hyvältä tuntuvalla musiikilla. Laaja kuin Secret of Manat ja suurelta osin epälineaarinen. Juoni kantaa hyvin, vaikkei hahmo pelillisesti kehity ja vieras maailma on laaja ja tuntuu realistiselta työskentelevine Talaneineen (ihmishahmoineen). Tunnelma hyvä ja sitä ei yhtään haitanneet yksittäiset Stargate-viittaukset. Keskustelut veivät eteenpäin mutta toimintaosat pystyi pelaamaan Thiefinä piilossa, aiheuttamatta hälytystä tai suurella asearsenaalilla (joka loppui kesken jos tätä teki aina) kimppuun käyden. Petyin suuresti, kun sen jatko-osan kehitys lopetettiin. Ensimmäiseen läpipeluuseen meni likimain sata tuntia ja silti paljon jäi löytämättä. Suosittelen vieläkin! Aikanaan tuli pelattua 320:200 - resoluutiolla, nykyään näemmä myös 1280:1024-resolla, houkuti houkuti...

Command & Conquer / Warcraft I
Rakenna ja valloita. Mulle genrensä ensimmäiset edustajat. Tämän jälkeen Red Alert, Starcraft ja Warcraft II & III paransivat tästä. Välillä turhauttaviakin kun vihollinen vaan jyrää. Ns. luonatehtävät ei ollu mun lemppareita, niistä puuttui rakentelu ja kehitys. Warcraft II oli myös ensimmäinen peli, jota tuli pelattua moninpelinä modeemiyhteyden yli useita kertoja. Tämän havaitsi puhelinlaskussa....

Wings ja Auts
Ensin hetken Autsia, sitten V-Wingiä ja Kopsia kunnes löytyi se paras, Wings. En vaan ollu moninpelissä kovin hyvä ja deathmatcissa kuolin kyllä vastustajia useammin vaikka tietokonedummyjä saikin listittyä. Wings nousi kategorian kuninkaaksi laajan asearsenaalin ja erityisesti kenttäeditorin (= Neopaint tai joku muu piirtelysofta) ansiosta ja itse tehdyt kentät olivatkin usein TODELLA laajoja (nimim. melkein 10min etsinnän jälkeen löytyy vastustaja, vaikka samalla ruudulla pelatessa tiesi, missä vastustaja liikkuu). Erityisenä suolana mahdollisuus tehdä kenttiä, jotka näyttävät normikalliolta mutta ovat oikeasti ns. ilmaa eli sen läpi voi lentää - näin tehtiin runsaasti salareittejä. Teinpä yhden puzzle-kentän jossa tehtävänä oli keksiä tapa hyödyntää asearsenaalia (räjäyttää itsensä seinän läpi, poistaa maalla tai vedellä myrkkyä jne) jotta pääsisi tiettyyn paikkaan ilman teleporttia.

Triplane Turmoil
Lisää samalla koneella kaksinpelattavia suomipelejä! Ach, ne musiikit ja pelattavuus. Aivan huippuluokkaa. Yksinpelinä tylsempi, tehty nimenomaan kaksinpeliksi.

Action Supercross / Across (ei Elastomania)
Eka peli jota tuli grindattua ihan oikeasti parempien tulosten saavuttamiseksi. Peli, jossa ensimmäistä kertaa yritin ja yritin jotta saisi pari sekuntia paremman ajan ja vertailin nettireplayta ja yritin toistaa samaa. Oma motivaatio tosin lopahti myöhemmin kaverien tiimiytyessä maailmanennätysten grindaamiseksi ja Elastomaniaa jaksoin vain hetken.

LORD (Legend of the Red Dragon), hetken aikaa myös Planetarion
Modeemin yli peli MBNetissä (siis BBS:ssä) ja PelitBBS:ssä, jossa pystyi vuorokaudessa tekemään vain rajatun määrän asioita. Joten joka päivähän piti käydä tekemässä nämä asiat - expaa, leveleitä, rahaa, peli läpi ja alusta sama, hieman kehittyneempänä hahmona ja muilta saatuina rahalahjoina jotta uusi läpipeluu olikin helpompi jo alussa saaduilla laatutavaroilla. Ei näyttänyt muiden mielestä fiksulta käydä välitunneilla pelaamassa tätä nopeudella, jossa kukaan takanaolija ei ehtinyt näkemään, mitä tekstiä ruudulla vilahti kun seuraava ja sitä seuraava tappelu oli jo ohi. Ehkä kolme vuotta jaksoin tätä about päivittäin. Liian pitkään siis. Ikinä en ymmärtänyt, miten jotkut pystyivät pärjäämään jäämällä tasolle kaksi ja kehittämällä hahmoaan siellä.

