MtgSuomi.fi

Muuta => Muuta keskustelua => Aiheen aloitti: jooniz - 26.05.07 - klo 00:51

Otsikko: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: jooniz - 26.05.07 - klo 00:51
Aikaisempina vuosina täältä on YO-kirjoituksia koskevia keskusteluja löytynytkin, mutta tänävuonna ei vielä, joten päätin sellaisen tehdä.
Elikkäs kaikki kevään ylioppilaat ilmoittautukaa!
Myös arvosanoja saa kertoa.
Itse onnistuin kirjoittamaan seuraavanlaisen sateenkaaren:
Pitkä matikka: L
Fysiikka: E
Kemia: M
Englanti: M
Äikkä: C
Ruotsi: B (lähti C:nä, tuli takaisin 2 pistettä vajaana :S)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Ilkka_s - 26.05.07 - klo 01:03
sillon muutama vuosi sitten

Pitkä matikka E (pari pistettä vajaa L)
Englanti L
Ruotsi E (en vieläkään tiedä miten...)
Äikkä C
Reaalissa hissaa ja fysiikkaa I (just ja just läpi, en oikein jaksanut panostaa kun oli ylimääränen koe...)

Että semmoisia
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: rayenni - 26.05.07 - klo 01:45
Meh, onnittelut jooniz komeasta suorasta! Itselläni on samanlainen B->L-suora kahdella M:llä plakkarissa vuosien takaa.
Voisikin katsella pitkän matikan tehtävät tältä keväältä..


EDIT:
http://www2.hs.fi/extrat/kotimaa/yo07kevat/kysymykset/1603/pitka_matematiikka.pdf löytyykin tehtävät.
Ensimmäisenä reaktiona oli "MITÄVITTUA?!" sitten tarkistin 2 kertaa että ovat todella pitkän tehtäviä..

PS. noi on aika helppoja. Voi kyllä olla, että aiheen sivuaminen opinnoissa antaa tiettyä näkökulmaa, mutta jokainen voi verrata vaikkapa ensimmäisiä tehtäviä 5-8 vuotta vanhempiin.

PS2. Itse kirjoitin vuonna enmuistamikä, 2002 kai, jolloin pitkässä matematiikassa oli kaikkien aikojen alhaisimmat pisterajat 33 pisteen tarjotessa E:tä ja L:nkin irrotessa 48:lla. Oikeasti tehtävät eivät olleet niinkään vaikeita, vaan vaativat asioiden ymmärtämistä pelkän mekaanisen laskutoimittelun sijaan.

Ihme avautumista  :o
Otsikko: Re: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: luma - 26.05.07 - klo 02:41
No, tällaiselta näyttää minun tuloslistaukseni:
K06 pitkä matikka L (60/60)
S06 pitkä englanti L
S06 keskipitkä ruotsi L
S06 äidinkieli M
K07 pitkä saksa E
K07 fysiikka E (tiputtivat pahukset kolme pistettä, jäi sitten siihen 42:een)
K07 kemia L
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Laava - 26.05.07 - klo 13:03
Lainaus käyttäjältä: rayenni
PS2. Itse kirjoitin vuonna enmuistamikä, 2002 kai, jolloin pitkässä matematiikassa oli kaikkien aikojen alhaisimmat pisterajat 33 pisteen tarjotessa E:tä ja L:nkin irrotessa 48:lla. Oikeasti tehtävät eivät olleet niinkään vaikeita, vaan vaativat asioiden ymmärtämistä pelkän mekaanisen laskutoimittelun sijaan.
2002 L:n raja oli 52 pistettä. Jotenkin sen muistaa hyvin, kun lähti 52 pisteellä ja tuli takaisin 50:llä :(. 2003 oli sitten tuo "skandaali" tehtävissä. Tuli silloin kyllä ihmeteltyä, että mikäs näissä muka niin ihmeellistä on.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Vilhis - 26.05.07 - klo 14:25
Englanti: C
Ruotsi: B
Äikkä: M
Reaali: M
Filosofia: E

Harmitti kovasti filosofian jääminen vain E:hen, samoilla pisteillä olis tullu vaikak psykasta L kepeesti. Oli kova taso. Äikästäkin ois ollu kyl kiva saada E. Valmistuin siis 2006 keväällä.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Ziilot - 26.05.07 - klo 15:07
Lyhyt matikka: C
Pitkä enkku: M
Keskipitkä ruotsi: A
Historia: C
Äidinkieli: B

:)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Masa88 - 26.05.07 - klo 17:19
Mulla on tällänen rivi:

Pitkä matikka M
Fysiikka C
Kemia C
Englanti C
Äikkä B

kaikki kirjotin täs keväällä. Eniten jäi harmittaa ton matikan ja Fyssan tulokset. Fyssa jäi pisteen päähä M:sta ja Matikasta ois voinu tulla se E vähintään.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Thaurwylth - 26.05.07 - klo 17:31
PS. noi on aika helppoja. Voi kyllä olla, että aiheen sivuaminen opinnoissa antaa tiettyä näkökulmaa, mutta jokainen voi verrata vaikkapa ensimmäisiä tehtäviä 5-8 vuotta vanhempiin.

Täältä Oulusta valmistuu nykyään yli 50 % Suomen kaikista matematiikan aineenopettajista ja minulla onkin paljon opettajiksi valmistuneita tuttuja. Yleisimpiä trendejä yläasteen ja lukion matematiikanopetuksessa näyttäisi tällä hetkellä olevan valitettava vaatimustason lasku ja aihealueiden supistaminen, vaikka juuri päinvastoin pitäisi menetellä. Tämä ei edes johdu opettajista, sillä ainakin meiltä valmistuu erittäin hyvin motivoituneita ja usein myös sekä aineenhallinnan että opetustaidon osalta kelpo opettajia. He joutuvat kuitenkin toteuttamaan ministeriöstä ja opetushallinnolta tulevia opetussuunnitelmia, ja jostain syystä keskushallinnossa on nyt kovasti muotia karsia ja yksinkertaistaa opetettavaa matematiikan ainesta. Ja sama koskee myös fysiikkaa, ja enpähän ihmettelisi jos koskisi kemiaakin.

YTL joutuu sitten tulemaan perässä ja suhteuttamaan ylioppilaskokeen tehtävät senhetkisiin kurssisisältöihin. Veikkaan, että myös YTL kiristelee hampaitaan ministeriön nykyisen linjan kanssa. Toinen ohjaajaprofessoreistani on YTL:n jäsen, ja hän tuskin ainakaan on kauhean iloinen perusopetuksen matematiikan tason laskusta.

