Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Mtg:n opettaminen aloittelijalle  (Luettu 4293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Zerdan

Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« : 19.03.13 - klo 13:45 »
Tarkoituksenani on opettaa ystävälleni, joka ei ole kovin tottunut peleihin, MTG:tä. Olen ajatellut että opetan pelin vähän kerrallaan, aloittaen perusteista ja jatkaen pikkuhiljaa vaikeampiin asioihin.

Aluksi kerroin hänelle maailmasta, syystä miksi taistellaan ja miten se toimii, oman näkemykseni mukaan. Lopuksi kysyin mitkä värit hän valitsee mieluiten ensin selittäen eri värien merkitykset. Hän valitsi Valkoisen ja sinisen. Kysyin mikä lopuista väreistä on mieluisin, ja hän valitsi vihreän.

Tarkoitusena on että teen 2 pakkaa jotka alkaa hänen 2 pääväriä vastaan 2 väriä jotka hän vähiten mieluiten halusi.  Opetan ensin eri kortti tyypit yksi kerrallaan ja siitä syystä lisään niitä aika paljon edelliseen pakkaan poistaen samalla vanhan tyyppisiä kortteja.
Ainakun +X puolet lisää molempia värejä. Itse otan vihreän deckkiini ehkä jo levelillä 2, jotta hän näkee eri värien hyviä ja huonoja puolia.

Level 1:
Molemmille deckit jossa on 2 väriä, Basic landejä 24 eli 12 molemmilta väreiltä ja 36 vanilla creaturea converted mana cost 1kkösiä 6 eli 3 molempia värejä, 2:ta 6, 3sta 8, 4sta 6, 5sta 4, 6sta 4 ja 7aa 2ksi.
Tässä vaiheessa opetan vuoro järjestystä ja combatin perusteita. untap, draw, main phaset ja combat.

Level 2:
-2 basic land, -18 vanilla creatures +4 artifact creatures
+4 mana artifacts, +16 creatures with 1 keyword ability -4 artifact creatures

Level 3:
-2 creatures with keyword ability, -2 mana artifacts ja -4 Vanilla creatures, -4 Basic Land
+8 Enchantment(Aura), +4 Nonbasic land

Level 4:
-4 Enchantment(Aura),-12 other creatures
+8 Sourceries,+8 creatures with 2 abilities

Level 5:
-2 Enchantment(Aura), -4 Sourceries, -2 Creatures
+8 General Enchantments,

Level 6:
-2 Sourceries, -4 General Enchantments, -2 Creatures
+8 General Artifacts

Level 7:
-2 General Enchantments, -4 General Artifacts, -2 Creatures
+8 Artifact Equipment

Level 8:
-4 Artifact equipments, -2 General Artifacts, -2 Creatures
+8 Instants

Jos jollakin on ehdotuksia, miten järjestystä kannattaisi vaihtaa tai mitä puuttuu, omia kokemuksia muille mtg:n opettamisesta saman kaltaisella tyyliillä. Kertokaa palautetta otetaan vastaan.

Poissa Nastaboi

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #1 : 19.03.13 - klo 14:33 »
Itse laittaisin sorceryt mukaan jo vaiheessa 1, koska muuten pelit eivät ykkösvaiheen pakoilla pääty koskaan alati kasvavan liha-armeijan vain tuijotellessa toisiaan. Samasta syystä ukoilla kannattaa olla muutama keyword ability (flying, trample, vigilance) ihan jo pelin mielekkyyden kannalta.
Lainaus
[09:36] <Saimu> ei deckin tarvii voittaa nopeasti
Lainaus käyttäjältä: jkk
it's adorable when Sami Häggkvist's opponents think they have a good matchup. Because it never, ever is.
HW
OM

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #2 : 19.03.13 - klo 14:37 »
Missä kohtaa opetat flash-creaturet? Kun serkuilleni opetin niin kesti ikuisuus saada heidät tajuamaan mitä se meinaa

Poissa tekintakka

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #3 : 19.03.13 - klo 15:03 »
Tämähän näyttää ihan kelvolliselta järjestykseltä, mutta (sorcery) poistot laittaisin jo levelille 1.

