MtgSuomi.fi
Muuta => Säännöt, palaute ja tiedotteet => Aiheen aloitti: kolatatti - 14.03.07 - klo 10:03
-
Koska juttu on nyt todellakin ratkaistu, niin SSpade voisi vähän rauhoittaa Atskulin "kiusaamista", niin saadaan rauha taas maahan.
Pahoittelut jo valmiiksi asiaan puuttumisesta mutta tuli alkaa jo olla hiipumassa niin ajattelin laittaa bensaa sekaan. Ja sitäpaitsi Jumala saattaa ilmestyä aina kun näkee palavan bensan.
Ei ole kiusaamista jos tarkistaa faktat varsinkin tällaisessa tapauksessa kun paljastui että Atskuli koitti sekä kusettaa että käyttää vaihtopalautesysteemiä väärin. Jotain hämärää tuossa ainakin oli jos väittää että antoi palautetta ennen kuin huomasi että jotain kortteja puuttui ja totuus oli toisinpäin ja sitten vielä "löytää" jotain salataskuja kirjekuoresta. Tämähän on klassinen lyö lyötyä -tilanne. Sääli vain että Atskulin psyykkinen kapasiteetti ei riittänyt sen läpiviemiseen. Siihen minä tai Sspadekin on varmasti syytön.
Sanoisin että jos vaihdosta joutuu kirjoittelemaan vaihto-ongelmapalstalle, on vaihto jo niin kuralla että siitä annetaan negatiivista palautetta. Tietenkin jokainen tekee omat valintansa tuon palautesysteemin käyttämisen suhteen mutta ei se tarkoita ettei kannattaisi valistaa niitä jotka eivät tajua miten sitä olisi hyvä käyttää. Jos lapsi meinaa kusta muuntajaan niin kai sitä kannattaa opastaa toiseen suuntaan?
Tämä kaikki vuodatus siksi, että palautesysteemi ei ole hyödyllinen jos vaikkapa kaikki alkavat laittamaan jotain satunnaista höpötystä palautteseen ja antavat aina joko positiivisen palautteen tai sitten heittävät nopalla.
Ja sitten lopuksi pitää vielä sanoa että kiitos tämän topikin täyttämisestä ihmiset. Todellista mustaa huumoria onkin maailmassa liian vähän. :)
-
Kortteja puuttuu alkuperäisesti vaihdosta ja kortit tulee myöhässä ja "se ei haittaa".
Tarkoitin, että se ei haittaa, että ne kaksi korttia puuttuivat vaihdosta, kun ne muutenkin olivat commoneita. Se kyllä haittaa, että kortit tulivat 3vk myöhässä, ja sen takia annoinkin vaihdosta negatiivista palautetta. Ja itseäni nyt ainakin enemmän kiinnostaa se, että ylipäätään sain korttini, vaikkakin myöhässä, koska niinkin olisi voinut käydä, etten olisi saanut niitä ollenkaan...
-
Mielestäni voi antaa hyvää palautetta vaihdosta, vaikka se olisi reippaasti myöhässä, jos saa reilut throw-innit, eikä vaihdon viivästyminen vaikuta muihin vaihtoihin/turnaukseen osallistumiseen tms. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että siitä palautteessaan erikseen mainitsee. Kyllä voin odottaa kaksi tai jopa kolmekin viikkoa, että saisin ilmaisia rareja(elleivät ne nyt ole aivan käyttökelvottomia ja arvottomia)(olisi mukava tietää mitä throw-inninänne saitte :P).
Itse antamaani palautetta kyllä muuttaisin luutavasti positiivisesta neutraaliksi näin tarkemmin mietittyäni. Onhan niissä muissa vaihdoissa sujunut ripeämmin tuo toimitus. Toisaalta en lähettänyt korttejani Spohjolle yhtään häntä aiemmin (toisin tämä johtui Hidas vaihtaja-leimasta).
[OT] Tuo Hidas vaihtaja -leiman vaihtomenettely on vähäsen arvelluttava. Siinä on hyvät puolensa, mutta on sekin todella harmittavaa, jos viikkojen odottelun jälkeen hidas osapuoli peruu vaihdon(jota ilmeisesti jonkinverran tapahtuu)...[/OT]
-
Mielestäni voi antaa hyvää palautetta vaihdosta, vaikka se olisi reippaasti myöhässä, jos saa reilut throw-innit, eikä vaihdon viivästyminen vaikuta muihin vaihtoihin/turnaukseen osallistumiseen tms.
Ei voi, ei sitten mitenkään. Vaikka itse olisit kuinka tyytyväinen, niin se ei takaa sitä, että muut olisivat tyytyväisiä, kun saavat omat korttinsa päällisin puolin hyvältä vaihtajalta (=kaikki palautteet positiivisia) pari viikkoa myöhässä. Tämän palautesysteemin tarkoitus ei suinkaan ole se, että muita kehutaan kivoista throw ineistä, vaan tarkoitus on tehdä muille käyttäjille selväksi millainen kauppakumppani on kyseessä (jos vaihto on myöhässä, palaute ei missään tapauksessa saa olla positiivinen, vaan hitaasta kaupankäynnistä pitää infota myös muita). Tässäkin asia pitää tuijotella hieman sitä omaa napaa pidemmälle. Positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto on mennyt ongelmitta.
-
Ei voi, ei sitten mitenkään. Vaikka itse olisit kuinka tyytyväinen, niin se ei takaa sitä, että muut olisivat tyytyväisiä, kun saavat omat korttinsa päällisin puolin hyvältä vaihtajalta (=kaikki palautteet positiivisia) pari viikkoa myöhässä. Tämän palautesysteemin tarkoitus ei suinkaan ole se, että muita kehutaan kivoista throw ineistä, vaan tarkoitus on tehdä muille käyttäjille selväksi millainen kauppakumppani on kyseessä (jos vaihto on myöhässä, palaute ei missään tapauksessa saa olla positiivinen, vaan hitaasta kaupankäynnistä pitää infota myös muita). Tässäkin asia pitää tuijotella hieman sitä omaa napaa pidemmälle. Positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto on mennyt ongelmitta.
Mainitsinkin tuossa viestissäni, että positiivisen palautteen antaminen myöhästyneistä korteista vaatisi poikkeuksetta myöhästymisestä maininnan(ja mielellään tarkemman selonteon miksi myöhästynyt vaihto on positiivisen palautteen arvoinen). Mutta jos tuon palautteen antaminen on kerran noin määritelty, niin tiedän jatkossa varoa positiivisen palautteen antamista myöhästyneistä vaihdoista(jotka ovat olleet mielestäni hyviä). Se on kuitenkin hieman hölmöä, ettei saa antaa positiivista palautetta jos on vaihtoon tyytyväinen. Ja kuten aiemmin sanottu, tietysti silloin kun antaa hyvää palautetta hidastelijalle, pitäisi tehdä tämä vaihtajan hidastelu muille foorumilaisille selväksi.
Vaikuttaa kyllä olevan tuossa vaihtosysteemissä jotain vikana. Tai no, ei "vikana", mutta ehkä sen käyttöä ei ole tehty tapeeksi selväksi. Esimerkiksi neutraaleja vaihtoja kenelläkään en ole nähnyt ja negatiivinen palaute on kertytnyt lähinnä ns. "ongelmavaihtajille". Mielestäni vaihtoehtoisesti hyvä käytäntö olisi, että tavallisesta, onnistuneesta vaihdosta(joita suurin osa vaihdoista on) annettaisiin neutraali palaute, joka suurinpiirtein vastaisi nykyistä positiivista palautetta. Silloin positiivisen ja negatiivisen palautteen antaminen vaatisi vaihdosta kattavamman selvityksen, miksi vaihto oli "tosi hyvä/huono", jolloin "jyvät erottuisivat akanoista". Toisaalta, jos systeemi olisi tällainen, nykyinen vaatisi muokkausta. Ainakin termejä pitäisi muuttaa. Kuulostaisi nimittäin tyhmältä antaa "neutraalia" palautetta onnistuneesta vaihdosta ja "positiivista" vain uniikissa tapauksessa. Ja voihan samassa vaihdossa/vaihtajassa olla sekä hyviä, että huonoja puolia. Tai sitten olen väärässä. Ehkei tällainen järjestelmä voisi ikinä toimia.
Näin myöhään kun kirjoittaa niin menee ajatukset solmuun. Huomauttakaa toki mahdollisista ristiriidoista. Ja tämä vaihtosysteemi meni minulle nyt ainakin hieman epäselväksi. Jos se on jossain sanottu, niin milloin voi antaa/ei voi antaa positiivista palautetta vaihdosta ja miksi? Olisi lähinnä mukava tietää tulevaisuuden vuoksi, että tallaisilta ihmettelyiltä ja väärinkäsityksiltä välttyisi.