Tässä tulee aika pian pää vetävän käteen, sillä kohta ei osata enää tarpeeksi matematiikkaa, jotta voitaisiin kouluttaa riittävä määrä korkeakoulutasolla ammatteihin, joissa ainakin jonkin verran tarvitaan matemaattisia taitoja.

-- Nute
Oulu
Otsikko: Re: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: duracel - 26.05.07 - klo 19:15
Minulla on sellainen tunne perseessä, että osaamisvaatimuksia on laskettu myös korkeakouluissa.

Itse pari vuotta yhtä yliopistotason fysiikan kurssia assaroineena olen törmännyt useinkin matemaattisilta taidoiltaan vajaisiin opiskelijoihin. Vektoreilla jaetaan ja sin(x+y)=sinx+siny. Samoin ihan perustiedot fysiikasta olivat monella hakusessa. Usein osattiin kyllä laskea joku tulos, mutta minkäänlaista perustelua sille miksi näin tehtiin ei saanut. Toisinaan sitten käytettiin ensimmäistä silmiin osuvaa kaavaa, jossa yhtäsuuruusmerkin vasemmalla puolella oli kysytty suure, vaikka kyseinen kaava ei tilanteeseen soveltunut lainkaan. Korostuuko lukio-opetuksessa - sekä matematiikassa että fysiikassa - nykyään jotenkin sellainen "tällä kaavalla tämä asia lasketaan, näin"? Olisi mukava kuulla lukioitaan lopettelevien kokemuksia.

Ylläoleva ei muuten sitten ole mikään yleistys.

~jari
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: jooniz - 28.05.07 - klo 16:14
Ainakin meidän pienessä lukiossamme tuo "tällä kaavalla tämä asia lasketaan, näin" -opetustyyli oli hyvin vahvasti käytössä. Ensin opettaja johtaa kalvolla kaavan pikaisesti ja sitten kaivetaan muutama tehtävä, joissa suureet sijoitetaan suoraan kaavaan. Ja seuraavaan aiheeseen. Osittain tämä johtunee aikapulasta, (pienessä lukiossa kun tunteja perutaan runsaasti, joten asiat käydään juosten läpi) sekä siitä, että lukiomme ainoa fysiikan opettaja vaihtui lukioni aikana noin kuusi kertaa.
Tunneilla laskuja tarkastettaessa tärkeää oli saada oikea lopputulos taululle, perusteluilla jne. ei niin väliä. Matematiikassa opetuksessa ei ollut valittamista.

Näin omassa lukiossani. Voisi luulla, että isoissa lukioissa hommat sujuvat hieman paremmin suurempien resurssien puitteissa.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Thaurwylth - 28.05.07 - klo 16:47
Näin omassa lukiossani. Voisi luulla, että isoissa lukioissa hommat sujuvat hieman paremmin suurempien resurssien puitteissa.

Äkkiseltään voisi veikata, että jopa kokoa merkittävämpi tekijä on sijainti. Vastavalmistuneet opettajat eivät nimittäin kaikki halua hajaantua ympäri maata, vaan kohtuullinen osuus heistä pyrkii jäämään ensisijaisesti opiskelupaikkansa ja toissijaisesti kotipaikkansa läheisyyteen. Tässä osuudessa on tietysti mukana myös päteviä ja motivoituneita opettajia, joten muu maa jää sitten vaille heidän palveluksiaan ja opetuspanostaan.

Luulisin, että tämä ilmiö alkaa pikku hiljaa näkyä ihan valtakunnallisessa skaalassa, jos vielä kovin pitkään jatkuu tilanne, jossa suhteettoman suuri osuus opettajista valmistuu yhdestä yliopistosta. Ja tämä puolestaan sijaitsee yli 400 km päässä kaikista maan kolmesta suurimmasta väestökeskittymästä, joissa tietysti on myös eniten lukioita. (Toki Oulu on sitten itsessään neljänneksi suurin keskittymä.)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: NiZiTA - 28.05.07 - klo 17:07
Matikka: E
Fysiikka: E
Enkku: E
Filosofia: M
Kemia: M
Äikkä C

Kahen viikon päästä ois lakkiaiset. \o/
Ja huomenna tkk pääsykokeet..
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Rancid- - 28.05.07 - klo 17:17
Lukion luonnontiedeopetuksesta:

Meillä (Oulun normaalikoulussa) ei ihan noin suoranaisesti opetettu laskemaan fysiikan tehtäviä kaavaan sijoittamalla, mutta implisiittisesti siihen silti kannustettiin; vedin itse arvosanoja 9-10 lukion pitkästä fysiikasta ihan simppelillä ratkaisualgoritmilla:

1. Listaa tehtävänannossa annetut suureet ja niiden alkuarvot
2. Katso mitä arvoa kysytään (helppoa kun lähes joka johdannaissuure löytyy taulukosta)
3. Etsi taulukkokirjasta tilanteeseen sopiva kaava
4. ??
5. PROFIT!


Yliopisto-opiskelijoiden taitotasosta:

Jari puhuikin jo fysiikan assarin näkökulmasta. Itse olen pari vuotta assaroinut ohjelmoinnin jatkokurssia ja sielläkin on etenkin loogisen ajattelun kanssa valtavia vaikeuksia uskomattoman monella, ja taso tuntuu laskevan joka kurssikerralla. Linkitetyn listan toteuttamista itse pidetään ylitsepääsemättömän vaikeana, kun siinä pitää osata huolehtia ketjun yhtenäisyydestä lisäyksissä ja poistoissa. Rekursio on kauhistus. Tietorakennetta valittaessa ei haluta tai osata ottaa selvää mistään yksiulotteista taulukkoa mutkikkaammasta, esim. puurakenteista. Tänä keväänä kurssin läpipääsyprosentti jää reilusti alle 50:n. Ylipäänsä uusien opiskelijoiden lähestymistapa ohjelmointivirheisiinsä tuntuu olevan enemmänkin arvailu kuin analysointi.