Liero
Välitunti- ja koulunjälkeisaktiviteetti noin viiden vuoden ajan. Pelattavuudeltaan mielestäni paras suomipeli - nopea tempo ja laajat vaihtoehdot ja tarve reagoida todella nopeasti tai tappio kaksinpelissä on varma. Välillä kyttäilyä eri puolilla ruutua että aseet ovat käytettävissä, välillä suoraan päin ninjaropea käyttäen. Paria kaveria lukuun ottamatta vieläkin uskaltaisin haastaa muita panokselliseen kaksintaistoon ja antaa toiselle merkittävän etumatkan - sen verran selkärangassa tämä aikanaan oli. Tosin mun vahvuus taisi olla reaktio- ja näppäilynopeus.

Hups, tuli liikaa pelejä. Menijo.
DCI Lvl 1 judge
Enpä keksinyt tähän mitään hyvää sanottavaa joten en sitten sano mitään.
Mutta sanonpas kuitenkin tän minkä kuulin: Hölmöydestä saimutetaan.

Poissa Ziilot

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #50 : 26.08.12 - klo 17:36 »
1. Counter-Strike
Tätä on tullut pelattua varmaan jo yli 3000h, enemmän tai vähemmän aktiivisesti vuodesta 2003. Klaanimeiningit oli kova juttu joskus ja vieläkin tulee oltua yhteydessä pelikavereihin ihan muissa merkeissäkin.

2. Diablo II LOD
Yläaste meni tämän pelin parissa ja ne päivittäiset(/öiset) 300 meparunia ei välttämättä vaikuttaneet positiivisesti koulumenestykseen.

3. Lemmings
Tietokonepeliharrastus alkoi tämän pelin myötä joskus 90-luvun puolessa välissä, alle kouluikäisenä kuitenkin.

4. Tomb Raider & Heroes of Might and Magic II
1997 tuli uusi tietokone taloon ja lomareissulta Norjasta ostin nämä kaksi loistavaa peliä

5. Total Annihilation
Ostettu 20 markalla Suomalaisen kirjakaupan alelaarista, varmaan paras ostos ikinä.

Loistavia pelejä löytyisi listattavaksi enemmänkin, mutta veikkaan että tässä on nämä elämääni "suuresti" vaikuttaneet pelit.

Poissa Enterorrhexis

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #51 : 26.08.12 - klo 23:33 »
Malinille muuten propsit Apogee-muistutuksesta. :) Itsellenikin taisi olla kyseinen Secret Agent: The Hunt for Red Rock Rover noita kaikkien aikojen ensimmäisimpiä pelikokemuksia (Ski or Die!:n ohella) ja silloin hamassa menneisyydessä Apogeen tuotanto oli kaikkein parasta mitä maa päällään kantoi. Itsekin olen tahkonnut miltei kaikki kyseisen firman tunnetuimmat sharewarena julkaistut tekeleet.. edelleen hyvät muistot kyseisistä. Kunniamainintojen lista kasvaisi näitä latoessa todella monella hyvällä nimikkeellä. Omina suosikkeina juurikin Secret Agent sekä Crystal Caves. :D

Toisena hyvänä voisi mainita Commander Keen - pelisarjan, joka piti ostaa nyt Steaminkin kautta, että pääsi naksuttelemaan noita vanhoja "hyvän ajan" pelejä. ;)
Niin, mutta kun teen Batterskullin ja se 0/0 token tulee sen mukana ja vastustaja tekee siihen sen että palautetaan sen tokenin omistaja käteen niin onko se siellä kädessä loppupelin vai mitä?

Poissa Rancid-

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #52 : 27.08.12 - klo 00:31 »
Maailmanhistorian parasta PC-peliä ei ole vielä ketjussa mainittu, joten mainitsen. System Shock.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Härsilä

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #53 : 27.08.12 - klo 01:12 »
Subspace Continuum.  Sanat ei riitä kuvaamaan peliä, saatika siihen käytettyä aikaa.. No ajan sentään voin sanoa, tällä hetkellä yli 3000 tuntia. Siitä sitten laskemaan vuorokausia yhden pelin parissa.

