Poromagia

Kirjoittaja Aihe: ^(PT BotG 4.)^  (Luettu 5182 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Anssi

^(PT BotG 4.)^
« : 03.04.14 - klo 02:04 »
(Meh, kirjoitin tän wordissa, se ei näemmä siirry kovin nätisti foorumille. Jossain puolessävälissä myös loppu kärsivällisyys korjata jokainen ääkkönen kun alkuperäinen kirjoitettu brittiläppärillä, lukekaa tai olkaa lukematta.)

Kauan, kauan sitten…

Syksyllä 2013 pelasin MOCSia (Magic Online Championship Series). Olin 5-2 kun turnaus crashasi. Seuraavana paivana ilmoitettiin että turnaus pelataan uudestaan seuraavalla viikolla, tosin vain X-2 ja paremmassa tuloksessa olleet pelaajat saavan pelata tässä uudessa turnauksessa. Itsehän tosiaan olin jo turnauksessa kuollut top 8 suhteen koska tiebreakerit olivat liian huonot. Seuraavaksi viikonlopuksi olin kuitenkin varannut lennot Hampuriin osallistuakseni vanhoilla pokeripisteilla ostettuun pokeritapahtumaan. Ensimmäisenä paivana käymme (pokerifirma siis maksaa kaiken) jossain hienossa ravintolassa, jossa muut syövät tasokkaan aterian kun itselle tuodaan jotain pahaa kasvisruokaa (kasvissushia parsalla, maistaako kokit edes naita ruokia joita tekee...). Seuraavana iltana olisi samaa tarjolla + koko yön ilmaiset juomat jossain Hampurin parhaalla klubilla. Hmm, what to do...? ilmoitan että taidan jättää ravintolan väliin, haen läheisestä falafel-paikasta pari wrappia (erinomaisia) ja jaan hotelliin pelaamaan MOCSia.
Pelaan Rw burnia (dekki joka on muuten ansoittanut jo lukuisat suomalaiset yhä uudelleen ja uudelleen, jotenkin saan aina suostuteltua erityisesti Tomi Kaapron pelaamaan dekkiä kaikissa isoissa turnauksissa.), swissin jälkeen top8:tan ainoana 4-2 pelaajana koska aloitin turnauksen 4-0. 5. kierroksella tulee vielä vastaan mahdoton match-up, GWr Hexproof joka menee lopulta swissin 6-0. Swissin jälkeen olen varma että 1. Ja 8. Sija pelaavat vastakkain kuten normikäytäntö olisi isommissa live-turnauksissa mutta asia onneksi modo on modo ja quartereissa vastasta löytyykin joku BG midrange jonka saan juuri ja juuri reissattua Warleader’s Helixilla. Semeissa vastaan asettuu ProfessorBen (Ben Yu) jonka tunnen pokerifoorumin kautta. Ben pelaa esperiä, voitan juuri ja juuri kun nostan Mizzium Mortarsin kierrosta ennen kun Ben Pelaa Blood Baron of Vizkopan. Finaalivastustaja pelaa UW controllia, mutta pitää ehkäpä hiukan heikohkoja käsiä ja nostaa huonosti. Ekassa pelissä kaverin playt taisi olla tyyliin plains, plains, plains, plains, island, kuoli. Tokassa pelissä island, island, island, plains, go, go. Pelaan viimeiset pultit, ne resolvaa. Voitin? What just happened? Miten taa vihu pääse tänne? Mitä se pelasi? Joku budjettilista? JEE MA VOITIN!!! MOCS-finaalipaikan lisaksi voittaja saa PT-slotin, kiva palkintostruktuuri btw, 8k EV voittajalle, 200$ kakkoselle.

Vuoden lopussa käydään GP Wienissä isommalla porukalla (Minä, Tuomas Tuominen & Valkeapää, Eero, Tomi Kaapro). Löysin meille hyvän asunnon matkan ajaksi, ohjeissa tosin oli jotain pieniä epäselvyyksiä joten talon asukkaat kutsuvat poliisit paikalle kun epäilee meitä rikollisiksi. Eero kuitenkin sulavalla Saksallaan saa poliisit lähetettyä pois. Tässä vaiheessa päätetään soittaa varauspapereissa olevaan puhelinnumeroon kun kello alkaa olla yli puolenyön. Asiat selviävät kun vanhempi naishenkilö tulee ohjaamaan meidät oikeaan paikkaan, antaa meille vielä pari pakettia pastaakin. Itse turnauksesta ei jaa paljoa kerrottavaa, kukaan ei day2, tosin Eero ja Kaapro molemmat pelaa vikalla rundilla tokasta paivasta. Sunnuntaina pelataan joku Standard sivueventti joka maksoi varmaan noin 25 % buy-ineista palkintoina takaisin. Eero menestyy siinäkin ihan hyvin, (kaikki kunnia kuuluu tietenkin allekirjoittaneen reppurottatokeneille, Eerolta voi ostaa 10€/kpl) mutta saa lopulta vain jotain saalipalkintoja. Ville Virtanen ja joku randomislantilainen harjaavan 2HG Championshipin ja on täten viikonlopun parhaiten menestynyt suomalainen (Okei Valentin Soloviev on oikeasti paras suomalainen. Valentin on suolaisesti 33. GP:llä omalla UW Brewillään U-devotionista). Hyvän seuran takia kuitenkin erinomainen reissu.

Fast forward to 2014.

Koska modern on formaatti josta olen aina tykännyt, niin Prahaan lähtö oli melko helppo paatos. Talla kertaa matkaseuraksi tarttuivat Pekka Lähteenmäki (infect), Markku Anttila (jund) ja Aleksi Kaitila (Kiki-Pod)
GP Praha – Modern (UR Twin)
Day 1
7-1-1 (tasuri jotain random UBR Delveria vastaan joka ei sen jälkeen matseja voita ja tappio BWR Smallpox-dekille jonka oletin olevan hyvä matsi mutta pelaajan mukaan tosi vaikea mulle. En ole vieläkään ihan varma miten on.)
Rd 6 Vihu pelaa UB Tezzerettia, tulee vähän puun takaa g1 turn 2 Torpor Orb. Vaan eipä haittaa, pelaan vihun endissä snapcasterin, kierroksella 3 cliquen, 4 pestermiten, 5 2 snapcasteria ja ajan vihun pois.
Rd 9 Feature match, vihu pelaa UG Timewalk – Howling Mine specialia
Ekassa pelissä en voi lahtea combotapolle kun vihulla countereita, saan kuitenkin ajeltua miehillä lamaa tarpeeksi sisään että pystyn viimeistelemään Bolt – Bolt – Snapcaster – Bolt.
Tokassa pelissä vihu osuu 4. Vuoron drawissaan Miracle- Time Walkiin, jonka tietenkin revealaa miracle-triggerillä. Itsellä onneksi kuitenkin Vendilion Clique kädessä jonka pelaan responsena, Miracle-kortti on nimittäin tässä vaiheessa vielä vastustajan kädessä. Vihu remandaa Cliquen, mutta koska asiat tapahtui draw stepissa vastustajalla on vielä vain 3 landia joten hän ei pysty pelaamaan Time Walkiaan. Onnistun taas jyystämään miehille itselleni voiton. Pelin jälkeen vihu vahan turhautunut kun ei nostanut yhtäkään neljästä Gigadrowsesta, jotka olisivat kyllä varmasti voittaneet vihulle pelin koska peli meni melko pitkäksi.

Day 2
3-2-1 (tasuri twinille, häviö Jundille ja huijaavalle uw-tron pelaajalle)
Rd 11 vastassa MonoW Soulsisters
Game 3, itsellä Deceiver Exarch tiskissä, vihulla pari miestä. Itsellä Twin kädessä, mutta en viitsi pelata heti kun on myös Vendilion Clique. Vihun drawissa pelaan sitten Cliquen, vastustajalla landeja ja turhia nalleja kädessä ja itsellä runsaasti lifea, niin näytän vaan twinin kädestä niin ei käytetä turhaan aikaa peliin. Vihu ei skuuppaa, haluaa combattiin, ajaa, aktivoi Windbrisk Heightsin jonka oon jotenkin unohtanut kun ei oo aikasemmin tehnyt mitaan kun ei koskaan ole ollut 3 miestä pöydässä. Onneksi siellä nyt kuitenkin on vaan Ajani Goldmane niin voitan sitten seuraavalla vuorolla.

Jollain rundilla uw tron vastassa, kaveri sekoitti oudosti ja stäkkäs mun dekin, mutta aattelin siinä vaiheessa että on vahan outo tapa sekoittaa mutta kukin tyylillään. Tajusin asian vasta rundin jälkeen kun juttelin Markku (Anttilan) kanssa että se oli myös pelannut samaa kaveria vastaan ekana paivana ja sattumalta mulligoinut peleissä tyyliin 5 4 ja 5, kuten minäkin. Tarinan opetus, vihut ei oo sun kavereita, kutsu tuomari niin nää kaverit jaa kiinni.

Vikalla rundilla mirrori, onnistutaan tasuroimaan peli ajalla, ollaan 65. Ja 66.