Ai niin, ja itse ketjun aiheeseen: pitkä matematiikka, äidinkieli ja pitkä englanti L, pitkä ruotsi ja reaali E, pitkä saksa M.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Polari - 28.05.07 - klo 23:39
Itse tulen Päivölän matematiikkalinjalta joten omalta osaltani asiat käytiin erittäin hyvin läpi, mutta on kyllä sinänsä pelottavaa kuinka vähillä tiedoilla lukiotason tehtävistä selviää. Kyseisessä laitoksessa vedetään n. puolet lukion pitkästä matikasta läpi ennen muiden kurssien alkua (mikä mm. auttaa ensimmäisillä fysiikankursseilla aika mukavasti kun derivointia sun muuta ei tarvitse kierrellä mitenkään vaan asiat voidaan käydä kerralla "oikein"), ja vuosien varrella useampikin ensimmäisen vuoden opiskelija on mennyt MAOLin fysiikkakilpailun finaaliin pelkästään matikalla ja yhdellä oppitunnilla aiheesta "näin käytät MAOLin taulukkokirjaa". Rikolan esittämä ratkaisukaava toimii ällistyttävän hyvin, tosin itse muotoilisin sen

1. Listaa annetut suureet
2. Etsi taulukkokirjasta osio jossa annetun tyyppisiä suureita esiintyy
3. Etsi kaava jonka suureista tunnetaan kaikki paitsi yksi
4. Iteroi kunnes saat halutuntyyppisen suureen

Mikäli sattuu bongaamaan kaavan joka näyttää kivalta, sisältää halutun suureen ja jossa muita tuntemattomia on ainoastaan yksi tai kaksi, iterointia voi suorittaa myös toiseen suuntaan mutta periaate on sama. Joka tapauksessa se että kaavat löytyvät taulukkokirjasta on tehnyt ikäviä asioita lukiofysiikan tehtäville. Mikäli niitä ei olisi käytössä (kuten meillä ei talon sisällä kokeissa ollut), tilanne pitää ihan oikeasti ymmärtää ja tarvittava kaava osata. Samaten tehtävät voivat olla yksinkertaisia ja keskittyä olennaiseen. Kaavojen ollessa tarjolla tuollaiset tehtävät ovat lähes triviaaleja, ja vaikeus täytyy tehdä sillä että kysymyksessä on kilometri proosaa josta on hahmotettava mitä hemmettiä oikein kysytään ja mitä pitäisi laskea.

Niin, ja pitkä matikka, reaali (6 tehtävää fyssaa ja 2 kemiaa), pitkä englanti L, äidinkieli, keskipitkä ruotsi M
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Nastaboi - 29.05.07 - klo 02:40
Vaikeaa olla eri mieltä muiden korkeakouluopiskelijoiden postausten kanssa, ikävä kyllä. Omat lukion fysiikkaopiskeluni menivät ensimmäisen viiden kurssin osalta yllämainittua ratkaisukaavaa soveltaen tuoden kymppejä ja ysejä. Kuudennessa kurssissa tuli yllättäen opettaja, joka edellytti asioiden ymmärtämistä. En taipunut uuteen trendiin ja seiskaa tuli. Muista kursseista tuli taas ysikymppiä, kunnes em. opettajan kertauskurssilla kävi ilmi, että en olllut oppinut fysiikasta yhtään mitään lukioaikana. Käsikramppia ei kuitenkaan reaalin vuoksi jaksanut hankkia, joten possuttelin seitsemällä fysiikan ja yhdellä kemian tehtävällä hikisen Eximian.

Kangasalan lukiosta kirjoitin keväällä 2001 Laudaturit matematiikasta (pitkä) ja äidinkielestä, Eximiat reaalista ja ruotsista (keskipitkä) ja Magnan englannista (pitkä).
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Kavu - 29.05.07 - klo 06:03
Kyllä voin itsekin todeta vetäneeni kymppisarjan lukiofysiikasta aika aivot narikassa välillä. Onneksi yliopistofysiikassa käydään ilman taulukkokirjoja kaikki samat asiat uudestaan, joten niistä alkaa jopa ymmärtää.

Pitkä matiikka L (60/60)
Reaali L (pelkkää fysiikkaa, lähti 48/48, tuli takas 45/48 :( )
Pitkä Englanti L
Keskipitkä ruotsi L
Äidinkieli M
Pitkä Saksa M
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Kompoilija - 29.05.07 - klo 23:47
Täällä lukion matikan ja fysiikan opetus on melkoisen laadukasta. Itse ainakin olen tyytyväinen. Tyhmä kun olen, en tajua juurikaan mitään kursseilla olevista asioista, mutta tällä hetkellä kuitenki tulee 7 pintaan olevia numeroita.
Tuosta yleisestä opetuksen tasosta voin sanoa sen verran, että se riippuu täysin opettajan metodeista. Meillä on sellainen opettaja, joka ei paljon välitä annetujen kurssien määräajoista, eli meillä saattaa olla vielä 6 kurssi menossa vaikka lukujärjestyksessä lukee 7. Mitään turhaa hötkyilyä ei ole, vaan olemme opettajalle matematiikassa ja fysiikassa tärkeitä ja hän haluaa, että kaikki luokan idiootitkin(minä) oppivat edes perushommat.

Fysiikan ja matikan opettaja on sellaisessa arvossa koulussa, että hän käy rehtorin kanssa juttelemassa kursseista joita aikoo meille pitää, koskee lisäkursseja. Niitä on meilkein pakko ottaa, jos haluaa käydä kurssit mahdollisimman laajasti läpi. Kurssien määrät ja niiden sisällöt ovat ainakin meidän opettajan mielestä aivan päin persettä suunniteltu, näin niinku suunnilleen.

Olen 2. luokalla joten kirjoitettuna on vasta historia, josta sain pienellä vaivalla raapustettua M. Tyytyväinen olen, seuraavaksi syksyllä kirjoitetaan enkku (pitkä) ja ruotti (keskipitkä, pakollinen). Sitten onkin kevät ja kirjoituksissa odottavat pitkä matikka, laaja fysiikka ja äidinkieli. Toivottavasti menee kaikki läpi, mitään tavoitetta ei oo, paitsi että pääsee läpi. Enkusta jos sais C:n ja Äikästä kans.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: jooniz - 30.05.07 - klo 16:51
Tuo Kompoilijan kertoma opetusmenetelmä olisi mielestäni loistava, mutta esim. meidän lukiossamme se ei tulisi onnistumaan, sillä opettajalla on lukujärjestys täynnä. Jos tuolla tavalla käytäisiin asiat läpi, niin siinähän saattaisi jotain oikeasti oppiakin.  :)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Daigal - 31.05.07 - klo 10:13
Itse olen vasta kemian kirjoittanut ja siitä tuli A. B:nä lähti ja tippu kolme pojoa ja siispä tuloksena A. Pari pistettä vajaa B. En osannut ilmeisesti valmistautua, kun ei paremmin mennyt mutta voihan sen aina uusia... PArempia lähdetään metsästämään seuraavilla kirjoituskerroilla.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: olppari - 01.06.07 - klo 15:00
onpas täällä neroja, itsehän kirjoitin joskus ABBA-paperit
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: hembba - 03.06.07 - klo 23:26
Stereotypia: MTG-pelaajat ovat matemaattisissa aineissa lahjakkaita.

oma paperi oli "ABI"-luokkaa joskin englannista tullut E vähän hämäsi.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Thaurwylth - 03.06.07 - klo 23:54
Stereotypia: MTG-pelaajat ovat matemaattisissa aineissa lahjakkaita.

