MtgSuomi.fi

Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Legacy => Aiheen aloitti: miinin - 27.04.06 - klo 01:34

Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 27.04.06 - klo 01:34
UW olisi taas siirtynyt hieman uudenlaiseen toimintasuunnitelmaan:

Main

//Vastataikominen
4x counterspell
4x force of will
4x mana drain
2x Misdirection
3x Chalice of the Void
17

//Nosto
2x thirst for knowledge
1x fact or fiction
2x Sensei's Divining Top
3x ophidian

//Voittokeinot
3x meddling mage
2x exalted angel

//Muuta
1x mox diamond
1x sol ring
1x Lotus Petal
2x Moat
3x Swords to Plowshares

=38 korttia

//Maata
2x wasteland
1x strip mine
2x tundra
4x flooded strand
1x Polluted Delta
10x island
2x plains
22

= 60 korttia

Sideboard

//side
1x Meddling Mage - Ihan oikeisiin arkkityyppeihin lukeutuvia pakkoja vastaan.
3x Back to Basics - ...
2x Tormod's Crypt - Dragon-kilahduksia vastaan.
1x Karakas - Oath
2x Disenchant - Oath?
3x Vapaa slotti

Eli hieman taas uudistuttu ja pakkaa viilattu metaan sopivaksi. Koska vastassa taas oletettavasti löytyy random-aggroja, en Meddling Mageja uskalla mainissa pelata - niiden efekti ei ole näitä vastaan niin kummoinen, ne vain imevät yhden polton itseensä. Vastaavasti juuri näitä pakkoja vastaan Moatit ovat kova sana, kun taas muita vastaan ne voi sidetä ulos ja laittaa sisään täsmäaseita. StoP:t ovat jälleen palanneet pakkaan, koska ne ovat jotakuinkin ainoita kortteja, jotka toimivat tehokkaasti sekä random aggroja, että oletettavia "kunnon pakkoja" (Oath, Dragon...) vastaan. StoP:en kanssa vain hieman pelottaa Chalicet, mutta toisaalta se Chalice 1 sulkee monet aggrot käytännössä kokonaan, kun taas Oathia vastaan Chalice 2 on oleellisempi (Kyllä, tämä sulkee itseltäni pois 8 countteria, mutta vastustajalta se sulkee pois vähintään saman verran + Oathit, jos vielä ennen tätä/tämän jälkeen sattuu saamaan M.Magen nimeten Rushing Riverin ei vastustajalla ole enää vastauksia)

Landi-puolella siiryin B2B-valmiuteen, jonka avulla pitäisi pari lähes pelkkiä dualeita mana basenaan käyttävää pakkaa kaatua kauniisti. Muutin pari Tundraa fetcheiksi, mikä vieläpä thinnaa omaa deckiäni ja tekee vastustajan Wastelandeista lähes hyödyttömiä. Itsekään en tosin nyt pääse nauttimaan Wastelandien suomasta edusta samassa määrin, mutta Workshoppeja metassa ei ole ja Bazaaritkin jäävät kahteen. Orchardeja vastaan Wastelandeista ei ole, kun taas Academyjä ei powerittomassa metassa pelata.

Sekä sidellä, että mainissa olisi yhdet slotit vapaina ja niihin kaipaisin mieluusti apua. Mitä mainiin: nostoa/manaa/Thirstiin tai FoW/Misdirectioniin discardattavaa kamaa? TFK:lle on ATM vain 8 faxia, FoW ja Misdirection taas omaavat melkoisesti poistettavaa... Entäs mitä sidelle: Oathia vastaan sillä teoriassa pitäisi olla tarpeeksi vehkeitä, olisiko yksi Propaganda?


Kirjoittelen uutta kuvausta nykyversiosta, kunhan ehdin. Nyt suuri kysymys onkin Moattien pelaaminen kävelevien lihojen kanssa... Moatti voittaa pelejä suoraan, mutta olisiko Propaganda silti parempi?
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Exalter - 27.04.06 - klo 06:12
Onko Balancen poisjätölle suurempikin syy?
Jos kerran aggroa on tiedossa, niin miksei WoGia? 1-2 hätävarana voisi vielä mennä, vaikka countereita läjäpäin löytyykin.
Masticore (Razormane että perinteinen) tekee selvää jälkeä weenieistä ja tykkää tulla drainilla peliin.

Manabase näyttää kyllä hurjalta. Tsekkailen sitä myöhemmin lisää.

Thirst on loistava, mutta joudut aika paljon noita ländejä sille syöttämään, eikä niitäkään ole kuin 23 + moxi (Diamond! Hyyiiii! ;-) ) ja solikka.
Toisaalta et välttämättä suuria määriä manaa tarvitse kun ei ole kontrolli-mirroreita tulossa.

Oletko harkinnut tutoreita? Toisaalta nostoa löytyy, joten countereita nousee tasaisesti.

Miksei BBS? Saisit Back to Basicin. Ei tarpeeksi dualeita ihmisillä?
Musta musta tuntuu hyvältä, miksei susta?

Lisää aamuista pohdintaa kunhan palaan lenkiltä.
Btw, kiva nähdä T1-pakkoja enemmänkin täällä.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Anssi - 27.04.06 - klo 06:47
Niin, missä Chrome Mox?
Enlightenediä voisi pelata, saisi Cruciblen/Moatin/Landin/Chalicen/Colossuksen! tutoroitua, vaikka korttialivoimaa aiheuttaakin. Et kuitenkaan kahdella Moatillakaan koskaan mitään tee.

Gilded Light sidelle, jos joku sitä tendrilsiä on pelaamassa. Counteroi myös Giftsin.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Exalter - 27.04.06 - klo 08:25
Seuraavaksi lisää tajunnanvirtaa. Tread carefully:

3x Polluted Delta voisi olla paikallaan, vaikka se aggroa hieman auttaakin, mutta tällä hetkellä pakassa on kokonaiset 4 korttia jotka sekoittavat pakan -> Brainstorm ei toimi optimaalisesti.

Muutenkin tuntuu tuo valkoinen hieman vajavaiselta, Exalted antaa lifeä, Moat blokkaa 90% aggrosta (mutta toimii huonosti Oathia vastaan) mutta niissä on kaikissa 2 valkoista, joka on tympeää. (ok ok, SToP ja disenchant ovat hyviä)
Platinaenkeli voisi minusta helpostikin tulla tuon toisen tilalle.

Tormod's Crypt vaikeuttaa tepsin, wgd:n sekä oathin elämää.
Chalice ykkösellä sulkee puolet nostostasi.
Chalice kakkosella sulkee 70% countereistasi. (Chalicet itse ei laskettu mukaan)

FOF on helposti pakan rikkinäisin kortti Tinkerin ja Drainien ohella, EOTFOFYL.
Tämän helpottamiseksi Mystical Tutor ja Merchant Scroll voisivat olla kivoja.
Mystical hakee vielä Tinkerinkin.

Musta toisi lisää tutoria, The Abyssin, Yawgwillin (2x Tinker on kuulemma hyvä), Diabolict Edictin, Skeletal Scrying'n, Darkblastin etc.

Toinen suunta voisi olla poweroimaton Control/Burning/Jokumuumikä Slaver.
Joutuisit kyllä pelaamaan ns. huonoja artifacteja, eikä nassikka-aggron slaveroiminen yleensä ole mitenkään suurensuuri saavutus (lukitus Darksteel Citadelin + Cruciblen/Pentavuksen kanssa erikseen), mutta nyt TFK loistaisi ja 7/10 on kiva kortti.
Ikävänä puolena SToPpien poistuminen.

Jos nyt ihan välttämättä haluat valkoisen pitää, niin Disenchant/Seal of Cleansing rokkaa Oathia ja Affinityä vastaan. (Näkyihän tuolla yksi olevankin)

Melkein muuten siirtäisin yhden noista Mazeista mainiin, toimii kuitenkin kaikkiin muihin matchuppeihin paitsi tepsiin ja lohikseen.

