MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Keittiönpöytäpakat => Aiheen aloitti: Dismissed - 26.01.07 - klo 18:59
-
Suhteellisen aloittelija pakka, mutta takaan että toimii.
Ainakin minulla. Pakka on siis Black, Red, Green höystettynä muutamalla Bluella.
Creatures:
Green:
Durkwood Baloth
Havenwood Wurm
Sporesower Thallid
Glass Asp
Black:
Skulking Knight x2
Corpulent Corpse
Pit Keeper (saadaan cretu pois hautausmaalta)
Viscid Lemures
Red:
Bonesplitter Sliver
Wildfire Emissary
Keldon Halberdier
Atherflame Wall
Ashen Monstrosity
Ib Halfheart, Goblin Tactician (Tällä puolustetaan Goblinien avulla)
Multicolour:
Dralnu, Lich Lord
Golgari Rotwurm
Streetbreaker Wurm
Instantit/Enchantmentit/Sorceryt:
Green:
Thrill of the Hunt x2
Aspect of Mongoose
Search for Tomorrow
Black:
Dark Withering x2 (Tapetaan nonblack creaturet)
Psychotic Episode
Funeral Charm
Smallpox
Sudden Death
Feebleness
Red:
Rift Bolt
Cleansing Beam
Ground Rift x2 (Estetään vastustajaa blockkaamasta muilla kuin lentävillä)
Plunder
Empty the Warrens (Lisää goblineita)
Blue:
Eternity Snare
Cancel
Artifactit, -Creaturet:
Chromatic Star x2
Sarpadian Empires, Vol. VII (Loputtomasti Goblineita)
Foriysian Totem
Stuffy Doll
Dodecapod
Prismatic Lens
Peregrine Mask
Landit:
Island x3
Mountain x6
Forest x6
Swamp x6
Kortit yhteensä : 65 Pakan juju on siinä, että ollaan puolustus linjalla kunnes saadaan käteen Ground Rift.
Cretuja pöytään niin paljon että saamme aikaan One-Hit-Knockoutin.
-
Ehdottaisin, että voisit vilkaista foorumin muita pakkoja, koska väittäisin, että tätä ei jaksa alkaa puimaan.. Perusasiat. Jokaista korttia vähintään 2-4x jne jne.
-
Mielestäni vain pakat, jossa on useampi saman Cretun/instantin/Sorceryn/Enchantin kortti, ja erilaisia kortteja vain muutama, eivät toimi niin hyvin kuin vain 1-2 samaa cretua per pakka.
-
Mielestäni vain pakat, jossa on useampi saman Cretun/instantin/Sorceryn/Enchantin kortti, ja erilaisia kortteja vain muutama, eivät toimi niin hyvin kuin vain 1-2 samaa cretua per pakka.
Saisinko perusteluja?
Tuossa ei ole _mitään_ järkeä.
-
No, ensinnäkin. Jos pakassa on 6 eri cretua, niillä on vain 6 eri taitoa.
Kun on useampia taitoja, on useampi tapoja, ja vastustajan pakasta riippuen jopa PAREMPIA tapoja tehdä jäynää.
Koska aina ei voi tietää vastustajan pakan ominaisuuksia, on paras olla mahdollisimman monipuolinen pakka.
Esim. Jos vastustajalla on joku tajuttoman hyvä artifacti, voi tulla tilanne jolla sitä ei saa millään pois pelistä, jos pakassa on vain muutama eri cretu/instant/sorcery. Mutta jos pakassa on erilaisia kortteja, on hyvin mahdollista että sieltä löytyy jokin artin tuhoava.
Seuraavalla vuorolla vastustajan pakasta nousee ällistyttävän hyvä Cretu, jolle vastustaja asettaa artin.
Se sitten lähettelee sinun cretusi hautuumaalle. No nyt onneksesi voit ajatella että minullahan on Sorcery/cretu millä nostan sen hautausmaalta vielä ylös.
Tälläinen ajattelu voi jatkua koko ajan, mutta jos pakassa on 20 eri taitoja omaavia kortteja, se ei voi torjua 40 erilaista vastustajan pakan ominaisuutta.
Minulla on toiminut yllättävän hyvin, teistä en tiedä.
-
No, ensinnäkin. Jos pakassa on 6 eri cretua, niillä on vain 6 eri taitoa.
Kun on useampia taitoja, on useampi tapoja, ja vastustajan pakasta riippuen jopa PAREMPIA tapoja tehdä jäynää.
