Kymmenen vuotta sitten ihmiset kilahtelivat, kun 6E:n säännöt poistivat pelistä interruptit ja damage prevention windowin ja sitten peliin tuli joku ihmeen stackikin vielä.
*I attack with a Grizzly Bear, he blocks with a Grizzly Bear. I have a Giant Growth in hand. Before I could time my pump after damage is on the stack to make sure I don't get 2 for 1'ed. Now I can't.
*I have a 4/4 in play along with a Pyroclasm in hand. He has two 2/4 creatures in play. Before, I could Pyroclasm after combat if he double blocked, making sure I killed both creatures. Now I have to Pyroclasm before combat and he just doesn't block anymore.
Kymmenen vuotta sitten ihmiset kilahtelivat, kun 6E:n säännöt poistivat pelistä interruptit ja damage prevention windowin ja sitten peliin tuli joku ihmeen stackikin vielä.
Tämähän ei voi olla minkäänlainen perustelu isoille muutoksille. Olen selvinnyt vakavasta päävammasta ennenkin, joten voin edelleen heittäytyä pää edellä pöydän kulmaan.
~jari
Moni oli 10 vuotta sitten sitä mieltä että kauhea päävamma, kuolemme kaikki.
Osaako joku kertoa, miksi ne julkaisee näin armon vuonna 2009 setin Magic2010? Itse en ole käsittänyt.
Osaako joku kertoa, miksi ne julkaisee näin armon vuonna 2009 setin Magic2010? Itse en ole käsittänyt.
Samasta syystä ku EA Sports julkaisee tänä vuonna NHL 10:n. Kai.
Osaako joku kertoa, miksi ne julkaisee näin armon vuonna 2009 setin Magic2010? Itse en ole käsittänyt.
Samasta syystä ku EA Sports julkaisee tänä vuonna NHL 10:n. Kai.
Ihmetyttää miksi sarjan nimi ei ole 11th edition...
...For starters, "the stack" is a difficult concept, even after all these years, so it is no wonder that many players go about combat without invoking it at all...
...Many players can't clearly distinguish between phases and steps...
Muuten ihan mukavia sääntö ja wording uudistuksia, mutta miksi stackin poisto combatista? Niinkuin tässä ollaan jo aijemmin puhuttu, poltot ja pumput muuttuvat kertaheitolla heikommiksi. Toisaalta nythän voit saada vaikkapa shockilla evaden miehellesi :PVoihan sen Shockin heittää combatin jälkeenkin. Eikö ole aika sama, että heittääkö sen vasta main phasella vai silloin ku damaget on stackissa?
- "Ennen combatia heitän shockin sun Hill Giantiin. Hyökkään savannah lionsilla"
- "Hui en bloki sehän kuolis!"
Tämähän nyt tietysti riippuu aivan täysin pelitilanteesta ja terveen järjen käytöstä.
Muuten ihan mukavia sääntö ja wording uudistuksia, mutta miksi stackin poisto combatista? Niinkuin tässä ollaan jo aijemmin puhuttu, poltot ja pumput muuttuvat kertaheitolla heikommiksi. Toisaalta nythän voit saada vaikkapa shockilla evaden miehellesi :PVoihan sen Shockin heittää combatin jälkeenkin. Eikö ole aika sama, että heittääkö sen vasta main phasella vai silloin ku damaget on stackissa?
- "Ennen combatia heitän shockin sun Hill Giantiin. Hyökkään savannah lionsilla"
- "Hui en bloki sehän kuolis!"
Tämähän nyt tietysti riippuu aivan täysin pelitilanteesta ja terveen järjen käytöstä.
Magic: The Gathering = DuelMasters 2
Magic: The Gathering = DuelMasters 2
Hehe. Tai sanasta Battlefield päätellen Yu-Gi-Oh! tai Pokemon :-X
Mua ottaa eniten päähän toi sana Battlefield :P
Kyllähän se nyt on kuitenkin selvää, että kämmäily on silti mahdollista jatkossakin.
Manaburnin poistaminen on täysin turhaa, koska turttikin sen tajuaa, että jos ei sitä manaa käytä, tulee päähän.
Mogg Fanatic - Valitsen sinut! Eiku sä ookki paska, mee helvettiin siitä.
Mogg Fanatic - Valitsen sinut! Eiku sä ookki paska, mee helvettiin siitä.