Itse olen opettanut magicin pelaamista aloitteleville kavereille lähinnä samalla tavalla kuin olen itse oppinut nuoruudessa: stackia ei katsota tarkalla silmällä aloittelevan pelaajan kohdalla ja hän saa ottaa "eiku"-tilanteissa takaisin vaikka koko vuoronsa. Tämän lisäksi on kannattavaa aina selostaa miksi jokin peliliike (opettajan tai oppilaan) on pelitilanteen kannalta hyvä / huono / sääntöjen vastainen ja loput (stategiat, keywordit jne.) tuleekin tämän jälkeen omalla painollaan.

Poissa Rancid-

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #4 : 19.03.13 - klo 15:24 »
Oma kokemus: opetin itse tässä vastikään perusjutut omalla SM-2011 goblin-pakallani about näin:
1) goldfishaan ja selitän seikkaperäisesti mitä tapahtuu, eli ihan tyyliin "vuoron alku, untap, nostetaan kortti, mennään mainiin" jne.
2) kaveri goldfishaa edelliskohdan tapaan seikkaperäisesti ohjattuna
3) kaveri goldfishaa omatoimisesti ja kysyy, jos jokin asia on epäselvä
4) pelataan käsikortit avoinna toista suhteellisen yksinkertaista pakkaa (tässä tapauksessa Monon SM-2011 Valakut) vastaan, pohditaan mitä kannattaisi tehdä missäkin vaiheessa ja miksi
5) pelataan käsikortit piilossa "oikeita pelejä"

Duels of the Planeswalkersin co-op-pelaaminen on myös osoittautunut kohtuullisen hyväksi tavaksi, tosin modoon tottuneena unohdan itse koko ajan pysäyttää kellon kun pitäisi tehdä tai selittää jotain.

Vastaan tuli aika pian myös "milloin mä saan pelata instantteja" -tyyppisiä kysymyksiä, jolloin stack+priority-kombon selittäminen läpikotaisin vaikutti toimivalta tempulta. Homma meni siis näin:

- "Aina kun mä sanon että passaan priorityn, vastaat mulle että passaan priorityn."
- "OK."
- "Untap step, untapataan permanentit. Upkeep, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "Draw step, nostan kortin, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "Precombat main phase, pelataan ländi, passaan priorityn."
...jne...
- "End step, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "No niin, eli kaikissa niissä vaiheissa, missä sanoit passaavas priorityn, olisit voinut castata instantin."

Muuten isoin juttu on varmaan juurikin se, että aloittelevan pelaajan pitäisi päästä pelaamaan itse mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman paljon. Perusasioiden oppimisen jälkeen sieltä varmaankin alkaa sitten niitä kysymyksiä sadella sitä mukaa kun uusia asioita kävelee vastaan.
Lainaus
TES uses Ad Nauseam more often and ANT uses Past in Flames more frequently.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #5 : 19.03.13 - klo 16:01 »
Miten olisi semmoinen idea, että sorceryt tai instantit sekä permanentit ovat mahdollisimman pian mukana? Tuohon erotteluun kiteytyy kuitenkin lopulta todella tärkeä osa Magiciä. Kaikesta muusta monimutkaisuudesta voisi kokeilla tinkiä tuon hyväksi. Jättää vaikka enchantmentit yleensä, aurat, equipmentit ja vaikka activated abilitytkin suosiolla myöhemmälle.

Näin päästään käsiksi kahteen todella tärkeään oivallukseen. Joitakin asioita saa pelata kerran - joistakin on jatkuvasti hyötyä. Joitakin asioita voi tehdä "temppuina" - vastauksena vastustajan tekemisiin. Maasysteemin ja pakanrakennussysteemin lisäksi, taidanpa väittää, nämä "ovat Magic".

-- Nute
Oulu

Poissa nikoh

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #6 : 19.03.13 - klo 17:34 »
Vuoron eri vaiheet kannattaa kirjoittaa ihan paperille.

Yksinkertaiset sorceryt ja instantit voi olla heti alussa, kuten lightning bolt ja ponder.

Yksinkertainen sääntö aloittelijalle: Instantteja voi käytännössä käyttää koska tahansa omalla vuorolla ja vastustajan vuorolla aina vastauksena johonkin tapahtumaan.

