Poromagia

Kirjoittaja Aihe: G/W Aggro  (Luettu 3393 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juzam Djinn

G/W Aggro
« : 28.10.12 - klo 21:00 »
Postataas tää nyt tänne niin saadaan jotain elämää tänne standard boardille. Eli seuraavalla listalla pääsin tänään gamedayssa top-4:

8x Forest
5x Plains
4x Temple Garden
4x Sunpetal Grove

4x Avacyn's Pilgrim
4x Arbor Elf
4x Loxodon Smiter
4x Silverblade Paladin
4x Sublime Archangel
3x Wolfir Silverheart

4x Rancor
4x Selesnya Charm
3x Faith's Shield
3x Call of the Conclave
2x Ajani, Caller of the Pride

Sideboard:
3x Rest in Peace
3x Oblivion Ring
3x Centaur Healer
3x Triumph of Ferocity
2x Sigarda, Host of Herons
1x Ulvenwald Tracker

Vielä "lyhyesti" turnauksesta ja match-upeista (muistin varaisena, en tehnyt muistiinpanoja):

Match 1. Jund midrange (2-0)

Game 1: Voitan nopan ja vastustaja pitää hitaamman käden koska ei tiedä mitä pelaan. T1 Pilgrim, T2 Smiter, T3 Paladin ja Smiterille Rancor, ajetaan 12 ja T4 vastustaja scooppaa eikä ole pelannut vielä yhtään spelliä.

Game 2: Pidän seiskan jossa ei ole manamiestä. Pelaan 2. vuorolla Call of the Conclaven. Vastustaja passaa manat auki edelleen castaamatta mitään. Pelaan T3 Rancorin centaur tokenille johon vastauksena tulee Abrupt Decay. Faith's shield antaa tokenille prot black ja sitten ajellaan. Jundille tyypilliset poistot alkaa viuhumaan ja kentälle valuu Thragtusk kumppaneineen. Silverblade Paladin ja Loxodon Smiter kuitenkin saa hakattua pöydän tyhjäksi. Itse kämmäilin Ajanin kanssa kun yritin pelata Abrupt Decay:n ympäri ja laskin damaget väärin. Laitan rancoroidulle ja silverbladen kanssa pairatulle smiterille counterin kun vastustajalla on olivia tiskissä ja 5 manaa pystyssä, sen sijaan että olisin antanut doublestriken ja flyingin. Vastustaja pingaa olivialla tietysti silverblade paladinin ja vaihtaa smiterin kanssa ja jää tramplen jälkeen yhteen lifeen. Pelaan Sigardan ja annan sille counterin Ajanilla jotta se kestää blockia Thragtuskia. Vastustaja pelaa lisää Thragtuskeja ja poistoa ja saa lopulta Ajanin pois. Minä top-deckaan toisen Rancorin ja ajelen letaalit Olivian yli.

Match 2. G/W Midrange (2-0)

Game 1. Voitan taas nopan ja smiterit, rancorit ja selesnya charmit viuhuu. Vastustaja on kokoajan vuoron jäljessä ja joutuu chumppailemaan centaur tokeneilla. Rootborn Defenses yllättää, mutta charmilla saan tilanteen pelastettua. Lopulta ajelen miehillä yli.

Game 2. Oli oikeastaan samanlainen, mutta vastustaja ajoi pari ekaa vuoroa T2 smiterilla ja olin itse puolustuskannalla. Vastustajan pakka on kuitenkin hieman budjetoitu ja nostelen paremmin joka sitten riitti voittoon.

Match 3. Jund midrange(1-2)

Game 1. Vastustaja voittaa nopan ja pelaa ensimmäisten vuorojen aikana kaksi Farseekia sekä Rakdos Keyrunen ja poistoa miehiini. En oikeastaan muista mikä mulla kusi (mulligoin muistaakseni viiteen landikusun vuoksi), mutta Olivia + Thragtuskit piti pöydän controllissa enkä saanut ajeltua tarpeeksi ja sitten hävisin.

Game 2. Mulligoin viiteen ja pidän käden 3x land, pilgrim ja rancor. Nostelen pelkkää kaasua ja taidan lopun hoitelee rancoroitu Sigarda.

Game 3. En muista tässäkään matsissa, että mikä kusi (tais olla manat). Kello ei riittänyt vastustajan poiston ja hitaan käden vuoksi enkä saanut pöydästä Garruk Relentlessia pois joten lätty lätisi.

Match 4. Bant Control (1-2)

Game 1. Saan hyvän käden ja ajelen pois. Vastustaja missaa terminuksen miracle triggerinsa (laittaa lapun käteen sen sijaan että näyttäisi) ja häviää siihen.