Itse en kyllä tajua tätä kauheaa hömpötystä. Säännöt ja pelaaminen muuttuu hiukan, so what? Muutokset eivät edes ole vaikeita sisäistää eikä mitään _OIKEASTI_ mullistavaa ilmesty. Termien "flavouristaminen" onnistui mielestäni hyvin, sekä sekaannusta välttävät cast ja kaverit helpottavat oikeasti pelaamista. Sääntöjen on muututtava kun pelaajakuntakin muuttuu. Jos ihmiset valittaa että "ei voi trikkailla enään peelojen eessä limitedissä", täytyy kyllä sanoa että ei kaksinen pelaaja ole jos maailma ja deckit kaatuu siitä kun mogg fanatic on paska ja unsummon on huono. Ainoa mun mielestä huono juttu kyseisessä wizardsin ilmoituksessa (ja jolla on jopa pelillisesti oikeasti vaikutusta) on se että nämä uudet "dual" ländit ovat vaan huonoja.
Anteeksi pieni liekitys, mutta joka ikinen foorumi pursuaa ihmisiä valittamassa, ja tästäkin aiheesta on ehditty valitella jossain neljässä eri ketjussa tälläkin foorumilla. Nielkää kyyneleet ja pelatkaa hyvät ihmiset. Jos tuntuu liian pahalta, rerollatkaa WoW TCG:hen.
Itse en kyllä tajua tätä kauheaa hömpötystä.
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.
No se on varmaan hyvä kun uusia pelaajia tulee (ja vanhemmat pelaajat lopettavat).
Itse en vielä tiedä meinaanko jatkaa pelailemista, koska Kuopiossa se tuntuu loppuvan M10 tullessa (koska ei voi heittää lämiä stäkkiin)
muutenkin kun pelaajista on melkein pula jo nyt. (Hyvä että FNM:n saadaan se kahdeksas pelaaja revittyä jostain)
Sinne menevät Kuopion Leka, T2, Draftit ja muut. (KIITOS WotC:lle)
WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta.
No se on varmaan hyvä kun uusia pelaajia tulee (ja vanhemmat pelaajat lopettavat).
Itse en vielä tiedä meinaanko jatkaa pelailemista, koska Kuopiossa se tuntuu loppuvan M10 tullessa (koska ei voi heittää lämiä stäkkiin)
muutenkin kun pelaajista on melkein pula jo nyt. (Hyvä että FNM:n saadaan se kahdeksas pelaaja revittyä jostain)
Sinne menevät Kuopion Leka, T2, Draftit ja muut. (KIITOS WotC:lle)
Njoo, onhan se boikottikin vaikutuskeino.
Tai kai te voitte pelata wanhojen combat-sääntöjen mukaan, jos kerta niin moni pelaaja on uusia vastaan?
Meinaan nyt esim. sitä, että jos combat trickit avaavat liian herkästi 2-1:lle, niin ties vaikka printtaavat enemmän cantrippaavia trickejä.
Minulle nyt on ihan sama mitä korteissa tulee lukemaan, mutta tuo combatissa kikkailun mahdollisuuden pois ottaminen SYÖ!!!!
Combat damagen muutoksesta itkee suurin osa pelaajista. Jonkin verran aloittelijoiden kanssa pelanneena voin kertoa ettei heitä kismitä mikään niin paljon kuin stackihinustus. Koska WotC pyrkii saamaan uusia pelaajia, on combatin muuttaminen heidän kannaltaan erittäin viisasta. Itsekin tykkään, että tietyn tyyliset ihmiset joutuvat opettelemaan oikeasti pelaamaan sääntömanuaalien ulkoa opettelemisen ja niistä nillittämisen sijaan.
Ei ole tarkoitus provosoida ketään (varsinkaan teitä, tietyn tyyliset ihmiset). Halusin vain sanoa, että ihan hyviä muutoksia ovat
Magic oli kaunis rakennelma juuri sen vuoksi, että sen säännöt ovat ohjelmointikielen tapainen rakennelma, jossa kaikki toiminnot tapahtuivat pohjimmiltaan samalla tavalla. Lisäksi pidin ihan hemmetisti siitä, että kaikissa pelin tilanteissa pelaajille annettiin aikaa toimia, eikä mikään vaihe pelistä poistanut pelaajan kontrollia tapahtumiin. Viitosedikan combat oli ihan oikeasti perseestä nykyiseen verrattuna, ja uusi combat on kenties vielä enemmän perseestä, koska kontrollia on vielä sitäkin vähemmän. En voi rehellisesti sanottuna uskoa, että jonkun mielestä peli paranee tällä muutoksella.