Kiitos!
-
"Annetaanko hyvin menneestä, muttei mitenkään erikoisesta toiminnasta neutraali vai positiivinen palaute" on vanha kysymys, eikä liity pelkästään näiden foorumien vaihtopalautteisiin. Melkeinpä kaikki tällaiset mittarit toimivat siten että positiivinen palaute on +1 piste, negatiivinen -1 ja neutraali 0. Siispä jotta sata perushyvää kauppaa tehnyt käyttäjä voitaisiin tunnustaa osaavaksi kauppamieheksi, täytyy toimivasta kaupasta antaa se positiivinen. Toki asian voi ajatella niinkin että neutraali tarkoittaa ettei kaupassa ollut erityistä valittamista muttei erityisiä ansioitakaan, mutta käytännössä kaikilla tällaisilla sivustoilla yleiseksi käytännöksi on muodostunut että onnistuneesta kaupasta annetaan positiivinen, neutraali jos valittamista on mutta kauppa kuitenkin lopulta onnistui, ja negatiivinen vain jos jotain on pahasti pielessä. Tai noin sen itse tiivistäisin, mihinkään koottuihin ohjeistuksiin en ole törmännyt.
Kai nyt pahemmastakin slow tradesta voi antaa positiivisen jos mukana tulee todella suuret korvaukset, mutta (asiasta tarkemmin tietämättä) en uskoisi että tässä tapauksessa "reilut throw-init" ovat ihan sitä luokkaa. Vaikka itseä ei useamman viikon odotus haittaisikaan, täytyy se silti ottaa huomioon palautteessa. Jos positiivisia palautteita ruvetaan antamaan ihan mistä sattuu niin moinen alkaa varsin nopeasti nakertamaan koko palautesysteemin luotettavuutta. Itse heittäisin näistä Spohjon tapauksista joko parhaimmillaan "vaihto kesti useamman viikon, mutta ei nyt ihan liikaa haitannut ja sainpahan kunnon throw-init - neutraali" tai todennäköisemmin "vaihto kesti useamman viikon, tosin tulipahan sentään jonkinlaiset throw-init - negatiivinen".
edit - Korjattu neutraali -> negatiivinen
-
Sitten annat neutraalin ja kommentiksi vaikka "Kesti pari viikkoa, mutta kai sitä saattoi odottaakin". Vaikka miten olisi slow trader -status tiedossa, niin ei se nyt kovin onnistunut tapahtuma ole ollut jos pitkään joutuu odottelemaan ilman erityistä syytä. Myönnän toki ettei negatiivista ihan pienestä viivästelystä tarvitse antaa jos hitaus oli ennestään tiedossa, mutta vaikka miten slow traderin kanssa venyisi niin jossain ne rajat silti menevät. Yli kahden viikon odotuksen en kyllä mitenkään näe mahtuvan positiivisen palautteen puolelle.
-
mitä järkeä systeemissä on jos muut päättävät saatko antaa positiivisen, neutraalin vai negatiivisen?
-
Sitten annat neutraalin ja kommentiksi vaikka "Kesti pari viikkoa, mutta kai sitä saattoi odottaakin". Vaikka miten olisi slow trader -status tiedossa, niin ei se nyt kovin onnistunut tapahtuma ole ollut jos pitkään joutuu odottelemaan ilman erityistä syytä. Myönnän toki ettei negatiivista ihan pienestä viivästelystä tarvitse antaa jos hitaus oli ennestään tiedossa, mutta vaikka miten slow traderin kanssa venyisi niin jossain ne rajat silti menevät. Yli kahden viikon odotuksen en kyllä mitenkään näe mahtuvan positiivisen palautteen puolelle.
Annoin männäviikolla neutraalin palautteen vaihdosta käyttäjän kanssa, jolla ei ole hidastelijan statusta. Kommentoin kahden viikon toimitusaikaa ja lähinnä sitä, että en saanut siitä tietoa etukäteen, ainoastaan ilmoituksen seuraavan päivän postituksesta treidiä solmiessamme. Petyin siis hieman, mutta sain selityksen (vaikkakin jälkikäteen) johon tyydyin ja painotin treidin siis neutraaliksi. Spohjon tapauksessa en pettynyt. Tätäkin palstaa lukeneena tiedän, että ihmiset ovat odottaneet joiltain tyypeiltä korttejaan kuukausia, joten 2 viikon ripeä toimitusaika edelleen tunnetulta hidastelijalta oli melkein plussan paikka. En ole vielä vaihdosta palautetta antanut, mutta neutraaliksi se kuitenkin painunee, ihmiset kun tuskin jaksaisivat lueskella konditionaalista kommentointiani palautesivulta, mitä positiivinen palaute tilanteessani edellyttäisi. En myöskään jaksa uhrata liikaa aikaa ja vaivaa kirjoittelemalla romaania systeemiin, josta jotkut tuntuvat haluavan enemmänkin kollektiivisen ryhmärangaistuksen välineen kuin toimivan, useisiin subjektiivisiin kokemuksiin perustuvan vaihtopalautejärjestelmän.
En keksi yhtään henkilökohtaista syytä, miksi antaisin negatiivisen palautteen. Jos joku muukaan ei keksi, ei ole reilua että jotkut silti täällä yrittävät vihjata antamaan negatiivista palautetta, vaikka näillä kommentoijilla ei itse treidiin ole osaa eikä arpaa.
Olen aika samoilla linjoilla sinun näkemystesi kanssa.
Negatiivista palautetta tulee välttää ja positiivista annetaan silloin kun kaikki menee odotetusti tai jopa yli odotusten.
-
mitä järkeä systeemissä on jos muut päättävät saatko antaa positiivisen, neutraalin vai negatiivisen?
Touche.
-
mitä järkeä systeemissä on jos muut päättävät saatko antaa positiivisen, neutraalin vai negatiivisen?
Eikös siinä nimenomaan ole järkeä että kaikki antavat palautteet samojen periaatteiden mukaan? Mitä järkeä systeemissä on jos kaikki antavat mitä sattuu ilman että mistään voi päätellä mitään?
-
Here's my two cents:
positiivinen jos kaikki menee odotetusti tai paremmin.
neutraalin jos kortit on <viikon myöhässä, tms hapuilua
negatiivisen jos kortit >viikon myöhässä, rippausta tms #€"%#ilua
noin siis niinkuin pääsääntöisesti, mutta jos joku pistää throw-innii jne hyvitystä tai muuten skarppaa niin kyllä noi voi poiketa suuntaan tai toiseen. Ihmisiä ja tilanteita on niin kovin erilaisia, joskus se on siunaus ja joskus vitsaus mutta sen kanssa pitäis kuitenkin elää.
Mun mielestä on ihan turha odottaa että kaikki käyttäjät kuitenkaan antais ohjeistetusti vaihtopalautetta, ja mielestäni sen pitäisi tosiaankin olla kunkin oma mielipide. Miks tän vaihtopalautesysteemin ja palautteiden positiivisuuden pitäis erota pahasti niistä mitä huuto.netissä ja ebayssa käytetään? Kuka haluaa pilata toisen maineen ja kukapa ei toivoisi, että kun asiat menevät itsellä jostain syystä poskelleen vahingossa, että toinen osapuoli armahtaisi? :-]
-
mitä järkeä systeemissä on jos muut päättävät saatko antaa positiivisen, neutraalin vai negatiivisen?
Minkä takia kirjoittaessa pitää noudattaa tiettyjä sääntöjä? Kuten käyttää sanoja, lauseita ja virkkeitä? Jos jokainen kirjoittaisi itselleen sopivalla tavalla muista välittämättä, niin kukaan ei hyötyisi teksteistä mitään.
Ihan sama asia pätee myös tässä tapauksessa: jos jokainen käyttää noita mistään yhteisistä linjauksista välittämättä, niin palautesysteemi on yhtä hyödyllinen kuin "lause": graeig garpigarkö gain gprieangar ölgraeoåoppo. Jotta muut hyötyisivät palautesysteemistä, niin on sen käyttöön välttämätöntä olla tietyt toimintamallit, jolloin samanlaisesta toiminnasta tulee samanlainen merkintä jokaiselle. Kuten myös kirjoitettaessa, niin myös tässä voidaan varioida ja toimia omalla tyylillään, mutta yleisen hyvän nimissä käytetään samoja päälinjauksia.
-
Eikös siinä nimenomaan ole järkeä että kaikki antavat palautteet samojen periaatteiden mukaan? Mitä järkeä systeemissä on jos kaikki antavat mitä sattuu ilman että mistään voi päätellä mitään?