Sunnuntai-iltana pelataan 2HG Winston-drafti, ihan hauska formaatti, minä ja Markku ollaan tiimi ja meillä on ihan hyvät dekit (toisessa 2x Master of Waves). Ei kuitenkaan oikein mahda kun tulee 12 ja 16 pisteen Grey Merchant of Asphodel. Kiva 2HG-design.
Maanantaina mennään turistoimaan, mutta muut on liian piheja eikä halua mennä sisälle mihinkään. Ostavat mieluummin tauluja (???). Mennään elokuviin, ainoa englanninkielinen leffa Disneyn Frozen, mennään sitten 4 miehen porukalla katsomaan se. Eipä siinä, ihan hyvähän se oli.

Jälleen mukava reissu ja mukava seura, huijarivihu jäi tosin kismittämään.

GP Pariisi – Legacy (BUG Delver)

En ihan hirveästi legacya pelaa enkä kortteja omista, joten alkuperäisenä suunnitelmana oli pelata LED Dredgea, jolla modossa (Magic Online) oon pärjännyt hyvin 2-maneissa. Pari viikkoa ennen turnausta god-run dekillä kuitenkin loppuu ja alan hävitä enemmän kuin voitan ja tajuan että Dredgella ei edes oo kovin kivaa pelata. Kyselen vahan Suomen parhailta legacy-pelaajilta ideoita ja Jori Hukka saa mutta vakuutettua BUG Delverin hyvyydestä. Kasaan dekin modoon ja pyörittelen parikymmentä peliä jollain 19-1 tuloksella, sold. Sitten enää pitäisikin saada parin tonnin dekki kasaan viikossa, gulp. Nopeasti vaan lainapyyntöjä kaikkiin suuntiin ja ostotarjouksia lopuille. Kiitokset kaikille jotka tarjoutui lainaamaan kortteja vaikka lopulta nyt ostinkin enemmistön KOSKA PITI PÄÄSTÄ PELAAMAAN TRIALEJA, muut suomalaiset kun pääosin oli saapumassa vasta perjantai-iltana. Trialit taisi mennä 0-1 ja 2-1. (2 boosteria, di-ding.)

Kello alkaakin olla 22:00, ulkona on pimeää, hotelli on 3km päässä ja mulla ei ole mitaan hajua missä olen. Bussitkaan eivät kulje. On muuten vika kerta kun annan kroatialaisen varata hotellin (“it’s alright, the hotel is close to the site”). Ainoa informaatio hotellin löytämiseksi on osoite ja lentokentällä nopea kartan vilkaisu. Luovutan joskus kilsan paasata ja laitan mobiilidatan päälle. Olisi varmaan taksi tullut halvemmaksi, sen lisäksi navigointi vielä laittoi mutta kävelemään ympyrää pari kertaa. Mainitsinko muuten että taa turnaussaitti oli jossain Pariisin koyhimassa lähiössä ja kännykästä akku lähes lopussa? No, hotelli lopulta löytyy ja menen nukkumaan, Zoran saapuu joskus yöllä ja jaa aamulla nukkumaan kun lahden. En halua kävellä joten googlaan reittioppaan, ja katos, bussi menee 800m paasata parinsadan metrin päähän turnaussaitista.


Day 1
7-2 (Häviö UWR Delverilla ja jollekin)
Rd 4
Vihu pelaa UW miraclesia, saan pari aikaista miestä pöytään ja wastetan pari landia, sitten vihu ikävä kyllä saa resolvattua terminuksen, itsellä vielä Tarmogoyf mutta se menee Snapcasteroituun Swords to Plowsharesiin. Nostan pari vuoroa landia ja yhden Delverin, vihu pelaa toisen Snapcasterin ja alkaa reissata lentävää Delveria.  Nostan kuitenkin pari landia ja Dazen lisää ja onkin pakko blokata Delverilla. Vihu ajaa mutta yhteen, vihdoin nousee Abrupt Decay ja stabiloin pelin. Vastustajalla kuitenkin Divining Top nyt pöydässä joka tekee pelistä raskaan, landeja kuitenkin vain 5. Vihu toppaa omalla vuorolla, sitten nostaa topilla kortin ja pelaa Jacen suoraan Dazea pain tyyliin kierroksella 15 koska ei halunnut pelata Volcanic Islandia kädestä, pitäähän nyt infoa pihdata. Pari vuoroa molemmat pelailee landeja, nostan Fowin jolla counteroin Counterbalancen. Vihdoin nostan itse Deathriten ja pelaan sen, vihu pelaa topin ja passaa. Itse nostan jotain turhaa, passaan. Endissä vihu aktivoi topin, nostaa kortin, revealaa Entreat the Angelsin. Höh. Just kun olin kääntämässä pelin. No, miracle triggeri stakissa, vihu fetchaa, dekistä ei löydykään enää 2. Valkoista sourcea kun oon wastennut kaikki Tundrat, vihu scooppaa.
Rd 8 BGw lands
minä ja vastustaja pelataan ihan naurettavan huonosti. (en muista kaikkia kortteja tarkalleen mutta tyyliin tällainen tilanne) Peli on mennyt pitkäksi, itsellä on pöydässä muutama mies jotka saa damagea sisään joka vuoro. Itsellä on myös wasteland pöydässä ja Abrupt Decay kädessä. Vastustajalla on Pithing Needle (Wasteland), Thespian Stage, Dark Depths ja Ghost Quarter jonka pelasi viime vuorolla ja pari landia. Tilannehan on tähän asti ollut se, että en voi Wasteta Dark Depthsia, koska vastustaja voi responsena käyttää Stagea ja saada 20/20 miehen. Vastustaja taas ei voi käyttää Stagea, koska voin responsena Wastelandilla hajoittaa landin alta pois. Ghost Quarter kuitenkin muuttaa tilanteen täysin koska vihu voi mun endissä Quarteroida mun wastelandin ja sitten tehdä tokenin. Nostan kuitenkin Ponderin, josta löytyy Liliana of the Veil, dekin yksi harvoista vastauksista 20/20 indestructable mieheen. Onnistun kuitenkin posauttamaan, taidan tyyliin pelata Lilianan ja +1 laittaa molemmat discimaan tai sitten jätän sen vain pakan päälle ja passaan vuoron. (Mitä pitäisi tehdä: Brainstormin jälkeen ekana wastelandaa Dark Depths, vihu responsena tietenkin tekemällä tokenin, fine. Vihu saa 20/20 miehen, sitten pelaan Lilianan ja -2:lla Marit Lage pois.) Vastustaja tietää että mulla on Decay kädessä, se on mun ainoa kortti. Jostain syystä vastustaja ei kuitenkaan lähde mun vuoron lopussa tapolle ja voitan pian kai tasan lethaleilla.
Rd 9 Monoblack Rack/Pox
Ekassa pelissä mun Tombstalker > vihun dekki.
Tokassa pelissä vihu mulligoi kuuteen, alottaa t1 Thoughtseize, t2 Thoghtseize, t3 Trinisphere. Wastelandaan vastustajan wastelandin kierroksella 3, sen jälkeen kaveri ei pelaakaan mitaan seuraavaan 6-7 vuoroon kun ei ole 3. Landia näyttää. Hymnaan pari kertaa, sen jälkeen 2 Tombstalkeria viimeistelee.

Illalla lahden hotellille, tajuan että taa bussihan lähtee 10m paasata turnaussaitilta, jee. Tarvii kävellä vaan 800m, selvä päivitys edeltävästi illasta. Hotellille kävellessä huomaan että hei, talla bussillahan on myös pysäkki 50m hotellista... ty reittiopas. France, lovin’ it.

Day 2
1-3 Drop
Day 2 ei oo paljoa sanottavaa, häviän monoR painterille kun tulee t2 Magus of the Moon vihun playlta ja t1 Blood Moon, t2 Blood Moon seuraavassa pelissä. (Vinkki: Blood Moon on aika hyvä BUG Delveria vastaan)

Lentokentälle joskus 4:30 aamulla ja pariksi päiväksi Suomeen kun kukaan muu ei ollut menossa Valenciaan ennen keskiviikkoa niin ei napannut olla siellä yksin.