Vähän kyllä pelkään, ettet pysty kunnolla pysäyttämään ekan/tokan vuoron neljää-kuutta poweria, ellei random aggro todellakin ole pelkkiä tonttuja eikä esim. Negatoreita. :)
Lienet tämän kuitenkin ottanut huomioon.

<fin>

Edit: Mustien tutorien kanssa Strip Mine/Crucible -lukkokin hoituu varmemmin.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 27.04.06 - klo 11:22
Päivitys meta-arvioon (tämä tuli siis siellä aktiivisesti pelanneelta) : 2x oath, 1x IT, 1x dragon, 1x goblins

No niin, kiitos palautteesta, selventelen tässä vielä hieman motivaatioitani ja esittelen vastakysymyksiä ennen muuttamista (vastausjärjestys on uusimpaan ensin, enkä viitsi quotea käyttää, koska vastaus näyttäisi ihan kauhealta sillisalaatilta):

--Exalter--

Deltoja lisäisin mielelläni, mutta minkä tilalle?

Moatteja olen pelannut mainissa kahta, koska itse tässä metassa pelailtuani olen huomannut, että on parempi nostaa Moat, kuin se e.tutor, jonka kanssa aina tunnuin kuolevan Moatti pakan päällä/Tutori vielä kädessä. Kokeilen vielä tämän turnauksen kahdella ja jos tuntuu, että se on liikaa, niin vaihdan yhteen. Meta todella on (ainakin viimeksi kun siellä kävin O_o) aggro-painotteinen.

Cryptiä laitan sidelle, jos ne jostain saan lainaan ja keksin slotit (omani olen kadottanut:( Chalice vastaavasti on auto win -nappula: vastassa Oatheja, joilla löytyy 0-1 vastausta Chalice 2:een, eikä kummassakaan ole draineja, jolloin minulla pitäisi olla etu counter-kilpasilla Chalicen resolvaamiseksi. Vastassa on myös esim. tonttuja ja goblineja, jotka hajoavat täysin 1-2 vuoron chalice 1:een.

Tutoreita juu, mutta mitä pois niiden edestä?

Valkoisena vastaavasti pakka on väkisinkin, turnaus on jo huomenna ja esim. UG Seat puuttuvat...Wishboardissa on Disenchantin kaverina myös Dismantling Blow (toimii myös Chalice 2:en jälkeen) ja Annul - pitäisikö Disenchantteja pelata enemmän? "Normisidessä" niitä on kolme...

--Andar--

Onko Chrome Mox pelattava, kun card advantagea saa vain Thirsteistä ja FoF:sta? Eli tahtooko korttiedun hinnalla ottaa manaetua? (Etenkin kun mitään kriittistä ei tässä poweroimattomassa metassa tapahdu ensimmäisellä vuorolla)

--Exalter--

Balance tosiaan, pitänee laittaa sisään, mutta mitä pois? WoG:ja pelasin aiemmassa versiossa ja ne vaan eivät olleet hyviä - en kai sitten vaan osannut ajoittaa niitä, mutta harvoin sellaisen tahtoi nostaa Moatin yli. Masticore kuulostaa kyllä vähintäänkin mielenkiintoiselta, kaverini tällä pakalla pelaili viimeksi vintagea ja siinä versiossa tosiaan löytyi Masticore...hmm hmm, mitäs sen alta ottaisi pois, useampaa kuitenkaan tuskin voi pelata?

B2B varmaankin ko. metassa sattuu enemmän itseeni - dualeita, saati sitten mitään workshoppeja ei metassa ole, mitä nyt muutama bazaari, mutta en oikein usko niihin tässä metassa.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: mikko_r - 27.04.06 - klo 11:48
Moro,

Näyttää aikas... enpäs sanokaan. Jos jotain kommentteja sitä mukaa kun listaa alaspäin luen. Pysytään kumminkin tuossa U/W:ssä.

Kuten Exalter jo totesikin, Brainstorm tykkäisi enemmän shufletella. Nyt sulla on yhteensä vain neljä (maat + Tinker) efektiä tähän, ja Tinkeriä ei voi käytännössä edes laskea. Näin et saa Brainstormista täyttä hyötyä. Ja koska Brainstormit Sol Ringin lisäksi ovat ainoat 1CC korttisi, olisi Chalice yhdellä hyvä peli liike. Vaatisi sen neljännen Chalicen jos haluat sen aikaisin pelata. Tappaisi siis tosin omat Brainstormisi.

Thristin artifaktien discardaus ei suoraan edistä asiaasi, joskus ehkä saat Colossuksen heivattua takaisin pakkaan. Tästä syystä joudut pelaamaan artifakti maita. Näiden synergista huolimatta en tuosta ajatuksesta pidä. Joudut pelaamaan haavoittuvaisempia maita, jotta kortin vetosi nettoaisi sinulle kortin. Eli käytännössä nuot maat ovat pakassa vain pois heitettäväksi. Kumminkin sulla on se 23 maata, joista viisi strippiä. Jos kolme vielä heität Thristeihin jättää se sinulle enää 15 maata, joka on liian vähän. Ja silloin kun joudut faksi maan pelaamaan satuttaa esimerkiksi Null Rodit, Vandalit ja Kamit sinua enemmän kuin pieni synergia Thirstin kanssa auttaa. Se neljäs Chalice olisi parempi kuolleena heittää pois kuin manasi.

Tinker - Colossus. Tässä nuo faksi maat sitten hieman auttavatkin, muutoin sulla ei olisi kuin Chalicet ja Sol Ring + Diamond uhrattavaksi. Mutta kuinka paljon haluat maistasi uhrata?

Yhdyn Andarin mielipiteeseen Enlightened Tutorista, kahta Moattia tuskin tarvitset. Enlightened Tutor auttaisi hakemaan myös sivusta tulleet Fluxit.

Cunning Wishistä en vain tykkää. Pitäähän sinun johonkin Drain manat upottaa, mutta samalla käytät yli puolet sivupöydästäsi kahden Wishin kohteisiin. Mitään keinoa sulla ei ole Wishiä hakea, ja jos ei toinen satu ole kädessä kun tilanne on päällä (annul, misdirection, hydroblast) ei sitä ole suurta iloa kierroksen myöhässä nostaa. Uhraat yli puolet sivupöydästä kahdelle kortille, joita et voi tutoroida, sen sijaan että pistäisit sivupöydälle ratkaisja huonompiin macth uppeihin. Ehkä nuot Wishit sulla toimii, mie en vain niistä tykkää.

Oletko testannut Waterfront Bounceria? Resolvannut Oath ei vielä voitakaan ja Bouncer hidastaa aggroja. Bouncer muuttaisi kuolleet Chalicet ja Brainstormisi Unsummoneiksi. Old Man of the Sea on myös melko myrkkyä aggroille.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Adarin - 27.04.06 - klo 12:30
-1 Moat
-1 Crucible
-1 Morphling
+1 E. tutor
+1 Masticore
+1 Mystical Tutor

Näin saisit Masticoren lisättyä pakkaan ja E. tutorin poistamaan turhat kortit (turhat siten että harvoin tarvitsee nostaa kahta moattia tai kahta cruciblea).

Ja kun pakkaan tulee Masticore tappokeinoksi, poistaisin hitaan Morphlingin pois ja sen tilalle Mystical Tutor. Näin saisit kaksi tutoria pakkaan jotka parantavat pakan reaktiokykyä uhkiin.