Poissa FusionClock

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #54 : 27.08.12 - klo 08:13 »
Maailmanhistorian parasta PC-peliä ei ole vielä ketjussa mainittu, joten mainitsen. System Shock.

System Shock 2:n taisin saada jonkin pelin kylkiäisena joskus. Oli paikoittain hieman jännittäväkin, kun ei voinut vain ammuskella kaikkea. Äänet olivat myös hyvin tehdyt, paikkasivat vanhentunutta grafiikkaa tunnelman puolesta. Alussa ainakin selkäpiitä karmi putkella aseistettujen vihollisten huudot. SS2 on kuitenkin näitä "wanhan ajan" pelejä, joissa pitää vähän osata jotain, joten en peliä loppuun saanut pelattua. Ensimmäistä osaa ei tullut kokeiltua, kun tuo toinen oli jo silloin sen verran vanha. BioShock 1 oli ihan kiva hengellinen seuraaja, ehkä hieman yksinkertaisemman oloinen. Kokeilemisen arvoinen jos jostain pikkurahalla saa ja piti SS-sarjasta.
« Viimeksi muokattu: 27.08.12 - klo 08:49 kirjoittanut FusionClock »

Poissa Warma

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #55 : 28.08.12 - klo 16:12 »
Pahoittelen esseen pituutta, mutta rehellisesti sanottuna tiettyjen nimikkeiden puute alkoi häiritä ja olen liian obsessiivinen jättääkseni asiaa sikseen. Jos jostakin asiasta voin puhua ummet ja lammet, se on sitten tämä.

Falloutit, Planescape, Portal, ensimmäinen UFO, Team Icon pelit, Jagged Alliancet ja monet muut ilmiselvät listaukset eivät kaipaa lisäkehuja, eikä niistä kannata jauhaa sen enempää. Sen sijaan muutamista (ainakin tässä ketjussa) vähemmälle huomiolle jääneistä teoksista voisin sanoa sanasen.

(ainakin melkein aakkosjärjestyksessä)

"It took six days to create the Earth. Another World took two years."
Tämä oli todella tärisyttävä kokemus varhaisnuoruudessa. Kerronta ei käytä sanoja tai tekstiä, vaan pelkästään vektorihahmojen resurssien pakosta vähäeleistä pantomiimia. Kaunis taustataide ja hyvä loppumusiikki kruunaavat kompaktin ja pelimekaanisesti erittäin toimivan kokonaisuuden.

Bioforge yrittää aivan tosissaan luoda jotakin uutta ja sinetöi mielipiteeni siitä, että yrittäminen on oikeastaan paljon tärkeämpää kuin onnistuminen. Skifistisen tarinan juoni on epäihmiskeskeinen ja julma, eikä sysipaska pelattavuus onnistu pilaamaan teosta.

Cannon Fodder on paljon enemmän kuin osiensa summa. Peliä kuvaa parhaiten sen omasta ohjekirjasta löytyvä lausahdus:
"And on a more serious note: don't try playing this at home, kids, because war is not a game - war, as Cannon Fodder demonstrates in its own quirky little way, is a senseless waste of human resources and lives. We hope that you never have to find out the hard way."

Cave Story on kerronnaltaan vähän vajavainen, mutta pelimekaanisesti ja jaksotukseltaan yksi parhaita metroidvanioita, mitä on tullut vastaan. Musiikit ovat tässäkin iso arvostuksen aihe.

Squaresoftin kulta-ajan pelit (Chrono Trigger ja FF5/6/7) ovat hyvin kiiteltyjä genressään, jota voi luonnehtia lähinnä mahtipontiseksi satuhömpäksi. Näistä ovat muutkin puhuneet, mutta halusin mainita ne lähinnä siksi, että olen aika lailla eri mieltä siitä, miksi ne ovat niin onnistuneita.
Kaikkien pelien pääjuonet ovat pohjimmiltaan keskinkertaista roskaa, joissa tuntematon sankari nousee pelastamaan maailmaa. Oleellista on, että niiden asenne on tämän suhteen täysin läpinäkyvä, vilpitön, ja rempseän optimistinen. Jossakin vaiheessa firmalla oli lähes täydellinen käsitys siitä, millaisilla hahmoilla ja täsmälleen millä vakavuusasteella tällaisia tarinoita pitää kertoa, minkä satoa erityisesti mainitut pelit ovat. Huomionarvoista on, että mielestäni sekä puljun vanhemmat, että uudemmat pelit ovat ratkaisevasti heikompia esityksiä.