Voisiko joku minua viisaampi laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla esimerkkejä mitä tämä stäckin poisto tarkoittaa. Siis poistaako se täydellisesti kaiken kikkailun? Minusta tämä vaikuttaa vähän liian isolta muutokselta. Jotenkin stack määrittely koko MTG:n minulle...
Siis jos stackia ei ole niin meneekö tilanne vaikka näin.
Hyökkään tarpanilla, priority sulle
k
Pumppaan Giant Growthilla, priority sulle
öö Lightning Bolt Tarpaniin, priority sulle
k, sulle
...
neljä lämää nokkaan?
Voisiko joku minua viisaampi laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla esimerkkejä mitä tämä stäckin poisto tarkoittaa. Siis poistaako se täydellisesti kaiken kikkailun? Minusta tämä vaikuttaa vähän liian isolta muutokselta. Jotenkin stack määrittely koko MTG:n minulle...
Siis jos stackia ei ole niin meneekö tilanne vaikka näin.
Hyökkään tarpanilla, priority sulle
k
Pumppaan Giant Growthilla, priority sulle
öö Lightning Bolt Tarpaniin, priority sulle
k, sulle
...
neljä lämää nokkaan?
Myynti on liian heikkoa, tarvitaan nuorta lihaa kentälle, ja nehän ei tajua monimutkaisia sääntöjä (ja tämä koskee nasuja erityisesti, sillä nasuthan tykkäävät kavuista).
NYT ON MAAILMANLAAJUINEN LAMA HEI!
NYT ON MAAILMANLAAJUINEN LAMA HEI!
Olet kai kuitenkin testannut niitä sääntöjä jo? Ne on nimittäin samat myös vastustajalle.
Olet kai kuitenkin testannut niitä sääntöjä jo? Ne on nimittäin samat myös vastustajalle.
Olet kai kuitenkin testannut niitä sääntöjä jo? Ne on nimittäin samat myös vastustajalle.
Kai ymmärrät, että tuolla periaatteella minkään pelin mitään sääntöä ei voisi ikinä kritisoida. Monopolissakin säännöt ovat samat molemmille pelaajille, mutta ei niitä silti voi sanoa hyviksi. Jos joku pelin sääntö on sellainen, että se vähentää pelin nautittavuutta, niin se on huono sääntö.
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Nyt laitetaan Pyroclasmit, Falloutit ja muut samantapaiset kortit paikkaan jonne aurinko ei paista. Toisinsanoen paikkaan, jota tykkäät näköjään hokea :-X
Kyllähän noita nyt voi vielä Weenietä vastaan pelata.
Ja kun joku (en muista kuka) sanoi, että MTG on taitopeli niin eikös tämä nyt vain lisää tarkkuutta ja hoksottimien käyttöä? Nyt pitää vain hioa uudet sotasuunnitelmat.
MTG pusseissa lukee tällä hetkellä "Expert level" tjp. Ehkä nyt olisi syytä muuttaa teksti. Olisiko "Master level" seuraava vaihtoehto?
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Nyt laitetaan Pyroclasmit, Falloutit ja muut samantapaiset kortit paikkaan jonne aurinko ei paista. Toisinsanoen paikkaan, jota tykkäät näköjään hokea :-X
Kyllähän noita nyt voi vielä Weenietä vastaan pelata.
Ja kun joku (en muista kuka) sanoi, että MTG on taitopeli niin eikös tämä nyt vain lisää tarkkuutta ja hoksottimien käyttöä? Nyt pitää vain hioa uudet sotasuunnitelmat.
MTG pusseissa lukee tällä hetkellä "Expert level" tjp. Ehkä nyt olisi syytä muuttaa teksti. Olisiko "Master level" seuraava vaihtoehto?
Ai sinun mielestäsi peli muuttuu vaikeammaksi, kun siitä otetaan yksi taitoelementti pois ja muutetaan toista kaikkien mielestä huonoon (eli yksinkertaisempaan) suuntaan? *Huoh*
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Nyt laitetaan Pyroclasmit, Falloutit ja muut samantapaiset kortit paikkaan jonne aurinko ei paista. Toisinsanoen paikkaan, jota tykkäät näköjään hokea :-X
Kyllähän noita nyt voi vielä Weenietä vastaan pelata.