Stereotypia ei ole täysin perusteeton.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Polari - 04.06.07 - klo 13:11
Stereotypia: MTG-pelaajat ovat matemaattisissa aineissa lahjakkaita.

Stereotypia ei ole täysin perusteeton.

Tähän jatkoksi että kokosin nopeasti tästä threadista sarjan pitkä L, pitkä E, pitkä L, lyhyt C, pitkä M, (?) E, pitkä L, pitkä L, pitkä L, pitkä L. Ehkä tuossa on jotain perää. Toki syy-seuraus -suhde menee ennemminkin niin päin että matematiikasta kiinnostuneet lähtevät ja jäävät mtg:n pariin keskivertoa todennäköisemmin, mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Thaurwylth - 04.06.07 - klo 15:02
Jos otetaan vaikka aineistoksi kolme viimeksi päättynyttä Isomana-liigaa ja sieltä kymmenen parasta, niin kaikkiaan löytyy tämmöistä.

Henkilö A, opiskellut tietojenkäsittelytiedettä, töissä tutkimuslaitoksessa
Henkilö B, opiskellut ammattikorkeakoulussa
Henkilö C, opiskellut matematiikkaa, töissä yliopistossa
Henkilö D, opiskellut matematiikkaa
Henkilö E, opiskellut konetekniikkaa, töissä ohjelmistopuolella
Henkilö F, opiskellut tietojenkäsittelytiedettä ja lääketiedettä, töissä tutkimusryhmässä
Henkilö G, opiskellut matematiikkaa
Henkilö H, ala tuntematon
Henkilö I, opiskellut tietojenkäsittelytiedettä
Henkilö J, opiskellut sähkötekniikkaa, töissä ohjelmistopuolella
Henkilö K, opiskellut tietotekniikkaa ja matematiikkaa
Henkilö L, opiskellut taloustiedettä
Henkilö M, opiskellut sähkötekniikkaa, töissä ohjelmistopuolella
Henkilö N, yrittäjä
Henkilö O, opiskellut tietojenkäsittelytiedettä
Henkilö P, opiskellut tietotekniikkaa, töissä yliopistossa
Henkilö Q, opiskellut konetekniikkaa
Henkilö R, töissä kouluavustajana
Henkilö S, opiskellut tietotekniikkaa, töissä ohjelmistopuolella

Yhteensä 19 eri kärkipään henkilöä kolmena eri vuonna. Heistä 14 on opiskellut yliopistotasolla teknillisessä tai luonnontieteellisessä tiedekunnassa, osa myös valmistunut, osa myös työllistynyt omalle alalleen. Huomaa, että monen osalta tietoni ovat epätäydelliset, eli henkilö saattaa olla töissä, vaikka sitä ei ole merkitty, tai opiskeluala on saattanut vaihtua. Mutta aika hyvin tuo suuntaa antaa.

-- Nute
Oulu
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: deFreak - 04.06.07 - klo 15:15
Hyvää teoriaa huojuttaa se fakta, että huonosti kirjoituksissa pärjänneillä on korkeampi kynnys ilmoittaa tuloksiaan (jos tällainen ilmoittelu yleensä kiinnostaa ollenkaan). Nekin harvat, jotka ovat ilmoittaneet tuloksensa, eivät vaivautuneet niitä erittelemään.

Foilaanpa vielä Matin hienon tilaston sillä tosiseikalla, että Oulussa todennäköisesti opiskeluvaihtoehdot ovat akateemisella puolella matematiikka ja käytännön tasolla poronhoito. Porofarmit eivät näinä päivinä ole enää suosionsa huipulla.

Näin pitkästä matematiikasta A:n kirjoittaneena, tietotekniikkaa opiskelleena sekä ohjelmistopuolella työtä tekevänä voin todeta, että edellä mainituilla asioilla ei ole kovinkaan suurta yhteistä tekijää (paitsi ehkä kahdella jälkimmäisellä).

Ehkä olenkin vain säännön vahvistava poikkeus tai en osaa pelata.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Thaurwylth - 04.06.07 - klo 15:20
Foilaanpa vielä Matin hienon tilaston sillä tosiseikalla, että Oulussa todennäköisesti opiskeluvaihtoehdot ovat akateemisella puolella matematiikka ja käytännön tasolla poronhoito. Porofarmit eivät näinä päivinä ole enää suosionsa huipulla.

Ei pidä paikkaansa,

Ehkä olenkin vain säännön vahvistava poikkeus tai en osaa pelata.

Molemmat taitavat olla totta.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: deFreak - 04.06.07 - klo 15:36
Ei pidä paikkaansa,

Mikä ei pidä paikkaansa? Väite porofarmien suosiosta vai Oulun tarjoamista opiskelumahdollisuuksista? Mielenkiintoista olisi myös tietää kummat ovat huumorintajuttomampia: jäyhät poronhoitojat vai kuivat matemaatikot?
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: kolatatti - 04.06.07 - klo 15:56
Onhan se ymmärrettävää että jos kirjoittaa kuusi ällää tai jotain sinnepäin niin elämä on niin koulukeskeistä että täytyyhän ne tulokset joka väliin julkistaa. Itse kirjoitin joskus jotain beetä ja seetä, englanti tais olla ee. Ensimmäinen pitkä matikka tais tulla ii miinuksena takaisin ja toisella yrityksellä sain sitten been. Ei ole oikein koskaan kiinnostaneet tylsät koulujutut, eikä siksi myöskään niistä puhuminen tai tuloksilla mehustelu. AMK:ssa sain kursseista tasaista nelosta ja vitosta (arvosteluasteikolla 0-5 tai 1-5, en muista) kunnes päätin lopettaa kun en kokenut puolentoista vuoden jälkeen oppineeni yhtään mitään. Eipä ole kukaan koskaan lukiotodistustani tai kirjoitustuloksia halunnut vielä koskaan nähdä. Tosin teen töitä IT-alalla, jossa osaaminen tuntuisi olevan papereita tärkempää. Toisin on kyllä käsittääkseni monilla muilla aloilla.

