MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Mie - 31.10.05 - klo 20:31
-
Kaverillani on pöydässä Sekki, seasons guide yhdellä countterilla ja hyökkään Darksteel colossuksella. Saako kaverini päähän 10 vahinkoa, vai preventaako Sekki koko damagen?
-
Sekki on 1/1, joten siihen täytyy laittaa vähintään yksi vahinko Colossuksesta. Enemmänkin voi laittaa jos haluaa. Se, että Sekki preventoi siihen tulevat vahingot, ei mitenkään muuta sitä miten tramplen kanssa saa vahingot jakaa. (Vastustajasi saa 10 vahinkoa.)
Sekki, Seasons' Guide {5GGG} |Legendary Creature -- Spirit| 0/0. Sekki, Seasons' Guide comes into play with eight +1/+1 counters on it. / If damage would be dealt to Sekki, prevent that damage, remove that many +1/+1 counters from Sekki, and put that many 1/1 colorless Spirit creature tokens into play. / Sacrifice eight Spirits: Return Sekki from your graveyard to play. SOK-R
~jari
-
Mites Sekin damagen preventointi eroaa protectionin tekemästä damagen prevennoinnista? Tietääkseni protection nollaa damaget ja tramplenkaan kanssa mitään ei tule läpi. Molemmissa on kuitenkin sama sanamuoto, "damage is prevented". Menikö hankalaksi..
-
No en kyllä ainakaan ymmärrä ihan mitä tarkoitat.
Mikään preventointi tai vahingon redirectointi ei vaikuta tramplen kanssa tapahtuvaan vahingon jakamiseen. Protection preventoi vahingon, mutta ei sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että creatureen täytyy pistää trample-ukosta sen toughnessin verran vahinkoa (ja tässähän otetaan huomioon myös aikaisemmin tullut vahinko). Loput voi pistää creaturen controlleriin.
Vielä kerran: protection tai preventointi ei vaikuta siihen, miten Tramplen kanssa voi jakaa vahinkoa.
4/4 vihreä Trample-mies hyökkää ja sitä blockataan 2/2 Protection from Green -ukolla. Hyökkäävä pelaaja voi pistää 2 vahinkoa puolustavaan pelaajaan, koska blockeriin täytyy laittaa vain kaksi.
3/3 Protection from Black blockaa mustan 4/4 Tramplerin. Blockeriin ammutaan Shock, jolloin siinä on jo kaksi vahinkoa. Hyökkäävän pelaajan ei tarvitse laittaa blockeriin kuin yksi vahinko, koska siinä on jo kaksi, ja loput kolme vahinkoa hän voi laittaa puolustavaan pelaajaan.
~jari
-
Ööh.. Anteeksi kun menee inttämiseksi, mutta kun ei oikein mene perille.. Tämä on comprehensive ruleseista: "Any damage that would be dealt by sources that have the stated quality to a permanent that has protection is prevented." Mutta toi "prevented" tarkoittaa siis sitä että vain se osuus mikä uppoaisi blokkaajaan preventoidaan? Eli ei koko damagea?
-
Niin, se preventoi sen vahingon mikä siihen tulisi, eikä koko vahinkoa. Aivan kuten tuo sääntökin sanoo.
Ja silloin pitääkin kysyä, kun on epäselvää. Ei se ole inttämistä. :)
~jari
-
No, intetään sitten. Nyt ois kyse tosta tramplesta. ". If all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among the blocking creatures and the defending player." Pidetäänkö sitä sitten lethal damagena vaikka se ei sitä ole?
-
Protectionilla ei ole väliä siinä vaiheessa kun combat damage assignataan. Damagen assignaaminen tarkoittaa sitä, että katsotaan kuinka paljon damagea kukin creature ja pelaaja saa sitten, kun combat damage resolvaa. Damage preventionilla (ja protectionilla) on väliä vasta sitten kun damage resolvaa. Prevention-efektejähän usein pelataan vasta sen jälkeen kun damage on assignattu, ja voihan creature saada sen protectioninkin vasta sitten kun combat damage on jo stackissa.
-
Comprehensive ruleseja ei voi lukea yksittäisinä sääntöinä, koska joihinkin asioihin täytyy soveltaa useampaa sääntöä tai määritelmää. Säännöt toimivat siis kokonaisuutena.
CR:n Glossary kertoo mitä Lethal Damage tarkoittaa:
Lethal Damage
Lethal damage is an amount of damage greater than or equal to a creatures toughness. A creature with lethal damage, but greater than 0 toughness, is destroyed. This is a state-based effect. See rule 420.5.
Tramplen säännöissä lisäksi sanotaan, että sen kanssa otetaan huomioon creaturessa jo oleva vahinko:
502.9b The controller of an attacking creature with trample first assigns damage to the creature(s) blocking it. If all those blocking creatures are assigned lethal damage, any remaining damage is assigned as its controller chooses among the blocking creatures and the defending player. When checking for assigned lethal damage, take into account damage already on the creature and damage from other creatures that will be assigned at the same time (see rule 502.9e). The controller need not assign lethal damage to all blocking creatures but in that case cant assign any damage to the defending player.
Ja löytyypä vielä sekin kohta, jossa sanotaan, ettei protection vaikuta tähän asiaan:
502.9d Assigning damage from a creature with trample considers only the actual toughness of a blocking creature, not any abilities or effects that might change the final amount of damage dealt.
Example: A 6/6 green creature with trample is blocked by a 2/2 creature with protection from green. The attacking creatures controller must assign at least 2 damage to the blocker, even though that damage will be prevented by the blockers protection ability. The attacking creatures controller can then choose to assign the rest of the damage to the defending player.
~jari