Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)  (Luettu 7450 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa yeou

Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« : 18.02.13 - klo 18:23 »
Uusi moninpeli formaatti, laiton ja minun keksimä.

Sisältö:
Pikkujutut
     Formaatin tarkoitus
     Pakka
     Yleinen informaatio
     Sääntö joka kaikkien pelaajien pitää tietää
Pienemmät jutut
     Pelin alku!
     Elämä
     Piirakkamerkit
     Apinointi
     Voittaminen
     Case: Erityiset kortit (ja pienimmät säännöt)

Formaatin tarkoitus: tappaa aikaa, pelata vapailla korteilla, suurilla pakoilla ryhmässä sekä apinoida.
Pakka: 150-300 korttia. Pakassa saa olla mitä tahansa korttia yhtä kappaletta, mutta loputtomasti basic landeja.
Yleinen informaatio: Muista formaateista poiketen erilainen elämäviritelmä. Basic landit tuottavat kukin 2 manaa yhden sijasta. Apinapiirakkaa on pelattava ryhmässä, kahdestaan sitä ei saa pelata. Käsikortti- ja aloituskorttimäärä on 10. Silloin kun joku on tullut pelissä tiensä päähän (tyhjä pakka), hänen pitää sekoittaa pakkansa ja liittyä taas mukaan vuorojen välissä niin peli voi jatkua tulevan vuoron kohdalla. Ländermulligan sallittu pelin alussa sekä silloin kun uusi pelaaja liittyy mukaan. (vain "uutena" pelaajana voi tehdä kyseisen mulliganin) Pakkaa ei ole pakko sekoittaa jos ei tee mieli (vaikka kortti sanoisi niin) mikäli tehtävä tuntuu mahdottomalta korttien paljouden takia.
Koko peli lopetetaan sitten kun kaikki tai paitsi yksi ovat sitä mieltä, ja tällöin selvitetään voittaja formaatille uniikeille piirakkamerkeillä (piirakkamerkkinä voi käyttää mitä tahansa).
Sääntö joka kaikkien pelaajien pitää tietää: Jos yksi pelaaja kieltäytyy tekemästä apinointia, peli muuttuu seuraavanlaiseksi: kunnes kieltäytyneen pelaajan vuoro koittaa taas, kaikkien basic landit tuottavat vain yhden manan siihen asti. Tylsä pelaaja saa vihat päällensä.


Pelin alku!
Kukin sekoittaa pakkansa, jokaisen pelaajan elämäksi asetetaan 60, jokainen nostaa 10 korttia ja ländermulliganin saa tehdä. Sitten arvotaan aloittaja.

Elämä

Et kuole elämän menettämiseen, mutta se on siinä jotta vastustaja saisi piirakkamerkkejä sinun lyömisestäsi jatkuvasti eikä elämänhukkaan tarvitsisi hävitä lopettaakseen. Sinulla on 60 elämää, ja aina kun joku muu kuin sinun toimi saa sinut nollaan, toimen omistaja saa piirakkamerkin. Ylimääräiset lyömäpisteet alkavat numerosta 60 ja vähentävät sitä sen verran kuin sitä on jäljellä.
-> 60---------50---------40---------30---------20---------10---------0 -> kierrätys pelastaa maailman ->
Peliä jatketaan normaalisti.
Jos sinun toimestasi elämäsi menee yli nollan alkaakseen nr. 60 jälleen, kukaan ei saa piirakkamerkkiä, edes sinä. Tätä voi tosin käyttää hyväkseen jotta toiset eivät saisi piirakkamerkkihyötyä sinusta sinä hetkenä.
lisäjurinoita
Eräs viisas mies ehdotti juuri 60 jotta voi katsoa kellotaulusta mutta 10 kuutionoppaa tai 3 20-s noppaakin voi käyttää. On sitten lämpöisiä muistoja siitä kuinka noppa meni kumoon ja numero unohtui.


Piirakkamerkit

Piirakkamerkkien määrä on se joka ratkaisee lopulta voittajan. Saat piirakkamerkin joka kerta kun saat vastustajan nollaan. Saat piirakkamerkin myös joka kerta kun "voitat pelin" (esim. Laboratory Maniac tai Battle of Wits) tai saat jonkun millattua ulos pelistä. (vaikkakin hänen pitää heti tulla takaisin) Piirakkamerkit pysyvät yhtenäisen pelin ajan jokaisella samoina kunnes päätetään että nyt riittää, lähdetään kotiin nukkumaan tarkoittaen sitä että koko senkertainen Apina Piirakka on pelattu loppuun. Vaikka joutuisit ulos pelistä ja takaisin, piirakkamerkkisi pysyvät samana. Niiden määrä voi vain nousta.
Jos millaat itsesi ulos pelistä (vaikka nostat viimeisen kortin), kukaan ei saa piirakkamerkkiä. Sitten sekoitat pakkasi ja liityt uudestaan mukaan.