No jos premissinä on että on jotkut säännöt joiden mukaan vaihtopalautejärjestelmää pitää käyttää, olisi ihan hyvä tuoda tällaiset asiat julki ettei kenenkään tarvitse arvailla että minkälaista palautetta saa antaa ja minkälaista ei. Niin kauan kun ei kukaan kerro sääntöjä, tyydyn antamaan itsenäisiä, harkittuja ja perusteltuja palautteita. Kun joku sitten säännöt keksii, luovun noista halveksuttavista kriteereistäni ja rupean antamaan sääntöjenmukaista, Oikean Totuuden palautetta. Tai sitten vain lopetan koko systeemin käytön.
Koko vaihtopalautesysteemi perustuu mielestäni subjektiivisuudelle. Mille muullekaan se voi perustua? Se kun nyt vain on niin yksilöllistä miten ihmiset kokevat vaihdon onnistuneen. Toiselle 2 viikkoa on ok, toiselle 2 päivää on maailmanloppu. En minä halua äänestää, haluan vain antaa palautetta sen mukaan miten koen vaihdon tapahtuneen. Jos joku ei ole huomannut, pitää palautetta myös kommentoida. Kommenttien lukeminen lienee suotavaa, tai sitten koko featuren voisi saman tien ottaa pois ja siirtyä suoraan täysin numeeriseen rankingiin. Silloin menetetään kokonaan subjektiivisuus-aspekti, eli kukaan ei tiedä miksi joku antoi mitäkin palautetta, ja mikään ei muutu miksikään. Sitäkö tässä siis lopulta haluttiin?
-
Vaihtopalautesysteemi voisi toimia jopa paremmin niin, ettei olisi positiivista, neutraalia ja negatiivistä vaihtoehtoa, vaan vaihdosta annettaisiin palautetta. Nyt monien vaihtojen kommentit ovat "+++++++" "ihQraxupoxu <3" tms. Myönnän kyllä itsekkin kirjoittaneeni kehnoja perusteluja vaihtopalautteelle jota olen antanut.
mitä järkeä systeemissä on jos muut päättävät saatko antaa positiivisen, neutraalin vai negatiivisen?
Touche.
Veit jalat suustani.
-
Siis tuossa olen samaa mieltä. Jos vaihtopalaute annettaisiin oman maalaisjärjen ja omien mielipiteiden perusteella, saataisiin aikaiseksi eri näkökulmista ja eri ajatusmaailmoista kehitetty palautteen verkosto joka toimisi paljon paremmin kuin yksipuolinen yhteisön päättämä 'varma' mielipidelinjaus.
Itsekin olen saanut minuskarmaa siitä kun en noudattanut tätä "yleistä" mielipidettä vaan annoin positiivisen palautteen. Kohtuutonta, sanoisin.
-
En pystynyt jostain syystä muokkaamaan viestiäni, mutta minkäs teet.
Elikkä ainakin minun mielestäni ylivoimainen järjestelmä olisi esim. pisteytys 0-10 ja palaute. Lopuksi alhaalla lukisi pisteiden yhteismäärä yms. Näin jos vaihto olisi aivan tuikitavallinen, antaisin 5-6. Jos yllättävän nopea/kohtalaiset throw innit 6-7. Jos vaikkapa helppo kanssakävijä vaihtelussa, kiva throw in, nopea toimitys yms. 7-10. Huonoista vaihdoista voi antaa taas vähän pisteitä.
Näin myös kokonaispistemäärä nousee huomattavasti kun sinä olet tehnyt monta vaihtoa, sillä sekin on hyvä luotettavuuden ja hyvän vaihtajan merkki jos on kokemusta vaihdoista ja on sujunut ongelmitta monen ihmisen kanssa. Näin vältyttäisiin myös "pakko valita joku kolmesta" ongelmalta, sillä joskus vaihto oli melko positiivinen, joskus neutraali minus jne.
Ehdotushan tämä vain on, ei tarvitse kaikkien olla samaa mieltä.
-
Jos vaihtopalaute annettaisiin oman maalaisjärjen ja omien mielipiteiden perusteella, saataisiin aikaiseksi eri näkökulmista ja eri ajatusmaailmoista kehitetty palautteen verkosto joka toimisi paljon paremmin kuin yksipuolinen yhteisön päättämä 'varma' mielipidelinjaus.
Millä tapaa tästä tulee millään tapaa parempi? Kylläpä olisikin siisti luottaa että saa kortit ajoissa, kun katsoo palautetta, jossa 20 pölhöä on antanut positiivista kahden viikon odottelun jälkeen saatuaan foilatun plainsin hyvitykseksi.
-
Elikkäs tännekkin(postasin Spohjo-ketjuun):
Jos tuollaiset pisteet otettaisiin käyttöön, niin samanlaisia onkelmia silti luutavasti syntisi(ei annettaisi sanallista kommenttia, vain lätkästäisiin piste tauluun ja se olisi siinä). Tällä hetkellä ainakaan minun vaihtoihini/siihen, kenen kanssa vaihdan tuo vaihtosysteemi pätkän vertaa. En edes vaivaudu katsomaan vaihtokumppanini edellisten vaihtojen palautetta, sillä olen about 99,99% varma, että linkin takaa löytyy: .
Lainaus käyttäjältä: Anastazia - tänään kello 00:28
Millä tapaa tästä tulee millään tapaa parempi? Kylläpä olisikin siisti luottaa että saa kortit ajoissa, kun katsoo palautetta, jossa 20 pölhöä on antanut positiivista kahden viikon odottelun jälkeen saatuaan foilatun plainsin hyvitykseksi.
Esim. Atskulille oli käsittääkseni tullut throw-inniä noin 20 foilia...
-
Esim. Atskulille oli käsittääkseni tullut throw-inniä noin 20 foilia...
Vastasiko tämä kysymykseeni?
Eikä se silti tee vaihdosta hyvää, se että toimintaa pitää hyvitellä jollakin oikeuttaa korkeintaan neutraaliin palautteeseen.
-
Mielestäni voi antaa hyvää palautetta vaihdosta, vaikka se olisi reippaasti myöhässä, jos saa reilut throw-innit, eikä vaihdon viivästyminen vaikuta muihin vaihtoihin/turnaukseen osallistumiseen tms. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että siitä palautteessaan erikseen mainitsee.
-
En pystynyt jostain syystä muokkaamaan viestiäni, mutta minkäs teet.
Elikkä ainakin minun mielestäni ylivoimainen järjestelmä olisi esim. pisteytys 0-10 ja palaute. Lopuksi alhaalla lukisi pisteiden yhteismäärä yms. Näin jos vaihto olisi aivan tuikitavallinen, antaisin 5-6. Jos yllättävän nopea/kohtalaiset throw innit 6-7. Jos vaikkapa helppo kanssakävijä vaihtelussa, kiva throw in, nopea toimitys yms. 7-10. Huonoista vaihdoista voi antaa taas vähän pisteitä.
Näin myös kokonaispistemäärä nousee huomattavasti kun sinä olet tehnyt monta vaihtoa, sillä sekin on hyvä luotettavuuden ja hyvän vaihtajan merkki jos on kokemusta vaihdoista ja on sujunut ongelmitta monen ihmisen kanssa. Näin vältyttäisiin myös "pakko valita joku kolmesta" ongelmalta, sillä joskus vaihto oli melko positiivinen, joskus neutraali minus jne.
Ehdotushan tämä vain on, ei tarvitse kaikkien olla samaa mieltä.
Tuommoinen on minun mielestäni typerää. "Throw innit" yms ovat merkityksettömiä. "Hyvään" kauppaan pitäisi riittää sovitun tavaran nopea toimitus/maksu. Positiivinen/neutraali/negatiivinen asteikko jota myös huuto.net käyttää on ihan tarpeeksi tarkka.
Itse en pistä koskaan throw innejä mukaan enkä oleta niitä myöskään saavani (ja minua on hämmästyttänyt kun niin monet niistä tuntuvat puhuvan). Tärkeintä on että molemmat saavat sen mitä kaupassa on sovittu ja mahdollisimman nopeasti.
-
Mielestäni voi antaa hyvää palautetta vaihdosta, vaikka se olisi reippaasti myöhässä, jos saa reilut throw-innit, eikä vaihdon viivästyminen vaikuta muihin vaihtoihin/turnaukseen osallistumiseen tms. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että siitä palautteessaan erikseen mainitsee.
Se, että se ei vaikuta sinun turnauksiisi tai vaihtoihisi ei tarkoita, etteikö hidas vaihtaminen vaikuttaisi muiden vaihtoihin. Throw init ovat myös täysin vapaaehtoisia, eikä niillä voi hyvitellä mitään vaihdossa tapahtunutta, eikä niiden puuttumisesta voi millään tapaa ketään rankaista. Hidasta vaihtamista sii EI VOI paikata "throw ineillä", jotka siis tässä tapauksessa eivät ole throw iniä, vaan vaihdon hyvittelyä. Foorumin sääntöjen mukaan et myöskään saa tästä positiivista palautetta antaa ja myös tämän säännön rikkomisesta rangaistaan aivan kuten muistakin.