Kuten Demon's Souls, myös Dark Souls saavuttaa enemmän sallimalla pelaajalle vähemmän mukavuuksia. Yrityksen ja erehdyksen kautta tapahtuva, raastava ja kaltaiseltani mämmikouralta kovastikin hermoja vaativa eteneminen palkitsee välidemojen ja parempien aseiden sijaan onnistumisen tunteella. Moni peli on tätä vaikeampi tai turhauttavampi, mutta missään en ole nähnyt pelimekaniikan tukevan kokemusta samalla tavoin.

Guardian Legend sekoitti luolastoromppausta ja tyypillistä ylöspäin vierivää räiskintää, eikä yhdistelmää ei ole toistettu sittemmin paremmin. Niukasti parempi kuin Megaman 2, mikä riittää koko NES-konsolin kuninkuuteen.

Loom on omissa kirjoissani Lucasartsin klassikkoseikkailujen kärkipäässä. Nerokas käyttöliittymä ja onnistunut valinta klassisen musiikin suhteen ovat pelin valtteja. Viimeisin ei tietty olisi alkuunkaan toiminut ilman asiaankuuluvaa juonta.

Magic Carpet ja Sacrifice tulevat tässä yhteenniputetuiksi samankaltaisuutensa vuoksi. Yhdistelmät resurssienhallintaa, jumalpeliä, toimintapeliä ja reaaliaikastrategiaa vaativat näpräämistä, mutta yksittäisiä palasia on kuitenkin rajallisesti, mikä tekee pelaamisesta melko leppoisaa. Sacrificessä jopa juoni on kokemisen arvoinen (Magic Carpeteissa sitä ei juuri ole). Niille, jotka tietävät mikä Battlezone (1990-luvun versio, ei alkuperäinen) on, nämä ovat mielestäni paremmin toimivia yritelmiä aiheesta, mutta tankkipeli ei myöskään ole huono.
Joku voisi kertoa, sisältääkö koko genre muita pelejä.

Odin Sphere on mielestäni paras George Kamitanin kynästä tullut peli (GrimGrimoiren strategiaosuuden pelaaminen on sanalla sanoen tervan juomista ja Muramasa Demon Bladen vähäisempi panostus tarinankerrontaan ei ehkä ollut oikea ratkaisu). Pelimekaniikka toistaa itseään, mutta spritetaide on ylittämätöntä ja alkuperäisteoksia lainataan oikeassa määrin ja oikein tavoin. Illuusio perinteisestä näytelmästä viehätti minua kovasti, etenkin avustettuna sopivasti yliampuvalla dramatiikalla. Myös valinta kertoa tarinaa hahmo kerrallaan, kokonaiskronologiasta välittämättä, on erittäin onnistunut.

R-Type -sarja ahtaiden ja hitaiden räiskintäpelien joukossa suurimman vaikutuksen tehnyt jatkumo. Graafinen tyyli ja teemat ovat todella yhtenäisiä, kun taas erilaisten kuolemattomien hävittäjän palasten (bit/force) ansiosta asemoituminen on näissä paljon tärkeämpää kuin suoranainen väistely. Erityisesti R-Type Delta kunnostautuu kaikessa mikä on pelisarjalle oleellista, ollen suurimman kiitoksen arvoinen.

Star Control 2 on jo mainittu pariin kertaan, mutta minulla on silti pakottava tarve alleviivata, että tämä on mielestäni aivan köykäisesti paras koskaan tehty peli. Huumori, kerronta ja saatavilla olevan informaation monimuotoisuus ovat jääneet pitkälti ainutlaatuisiksi. Myös toimintaosio on mainio.

