Politiikka onkin yleensä ollut: "toisen paske on toisen aarre." Harvemmin on joutunut draftista lähtemään ilman minkäänsortin EDH-käyttistä edes. Pelin vuoksi meillä tätä pelataan, ei kukaan oikeasti halua sitä avaamaansa mindsculptoria tms. laittaa siihen palkintopinoon kuitenkaan, vaan lähtee mielummin kävelemään draftista ulos arvolappuineen.
t: kouvola-hörhö
Siis jos on aluksi sovittu, että kaikki avatut raret pistetään arvontapinoihin tai palkintopooliin, niin eihän silloin kenelläkään ole asiaa lähteä draftista pois palauttamatta draftattuja rarejaan.
En myöskään käsitä sitä, että miksi itse avattu pussi koettaisiin jotenkin omaksi. Vaikka toisi draftiin omat pussinsa, niin kyllä ne kortit muuttuvat koko draftipodin yhteiseksi pikkaaja saa pitää -periaattella (plus mahdolliset rarejen uudelleenjaot turnauksen jälkeen). Tuntuu turhalta effortilta se, että kirjoitetaan jotain avattuja rareja ylös, kun sama asia hoituu sillä, että turnauksen jälkeen arvotaan jokaiselle se kolme rarea.
Myöskin tuo mitä luma sanoi kombinaatiosta rarepalkinnot+avatun raren varaus.
Olen kyllä itse äärimmäisen tyytyväinen Tampereella käytössä olevaan tapaan, jossa raret pistetään palkintopooliin, mutta pikatut foilit saa pitää. Hyvänarvoisia foileja aukeaa sen verran harvoin, että ne eivät vääristä itse draftikokemusta juuri ollenkaan, mikä on taas ongelma siinä systeemissä, missä pidetään kaikki pikatut kortit. Non-foilit raret ja mythicit sitten laitetaan draftin jälkeen podien kesken jakoon pelaajien sijoitusten mukaan niin, että ensimmäiseksi sijoittunut poimii yhden, toiseksi sijoittunut toisen jne. Tällöin yleensä myös se 0-3-tyyppi saa vielä ainakin yhden järkevän kortin samalla kun hyvin pärjänneet pelaajat saavat oikeasti jotain vastinetta menestykselleen (10 :n drafteissa kun ei ole pussipalkintoja).