EDIT: Ja tuon valkoisen faxiländin mielestäni voisi ottaa pois yhden deltan tieltä.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Nastaboi - 27.04.06 - klo 13:38
Artifaktilandit ovat nonononono. Niitä ei ole mitään järkeä pelata vain Thirstien avuksi, haitat ovat paljon suuremmat. Ehdottomasti enemmän fetcheja, varsinkin jos haluat pelata Cruciblea. Itse en kyllä pelaisi Cruciblea, mitä matchuppia se auttaa? Pithing Needle on hyvää Thirstin ruokaa, samoin kuin neljäs Chalice.

Miksi ei Ophidiania kortinnostona? Se on myös hyvä blockeri. Missä Mystical Tutor? Tinker on myös kiva löytää, samoin Balance. Balance vaikuttaa muuten myös landeihin ja käsikortteihin, eli se on huomattavasti monikäyttöisempi kuin Wrath. Ja laita StoPpeja mainiin.
Otsikko: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 27.04.06 - klo 14:11
Adarinin ehdotukset laitetaan ehdottoman vakavaan harkintaan.

--Nastaboi--


Faxilandit ovat myös Tinkeröitävissä(mikä kyllä pakasta löytyy), muuten kohteet jäävät hieman vähäisiksi. Cruciblen luulisi auttavan ainakin Oathia vastaan, mitä pidän yhtenä suurimmista haasteista....Needlejä ei ole ja metan random aggrojen takia ne tuskin olisivat parhaimmillaan.

Ophidiania ei juuri tuosta samasta syystä, eli aggroja vastaan on turha pelata niitä, lisäksi pakassa on Moat, jonka olettaisin monissa match upeissa tarvitsevani ja olettaisin myös, että metassa pelataan paljon suoraa poistoa, joiden periaatteessa pitäisi olla melko kuolleita omaa creature baseani vastaan.

Mutta Balancen tosiaan tahtoisi pakkaan, pitää kaivaa, jos jostain omani löydän:)
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 01.07.06 - klo 18:02
Miten meni turnaus?

Moattien tilalla voisi kokeilla Powder Kegejä. Ne saa nopeammin tiskiin, niillä poistaa muutakin kuin äijiä, ja niitä voi discardata Thirstiin.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 03.07.06 - klo 10:05
Miten meni turnaus?

Moattien tilalla voisi kokeilla Powder Kegejä. Ne saa nopeammin tiskiin, niillä poistaa muutakin kuin äijiä, ja niitä voi discardata Thirstiin.

3-1-recordillaha se, samaan tulokseen päätyi myös kolme muuta ja resistancien takia jäin neljänneksi:F Voitot tulivat Slighistä, RG:stä ja goblinista, kun taas Oathilta tuli takkiin. Pelaajien yleisen väsyneisyyden takia emme jaksaneet top4:sta pelata. Kuriositeettina mainittakoon hauskahko tapahtuma RG-matsista: johdin 1-0 ja ensimmäisellä omalla vuorollani pelasin land->sol ring->chalice 1, johon vastustaja scooppasi - kädessä hänellä oli kai neljä Red Elemental Blastia tai Hydroblastia ja pakassa vielä toinen mokoma:)

Kegejä pelasin jossain aiemmassa versiossa, mutta ne eivät oikein aja samaa tehtävää kuin Moat. Kun meta on random-aggroinen, on niitä vastaan hyvä olla selkeä lukko, eli tässä tapauksessa Moat. Kegi sweeppaa kyllä mukavasti, mutta jo esim. 1cc ja 2cc -miehet vaativat omat keginsä ja niitä myös tarvittaisiin lisää, jotta kaikki liha saataisiin kuriin. Kegejä pitäisi myös pelata useampaa, sillä jos niitä on vain kaksi, ne eivät ole ollenkaa niin tehokkaita, kun taas Moatteja tarvitsee vain yhden peliin...
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 03.07.06 - klo 10:24
Ei paha. Moat on hyvä aggroja vastaan, mutta comboa ja kontrollia vastaan aikalailla kuollut kortti. Oathin miehet yleensä lentää myös (kuten mopokin), joten sen käyttö on vähän niin ja näin (riippuu tietty metagamesta paljon). Swords to Plowshares tai Powder Keg olisi siinä mielessä parempia, jos Moatit laittaa sidelle ja ottaa kakkos- ja kolmospeleihin aggroja vastaan. Mainista voisi myös poistaa Platinum Angelin tai Morphlingin (enkelin Tinkeroiminen voi tietty olla hyvä veto comboa vastaan, tai jos on tulossa aggrolta turpaan), jolloin stoppeja tai kegejä sais 3 sisään.

Ja jos Oathi tuottaa ongelmia niin saidille kannattaa lisätä Tormod's Cryptejä.  :)
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 03.07.06 - klo 11:02
Juu, tiedän Moatin heikkoudet ja nykyisessä versiossa toinen on sidellä ja sitä korvaa monipuolisempi tutori. Mainissa ei kai ole platinaa koskaan ollutkaan O_o ja Morphlingin tahdon pitää ettei ihan yhteen Cranialiin peliä häviä;) Crypteja olen joissain buildeissa sidellä pelannut, mutta lähinnä WGD:ia vastaan - se kyllä pitäisi kaatua ongelmitta ilmankin, joten turha hakea mitään overkilliä...

Mutta tosiaan, pakka on nyt nykyisessä muodossaan tuossa aloitusviestissä ja lopussa löytyy selvityksiä valinnoilleni.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 03.07.06 - klo 11:34
Juu, tiedän Moatin heikkoudet ja nykyisessä versiossa toinen on sidellä ja sitä korvaa monipuolisempi tutori. Mainissa ei kai ole platinaa koskaan ollutkaan O_o ja Morphlingin tahdon pitää ettei ihan yhteen Cranialiin peliä häviä;) Crypteja olen joissain buildeissa sidellä pelannut, mutta lähinnä WGD:ia vastaan - se kyllä pitäisi kaatua ongelmitta ilmankin, joten turha hakea mitään overkilliä...

Mutta tosiaan, pakka on nyt nykyisessä muodossaan tuossa aloitusviestissä ja lopussa löytyy selvityksiä valinnoilleni.

Sekoitin näköjään Exalted Angeliin. :) Mikä on logiikka niiden takana? Selittää varmaan (ainakin osittain) pärjäämisen aggroja vastaan. Periaatteessahan niiden tilalle vois laittaa Tinker + Darksteel Colossus / Platinum Angel.

Mutta näyttää tuo lista ihan hyvältä. Wishilistalle kannattaa lisätä ainakin Stifle ja Orim's Chant, jotka kusauttavat mm. tendrilsin.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: cosminen - 03.07.06 - klo 11:48
En oo pakan omistaja, mutta morphiling seka exalted enkeli ilmeisesti siksi (ainakin näin olin pakan omistajan puheista lukevani), että jos toinen kokee cranialin, on toinen vielä jäljellä valmiina tuomaan voiton kotiin....
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 03.07.06 - klo 11:51
En oo pakan omistaja, mutta morphiling seka exalted enkeli ilmeisesti siksi (ainakin näin olin pakan omistajan puheista lukevani), että jos toinen kokee cranialin, on toinen vielä jäljellä valmiina tuomaan voiton kotiin....

Juu, mutta enkeleitä on kaksi, ja miksi juuri Exalted Angel eikä esim. Masticore tai Platinum Angel?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 03.07.06 - klo 12:05
Lainaus
Ja jos Oathi tuottaa ongelmia niin saidille kannattaa lisätä Tormod's Cryptejä.
Ellei kyseessä ole se harvinaisempi combo-oath (joko Witness-oath tai Salvagers-oath, jotka ovat myös kalliimmat rakentaa vaatien suuren osan powereista), Tormod's Crypt ei tee mitään. Creature-oathia vastaan Stopit on hyviä, Cryptat eivät. Cryptat toimivat toki WGD:ia vastaan hyvin antaen lisää aikaa stabiloida tilanne. Ihmettelen, miten joku Dragonin pelaaja voi hävitä nykyiselle buildillesi. Dragonissa on kuitenkin sata kertaa nopeampi kello, counteroimaton (toki Wastelandit toimii) kortinnostolaite ja kenties pahimpana uhkana Necromancy, joka estää esim. sinun EOT kortinnostosi.

