Poromagia

Kirjoittaja Aihe: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)  (Luettu 4288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karju

Hei olen suunnitellut edh-pakkaa Sachi, Daughter of Seshiron ympärille. Strategia on yksinkertainen: pelataan vuorolla 2-3 shamaaneja ja niiden perään Sachi mahdollisimman nopeasti. Sachi muuttaa kaikki shamaanit tuplavihreän tuottaviksi manatontuiksi. Peli voitetaan pelaamalla kalliita uhkia (eldrazit, colossukset, Gigantomancer, Craterhoof Behemoth) ja hyökkäämällä niillä. Tälläinen luonnos on tällä hetkellä:


Komentaja

Sachi, Daughter of Seshiro


Shamaanit/mana (22)

Elvish Eulogist
Essence Warden
Llanowar Augur
Martyr of Spores
Nurturer Initiate
Orochi Leafcaller
Sakura-Tribe Scout
Sakura-Tribe Elder
Ulvenwald Tracker
Viridian Acolyte
Bosk Banneret
Elvish Visionary
Fa'adiyah Seer
Fauna Shaman
Jade Mage
Orochi Sustainer
Pendelhaven Elder
Tajuru Preserver
Wolf-Skull Shaman
Bloodline Shaman
Eternal Witness
Elvish Piper


Voittokeinot (9)

Natural Order
Tooth and Nail
Craterhoof Behemoth
Darksteel Colossus
Blightsteel Colossus
Kozilek, Butcher of Truth
Ulamog, the Infinite Gyre
It That Betrays
Gigantomancer (shamaani itsekin)


Manakiihdytys (13)

Mana Vault
Sol Ring
Grim Monolith
Priest of Titania
Llanowar Elves
Fyndhorn Elves
Rofellos, Llanowar Emissary
Rampant Growth
Skyshroud Claim
Kodama's Reach
Explosive Vegetation
Harrow
Cultivate


Muut häröilyt: Sachin suojelua, kortin nostoa, tutoreita (18)

Elvish Lyrist
Elvish Scrapper
Garruk, Caller of Beasts
Swiftfoot Boots
Lightning Greaves
Asceticism
Regrowth
Greater Good
Glimpse of Nature
Skullclamp
Green Sun's Zenith
Survival of the Fittest
Sylvan Library
Crop Rotation
Weird Harvest
Sylvan Tutor
Worldly Tutor
Sylvan Scrying


Ländit (37)

Dryad Arbor
Pendelhaven
Ancient Tomb
Gaea's Cradle
33 Forest


Minulla on vähän kokemusta edh:sta peliformaattina. Muutaman pelin olen pelanut uw-kontrollipakalla (Grand Arbiter Augustin). Toivoisin teiltä kaikenlaisia vinkkejä pakan paranteluun ja myös ajatuksia siitä, miksi tämä shamaanisuunnitelma ei ehkä toimi.

Lackeylla testatessa (ilman vastustajia) pakka tuntuu toimivan kohtalaisen nopeasti. Yksi ongelma on tilanne, jossa uhkaa/uhkia ei vaan yksinkertaisesti nouse -- shamaanibeatdown ei ole kovin tehokasta. Voisin kuvitella että oikean elämän peleissä tulee lisää ongelmia, kun muut koittavat eldrazien pelossa tappaa Sachin.


Onko shamaaneja tarpeeksi? Osa manakiihdytyksestä (Kodama's Reach ja sen tyyliset kortit) tuntuu hiukan turhalta. Niiden tilalle voisi vaihtaa shamaaneja, mutta hyvät (=halvat) alkaa olla tässä ja en ole halunnut laittaa kolmea manaa kalliimpia. Tarkoitus on pelata niitä vuoroilla 1-3 ja Sachin tullessa pöytään voi hyvässä tilanteessa tehdä suoraan jotain, tai viimeistään seuraavalla vuorolla kun Sachi on itsekin toimintakuntoinen.

Tärkeimmät kysymykset: Miten uhkatiheyttä voisi kasvattaa? Kannattaisiko pelata kolmea manaa kalliimpia shamaaneja ja jos, niin mitä? Ovatko ländinetsimiskortit turhia? Puuttuuko tästä jotain muuta olennaista?

Ja lopuksi eräs hieman vaikeampi kysymys, mikä riippuu luonnollisesti metagamesta: Millaiseksi olettasitte pelikokemuksen muodostuvan tällaisella virityksellä? Kovin montaa peliä ei ehkä jaksa (tie voittoon on aina samanlainen), mutta olisi ihan kiva olla tällainen Grand Arbiter Augustinin (Aukusti lol) rinnalla. Oma peliseura on hyvin casual; kaikenlaista pinoa löytyy.


ps. Pelaisin tätä varmaankin budjettisyistä ilman Gaea's Cradlea. Silloin länditutorit (Crop Rotation, Sylvan Scrying) voisi poistaa ja laittaa tilalle jotain muuta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.14 - klo 19:19 kirjoittanut karju »
Free mana, free mana, free mana, free mana, free mana, free mana.
Oh, baby, it would mean so much to me.
(Patti Smithiä mukaillen)