-
Kyse onkin siitä, vaikuttavatko nuo myöhästyneeseen vaihtoon laitetut throw-innit vaihtopalautteen antamiseen. Jos ne ovat sinulle merkityksettömiä ja saat korttisi niiden kera reilusti myöhässä, voit laittaa vaihtopalautteen negatiiviseksi. Minusta tällöin olisi kuitenkin hyvä mainita, että olet throw-inniä saanut. Minä taas laittaisin vaihtopalautteeseen neutraalin tai jopa posotiivisen, koska nämä kortithan ovat "ilmaisia" ja minulle kelpaa aina ilmaiset kortit.
-
Jaahas, huomasin että olet sääntöihin lisännyt uuden kohdan vaihtopalautteen antamisesta. Jos tämän positiivisen palautten antaminen on siis nykyään säännöissä kiellettyä(näissä tietyissä tapauksissa), niin tulen kyllä tätä sääntöä noudattamaan... :-'
-
Mielestäni voi antaa hyvää palautetta vaihdosta, vaikka se olisi reippaasti myöhässä, jos saa reilut throw-innit, eikä vaihdon viivästyminen vaikuta muihin vaihtoihin/turnaukseen osallistumiseen tms. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että siitä palautteessaan erikseen mainitsee.
Se, että se ei vaikuta sinun turnauksiisi tai vaihtoihisi ei tarkoita, etteikö hidas vaihtaminen vaikuttaisi muiden vaihtoihin. Throw init ovat myös täysin vapaaehtoisia, eikä niillä voi hyvitellä mitään vaihdossa tapahtunutta, eikä niiden puuttumisesta voi millään tapaa ketään rankaista. Hidasta vaihtamista sii EI VOI paikata "throw ineillä", jotka siis tässä tapauksessa eivät ole throw iniä, vaan vaihdon hyvittelyä. Foorumin sääntöjen mukaan et myöskään saa tästä positiivista palautetta antaa ja myös tämän säännön rikkomisesta rangaistaan aivan kuten muistakin.
Lähinnä tässä oli ideanani se, että jos antaa throw-innien vai-mitä-ne-nyt-sitten-onkaan takia myöhästyneestä lähetyksestä positiivisen palautteen, siitä olisi mainittava poikkeuksetta. Tälllöin jokainen voisi tuoda palautteessa esille oman mielipiteensa ja kertoa hyödyllistä tietoa mahdollisille tuleville vaihtokumppaneille. Tämä on nyt kyllä jo kohtuu turhaa spekulointia, kun tuo tekemäsi uunituore sääntö jäädyttää keskustelun ja parannusehdotusten antamisen mahdollisuuden.
-
Lähinnä tässä oli ideanani se, että jos antaa throw-innien vai-mitä-ne-nyt-sitten-onkaan takia myöhästyneestä lähetyksestä positiivisen palautteen, siitä olisi mainittava poikkeuksetta. Tälllöin jokainen voisi tuoda palautteessa esille oman mielipiteensa ja kertoa hyödyllistä tietoa mahdollisille tuleville vaihtokumppaneille.
Sen oman mielipiteensä voi tuoda myös vaihtoa oikeasti kuvaavan luokan palautteessa (sitä ei ole rajattu pelkästään positiiviseen palautteeseen). Myöhästynyt vaihto ei voi olla positiivinen tapahtuma, vaikka sinä et siitä välittäisi, niin muut välittävät. Lisäkorteilla ei myöskään ole tarkoitus "ostaa" positiivista palautetta, vaan niitä voi laittaa mukaan, koska todella on pahoillaan myöhästymisestä.
Vaikka kuinka kertoisit positiivisessa palautteessasi, että "olipa muuten kortit 2 viikkoa myöhässä, mutta sainpa sentään ylimääräsitä hyvityksenä", niin se ei esim. vuoden päästä juurikaan vaikuttaisi. Siinä vaiheessa vaihtoja voi olla jopa satoja, jolloin niistä esimerkiksi 25% hidasta, foileilla positiiviseksi ostettua palautetta sotkevat systeemin. Näyttää siltä, että henkilö on tehnyt 400 hyvää kauppaa, kun todellisuudessa hän on ollut hidas 100 kertaa, mutta sitähän ei kukaan tahdo tarkistaa, kun rivi näyttää pelkkää plussaa. Vastaavasti jos mukana on esim. 300 positiivista, 50 negatiivista ja 50 neutraalia, niin varmasti vaihtajan kiinnostus noita kohtaan nousee ja hän tutkii tarkemmin mahdollisen kauppakumppaninsa palautteiden syyt.
-
Aika lailla samoilla linjoilla kun Polari yllä.
Tärkein pointti on mielestäni yhtenäinen linja.
Ketään tuskin kiinnostaa mitä vaihto sisälsi, vaikka olisi käpyjä vaihdettu kiviin, vaan pointti on nimenomaan se että hoidettiin trade kuten sovittiin. Mielestäni on myös jokaisen suoranainen velvollisuus antaa positiivinen vaihtopalaute hyvin suoritetusta vaihdosta.
Sama pätee negatiiviseen palautteeseen: jos kortit ovat lähemmäs kuukauden myöhässä tai tradessa olevia kortteja ei tullut ja aiotte kuitata traden positiivisella palautteella hyvien throw-innien johdosta kusette sekä omiinne että muiden muroihin.
Omasta mielestä tässä hommassa täytyy säilyä tietty kunnioitus tehtyjä tradeja kohtaan jotta homma pysyy kuoseissa.
-
En tajua miksi noita throw-innejä pidetään niin vähäpätöisinä. Itsellekin sattuu joskus pieniä kämmejä, ja mun mielestä se on vastaanottaja joka päättää olivatko hyvitykset sopivia ~ saiko niiden kanssa vaihdosta/kaupasta kuitenkin itselleen positiivisen olotilan.
Kyllä varmasti jopa Anastazia joskus erehtyy asioissa :o ja lehmätkin ovat märehtiväisiä ja kyllä mun mielestä jokainen treidin kämmänny saa koittaa saada treidistä vielä positiivisen aiheelliseksi näkemillään hyvityksillä.
-
Kuvitellaan normaali vaihto missä kaikki menee normaalisti. Ehkä kortteja odotellaan pari päivää, ehkä kuori olisi voinut olla paremmin pakattuna. Palaute => neutraali
Kuvitellaan vaihto mikä menee yli odotusten. Kortit lähetetään välittömästi, erinomaisesti pakattuina tai ehkä siellä kuoressa oli hassun hauska bonus kortti. Tärkeintä että kaikki meni kuten sovittiin ja ajallaan. Palaute => positiivinen
Kuvitellaan vaihto missä saa odotella kortteja useamman viikon ja niiden perään saa huudella toreilla ja foorumeilla. Kun ne lopulta tulevat, ne eivät ole luvatussa kunnossa. Palaute => negatiivinen
Kuvitellaan edellinen tilanne, mutta mukana on "mukavat" throw-innit, ehkä muutama commoni joita tarvitset, ehkä muutama rare mitä et tarvitse. Tai ehkä yksi Brushwagg lisää kokoelmaasi. Mikä on tästä palautteena? Ei se minusta mitenkään voi olla positiivinen, enkä kyllä siitä edes neutraalia antaisia. Palaute vaan negatiivisena, ehkä kommenttiin jotain yrityksestä hyvittää kohtuullisilla lisukkeilla.
Näin minä tämän systeemin näen.
-
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.
Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.
Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.
-
Jotta vaihtopalautesysteemillä olisi jotain arvoa käyttäjän vaihtokäyttäytymisen mittarina, tulee palautteen annossa noudattaa yhteisesti sovittuja linjauksia. Positiivisen/neutraalin/negatiivisen palautteen arvojen tulee olla edes jossain määrin vertailukelpoisia, jotta systeemissä olisi mitään järkeä. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, ja se on tuotu keskustelussa esille useammankin henkilön toimista.
Kokonaan toinen asia on, mikä määrätään perusteeksi +-0 -arvosanalle vaihdosta, ja tästä asiasta voidaan keskustella. Samoin voidaan keskustella siitä, missä määrin annetuista suuntaviivoista voidaan tapauskohtaisesti poiketa.
Omasta mielestäni positiivinen palaute voidaan antaa vain siinä tapauksessa, että vaihto on sujunut lähes ongelmitta ja viivytyksittä. Pienessä määrin voi jompia kumpia olla, jos ne hoidetaan kuntoon heti ja asiallisesti, eikä niistä pääse aiheutumaan vahinkoa. Esimerkiksi tapauksista "sori, en ehtinytkään postiin, haittaako jos saat korttisi vasta ylihuomenna?" tai "en löytänytkään kuin 2 Plague Ratsia lupaamistani kaupanpäällisistä, sopiiko jos laitan random foileja tilalle?" voisi harkinnan mukaan antaa vielä positiivisen palautteen. Olennaista on välitön kommunikointi mahdollisissa ongelmatilanteissa.