Apinointi
= ns. ilvehtii ärsyttävästi
Tähän jokainen saa vapaat kädet mutta rituaali on joka tapauksessa suoritettava (muistakaa "sääntö joka kaikkien on tiedettävä") kun joku/itse saa piirakkamerkin. Se myös suoritetaan kaikki voittajaa vastaan koko pelin loputtua.
Ilveilyn alaraja: silmien pyöritys. Se ei riitä. Keskisormien näyttäminenkään ei riitä. Ilveilyn yläraja: satuttuminen, huom. tappaminenkin on satuttamista. Sekin on satuttamista jos laittaa lentämään jotain tahraavaa.
Ehdotuksia:
Kielen näyttäminen, pyllyn heilutus, erittäin kekseliäät käsi+kasvo ilmeet.
Jos haluaa olla kohtelias niin sekoittaa hävinneen pakan, mutta tämä ei ole pakko.
Itse voi keksiä mitenkä ilvehtii.


Voittaminen
Pelin lopuksi lasketaan piirakkamerkit ja se kellä on eniten, voittaa.
Ikävä kyllä peli loppuu myös silloin kun 1 pelaaja lyö muut alas yhtäaikaa (kaikki toiset män 0). Tämä kumoaa piirakkamerkkivoittamisen.
Häviät myös heti kun sinun pakassa ei ole yhtäkään korttia. Vaikka olisit vain nostanut viimeisen kortin, häviät sinä hetkenä kun nostat sen. Jos paikalla on vielä 2 pelaajaa tai enemmän, sinun pitää liittyä heidän peliinsä jahka olet sekoittanut pakkasi ja nostanut 10 korttia. Elämäsi myös asettuu liittyessäsi 60. Sama toimenpide tehdään kun joku kortti sanoo sinua osoittaen että "you lose the game".


Case: Erityiset kortit

Jos pelissä on 2 Laboratory Maniacia yhtä aikaa pöydässä (mutta eri pelaajilla) he molemmat häviävät heti ja muut pelaajat/pelaaja saavat yhden Piirakkamerkin kukin. Hävinneet pelaajat joutuvat sitten tanssimaan muille jonka jälkeen he taas liittyvät peliin uusina. Laboratory Maniacit eivät tällöin mene lyhytbänniin (tämä selitetään alla, lue eteenpäin).

Kortit jotka sanovat jotain ja ”voitat pelin” aiheuttavat vain yhden Piirakkamerkin niiden hallitsijalle tekstin triggerin iskiessä jonka jälkeen tämä kortti laitetaan ”lyhytbänniin” pois senhetkisestä Apina Piirakkapelistä. Et voita peliä, saat vain yhden piirakkamerkin ja kortille lyhytbännin.
Kortit jotka aiheuttavat enemmän kuin noin (kaikki ei jaksa laskea, tämän saa tehdä arvioimalla) 50 kortin lähdön pakasta lyhytbännitään nekin käytön jälkeen.
Muut erityistapaukset:

Infect ei toimi. Infectin sijasta tulee perusvahinkoa.
Sen takia Phyrexian Unlife suojaakin sinua kymmenen elämän menetykseltä, eli laitat vaikka countereita siihen kun tulee vahinkoa ja kun siinä on 10, kortti laitetaan hautuumaalle.

Spawnsire of Ulamog kortin kahdenkymmenen manan abilityn resolvatessa Spawnsire lentää lyhytbänniin sen piirakkapelin ajaksi, koska se on epäreilu.


Kertokaa muita outoja kortteja niin kirjaan ne tänne ylös.
« Viimeksi muokattu: 17.06.13 - klo 04:06 kirjoittanut yeou »

Poissa jupu_

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #1 : 18.02.13 - klo 18:58 »
Mä en ymmärtänyt näitä sääntöjä. Tosi epäselvästi kirjotettu. Ja miksi tätä pelattaisiin, edh oon tarpeeks hyvä ryyppäysvormaatti :P.