Brainstorm on kevyesti parempi kuin Top. Ota yksi Island pois ja lisää neljäs Flooded Strand niin saat paremman manabasen ja myös Brainstorm tykkää. Fetsejä voisi pelata enemmänkin. Listasi perusteella näyttäisi siltä, että lyhyen countterisodan tai parin vuoron jälkeen kätesi kaipaa lisää kortteja. Thirstikin antaa parhaimmillaan vain yhden kortin edun ja on aktiivinen vasta kolmannella vuorolla.

Bact bo basicsien avulla saisi helposti rakennettua card advantagea, jos metassasi on paljon non-basicceja. Niillä voisi korvata Cruciblen, joka on muutenkin hidas kortti, joka ei oikeastaan tee paljon mitään. Heivaisin myös Moatin ja laittaisin tilalle Propagandan, joka on parempi kortti. Sen manacosti on halvempi, se on sininen ja efekti vaikuttaa myös lentäviin lihoihin. Goblineilla tai vastaavilla random-aggroilla ei kovin ole varaa maksaa jokaisesta ukosta paria manaa, että se voi tehdä pari pistettä päähän. Propaganda hidastaa peliä juuri sen verran, että saat helposti Enkelin tiskiin, jolloin voitat. Tietysti Moat on mehukas Legendsin raharare, mutta oikeasti Propaganda on parempi kortti.

Harkitsisin myös Misdirectioneita, niillä voi korvata Mana Leakin, joka on pakkasi huonoin countteri. Poweroidut controllit pelaavat Leakkia ainoastaan ekavuoron Mana Leak -mahdollisuuden takia (land+mox=ekavuoron leak).

Neljän manan Stifle/Orim's Chant on aika heikko esitys kunnon comboa vastaan. Muutenkin hyvin rakennettu ja pelattu combo vie tuota countterikasaa miten vaan. Kyllä, combo on niin hyvä, jos sitä pelataan oikein.

Lisäksi listassasi on vain 56 korttia.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 03.07.06 - klo 12:48
E.Angel siksi, että se on noista paras aggroja vastaan, joita metassani siis on. Platinaan löytyy rutkasti poistoa, koska se kuolee creature removalin lisäksi myös faxi-vihaan, jota kuitenkin metassani pelataan melko reilusti. Platina ei myöskään varsinaisesti tee mitään pelissä ollessaan, kun taas E.Angel tuo lifeä ja on platinaa hankalampi poistettava. Masticore ajattelin kyllä pelata - ainakin kokeilla, mutta sen synergiat Moatin kanssa ovat melko heikot...Tietysti jos Ilpon ehdottamaa Propagandaa pelaisi, olisi tämä paljon potentiaalisempi - täytyy testailla.

WGD kaatuu siksi, ettei täällä pelattavissa versioissa ole powereita ja parhaillaankin bazaareja on vain kaksi, ainakaan tähän mennessä ei niiden voittaminen ole ongelmia tuottanut.

Itse asiassa turnauksessa pelasin neljällä fetchillä, mikä oli parempi - hankittava vaan itselle vielä se neljäs...

Myös tuota Propagandaa pitää testata - sitä pelasin jonkun alkuversion sidellä, mutta en muistaakseni koskaan mainissa...

B2B olisi ehdottoman hyvä, mutta random-aggrot, joita metassa on reilusti, pelaavat pääasiassa basiceilla. Toki nämä oikeammat pakat pelaavat reilusti - jopa liikaa non-basiceja, mutta aggroja vastaan B2B:t haittaisivat vain minua itseäni... Crucible ei kyllä ole oikein vakuuttanut, eli sen tilalle voisi ehkä harkita jotain muuta...

Juu, Leakki tosiaan ei ilman moxeja ole ollenkaan niin tehokas... Olisiko se kolme Misdirectionia parempi, vai pitäisikö niitä pelata kahta?

E: Ja aloitusviestiin myös pakkalistaan lisätty nuo muutokset, siksi oli vain 56 korttia.

Ja kiitos kaikille auttaneille!

Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 03.07.06 - klo 12:57
Jos otat pari turhaa Tundraa pois, Back to Basics ei enää kuse omaan lahkeeseen. Niiden tilalle voi laittaa Fetsejä, joilla pakan toimivuus paranee taatusti. Tundria ei tarvi kuin pari, sillä haet valkoista manaa vasta, kun todella tarvit sitä. Ja jos on olemassa Wasteland-uhka, haet tietysti Plainssin, joka ei jumi edes Back to Basicsiin. Random-aggron saat kuriin Balancella ja Stopeilla lukkolaitteiden lisäksi. Stopit auttavat myös Oathia ja Dragonia vastaan.

Dragonin saa helvetin toimivaksi ilman powereitakin, tärkeintä on täysi setti Bazaareita. Testeissä poweroimaton Dragon oli parempi mm. Stäksiä vastaan kuin poweroitu, sillä Elvish Spirit Guidet olivat paljon tappavampia kuin hikiset moksit, jotka jumiutuivat Sfääreihin tai Chaliceihin. Juuri kun luulet saavasi Dragonin jumiin, tulee upkeeppiin Necromancy parin Elviksen avustuksella. Se se vasta turhauttavaa on.

Misdirection on hyvä suojaamaan Enkeliä kaikenlaiselta poistolta. Sillä myös saa lisää potkua countterisotaan. Se vain vaatii, että kortinnostolaitteesi on tehokkaampi. Kannattaa harkita Intuition/AK -moottoria, vaikka maksaakin manaa. Controllia vastaan voi myös tuoda sideltä jokusen Deep Analysiksen sisään, silloin resolvattu Intuition on GG.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 19.07.06 - klo 12:31
No niin, pakkaa pitäisi siis alkaa muokkaamaan ja tuota B2B-plania päätin kokeilla, mikä on sopiva määrä noita? Kaksi kuulostaa liian vähältä ja neljä liialta, mutta kun en tätä ole ennen pelannut, niin onko kolme sopiva määrä? Crucible-lukon ajattelin tosiaan pudottaa pois, mutta sitten kynnyskysmykseksi nousevat Thirstit, jos siltä otetaan kaksi potentiaalista ruokaa pois ja vieläpä yksi niistä harvoista potentiaalisista kuolleista fakseista... Millaista ruokaa tuolle siis voisi tarjota, kun oikeisiin mokseihin ei budjetti riitä...? Manapuolella varmaan pari Tundraa pois, mutta tilalle: a) kaksi fetciä b) fetchi ja basic ? Kahta basiciä tuskin kannattaa?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Anssi - 19.07.06 - klo 12:40
Acut parempia kuin thirstit? 1 Orim's Chant sidelle.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 19.07.06 - klo 12:53
No niin, pakkaa pitäisi siis alkaa muOkkaamaan ja tuota B2B-plania päätin kokeilla, mikä on sopiva määrä noita? Kaksi kuulostaa liian vähältä ja neljä liialta, mutta kun en tätä ole ennen pelannut, niin onko kolme sopiva määrä? Crucible-lukon ajattelin tosiaan pudottaa pois, mutta sitten kynnyskysmykseksi nousevat Thirstit, jos siltä otetaan kaksi potentiaalista ruokaa pois ja vieläpä yksi niistä harvoista potentiaalisista kuolleista fakseista... Millaista ruokaa tuolle siis voisi tarjota, kun oikeisiin mokseihin ei budjetti riitä...? Manapuolella varmaan pari Tundraa pois, mutta tilalle: a) kaksi fetciä b) fetchi ja basic ? Kahta basiciä tuskin kannattaa?