Poissa Pulli

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #1 : 22.03.14 - klo 19:24 »
Edh on yleensä pitkän linjan peli, eli nopea tempoisuus on aika pois suljettua (eli vuorolla 2-3 teen jotain suurta). En näe, että tämä tulee pärjäämään moninpeleissä. Poistoja on silloin paljon ja jokainen pakka yleensä niitä sisältää. Yksi Wrath of God pöytään tai exile juttuja sinun voittokeinoille on aika myrkkyä tällepakalle. Lisäisin enemmän niitä voittokeinoja. Ja esim Kodama`s Reach on oikein mainio, koska voittokeinosi tarvitsevat manaa ja manatontut on helpompi poistaa ku perus ländit. Ja jos joku ajelee päälle niin jossain vaiheessa pakko ruveta manatontuilla ottamaa kiinni. Myös Shamanit tribaalina tuntuu heikolta verrattuna vaikka solttuihin, vamppeihin, elffeihin jne. Tutoreita sulta kyllä löytyy ja jos homma pyörähtää niin isot möröt on pöydässä suht nopeasti, mutta väittäisin siltikin että vastauksia tulee löytymään. :)

Poissa Wrakis

  • Kuopio
  • Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Karplusan Forest, punaista, Birds of p... Eiku vit
Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #2 : 22.03.14 - klo 19:49 »
Martyr of Spores ei kyllä hirveästi tee EDH:ssa. Alkuvuoroilla sillä ei ole merkitystä ja loppu pelissä se ei tee asioita ilman helvetinmoista laputusta (lue paljon kortteja kädessä). Tämä pakka tahtoo pelata kortit tiskiin eikä pihdata niitä marttyyrille.

Poissa Pulli

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #3 : 23.03.14 - klo 08:20 »
Olisiko mahdollisuus lisätä toista väriä mukaan, jotta saat monipuolisuutta? Shamaaneja löytyy muiltakin kuin vihreältä.  Thrun, the Last Troll vois olla oiva lisä :)

Poissa Anssi

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #4 : 23.03.14 - klo 08:38 »
Olisiko mahdollisuus lisätä toista väriä mukaan, jotta saat monipuolisuutta? Shamaaneja löytyy muiltakin kuin vihreältä.  Thrun, the Last Troll vois olla oiva lisä :)

Ei onnistu on kun komentaja on monovihrea.
Kaikki kortit löytyvät myös Cardtraderistä

Poissa Pulli

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #5 : 23.03.14 - klo 09:08 »
Niin tietenkin sen vaatisi komentajan vaihtamisen -_- ajattelin että sitä ei tarvitse mainita ja kaikki sen tajuaa :D

Poissa acidus

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #6 : 23.03.14 - klo 10:21 »
Kaksi tai alle maksava shamaani:
Skinshifter
Thornbite Staff

Pelikelpoisia lappuja jotka on lisäksi shamaaneja, vaihtoehdoiksi "muut häröilyt":
Oracle of Mul Daya
Wickerbough Elder
Woodfall Primus
Chameleon Colossus

Yli kahden maksavat ramppispellit ei tosiaan taida paljoa tässä tehdä.

Sensei's Divining Top toimii tässäkin kuten 99% muissakin edh dekeistä.

Kun ensimmäinen vuoron 4 Eldrazisi on neutralisoitu, tulet loppupelin ajan kiroamaan 1/1 do nothing nostojasi, mutta se ilmeisesti on pakan tarkoituskin.


Poissa jotudin

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #7 : 23.03.14 - klo 12:20 »
Kun ensimmäinen vuoron 4 Eldrazisi on neutralisoitu, tulet loppupelin ajan kiroamaan 1/1 do nothing nostojasi, mutta se ilmeisesti on pakan tarkoituskin.

Joku Overrun tyylinen efekti auttaisi tässä. Pitää vaan scoutata se tehokkain. Triumph of the Hordes on ainakin melko julma kuponki.

Poissa Edvin

    Vaihtopalaute:
    ( | | )
  • Grilled food is only good for one day.
Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #8 : 23.03.14 - klo 13:39 »
Ihme kun tätä ei ole vielä ehdotettu Coat of Arms

sitten pari muuta joilla saa pikku ukoista vähän isompia.
Beastmaster Ascension
Overwhelming Stampede
Predatory Rampage
Vitalizing Wind
Kaikki noista eivät ole välttämättä pelattavia.

Tätä suosittelisin pakkaan lisäämistä
Nullmage Shepherd

Poissa karju

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #9 : 23.03.14 - klo 15:02 »
Hei kiitos mahtavista ehdotuksista ja mielipiteistä! Tuli esille paljon asioita, mitä en ollut ajatellut. Kommentoin muutamia:


Sachi, Daughter of Seshiro on tämän pakan sielu ja ydin. Commanderin vaihtamisen jälkeen rakennellaan erilaista listaa. Varmasti elffit, soldierit, goblinit yms. ovat tribaaleina vahvempia, mutta eikö ne ole vähän kuluneita? Olen joskus muinoin pelaillut elffeillä ja nytkin on yksi casuaali white weenie solttupohjaisena. Mun mielestä Sachin kuva on hieno ja se on hauska commander kun kortti on uncommon ja se silti tuottaa aika broken efektin tässä.