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #2 : 18.02.13 - klo 19:00 »
tiedän kyllä että kaikki on huonosti ja että mikään ei mene nappiin, ei tässä mitään kiitos

Poissa jupu_

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #3 : 18.02.13 - klo 19:14 »
Kerro että mihin tässä pelissä pyritään? Keräämään piirakkamerkkejä? Mitä ovat piirakkamerkit? Ja mitä ihmettä noi tanssijutut on?

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #4 : 18.02.13 - klo 20:26 »
"Formaatin tarkoitus on pelata ehdottomasti ryhmässä, omata vapaat kortit, pelleillä ja etenkin tappaa aikaa, että viettää sitä yhdessä."

Noin. Pyritään keikuttamaan nollia ja häviöitä mahdollisimman paljon että pääsee apinoimaan kun muuten pitää olla niin pidättäytyväinen. Piirakkamerkit ovat sitä varten että ne vähentävät elämänlähdön pelkoa, häviön pelkoa, ja kun olet se joka hävisi, koko Piirakkapelin, pääset näyttämään kieltä voittajalle. Tanssijutut ovat hyödyllisiä. Liikkui MTG:n pelaaja tai ei.
Lyhyesti sen on tarkoitus olla hauska...
paremmin en pysty selittämään.
« Viimeksi muokattu: 18.02.13 - klo 20:36 kirjoittanut yeou »

Poissa Oferon

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #5 : 19.02.13 - klo 14:41 »
Suosittelen tutustumaan unhinged ja unglued -setteihin mikäli tansseista ja muista hassutteluista tykkää magicin yhteydessä. (ja haluaa pakottaa muutkin siihen).knight of the hokey pokeyhinkin kyllästyy muutaman tanssin jälkeen.

Poissa Eskomi

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #6 : 20.02.13 - klo 13:32 »
Ajateltiin pelata kyseistä formaattia parin viikon päästä, mutta ongelmaksi peliporukallemme muodostui Piirakkamerkit.

Mistä piirakkamerkkejä saa hankittua tätä formaattia varten? Ovatko kaikki piirakkamerkit samanlaisia, vai onko olemassa esim mustikka- tai sienipiirakkamerkkejä?


Poissa tride

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #7 : 20.02.13 - klo 15:26 »
Mitenkäs life gain toimii tässä formaatissa? Kasvattaako se aina lifeä, vai muuttaako se life totalia suuntaan, jossa edellisen kerran oltiin 50:ssä?

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #8 : 20.02.13 - klo 20:46 »
Ajateltiin pelata kyseistä formaattia parin viikon päästä, mutta ongelmaksi peliporukallemme muodostui Piirakkamerkit.

Mistä piirakkamerkkejä saa hankittua tätä formaattia varten? Ovatko kaikki piirakkamerkit samanlaisia, vai onko olemassa esim mustikka- tai sienipiirakkamerkkejä?

Loistavaa kuulla. Aivan mahtavaa. Piirakkamerkkeinä voi käyttää mitä tahansa, niin kuin tokeneita mutta ne ovat vapaampia koska ne tarvitsee vain laskea. Itse suosittelen Fazerin kuningatar/omena/mustikka etc. kämmenen kokoisia kahden pakkauksissa myytäviä piirakoita, ne voi syödä porukan kesken pelin lopuksi :)
Kiviäkin voinee käyttää piirakkamerkkeinä, mistä itse parhaiten pitää ja mihin on varaa.


Mitenkäs life gain toimii tässä formaatissa? Kasvattaako se aina lifeä, vai muuttaako se life totalia suuntaan, jossa edellisen kerran oltiin 50:ssä?

Muuttaa suuntaan. Koska alaraja on -50 josta lähdetään ja yläraja +50 josta käännytään, homma toimii näin:
Kun olet -50 tai sinut on saatu lukuun -50, seuraava vahinko vetää sinua plussapuolen suuntaan (yli nollan) kunnes törmäät +50. Voisi sanoa että tulee kevät. Jos sinua on satutettu +50 asti, seuraava vahinko vie sinua miinuksen suuntaan, eli on tulossa syksy. Se vie sinut nollan yli kunnes elämäsi on -50 josta se taas kääntyy vahingon sattuessa.

Tässä helpommin tajuttava jana:
 :)+50---------(+40)---------(+30)---------(+20)---------(+10)---------0
jatkuu tähän:
0---------(-10)---------(-20)---------(-30)---------(-40)---------(-50):(

Aloitetaan surullisesti masokistina joka tykkää kun sattuu joten elämä nousee +50 ja sitten muututaan tyypiksi joka ei tykkää kun sattuu joten elämä lähtee laskuun pisteeseen -50 jossa taas muutut masokistiksi eikä sille näy loppua.