Supreme Commander FA oli ilmestyessään RTS-genren kuningas. Nykyään Starcraftissa on ehkä toimivampi balanssi, järkevämmät konevaatimukset ja isompi yhteisö, mutta FA:n täysin simuloitu taistelu (ammusten lentoradat, ennakko, aito fysikaalinen osumantarkistus) ja kehittynyt käyttöliittymä nostavat sen ylitse muiden. GPG munasi mahdollisuutensa esportsin saralla jättämällä pelin oman onnensa nojaan ja bugit korjaamatta, mutta nyttemmin faniyhteisö pelaa yhä peliä itsetehdyn matchmaking-käyttöliittymän avulla (FA Forever).

Tie Fighter on kuraisesta lisäosastaan, Star Warsista ja nollarealismistaan huolimatta yhä allekirjoittaneeseen suurimman vaikutuksen tehnyt avaruuslento"simulaattori". Freespace 2 pääsee lähelle, mutta Tien alkutehtävien alivoimaiset alukset ja joukon tuoma turva ovat jotakin, mitä ei nähdäkseni ole kunnolla toistettu. Harmillisesti pelin ylivoimaisesti parhaat tehtävät on pian pelattu ja loppupelissä kuollaan tylsyyteen erilaisten superhävittäjien puikoissa.

Touhou-sarja. Luudalla lentävillä loleilla on sormenpäissään taistelulaivan tulivoima, ammuskelu on vähän kuin leikkiä ja lopuksi juodaan teetä. Jepjep. Musiikit ja mekaniikka tekevät kuitenkin pelin, ja samoin kuin Dark Soulsissa, vaikeustaso on viritetty siten, että läpäisy on harjoitusta ja keskittymistä vaativa, mielihyvää tuova saavutus. On mainittava, että luotihelvettiammuskelujen genre ei ole niin esoteerinen kuin äkkiseltään luulisi, ja nipponissa näitä pelejä on joka sormelle ja varpaalle. Merkittäväksi Touhoun tekee mielestäni se, että juuri siinä värikkäät luotikuviot onnistuvat samanaikaisesti olemaan sekä tasosuunnittelua, että tyylikästä visuaalista ilmaisua.

?????? (Turgor / The Void) on venäläisen, hieman kokeilevamman puljun melkein liikaakin yrittävä mustavalkoinen, resurssienhallintapainotteinen toimintapeli. Tällä kertaa taidemasturbaatio kuitenkin toimii, enkä voi olla pitämättä poikkeavasta miljööstä ja erinomaisesta dialogista. Toisin kuin peleissä yleensä, Voidissa hahmot valehtelevat ja johdattelevat pelaajaa omien päämääriensä mukaisesti, eikä missään vaiheessa voi todella olla varma toimivansa järkevästi. Tällainen epävarmuus aiheuttaa stressiä eri tavalla kuin tyypillinen kauhussa käytettävä naamallehyppimissäikyttely. Potentiaalinen kuolema taas on hidasta kitumista, koska mikään pelin uhista ei ole pelihahmon omia elintoimintoja ja värin nälkää vaarallisempi.

Muitakin olisi, mutta nuo tärkeimpinä. Olisi erityisen hauskaa kuulla joltakin muulta Voidin läpäisseeltä, mitä tämä näki pelissä ja missä määrin arvostaa sitä. En todellakaan ole varma, onko positiivinen arvioni siitä pelkkää projisointia.

Poissa Uthen

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #56 : 28.08.12 - klo 17:23 »
c64
1. Bubble Bobble (Veljen kanssa pelaillessa koittaien rikkoa toisen ennätystä pisteissä)
2. Track and field (Niin monta hajonnutta ohjainta tämän takia ja omien ennätysten parantelua)

PC DOS-aika
1. Settlers 1 (Jotkut viikonloput meni tätä kaverin kanssa pelaillessa ja ainoastaan 9 kokonen map kelpas siinä sitten saattoi kestää yli 20 tuntia ennen ekoja kohtaamisia vihujen kanssa. Kyllä muitakin osia tuli pelattua, tosin ei tuntunut niin samalta.)
2. Dungeon Master (tämä peli herätti mielenkiinnon roolipeleihin aikanaan)
3. Transport Tychoon (josta sain innostukseni myöhemmin pelailla Sim Cityjä sun muita näpertely pelejä)