Meidän lukiossamme ainakin painotettiin paljon sitä että mahdollisimman monet pääsevät kokeista läpi ja mahdollisimman suurilla marginaaleilla. Sillä, oppiko joku jotain oikeasti, tuntui olevan toissijainen merkitys, mikä on tietenkin hieman sääli niille joiden motivaatio olisi riittänyt opettelemaan asioita. Itse asiassa varmaan merkityksellisin syy matemaattisen innostukseni lopahtamiselle yläasteen jälkeen oli se kun noita kaavoja opetettiin lukiossa juurikin tuolla metodilla että missään nimessä niiden syntyperää tai tarkoitusta ei käyty läpi. Ja itseäni kun niin paljon enemmän olisi kiinnostanut ymmärtää, kuin nimellisesti osata laskea yhden tehtävän. Pariin otteeseen yritinkin kysyä mistä jokin kaava juontaa juurensa niin vastaus oli jotain luokkaa: "No tällä tavalla saa laskettua nää jutut oikein!" tai "Lopeta nyt se pelleily!". Noh, eipä tullut turhaan nähtyä enempää vaivaa kuin mitä oli tarpeen. :)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: hembba - 04.06.07 - klo 18:52
pitää tähän mainita että joidenkin mielestä ihan pelkkä pitkän matikan kirjoittaminen (aineen, ei sanan) on merkki matemaattisesta kyvykkyydestä. Itsellä se meni A:na edestakaisin
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Rancid- - 04.06.07 - klo 22:50
Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Ei ole oikein koskaan kiinnostaneet tylsät koulujutut, eikä siksi myöskään niistä puhuminen tai tuloksilla mehustelu. AMK:ssa sain kursseista tasaista nelosta ja vitosta (arvosteluasteikolla 0-5 tai 1-5, en muista)

Kivasti pistät peräkkäisissä lauseissa ristiriitaisia väitteitä.

Yleisemmin ihmetyttää se, että jalansijaa saa maailmankuva, jossa ylpeyden aiheita ovat "vittu mä en tajuu mistään mitään", "en osaa matikkaa (http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=222040)" tai "iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn (http://irc-galleria.net/channel.php?channel_id=689004)" (no okei, tuo viimeinen on tavallaan ihan kannatettavaa).
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: shazzle - 13.06.07 - klo 15:40
Riippuu todella paljon koulusta/opettajista/oppilaista, että kiinnostaako se koulunkäynti vai ei. YO-todistuksella ei oikeastaan tee mitään muuta kuin haeta seuraavaan opinahjoon ja se, että kirjoittaa hyvin/huonosti ei mielestäni anna kuin osviittaa "älykkyydestä", mitään tyhjentäviä johtopäätöksiä siitä ei missään nimessä voi vetää. Vastavirtaesimerkkejä löytyy kummastakin leiristä.

Turhan moni lukee asiat ulkoa mutta ns. isosta kuvasta ei niin välitetä, kunhan kaavat/vuosiluvut/nimet/ ovat jääneet päähän, ainakin sen kokeen ajaksi. Soveltaminen onkin jo paljon fiksumpaa mielestäni ja esim. puhutun ymmärtäminen vieraissa kielissä voisi viedä monen ulkoatankkaajan sormen suuhun. Mutikka/fysiikka/kemia joko kiehtovat tai sitten EIVÄT, ja jos ei ole alusta lähtien kiinnostanut niin käytännössä (murkkuiässä, jos on elämää) tuota etumatkaa ei pahemmin kurota umpeen. Todella harvassa työssä matikkaa nykyään tarvitaan, ja tarvitaan aina vain vähemmän? Jotain pientä tietty ihan jokapäiväisessä elämässä mutta esim. pitkä matikan yo-tehtäviä ei ole pahemmin kadulla vastaan kävellyt.

Mitä kolatatin ristiriitaisuuteen tulee, niin itsekään en erityisemmin pidä ihmisistä jotka luulevat pisteidensä kovastikin nousevan jos muistaa mainita että kirjoitti monta ällällää. Mun silmissä ei ainakaan, ja ennakkoasenteiden välttämiseksi (niinkuin uskon hänenkin tehneen) sanon itsekin että kirjoitin keskiarvoa paremmat paperit lukiosta.

Mitä tuohon itse peruskoulu/lukio systeemiin tulee, niin IMHO nuorille sälytetään aivan liikaa vastuuta omista tulevaisuuden suunnitelmista liian aikaisin ja myönnän ihan täysin että itse en ainakaan ollut valmis panostamaan omaan tulevaisuuteeni keskittymällä lukemaan ulkoa asioita ja siten saamaan kymppejä kokeista. Joskus ihan hämmennyksen herättämiseksi piti tosin niinkin tehdä. Ei mulla mitään järisyttäviä parannusehdotuksiakaan ole, mutta alentaisin painotusta lukioarvosanoille kun haetaan eri opinahjoihin. Ja sekin vielä että jos menee lukiosta suoraan opiskelemaan niin saa lisäpisteitä. Välivuosi on tosi kova juttu, vaikkapa sitten vain laajemman perspektiivin saamiseksi.

Pitäis sitä maailmaa/elämääkin hieman nähdä ennen kuin pääsee vaikuttamaan inhimillisiin asioihin, epäinhimillisillä kokemuksilla. Koulurepun painokin on muuten vissiin kasvanut jatkuvasti - yleistiedon samalla heiketessä... Kumma juttu.

nimim. 30-vuotiaana korkeakouluun
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: kolatatti - 13.06.07 - klo 17:57
Lainaus käyttäjältä: kolatatti
Ei ole oikein koskaan kiinnostaneet tylsät koulujutut, eikä siksi myöskään niistä puhuminen tai tuloksilla mehustelu. AMK:ssa sain kursseista tasaista nelosta ja vitosta (arvosteluasteikolla 0-5 tai 1-5, en muista)

Kivasti pistät peräkkäisissä lauseissa ristiriitaisia väitteitä.

Se on aina niin mukavaa kun otetaan lause pois kontekstistaan ja tulkitaan sitä yksittäisenä totuutena. Jos et yrittänyt tahallaan ärsyttää niin voitko kokeilla ensi kerralla yrittää vielä vähemmän.

Toisinaan löpisen jutuista ihan neutraalillakin asenteella. Se, että mainitsin noita AMK-arvosanoistani liittyi oleellisesti siihen seuraavaan lauseeseen (siis noista kahdesta lauseesta fiksumpi osaa lukea etten lopettanut koulua siksi että se olisi ollut liian haasteellista, koska muutamat täällä pyörivät käyttäjät olisivat toki siihen heti puuttuneet). Nyt kun koitin asiaa tarkentaa niin sekin piti käsittää väärin.

Olisiko foorumille mahdollista saada keskustelualueellekin henkilökohtainen ignore-lista? Ei menis hermot koko ajan kun ei tartsis lukea joidenkin trolleja ja fleimauksia.. Tietyiltä henkilöitä kun ei näytä mitään kiinnostavaa ulosantia tulevan. Tahallani en maininnut tässä nimiä koska esim. Rancid-:lta on tullut muutamia todella hyviä neuvoja dekkialueella.