Neutraalia palautetta voi antaa, jos kortit saapuvat vähän nikotellen tai hieman sovittua huonommassa kunnossa, mutta saapuvat kuitenkin. Negatiivinen sopii tilanteisiin, joissa on vakavia ongelmia yhteydenpidossa, kortit ovat huomattavasti myöhässä tai vääriä/puutteelliset/selvästi luvattua heikommassa kunnossa.
Edelleen olen myös sitä mieltä, että jos pelisäännöistä ei päästä sopuun neuvoa-antavan demokratian keinoin, noudatamme ylläpidon määräyksiä asiasta. Muutenkin noudatamme ylläpidon määräyksiä, mutta se ei poissulje niistä käytävää keskustelua.
-
Vaihtopalaute on edelleenkin subjektiivinen. Olisi hienoa jos olisi täysin objektiivinen ja reunaehdoton mutta sellainen lienee sula mahdottomuus. Tuossa edellisessä viestissäkin kävin siis läpi esimerkkejä. Tietysti voit antaa positiivista palautetta vaikka olisit odotellutkin lappuja sen kaksi viikkoa ja laput olisivat tulleet mankelin läpi, mutta samalla romutat koko systeemin uskottavuutta. On parempi että lähtötaso positiiviseen palautteeseen on tiukka kuin että systeemi vesitetään alta aikayksikön leväperäisellä positiivisen palautten jaolla.
-
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.
Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.
Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.
Jos korttien tulossa kestää yli 2 viikkoa niin mun näkemykseni mukaan et voi missään nimessä antaa positiivista palautetta. Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok. Kahden viikon myöhästyminen ei missään nimessä mulle olisi ok ja kun vaihtopalautteen idea kuitenkin on nähdä miten kaverin tradet on yleisesti sujunut.
Kuvittele: Uusi käyttäjä tulee forumeille ja haluaa tradeta käyttäjä Nojhops:n kanssa. Uusi käyttäjä katsoo hänen treidanneen useita kertoja ja saaneen positiviista sekä muutaman negatiivisisen palautteen. Uusi käyttäjä on autuaan tietämätön siitä että Nojhops:n kortit voivat olla useita viikkoja myöhässä.
Ja ihan turha vedota siihen että throw-innit korvaavat sen, jossain määrin ne korvaavat mutta mitenkäs suu pannaan sinä yhtenä kauniina kertana kun mielestäsi throw-in ei lähellekkään korvaa puuttuvaa korttia.
Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.
...sekavasti kirjotettu ja siitä anteeksipyyntö :P
-
joo, siis jengi tosiaan kelaa täällä että throw-in = jäte/pakkausmateriaali
Mä taas näen sen niin, että throw-innii pitää olla sen verran, ja sen laatuista että vaihto (vikoineen/hankalauuksineen) edelleen tyydyttää sen palautteenantajan. Jos ei tyydytä, niin senkun pistää neutraalin/negatiivisen palautteen?!
Siis jos nyt joku ottaisi tästä onkeensa TÄLLÄ KERTAA, niin katselkaapa hetki palautteita huudossa tai ebayssa ja eikös vain että sielläkin, jos jollain EI OLE 99.8+ palaute, niin kyllä mä ainakin katson että miksei. Jos ei katso, niin mun mielestä se on omaa naiviiutta.
En olekaan itseasiassa nähnyt vielä negatiivista palautteita täällä kellään, (enkä ole hakenutkaan) mutta olisiko mahdotonta pistää tuohon avatarin alle sekä vaihtojen määrä, kuin myös se, että miten suuri prosentti palautteista on positiivisia? Tämä on toiminut ebayssa todella hyvin, sillä n. kaksisataa ebay-kauppaa tehneenä vain yksi on kosahtanut siihen etten ole saanut korttejani. Tosta näkee tosi nopeesti onko vaihtaja luotettava tms. :]
Mitäs vielä? niinjoo, n00bie saa aina takkiin, ei sille voi mitään. oppirahat joutuu meistä jokainen joskus maksamaan, ja kyllä täällä on luotu oikein hyvät edellytykset sille, että ihan ensimmäinenkin vaihto sujuu hyvin, kiitos aktiivisen ylläpito/koodaus -tiimin. :)
ei voi olla näin vaikeeta :D
-
Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok.
Ei sekään ole mistään kotoisin että olen helvetin tyytyväinen vaihtoon ja en _saa_ antaa siitä positiivista palautetta. Korostan edelleen tuota seuraavankin lainauksen käsittelemää asiaa: suhteellisuutta. Slow traderin kanssa voi mielestäni tehdä positiivisen palautteen arvoisen vaihdon, mikäli on etukäteen tiedossa että lähettämisessä on jonkunlainen viive. Jos joku kerjää hidastelijan leimaa otsaansa, saa sen varmasti ja sen pitäisi kertoa esim. aloittelijoille enemmän kuin yksittäiset vaihtopalautteet.
Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.
Tämän kun vielä muutkin käsittäisivät. Sen lisäksi täällä on oma osio paskiaisten dissaamiselle, johon tulisi kaikki aloittelijat opastaa jotteivät saman tien ryssi koko korttipooliaan rippereille.
Ylipäätään, kun tänne aikanaan ensimmäistä kertaa kirjauduin viime vuonna, ei viikon viive ollut mitään vaihtoja tehdessä. Ehkä vaihtelin vaan surkeiden vätysten kanssa. Nyt jengi kiukuttelee kun kortteja ei näy seuraavana päivänä ja entinen normaaliviive onkin miinuksen arvoinen juttu.
Ilmeisesti olen tässä asiassa yksin. Tai ehkä otan vain koko palautesysteemin liian vakavasti. Ei asia minua kuitenkaan loppujen lopuksi kauheasti edes kiinnosta, hyvin on ilmankin pärjätty ja voidaan pärjätä tulevaisuudessakin. Kunhan avaudun.
Ja ainahan voi jättää palautteen treidistä antamatta, jos ei halua rakkikoiria haukkumaan ryhmäkurista vaikka itse olisikin tyytyväinen tapahtumiin. Vastapuoli varmasti ottaa mieluummin ei-mitään kuin negatiivista palautetta.
-
Throw-in voi minun mielestäni ihan hyvin nostaa myöhästyneenkin lähetyksen plussan puolelle. Tosin täällä monen mielestä throw-in = paskakortteja ainakin sen perusteella mitä itse olen saanut. en laskisi sellaisia edes trouinniksi vaan pakkausmateriaaliksi.
Ja kieltääkö systeemi minua nyt antamasta positiivista palautetta mikäli korttieni tulo kestää yli ~2 viikkoa? Jos, niin mikä järki siinä on? Onko nyt tilanne se, että vaihtopalaute annetaan käytännössä vain vaihtoon kuluneen ajan perusteella, kun yleinen mielipide ei tunnu throw-inejäkään huomioivan? Miksei saman tien vaihdeta pos/neutr/neg-jaottelua suoraan aikaperusteiseksi (1pv/2pv/3pv/4pv/5pv/2vko/yli) ja lakataan kutsumasta sitä vaihtopalautteeksi. Vaikuttaa systeemiltä jota en tule enää käyttämään mikäli vaihtoon kuluu yli viikko aikaa.
Itse annan (olen antanut) palautteen sen perusteella, miten kortit on pakattu, oliko kenties kiintoisaa trouinniä, kuinka yhteydenpito on pelannut ja kauanko poikettiin mahdollisesti sovitusta lähetysajasta. Nyt sitten ilmeisesti pitäisi siirtyä vain seuraamaan almanakkaa punakynä kädessä.
Jos korttien tulossa kestää yli 2 viikkoa niin mun näkemykseni mukaan et voi missään nimessä antaa positiivista palautetta. Yritähän nyt ymmärtää sekin että tässä ei ole kyse siitä mikä on sulle ok. Kahden viikon myöhästyminen ei missään nimessä mulle olisi ok ja kun vaihtopalautteen idea kuitenkin on nähdä miten kaverin tradet on yleisesti sujunut.
Kuvittele: Uusi käyttäjä tulee forumeille ja haluaa tradeta käyttäjä Nojhops:n kanssa. Uusi käyttäjä katsoo hänen treidanneen useita kertoja ja saaneen positiviista sekä muutaman negatiivisisen palautteen. Uusi käyttäjä on autuaan tietämätön siitä että Nojhops:n kortit voivat olla useita viikkoja myöhässä.