Tärkeä asia minusta on yrittää saada aloittelija lukemaan itse kortteja, eikä aina kysymään mitä tää tekee ja kannattaako tää laittaa. Tietysti vinkkejä tarvitaan, mutta harjoittelu menee äkkiä siihen, että opettaja pelaa itseään vastaan ja oppilaalla on aivot narikassa.

Poissa Wrakis

  • Kuopio
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Karplusan Forest, punaista, Birds of p... Eiku vit
Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #7 : 19.03.13 - klo 17:46 »
Tärkeä asia minusta on yrittää saada aloittelija lukemaan itse kortteja, eikä aina kysymään mitä tää tekee ja kannattaako tää laittaa.
Aamen tälle. Heti kun oppilas oppii "lukemaan", niin opettaminen on paljon helpompaa.

Poissa Thaurwylth

  • Oulu
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Vastaan yks.viesteihin vain sähköpostitse!
Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #8 : 19.03.13 - klo 18:58 »
Yksinkertaiset sorceryt ja instantit voi olla heti alussa, kuten lightning bolt ja ponder.

Hnmm, mie kyllä kokeilisin ensin jonkin aikaa pelkillä sorceryillä. Mutta instantit heti mukaan, kun vain suinkin mahdollista. Mie väitän, että sille on syynsä, miksi Portal todettiin lopulta huonoksi tavaksi tehdä aloittelusarjoja.

Tärkeä asia minusta on yrittää saada aloittelija lukemaan itse kortteja, eikä aina kysymään

Hooo! Toden totta! Yksi tärkeä taito on vielä se, ettei lue sellaista, mitä korttiin ei ole kirjoitettu, tai noudata sääntöjä, joita ei ole olemassa. En tosin tiedä, missä vaiheessa oppimista siihen kannattaa alkaa panostaa.

-- Nute
Oulu

Poissa sax

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #9 : 19.03.13 - klo 20:42 »
Vuoron eri vaiheet kannattaa kirjoittaa ihan paperille.

Tää on hyvä neuvo. Siihen paperiin voi sitten ajan kuluessa tehdä muitakin muistiinpanoja esim. koska voi pelata instantin.
"He wished for a deck, but not for the skill to play it."

Poissa Zerdan

Vs: Mtg:n opettaminen aloittelijalle
« Vastaus #10 : 20.03.13 - klo 01:16 »
Vuoron eri vaiheet kannattaa kirjoittaa ihan paperille.

Tää on hyvä neuvo. Siihen paperiin voi sitten ajan kuluessa tehdä muitakin muistiinpanoja esim. koska voi pelata instantin.

Itse asiassa miettiny että teen erillisen lapun jossa on just nämä eri kohdat vuoroista ja sen lisäksi selitykset esim kaikille keywordeille ja muutakin mahdollista avustavaa tietoa, toi esim on hyvä että millon instantit voi pelata.

Yksinkertaiset sorceryt ja instantit voi olla heti alussa, kuten lightning bolt ja ponder.

Hnmm, mie kyllä kokeilisin ensin jonkin aikaa pelkillä sorceryillä. Mutta instantit heti mukaan, kun vain suinkin mahdollista. Mie väitän, että sille on syynsä, miksi Portal todettiin lopulta huonoksi tavaksi tehdä aloittelusarjoja.

Tärkeä asia minusta on yrittää saada aloittelija lukemaan itse kortteja, eikä aina kysymään

Hooo! Toden totta! Yksi tärkeä taito on vielä se, ettei lue sellaista, mitä korttiin ei ole kirjoitettu, tai noudata sääntöjä, joita ei ole olemassa. En tosin tiedä, missä vaiheessa oppimista siihen kannattaa alkaa panostaa.

-- Nute
Oulu
Samaa mieltä Sourcereistä ja luultavasti instanttien käyttö muutenkin helpompi alottaa helpoilla lapuilla eli laputusta ja muuta yksinkertaista.

Tärkeä asia minusta on yrittää saada aloittelija lukemaan itse kortteja, eikä aina kysymään mitä tää tekee ja kannattaako tää laittaa.
Aamen tälle. Heti kun oppilas oppii "lukemaan", niin opettaminen on paljon helpompaa.