Ei, ei mitään hyötyä. Tutki vähän, millaisia pakkoja paikkakunnallasi pelataan. Sitten valitset niitä vastaan parhaiten sopivat creaturet ja muut kortit, ja rakennat niistä pakan. Tätä kutsutaan metagametukseksi.
Neljä samaa korttia hyvällä abilityllä on parempi kuin kaksi hyvällä ja kaksi huonolla.
Koska aina ei voi tietää vastustajan pakan ominaisuuksia, on paras olla mahdollisimman monipuolinen pakka.
Esim. Jos vastustajalla on joku tajuttoman hyvä artifacti, voi tulla tilanne jolla sitä ei saa millään pois pelistä, jos pakassa on vain muutama eri cretu/instant/sorcery. Mutta jos pakassa on erilaisia kortteja, on hyvin mahdollista että sieltä löytyy jokin artin tuhoava.
Tee pakkaasi sideboard. Se on viidentoista kortin "vaihtopenkki", josta voit ensimmäisen pelin jälkeen lisätä kortteja pakkaasi.
Seuraavalla vuorolla vastustajan pakasta nousee ällistyttävän hyvä Cretu, jolle vastustaja asettaa artin.
Se sitten lähettelee sinun cretusi hautuumaalle. No nyt onneksesi voit ajatella että minullahan on Sorcery/cretu millä nostan sen hautausmaalta vielä ylös.
Ja esimerkki, milloin näin tapahtuu? Jos vastustajalla on pöydässä älyttömän hyvä ukko, joka pystyy tuhoamaan kaikki creaturesi, aggrolla olet hyvin todennäköisesti hävinnyt. Kontrollipakalla animointi ei todennäköisesti hyödytä mitään, vaan kannattaisi vain poistaa se vastustajan äijä. Combodekit eivät ole riippuvaisia vastustajan creatureista.
Tälläinen ajattelu voi jatkua koko ajan, mutta jos pakassa on 20 eri taitoja omaavia kortteja, se ei voi torjua 40 erilaista vastustajan pakan ominaisuutta.
Kyllä se vain voi. Kerro ensin 40 hyvää abilityä, joita voi olla yhden pakan creatureilla. Hyvät pakat eivät nimittäin pelaa neljääkymmentä erilaista creaturea, koska kannattaa vain tehdä valinta hyvien ja huonojen välillä.
Minulla on toiminut yllättävän hyvin, teistä en tiedä.
Missähän seurassa mahdat pelata? Ei millään pahalla, mutta jos tuollaisella pakalla pärjää, täytyy metassa olla jotain vikaa.
-
||Ei, ei mitään hyötyä. Tutki vähän, millaisia pakkoja paikkakunnallasi pelataan. Sitten valitset niitä vastaan parhaiten sopivat creaturet ja muut kortit, ja rakennat niistä pakan. Tätä kutsutaan metagametukseksi.
Neljä samaa korttia hyvällä abilityllä on parempi kuin kaksi hyvällä ja kaksi huonolla.||
Eka, luuletko että vastustajat antavat minun katsoa niiden pakkoja?
||Tee pakkaasi sideboard. Se on viidentoista kortin "vaihtopenkki", josta voit ensimmäisen pelin jälkeen lisätä kortteja pakkaasi.||
Siinä on jo. Sitä ei vaan liiemmin ole tarvittu. Ja kirjoitin tämän tuohon Casualiin, tämä ei tod. ole tarkoitettu kilpakäyttöön. Huvittelu pelaamiseen.
||Ja esimerkki, milloin näin tapahtuu? Jos vastustajalla on pöydässä älyttömän hyvä ukko, joka pystyy tuhoamaan kaikki creaturesi, aggrolla olet hyvin todennäköisesti hävinnyt. Kontrollipakalla animointi ei todennäköisesti hyödytä mitään, vaan kannattaisi vain poistaa se vastustajan äijä. Combodekit eivät ole riippuvaisia vastustajan creatureista.||
Ei varmaan ikinä. Mutta jos Cretu on hyvä, sen poistaminen ei luultavammin ole helppoa? Tai jos on, se usein käy kalliiksi.
||Kyllä se vain voi. Kerro ensin 40 hyvää abilityä, joita voi olla yhden pakan creatureilla. Hyvät pakat eivät nimittäin pelaa neljääkymmentä erilaista creaturea, koska kannattaa vain tehdä valinta hyvien ja huonojen välillä.||
Nyt täytyy pyytää anteeksi. 40 taitoa on liikaa. Puolitamme kummatkin luvut niin saatamme saada jopa todennäköisiä lukemia.