   
PT Valencia
Keskiviikko
Lennän Valenciaan keskiviikko-illaksi, loput suomalaiset (Max Sjöblom, Hannu Vallin ja Jussi Tuurinkoski) lentää Barcelonaan ja ajaa sieltä itse Valenciaan. Hannu löysi meille loistavan asunnon (“Apartment”, huoneistohotelli?) pari sataa metriä saitilta jossa on keittiö, pari makuuhuonetta, iso olohuone ja pari vessaa/suihkua yht. 360€/5 yota/4 henkeä. Suoraan lentokentältä tuleva bussin pääteasemakin oli kivasti 400m asunnolta, kerrankin nain. Kiertelen itsekseni vahan lähialuetta ja etsin kaupan, jossa tulee vahan sekaannus kun kassahenkilö ei puhu englantia enkä aluksi tajua miten rebate-toimii (no, tiedän miten se toimii jenkeissä). Täällä kuitenkin liikkeestä sai mukaan lahjakortin jossa on X euroa jotka pysty käyttämään seuraavalla kerralla kun käy kaupassa (mikä nyt sinänsä on vahan hölmöa kun voin vaan mennä ostaan noi alennustuotteet ekana, kävellä ulos kaupasta, palata takaisin ja ostaa loput normaalihintaiset tuotteen näillä lahjakorteilla. Kannattais olla ainakin joku aikaraja noissa.)  Muut suomalaiset saapuu puolenyön jälkeen, jutellaan/hengaillaan/modotetaan jonkin aikaa, sitten nukkumaan melko inhimilliseen aikaan.
Torstai
Aamulla lähdetään etsimään aamiaista, 20m päästä löytyykin kahvila. Tilataan pari kahvia, pari mehua, jokaiselle jotain leipiä ja Hannulle pari kroissanttia. Laskun saapuessa on vähän epäilyksiä onko tämä lasku koko ryhmälle vai pelkästään Hannulle, mutta käy hyvin joten käydään samassa paikassa seuraavinakin aamuina. Palataan hotellille jossa jutellaan modernista ja laitetaan mododraftit käyntiin, jokaisella oma läppäri mukana. Hannu on vakuuttunut burnista modernissa (kukaan ei varmaan yllättynyt) ja Jussi on lukinnut itsensä Affinityyn testattuaan sitä runsaasti. Max arpoo UWR Midrangen ja Melira-Podin välillä, itse mietin myös vahan uwr:aa, mutta lopulta vaan päätän että pakko tätä twinia on pelata kun silla on tullut pelattua kuitenkin sen verran paljon eikä oikein oo mitaan muutakaan. Harmillisesti ei ollut hirveästi aikaa testailla yhdessä ennen PT:ta joten ei rikottu formaattia, mutta kaikki onneks sai testailtua itsekseen modossa. (Modernin kaltaisen valtavan formaatin testaaminen on kyl aika mahdotonta pienellä tiimilla joka tapauksessa.)
Draftaillaan, Hannu pelaa betaclientilla, draftaa tosi hyvän valkoisen aggron, häviää ekan pelin kun jotenkin clienti bugas eikä submitannut Hannun dekkiä, joten se pääsee aloittamaan joka matsin jollain hienolla 70 kortin hirviöllä. Game 2 Hannu taisi mulligoida viiteen ja se drafti olikin siinä. Max draftaa TAMMA-dekin, (featuring Akroan Horse). Vahvahko hidas UB, Tromokratos vielä curven huipulla. Itse draftaan aika sairaan Wr:n, voitan ekan matsin mutta tokassa matsissa magicin heikoin design tulee taas vastaan kun floodaan 2. Pelin ja 3. pelissä Ei nouse mountaineja. (Btw mun mielestä limited-magic ei vaan ole hauskaa, juurikin koska sä joudut pelaamaan 2-varisia pakkoja 17-18 landilla, usein myös tuplacastereilla jotka on liian vahvoja että niitä vois olla pelaamatta. Iso landimaara johtaa siihen et tosi monet pelit häviää floodaamiseen, mutta kuitenkin tosi monet pelit samalla häviää variongelmiin tai siihen että ei vaan landeja nouse. Esim. aggrodekit joutuu pelaan usein 24-27 landia jos suhteuttaa 60 kortin dekiksi. Ehkä just tän takia eka ravnica oli niin hyvä limited-setti kun siellä sai pelata 15 landin dekkejä yhtä hyvällä manabasella kiitos bouncelandien.)
Draftien jälkeen lähdetäänkin turnaussaitille missä on tarkoitus tavata muut tiimin jäsenet ja rekisteröityä turnaukseen. PT:ta varten koordinoin jonkinlaisen tiimin amerikkalaisen pokeritutun (Ben) ja sen parin tunteman pelaajan kanssa, mutta ei tosiaan saatu hirveästi testattua yhdessä. Amerikkalaiset vissiin testasi kyl UWR midrangea tosi paljon ja kaikki 3 meni aika identtisellä listalla ja sai Maxinkin pelaamaan Sword of War and Peacea sidellä koska se on hyvä mirrorissa (vaan counterit estää sen). Saitilta sai joka päivä ilmaisen draftisetin, joten pari random-jannua vielä mukaan ja drafti tulille. Draftaan ihan hyvän BR:n, mutta vihun 7 kortin 1-landerin keep playlta oli liian vahva enkä mahtanut (tässä vaiheessa mulla herasi vahan huoli naista tiimikavereista ?). Draftaan vielä pari kertaa hotellissa ja mulla oli tässä vaiheessa ihan hyvä fiilis draftiformaatista. Nukkumaan joskus puolenyön maissa.

Saitilta löytyi myös Valkeapää #2.
 
Perjantai
Taidan herätä joskus ennen seiskaa :(. Aamulla taas kahvilan kautta saitille. Turnaus alkaa 3 kierroksella draftia, sen jälkeen 5 kierrosta modernia, 4-4 ja paremmat jatkaa toiselle päivälle mutta 4-4 ei voi enää paasata top 8.  Oma ensimmäinen draftipodi on kohtuu ikävä, ainakin 4 nimeä kuulostaa tutuilta joten ne kai on ihan hyviä.
Draft 1
First pickkaan Felhide Spiritwalkerin, boosterissa muina vahvoina kortteina oikeastaan ainoastaan everflame eidolon joka nykyään mun mielesta on kyllä selvästi parempi picki. Raret on uudessa draftiformaatissa aina vahan ongelmallisia kun ei vaan kerkeä pelata tarpeeksi pelejä ja nähdä kuinka hyvä kortti on. Pari kertaa pelannut rarea vastaan ja oli aina ollut hyvä niin menin sitten sillä. Talla kertaa kuitenkin ongelma oikeastaan oli etten ollut Eidolonilla päässyt pelaamaan enkä tajunnut kuinka vahva kortti oikeasti on. 2nd pickkaan Bolt of Kerenoksen, 3rd pickkaan Bolt of Kerenoksen, 4th Pick Kragma’s Butcher. Tässä vaiheessa näyttää aika hyvältä. Jatkan punaisten korttien pikkaamista ja ensimmäisen boosterin jälkeen olen erittäin tyytyväinen dekkiin. Tiedän toki että punainen on heikohko vari Theroksessa mutta se on draftissa auki joten pysyn monopunaisella. Seuraavista boostereita mukaan tarttuu pari Fanatic of Mogista, pari Ordeal of Purphorosia ja random miehiä. Ikävä kyllä koko draftissa ei taideta avata yhtäkään Akroan Crusaderia joita odotin innolla koska oli tosiaan Ordealit ja Nyxborn Rollickerit. Ainoa dragon Mantlekin tuli lopussa samassa boosterissa two-headed cerberuksen kanssa joka oli pakko pikata kun ei vaan ollut tarpeeksi halpoja miehiä.




Loppujen lopuksi olin kuitenkin dekkiin erittäin tyytyväinen ja oletin että se menisi 2-1 tai jopa 3-0. Unelmat kuitenkin murskaantuivat nopeasti kun kaksi ekaa kierrosta meni rumasti floodatessa 16 landin dekillä tai mulligoiden viiteen. Ne harvat pelit joissa molemmilla nousi tasaisesti spelleja ja landeja oli melko yksipuolisia mun eduksi. Vastustajien dekit ei myöskään ollut kovin hyviä mikä teki tappiosta tuskallisempia. Draftin vikalla rundilla tuli vastaan ihan hyvä UW joka kuitenkin ekassa pelissä missasi 4. Landidroppinsa joka käänsi pelin mun eduksi, tokassa pelissä paasiin pulttaamaan Winsteed Riderin pois responsena Hopeful Eidoloniin jonka jälkeen vastustajan loput kortit ei ollut hirveen pahoja.

Modern
Rd 4  Ishii, Taisuke
Vihu mulligoi kuuteen playlta, avaa urza’s tower, chromatic star. Ens vuorolla vihu cyclaa starin ja pelaa Chromatic Spheren tilalle, missaten kuitenkin seuraavan landidroppinsa. 3. Vuorolla toinen landi kuitenkin nousee, suureksi yllatykseksi sieltä kuitenkin tulee Plains, Mind Stone jonka remandaan. Seuraavassa upkeepissa pelaan pestermiten ja täppään landin, harmillisesti vastustaja nostaa 3. Landin ja pelaa Mind Stonen. Seuraavat vuorot menee remandaten kolme kertaa, aluksi random Ichor Wellspringeja, myöhemmin Krark-Clan Ironworksia. En koskaan nosta toista punaista Twiniin, mutta Pestermitet ja Snapcasterit kerkeää ajaa vastustajan pois kun on vielä Cryptic Command kädessä. Tokassa pelissä vihu taas vahan stumblaa ja combotan sen pois kierroksella 4.


Rd 6 Boggles Matsumoto, Masataka
Voitan nopan, voitan pelin t4. Game 2 vihu aloittaa Gladecover Scout, t2 Pithing Needle (Splinter Twin). Itse pelaan Serum Visionsin ja nään Ancient Grudgen (tykkaan yleensa sideta yhden sokkona) jonka jätän tietty pakan päälle kaiken varalta, kädessä on Clique Kiki ja pestermite ja pari landia. T3 vastustaja pelaa jotku huonot poksyt Scoutille ja Pithing Needle #2 (Splinter Twin). Tässä vaiheessa alkaa ajatus kulkea ja tajuun et noi neulat ei tosiaan oo hirveen pahoja. Pelaan t3 Clique, t4 Pestermite ja t5 Kikin, vihu ei nostanut Pathia parin vuoron aikana ja kuolee.