Elämä ja vahinko lienee parasta laskea näin: olet +49 ja joku tonttu osuu sinuun 10. Vahinko tulee, elämä kääntyy, seuraavaksi elämäsi on +41 ja kaikki vahinko vie sinua nyt alaspäin mittarissa.
Mitä tulee kortteihin jotka sanovat "equal to your life total" tai mitään samanlaista, siinä tapauksessa voi elämän numeronsa kuvitella ilman miinusta tai plussaa ja ottaa juuri sen luvun.
« Viimeksi muokattu: 20.02.13 - klo 20:50 kirjoittanut yeou »

Poissa tride

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #9 : 20.02.13 - klo 21:21 »
Kysymykseni koski kortteja, joissa lukee "You gain X life." Jos ollaan masokisteja (vahinko kasvattaa elämäpisteitä) ja lifeä on vaikka -20, niin mihin suuntaan Healing Salve muuttaa tilannetta? Onko Healing Salven jälkeen elämäpisteitä -23 vai -17?

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #10 : 20.02.13 - klo 21:52 »
Kysymykseni koski kortteja, joissa lukee "You gain X life." Jos ollaan masokisteja (vahinko kasvattaa elämäpisteitä) ja lifeä on vaikka -20, niin mihin suuntaan Healing Salve muuttaa tilannetta? Onko Healing Salven jälkeen elämäpisteitä -23 vai -17?

-23, ei masokisti tykkää kun sitä hellitään
anteeksi kun menin sekaisin ja muutin viestiä. nyt on oikein.

Poissa Samulai

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #11 : 21.02.13 - klo 08:56 »
Voinko maksaa lifeä jos elämäni on miinuksella (kun virallisen sääntökirjan mukaan mukaan en voi)? Ja jos, niin saanko vai menetänkö lifeä?

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #12 : 21.02.13 - klo 09:13 »
Voinko maksaa lifeä jos elämäni on miinuksella (kun virallisen sääntökirjan mukaan mukaan en voi)? Ja jos, niin saanko vai menetänkö lifeä?
Kyllä voit maksaa.
Kun sinulta lähtee elämä, riippuen suunnasta johon olet menossa ja josta olet tulossa, jompikumpi.
Sillä maksaminen käyttäytyy samalla tavalla kuin jos saisit vahinkoa päähäsi.

Poissa Eskomi

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #13 : 21.02.13 - klo 14:03 »
Lupaan kirjoittaa tästä turnausraportin kunhan saadaan pelattua!

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #14 : 21.02.13 - klo 15:01 »
Jipii! ;D
« Viimeksi muokattu: 23.03.13 - klo 17:38 kirjoittanut yeou »

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #15 : 23.03.13 - klo 17:41 »
Muokkasin koko tekstiä, sen pitäisi olla huomattavissa määrin selkeämpi.
Tällä hetkellä ei mahdu kattilaan miten pystyin kirjoittamaan noin kaaottisia viritelmiä mutta hyvä kun osaan ja hyvä kun osaan sotkun selvittääkin.
Edelleen sopii kysyä ja ehdottaa jos jokin on formaatin suhteen vinossa.
Ps. turnausraportilla on korkeammat mahdollisuudet syntyä selkeämmillä säännöillä, odotan yhä vain, vai jäikö se minulta ohi.
« Viimeksi muokattu: 23.03.13 - klo 17:42 kirjoittanut yeou »

Poissa Armus79

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #16 : 23.03.13 - klo 18:40 »
Tuohan on oikeastaan parempi tapa pelata iso moninpeli. Kun kerran on kasuaalia ja voitolla ei sinänsä ole mitään merikitystä, piirakka antaa kaikelle (ja usein kaikille) merkitystä.