Martyr of Spores ei kyllä hirveästi tee EDH:ssa. Alkuvuoroilla sillä ei ole merkitystä ja loppu pelissä se ei tee asioita ilman helvetinmoista laputusta (lue paljon kortteja kädessä). Tämä pakka tahtoo pelata kortit tiskiin eikä pihdata niitä marttyyrille.

Tuo viimeksi mainittu on juuri se syy, miksi Martyr of Spores on minusta hyvä. Se maksaa yhden ja tuottaa kaksi vihreää. Monilla shamaaneilla on joku heikko ability, mutta ne toimivat Sachin kanssa ja sen vuoksi casting cost ja creature type ovat tärkeimmät ominaisuudet. Halpoja shamaaneja pitää olla tarpeeksi, koska voittoisaa loppupeliä ei luultavasti ole aivan kuten acidus mainitsi.

Skinshifter Tämän olen missannut. Hyvä kortti.

Oracle of Mul Daya Harkitsin itsekin, mutta auttaako tarpeeksi hintaan nähden?

Nullmage Shepherd/Wickerbough Elder Näistä ainakin toinen olisi hyvä lisäys. Eikö Wickerbough Elder maksa kaksi väritöntä vähemmän, jos on Bosk Banneret pöydässä?

Sensei's Divining Top Pelaan toppia uw Aukustissa ja hyvin toimii, mutta apuna on fetsejä, Eternal Dragonin plainscycling ja vastaavia. Kokovihreään on hankala saada noita sekoitusefektejä.

Coat of Arms Tuttu tämäkin. Mulle on jäänyt joku mentaalinen win-more -leima tähän, mutta voisi olla oikeastaan hyväkin. Coat of Armsin kanssa pelkillä shamaaneillakin ehkä tekee jotain. Toisaalta täytyy olla monta saman typen otusta että kortti on tehokas, varsinkin 40 lifella.

Overrun-tyyppisia kortteja voisi miettiä, kun voittokeinoja olisi hyvä olla enemmän.

Triumph of the Hordes Tämä on uusi kortti minulle. Jotkut inhoavat infectiä EDH:ssa, mutta onhan tässä sitä muutenkin (Blightsteel Colossus). Ei voita yksinään (tai lisää voiton mahdollisuutta merkittävästi), vaan tarvitsee kaveriksi jotain muita boostereita.


Mun peliseura on siinä määrin kummallista, että tietyt perus EDH-kortit loistavat poissaolollaan. Wrath-efektejä tai counttereita ei juurikaan näy. Itse olen tavallaan niiden kannattaja; tykkään myös pitkistä peleistä joissa reset-nappia painetaan useamman kerran. EDH:n idea ei varmaankaan ole countteroida kaikkea, mikä näkyy, mutta joskus on ihan kiva laittaa Convolute Genesis Waveen ja estää kymmenen hastelohikäärmeen ilmestyminen. Kolme pelaajaa huokaisevat helpotuksesta ja lohikäärmepakan pilotin otsasuoni pullottaa hauskasti.

Osittain tämä turboshamaani-idea lähti liikkeelle pohdinnasta, millaisella keinolla voisin demonstroida ystävilleni, etteivät countterit ja massatuho ole pelkästään pahoja juttuja, mitkä "estävät asioiden tekemistä". Innostuin Sachista siinä määrin, että aloin tosissaan miettimään, voisiko tällaisella pakalla olla hauska pelata ja olisiko mahdollista voittaa.
« Viimeksi muokattu: 23.03.14 - klo 15:29 kirjoittanut karju »
Free mana, free mana, free mana, free mana, free mana, free mana.
Oh, baby, it would mean so much to me.
(Patti Smithiä mukaillen)

Poissa Karhumies

Vs: Turboshamaanipakan kehittelyä (Sachi, Daughter of Seshiro)
« Vastaus #10 : 31.03.14 - klo 14:10 »
Seedborn Muse ja Omnath, Locust of Mana ansaitsevat mielestäni maininnan mono-G EDH vakiokortteina, vaikka eivät suoraan teemaan osukaan. Ihan vaan siitä syystä, että isolla läjällä manaa saa aikaan ison läjän asioita. Esim. Martyr of Spores + läjä manaa = paljon lämää.

Changelingeista minäkin suosittelen Chameleon Colossusta, minkä lisäksi Mutavautia. Jos teet paljon pieniä miehiä vuorossa, muista myös Oran-Rief, the Vastwood. Strip Mine on myöskin aina EDH:ssa pätevä, vaikka dekki oliskin monovärinen.

Oracle of Mul Daya tekee tosi paljon hintaansa nähden, etenkin jos manipuloit pakan päällystä esim. tutoreilla, topilla, Sylvan Librarylla. Jos syystä X tykkäät toppaamista enemmän Scry-tyyppisistä efekteistä, niin sitten vaikkapa Darksteel Pendant.