PC WINDOWS-aika
1 UFO: Enemy Unkown (Itselläni myös vielä pelauksessa ja tietty sinne piti tehä aina agentit Dana Scully ja Fox Mulder)
2 HoMM 3 (viikonloppujen kadottaja myös)
3. Diablo 2 (eka kosketus miltä se oikea grindaus tuntuu :D )

Nintendot:
Secret of mana (Jotenkin tämän tarina innoitti pitkän aikaa)
Mega Manit: (Erityisesti 2,3 ja X joiden eeppisiä musiikkeja tulee vieläkin fiilisteltyä tubesta. Tietysti tuli myös hinkattua näitä alusta loppuun älyttömästi)

Poissa Fal

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #57 : 13.11.12 - klo 05:50 »
Olen varmaan myöhässä mut heitänpä oman osanottoni tähän ketjuun näin yöunien puutteessa..

1. Legend of Zelda: Ocarina of Time (http://www.youtube.com/watch?v=nmB9LsIozSQ)
Aika monta tuntia on mennyt tämän pelin parissa. Monta turhautunutta hetkeä etsiessä vielä niitä viimeisiä kultaisia hämiksiä. Vielä yksi heart container jostain.. Legendaarista. Ensimmäinen Zeldapeli, jonka tahkoi läpi alusta loppuun, master questilla ja ilman. Tämän jälkeen pelannut tietysti vanhempia ja uudempiakin (Skyward Sword vielä odottaa, mutta ehkä senkin joskus vielä), mutta OoT vaan oli jotain!

2. Fable. PC:llä ja Xboxilla (ei se 360). Kunnon Hack'n'slashia. Sitä parasta. Aivot narikkaan, katana käteen, jousi olalle ja pätkimään vihollisia! Fable II on ollut nyt viimein ajossa Xbox 360:n puolella. Mukavaa pelattavaa sekin, ihan samaa fiilistä ei kuitenkaan saa...

3. Golden Sun, GBA. Peli on toisten mielestä liian Final Fantasy, toiset ei ole koskaan kuulletkaan. Itse en koskaan oikein pelannut FF:iä, mutta tämä tuli pelattua läpi pariin kertaan. Erikoisesineiden metsästäminen, mukavat pienet luolastot, pikkaisen pohdiskeltavaa. Jatko-osakin oli aika timanttia.

4. Jagged Alliance 2. Taktikointia, optimointia. Niin montaa strategiaa, niin monta tapaa pelata, niin monta kaunista kesäpäivää juoksennellen Arulcossa tappamassa pahiksia. Tippa nousee aina toisinaan yhä linssiin, kun kyseisen pelin Linux-version potkaisee tulille..

5. SpaceChem, aivopähkinä. "Vielä yksi haaste" ja hupsista kello on 8 aamulla. Minne se yö meni? Ja miksi päätäni särkee? Koska suunnittelin hienoja molekyylirakentelulaitteita ja seurasin kiinnostuneesti tarinaa. Mahtava indiepeli. Suosittelen kaikille, jotka tahtovat ottaa mittaa omasta älystään.

6. Black And White. Yleensä pelin ensimmäisen tason loppupuolella huomaan, että käteni on punainen.. Ja lemmikkini juoksee kylän laitamilla syöden satunnaisia kyläläisiä. En osannut koskaan olla kiltti ja armollinen. En paljoa välittänyt siitä miten ihmisten huomion sain. Yleensä tulipallo, joka lentää kylän yli pelottaa ne pienet maalaistollot tarpeeksi hyvin. Mitä sitä turhia lepsuja siunauksia siis tekemään?

7. Day of the Tentacle, Monkey Island, "Point and click". SCUMMVM on edelleen asennettuna koneelle. Ja monta peliä sieltä löytyy. Niin mahtavaa huumoria koko valikoima täynnä.

8. Defence of the Ancients (DotA) ja myöhemmin Heroes of Newerth (HoN). Tuhansia pelejä, niin monta tiukkaa matsia ja helppoa voittoa. Toisinaan tiesti myös tappion karvasta kalkkia, mutta aina ei voi voittaa..

9. DooM. Vähän liian nuorenakin ehkä jo pelattu peli, josta saa edelleen haastetta irti. En ilmeisesti ole tarpeeksi hyvä pelaaja, sillä Nightmare haaste on menossa vasta DooM II tasolla 16..

