Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Artikkeli: Metalcraft 3 x Scars of Mirrodin draftissa, kirjoittanut Aarne Halén  (Luettu 4563 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Korva

« Viimeksi muokattu: 23.10.10 - klo 19:03 kirjoittanut Korva »
----------------------------
Aarne Halén, jonkinmoinen pääjehu @ Poromagia
*** http://www.poromagia.com ***
(luen yv:t erittäin harvoin, maili toimii huomattavasti paremmin, etunimi.sukunimi[ät]poromagia.com)

Poissa kivi

  • L1-tuomari / valvoja
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • ****
  • Ei tällä kuuhun mennä
Ainakin itse olen joutunut ottamaan Tumble Magnetit jo huomattavasti aiemmin kuin aivan setin tultua, yleensä noin 3-5. pickin tienoilla. Kaksi on aika passeli määrä aggro-Metalcraftiin, valitettavasti ne toimivat hienosti myös Infectissä poistamaan blokkereita joten ainakin niiden pitäisi mennä ajoissa. Trigoneista musta todellakin toimii ilman lataustakin, punainen ilman latausta infectissä ja muut tuntuvat dräftissä hieman hitailta. Ehkä jossain kontrolloivassa deckissä sininen toimii.

Muutoin olen melko pitkälle samaa mieltä, isompi ongelma Metalcraftia dräftätessä on tasapainoilla faksien ja ei-faksien välillä kun tuntuu että ainakin kun ottamassa ei-faksin niin passaa juuri ne tarpeelliset faksit. Pari kertaa on drafti kusahtanut siihen ettei vaan kertakaikkiaan ole saanut tarpeeksi pelikelpoisia fakseja enää toisen ja kolmannen boosterin kohdalla joten suosinkin agressiivista faksien pikkaamista ekalla kierroksella ja sitten seuraavissa kahdessa poimin herkut päältä niistä väreistä joista vaan jotain tulee.
Lainaus käyttäjältä: tutka
< kivi> pultti sun, kaks pulttii sun, pultti, fireblast, fork. PÄRT  PÄRT.

Poissa Padishar

Punainen Trigon ansaitsee mielestäni enemmän kunnioitusta. Harvassa ovat ne tilanteet että sitä edes ehtisi lataamaan, kun se kolme käyttökertaa on niin runsaasti. Pelkkä sen pöydässäolo vaikuttaa vihollisen hyökkäyksiin ja blockeihin, kun siihen ei tarvitse etukäteen käyttää manaa, toisin kuin equipmenttien kanssa. Se on myös halpuutensa vuoksi erinomainen metalcraft-enableri vaikka sitä ei olisi manaa käyttäkään ihan heti.

Poissa deviant

Namedropped!

Naseva artikkeli, mutta itse otan saberclaw golemnin ihan mielelläni metalcraft pakkaani jos se sattuu pelaamaan punaista manaa.
Nelipowerinen first striker dominoi useita pöytätilanteita ja asettaa aggro-drawin yhteydessa vihun aika nopeasti chumppailemaan.

Accorders shieldia taidan arvostaa myös hiukan sinua korkeammalle. Metalcraft mirrorissa se voi pommitonta pöytää dominoida ihan "yksinäänkin" ja infektiikin vastaan se antaa sun blockerille enemmän aikaa seistä edessä.
Kortti nyt ei toki mikään korkea picki ole..
Tarkoitin siis tällä tuumauksella ... idioottimaiseksi laskettavaa

Poissa etro

  • L1-tuomari
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • *
  • Float like a butterfly, sting like when I pee.
Seuraava vuodatus on oma mielipiteeni, ja sitä varmaan värittää oma mieltymys aggroilla.

P1p1 punainen trigoni ei tosiaan ole iteltäni poissuljettu :P .. kuten Rikukin tuossa kommentoi, se on tosi halpa muihin trigoneihin verrattuna, ja sen ympäri on paljon vaikeampi pelata kuin esim. kirveen. 3 aktivointia on jo 9 päähän, tai vähän vähemmän ja pari myrin treidausta heppaan tai vastaavaan.

Tumble Magneetin myös nostaisin myös huomattavasti korkeammalle - se sopii ihan kaikkiin pakkoihin ja kaikkiin pelitilanteisiin, maksaa vähän pöytään ja aktivointi on ilmaista. 