Ja ihan turha vedota siihen että throw-innit korvaavat sen, jossain määrin ne korvaavat mutta mitenkäs suu pannaan sinä yhtenä kauniina kertana kun mielestäsi throw-in ei lähellekkään korvaa puuttuvaa korttia.
Siitä olen tosin ihan samaa mieltä että jos hitaan vaihtajan leima löytyy ja kaverit ihmettelevät kun kortteja ei näy ei kuulu niin vikaa on myös omassa päässä.
...sekavasti kirjotettu ja siitä anteeksipyyntö :P
Jos korttien tuleminen kestää yli 2 viikkoa ja saan hyvät korvaukset, laittaisin hyvinkin todennäköisesti positiivisen palautteen. Sen lisaksi pistän maininnan että kortit tulivat vasta kahden viikon päästä ja hyvien korvausten saattelemana(Tästä olenkin jo muutamaan kertaan maininnut...) Jos sinua haittaa 2 viikon viive, niin voit lukea sen minun "raportistani", jolloin voit jättää väihdon tekemättä kyseisen henkilön kanssa.
Tätä en oikein tajunnut... What's your point?
Sinä kauniina päivänä annan vaihtokumppanilleni negatiivisen palautteen.
Ja yleisesti kysymys: Miten määritellään myöhästyminen? Voihan 2 viikkoa traden lukkoon lyömisestä olla ihan ajoissa, jos on sovittu lähettämisen ajankohta tuonne parin viikon päähän.
-
Miten määritellään myöhästyminen? Voihan 2 viikkoa traden lukkoon lyömisestä olla ihan ajoissa, jos on sovittu lähettämisen ajankohta tuonne parin viikon päähän.
Ei tämä nyt oikeasti voi olla näin vaikeeta. Onko kyseessä myöhästyminen, jos ne tulevat sovittuun aikaan?:F
-
Tiivistettynä: Palautteella on tarkoitus kommentoida kaupankäynnin sujuvuutta,
Niin minäkin aluksi käsitin, mutta nyt vaikuttaa siltä että sen käyttö keskittyy vain vaihdon sopimisen ja korttien saamisen välisen aikaeron arvottamiseen joillain yhteisillä pelisäännöillä, jotka tosin ovat niin laveasti tulkittavissa että yhteismitallisuus kärsii jo siitä: 2 viikkoa odottelua tunnetulta hidastelijalta on mielestäni melko ongelmatonta, eli sääntöjenkin puitteissa positiivisen palautteen arvoista. Huutosakki on toista mieltä.
Mutta joo, eiköhän tämä ole osaltani tässä. Tuskin mitään uutta saamme tähän keskusteluun tuotua.
-
2 viikkoa odottelua tunnetulta hidastelijalta on mielestäni melko ongelmatonta, eli sääntöjenkin puitteissa positiivisen palautteen arvoista.
ts. "Jos vaihto menee huonosti mutta tiedän etukäteen että ko. henkilö on huono vaihtaja, sanonkin palautteessa että vaihto meni hyvin". Valitan, mutta en vain onnistu näkemään tässä mitään järkeä.
Korjaapa jos nyt esitän tämän täysin väärin, mutta ilmeisesti kriteerisi positiiviselle palautteelle on "kaverin perseily ei sattunut haittaamaan minua" eikä "kaveri toimi hyvin yleisiin standardeihin nähden". Onhan se kivaa jos olet kauppaan tyytyväinen, mutta kummasta palautteesta luulet olevan enemmän hyötyä muille?
-
Kuitenkin sanoisin, että jos random vaihtokamu kertoo jo etukäteen kauppoja aloitellessa, että "mulla sitten kestää tällä kertaa tässä todennäköisesti kaksikin viikkoa, koska...", niin mielestäni ainakaan pelkän tämän takia asianomaiselle ei pitäisi negatiivista palutetta laittaa.
Jos hitaus on siis varsinaisesti etukäteen tiedossa, ja kuitenkin itse alkaa ehottelemaan treidejä, siis suostuu hitauteen, niin turhaa sitä jälkeenpäin on palautteeseen laittaa että "surkeeta, liian kauan kesti". Kaikki on mennyt kuitenkin niinkun sovittiin, joten ei pitäisi olla valittamisen aihetta.
-
...
Kaikki on mennyt kuitenkin niinkun sovittiin, joten ei pitäisi olla valittamisen aihetta.
Ei tämä nyt oikeasti voi olla näin vaikeeta. Onko kyseessä myöhästyminen, jos ne tulevat sovittuun aikaan?:F
-
Korjaapa jos nyt esitän tämän täysin väärin, mutta ilmeisesti kriteerisi positiiviselle palautteelle on "kaverin perseily ei sattunut haittaamaan minua" eikä "kaveri toimi hyvin yleisiin standardeihin nähden". Onhan se kivaa jos olet kauppaan tyytyväinen, mutta kummasta palautteesta luulet olevan enemmän hyötyä muille?
Ei yleisiin standardeihin nähden, vaan nimenomaisen vaihdon alkuasetelmaan nähden. Tietysti joku voi keksiä säännön että slow tradereille ei saa laittaa positiivista palautetta laisinkaan, millä pääsisimme tästä ongelmasta.
Yleisiä standardeja ei käsittääkseni ole missään määritelty. Ainakaan yksiselitteisesti.
-
Hopo, säännöt ovat jo olemassa ja kaikkien nähtävillä, niihin kannattaisi ja pitäisikin kaikkien tutustua. Maalaisjärkeä kannattaa käyttää sääntöjen tulkitsemisessa.
Seuraavat kohdat koskevat vaihtamista:
1. Kaikki vaihdetaan.netin kautta käyvä korttiliikenne tapahtuu omalla vastuulla.
2. Jokaisen käyttäjän on itse huolehdittava, että tavara menee perille. Lähettäjä on aina vastuussa lähettämistään korteista.
3. Älä vaihda/myy tuotteita, joita et vielä omista tai joka on vasta postissa tulossa sinulle.
4. Toisen rippaaminen on varastamista ja ripatulla osapuolella on oikeus rikosilmoituksen tekemiseen.
5. Vaihtopalautesysteemissä positiivista palautetta annetaan vain silloin, kun vaihto menee ongelmitta; neutraalia jos jotakin ongelmia ilmenee, esim toimitus hieman viivästyy; negatiivista esimerkiksi korttien puuttumisesta, pitkästä myöhästymisestä tai muuten huonosti menneestä kaupasta/vaihodosta.
-
Ei yleisiin standardeihin nähden, vaan nimenomaisen vaihdon alkuasetelmaan nähden. Tietysti joku voi keksiä säännön että slow tradereille ei saa laittaa positiivista palautetta laisinkaan, millä pääsisimme tästä ongelmasta.
Yleisiä standardeja ei käsittääkseni ole missään määritelty. Ainakaan yksiselitteisesti.
A) Se, että joku omistaa "Hidas vaihtaja" -merkin ei millään tapaa oikeuta häntä vaihtamaan hitaasti. Se on ilmoitus siitä, että vaihtaminen VOI kestää, ei suinkaan sitä, että vaihtaminen aina kestää. Jatkuva hidas vaihtaminen johtaa banniin, joten tuon merkin saaminen ei ole mikään vapautus vastuusta, vaan enemmänkin viimeinen varoitus.
B) Säännöistähän nuo melko yksiselitteisesti löytyvät.
-
Tuli tässä mieleen, että vaihtopalautussysteemin kommenttilistan järjestys on nyt ajallisesti vanhimmasta uusimpaan. On kuitenkin varmaankin hyödyllisempää tietää, miten vaihdot ovat viimeaikoina sujuneet.
Eihän tällä järjestyksellä paljoa ole vielä alussa merkitystä, mutta sitten kun vaihtoja on 200 ja eri sivuja 10, voisi olla kätevintä nähdä viimeaikainen toiminta ensimmäisenä.
En nyt sano, että Huuto.netin toiminta on ainoa oikea, mutta vielä ehdotuksen tueksi mainittakoon myös Huuto.netissä käytettävän järjestyksen olevan uusimmasta vanhimpaan.
-
Kannattaa huomioida että kaikilla ei ole niin helvetillinen kiire noiden korttiensa kanssa. Esim. itse aiemmin hermostuin jos korttien toimittaminen meni seuraavalle viikolle mutta nykyään en jaksa stressata pienistä. Ja se, että joku alkaa itkemään päivän parin viivästyksestä on yksilön ihan oma häpeä eikä tarkoita että minun pitäisi sellaisessa tapauksessa antaa negatiivista palautetta. Myöskin jos itse saan negatiivista palautetta siitä että lähetän kortit vasta pari päivää sen jälkeen kun vaihto on sovittu enkä samalla sekunnilla, en varmasti tee vaihtoja enää saman hätähousun kanssa.