Kolmea B2B:tä ollaan perinteisesti pelattu monosinisessä, mutta pelaan itse kahta ja se tuntuu riittävän. Jos metagamessasi on paljon non-basiceja niin voit laittaa kolmekin. En lähtis etsimään täytefakseja, vaan Thirstien tilalle laittaisin acut, koska fakseista ei pääse hyötymään hautausmaallakaan eikä ne kortinnostona juur parempia ole.

Fetsejä ehdottomasti tilalle jos Tundria otat pois, koska valkoisen manan todennäköinen saaminen on tärkeää, ja Brainstormit ja topit hyötyvät niistä. Jos otat Thirstit pois niin pistä toppien tilalle Brainstormit. Fetsejä vois pelata enemmänkin.

Muita muutoksia tosiaan ehkä vielä:

- 3 Mana Leak
- 2 Cunning Wish

+ 1-2 Seal of Cleansing
+ 1-2 Swords to Plowshares
+ 2 Misdirection

Muun tarpeellisen voi siten saidata sisään, eikä bouncekaan ole niin kriittisessä tarpeessa kun on sekä äijän että enchantmentin ja faksin poistoa.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Nastaboi - 19.07.06 - klo 13:09
Jos päädyt Accuihin, haluat luultavasti pelata myös Intuitionia, ja jos pelaat Intuitionia, on kolme B2B:a oikea määrä, jotta sellaisen voi hakea Intuitionilla. En tosin kannata Intuition-AK-engineen siirtymistä, koska se vie tilaa kontrollikorteilta ja on turhan hidas ilman mokseja.

Laita pari Pithing Needleä Cruciblen tilalle, niin voit edelleen käyttää Thirstiä.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 19.07.06 - klo 13:31
Akkuja voi pelata ilman Intuitiotakin kyllä. Ymmärsin, että B2B:t on menossa Cruciblejen tilalle, joten neulojen tilalta joutuisi raivaamaan jotain muuta. Sinivalkoisesta (Suomi!) pakasta kun on vielä kyse niin ei sovi unohtaa Meddling Mageja. Niitä vois jopa harkita Chalicejen tilalle - tosin itselläni ei ole kummastakaan kauheasti kokemusta joten en osaa sanoa.

Korttietunäkökulmasta TFK = +0-1, AK = +0-3.
Kaivunäkökulmasta TFK = 3, AK = 1-4.
Mananäkökulmasta TFK syö aina 1 enemmän (3 vs 2)

Jos faksien hautausurakointia ei voi hyödyntää niin valitsisin kyllä Accut, varsinkin kun kyseessä ei ole kombopakka jossa kaivaminen on elintärkeää, ja sitä varten on muutenkin brainstormit.

Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 19.07.06 - klo 13:45
Acut ovat kyllä lähinnä säälittäviä ilman inttua, ensimmäinen on pelkkä cantrip, toinen antaa yhden kortin ilman vaihtoehtoja ja loppuja ei välttämättä näe koko pelissä, etenkään kun tutorointia ei ole. Toki FOF on parempaa synergiaa näiden kanssa, mutta niitäkin on vain yksi ja noutokoneita ei ole... Thirsti kuitenkin huonoimmillaankin tekee valintaa pakan kolmen päälimmäisen kortin ja käden sisällä. Inttujen kanssa acut olisivat mukavia, mutta veisivät paljon tilaa pakasta ja olisivat thirstejäkin hitaampaa nostoa (kyseessä on kuitenkin poweroimaton pakka).

Meddling Maget on koko ajan hakusessa, niitä vaan ei tunnu kenelläkään tunnu ilman rahaa olevan tarjolla...

Jos tosiaan Needlejä pelaa, niin mitä otetaan pois B2B:en tieltä?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 19.07.06 - klo 14:06
Meddling Mage on enemmän aggrocontrol strategiaa. Puhtaalla controllilla ei ole varaa täpätä itteään ulos tokalla vuorolla, mikäli mielii pelin voittaa. Siksi myös Seal of Cleansing on controllissa ehdoton ei. Tilalle vaikka ihan Disenchant, koska se on instant. Seal of Cleansing on enemmän aggro/prison -kortti, sillä esimerkiksi perinteinen 5c Stäksi ei hirveästi kiinnostu instanteista ja Seal sopii ennalta ehkäisevään toimintaan kuten muukin osa deksitä.

AK ilman Intuitionia on sama kuin Dragon ilman Bazaareja - tulosta voi tulla, mutta voittamaan ei tarvi lähteä. Controllissa on muutenkin poikaa pelata neljää Brainstormia ja runsaasti Fetsejä.

Back to Basics on niitä harvoja kortteja, joiden takia itse uskaltaisin täpätä ulos pelin alkuvaiheilla. Se voi netota niin paljon virtuaalista korttietua ettei mitään järkeä. Metasta riippuen määrä voi olla jopa neljä, jos välttämättä haluaa resolvata kolmosvuoron Back to Basicin. Bact to Basics ja Chalice nollalla kyllä antavat manaetua, jos vastassa on poweroitu pakka, joka ottaa lälliä Basicista.

Siis mitä ihmettä tuo laskuhässäkkä tossa meinaa? Ilman Intuitioneita tuo AK:n korttietu=0, kaivuu=1. Maksaa manan vähemmän eikä tee oikein mitään. Hyvä kortti. Jos haluaa päästä AK:n kanssa optimaaliseen tulokseen, on pelattava Intuitionia, muuten et saa koskaan puoliakaan AK:sta pelattua. Intuitionin kanssa voi myös pelata Deep Analysista, joka on poikaa Controllia vastaan. Ainoa onkelma Intuitionin kanssa on se, että ilman mehuja se on hidas. Vaihtoehdot onkin vähissä: joko hidas Intuition/AK tai kohtuu laimea Thirst.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 19.07.06 - klo 14:43
The Abyss:
Miksi Crypta olisi parempi? Sille ei oikein tunnu löytyvän sijaa edes sidessä. Neula vastaavasti on erinomainen ehdotus, sille löytynee kohde jokaisesta pakasta, joskin sen cc on hieman altis omalle chalicelle tässä metassa. Fetchejä meinasin lisätä ja 'stormeja oli ennen setti, nyt kokeilen thirstikkäämpää vaihtoehtoa... Fetchejä meinasinkin lisätä ja sitä M.Magea pitänee sitten miettiä O_o Moatti on osoittautunut hyväksi, metan ollessa aggroinen. Tinker-planikin oli ennen käytössä, mutta totesin sen usein liian hätäiseksi, periaatteessa kiirettähän ei ole. Disenchantit vastaavasti ovat sidellä, josta niitä voi tarvittaessa wishata jo ensimmäisessä pelissä.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 19.07.06 - klo 15:01
Siis mitä ihmettä tuo laskuhässäkkä tossa meinaa? Ilman Intuitioneita tuo AK:n korttietu=0, kaivuu=1. Maksaa manan vähemmän eikä tee oikein mitään. Hyvä kortti.

Selvennän siis:

TFK ilman pois heitettävää artifaktia ei anna korttietua (mikäli ei pelaa mitään mikä hyödyntää hautausmaata). Artifaktin kanssa korttietu on +1. TFK nostaa 3 lappua, jolloin se siis "kaivaa" kolmella, eli näkee enemmän kortteja, ja on enemmän valinnanvaraa.

Ensimmäinen AK ei anna korttietua. Toinen antaa +1, kolmas +2 ja neljäs +3. Ensimmäinen AK nostaa eli "kaivaa" 1, toinen 2, kolmas 3 ja neljäs 4.

Ensimmäinen ja toinen TFK artifaktin kanssa ovat siis akkuja parempia sekä korttiedussa, että kaivamisessa, mutta maksavat enemmän manaa. Mutta kuten sanoit:

Jos haluaa päästä AK:n kanssa optimaaliseen tulokseen, on pelattava Intuitionia, muuten et saa koskaan puoliakaan AK:sta pelattua.