EDIT: omia typeryyksiä ja fleimausta poistettu
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Rancid- - 13.06.07 - klo 18:26
Ensinnäkin, oululainen kirjoitetaan pienellä. (lause, johon tässä viitattiin, editoitiin näemmä pois)

Toiseksi, kiitos vaan kysymästä, kaveripiiriä löytyy ihan mukavasti. Meillä päin on myös tapana se, että toisen pölhöjä puhumisia ja tekemisiä voi kommentoida pölhöiksi ilman, että tämä kilahtaa totaalisesti, tekee välirikon ja hakee lähestymiskieltoa.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: kolatatti - 13.06.07 - klo 18:41
Kunhan ei väitetä pölhöksi sitä jonka sanomaa ei ymmärretä niin kaikki menee hyvin. Jatkoin yksityisviestillä..
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: BeerForDinner - 12.09.07 - klo 21:53
Yläasteen opettajani oli eräs inhottavimmista henkilöistä joita tiedän, joten matikan opiskelu maistui toistuvasti puulta. Nyt on lukiossa siis hienoisia vaikeuksia matikan kanssa, mutta ei se minua niinkään haittaa - en todellakaan aio kirjoittaa kyseistä ainetta.

Vaikka ala-aste nyt on mitä on, niin sanon, että silloin matematiikka oli todella helppoa, mutta yläasteelle tultaessa asenne ko. aineen opiskeluun muuttui. Olin lahjakas matematiikan oppilas, joka tietoisesti pilasi käytöksellään mahdollisuudet kehittyä matematiikassa. :P Tavoitteeni ovatkin ihan toisaalla - reaaliaineissa ja kielissä
pärjäänkin. Bilsa, maantieto, englanti, terveystieto, ruotsi ja äidinkieli tavoitteena kirjoittaa. Kaikki pitkänä mitä voi.

Hieman ohi aiheen kuitenkin tää teksti.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Anssi - 17.09.07 - klo 14:57
Tänään oli historia, kai se meni ihan hyvin. Ainakin vaikutti helpommalta kuin aikaisempien vuosien historian ylppärit.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: henqsir - 17.09.07 - klo 19:26
Tänään oli historia, kai se meni ihan hyvin. Ainakin vaikutti helpommalta kuin aikaisempien vuosien historian ylppärit.

Näinhän se taisi olla, tyttöystäväni ainakin sanoi sitä helpoksi verrattuna niihin harjoituskokeisiin, joita ne kaikki humanistihörhöt siellä kertauskurssilla teki. Molemmat jokerit oli kuulemma aika helppoja nyt tänä vuonna.

Itse kirjoitin biologian tänään. Menihän päin helvettiä, varmaan realistinen tavoite on M, ei taida olla parempiin saumaa. Huomenna saa jo tietää tulokset, en kyllä tiedä haluanko.

..Viikon päästä olis sitten englanti ja kemia. Sitten onkin puoli vuotta taukoa. ^^

Edit: M:hän siitä bilsasta sitten alustavasti näyttäisi tulevan.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 02.04.08 - klo 16:09
Nostetaan tämä hirviö syvyyksistä kun on ajankohtainen, kohtalotovereita löytynee jokunen ja uuden aiheen tekeminen on epäloogisen tuntuista, kun tässä mitään vikaakaan ole.

Evvk-tauti iski tokalla eikä päästänyt irti, joten kokeet mentiin lonkalta.

Tulokset:

Syksy:

Pitkä Enkku ~ C
Kemia ~ B, pari pistettä vajaa C eikä lisäpisteitä annettu

Kevät:

Pitkä Enkku uusinta ~ C ruhtinaalliset 9 pistettä lisää, kämmäsin aineen totaalisesti kun samana päivänä oli Rambon ensi-ilta Leprassa ja siitä sitten runkkasin paperille karmeat kokkelit ylistyksenä kasarille. Katumus iski niin pahasti seuraavana päivänä, että melkein itketti.

Äikkä ~ 2/4/3 + 30/60 = 57 ~ C Perusmeininkiä. Vastaustekstit eivät ole vahvaa alaani ja aineessa sitten kämmäsin salettihyvän 50 pts aineen sillä, että unohdin klassikkokirjoja, -leffoja, -kirjailijoita ja punainen lanka katoili satunnaisesti. Voi jumala, kun vitutti ankarasti jälkikäteen, kun sekoitin Philip K.Dickin Robert Heinleiniin. Onneksi en pistänyt paperille, olisi muuten ollut paskaa niskassa alta aikayksikön. Asimovin unohdin tyystin ja Blade Runner kirjan luin edellisviikonloppuna, mutta unohdin leffan katsoa uudestaan vaikka olin sen esille ottanut valmiiksi.

Uskonta ~ A Juuri ja juuri läpi, muttei pakollinen, joten vähempää ei voisi kiinnostaa. Odottelin C:tä ainakin, kun hurmiossa kirjoittelin sivukaupalla tekstiä. Molemmista jokereista 1 pts kustakin. Kuinka pahasti tässä aineessa voi oikein failata?

Keskipitkä Ruotsi ~ A En odotellut kovin mahtavia tuloksia, en lukenut yhtään ja kursseja oli viimeksi ollut vuosi takaperin lukuunottamatta yhtä satunnaiskurssia, jossa kävin sitten pari kertaa ynnä tekemässä kokeen -> loogisesti nelonen. 133 pts tuo toiveita B:hen, mutta en usko.

Psykologia ~ B Unohdin muutaman tärkeän termin ja punainen lanka oli parissa tehtävässä siellä täällä. Pisteen vajaus C:stä ainakin kun viime syksyn rajoja katsoo.

Kaikki lävitse, lakki tanaan ja pää tyhjäksi, jotta sen voi täyttää.
Sitten armeijaan ja myymään ihoani jonnekin bussipysäkille, jotta voin nukkua ilta- ja aamuvuoroissa takana.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Karjanvarastaja - 19.05.08 - klo 20:51
Jee. Wuu. Woot?

YTL nosti neljää ainetta, kun odotin niiden tipauttavan muutamaa.

Pitkä Englanti + 5 pts = M
Uskonto + 4 pts, yhden pisteen jokerit palasivat neljä-kakkosena = B
Ruotsi + 3 pts = B
Äikkä + 10 pts essee, - 3 pts vastausteksti = M

Psyka - 1 pts jokeri = B

Psykologiasta nappasivat yhden pisteen pois ja jäi sitten kahden pisteen päähän CUM Laudesta, jos oikein ne rajat muistan.
Kohtalokkaaksi luulemani lappu olikin vallan päinvastainen. Paita lensi pois ja perässä oli lentää housutkin, mutta käsittämättömällä tahdonvoimallani jätin tämän tekemättä.