Tässä olet oikeassa.
||Missähän seurassa mahdat pelata? Ei millään pahalla, mutta jos tuollaisella pakalla pärjää, täytyy metassa olla jotain vikaa.||
Itse asiassa kaikki pelaa juuri tälläisillä ns. tavallisilla pakoilla. Usea kappale samoja kortteja.
Voihan paikkakuntalaisiani toki morkata. Mistä lie johtuu, kannattaisiko itse kokeilla astetta erilaisempaa pakkaa?
-
Ihan silkasta mielenkiinnosta, millä paikkakunnalla asut?
Niin, ja kannattaisi kokeilla erilaista pakkaa. Jos ei satu pelaamaan vintagea (tunnetaan myös pasianssi-highlanderina), niin kannattaa pelata kortteja enemmän kuin yhtä. Pakka toimii varmasti paljon paremmin.
-
Koska näytät haluavan pelata monia erilaisia kortteja suosittelisin sinulle formaattia nimeltä highlander.
Tässä keskustelua asian suhteen http://kapsi.fi/~tharna/forums/index.php?topic=17975.0 ;) .
EDIT: Ja perus vitsihän piilee siinä, että tuossa higlanderissä ei saa olla mitään korttia basic landejä lukuun ottamatta yli yhtä kappaleta. Kovimmat jätkät eivät käytä niitäkään yli yhtä.
-
*kröhöm* pakan ei kannata yrittää tehdä montaa asiaa yht'aikaa vaan keskittyä yhteen, enintään kahteen voittokeinoon. Tässä olisi vaikka yksi tuollainen pakka joka hyppäsi silmille:
Landet ja muut manavehkeet(26):
4x Terramorphic Expanse
1x Mountain
4x Orzhov Basilica
3x Swamp
8x Plains
1x Paradise Plume *rohkeita ratkaisuja tarvitaan...
2x Rakdos Signet
3x Boros Signet
Voitto(:
4x Storm Herd
4x Sins of the Past
4x Surge of Zeal
Muut jutskat:
2x Chastise
2x Sudden Death
4x Delirium Skeins
4x Faiths' Fetters
4x Moonlight Bargain
4x Martyr of Sands
1x Pull from Eternity *jos joku kumminki yrittää viedä sen herdin pois gravelta...
Kuten huomaat, pakassa on aika paljon samoja kortteja koska niillä pystyy vastaamaan useimpiin uhkiin. Näitä ovat: Faiths' Fetters, Sudden Death, Chastise. Lisäksi pakassa on häirintää Delirium Skeinsin muodossa. Näillä pystyy vastaamaan useimpiin pelikentällä tapahtuviin asioihin.
Pakassa on myös selvä voittokeino ja kaikki pakan kortit tukevat sitä ainakin epäsuorasti. Lisäksi pakassa on nostoa Moonlight Bargainin muodossa.
Ja viimeiseksi tulee manabase, siellä ei ole pelkkiä basicceja koska muuten mana kusisi. Jos pakassa on useita värejä kannattaa laittaa jotain millä ne manat saa kasaan.
Pakoissa siis sen takia pyritään poistamaan yksittäiset kortit että jos juuri se, tietty uhka, ei tulekaan, kortilla ei tee juurikaan mitään. Siksi siis kannattaa pyrkiä käyttämään kortteja jotka pystyvät tekemään montaa asiaa. Tarkoitus olisi että koskaan ei nostaisi mitään turhaa. Ja kun kentällä onkin jokin musta creature niin et tee mitään Dark Witheringillä etkä saa nostettua kunnollista poistoa. Pakalla olisi siis oltava jokin selvä voittokeino. Tuossa sinun pakassasi se näyttää olevan aika noh, huono. Pakan muut kortit eivät juurikaan tue sitä etkä siis yleensä saa tarpeeksi isoa stormia jotta saisit kaikki vastustajan äijät pois blokkimasta. Lisäksi pakassa on paljon kortteja jotka ovat vain yksinkertaisesti huonoja.
TIIVISTELMÄ:
Pakasta olisi siis saatava kaikki turhat one-offit pois jotta kaikki kortit olisivat lähes joka tilanteessa hyödyllisiä. Lisäksi tämmöistä pakkaa on todella vaikea avittaa kun erilaisia kortteja on niiiin paljon.