Rd 7 Martin Juza, UWR Midrange

Pelit on kaikki tiukkoja, 3. Pelissä ollaan jollain kierroksella 10, kierroksen 4 Restoration Angel on ajellut mua paljon päähän ja vihulla olis mahollisuus lahtea tapolle Colonnadella, mutta ei halua. Pelaan endissä Vendilion Cliquen, joka aloittaa countersodan jossa vastustaja snapcasteroi,  counterfluxaa ja cryptic commandaa. Saan kuitenkin Dispelin ja Remandin avulla Cliquen resolvattua, vihu responsena Pathaa mun Pestermiten, mutta pystyn pelaamaan vielä endissä Exarchin ja tapan tapped-out vihun omalla vuorollani Twinilla. En olis tota peliä voinut voittaa oikeastaan mitenkaan jos vihu vaan antais v Cliquen resolvata ja nayttais 5 vastausta kädestä. Eka peli missä vihu forcaa mutta tekemaan tokeneita ennen kuin scooppaa btw.

Rd 8 David Ochoa – Scapeshift
Joku sanoi monet Jenkkiprot oli zoolla, niin pidin kaden jossa oli tuplaboltti ja snapcaster. Kuolen joskus kierroksella 9 Scapeshiftiin, tahan asti vihun Khalni Heart Expedition, Prismatic Omen ja Valakut lukitsi mutta täysin pois pelistä. Tokasta pelistä ei mitaan muistikuvaa, vika menee vahan oudoksi, molemmat kuudessa manassa, vihulla Prismatic Omen, Prismatic Omen, 2 Mountain, Forest ja 3 mountaindualia tiskissä, oon saanut Tectonic Edgella hajotettua Valakutin ja itsellä on Vendilion Clique #2 ja Exarch tiskissä, ensimmäinen Clique sai vihun 7 lifeen ennen kun David joutui Nature’s Claim – Swan Songaamaan itselleen blokerin. Vihulla kädessä 2x Nature’s Claim, Swan Song ja Primeval Titan, itsellä taas Splinter Twin, Dispel ja Cryptic Command. Vihun kaden takia olen Desolate Lighthousella discinyt pari Blood Moonia. Kumpikaan ei voi tapata itseaan ulos omalla vuorolla tai häviää (David ei tätä tosin 100% varmuudella voi tietää). Itsellä kuitenkin onneks miehet jotka ajaa. Vihu pelaa combatissa Nature’s Claimin omaan Omeniin että ei kuole Bolttiin (jotka sidesin ulos), nostaa vuorokortin, pelaa landin, ja paattaa lahtea Titanille koska on muuten haviamassa joka tapauksessa, Cryptic Commandaan Titanin, CC saa Swan Songista mutta ei kiinnosta koska Titaani ei pysty tappamaan Exarchia. Vihu hakee Valakutin ja Fetchin, ampuu Cliquen. Untappaan ja pelaan Twinin.

Day 1 meni tiimilta ihan ok (Hannu ainoa joka tippui kun hävis pari vikaa rundia putkeen), lähdetään yhdessä syömään naapurissa olevaan kauppakeskukseen, mennään johonkin random amerikkalaiseen ravintolaan koska jenkit haluaa. Paikka ihan täynnä, lopulta saadaan ruokalistat, ei oikein oo mitaan, kysyn sitten tarjoilijalta “do you have anything for vegetarians?”, vastauksena tyly “no”. Jaa, no pahoittelen muille ryhmässä ja sanon että menen syömään jonnekin muualle. Naapurissa on joku meksikolainen, ei sielläkään listalla oo oikein mitaan kasvisruokaa, mutta tarjoilija näkee vaivaa ja käy selvittämässä keittiössä mistä annoksista vois muokata mulle sopivia. Vaikka mikaan ei nyt kuulosta mitenkaan erityisen hyvältä (eikä ollutkaan) jaan kuitenkin tanne koska palvelu ihan eri luokkaa ja paikka ihan siisti. Syomisen jälkeen hotellille lueskelemaan coveragea ja nukkumaan ennen kahtatoista.
Lauantai
Day 2
Heraan joskus 6:30, koneelle siis. Vakkariaamiaismestaan kasin jälkeen, alan kyllastya leipaan niin koitan tilata jotain hedelmia kun niitä nakyi olevan. Muut suomalaiset yrittaa varoittaa että naa on jotain keittobanaaneja, mutta enhan ma tajua, joudun sitten syomaan puoliraa’an banaanin. Jossain valissa jenkkitiimilaisetkin loytaa tahan samaan kahvilaan, ei tainnut koskaan selvita miksi ne alunperin juuri sinne tuli koska niiden hotelli oli ihan eri suunnassa saitilta.

Draft 2
Draftipoyta sinänsä hyvä että en oikeastaan tunne ketaan.
Itse drafti  alkaa todella huonosti, boosteri on heikko kun mikä, paras kortti taitaa tyyliin olla nyxborn wolf ja elite skirmisher minka pitais kertoa tarpeeks. Rarena kuitenkin Champion of Stray Souls, joka näyttää ihan hyvältä joten pickaan sen. Taas siis tilanne, jossa testauksen puute johtaa vaariin pikkeihin. Kortti tosin on mythic joten ei tätä kovin usein draftissa nay (kuitenkin vaan 8 born of the godsin boosteria/drafti). Kortti myös olis hyvä monissa muissa limited-formaateissa, ikävä kyllä tässä formaatissa kuitenkin aika lailla unplayable. 2nd pickkaan Ornicharin, sitten Setessan Sun Guide?, tän jälkeen valkoinen kuivuu ihan täysin. Annan punaisten korttien mennä ohi kun 2. Ja 3. BotG Boostereissa passasin todella paljon hyviä punaisia kortteja koska Ornichar aika selvä signaani mun mielesta. Pikkaan pari mustaa korttia, jonkun vihrean ja sitten 7. Pick Sudden Stormin. Harmi vaan että kortti on huonoimmillaan UB:ssa (huono variyhdistelma muutenkin). UB nyt kuitenkin on semiavoinna ja luulen vielä että Champion on oikein hyvä kortti. Tokassa boosterissa punaista virtaa takaisin mutta oon “commited”, muutenkin vaikea oikeuttaa jokun Ill-tempered Cyclopsin pikkaaminen siedettavan mustan tai sinisen kortin yli koska vaikka kortti onkin vahvempi aina saattaa olla että oli vaan red-heavy boosteri ja siinä vaiheessa kun joskus tokan pussin puolessavalissa nakee että punainen on avoinna alkaakin olla jo liian myoha switchata ihan vaan koska sulta loppuu playablet + punainen on Theroksessa kuitenkin aika heikko, varsinkin switchaamiseen koska niin monet hyvät punaiset kortit on aggressivisempia ja vaatii hyvin punaista manabasea kun taas naissa dekeissa jossa vari vaihtuu puolessa valissa dekki yleensa tulee olemaan hitaammanpuoleinen. No, back to draft. Vikassa boosterissa avaan Keepsake Gorgonin joka on aika helppo picki Gray Merchantin yli, 4. Pickina saan lahjan kun boosterissa seka Hydenia että 2. Keepsake Gorgon. Otan Hydenian koska oletan et parempi että on monipuolisemmat vastaukset + Hydenia on yllattavan iso. Draftin vikana pikkina saan yllatyksekseni Pharika’s Menderin, joka on omasta mielestani kuitenkin ihan ok kortti, tietty varit rajoittaa.
Dekki on kuitenkin aika trainwreck, joka ei tieda mita se yrittaa tehdä. Just sellainen UB jota vihaan.


 

Rd 9  Boettcher, Jared
Vastustajalla GR, ekassa pelissä tulee Nylea mutta ei hirveästi muita miehiä niin ajan vaan vastustaja pois. Tokassa pelissä vihu aloittaa 2-drop, Fanatic of Xenagos, Flame-Wreathed Phoenix ei ollut mulla hirveästi näyttää. Vikassa pelissä tosi ruma tilanne, missä vihu pelaa taas Phoenixin, itsellä on dekissa oikeastaan 1 outti, Lash of the Whip (Comes into play trigger stakkiin, Lash). Maksan tributen ja teen siita 5/5. Mietin endissä pitaisko bouncata Voyage’s Endilla vai ei, päätän sitten lopulta olla bouncaamatta. Pakan paalta sitten tietty nousee Lash, bouncaan Phoenixin vihun seuraavasssa endissä ja joudun jattamaan 5 manaa auki. Ikävä kyllä vihulla on muitakin miehiä eikä pelaa Phoenixia Lashia pain ja haviin siihen parin vuoron paasata.

