MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: veijari - 22.08.06 - klo 21:34
-
Elikkäs goblin sharpshootterin untap abilitystä ja combatista:
Kun combatissa kuolee useita creatureja niin kuinka niitä käsitellään sharpshootterin abilityn suhteen? Eli untap kerran vai niin monta kertaa kuin miehiä kuolee?
-
Kun ukkoja menee gravelle, Sharpshooterin ability menee stäkkiin jokaisesta gravelle menneestä ukosta. Eli untäppää yhtä monta kertaa kuin miehiä kuolee.
-
Kun ukkoja menee gravelle, Sharpshooterin ability menee stäkkiin jokaisesta gravelle menneestä ukosta. Eli untäppää yhtä monta kertaa kuin miehiä kuolee.
Eli siis jos vaikka 3 creaturea menee gravelle samaan aikaan (vaikka blockimisen takia), niin sharpshooterin untappays menee 3 kertaa stackiin, ja voin ampua 4 kertaa(ko)? Jos oletetaan että sharpshootter olisi untapissa jo valmiiksi ja valmiina ampumaan.
Toinen kysymys on semmonen että toimiiko sharpshootterin untäppi ability tokenien kanssa, jos token sacrifaicataan taikka se kuolee tappelussa/se ammutaan alas?
Nää stacki jutut ei tuu menee ikinä mulle jakeluun :-'
-
Vastaus molempiin kysymyksiin on kyllä. Jos monta abilitya triggeröi samaan aikaan, niiden kontrolloija päättää, missä järjestyksessä ne pistetään stäkkiin. (Tässä tapauksessa tosin kyse on identtisistä abilityista, mutta ideana on, että ne menevät yksitellen stäkkiin ja joka välissä voi respondata.) Tokenit menevät gravelle kuten muutkin permanentit, ne vain lakkaavat olemasta, kun state-based actionit tarkistetaan seuraavan kerran eli joku olisi saamassa prioritya.
-
Mitenkäs tilanteessa jossa koko pöytä swiipataan? Meneekö Sharpshooterin ability edelleen stäggiin kaikista kuolevista ukoista, vai saako nyt ampua vain kerran ennen kuin shooter itse kupsahtaa?
-
Vastaus on kyllä ja kyllä. Jokaisesta kuolleesta ukosta, myös Sharpshooterista itsestään, menee untäppäysability stäkkiin mutta niillä ei paljoa tee kun edes untäppäysability ei saa Sharpshooteria kääntymään haudassaan.
Esimerkiksi Day of Judgementin tapauksessa kaikki ukot kuolevat kerralla, Sharpshooter ei untäppää siitä kertaakaan jos se ei jotekin tuomiopäivästä selviä.
Ja muistutuksena vielä, että vaikka Sharpshooter tulisi graveyardilta takaisin untäppäysabilityjen ollessa stäkissä on kyseessä eri Sharpshooter eikä se niistä tule untäppäämään.