Game 2. Lukuisien poistojen jälkeen minulla on pöydässä Ajani ja Avacyn's Pilgrim. Luulen, että vastustajalla on 7 lifea (en muistanut vasta pelattua centaur healeria enkä jostain syystä kehdannut katsoa life totalia?) ja annan pilgrimille double striken ajanille ja buffaan Selesnya Charmilla. Käteen jää tietysti musta pekka kun vastustaja jääkin mukavasti kahteen lifeen ja ajelee centaurille Ajanin pois ja lopulta minutkin.

Game 3. Pidän tosi paskan seiskan, en tiedä miksi (laitetaan vaikka väsymyksen piikkiin) ja vielä manat kusi. Ensimmäinen play mulla tais olla vuorolla 3 tai 4. Luonnollisesti ei kello riittänyt ja turpiin tuli.

Match 5. GW Midrange

Game 1. Voitan nopan ja ajelen letaalit yhdistelmällä Sublime + Smiter + Silverblade + Rancor. Vastustajalla taisi kusta värilliset manat (vain 1 valkea mana).

Game 2. Jään kahteen landiin ja kahteen pilgrimiin jumiin. Vastustaja ajelee ja itselläni on käsi täynnä kaasua mutta joudun vaan chumppailemaan kun en ehdi pelata mitään. Lopulta Armada Wurm tulee tiskiin ja päästää minut tuskistani.

Game 3. Saan nutsit, vastustajalla muistaakseni kusi taas ja ajelen letaalit aika nopeasti.

3-2 Swississa riittää niukasti Top-8 pääsyyn.

Top 8 - Izzet Control (2-0)

Game 1. Vastustaja aloittaa, mutta pelaa land-go. Pelaan itse 2. vuoron centaur tokenin ja kolmannen vuoron Paladinin. Neljännellä vuorolla vastustaja tap-outtaa ja pelaa Talrandin. Pelaan tupla Selesnya Charmin ja ajelen 18 naamaan.

Game 2. Pelaan 2. vuoron Rest in Peacen joka tuhoaa vastustajan deckin aika perusteellisesti (pelaa paljon flashback loitsuja + burning vengeancet yms.). Pelaan miehiä jotka vastustaja polttaa. Saan aloituskäteen Sigardan ja pelin aikana tuli monta kohtaa jossa olisin voinut sen pelata, mutta pelkäsin counterspellejä joten passailin ja odotin. Lopulta vastustaja pelaa Talrdanin jonka Oblivion Ringaan ja sitten pelaa viimeisen spellinsä joka on Searing Spear. Tässä vaiheessa pelaan Sigardan ja sille rancorin ja ajelen pois. Oli kuulemma saidannut counterit ulos ja ainut voittokeino rest in peacen jälkeen oli Talrand joka sai ringista.

Top 4 Bant Control (1-2)

Game 1. Vastustaja aloittaa ja saa sweepereiten ja Thragtuskien avulla lopulta stabilisoitua kahteen lifeen johon sitten jää ja ajelee minut pois.

Game 2. Pidän 1-lander käden jossa on kolme pilgrimia ja Triumph of Ferocity. Olen pitkään yhdessä landissa ja pelailen Pilgrimeita. Saan Ferocityn kentälle ja laputtelen sillä ja lopulta ajelen pois kun vastustajalla floodaa.

Game 3. Vastustaja stomppaa minut täydellisesti. Pelin aikana koin muistaakseni 2x Terminus ja 2x Supreme Verdict + Sphinx's Revelation seiskalla.


Mitä muutoksia itse tekisin tällä hetkellä deckiin? Varmaan tilaa pitäisi tehdä kahdelle Gavony Township:ille, että saisi landcountin nostettua 21:sta 23:een ja samalla saisi jotain tekemistä manalla. Tai mahdollisesti joko forest / plains + 1 Township. Sideboardia pitäisi myös miettiä, gravehatena on Rest in Peaceja jotka vastaamattomina tietysti lopettaa gravepelleilyt tykkänään. Valitettavasti myös oma Rancor huonontuu huomattavasti. Vaihtoehtoina voisi olla esim. Purify the Grave tai Tormod's Crypt.

Match upeista sen verran, että UWx controllit on pahimpia. Erityisen paha oli tämä Bant jota vastaan jouduin pelaamaan kahdesti. Tyypillisten UW-controllin pahojen korttien (sweeperit, azorius charm, planeswalkerit) lisäksi decki pelasi vielä Thragtusk + Restoration Angelia. Yleensä en voi voittaa ellen nosta nutseja ja vastustaja ei pysty vastaamaan (T3 verdict on yleensä aika hyvä vastaus). Jos pelaan vähän miehiä, kello ei riitä. Jos pelaan paljon niin ne lähtee pakan alle tai gravelle kerralla. Triumphi on hyvä kortti yleensä controllia vastaan, mutta bantilla on sen verran miehiä joilla on korkea power niin ei silläkään saa aina laputettua.