Rd10 Kelahan, Seamus
Vihu mulligoi kuuteen, pitaa 1 landerin playlta, pelaa t2 Swordwise Centaurin, t3 Ordeal of Nylean. Mulla onneks Voyage’s End eikä vihu koskaan noista 3. Landiaan. Tokassa pelissä vihu nostaa 3-vari aggrollansa oikeat manat ja pelaa parempia spelleja, häviän. Vikassa vihu floodaa ja voitan.
Rd 11  David Kaufmann (jonka kanssa sama hotelli MOCS)
Voitan nopan, vihu pelaa gw:ta. Vaihdellaan spelleja, pelaan Pharika’s Menderin ja Hydonian. Ajelen, tajuun blokkerien jälkeen että Mender on myös random Gorgon, nyt sitten aktivoin Hydonian blokkien jälkeen ja vihu pysyy vuoron enemmän hengissa. Tietty ei talla nyt ollut mitaan valia kun wrathasin vihun poydan ja itelle jaa viel pari spelliakin kateen. Tokassa pelissä gw on liian nopea, kolmannessa nostan kaikki dekin all-starit, Fleshmane Steedin ja Felhide Brawlerin ja saan ajettua paljon damagea sisään. Vihu kuitenkin samalla ajelee Wingsteed Riderilla ja racesta tulee tiukka. Lopulta ollaan spotissa jossa matsi on kiinni siita jos vihulla on mitaan instant-targetoivaa Elite Skirmisherille: jos on, kuolen, koska Rider tappaa mutta ekana, mutta eipä ole ja voitan.

Rd 12   Bohny, Nico
Vihu pelaa UW Giftsiä, nostaa paljon kömpelöitä kortteja ja häviää. Tokassa pelissä Geist of Saint Traftit ajaa mut pois, kolmosessa saan aikaista etua parilla Snapcasterilla jotka lopulta  ajavat vihun pois.

Rd 13 Hendriks, Thomas

Vihu mulligoi 6, aloittaa Dryad Arbor, go. Itse t1 Serum Visionsilla naen Spellskiten ja jätän pakan päälle koska Boggles suosituin Arbor-dekki ja myös se, joka todennakoisimmin aloittaa silla. Ens vuorolla vastustaja pelaa Arboriin Ethereal Armorin, itse pelaan Spellskiten ja peli onkin siinä. Tokassa pelissä on vahan manaongelmia ja vihu ajaa yli, kolmannessa pelissä vihulla on Scout jolla on Keen Senses, Daybreak Coronet ja Hyena Umbra, itse pelaan t3 Vendilion Cliquen ja naan 2 Pathia, otan toisen ja chump-blockkaan Cliquella, t4 pelaan vihun endissä Exarchin ja täppään landin, toivoen että vastustaja Pathais responsena kun on Dispel kädessä mutta ei 5. Landia. Vihu osaa pelata eikä Pathaa, joten mun taytyy nostaa landi voittoon. Steam Vents nousee ja pelaan Twinin ja toivon ettei oo noussut 3. Pathia, eipä ole ja vihu kuolee. Vihu kysyy turhautuneena nostinko landin, vastaan rehellisesti että joo, mikä saa vastustajan vielä turhaantunnemaksi. Varmaan parempi tulevaisuudessa vaan sanoa ei.

Rd 14 Tan, Raymond
Stream-feature matsi. Pelaan t2 Spellskiten Bogglesia vastaan, oli taas yllattaen aika hyvä. Game 2 vihu mulligoi hitaaseen kateen ja pelaa Pithing Needleen Exarchiin, kädessä kuitenkin jo Pestermite joka riittaa. Ray oli ihan mukava tyyppi kun juteltiin myöhemmin lentokentällä, pelannut Magicia vasta 1œ vuotta.

Rd 15 Boettcher, Jared
Vastassa Ad Nauseam-combo dekki. Vihulla semihuonot nostot molemmissa peleissä ja voitan melko helposti. Kaveri top 8 Standard GP:n viikko sitten.
Rd 16  Chris Fennell
Tasuri, top 8 , JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
Standingsien jälkeen otetaan pari valokuvaa ja taytetaan profiili, mutta aika nopeasti pääsee pois.
Illalla mennään syomaan, kuljeskellaan ja lopulta valitaan ravintola C’est la Vie, jonka manageri hurmaa meidät myyntipuheellaan että taalta saa paellaa ja kasvisruokaa. Meidät ohjataan jonnekin ulkopoytaan jossa odotellaan varmaan puol tuntia et paasis tilaamaan, no lopulta pääsee tilaamaan, pian selviää että ravintolassa ei olekaan ruokaa, ainakaan tätä luvattua paellaa. Mutta hei, C’est la Vie. Lähdetään hotellin vieressa olevaan keskinkertaiseen pizzeriaan, joka ihan taynna (KAIKKI paikat taynna mikä vahan outoa koska kaikki on huonoja ja semikalliita). Odotellaan parikymmentä minuuttia, luulen et tarjoilija tulee ja tilaan cociksen, olikin joku random clubipromoottori joka halus meidan klubille. Tas vaiheessa kello on jo paljon, päätän että en jaksa enää arpoa kauanko tässä menee, menen vaan hotelliin ja syon jotain aiemmin kaupasta ostettua ruokaa. Aikaa vois vaikka mielummin käyttää huomisen matsien testaamiseen ja nukkumiseen.

Sunnuntai
Heraan taas joskus kuudelta, Max heraa samalla hetkeksi ja kertoo että muut testaili yöllä noita top8-matseja kun nukuin, kiitos siita. Max kertoo mita oppivat (Esim. Shackles dekin pahin kortti) ja naytti millaisia sideplaneja muut oli tehnyt. Mutustelen loppuun torstaina ostetun patonginkannikan ja lahden hyvissa ajoin saitille.
Aamulla selviää, että oma matsi onkin ihan ensimmäinen, jaa no ainakin on sitten ohi. Vahan hairitsee kun en oo itse matsia kertaakaan pelannut, mutta kai se menee ihan hyvin. Toi g1 on varmaan 50-50 mutta g2 ja g3 varmaan tyyliin 80-20 mun eduksi, tosin ennen matsia en tajunnut kuinka hyvä MU on. Pelit löytyy youtubesta tai twitchista jos haluaa katsoa.


by chlb

Matsin jälkeen suomalaiset löytyykin turnaussaitilta, ja pelataan pari peliä Twin vs Pod, eka peli tuntuu tosi raskaalta, voitan varmaan yhden kuudesta. Siden jälkeen paranee aika paljon, silloinkin vain about 50-50, tosin selvästi alottajan eduksi. Semeista lopputuloksena karvas tappio, mutta pelasin kai ihan ok niin minkas mahtaa.
Harmillisesti Hannu, Justin ja Carlos lahtenyt turistoimaan ilman että niihin saa yhteytta mitenkaan niin ei voi vielä mennä syomaankaan, joten ei muuta kuin tiimidrafti tulille. Max, Jussi ja mina vs Kibler & Co. Ei muuten mennyt kovin hyvin, 1-5. No, kai se on ihan fine kun “varastin” Kiblerin MOCSin (se oli 7-0 siinä MOCSissa joka crashas, sitten silla oli GP tuona remake viikonloppuna niin ei voinut edes pelata sita.) Turistimme palaavat, joten ei muuta kuin syomaan. Oon etsinyt googlella ehkäpä Valencian ainoan intialaisen ravintolan, koska jos mina maksan aterian olis kiva jos edes olisi ruokaa josta tykkaan (tietty PT-lounas ei oikeasti oo mua vaan tiimikavereita varten, mutta eiks Magicin Pro-slogan ole “Here I Rule”?). Rafla on tosi posiitivinen yllatys netista loytyneiden kuvien jälkeen joissa nakyy vaan ransyinen etninen kauppa, itse ravintola on varmaan tyylikkaampi kuin mikaan Helsingista loytyva aasialainen ravintola. Tilataan jotain 7-8 erilaista annosta ja jotain hyvän nakoisia alkupaloja, josta kaikki sitten nappailee pikkasen kaikkea. Aah, tuntuipa hyvältä saada syoda kunnon ruokaa ensimmaista kertaa reissun aikana. Sitten tuleekin hyvastien aika, jenkit lähtee omaan hotelliinsa, suomalaiset omaansa.
 

Huonolaatuinen kuva, mutta ainoa joka on. Vasemmalta: Justin, Hannu, Max, Anssi, Ben, Jussi, Carlos. (Kaikkien yllätykseksi 1 ihminen ei ees yritä hymyillä)
Maanantai-aamuna lahden lentokentalle, muut suomalaiset taas ajavat vuokra-autolla takaisin Barcelonaan.

GP Barcelona
Lennän Barcelonaan perjantai-iltana, pelaan kahden Wow:tcg pelaajan kanssa, (tiimilla on 1x World Champion, 4x Worlds top 8, European Champion, European 2nd, varmaan jotain 8 wowin GP-voittoa. Toisella tiimikaverilla myös PT top 8 mtgsta 10 vuoden takaa). Saitilta löytyy Tuomas Tuominen, joka etsi itselleen tiimin (Svante ja “joku Martti”) ja lennot pari paivaa ennen turnausta. Deckbuildingissa istutaan sattumalta Team Reindeerin viereen (Aarne, Hannu ja Jani).  Itse GP:sta ei oo oikeastaan mitaan sanottavaa, mennään 3-2-1 drop. Dekit ihan ok, jokaiseen loytyi yksi planeswalker mutta commonit oli aika huonot.


Sunnuntaina käydään Tuomaksen kanssa tarkistamassa Barcelonaan tunnetuin kirkko ja vaikeutan Tuomaksen elamaa kun kerron miten Parmesan tehdaan.