Ylpeä äidinkielenopettaja onnitteli ja selitti iloisena, kuinka vaivannäkeminen ja tarkka työskentely ansaitsevat pisteitä. En voinut olla möläyttämättä, että käytin sen hätäisen tunnin aineeseen ja loput viisi tuntia puhtaaksikirjoitukseen. Onneksi sillä oli tunti, muuten olisin saanut ympäri korvia.

Olo vallan vallaton, muttei lain onneton. Ei MMBBBB rivillä ainakaan.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Koumo - 19.05.08 - klo 21:02
Tämmöinen setti tuli kirjoitettua:

S07 Englanti L
S07 B-Ruotsi E
S07 Kemia E
K08 Äikkä E
K08 Matikka L (63/66p)
K08 Fysiikka L
K08 C-Saksa E

Jees, hyvinhän nuo menivät. Enkun korkeat pisteet (281) tuli vähän yllätyksenä, mutta muuten meni aika lailla odotusten mukaan. Kaikki E:t jäi ikävän lähelle L:ää, ja matikasta haaveilin täysiä pisteitä, mutta eipä tässä valittamista ole, kun kuitenkin tuolla 63:llakin irtoaa se Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön 1000€:n stipendi. 

Sitten vaan nokka kohti ensi viikon pääsykokeita ja intin kautta Otaniemeen.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Daigal - 21.05.08 - klo 07:46
Ihan kohtuudella nuo meni nyt keväälläkin.

Enkku C
Äikkä C
Pitkä matikka B
Historia C

ja aikasemmat oli

Kemia A
Biologia C

Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Arcane - 21.05.08 - klo 13:07
Kevät:

Pitkä Matematiikka C
Ruotsi C
Äidinkieli E
Psykologia E

Syksy:

Englanti E
Historia C

Aika tylsännäköinen rivi. Pari pistettä lisää, ja oltaisiin listassa nähty edes yksi M ja muutama L.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Kompoilija - 21.05.08 - klo 14:26
YO -kirjotukset meni omalta osalta ihan niin kuin odotinkin ja vähän paremmin osittain, ja osittain aika perseelleen, mutta ei se haittaa.

Näin siis kävi.
Kevät 07:
Historia M

Syksy 07:
Enkku B
Ruotsi C

Kevät 08:
Enkku C (vähän parempi kuitenki)
Pitkä matikka A (perkele, kusi ja pahasti)
Fysiikka A (loppu motivaatio tähän)
Terveystieto C (1 kurssin pohjalta ja lukemistona muistiinpanoja)
Äikkä E (iloinen yllätys, lähti M)

Eli siis rivi on EMCCCAA. Tyytyväinen olen. Tulipahan tämäkin koettua.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: mahonen - 18.11.08 - klo 20:26
Pidän itseäni etuoikeutettuna sillä kuulin tuon surullisen tarinan ensimmäisenä. ;) No itsekkin kirjoitin historian ja matematiikan. Vähän jäi nakertamaan molemmat tulokset. Historiasta M ( kahden pisteen päähän E:stä) ja matikasta M (kolmen pisteen päähän E:stä). Matikka oli vieläpä palikkamatikkaa joten se menee uusintaan. Se oli ensimmäinen kerta kirjoittamassa ja tein aivan idioottimaisia huolimattomuusvirheitä yms. joten tulos olisi hyvinkin voinut olla se E.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: hall0n - 18.11.08 - klo 21:06
Matikka oli vieläpä palikkamatikkaa joten se menee uusintaan. Se oli ensimmäinen kerta kirjoittamassa ja tein aivan idioottimaisia huolimattomuusvirheitä yms. joten tulos olisi hyvinkin voinut olla se E.
Itse myös harjoitin huolimattomuutta ja jäi yhdestä pisteestä L, ei mene uusintaan koska ei ole aikaa ja olen tyytyväinen eximiaan.

Historiasta tuli sitten M, joka tietty vähän harmittaa. Koe oli ainakin mun mielestä aika vaikea; ei mitään kylmästä sodasta tai UKK:stakaan sen puoleen. Varsinkin kun noista olisi tietänyt vaikka mitä. Jokereistakin sain nyhdettyä molemmista vain viisi pistettä. E olisi ollut kiva, mutta hyvä että edes M tuli (pari pistettä jos olisi lähtenyt niin olisikin ollut C).
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Tervonaattori - 19.11.08 - klo 00:44
Äidinkielen kirjotin. Lähti 53 pisteen C:nä ja tuli YTL:n käsittelystä 30 pisteen A:na!! Jargh!! Niillä on selvästi jotain mua vastaan... Onkos muilla ollut härskejä tiputuksia YTL:n käsittelyssä? (Tai vaihtoehtoisesti roimia nousuja?)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: DaiJou - 19.11.08 - klo 22:19
Laajasta enkusta keskelle Ämmää. Lyhyestä matikasta E, pari pojoo vajaa L. Odotukset kohtasi ja olen tyytyväinen.  :-*
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Jetch - 20.11.08 - klo 10:15
Korottelin, mutten saanut luettua. Tuloksena enkku C ja äikkä B. Uutena kirjottelin huvikseni biologian. Tässä on 1œ vihon lukemisen tulos, B
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: mahonen - 17.05.09 - klo 01:56
YO-tulokset tulivat eilen ja tälläset paukahti:

Lyhyt matikka: M
Historia: M
Äidinkieli: M
Filosofia: E
Yhteiskuntaoppi: M
Englanti: B

Kirjotukset meni suurinpiirtein odotusten mukaan. Ainoaksi harmittavaksi jäi Yhteiskuntaopin M. Englanti taas meni yli odotusten, kun kurssien keskiarvo on lähempänä neljää kuin viittä. Syksyllä kirjoitetuista aineista matikka jäi harmittamaan ja sen varmaan uusin ensi syksynä.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Mr Dantès - 17.05.09 - klo 10:16
Sain ihan mukavan linjan:

Pitkä matematiikka E (56p)
Fysiikka E (42p)
Äidinkieli E (81p)
Lyhyt saksa E (259p)
Englanti M (241p)
Kemia M (35p)

Eli yleisarvosana E. Ainoa mihin en oikein ollut tyytyväinen oli tuo kemia; E olisi ollut kiva.
Lisäksi nyppii pikkasen, että matikka jäi yhden pisteen päähän Laudaturista ja fysiikka kahden pisteen päähän. Niin kuin kemiakin kahden pojon päähän siitä saamarin Eximiasta...
Jännänä vivahteena se, että alustavat pisteeni kemiassa olivat 39, kun taas yhdellä kaverillani 38. Kävi niin, että minulla putosi neljällä, kaverilla yhdellä, jonka ansiosta vie Eeni :P

Well, no can do. Hyvät ovat :)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: tride - 17.05.09 - klo 10:35
Minullakin sujui melko hyvin:

Englanti: E
Pitkä matikka: M
Biologia: M
Äidinkieli: M
Ruotsi: C
Fysiikka: C

Ruotsi ja fysiikka olivat ylimääräisiä, eikä niitä varten tullut paljoa kerrattua. Eniten ihmetytti äidinkielen ja pitkän matikan tulkoset, joista kummastakaan en olisi noin paljoa uskaltanut toivoa.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: DaiJou - 17.05.09 - klo 11:38
Laajasta enkusta keskelle Ämmää. Lyhyestä matikasta E, pari pojoo vajaa L. Odotukset kohtasi ja olen tyytyväinen.  :-*

Lisään lottoriviin äidinkielestä C, Bilsasta E (pari pojoo ällästä) ja Kemiasta C. Jälkimmäine nakertaa vietävästi, onnistuin failaamaan kokeen jotenki ihmeellisesti.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Elwood - 17.05.09 - klo 12:06
S08:

Historia L
Keskipitkä ruotsi E

K09:

Pitkä englanti L (sentään lukiomme paras, 285 p.)
Pitkä matematiikka M
Äidinkieli M
Fysiikka C

Kuvataiteen lukiodiplomi 5/5 (Tein tehtävästä 6)

Ei tullu maksakirroosia, ei. Sen sijaan lukuloma koneella = englanti kunnossa. Suurin virheeni lukiossa oli jättää lukematta biologiaa ja maantietoa. Toiseksi suurin oli lukea fysiikkaa autopilotilla ja kirjoittaa täysin ilman motivaatiota pisteellä reilu B. Äikkä ja matikka mennevät uusintaan, kun ei muutakaan elämää ole.
   Huhti-toukokuussa jaksoin vielä kuvisdiplomin käydä tekemässä - Ei mennyt hukkaan, vaikkei siitä hyötyä jatko-opintoihin hakiessa olisikaan.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Frein - 17.05.09 - klo 13:19
Eipä täällä juurikaan näy lyhyen matikan kirjoittajia. Tulee vähän semmoinen fiilis, että ehkä sitä olisi voinut pitkän kirjoittaa, jos siihen olisi viitsinyt paneutua kunnolla. Tuliperseinen pitkän matikan opettaja yhdistettynä peruskoulun helppoudesta seuranneeseen pysyvään opiskelulaiskuuteen kuitenkin johtivat siihen, että lukea ei jaksanut ja muutama ensimmäinen pitkän matikan kurssi menikin tyyliin 5,7,9,4 ja kiitos ja kumarrus ja eikun lyhyttä lukemaan. Lyhyt matikka olikin mukavan leppoisaa. Läksyjä ei tullut kun tunneilla oli riittävästi aikaa porskuttaa kaikki tehtävät läpi, mutta silti onnistuin sitten kirjoituksissa posauttamaan itselleni vain E:n, vaikka se kahta pistettä vaille L olikin. Kuitenkin pettymys aineesta, jonka katsoin hallitsevani lähes olemattomasta vaivannäöstä huolimatta.

Pitkä fysiikka oli kuitenkin hyvän opettajan ansiosta mieleen ja ysiä sieltä tuli solkenaan siitä huolimatta, että osa kursseista sisälsi vain pitkässä matikassa esiintyvää höttöä. Niin se vaan taitaa olla kovasti opettajasta ja motivaatiosta kiinni. Biologiassakin tuli varmaan joka kurssista kymppiä kun opettaja oli hyvä ja sai asioiden opettelun maistumaan joltain muulta kuin puulta. Ei minua mitenkään erityisesti biologia edes kiinnostanut, tosin olihan se huomattavasti helpompi aine kuin historia, joka myös kiinnosti mutta jossa liialllisen pänttäystarpeen vuoksi kirjoitin tasaisesti vain seiskaa ja kasia.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: lithium - 17.05.09 - klo 14:19
Se saa multa oluen joka kirjoitti arskan repliikin "IL BE BAC"

Syksyllä alkaa mulla yhteiskuntaopilla. Keväälle jää vielä massiiviset 5 ainetta  :-'
Otsikko: -
Kirjoitti: Maurehe - 18.05.09 - klo 17:27
-
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Tervonaattori - 18.05.09 - klo 20:25
Eiks kukaan lapun pelaaja kirjota huonoja? Vai eikö ne vaa kehtaa myöntää?

Mä oon AACI+  ;D

Lakkia ei päähän vielä lasketa. Uusimaanhan sitä joutuu  :'(
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Nod - 18.05.09 - klo 21:04
Tulihan sitä itsekin kirjoitettua. Valmistautuminen oli tietenkin hikistä ja kovaa, luin yhteensä varmaan melkein yhtä paljon kuin viikossa tulee raidattua.
Tällaista luki perjantaina lapulla:

A-englanti L
Äidinkieli E
A-ruotsi M (pistettä tai kahta vaille E, kiva kiva)
Pitkä matematiikka E
Fysiikka E (lähti 44 pisteellä, tippui miehekkäät seitsemän)
Kemia M

Nyt saakin sitten jännätä että pitääkö pääsykokeisiin vaivautua. Onneksi pääkaupunnissa ei ihan TKK:ta vastaavia pisterajoja ole.

Nyt varmaan ehdit dräftäämään meidän kanssa. =)
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Temppi88 - 21.05.09 - klo 09:33
Eiks kukaan lapun pelaaja kirjota huonoja? Vai eikö ne vaa kehtaa myöntää?

Mä oon AACI+  ;D

Lakkia ei päähän vielä lasketa. Uusimaanhan sitä joutuu  :'(

Itse keväällä 2007 sain CBBBAA. Paremminkin olis voinut mennä, mutta minkäs teet :/ Lakki kuiteski tuli ja kouluun pääsin.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Vilhis - 21.05.09 - klo 13:39
Filosofia: E

Didn't see that one coming!  :o
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: mahonen - 22.05.09 - klo 00:27
Filosofia: E

Didn't see that one coming!  :o

Pientä infoa kevään kirjoittajista koulussamme: Meitä oli 6, jotka kirjoittivat filosofian keväällä. Kaksi sai L:n ja loput neljä saivat E:n. Ei hullumpi taso, kun koulustamme ei vielä kukaan ennen tätä ole kirjoittanut L:ää filosofiasta.
Otsikko: Vs: YO-kirjoitukset
Kirjoitti: Sammalsilta - 22.05.09 - klo 22:11
Hienon rivin ongin kirjoituksista:
Maantieto: C
Biologia: B
Historia: A
Enkku pitkänä: M
Äikkä: M
Lyhkäinen Rutsi: B

Onnellinen olen lakin saatua. Nyt kun vain jonnekin sattuisis pääsemään jatkamaan "opiskelua".