- jos akkuja ei saa pelattua niin niiden korttiedusta ei pääse hyötymään. Silloin täytyy pohtia onko suurempi cc pienempi paha kuin huonompi kaivaminen, jos korttietu on samaa luokkaa. Kombo-dekissä kaivaminen on selkeästi hyödyllisempää, koska pakan tarkoitus on löytää ja pelata voittokeino. Kontrollipakassa puhdas korttietu taas on yleensä tärkeämpää, mutta tietysti suhteellisen pieni etu toisessa ei tällöinkään oikeuta suuremman edun sivuuttamista toisessa.

Itselläni on suht positiivisia kokemuksia akuista - kolme saa pelattua varsin usein, ja 2 cc on taloudellinen, mutta en kiellä, etteikö TFK voisi silti olla vähintään yhtä hyödyllinen.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 19.07.06 - klo 15:18
Hirviästi kyllä kirjotit tekstiä, mutta mää en kyllä tajunnu yhtään tuota lätinää. Tajusin kyllä, mitä tuo laskukaavakkeesi tarkottaa, mutta kun se ei pidä yksinkertaisesti kutiaan. Oletat tuossa laskukaavakkeessasi, että pystyisit oikeasti pelaamaan useamman AK:n pelissä. Ensimmäiset kaksi AK:ta on ajanhukkaa. Siksi Intuition on pakollinen. Keskity jatkossa sisältöön, ei suomen kielen kanssa neppailuun. Tuollaista on hankala lukea, kun pitäisi yrittää jostain etsiä se punainen lanka ja sisältö.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 19.07.06 - klo 15:34
Hirviästi kyllä kirjotit tekstiä, mutta mää en kyllä tajunnu yhtään tuota lätinää. Tajusin kyllä, mitä tuo laskukaavakkeesi tarkottaa, mutta kun se ei pidä yksinkertaisesti kutiaan. Oletat tuossa laskukaavakkeessasi, että pystyisit oikeasti pelaamaan useamman AK:n pelissä. Ensimmäiset kaksi AK:ta on ajanhukkaa. Siksi Intuition on pakollinen. Keskity jatkossa sisältöön, ei suomen kielen kanssa neppailuun. Tuollaista on hankala lukea, kun pitäisi yrittää jostain etsiä se punainen lanka ja sisältö.

Itseasiassa myönsin kyllä, että akuista hyötymään pääseminen voi olla kyseenalaista juuri siksi, että niitä tarvitsee useamman. Muu oli pohdintaa näiden korttien toiminnallisista eroista, eikä mitään "neppailua". Pahoittelen, jos et tajunnut, vaikka yritin olla selkeä. Tämä alkaa mennä jo aiheesta sivuun, joten suosittelen, että Anastazia päättää itse kumpia tai mitä haluaa käyttää.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 23.07.06 - klo 00:09
Pelitestailin tuota hieman Oathia vastaan B2B-planilla, niin että pudotin vain Cruciblet pois ja B2B:t tilalle, pari Tundraa pois ja fetchejä sisään. Thirstien kanssa ei ollut ongelmia - ei tainnut kertaakaan joutua non-fakseja discardata... Joskin tämä oli lienee vain hyvää tuuria, pidempi testailu näyttää.

Suurempia ongelmia teki kuitenkin Wastelandit, manaa on kuitenkin vertaansa vähän - etenkin värillistä, jolloin jouduin useampaankin otteeseen käyttämään wastelandeja manalähteinä (toki Misdirectionit Leakkien tilalle helpottaisivat tätä)... Eli siis asiaan, jos käytän B2B:tä, niin minun täytynee joko A: lisätä värillistä manaa, mikä on hankalaa jo valmiiksi suuren slottipulan vuoksi B: Vähentää wastelandeja värillisen manan edestä, mikä taas syö niiden tehokkuutta tai C: Poistettava Wastelandit kokonaan, loppupeleissähän ne tekevät samaa kuin B2B, joskin eri kautta... Kuitenkin esim. Oathia vastaan molemmat ovat lähes hyödyttömiä, koska Orchard kerkeää joka tapauksessa sen toksunsa työntää minulle. Mitä näistä vaihtoehdoista siis suosittelette, vai olisiko vielä salainen vaihtoehto D, jota en nyt itse keksinyt?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Nastaboi - 23.07.06 - klo 02:12
Suosittelen vaihtoehtoa B ja/tai Lotus Petalin korvaamista landilla. Stippejä ei ole pakko olla viittä, koska usein riittää yhden nostaminen (vastustaja Bazaarin tai Libraryn eliminointi). Mielestäni tuolla manabasella pitäisi kyllä olla värillistä manaa riittämiin, mutta jos siltä tuntuu niin korvaa Waste ja Petal landeilla.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 26.07.06 - klo 23:13
No niin, tarkoitus olisi ottaa hieman uutta suuntaa pakalle. Meddling Maget olisi tarkoitus mahduttaa sisään ja Wish-planista vastaavasti siirtyä pois. Mitä olette mieltä, olisiko hyvä siirtyä TFK:stä Ophidianiin, nyt kun faxi-puolella on karsittu roimasti? Stripit ajattelin pudottaa kolmeen ja Fetchit vastaavasti nostaa viiteen - onko parempi pelata 4xStrand, 1xDelta vai 3 ja 2? Tundrien määrän meinasin myös pudottaa kahteen, onko sopiva? B2B-planin lisäisin myös, mutta niiden määrä on vielä hieman epäselvä. Morphlingin ja Tutorin meinasin Wishien ohella pudottaa pois, sillä Mopo tosiaan tuntuu liian hitaalta ja kalliilta, kun vertaa esim. Enkeliin - etenkin nyt kun myös Maget voivat muutaman sivuosuman vastustajaan antaa... Needlejä meinasin myös pelata, mutta näiden käytöstä minulla ei ole mitään kokemusta, joten apua kaivattaisiin...side/main - 2/3? Arvostan ja toivon apuanne - jälleen kerran:)
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 27.07.06 - klo 09:15
3 Delta 2 Strand on parempi, jos vastustaja pelaa neulaa, mutta ei kovinkaan olennaista. Suosittelisin tosin yhteensä kuutta, eli 3 ja 3. Kahden Tundran pitäisi riittää - ainoa ongelma voi olla Moatin tuplacasteri, mutta se kannattaa ottaa pois kun pelaa itse maakrapuja, ja sitten jos nousee pelkkä Plains aloituskäteen kun sininen on kuitenkin elintärkeää.

Ja sitten niitä muita muutoksia:

- 2 Cunning Wish
- 1 Enlightened Tutor
- 1 Morphling
- 4 Thirst for Knowledge
- 2 Sensei's Divining Top (Brainstorm pitchaa FoWiin)
- 2 Crucible of Worlds (jos vähennät strippi-efektejä niin nämä pois)
- 1 Moat

+ 4 Meddling Mage
+ 2 Back to Basics
+ 3 Ophidian
+ 2 Brainstorm
+ 2 Pithing Needle

Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Nastaboi - 27.07.06 - klo 12:24
Tietenkin neljä strandia ja loput deltoja, koska pakassasi on basic plainseja, joita haluat hakea. Kannattaa koettaa mahduttaa muutama Stoppi, jotta pääset ajelemaan Phideillä varmemmin. Needlet voi jättää sidelle, ellei tule mieleen suoraan jotain korttia, johon ei mainissa ole vastausta ilman Needleä.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 27.07.06 - klo 12:29
Jos metassa ei ole paljon mokseja niin chalicet vois ottaa pois, koska ne kusee omaan nilkkaan kaikella paitsi nollalla. Tilalle sitten Seal Of Cleansingejä ja StoPpeja esim. Ja joo unohdin plainsit eli 4 / 2 fetsit.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 27.07.06 - klo 12:40
Kiitoksia taas vastauksista ja avusta! Cruciblet tosiaan pudotin jo pois ja ainakin väliaikaisesti laitoin B2B:t niiden tilalle... Chaliceja ei kyllä kykene pudottamaan pois, vaikka metassa ei moxeja olekaan. Ne ovat käytännössä tehokkaimmat voittokeinot, joita pakassa on - jos vielä Leakit vaihdan Misdirectioneihin, niin Chalice 2 on käytännössä auto win siitä metan pahimmasta vastuksesta, eli oathista (vastauksia siihen löytyy tasan Rushing River, jos sitäkään). Toisaalta taas Chalice 1:llä kaataa monet aggrot niin, ettei muutamien omien korttien pelaamattomuus enää tunnu missän. StoP:t tosin parantaisivat myös tuota Oath match uppia huomattavasti, joskin Moatittomuudesta kärsivät ne yleisemmät vastukset, eli juuri random gobbot ja elfit, sekä niistä tehdyt väännökset...