Tuomas ja 2/2

 Maanantai-aamuna taas lentokoneeseen, talla kertaa tylsa 5 tunnin vaihto Amsterdamissa, joten päätän mennä ensimmaista kertaa testaamaan lentokenttaloungea. 35€, ihan hyvä diili. Latureita, mukavia nojatuoleja, nopea netti, paljon pienta naposteltavaa, jotain oikeaakin ruokaa, alkoholia niille jotka sita haluaa (oli aika monipuolisesti, oluita, 10 viinia, sitten 6 jotain vahvempaa.) ja KLM:n asiakaspalvelijoita joiden kanssa sain selvitettya puuttuvien mailien mysteerin.


GP Wien

PT-menestyksen takia päätän varata lennot Wieniin, teen parhaani puhuakseni ihmisia mukaan matkalle. Tuomas Tuominen haluaa lahtea (kuten tavallista), mutta lopulta ei lähde (kuten tavallista). To be fair Tuomas kaski mun jo varata sille samat lennot, mutta reiluna miehena piti mainita että mun lennoilla Tuomas todennakoisesti ei turnausta pelaisi koska testaan kerrankin saapua vasta la-aamuna. Plan toimi ihan ok paitsi että piti herätä ennen 5:00. Otan VIPin kun maksaa 10€ enemmän kuin sleep-in, suosittelen kyl yleensakin VIPia kaikille, jos käyttää 400€ GP-matkaan kantsii ehka käyttää 20€ siihen et turnauksesta tulee mukavampi (Vipeilla mm. 2x laajempi pelialue, random sleevet, dekkiboksi, nopat ja fixed seatings on tosi jees.)
Muut suomalaiset löytyykin saitilta aika nopeasti (Aku, Jesse ja Mikä). Saitilta löytyy myös saksalaiseksi naamioitunut Martti (no on se standingseissä FIN), joka myöhemmin samaksi selviaakin mysteeri-Martiksi, joka ryhmittyi Svanten ja Tuomaksen kanssa GP Barcelonaan.
Hymy nousee kasvoille kun naen pooliin, Brimaz, Tromokratos ja Celestial Archon rareina ja unkeissa 2 Thassa’s Emissary ja Phalanx Leader. No, loppujen lopuksi dekki ei ollut sairas koska oli myös tosi monta filleria (mm. Aqua Form ja Pillar of War) mutta kyllä se oli selvästi yli averagen. Day 1 7-2 mikä jopa vahan pettymys. Lähdetään illalla syomaan ja etsimään hotellia Martin ja huonekaverini Ben Yun kanssa joka on jaanyt pariksi kuukaudeksi Eurooppaan PT:n jälkeen pelaamaan pokeria ja magicia. Espanjalaiseen tapaan kaikki on kiinni, puolen tunnin paasata löytyy kuitenkin jonkinlainen ravintolakeskittyma ja mennään pitsalle. Sattumalta pizza olikin erittäin hyvä (halpakin vielä!). Lähdetään takaisin hotellille, sattumalta pizzerian vieressa on jaatelobaari (siis baari jossa myydaan jaateloa...) auki kello 23 niin napataan tuutit mukaan, because why not.
Sunnuntai-aamuna käydään hotellin aamiaisella. Oli fiilis että nyt oon ihan vaarassa paikassa, taa on ihan liian hieno. Oli mm. Minihillopurkkeihin pakattua tomaatti-mozzarella-salaattia.   

Ensimmäisen draftin on tarkoitus alkaa klo 9:00, mutta pari pelaajaa puuttuu. 9:10 on viimeinen kuulutus, Patrick Dickmann ja joku, this is the last call, your draft is starting. Patrick ja kaveri saapuuu parin minuutin paasata, mutta heita ei enää paasteta draftiin. Juttelen Patrickin kanssa myöhemmin, kertoo että silla on viimeisen 2kk ajalta 5 match lossia tardinessista, well done. (Patrick majoittui jonkun Wienilaisen kaverinsa luona, kaveri halus kayda aamulla suihkussa, Patrick on tyyliin “ok, I guess he knows what he is doing since he lives here”. )
Ensimmäinen drafti menee erinomaisesti, aloitan draftin suosikkivarillani ja setin parhaalla commonilla, Fall of the Hammerilla. Pikkailen vielä pari punaista korttia, jonka jälkeen punainen kuihtuu, mutta sininen näyttää olevan täysin avoinna niin menen sille. 8. Picki vahan harha-askel, poimin Kiora’s Followerin joka tietty signaloi sita että UG on avoinna, vihrea ei vaan oikeastaan ole. Tykkaan kuitenkin UG:sta variyhdistelmana huomattavasti enemmän kuin UR:sta mikä vaikuttaa paatokseen. Followerin jälkeen saa vielä muutaman pelattavan sinisen kortin, mikä osoittaa että sininen on vielakin erittäin auki.
Theroksen boosteri on heikko, mutta sieltä löytyy Voyaging Satyr, jonka pikkaan, kortti kun on ug:n paras common. 2nd pick sama juttu, taas löytyy Satyr heikosta boosterista. 3. Pick Time to Feed, 4. Boosterista löytyykin sitten Hammer of Purphoros ja Lightning Strike seka ok vihreita ja sinisia kortteja. Otan Striken koska se menee aina dekkiin kun on jo Hammer vaikka dekki oliskin lopulta UG, seuraavaksi pikkaan pari sinista korttia koska ne menee ainakin dekkiin, 7. Pickina saakin sitten 2. Lightning Striken ja hylkaan vihrean kun ei oo mitaan oikeastaan nakynyt. Lopulta kasassa on erittäin vahva UR.


 

Top 8-unelmat murskautuu draftin vikalla kierroksella 2-0 bracketissa kun en nosta 10+ katsotusta extrakortista (Oracle’s Insight) jotain kolmesta vastauksesta 6/6 Wingsteed Rideriin. Toisaalta teen myös pienen laskuvirheen blokkeja miettiessa joka johtaa talla kertaa havioon kun vihulla sattuu olemaan juuri se temppu joka olis ollut huono jos oisin blokannut eri tavalla.
Seuraava drafti alkaa hyvin, Herald of Torment heikosta boosterista. Tän jälkeen ei tuu pariin pikkiin mitaan mustaa niin poimin Divinationin ja Nyxborn Wolfin, 4. Pickina onneks saa Axsphusiaten ja tän jälkeen musta ja sininen on molemmat todella avoinna, mita nyt vasemmalla puolella oleva pelaaja on myös mustalla niin 2. Boosterissa ei paljoa mustia kortteja tule pikattua. Dekki on loppujen lopuksi hyvä, ei ihan 1. Draftin tasoa, mutta kuitenkin pidan 3-0 ihan mahdollisena koska pöydässä on, kuten tavallista, liian monta valkoisen ja vihrean draftaajaa.
 


Kaksi seuraavaa rundia on tosi tiukkoja, mutta lopulta voitan toisen Insatiable Harpylla ja Nyxborn Eidolonilla kun vihu nostaa pari landia vuoroilla jolloin voin vielä kuolla ja toisen Herald of Tormentilla kun vihu scryaa pakan päälle kortin joka onkin totaaliblankko kun pelaan Heraldin. Vikan rundin tasuroin koska voitollakaan tuskin paasis top 16 mutta tappio potkis ulos top 32:sta josta saa arvokkaat 2 Pro pointsia. Lopulta harmillisesti 24. Kun 23. Saa $100 enemmän.

Päivän highlight: brittidiileri ostaa multa 93x Aetherlingia 1.8€/kpl. Harmi etten ottanut kaikkia mukaan.

MOCS

Maanantai-aamuna Helsinkiin (herays 4:30) josta keskiviikkona kohti San Franciscoa ja MOCSia (Magic Online Championship Series). Keskiviikkona-aamuna herataan taas miellyttavasti 4:00 aamuseiskalta lahtevalle lennolle, vaihto Amsterdamissa ja Los Angelesissa. Losiin asti menee kaikki hyvin, mita nyt on tosi vasynyt olo koska en pysty nukkumaan koneissa. Vika jatkolento on  harmillisesti pari tuntia myohassa, mutta lopulta laskeudun San Franciscoon 20h Helsingista lahdon jälkeen. Kentalla David (mtgo: youhavenogame) onkin jo pari tuntia odotellut mua kun hotelli on mun nimissa. Etsitaan vielä huoneen viimeista asukasta, Hannes Keremia (mtgo: Paanika) joka on laittanut mulle facebookissa viestin että on kentalla “Meeting Pointin” vieressa. Harmi vaan että terminaaleja on 4 ja meeting pointeja vielä vahan enemmän eikä oo edes tietoa onko Hanneksen viimeisin lento ollut Jenkeista vai Euroopasta joka maarittelee terminalin. Lopulta infotiski neuvoo meitä pyytamaan kuulutuksen, miksipa ei. “Hanes Kerem, Hanes Kerem, please come to aisle 9 in the International Terminal.” Toimi hyvin, viiden minuutin paasata Hannes on oikeassa paikassa ja paastaan lahtemaan. Otetaan kallis shuttlekyyti hotellille, kierrellaan lahiseudut ja kotiudutaan hotellille. Itse menen nukkumaan 20:00 paikallista aikaa, muista en tieda, jostain syystä ne aloitti mododraftin, evvk, menkää pois haluun nukkua.