Tämä tärkeää vasta kun oppilas on "koukussa" peliin eka mielestäni tärkeämpää ymmärtää perusteet. varsinkin kun oppilaallani ei ole vahvaa pelaajan menneisyyttä

Miten olisi semmoinen idea, että sorceryt tai instantit sekä permanentit ovat mahdollisimman pian mukana? Tuohon erotteluun kiteytyy kuitenkin lopulta todella tärkeä osa Magiciä. Kaikesta muusta monimutkaisuudesta voisi kokeilla tinkiä tuon hyväksi. Jättää vaikka enchantmentit yleensä, aurat, equipmentit ja vaikka activated abilitytkin suosiolla myöhemmälle.

Näin päästään käsiksi kahteen todella tärkeään oivallukseen. Joitakin asioita saa pelata kerran - joistakin on jatkuvasti hyötyä. Joitakin asioita voi tehdä "temppuina" - vastauksena vastustajan tekemisiin. Maasysteemin ja pakanrakennussysteemin lisäksi, taidanpa väittää, nämä "ovat Magic".

-- Nute
Oulu

Otan erottelun näin "yksikerrallaan" siksi että ne tulevat tutuksi pääpiireittäin myöhemmin näiden tasojen jälkeinen pakka voi olla juuri se missä on kaikkea sopivassa suhteessa ja peli sujuu jo kohtalaisen hyvin kaikkien niiden kanssa. Sen jälkeen vasta alkaakin se tärkeä korttien lukemisen opettaminen... Jos aika olisi rajallista niin voisi olla että tekisini kuten tässä on neuvottu mutta kun aikaa riittää en aio hätäillä ja säikäyttää..

Oma kokemus: opetin itse tässä vastikään perusjutut omalla SM-2011 goblin-pakallani about näin:
1) goldfishaan ja selitän seikkaperäisesti mitä tapahtuu, eli ihan tyyliin "vuoron alku, untap, nostetaan kortti, mennään mainiin" jne.
2) kaveri goldfishaa edelliskohdan tapaan seikkaperäisesti ohjattuna
3) kaveri goldfishaa omatoimisesti ja kysyy, jos jokin asia on epäselvä
4) pelataan käsikortit avoinna toista suhteellisen yksinkertaista pakkaa (tässä tapauksessa Monon SM-2011 Valakut) vastaan, pohditaan mitä kannattaisi tehdä missäkin vaiheessa ja miksi
5) pelataan käsikortit piilossa "oikeita pelejä"

Duels of the Planeswalkersin co-op-pelaaminen on myös osoittautunut kohtuullisen hyväksi tavaksi, tosin modoon tottuneena unohdan itse koko ajan pysäyttää kellon kun pitäisi tehdä tai selittää jotain.

Vastaan tuli aika pian myös "milloin mä saan pelata instantteja" -tyyppisiä kysymyksiä, jolloin stack+priority-kombon selittäminen läpikotaisin vaikutti toimivalta tempulta. Homma meni siis näin:

- "Aina kun mä sanon että passaan priorityn, vastaat mulle että passaan priorityn."
- "OK."
- "Untap step, untapataan permanentit. Upkeep, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "Draw step, nostan kortin, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "Precombat main phase, pelataan ländi, passaan priorityn."
...jne...
- "End step, passaan priorityn."
- "Passaan priorityn."
- "No niin, eli kaikissa niissä vaiheissa, missä sanoit passaavas priorityn, olisit voinut castata instantin."

Muuten isoin juttu on varmaan juurikin se, että aloittelevan pelaajan pitäisi päästä pelaamaan itse mahdollisimman nopeasti ja mahdollisimman paljon. Perusasioiden oppimisen jälkeen sieltä varmaankin alkaa sitten niitä kysymyksiä sadella sitä mukaa kun uusia asioita kävelee vastaan.

Kuten aiemmikin vastasin toi olisi toimiva tekniikka jos olisi kiire, tosin toi passaan priorityn juttu kuulostaa toimivalta tosin taidan laittaa sen sille ylimääräiselle ohjeistus paperille minkä meinasin tehdä.

Missä kohtaa opetat flash-creaturet? Kun serkuilleni opetin niin kesti ikuisuus saada heidät tajuamaan mitä se meinaa

Flashin meinasin itseasiassa vetää sisään jo ennen instantteja, mutta tästä en ole vielä varma, tällä hetkellä miettinyt että tulee level 2 tai 3:sella