Jos säännöissä sanotaan että positiivista palautetta annetaan silloin kun vaihto sujuu ongelmitta niin täysin sääntöjen mukaan voidaan antaa positiivista palautetta vaihdosta jossa kortit saa vasta pari viikkoa vaihdon sopimisen jälkeen. Katsokaas kun kaikille kaksi viikkoa ei ole ongelma. Minä ainakin meinasin vielä elää muutaman kaksiviikkoisen tässä niin parempi olla täysillä huolehtimatta yhdestä.
Mutta siis jos noiden korttien saamiseen on kiire ja ilmoittaa kiireestä vaihdon sopimisen yhteydessä niin tietenkin palaute voi olla neutraalia tai negatiivista jos on sovittu nopeasta toimituksesta joka ei toteudu. Samoin voi ja ehkä pitääkin antaa neutraalia palautetta jos koittaa kysellä korttien tai rahan perään yksityisviestillä tai henkilön topikissa ja henkilö ei vastaa. Sekin on tietenkin subjektiivista että mikä on sopiva aika odottaa vastausta mutta jos henkilö käy foorumilla (josta voidaan päätellä että hän on kysymyksen lukenut) eikä siltikään vastaa, voidaan palaute päättää antaa ei-positiivisena. Ehkä joku kolmen neljän päivän idlaaminen foorumilta vaihdon ollessa kesken olisi minun mielestäni myös sopiva aika päättää palautteen alentamisesta.
Siitä ei voi antaa neutraalia tai negatiivista palautetta jos henkilö ei vastaa vaihtoehdotukseen tai vaihtoa ei sitten kovasta väännöstä huolimatta puolin tai toisin päätetäkkään suorittaa. Vaihdon ja tarpeen mukaan vaihtotapahtuman yksityiskohdat pitää olla _sovittu_ ennen kuin palautetta voi alkaa antamaan.
Nämä kaikki olivat toki omia mielipiteitäni. Jos virallinen kanta on jotain muuta mieltä niin siitä sopii ilmoittaa.
-
Eikös kyse ole siitä että kaikki menee niinkuin on sovittu?
Ja jos on sovittu, että kortit tulee vasta kahdenviikon päästä, ja korit tulevat kahden viikon päästä, niin silloinhan kaikki meni juuri niinkuin sovittu, ja vaihto onnistui ja plussat kehiin. (tein esim: itse juuri vaihdon, jonka kortit lähetämme vasta pääsiäisen aikoihin :) )
-
hmm.. Tuota tuota.. Näyttäisi siltä että neutraalista palautteesta saa miinusprosenttiosuuden vaihtoprosenttiinsa. Saako negatiivisesta palautteesta sitten tuplasti miinusta? Mielestäni neutraalista palautteesta ei pitäisi tulla negatiivista vaihtoprosenttia, varsinkaan kun ehdin "evotuksesta" yhden neutraalin palautteen hankkimaan.. ;}
Kiva kuitenkin että ehdotus otettiin vastaan! Täällähän pääsee ihan selvästi vaikuttamaan löpinöillään. :)
-
Tietenkin vaihdon yhteydessä pitää myös sopia, millä aikataululla kortit lähetetään. Korttien mahdollinen myöhästyminen lasketaan sitten suhteessa sovittuun. Näinhän ihmiset enimmäkseen toimivatkin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää.
Monilla on myös tapana kirjoittaa H/W-listansa alkuun toivomuksia vaihtokäyttäytymisestä sekä toimituksen nopeudesta. Monella lukee viestissä tyyliin "kortit lähetetään 2 arkipäivän sisällä vaihdon sopimisesta" tai "olen intissä, joten en pääse lukemaan/postittamaan joka päivä". Vaihtoa sopiessa on hyvä käydä lukemassa nämä, ja sopia sitten molempien toivomusten pohjalta yhteiset pelisäännöt vaihdolle.
-
Tietenkin vaihdon yhteydessä pitää myös sopia, millä aikataululla kortit lähetetään. Korttien mahdollinen myöhästyminen lasketaan sitten suhteessa sovittuun. Näinhän ihmiset enimmäkseen toimivatkin. Tämän luulisi olevan itsestään selvää.
Monilla on myös tapana kirjoittaa H/W-listansa alkuun toivomuksia vaihtokäyttäytymisestä sekä toimituksen nopeudesta. Monella lukee viestissä tyyliin "kortit lähetetään 2 arkipäivän sisällä vaihdon sopimisesta" tai "olen intissä, joten en pääse lukemaan/postittamaan joka päivä". Vaihtoa sopiessa on hyvä käydä lukemassa nämä, ja sopia sitten molempien toivomusten pohjalta yhteiset pelisäännöt vaihdolle.
Itse ainakin ilmoitan heti jos itselläni tulee jotain ongelmia korttien lähettämisessä. Oli se sitten millainen syy tahansa, mutta minusta on erittäin huonoa käytöstä olla kertomatta jos korttien lähetys sattuu viivästymään. Hyvä tekniikka on myös lähettää privaa heti kun on vienyt kortit postiin. Myöhästymisestä on sovittava kauppakumppaninsa kanssa.
Kannattaa huomioida että kaikilla ei ole niin helvetillinen kiire noiden korttiensa kanssa. Esim. itse aiemmin hermostuin jos korttien toimittaminen meni seuraavalle viikolle mutta nykyään en jaksa stressata pienistä. Ja se, että joku alkaa itkemään päivän parin viivästyksestä on yksilön ihan oma häpeä eikä tarkoita että minun pitäisi sellaisessa tapauksessa antaa negatiivista palautetta. Myöskin jos itse saan negatiivista palautetta siitä että lähetän kortit vasta pari päivää sen jälkeen kun vaihto on sovittu enkä samalla sekunnilla, en varmasti tee vaihtoja enää saman hätähousun kanssa.
Juuri näin. Harvoin korteilla on niin kova kiire, että muutaman päivän myöhästyminen mitään haittaa. Mutta onhan niitä sellaisiakin tapauksia. Jos vaikka tarvitsee tiettyjä kortteja turnaukseen tiettyyn päivämäärään mennessä. Jos joillakin korteilla on joku aikaraja jolloin niiden pitää olla perillä, mielestäni siitä on syytä ilmoittaa tarpeeksi aikaisin eikä rueta vaahtoamaan vaihtokumppanilleen ettei lähettänyt kortteja ajoissa.
-
Sain juuri negatiivisen palautteen vaihdosta, joka sujui muuten täydellisesti, mutta olin kirjoittanut kirjeen ulkopuolelle kirjeen sisältämät kortit. Teen tätä uein siksi, koska samaan aikaan on menossa useita vaihtoja - kortteja ja kirekuoria lojuu pöydällä odottaen lähetystä. Kirjoitan kirjeisiin ensin osoitteen ja joskus myös sisällön ja ne jäävät odottamana pöydälle sitä, että jaksan hakea kortit lipastoni laatikosta. Tämä helpottaa sitä, ettei tarvitse erikseen mennä etsimään netistä tietoja siitä, mitä nyt kellekin piti lähettää. Kävipä kerran vuonna nakki niin, että lähetin vahingossa kahdelle eri henkilölle väärät kortit. Tietenkin mikäli kyseessä olisi isokin vaihto, en tällaista tekisi, mutta tässäkin tapauksessa kirjeen sisältö ei ollut mainittava + kirjeen lähetäjä(tässä tapauksessa minä) olisin ollut tietysti korvausvelvollinen(mikäli postimies pate olisi pöllinyt kortit): Vastanottajalle järjestelystäni ei siis voi olla haittaa.
Kommentteja modeilta?
-
heheh, sama jätkä negistelemässä kuin mullakin ^ ^
-
jep jep,
Olisiko mahdollista saada jokin linkki noihin eri arvoisiin palautteisiin? Esim. painamalla negatiivisen palautteen mittaria/lukua tulisi suoraan esiin vain negatiiviset palautteet. Negatiivisilla palautteilla on minulle ainakin suurempi merkitys kuin positiivisella. Varsinkin kun palautteita on paljon, olisi helppo ne sieltä poimia.
Vilhikselle annettu negatiivinen palaute kirjeeseen kirjoitetuista korteista on aivan käsittämätön. Pitäisikö kirjeiden ja postimerkkien olla jotain tiettyä väriä? Palautteiden myös tulisi olla mielestäni ymmärrettäviä. Katsoin uteliaisuutta myös Shazzlen negatiivisen palautteen "Pientä evotusta". Esimerkiksi minä en tiedä mitä tarkoittaa "evotus".