Torstai
Heraan 02:15, sitten voikin vaikka modottaa. Hotellin aamiainen on hiukan oletettua yksipuolisempi, respan nurkassa on pieni poyta josta saa kahvia, minimuffinseja ja jotain leivoksia. Perinteisesti multa unohtuu aina tasan yksi tavara per reissu, talla kertaa iphonen laturi. Googlaan kauppoja ja löytyy parikin joten haluun kayda ostamassa laturin ennen saitille menoa. Ehdotan että otetaan bussi, Hannes haluaa saastaa rahaa ja mielummin kavelee pari mailia. David seuraa mua, 15min paasata elektroniikkakauppa löytyykin, ja otetaan bussi. Jonnekin. Ja sitten ollaan jossain. Sitten kysytaan neuvoa ja ollaan jossain muuaalla. Ohjasin meidät lounaaseen kun olis pitanyt mennä koilliseen. Pari tuntia myöhemmin ollaan vihdoin kuitenkin saitilla ja set-upataan omat koneet pelikuntoon. Mukavana yllatyksena kaikki pelaajat saa 1x Born of the Gods-setin ja 1x Born of the Gods-foilisetin. Illalla on wotcin tarjoama illallinen, mennään johonkin hummeriravintolaan, kukaan ei taida niitä kuitenkaan tilata. Itse otin jonkin 10$ alkupalaleivan, 20$ pastan, 10$ jaatelon ja jotain juotavaa. Ei muuten ollut kovin haappoinen paikka ja tuntui vahan pahalta tukea niitä hintoja.

Perjantai

Turnauksen coverage löytyy http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/eventcoverage/mocs13/welcome

Mennään perjantai-aamuna taksilla saitille hyvissa ajoin, paikan paalla saakin ilmaisen aamiaisen ja boostereita draftaamiseen (valueeee). Pelataan Bing Luken (prolepsis, en oo koskaan tavannut, mutta oltiin joskus 10 vuotta sitten samassa modon #1 klaanissa Fahrenheit 451) kanssa stakkiminimasteria (2 boosteria/pelaaja, minka tahansa kortin voi pelata kivuttomaksi city of Brassiksi). Häviän 3 out of 3. Ketaan ei kuitenkaan nayta kortit kiinnostavan ja ne vaan dumppaa ne poydille, joten saalistan ne ja oon oikeasti voittaja.
Turnaus alkaa modon cube-draftilla mikä on mun mielesta semihelppo formaatti. Jos haluut voittaa, forcaat monoR aggroa, WR aggroa, tai monoW aggroa. Muiden kalliit pommit ei oo hirveen pahoja jos vihu kuolee ennen kuin ne kerkeää castata. Drafti menee 2-1, haviin tosi tiukan matsin Hanneksen hyvalle monoW aggrolle kun se nostaa Ajanin pakan paalta ja random-nalle sitten lentää doublestriken kanssa mutta pois juuri kun olin stabiloinut pelin. Featurematsissa posautan, tosin taa oli enemmankin clientin vika, mutta vihu kammaa paljon pahemmin heti tän jälkeen niin voitan anyways.
Modernissa menee vahan masentavasti 2-2, pelaan Tarmotwinia. Ekalla rundilla vastassa hallitseva mestari Bukarov ja Jund, voitan helposti kun vastustajalla heikot nostot molemmissa peleissä. 2. Rundilla vastassa Merfolkit, teen judgement callin joka result-wise maksaa pelin kun päätän pelata Tarmogoyfin Lightning Boltin sijaan Gitaxian Proben jälkeen kun vastustajalla Lord ja Vial tiskissä ja pelkästään Reejerey kädessä. Vastustaja nostaa pakan paalta toisen lordin enkä mahda liian isoille miehille. Tokassa pelissä floodaan, vihulla hidas kasi mutta kuolen lopulta tripla-Reejereyhyn. 3. Kierroksella vastassa espanjan toivo ja mirror-match, vastustaja ei oo kovin hyvä ja itsellä on vielä lista juurikin mirroria varten. Vikalla rundilla vastassa Jund, häviän kolmannen pelin aika suoraan Thruniin.
Paivan paatteksi saadaan parit draftisetit ja onnistun puhumaan muut pelaamaan tiimirochesterin, tosi hauska formaatti.

Theroksen vika boosteri, mun pikki, oon GR.


Lauantai
Lauantai alkaa Theros-draftilla, jota itse pidin vahvimpana formaattinani. Koko draftin voi katsoa draft viewerilla coverage-sivulta niin en puhu siita sen enempaa.
Ekalla rundilla vihu ei nosta ekassa pelissä valkoista manaa ja tokassa missaa pari landidroppia, joten voitan koska oman nostot on ihan ok.
Toka rundi menee tiukaks kun oma Pain Seer tekee 13 damagea kolmella ekalla revealilla ja oon vielakin kolmessa manassa, pakko kuitenkin gamblata ja ajella Seerilla koska vihukin niin vahissa että pakko jo chumpata. Chump-blokkaan itse vihun hirvion ja vastustajalla ei hirveästi mitaan, Seer näyttää vihdoin landin ja ajan vastustajan pois jonkin spellin avulla. Tokassa pelissä pidan heikon kaden, 5 landia, fleshmane steed ja fanatic of mogis, kierroksella 4 kuitenkin ajelen Agent of Fatesilla jolla on Ordeal of Purphoros. Peli on nopeasti ohi. Vikalla rundilla Bukarov vastassa featurematsissa, Necrobite on solidi kolme-yhteen ja peli alkaa olla siinä. Vikoilla vuoroilla ajelen kaikilla, vihu ei blokkaa ja menee kahteen. Pelaan Tymaretin ja nallen ja annan vuoron. Heti sen jälkeen tajuan et oisin voinut tappaa vihun Tymaretilla, mutta oli jotenkin päässä ajatus että “ajan, vihu chumpaa,menee johonkin kasiin, pelaan miehet, sun.” No, vihu ei nosta formaatin tyyliin ainoaa korttia joka voittais sille pelin voitan matsin, Theros 3-0.
Standard, mitapa tasta nyt sanois. Dekkivalinta oli ihan hyvä, mulligoin vissiin kymmenessa pelissä viiteen 5 kertaa, kuuteen 3 kertaa ja pidin 2 seiskaa. Yksikin matsivoitto ois saattanut riittaa top 4, mutta kun ei niin ei. Ja jotku viel sanoo että modo shuffleri ei oo rigged... TILT.
No, ei kai tässä mitaan. Saadaan taas boostereita niin uus tiimirochester tulille. Draftaan UR-chimera teemadekin, menee 1-2. Voitan monoW:n jossa on 20 landia ja 20 spellia. Muut jaa vielä draftaamaan, itsea ei nyt mtg ihan hirveästi nappaa niin lahden kävelemään hotellille. Katon kartasta suoran reitin, MISTAKE. Joku on kehdannut rakentaa jonkun vuoren keskelle kaupunkia, jyrkin mäki mitä on tullut käveltyä. Pahinta on se, että näkee vasta mäen päässä onko taa nyt huippu vai vasta alkua. No, löydän lopulta uupuneena hotellille. Positiivista tässä kaupungissa on muuten se että ei tarvi pelata että mitaan kavis vaikka onkin pimeää.

Sunnuntai-Maanantai

Mennään saitille kun ei oo muutakaan tekemista ja tarjolla varmaan ilmaisia boostereita. Lopulta käy hyvin, Hannes ja mina Winston-draftataan tyyliin 40 ilmaista boosteria. Ollaan loydetty yhteinen intressi, molemmat tykkaa ilmaisesta tavarasta. Jaetaan myös yhteinen mielipide siita että modossa pitaa rarettaa kaikki >1 tix arvoinen. Ihmetellaan kun muut kattoo mielummin streamia ilmaisten draftien sijaan (Hannes: “why people don’t want free money”) Jenkkireissujen perinteita noudattaen ostan yhden Ben & Jerry’s-jaatelon, kun maksaa alle 50% Suomen hinnoista. David lähtee saitilta suoraan lentokentalle kun jatkaa San Diegoon tapaamaan tuttuja, Hannes lähtee Hotellista sunnuntai-iltana noin 22, itse menen nukkumaan samaan aikaan kun oma lento on 9:15 aamulla. Otan aamulla shuttlen kentalle, ihmettelen miksi check-in on kiinni, selviää että lento on vasta 13:55, hyvä minä... No, pari Solforge-draftia ja kallis lentokenttapitsa myöhemmin oon vihdoin koneessa juuri nousemassa ilmaan.
Taa “trip report” on siita hassu että oon kirjoittanut sen pääosin lentokoneissa joka on johtanut siihen että uutta materiaalia on aina tullut lisää samalla kun vanhaa on saanut kirjoitettua.

Tarinan opetushan tietenkin oli tulosorientoituneesti "Domppa jäihin".