Jund on varmaan vähän minun hyväksi, mutta jos jokin kusee alussa niin harvemmin enää peliin pääsen mukaan

GW-mirrorit yleensä voittaa aloittaja jos kummallakin nousee yhtä hyvin. Selesnya Charmit ja Faith's Shieldit on aika all-stareja näissä match upeissa. Oma buildini voittaa nopeammin kuin muut GW deckit, mutta häviää sitten jos peli venyy pitemmälle.

Mono Red on yleensä suhteellisen helppo matsi. Omat miehet on sen verran isoja, että menee paljon polttoa niihin. Kun poltot on pelattu niin mono redin pienet miehet jää helposti jalkoihin. Rakdos aggro on vähän pahempi, se kun pelaa Dreadboreja ja mahdollisesti myös Ultimate Priceja. Laadukkaampaa poistoa siis, mutta yleensä ottaen ei mitään kovin vaikeita matseja. Omalla deckilläni on paremmat miehet, punaisella enemmän sitten poistoa ja reachia.

Kuopion meta oli suurinpiirtein seuraavaa: 17 deckiä, joista 6x GW, 3x Jund, 2x UWx control, 2x Izzet control, 1x BG zombies, 1x defender combo ja 1x mono red. Viimeistä en muistaa kuollaksenikaan. Top-4 oli 3x GW deckiä ja turnauksen voitti Bant control.

Kämmäiltyä tuli koko rahan edestä, mutta olipahan hauskaa. Palkintopusseista tulleella tombillakin sai rahat takaisin.

Poissa Korento

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #1 : 28.10.12 - klo 21:29 »
Mahtavaa, kun olit pelkän dekin listaamisen sijaan jaksanut kirjoittaa turnausraportinkin.

Pakka näyttää hyvältä ja varsin nopealta, mutta kaipaisiko se jotain kakkosdroppeja Call of the Conclaven (joita muuten pelaisin suoraan neljää) seuraksi? Selesnya Charmeja en ihan suoraan laskisi kakkosdropeiksi, kun ovat yleensä parempi poistoina tai tramplettajina esim. double striken kanssa. Knight of Glory ja Strangleroot Geist ovat ainakin varteenotettavia vaihtoehtoja. Nythän tilanne on meilkein se, että tarvitset ensimmäisen vuoron manadorkan, että pakka viuhuu kunnolla.

Kuten sanoit tämä huutaa kahta Gavony Townshippiä, jolloin manamiehetkin pääsee kunnolla ajelemaan, jos peli sattuu venähtämään.

Poissa juZob

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #2 : 29.10.12 - klo 02:13 »
Miksei tässä ole Dryad Militantia? En siis tiedä pitäisikö edes olla.

Se ja Strangleroot Geist olisi ainakin aggroisia

Poissa Juzam Djinn

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #3 : 29.10.12 - klo 08:11 »
Geistejä pelasin ennen Conclaveja ja ainakaan takaisin päin en ole vaihtamassa. Centaurit väistää kivasti mm. pilarin johon geistin pelit loppuu tykkänään. Kumpikin "mirror" deckeistä pelasi geistejä ja ne oli aina vaan huonoja, ennen undying triggeriä eivät voineet edes treidata oikein minkään kanssa. 3/3 on yllättävän hyvä keho tällä hetkellä ja se on oikeastaan sellainen minimi jos miehellä on tarkoitus ajella. Tietyissä match upeissa Selesnya Charmin knightia tulee tosin yllättävän usein käytettyä vastustajan endissä vuorolla 2 jos ei manamiestä ole. Esim. UWx controllia vastaan charmin muut kyvyt ei ole kovin relevantteja. Ylipäätään 1-toughness miehien pelaamista haluaa välttää kun formaatissa on sellaisia kortteja kuin Electrickery, Golgari Charm, Flames of Firebrand ja Curse of Death's Hold. Decki oli aiemmin G/W Humans ja se oli huono decki nimenomaan sen takia, että kentälle piti saada paljon miehiä että dekki teki jotain ja ne sitten kuoli noihin aiemmin mainittuihin kortteihin.

Sanoisin, että moni omista häviöistäni johtui siitä, että mulligoin huonosti eikä kakkosdroppien puutteesta. Hitaat kädet pitää mulligoida aggressiivisemmin. Pidin monta löysää seiskaa. Kuitenkin taisin kolme peliä voittaa mulligoituani viiteen ja vielä yksi näistä taisi olla drawilta, ellen ihan väärin muista.