-
Allekirjoitan pyhimyksen toivomuksen. Positiivisten palautteiden kommentteja ei juuri tule luettua, mutta negatiivisista haluaa kyllä nähdä syyt. Aiemmin tuohon puutteeseen ei juurikaan kiinnittänyt huomiota kun ihmisillä oli parhaimmillaan jotain kymmentä palautetta ja melkeinpä pelkästään positiivista, mutta jo tuollaisesta 30 palautteen listasta oleellisen kommentin etsiminen hymiöiden perusteella on aika työlästä.
Suunnilleen samoista syistä toivoisin myös jotain mahdollisuutta negojen tarkempaan syynäämiseen tai niihin vastaamiseen. Juuri tuollaisissa tapauksissa joissa joku käyttäjä jakaa neutraaleita ja negatiivisia aivan omien kriteeriensä mukaan haluaisi pystyä joko vastaamaan saamiinsa haukkuihin (vrt. huuto.net) tai kenties selaamaan käyttäjän antamia palautteita, millä tuollaiset tapaukset erottaisi. Kyseisen henkilön itse saamasta palautteesta ei tällaista pysty juuri havaitsemaan.
[Re: evotus - lähtöisin lyhenteestä evo eli "et vaan osaa", enpä tiedä pystyykö tuota sen tarkemmin kuvailemaan. Päätinpä kommentoida ennen kuin joku muu väistämättä niin tekee.]
-
Tuo vilhiksen saama negatiivinen palaute on nyt poistettu - myös jatkossa tällaiset typeryydet poistetaan ja vastaavan käytöksen jatkuessa väärinkäyttäjiä rangaistaan.
-
Re: evotus - lähtöisin lyhenteestä evo eli "et vaan osaa", enpä tiedä pystyykö tuota sen tarkemmin kuvailemaan. Päätinpä kommentoida ennen kuin joku muu väistämättä niin tekee.
Evotus - vaikka en termistä tykkääkään - voi kyllä sinänsä hyvinkin tarkoittaa sellaista toimintaa, joista voi antaa neutraalia tai negatiivista vaihtopalautetta. Mutta tietysti perusteluksi ei riitä "evotus", vaan pitää oikeasti selittää, mistä on kyse. Jonkun mielestä kun evotus saattaa olla vaikka sitä, että ei osaa pakata kortteja tosi hyvin, mutta pakkaa ne kuitenkin jotenkin säällisesti. Tietenkin tällaisesta neutraali tai negatiivinen palaute on liian kova rangaistus.
-
Tuossa postausten vieressä näkyvässä "Vaihdot: x" -merkinnässä x kuvaa vaihdoista saatujen palautteiden määrää, ei niiden laatua. Ainakin minusta olisi paljon informatiivisempaa kertoa, _miten_ henkilö N on vaihtonsa tehnyt, kuin se, _montako_ vaihtopalautetta hän on saanut. Joku Ebay-tyylinen prosenttilukukin voisi olla ihan poikaa.
-
Tuossa postausten vieressä näkyvässä "Vaihdot: x" -merkinnässä x kuvaa vaihdoista saatujen palautteiden määrää, ei niiden laatua. Ainakin minusta olisi paljon informatiivisempaa kertoa, _miten_ henkilö N on vaihtonsa tehnyt, kuin se, _montako_ vaihtopalautetta hän on saanut. Joku Ebay-tyylinen prosenttilukukin voisi olla ihan poikaa.
Tämä on totta. Eihän se vaihtojen määrä merkitse vaan se onko vaihto saatu onnellisesti päätökseen. Prosenttiluku helpottaisi kyllä sen katsomista kehen ei voi luottaa. Toisaalta jos joku henkilö rippaa, hänestä tulee ilmoitus poikkeuksetta Vaihto- ja kauppaongelmat palstalle. Mutta silti olen sen kannalla, että prosenttiluku helpottaisi asiaa, tai sitten vaikka samanlainen käytäntö kuin huuto.netissä. Kuitenkin ne negatiiviset vaihtopalautteet pitäisi mielestäni näkyä jotenkin helpommin.
Mutta foorumilla kuitenkin on ERITTÄIN vähän tai ei yhtään rippaajaa tällä hetkellä. Ihmiset ovat luotettavia ja jos joku sattuisi rippaamaan, hänestä tulee välittömästi ilmoitus ja yhteydenotto häneen itseensä, vanhempiin tai jopa poliisiin auttaa varmasti. Silti kannatan jotain uudistusta tuohon vaihtopalautesysteemiin, jotta näkisi suoraan jos joku ei vaan osaa hoitaa asioita kunnolla.
Äänestän prosenttilukua onnistuneista vaihdoista!
-
Meh, itse olin koko ajan kuvitellut systeemin toimivan huuto.nettiä vastaavalla +1 positiivisesta, 0 neutraalista, -1 negatiivisesta -laskutavalla. Olisi kyllä ihan positiivista nähdä jotain palautteen laadusta jo tuossa, yleensä niitä ei kuitenkaan sen pidemmälle jaksa tonkia joten siihen numeroon haluaisi voida luottaa edes jossain määrin. Järkevimmät vaihtoehdot lienevät jo ehdotettu x, y% (palautteen kokonaismäärä, positiivisten osuus) tai suora x/y/z (positiiviset/neutraalit/negatiiviset).
-
Yleisesti ottaen ihmiset hämmentyvät prosenttiluvuista, ja niistä saattaa tulla vääriä mielikuvia. Monella on varmaankin pelkkää positiivista, joten yleisin näkyvä luku olisi 100 %. Tämän rinnalla joku, jolla on 85 % positiivista palautetta, saattaa jonkun silmissä vaikuttaa kamalalta tuuttarilta, vaikka tuo on vain 17/20. Vanha kunnon Pelit-lehden pisteytysjärjestelmä iskee taas. Hyvät pelit saivat 90+ pistettä, ja 80 pisteen ja sen alle pelit ajateltiin paskoiksi, vaikka nehän ovat asteikoilla ihan siellä hyvässä päässä vielä (asteikko oli 0--100).
Itsekin muuten oletin ihan automaattisesti tuon trade countin tarkoittavan samaa kuin Kostikin, eli vaihtojen pistearvot lasketaan yhteen. Palautteen määrähän ei kerro sitä mitä haluaa tietää.
~jari
-
Samalla kannalla olen, +1/0/-1 per vaihto yhteiseen summaan tai sitten puhdas posi/neutr/nega jaottelu heti näkyviin, ei luulisi olevan kovin vaikeaa saada moinen muutos aikaan.
-
Tämän rinnalla joku, jolla on 85 % positiivista palautetta, saattaa jonkun silmissä vaikuttaa kamalalta tuuttarilta, vaikka tuo on vain 17/20.
Ebayssä normikäytäntö on se, että alle 99 % positiivista palautetta on todella paha juttu. Tosin volyymitkin ovat vähän erit.
-
jåå, miten olis että olis vaikka samanlainen pisteytys kuin karman kanssa, se kun näyttää varsin selkeältä. Volyymit ja markkina-alue ovat tosiaan täysin erilaiset ebayn kanssa, anonyymiteetistä puhumattakaan!
+16/-2 <--- tollaisesta näkee tosiaan aika hyvin suoraan että mikä on meno, itse esimerkiksi katsoisin heti että mistä/milloin nuo miinukset ovat "tilille" kolahtaneet, jos ei kaveri ollut tuttu ennestään.
Tiedän että itse juuri ehdotin tuota prosenttia, mutta eipä sitä tosiaan kannata kaikkea jenkkilän mallista matkia.. (AIJAA?!)
Tärkein ominaisuus pistetytykselle mielestäni on tosiaan mahdollisimman selkeä/nopea esitystapa josta näkee suoraan toisen toimintaan. jos esim on +20/0, niin eipä noita kommentteja tarvitse pahasti selailla. Niin kauan kun vaihdot pysyvät alle 500 niin tuollainen karmamiinuksien kaltainen esitystapa voisi tosiaan olla se selkein hehe
-
Voiko vaihtopalautetta korjata?
Annoin käyttäjälle saimoni positiivisen vaihtopalautteen onnistuneesta vaihdosta. Kirjoitin siihen lyhyen palautteen sadan merkin kenttään näin:
"Kiitoksia hyvin onnistuneesta vaihdosta. Kortit olivat erittäin hyvin pakattuja. Meni jonkin aikaa availlessa pakettia."
Teksti valitettavasti katkesi kohdan "Meni jonkin aikaa" jälkeen. Tuossa muodossa vaihtopalaute välittää virheellisen viestin. Kortit tulivat parissa päivässä ja olen kaikin puolin tyytyväinen vaihtoon. En huomannut tuosta heti ainakaan mahdollisuutta palautteen muokkaukseen. Detail ei näytä mitään ja Report-kohtaan voisi ilmeisesti kirjoittaa kommentin palautteesta. Haluaisin kuitenkin korjata tuon kohdan kuntoon. Onnistuuko?