Kiitos kaikille jotka on jaksanut mua reissuilla,

-Anssi



Loppuun vielä boonuksena omia ajatuksia Theros-limitedista, oli tarkoitus julkaista taa jo ennen PTQ:ta, mutta Saimu aika hyvin kiteyttikin paljon siita mita halusin sanoa. Anyways:
Theros limited on erittäin aggressiivinen formaatti, mutta taman kaikki varmaan tietaakin jo. Jos sun dekkisi ei pysty playlta biittaamaan t2 2/2, t3 3/2, t4 temppu + 2/2, sun dekki ei valttamatta oo hirvean hyvä. Kaikki Therosin mekaniikat tukee aggressiivisuutta. Erilaisia combat trickeja on todella paljon ja lähes kaikki niista on parempia hyokatessa. Heroic on aggressiivinen mekaniikka, Monstrosity on aggressiivinen mekaniikka, Tribute on aggressiivinen mekaniikka. Monet kortit jotka olis hyviä (tai ainakin parempia) muissa formaateissa ovat hyvinkin keskinkertaisia tässä formaatissa, esim. Oracle’s Insight ja Siren tai vaikka kaikki 6 ja 7 manan lentavat raret, tyyliin Arbiter ja Eater of Hope koska saatat usein kuolla kierroksella 5 (tai olla sellaisessa poytatilanteessa että oot kuollut ens vuorolla no matter what). On tarkeaa nähdä dekkiä rakentaessa mikä dekin game plan on ja mita se tarvii voittaakseen.

Theros-sealedissa haluaa yleensa dekin, jossa on joko valkoinen tai vihrea pohja ja punainen tai sininen support. Gw on usein huono koska siinä ei oo interaktiota ja UR on usein huono koska siita puuttuu varsinaiset voittokortit ja se on melko hidas. Musta on yleensa pelikelvoton, mutta poolista riippuen se voi tayttaa kumman tahansa rooliin. Musta on heikko koska sealedissa on 3xBorn of the Godsin boosteria, ja mustat commonit on huonoja siinä setissa + ne on aggressiivisia kun Therosin mustat kortit on parempia controlleissa. Tietty sealedissa loppujen lopuksi pooli maarittelee mita vareja pelata eli ei kannatta liikaa rajoittaa itseaan ohjeilla. Sealed on yleensa hiukan hitaampaa kuin Theros-draft.

Theros-draftista:
Kuten aina, drafteissä on tärkeää lukea signaaleja. Jos vielä samalla onnistut lähettämäänkin signaaleja, sitä parempi.  Pickaan mieluummin 6 korttia 4 eri väriltä ensimmäisinä pikkeinä kun pysyn itsepäisesti ensimmäisten pickien väreillä, mikään väri ei kuitenkaan tässä formaatissa tue 5 draftaajaa.
Aggressiiviset valkoiset dekit on formaatin parhaita dekkejä. Ikävä kyllä kaikki hyvät pelaajat tietää taman. Jos kuitenkin haluat dominoida FNM-drafteja, suosittelen forcaamaan valkoista joka ikinen kerta ja ottamaan kaveriksi punaisen tai sinisen, oikeastaan aika sama kumpi. Valkoisen eduksi voi myös mainita sen syvyyden, varilla ei juurikaan ole pelikelvottomia commoneja.

Sininen heikkeni huomattavasti Born of the Godsin myota. Mikaan BotG:ssa ei ole Voyage’s Endin, Griptiden eikä Nimbus Nayadin tasolla (tosin Sudden Storm on melko lahella). Sininen on draftissa hyvä supportvari mutta sen miehet on huonoja. Ne ei usein oikein kerkeä raceta aggressivia dekkejä ja on liian pieniä isompia dekkejä vastaan. Blokkaaminen on myös nihkeeta tässä formaatissa.

Mustaan en koskisi ikina fnm:ssa. Vari on alitehoinen ja usein kuitenkin ylidraftatty. Asphyxiate on suoraan paras common BotG:ssa, sen jälkeen ei hirveästi ookkaan mitaan saman tasoista. Nyxborn Eidolon, Necrobite ja Servant of Nymaret on kaikki kelpokortteja mutta ei mitaan erityista. Gray Merchant myös huononi BotG jälkeen koska on vahemman hyviä mustia permanentteja. Modossa sita vastoin mustan draftaaminen on ihan hyvä suunittelma, parittaisin sen mieluiten punaisen tai valkoisen kanssa tai pysyisin lähes monomustana. UB:sta ja BG:sta on huonoja kokemuksia, dekit on liian hitaita usein. Kunniamaininta muuten Black Oak of Odunokselle joka on yksi aliarvostetuimmista korteista setissa.

Punainen, oi punainen. Kuten tavallista, tykkaan mountaineista limitedissa. Punainen on erittäin syva Born of Godsissa ja setin viidesta (no, ehka kuudesta) parhaasta commonista 3 on punaisia. Punaisen suurin etu on ehkäpä se, että kortit toimii erittäin hyvin yhdessä: Kaikki on aggressiivisia. Harmi vaan että Therosissa punainen on heikko eikä korkeatasoisia commoneja ole kuin 1. Asiaa ei myöskään auta että punaiset dekit ei oikein voi voittaa Hopeful Eidolonia.
Itse en tykkää ihan hirveästi vihreästä, pääasiassa koska se menee niin huonosti mustan kanssa ja valkoisenkin kanssa vaihtoehdot ovat aika rajoittuneet.

Vihreä on melko heikko BotG:ssa mikä saattaa antaa tilaisuuden cutata se lujaa ja poimia kaikki kulta Theroksessa (hyvänä puolena kaikki vihreät raret on Theroksessa hyviä). BotG:ssa kannattaa yleensä välttää kalliimpia kortteja, koska kyllä niitä Theroksestakin saa ja Nessian Asp on vieläkin parempi kuin mikään kallis kortti Bornissa. Swordwise Centaur paras vihreä common BotG:ssa.
 
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Roinisto

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #1 : 03.04.14 - klo 08:40 »
Hienoa että olit jaksanut nähdä vaivaa ja kirjoittaa näin julmetun pitkän rapsun. Oli myös kiva että olit tehnyt muistiinpanoja otteluista niin pääsin lukemaan matsikuvauksia.

Oot ollut melkoinen reissumies :)

Poissa luma

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #2 : 03.04.14 - klo 10:32 »
Ja jotku viel sanoo että modo shuffleri ei oo rigged... TILT.

 ::)

Poissa Vladi

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #3 : 03.04.14 - klo 10:37 »
Kiitos hyvästä raportista, mahtavaa kun porukka on alkanut aktiivisemmin kirjoittaa näitä :)

Poissa Yabo

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #4 : 03.04.14 - klo 10:50 »
Oli kyllä erittäin mukava lukea hyvin kirjoitettua ja erittäin hiottua raporttia. Täytyy sanoa, että sait reissukuumeen kasvamaan  :)

Poissa Otus

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #5 : 03.04.14 - klo 11:41 »
"Life always shines brightest when people of like minds come together"

Poissa chlb

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #6 : 03.04.14 - klo 13:11 »
Hyvä rapsa, oli kiva lukea!  :)

Poissa Pifase

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #7 : 03.04.14 - klo 14:51 »
Mukavaa luettavaa :)

Poissa Anssi

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #8 : 03.04.14 - klo 16:06 »
Piti tosiaan vielä mainita, että GP Manchester on toukokuun lopussa. Stockmannin hulluilla päivillä on ollut lentotarjous Manchesteriin joka kerta parin viime vuoden aikana. Matkustaminen ja parhaat diilit on varmaan aihe josta tuun kirjoittamaan vähän enemmän jossain välissä.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Sabo

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #9 : 03.04.14 - klo 16:29 »
(Meh, kirjoitin tän wordissa, se ei näemmä siirry kovin nätisti foorumille. Jossain puolessävälissä myös loppu kärsivällisyys korjata jokainen ääkkönen kun alkuperäinen kirjoitettu brittiläppärillä, lukekaa tai olkaa lukematta.)

Suoraan lentokentältä tuleva bussin pääteasemakin oli kivasti 400m asunnolta, kerrankin nain.

Hyvä seiftaus, hyvä rapsa.

Poissa Anssi

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #10 : 03.04.14 - klo 17:36 »
Ja nyt tulikin Hullujen päivien lentotarjoukset julki, Milano 199, Manchester 199. Toi Manu ainakin on paras hinta jonka netistä tällä hetkellä löytää, voin suositella kaupunkia muutenkin, erinomaisia intialaisia ravintoloita. Enköhän mä Milanoonkin lähde, eli laittavaa vaan viestiä jos kiinnostaa lähteä mukaan.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Kaitsu

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #11 : 04.04.14 - klo 21:19 »
Ihan loistava raportti sen suhteen, että oot laittanut paljon asiaa niin formaateista, dekeistä, matseista kun matkoistakin. Näitä lukis mielellään jatkossakin   ;D

Poissa ElfRiderX

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #12 : 04.04.14 - klo 21:48 »
Iso arvostus Anssille että jaksoit näinkin ison rapsun tehä :) Hienoa ja mielenkiintoista luettavaa :)

Poissa Pifase

Vs: ^(PT BotG 4.)^
« Vastaus #13 : 05.04.14 - klo 12:34 »
Miltä se muuten tuntuu katsoa noita omia selostettuja matsejaan jälkikäteen? Osuuko kommentaattorit oikeaan?