Ps. Pahoittelen kirjoitusvirheitä ja outoja lauserakenteita...
EDIT: Siis kyllähän sinä ne vastustajan pakat näet kun pelaat nitä vastaan ;D
-
mitä pelejä tolla oikein voi voittaa mun mielestä se on vähän jälkeen jääny.
-
Kun on useampia taitoja, on useampi tapoja, ja vastustajan pakasta riippuen jopa PAREMPIA tapoja tehdä jäynää.
Useinhan paras tapa tehdä jäynää vastustajalle on voittaa peli. Nyky muodossa näyttää ihan randomilla kasaan roiskitulta ja on niin hajallaan ettei silä saa mitään aikaiseksi. Parempi valita jokin keino voittaa ja keskittyä sillä voittamiseen.
Taipanda käyttää tässä tälläistä metaforaa, jonka keksin juuri äsken ja joka huvittaa minua suunnattomasti:
Sinulla on mahdollista valita näistä vaihtoehdoista. Joko läppäset kymmentä jätkää kevyesti poskelle, tai annat yhdelle kunnolla turpiin. Tehtävänä on aiheuttaa niin paljon kärsimystä kuin mahdollista, GO!
-
Se mitä tässä sulle on yritetty kertoa on se, että hyvä pakka on sellainen joka melkoisen tiukalla kokoonpanolla pistää kampoihin pakalle kuin pakalle. Sitä itsekin yrität, mutta se ei tapahdu siten että heittelet yksittäisi kortteja sinne tänne vaan siten, että hiot ja valitset sellaiset kortit pakkaasi, joilla voitat suurimman osan peleista. Jos sekään ei riitä, käytetään sideboardia.
Konkluusio: Sinä yrität tehdä maindeckillä sen, mitä muut tekevät paremmin sideboardin kanssa. Joku jo mainitsikin metagamen merkityksen. Magicin tosiasia kuitenkin on se, että hyviä kortteja kannattaa pelata pakassa neljää kappaletta. Yksi tai kaksi per kortti tarkoittaa vain sitä, että saat sen käteesi puhtaasti hyvän tuurin takia. Ja ainakin turnausmagicia kokeilleet tietänevät että tuurista ei ole kyse, vaan siitä, kuka rakentaa TOIMIVIMMAN pakan. Ja pakka ei toimi, mikäli siinä on tärkeitä kortteja vain yksi tai kaksi. Jos tuolla pakalla voitat kaveripelejä niin hyvä. Se kuitenkin kertoo enemmän kavereidesi dekeistä kuin omastasi.
-
Jokaisessa kommentissa on oma vinha perä.
Kirjoitin tuohon aloittelijapakka. Tämä on puhtaasti boostereista ja additional deckistä rakennettu, muutamalla vaihdolla höystettynä. Emme tarvitse 4 samaa korttia kun voimme käyttää noita kaikkia kortteja täydentäen toisiaan.
Pakan parhaimman kortit yhdessä on:
Ib Halfheart, Empty the Warrens, Sarpadian Empires, ja Ground rift.
Ibillä käytän Goblinit voimakkaasti puolustukseen, Empty the warrensilla lisää goblineita, Sarpadian empiresillä lisää loputtomasti Goblineita. Kun Ground rift tulee käteen, kerään pöytään niin paljon cretuja että saan hyökättyä vastustajan kerralla kumoon.
En ole voittanut pelejä hyvillä Cretuilla sun muilla, vaan jokainen kortti on osa suunnitelmaa.
Kuten jo sanoin, pakan juju on Ground riftissä.
Jos vaikka joku noista hyvistä korteista joutuu hautausmaalle, Pit Keeperillä se pois sieltä.
Vastustajan parhaat cretut Dark Witheringillä hautausmaalle.
Ja jos kaikki pakat on samanlaisia, onko MtG enää sitten niin kiehtova?
-
Ihan mielenkiinnosta kysäisen pari juttua. Mistä kehität stormcountin riftille? Pakassasi on vain muutama poisto, joten jos vastustaja ei pelaa massapoistoa, hänelläkin on luultavasti runsaasti äijää tiskissä -> countin pitää olla suhteellisen korkea jotta pakkasi grand plan toimii. Miten aivan läpipaskat äijät kuten Asp voi olla osa mitään suunnitelmaa? Eikö olisi järkevämpää laittaa jotain edes suhteellisen pelattavia äijiä pakkaan? Kyllä siitä preconista ja pusseista löytyy väkisillä parempiakin miehiä. Mitä tekemistä Dralnulla on pakassa?