Upeata luovuutta.
Does Black Lotus put you on a 20 turn clock? Does Tarmogoyf fly? Does Bob survive a gutshot? Can you pitch Emrakul to Force of Will?
Yeah. Didnt think so

Poissa Colgate

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #17 : 02.06.13 - klo 23:10 »
Kokeilimme piirakkaformaattia 17 hengen porukalla. Kaikki meni hyvin, kunnes mono black suiciden pelaaja sai vuoron: Svamp ja kaksi 63/63 Death's Shadowia. Seuraavalla vuorollaan hän sai 4 piirakkamerkkiä, pelasi toisen Swampin, kolmannen Death's Shadowin ja Pain's Rewardin tarjosi järjettömän summan lifeä, joka oli sopivaa kongruenttia modulo 101 niin, että hän jäi -50 lifeen. Lopettaessamme hänellä oli 192 piirakkamerkkiä ja meillä muilla oli yhteensä 51. Muuten hyvä formaatti, mutta mono black suicide on rikkinäinen.
« Viimeksi muokattu: 02.06.13 - klo 23:19 kirjoittanut Colgate »

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #18 : 16.06.13 - klo 21:25 »
Kokeilimme piirakkaformaattia 17 hengen porukalla. Kaikki meni hyvin, kunnes mono black suiciden pelaaja sai vuoron: Svamp ja kaksi 63/63 Death's Shadowia. Seuraavalla vuorollaan hän sai 4 piirakkamerkkiä, pelasi toisen Swampin, kolmannen Death's Shadowin ja Pain's Rewardin tarjosi järjettömän summan lifeä, joka oli sopivaa kongruenttia modulo 101 niin, että hän jäi -50 lifeen. Lopettaessamme hänellä oli 192 piirakkamerkkiä ja meillä muilla oli yhteensä 51. Muuten hyvä formaatti, mutta mono black suicide on rikkinäinen.

Ok, ensin, kiitos rapurtista. Yksi kysymys tosin.
Hän siis kopioi Death's Shadoweja vai olivatko erinäisiä kortteja?
PS. en muuten ymmärrä miten Death's Shadow voi lyödä kovat jos se saa "Death's Shadow gets -X/-X, where X is your life total." --> -X tai sitten minun pitää lukea säännöt uudestaan, on ollut pitkä aika. Kirjoitinko että - + - = +.. odotas..
edit: no huhhuh enpäs kirjoittanut. life total = miinus/plusmerkki pois ja siitä katsotaan. Ette kai te pelanneet väärin?
vai jäikö minulta jotain pahasti ohi
« Viimeksi muokattu: 16.06.13 - klo 21:58 kirjoittanut yeou »

Poissa sax

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #19 : 16.06.13 - klo 22:10 »
Eli siis lifet ei voi olla  -40, -10 tai -1? Vaan ne on aina positiivisia määriä? Esim jos mulla on 10 lifee, ja muhun lyödään 20 niin onko mulla taas 10 lifee?
"He wished for a deck, but not for the skill to play it."

Poissa Gagis

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #20 : 17.06.13 - klo 00:15 »
Väittäisin, että sääntöjen yksinkertaistamiseksi kannattaa unohaa, että negatiiviset luvut ovat olemassa, ja jättää suunnatkin vaihtamatta. Samanlaisen toiminnan lifen ja merkkien suhteen saa aikaiseksi, jos viiteenkymmeneen lisäämällä päädytään nollaan, tai nollasta vähentämällä päädytään viiteenkymmeneen. Kehän kiertäminen on huomattavasti helpompi hahmottaa, kuin eestaas sahaaminen, ja nuo negatiiviset luvut ovat alunperinkin aivan tarpeettomia.

EDIT: Tai vaikka 50 sijaan 60, niin keskivertoa elegantimmat herrasmiehet voivat laskea lifeään kellotaululla.
« Viimeksi muokattu: 17.06.13 - klo 00:32 kirjoittanut Gagis »
''Flickerwisp on Thalian ja Mutsin jälkeen ehkä määtsikin siistein creature. Sil voi tehdä kaikkea. Se jopa runkkaa ja keittää kahvit sun puolesta.''

Poissa yeou

Vs: Apina Piirakka (minunkeksimä uusi formaatti)
« Vastaus #21 : 17.06.13 - klo 04:10 »
Kiitos paljon, Gagis. Ja toiveesi on toteutettu.

...minulla on se ongelma että aina pitää aloittaa järjestäminen niin monimutkaisesti kuin itse suinkin keksii. (kyllä, olen niin tyhjä etten itse aina tajua) ...
No, nyt vaikeat elämäsäännöt ovat helpommat ja kaikkien halukkaiden pelaajien on luettava säännöt uudestaan läpi jos haluavat tietää mitä on meneillään. Ei mitään hätää, on hiukan lyhyempi. (Voitte siitä kiittää Gagista.)
« Viimeksi muokattu: 17.06.13 - klo 04:15 kirjoittanut yeou »