Ideaaliahan olisi, jos pystyisin aggroa vastaan sidettämään Moatit sisään, mikä taas tappaisi koko draw-engineni, eli Opidianit pitäisi saada ulos noissa peleissä, mikä taas tarkottaisi jonkinlaisen noston pelaamista sidellä, mikä taas olisi vähän nihkeä valinta:( Olisiko tähän dilemmaan mitään järkevää ratkaisua? Propaganda?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Shmn - 27.07.06 - klo 12:44
Aggroa vastaan Propaganda tai Vedalken Shackles. Pelaan itse jälkimmäisiä 2 kpl MD. Pistä vaikka neulojen tilalle, ja vaihda sitten niiden välillä matchupin mukaan?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Nastaboi - 27.07.06 - klo 12:46
Phidithän ovat loistavia seiniä huonoja aggroja vastaan.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 27.07.06 - klo 13:19
Phidithän ovat loistavia seiniä huonoja aggroja vastaan.

Mutta ilman nostoa on vähän ankea yrittää FoW:ta tai Misdirectoida:/
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Anssi - 27.07.06 - klo 14:06
Onko noita non-basic landeja sitten todella niin paljon liikenteessä, että haluat tuon B2B planin-pitää? Jos otat ne pois, voisi kokeilla vaikka Mishra's Factoryja ja vaikka Standstilleja kortinnostona. AEther Vial voisi myös olla hyvä Chalicejen ja Standstillien kanssa, joskin Vintagessa ehkä hieman hidas (?). Tällöin tietenkin pitäisi pelata enemmän kahden manan äijiä. Chaliceja kannattaa melkein pelata täyttä settiä, että varmasti saa sen yhdellä counterilla aggroa vastaan peliin.

Sitten voisi kokeilla myös Waterfront Bounceria. Toimii Standstillin ollessa pelissä ja voit syöttää sille kuolleet Chalicet. Ja näistähän Oath tykkää kovastikin, eikä aggroakaan vastaan hullumpi vaihtoehto.

Jos tuolle pläänille lähtee, tämä dekki muuttuu huonoksi kalaksi.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 31.07.06 - klo 17:59
Aloitusviestissä on uusi buildi ja höpinät muutoksista, apu kelpaa taas:)
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: Anssi - 31.07.06 - klo 18:48
Ei jaksa lukea näin pitkää ketjua uudelleen, joten jos tämä on sanottu jo, jättäkää minut vaan huomiotta.

Eikö Chrome Mox olisi parempi kuin petal dekissä?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 31.07.06 - klo 22:47
Yksi Brainstorm puuttuu. Se on kuitenkin parhaita sinisiä kortteja koko pelissä niin onko järkeä olla pelaamatta sitä?

Vaihtaisin myös yhden Plainsin fetsiksi, sillä kahta plainssia ei tarvi mihinkään. Yksi riittää Back to Basics -suunnitelmaa varten ja sininen on kuitenkin SE väri, joka ratkaisee. Jos poweroidut pakat ovat oikeasti onkelma, ota Topit pois ja pelaa Null Rodeja.

Chrome moksista voi varmasti olla montaa mieltä, mutta itse pelaisin ennemmin Petaalia siksi, että se ei vie niitä tärkeitä kortteja kädestä, joita pitäisi juurikin niillä manoilla pelata, joita kumimoksi tekee. Esimerkiksi laitat Islandin ja Moksin peliin ekalla vuorolla, joudut väistämättä imprinttaamaan siihen joko Countterin tai Nostokortin. Moatin tai Enkelin voisi mieluusti Imprintata, mutta ne tekee väärää manaa.

Suosittelen myös testaamaan Propagandaa Moattien tilalla. Saat niiden kanssa varmasti parempia tuloksia, sillä ne voit laittaa vähintään Forcelle ja Misdirectionille ruuaksi, jos vastaasi sattuu pakka, joka ei pelaa miehiä. Viimeksi Moattia pelattiin vakavasti Keeperissä suunnilleen kolme-neljä vuotta sitten vastauksena Jackal Puppeihin ja monoblack suikan Negatoreihin ja Carnophageihin. Nykyään Aggrot on tyyliin Madness (Wonder tekee Moatista aika huonon), FCG (Propaganda on nopeampi, FCG:N turahdukseen ei auta kumpikaan laite mutta pieksua vastaan ottaisin sen kortin, joka tulee nopeammin peliin), Affinity, erilaiset Zoo-tyyppiset pieksut ja WS-aggrot. Tietenkään WS-aggrot eivät ole Suomessa yleisiä pakan hinnan takia. Tarkoitan lähinnä sitä, että nykyaggrot on nopeampia ja ne disruptaa paremmin kuin joku '99 Sligh.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 31.07.06 - klo 23:00
Moat ei toki oikeissa peleissä enää ole se teh lappu, mutta LPR:n metassa se on voittokortti, viime kerralla siellä pelatessani voitin kolme roundia enemmän tai vähemmän Moatilla, vain yhdellä kierroksella se oli turha - metassa tosiaan on mallin '99 Slighiä ja erinäisi RG-virityksiä, joita vastaan Moat on käytännössä auto win. Propagandaa voisi toki kokeilla, mutta se ei voita pelejä suoraan, kuten Moat tekee...

Kahta plainsia pelaan, koska enkeli vaatii WW:n kääntöön, tämän lisäksi myös Moat tahtoo tuplamanan ja sideltä tulevat Maget tykkäävät myöskin valkoisesta manasta.

Poweroidut pakat eivät myöskään tule ongelmaksi, koska niitä ei ole:)

Brainstormia vastaavasti en vielä nostanut suoraan neljään Chalicejen takia, ko. metassa Chalice 1 on melko yleinen aloitus ja mietinkin jopa pelaavani 2xBrainstorm ja 2xImpulse, vaikkeivat ne aivan samaa teekään, mutta olisivatpa ainakin suojassa Chalicelta.

C.Mox vastaavasti ei välttämättä vakuuta minua, se on card disadvantagea, unelmakohde bouncelle ja ei varsinaisesti edesauta oikein mitään tässä pakassa...Ainut käyttö olisi ensimmäisen vuoron countterointi, mutta siihenkin löytyy vain 8 countteria (Counterspell, Mana Drain, Mana Leak), kun nytkin käytössä on 6 (4xFoW ja 2xMisdirection)... Petaliakin pelaan lähinnä sen ensivuoron Chalice 1:en ja TFK-pitchin takia, joista ensimmäiseen ei tarvita pysyvää manaa.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 31.07.06 - klo 23:25
Olisiko mitään järkeä laittaa Gushia pakkaan?