-
Ground Riftillä poistetaan pahimman Cretun Blockkaaminen, Stormilla mahdollisesti useampi, Dralnulla voin käyttää Graveyardiin menneet instantit ja sorceryt uudestaan.
Glass Asp on siellä vain suureksi munkki kortiksi. Jos se pääsee alussa pöytään, on vastustajalla edessä joko huomattava Hp:n lasku, tai landin täppäys. Se hidastaa säkällä vastustajan alkuun pääsyä.
-
Tiedän kyllä mitä Dralnu tekee, mutten tiedä mitä se tässä pakassa tekee. Dralnun drawback on aivan liian raskas kun pakassasi ei ole sen kummempia keinoja suojella sitä.
-
Ground Rift on äärimmäisen huono kortti, saman asian ajaa n. miljoona kertaa paremmin vaikka Incite Hysteria. Tuollosaset blokkauksen esto efektit ei muutenkaan ole vahvimmasta päästä, joten jos sen eteen täytyy temppuilla että se toimii edes kohtalaisesti (eli Ground Rift) ei sitä ole mitään syytä pelata.
Ymmärrän muuten kyllä täysin sen pointin, että pakkaan hyvä rakennella tollaisia synergioita (kuten vaikka nuo goblin kortit). Oletan myös että sinulla ei varmaankaan ole kovin paljoa kortteja ylipäätään. Kannattaa kuitenkin tajuta että sulla on vain yks jokaista noista korteista pakassa, ja sinulla ei ole kovin paljoa mahdollisuuksia nostaa niitä kaikkia samaan peliin. Sinuna pelaisin kortteja jotka on sekä hyviä yksin ja muiden kanssa. Esim. Empty the Warrens ei ole hyvä yksin, mutta Ib ja Sarpadian Empires taas on. Mitä vähemmän kortti on riippuvainen muista korteista sen parempi.
-
Kiitän.
-
Sininen väri kannattaa jättää pois, sillä ei ole juuri mitään annettavaa pakalle. Tai siis noilla sinisillä korteilla joita pelaat tuolla.
Parin kortin analysointia:
Cancel maksaa 1UU joten kolmella islandilla koko pakassa ilman hakuja tuota on aika naurettavaa pelata, kahdesta Chromatic Starista huolimatta.
Dark Withering on erittäin hyvä madnessilla pelattuna. Jos kuitenkin yleensä joudut hardcastaamaan tämän niin erittäin surkea.
Psychotic Episode toimii vain madnessilla, koska peruscosti 1BB tuottaa taas värien puolesta vaikeuksia.
Bonesplitter Sliver kannattaa myös ottaa pois. 4:n manan 4/2 ilman abilityjä ei ole kovin huippu, mutta siitähän se riemu vasta ratkeaakin, kun vastustaja pelaa sliver-pakkaa.
Glass Asp on jo yleensäkkin aika kehno, mutta millä todennäköisyydellä pelaat sen vaikka tuossa kolmannella vuorolla kun pakassa on vain 6 forestia, eikä minkään sortin manafiksailuja?
Smallpox on myös turhan waikea pelattava tuplamustan costinsa takia.
Sudden Deathit ovat hyviä, mutta niittenkin cost tuottanee harmaita hiuksia.
Jonkinlaista synergiaa kuitenkin ilmentävät Ib Halfheart, Empty the Warrens ja Sapardian Empires, näiden kanssa synkkaavia kortteja voisi hommata lisääkin.
Chromatic Starit ovat kyllä erittäin päteviä näin monivärisessä pakassa.
Prismatic Lens samoin.
Funeral Charm on varmaan aika toimiva ja monipuolinen.
Jos haluat pitää noita madness kortteja tuolla, kannattaa laittaa jotain mille discardata niitä. Koita hommata vaikka jokunen greenseeker, ne ratkaisevat manaongelmia ja antavat madnessväylän.
Siinä nyt jotain ehdotusta...
-
Ei minulla manan kanssa ongelmia ole ollut.
Tuolla Dralnulla lähinnä käytän Flashbackkiä tuohon Dark Witheringiin ja sudden deathiin.
Kiitän hyvistä neuvoista. :D