Jottei mene ihan vain huuteluksi ilman että kritiikkiä tarvitsee pelätä, niin laitan vaikka oman top10 :

Rusted Relic
Trigon of Rage
Tumble Magnet
Chrome Steed
Contagion Clasp
Darksteel Axe
Glint Hawk Idol (jos on valkoista)
Palladium Myr
Väreille osuva Myr
Trigon of Corruption

Bonuspick : Perilous Myr

Tuosta puuttuu Artisaani ja Rust Tick, koska ne on itelleni aikalailla kysymysmerkkejä, kuuluvat varmaan 10 parhaan joukkoon, mutta kerrat jotka olen nuo draftannut on 1 tai 2, päätyivät toki dekkiin, mutta eivät matseissa tehneet mitään oikeasti hyvää. Rusted Relic meni ykköseksi ihan vain siksi että jos kaikki napsahtaa kohdalleen, se on 4 manan 5/5 joka ei kusahda noihin yllättäviin metalcraftin hävittäviin trickeihin.

Wall of Tanglecordista pidän myös enemmän kuin artikkelin kirjoittaja, vaikka itelläni on jonkinsortin aggrofetissi. Joskus joutuu pelaamaan paria korttia niiden faksiuden takia, ja tuo sentään blokkaa, no, kaiken. Etenkin jos itellä on selkeä etu ilmassa, tuon pistää ihan mielellään tiskiin jos race näyttää tiukalta. Pikkailen usein paremman puutteessa (ja ettei ite joudu niiden läpi ajelemaan).

Settiä draftatessa tuo kiven mainitsema tasapainoilu on mukavaa vaihtelua aiempiin setteihin. Usein onnistuneet metalcraft-dekit on itelle tullut reseptillä, jossa alussa pikkaillaan vain hyviä artifakteja vähät välittämästä väreistä (mauttomat pommit poislukien), jossain 12+ artifaktin kohdalla sitten voi valkata värit kohdilleen, kun pohja on hyvin kunnossa. Etenkin kolmospussissa välillä saa pikkailla mauttomuuksia kun toisella värillä ei ole niin justiinsa väliä, eikä tarvitse paniikissa pikkailla fakseja ettei aikasemmat pikit kuse käsille. Hyvä metalcraft-dekki yleensä omasta mielestäni imaisee sen 14+ faksia, ja 3-4 myriä. Tai ehkä enemmänkin niin päin että huonossa metalcraft-dekissä on 0 myriä :)

Poissa GrandLux

Tarjottavan korttipollin kannalta Tumble Magnet on poikkeuksellisen piilopower vehje jonka tulen todellakin pikkaamaan  jatkossa korkeammalta...
Se lukottaa (vähintään) kolme seuravaa vuoroa  vihaisen hyökkijän / kestävän blokkaajan jonka aikana saa nostaa mm. kolme uutta korttia ja suunnitella jatkoa. Tämän lisäksi magneetti tarjoaa pöydän painopisteen suoraan eduksi ellei vastustaja halua välttämättä tuhlata jonkinlaista removalia, joka ei ole korttiedun kannalta myöskään haitaksi.

Hävisin drafitssa finaalin suoraan siihen että vastustaja sai aggroisalla dekillään tumble magneetin tiskiin omaa U/W controlllia vastaan joka ei enää yksinkertaisesti kerennyt tempoon mukaan sen jälkeen kun magneetti sitoi tehokkaat miehet. Tämän jälkeen jouduin tekemään epäsuotuisia chump blokkeja ynnä muita uhrauksia ja tuhlauksia ja kuis ollakkaan, peli olikin jo hävitty ennen kuin huomasinkaan...

Pikatkaa siis tumpelo magneetti. Se on hyvä vehje.

Poissa Korva

Suurkiitokset kommenteista!

Pikatkaa siis tumpelo magneetti. Se on hyvä vehje.

Juu, aivan samaa mieltä. Tuosta orderista jäi vähän epäselväksi kunnioitukseni magneettia kohtaan; olen saanut niitä niin turkasen myöhään tähän asti.

P1p1 punainen trigoni ei tosiaan ole iteltäni poissuljettu :P .. kuten Rikukin tuossa kommentoi, se on tosi halpa muihin trigoneihin verrattuna, ja sen ympäri on paljon vaikeampi pelata kuin esim. kirveen. 3 aktivointia on jo 9 päähän, tai vähän vähemmän ja pari myrin treidausta heppaan tai vastaavaan.

Pitääpi miettiä tuota trigonia vähän enemmän. En ole pelannut sitä kuin yhdessä dekissä, eikä se silloin noussut mitenkään hurjan usein. Kirveen dissausta en sinänsä niele varauksetta :)

Accorders shieldia taidan arvostaa myös hiukan sinua korkeammalle. Metalcraft mirrorissa se voi pommitonta pöytää dominoida ihan "yksinäänkin" ja infektiikin vastaan se antaa sun blockerille enemmän aikaa seistä edessä.
Kortti nyt ei toki mikään korkea picki ole..