Manat (värit) pakassa pissii yllättävän usein. Monesti saattaa vuorolla 2 tarvita 2 vihreää ja vuorolla 3 sitten 3 valkoista. Plainseja ei haluaisi liikaa pelata, niitä kun ei voi untappailla Arborilla ja aloituskäteen haluaa aina joko Temple Gardenin tai Forestin.

Geistejä voisi tietysti kokeilla vielä ja cutata noita kalliimpia kortteja. Wolfirit ei ainakaan vakuuttanut, yleensä matsit oli jo ohi ennen kuin niitä pääsi pelaamaan ja jos pääsi niin ne imi poiston suoraan. Tietysti aika suuri vaikutus oli match upeillakin, varmasti muita aggroja vastaan voisivat olla parempia. Wolfir Avengereita olen myös harkinnut kokeilevani, flashi miehellä kun on hyvä ability formaatissa jossa on suht paljon sorcery speed poistoja. Midgamessa regenaraatiokin on ihan jees jos peli sinne venyy, vaikka yleensä sinne ei tällä pakalla haluaisi mennä.

Poissa Yms

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #4 : 29.10.12 - klo 08:30 »
Sanoisin että ländimäärä kannattaisi kokeilla nostaa vaikka 23:meen. Curve jatkaa kuitenkin aina viiteen asti, vaikkakin suurimmalta osalta loppuu kolmeen. Saattaisi helpottaa oikean värin saamista.
Lightning Bolt, when cast,
Deals three damage to target
Creature or player.

Poissa Juzam Djinn

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #5 : 29.10.12 - klo 08:40 »
Sanoisin että ländimäärä kannattaisi kokeilla nostaa vaikka 23:meen. Curve jatkaa kuitenkin aina viiteen asti, vaikkakin suurimmalta osalta loppuu kolmeen. Saattaisi helpottaa oikean värin saamista.

Tämä olisi tarkoituksena, kuten aloitusviestissänikin taisin jossain kohti mainita. Townshippeja haluaisin laittaa sisään myös, mutta ne eivät oikein värien kanssa auta. Itse asiassa eilen vielä luulin että deckissä oli yksi foresti enemmän, mutta illalla dekkiä katsoessani ei landeja tosiaan ollut kuin 21, joka sinällään selittää vähän että miksi niiten landien kanssa oli ongelmia.

Poissa Wintersmith

  • Tampere
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • The Guilds of Ravnica Will Destroy Each Other
Vs: G/W Aggro
« Vastaus #6 : 29.10.12 - klo 14:04 »
Kiitos raportista! Jotain samansuuntaista pakkaa muhii ajatuksissa. Miten Sublime Archangel toimi pakassa?
Oliko välttämätön, jotta pakka toimisi?
« Viimeksi muokattu: 29.10.12 - klo 14:40 kirjoittanut Wintersmith »

Poissa Juzam Djinn

Vs: G/W Aggro
« Vastaus #7 : 30.10.12 - klo 10:21 »
Kiitos raportista! Jotain samansuuntaista pakkaa muhii ajatuksissa. Miten Sublime Archangel toimi pakassa?
Oliko välttämätön, jotta pakka toimisi?

En sanoisi että olisi "välttämätön", mutta jos et niitä pelaa niin varmasti erilainen decki tulee olemaan. Suositumpi ja "vakaampi" arkkityyppi deckistä onkin sellainen, joka ei Sublimeja pelaa vaan esim. Thragtuskeja ja Restoration Angeleita.

Sanoisin, että omien testailujeni perusteella Doublestriken antaminen on tärkeämpää kuin Sublimen Exalted boostit. Joskus tietysti sama olento saa molemmat, jolloin kerralla ajetaan letaalit. Silverblade Paladin, Loxodon Smiter, Rancor ja Selesnya Charmit oli meikäläisellä ainakin yleensä ne jotka yleensä likaisen työn hoiti. Sublimella taisin pelin tai kaksi voittaa koko turnauksen aikana. Sama juttu Silverheartin kanssa. Ajaneita pelasin vain kahta, eikä nekään yleensä mitään älyttömän hyviä olleet mutta käytännössä Paladiinit 5 ja 6.

Sanoisin, että pakan runko on nuo ylhäällä mainitsemani 4 korttia (Paladin, Smiter, Rancor, Charmit) + 8 manamiestä ja siitä lähdetään rakentamaan mieleiseen suuntaan. Wolfir Avengereita itse aion testata tulevaisuudessa, ovat sen verran hyviä noita sweepereitä vastaan. Faith's Shieldit olivat myöskin tosi hyviä ja vaikka sellaista ei käteen osunut niin vastustaja joutui aina sellaisen ympäri pelaamaan kunhan oli sen pakassa nähnyt.