Itseasiassa mietin juuri tätä samaa pakkaa tänään pohtiessani. Onko kenelläkään kokemuksia?
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: ilpo - 01.08.06 - klo 09:20
Gushia ei voi pelata tällaisessa controllissa. Korkeintaan vanhassa Psychatog-dekissä sitä voi pelata, mutta siinäkin se on vähän hiinä ja hiinä. Ensinnäkin nuo Plainssit eivät toimi Gushin kanssa, sillä niitä on yksi liikaa. Toiseksi, siinä vaiheessa kun voit pelata Gushin ilman, että häviät pelin tempolossiin, olet jo ainakin melkein voitolla. Mana Drain -manoilla voi pelata parempiakin kortteja kuin sikakallista nostakakkosta, sitäpaitsi Mana Drain manat tarkoittavat, että peli on hyvällä mallilla, sillä olet pystynyt pelaamaan Mana Drainin, joka on controllin voittokeino useita pakkoja vastaan. Kakkosvuoron Gush tarkoittaa tässä dekissä sitä, että palaat takaisin lähtöruutuun manojesi suhteen ja vammaiset aggrotkin alkavat näyttää pelottavalta.

Olen kuitenkin menettämässä vakavuuden tästä topicista, sillä mielestäni meidän pitäisi ennemmin auttaa lappeenrantalaisia random-aggrolaisia päivittämään pakkojansa tälle vuosituhannelle kuin auttaa päivittämään tätä dekkiä. En nimittäin pidä tätä erityisen palkitsevana, kun yritän auttaa tämän dekin kanssa ja vastaukseksi tulee, että ei tätä dekkiä tarvi parannella kun metagame on vielä Keeper-aikakautta. Jonkun pitäisi oikeasti alkaa käymään jollain reilulla tier1 dekillä kyykyttämässä tuossa metagamessa niin tulee pakkomuutoksia, kun täytyy päivittää pakkaansa mikäli haluaa pärjätä. Teillä on nyt sellainen onkelma, joka oli Oulussakin vielä parisen vuotta sitten. Metagame oli pääosin seitsemän vuotta jäljessä, mutta sitten se alkoi muuttua nopeasti, kun ihmiset huomasivat että eipä '99 Slighillä ollut paljoa sanomista TPS:lle tai stäksille. Niinpä monet Slighin pelaajat vaihtoivat pakkansa FCG:ksi, jolla on jo kohtuullinen mahdollisuus voittaa stäksi Goblin Lackeyn ansiosta.

Lopuksi ohjeet controllipelaajille manojen käytöstä.

Tuntematonta vastustajaa vastaan laita fetsiländi tai mieluummin Island peliin ensimmäisenä. Tällä vältyt turhilta Wastelandeilta.
Seuraavaksi maaksi voit laittaa joko Fetsin, Islandin tai Dualin (tässä suositusjärjestyksessä). Näin saatat päästä joskus pelin aikana pelaamaan UU-counttereita, mieluiten Draineja.
Hae kakkosväriä tuottava Duali VASTA, kun siihen on tarvetta, EI siis heti kun nostat ensimmäisen fetsiländin. Liian aikainen duali tipahtaa Wastelandiin, et countteroi mitään, kun ainoa Islandisi etsii kaveriaan ja häviät pelin Tangle Wireen.
Kakkosvärin Plainssin voi hakea esimerkiksi sillon, kun sinulla on kestävät UU manat, eli kaksi Islandia. Tällöin sinulla on kohtuullisen hyvin pysyvä kakkosvärin mana, tässä tapauksessa se mana, jolla pelataan Stoppeja tai myöhemmin Moatin.
Moatin tai enkelin tapauksessa haet sen Tundran vasta, kun siihen on tarvetta. Muuten napsahtaa taas Wasteland.
Yksi Plains riittää.

CS on tietysti vähän eri tapaus, siinä kun periaatteessa haluat sen Welderin pöytään aikaisin niin voit aktivoida sitä. Silti kannattaa silläkin pakalla miettiä, haluaako drainata Tangle Wiren vai pelata ekavuoron Welderin, menettää Drain-manat Wastelandiin ja kuolla jumitukseen. Force of Will meni Trinisphereen. Drain-manoja ei kannattaisi aliarvioida, ne ovat esimerkiksi Stäksin pahin vihollinen.
Otsikko: Vs: Vintage - UW Control
Kirjoitti: miinin - 01.08.06 - klo 12:18
Meta on mitä on ja sille ei voi mitään. Sekin kehittyy koko ajan parempaan suuntaan, mutta ottakaa huomioon, että Lappeenrannan turnausskene on aloittanut toimintansa vasta vuosi sitten, eikä siltä vielä voi vaatia liikoja. Lappeenrannassa ei vain yksinkertaisesti ole niitä oikeita tier1-pakkoja, joten niitä vastaan on suunnitelmia hieman turha tehdä - pakka ei parane tässä metassa, jos siinä löytyy vastaukset Stacksiin, TPS:iin ja Belcheriin, vaan se tekee siitä heikomman niitä todennäköisiä vastuksia vastaan, koska niille ei enää löydykään vastauksia.

B2B-plani toisi varmasti toisenlaisessa metassa jo mainissa huomattavaa korttietua, mutta jos vastassa on RG-Beats, joka pelaa manan puolesta vain Mountaineja ja Foresteja, niin ei välttämättä tahdo nostaa korttia, jonka ainut tehtävä pelissä olisi negatoida omat dualit ja stripit. Näitä vastaan taas juuri Moat on voittokortti, olkoonkin se vaikka toissa vuosituhannelta. Ja vaikka sinun Belcherisi voittaa nämä suoraan, niin esim. tämä pakka ei tee sitä, tämä tappaa vuorolla X, joka on kolme kertaa tuollaisen random aggron tapposäde, tähän on vain pakko mukautua ja pelata sitä ikivanhaa Moattia, koska se voittaa pelejä Lappeenrannassa.

Lappeenrannassa ei myöskään aktiivisia Vintage-pelaajia liiemmälti ole, joten turnausten vähyydestä johtuen monet haluavat pelata esim. lainapakalla tai ihan vain pelaamisen riemusta, ei täällä juuri ole mitään hc-turnaajia, jotka elävät turnauspeleille. Täällä on lähinnä casual-miehiä, jotka tykkäävät pelata myös muita vastaan ja tähän turnaukset suovat mukavan mahdollisuuden - LPR:n metassa on mukava pelaamisen henki, eikä väkinäistä pakkovoittomeininkiä esiinny. Täällä ei pelata "oikeaa Vintagea", täällä pelataan vintagea pikku-v:llä ja ilman isoa P9:ä. Siihen on sopeuduttava ja sen mukaan pelattava. Olisihan se hienoa, jos kaikilla pelaajilla olisi vehkeet tehdä kunnon pakat, mutta kun kenelläkään ei ole, niin kaikki ovat lähempänä samaa lähtöviivaa.

---

Tällä hetkellä pakassa on neljä W:tä tuottavaa landia ja 4/5 (Moatit mukaanluettuina) voittokeinoista vaatii WW:n, joten mielestäni olisi hieman riskialtista pelata vain yhtä Plainsia, koska strippejä muutamat pakat pelaavat viittä ja pystyisivät ihan jo tämän topicin avulla varautumaan siihen, että pelaan vain yhtä plainsia, jolloin Wastelandit odottaisivat Tundria ja Strippi Plainsia, jolloin en koko pelissä saisi WW:tä tiskiin. Toinen Plains on sisässä myös siden takia, Meddling Maget kaipaavat sen valkoisen. Vuoron kolme tai neljä Moat on myös poikaa juuri aggroja vastaan jolloin se nostettu Plains kolmantena mananakaan ei ole niin paha...

Juu, Gush ei kyllä tosiaan perustelujesi jälkeen kuulosta enää ollenkaan niin tehokkaalta.