Heh, puhut vähän ristiin, mutta luulen ettemme ole kovin eri mieltä kortista. 3 manan equ cost vain on raskaan puoleinen niin tai näin, ja siitä syystä en ikinä haluaisi yhtä enempää pakkaani.

Lisää mietelmiä vain jos niitä löytyy! Jokainen keskusteluun osallistuva kehittää varmasti Scars-taitojaan jo ihan sillä, että joutuu pyörittelemään näitä konsepteja päässään ja ilmaisemaan niitä tekstimuodossa.
----------------------------
Aarne Halén, jonkinmoinen pääjehu @ Poromagia
*** http://www.poromagia.com ***
(luen yv:t erittäin harvoin, maili toimii huomattavasti paremmin, etunimi.sukunimi[ät]poromagia.com)

Poissa oikeus

Pakko laittaa hieman piilomainostusta kehiin...

http://www.channelfireball.com/articles/breaking-through-15-lands-or-less-rb-aggro/

Conley Woodsin artikkeli B/R aggrosta oli minulle kohtuullisen silmiä avaava 15 minuuttinen formaatista.

Olen tähän mennessä draftannut ko. deckkiä 4-5 kertaa ja jokaisella on menty 8-4 finaaliin saakka. Voitokkaina olen tainnut olla kolmesti noista kerroista.

Necrogen censer on oikeasti kohtuullisen pommikas tämän tyyppisissä deckeissä. Tosin vielä parempi X/W yhdistelmässä (yhdessä draftissa oli 2 censer + 4 glint hawk).

Modossa ainakin B/R aggro irtoaa aika paljon helpommin kuin X/W aggro, johtuen siitä että valkoiset hyvät aggrolihat kelpaavat aika paljon nopeammin ihmisille kuin punaiset / mustat vastikkeet.

Poissa Poromagia

Pakko laittaa hieman piilomainostusta kehiin...

http://www.channelfireball.com/articles/breaking-through-15-lands-or-less-rb-aggro/

Conley Woodsin artikkeli B/R aggrosta oli minulle kohtuullisen silmiä avaava 15 minuuttinen formaatista.

Olen tähän mennessä draftannut ko. deckkiä 4-5 kertaa ja jokaisella on menty 8-4 finaaliin saakka. Voitokkaina olen tainnut olla kolmesti noista kerroista.

Necrogen censer on oikeasti kohtuullisen pommikas tämän tyyppisissä deckeissä. Tosin vielä parempi X/W yhdistelmässä (yhdessä draftissa oli 2 censer + 4 glint hawk).

Modossa ainakin B/R aggro irtoaa aika paljon helpommin kuin X/W aggro, johtuen siitä että valkoiset hyvät aggrolihat kelpaavat aika paljon nopeammin ihmisille kuin punaiset / mustat vastikkeet.

Moi Jesse!

Juu, tämä artikkeli on oikeastaan osa sarjaa Scarsin arkkityypeistä, joten haluan päästä kommentoimaan tuotakin ehdottomasti 2 viikon sisään.
Man is a gaming animal. He must always be trying to get the better in something or other.  - Charles Lamb

http://www.poromagia.com - Täyden palvelun magic-sivusto!

Emme seuraa yksityisviestejä foorumilla, tiedustelut kannattaa lähettää osoitteeseen [email protected]!

Poissa television

Culling Dais ansaitsee kyllä enemmän arvostusta. Tässä(kin) formaatissa miehiä kuolee poistoon jolloin Dais osoittaa arvonsa (varsinkin kun on kyse Turn to Slagistä) ja korttien nostaminen on kiva asia. Kombaa myös mukavasti perilous myrien ja necropeden kanssa. Noin 5-7 pickki imho.
Contagious Clasp pitäisi kyllä olla korkeammalla ehkä jopa ykkösenä listalla mutta se on depatoitavissa.
Magneetti on todella hyvä sekä aggrossa, poisonissa että kontrollissa. Sen pystyy resetoimaan varsin hyvin mm. stagillä tai hawkilla ja jos on joku profilate kama niin vielä parempi.
Kierroksella 4 ajava Rusted Relic on iloinen asia joten Relic on metalcraftdekissä 1st pick tavaraa.

Olen dräftännyt formaattia n. 10 kertaa. Ollut joka kerta finaaleissa kun olen ollut poisonilla (3). En dräftää sitä aggressivisesti mutta n. pickin 3 tai 4 tienoilla pystyy melko varmasti sanomaan kannattaako se. W/R metalcraft vaikuttaa olevan hyvä matchup poisonille mutta jos viuhulla on paljon blastejä niin asia voi olla toisin.
Why kill time when You can kill Yourself
-Cabaret Voltaire-