10. Fallout, roolipelien kärkinimiä. Ykkönen tahkottu useaan otteeseen läpi. Kakkonen jäänyt aina vähän vaiheeseen.. Kaverini oli jostain saanut tämän pelin aikanaan käsiinsä ja totesi, ettei hänellä ole intressiä. Ojensi levyn ja viikkoa myöhemmin oli ensimmäinen läpipeluu suoritettu.

Monia, monia mahtavia pelejä jäi mainitsematta. Nämä tarinat jääkööt toiseen kertaan. Monia nostalgisia hetkiä on jätetty mainitsematta, mutta onneksi muutamat aiemmat ovat jo pari tärkeää maininneetkin.

Oma lempitekemiseni minkä tahansa pelin kanssa, missä saat tehdä itse hahmosi, on tehdä jotain, joka toimii huonosti ja on vaikeaa. Diablo 2? "Grim Reaper" necromancer ilman summoneita. Ainut sallittu ase: scythe. Fallout? Hahmo ilman älykkyyttä. Hyvä kun osaa puhua! Joku toinen peli? Osaat ehkä jatkaa jo tästä.
« Viimeksi muokattu: 13.11.12 - klo 05:53 kirjoittanut Fal »

Poissa Masa88

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #58 : 13.11.12 - klo 10:12 »
Nonii, nyt kun Fal olet pelannut Ocarina of Timen MAster questilla ja normina läpi, niin on aika kokeilla Über challengea!  ;)

Säännöt siihen
(click to show/hide)

Ja sitten Topicciin (Tosin en kymmentä kappaletta löytänyt):

1. Zeliard
Oma lapsuudensuosikkipeli, jonka vasta muutama vuosi sitten pääsin läpi :D Joko mie oon surkee taikka sitten peli on haastava. Tosin, en ole sitä jatkuvasti pelannut sinä aikavälinä.

2. Super Mario 64
Tämä lähinnä siksi että se on ensimmäisen konsolini ensimmäinen peli. Toisin kuin vanhemmat super mariot, tässä on 3D maailmat ja tähtiä kerätään että päästään linnassa eteenpäin kuolemattomuuden sijaan.

3. LoZ: OoT
Samalla linjalla ollaan Falin kanssa, paitsi että kaikki syrämenpalat on jo kerätty, mutta Skulltulloja puuttunee vielä reippaasti. OoT ja Master Quest suoritettu, über challengessa vasta ekaan temppeliin pyrkimässä.

4. Tales of -pelisarjan pelit
Näistä en ole kuin Vesperian ja Symphonian pelannut läpi, mutta ne eivät tuottaneet pettymystä. Kaikista muista (tai ainakin suurimmasta osasta) RPG-peleistä Tales of -pelisarjan pelit erottaa Real Time -taistelumekaniikka.
Deck lists and tournament results are like guns and killing people. The fact that you managed to kill somebody isn't proof that your gun is the best.

Poissa höpömies

Vs: Top-10 elämäänne suuresti liikuttaneet konsoli/pc-pelit.
« Vastaus #59 : 13.11.12 - klo 13:40 »
Jaa a, nämä eivät ole missään arvo/paremmuus järjestyksessä.

1. PES, eritoten Pes 2006 PS2:selle. Hävisin kaverille satoja euroja, kun hakattiin joka päivä. VITTU!

2. Heroessit, toki tuo maaginen HoMM3 jota useat työpäivätkin on tullut pelattua. (palkallisesti)

3. Tony Hawk. Sai tyttöystävän aikanaan hyvin äkäiseksi.

4. NHL 2010-2012. ^ Ajoi tyttöystävän pois.

5. CS:Source. Sori kaikki og miehet, mutta en koskaan fiilannu 1.6:sta.

6. Falloutit. Kermaa, ei voi ylistää liikaa.

7. Tulihan sitä pokemonia pienenä miehenä hakattua paljonkin, kaverit pelaa vieläkin! Ite tipahdin kärryiltä ku tuli yli 150 pokemonia.

8. C&C Red Alert ja Tiberian Sun. Oujee. Nassikkana oli hauskaa.

9. Skate 3 Meinas unohtua.

10. DUCK HUNT!


Ookke, nyt ei vaan tuu mieleen enempää.
Do not condemn the judgement of another because it differs from your own. You may both be wrong.