MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: fallen angel 91 - 14.05.07 - klo 17:32

Otsikko: Bridge from below
Kirjoitti: fallen angel 91 - 14.05.07 - klo 17:32
Eli tuli mieleen tälläine kysymys että jos minulla on bridge from below gravellani ja vastustaja pelaa damnationin niin saanko bridgestä zombeja vai poistavatko vastustajani gravelle menneet kretut se pelistä ennen zombeja?

kiitos jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: Polari - 14.05.07 - klo 18:32
Kaikki creaturet menevät pelistä gravelle yhtä aikaa, jolloin Bridgen ensimmäinen ability triggeröi kerran jokaisesta sinun gravellesi menneestä otuksesta ja jälkimmäinen kertaalleen kaikista vastustajan gravelle menneistä. Bridge tekee tokeneita vain jos se on pelissä myös abilityn resolvatessa, mutta koska abilityt triggeröivät yhtä aikaa, saat päättää missä järjestyksessä laitat ne stäkkiin. Jos laitat ne niin että zombien teko resolvaa ensin, saat tokeneita. Jos toisinpäin, Bridge poistuu gravelta ensin etkä saa otuksia.

edit - Virheellinen vastaus korjattu, kts. allaolevat viestit.
Otsikko: Re: Bridge from below
Kirjoitti: luma - 14.05.07 - klo 19:05
Eikös triggered abilityn mahdollinen ehto kuitenkin tarkasteta sekä triggeroidessa että resolvatessa, joten zombeja saa vain jos Bridge from Below on edelleen gravella kun zombin tekevä ability resolvaa? Eli siis otuksia saa vain jos pistää poisto-abilityt stackin pohjalle ja zombintekoabilityt päälle, ja jos stackiin pistää päällimmäiseksi Bridge from Below'n haudasta poistavan abilityn, zombeja ei saa ollenkaan.
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: Polari - 14.05.07 - klo 20:39
Whoops, enpäs osaa lukea korttia.

404.3 A triggered ability may read "When/Whenever/At . . . , if [condition], [effect]." The ability checks for the stated condition to be true when the trigger event occurs. If it is, the ability triggers. On resolution, the ability rechecks the condition. If the condition isn't true at either of those times, the ability does nothing. This rule is referred to as the "intervening 'if' clause" rule. Note that the word "if" has only its normal English meaning anywhere else in the text of a card; this rule only applies to an "if" that immediately follows a trigger condition.

Eli ihan kaikkiin triggered abilityihin tuo ei päde, vaan ainoastaan sellaisiin joista tuo em. tyyppinen if-lause löytyy (edit - tosin niinpä taisit itsekin sanoa, nyt kun luen tuonkin uudestaan). Jostain syystä ensimmäistä kertaa kortin tekstiä tarkistaessani en tuollaista ollut kortissa näkevinäni. Eli kyllä, Bridge from Below antaa tokenit vain jos se on gravella myös abilityn resolvatessa.
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: fallen angel 91 - 14.05.07 - klo 22:01
Sori vaan mutta mä en tajunnu yhtään mitään (ehkä olen vain tavallsta tyhmempi), eli saako zombeja vai ei?
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: malin - 14.05.07 - klo 23:24
Polarin vastauksesta:
Jos laitat ne niin että zombien teko resolvaa ensin, saat tokeneita. Jos toisinpäin, Bridge poistuu gravelta ensin etkä saa otuksia.
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: Polari - 15.05.07 - klo 00:27
edit - Niin, lyhyt vastaus on siis kuten Malin totesi, eli käytännössä saat päättää kuinka monesta kuolleista creatureistasi saat tokenin. Oletettavasti haluat ottaa kaikista.


Otetaanpa tilanne tarkemmin yksityiskohtaisesti, olettaen että pelissä on kummallakin kaksi Grizzly Bearsia.

Damnation resolvaa. Heti perään Bridge from Below "näkee" että kummaltakin pelaajalta on mennyt kaksi creaturea gravelle. Bridgen kumpikin ability triggeröi kahteen kertaan. Koska neljä kontrolloimaasi abilityä on menossa stäkkiin yhtä aikaa, saat päättää niiden järjestyksen.



Tarkastellaan Bridgen sääntötekstiä.

Whenever a nontoken creature is put into your graveyard from play, if Bridge from Below is in your graveyard, put a 2/2 black Zombie creature token into play.
When a creature is put into an opponent's graveyard from play, if Bridge from Below is in your graveyard, remove Bridge from Below from the game.

Kumpikin ability on muotoa "Kun X tapahtuu, jos Y pätee, tee Z". Tällainen ability triggeröi kun X tapahtuu ja Y pätee, ja resolvatessaan tekee Z:n, mutta vain jos Y pätee edelleen. Sama selkeämmin: Kun creature menee gravellesi, Bridge triggeröi jos se on gravellasi. Abilityn resolvatessa saat 2/2 mustan zombitokenin, mutta vain jos Bridge on edelleen gravellasi.



Palataan esimerkkiin. Jos laitat abilityt stäkkiin järjestyksessä poisto, poisto, tokeni, tokeni, ne resolvaavat päinvastaisessa järjestyksessä (stäkkiin viimeisenä laitettu ensin), jolloin ensiksi saat tokenin, sitten toisen, sitten Bridge poistuu pelistä, ja lopuksi viimeinen ability ei tee mitään koska Bridge ei ole enää gravella. Jos taas jostain syystä haluat vain yhden tokenin, voit valita järjestykseksi vaikkapa poisto, tokeni, poisto, tokeni, jolloin ensiksi saat tokenin, sitten Bridge poistuu pelistä, ja viimeiset kaksi abilityä eivät enää tee mitään koska ehto "if Bridge from Below is in your graveyard" ei täyty. Ja samoin jos laitat Bridgen poiston stäkkiin päällimmäiseksi, se resolvaa ensin poistaen Bridgen pelistä, jolloin muut abilityt eivät enää tee mitään.
Otsikko: Vs: Bridge from below
Kirjoitti: TaRaN - 11.06.07 - klo 12:34
Herätetään vähän vanhempaa threadia...

Miksi sitten Goblin Sharpshooterin kanssa ököjä ei voi laittaa stackkiin haluamassaan järjestyksessä, jolloin damageja voisi laittaa päähän. Eikös tämä kumminkin käy samasta periaatteesta kuin Bridge from Below ?
Otsikko: Re: Bridge from below
Kirjoitti: duracel - 11.06.07 - klo 13:25
Enpä ymmärrä mitä tuo kysymys tarkoittaa. Jos pelistä menee gravelle samaan aikaan useita creatureja, saat laittaa Goblin Sharpshooterin triggerit stäkkiin ihan siinä järjestyksessä kuin haluat. Wrathin kanssa tämä ei tietenkään tee mitään, koska Sharpshooter on itsekin jo gravella, kun abilityt resolvaavat, joten niistä ei ole iloa.

~jari