Ja kun joku (en muista kuka) sanoi, että MTG on taitopeli niin eikös tämä nyt vain lisää tarkkuutta ja hoksottimien käyttöä? Nyt pitää vain hioa uudet sotasuunnitelmat.
MTG pusseissa lukee tällä hetkellä "Expert level" tjp. Ehkä nyt olisi syytä muuttaa teksti. Olisiko "Master level" seuraava vaihtoehto?
Ai sinun mielestäsi peli muuttuu vaikeammaksi, kun siitä otetaan yksi taitoelementti pois ja muutetaan toista kaikkien mielestä huonoon (eli yksinkertaisempaan) suuntaan? *Huoh*
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Nyt laitetaan Pyroclasmit, Falloutit ja muut samantapaiset kortit paikkaan jonne aurinko ei paista. Toisinsanoen paikkaan, jota tykkäät näköjään hokea :-X
Kyllähän noita nyt voi vielä Weenietä vastaan pelata.
Ja kun joku (en muista kuka) sanoi, että MTG on taitopeli niin eikös tämä nyt vain lisää tarkkuutta ja hoksottimien käyttöä? Nyt pitää vain hioa uudet sotasuunnitelmat.
MTG pusseissa lukee tällä hetkellä "Expert level" tjp. Ehkä nyt olisi syytä muuttaa teksti. Olisiko "Master level" seuraava vaihtoehto?
Ai sinun mielestäsi peli muuttuu vaikeammaksi, kun siitä otetaan yksi taitoelementti pois ja muutetaan toista kaikkien mielestä huonoon (eli yksinkertaisempaan) suuntaan? *Huoh*
Edelleenkin, ootko sä nyt kokeillut näitä uusia sääntöjä niin että tiedät onko taitoelementti isompi vai pienempi?
Ja voi lolkopteri taas näille Duelmasters-jutuille.
Jee, vihdoinkin päästiin Jukasta eroon!Ei se sanonut lopettavansa. Vähentää vain tätä peliä. Oikeasti, maailma on muuten pullollaan parempia pelejä.
Jee, vihdoinkin päästiin Jukasta eroon!
Jee, vihdoinkin päästiin Jukasta eroon!
Kuule, tunne on ihan molemminpuoleinen.
Ei taida johtua säännöistä tämä.
MAAILMANLOPPU
OMG LOL WOTC SKUCS AS
ITQ PARQ
Ennen sai oikein pelatulla pyroclasmilla tmv. hyvät advantaget, nyt ei. Tulee tosiaan mieleen se eräskin mainos, jossa biisin sanat menevät: "I'm gonna f*ck you in the ass. I'm gonna f*ck you in the ass."
Nyt laitetaan Pyroclasmit, Falloutit ja muut samantapaiset kortit paikkaan jonne aurinko ei paista. Toisinsanoen paikkaan, jota tykkäät näköjään hokea :-X
Kyllähän noita nyt voi vielä Weenietä vastaan pelata.
Ja kun joku (en muista kuka) sanoi, että MTG on taitopeli niin eikös tämä nyt vain lisää tarkkuutta ja hoksottimien käyttöä? Nyt pitää vain hioa uudet sotasuunnitelmat.
MTG pusseissa lukee tällä hetkellä "Expert level" tjp. Ehkä nyt olisi syytä muuttaa teksti. Olisiko "Master level" seuraava vaihtoehto?
Unohdin muuten sanoa tämän alkuperäisessä avautumisessa, joten sanotaan se nyt. Sen lisäksi että tuhansia kortteja enemmän tai vähemmän hajoaa, minua sieppaa myös se, että resurssien uhraamista vaativien efektien powerlevel muuttui niin radikaalisti ja peruuttamattomasti.Vastaisuudessa tällaisia maksuja vaativalla korteilla pitää olla paljon rajumpi efekti, jos ne suunnataan constructed-käyttöön. Tämä meinaa sitä, että hemmetisti lappuja vanhanaikaistuu tulevien settien aikana, ja paluu vanhaan järjestelmään tai sen käyttö keittiön pöydällä tulee olemaan käytännössä mahdotonta, koska ne olisivat liian hyviä jos lämien annetaan mennä läjään.
Ts. harvasta asiasta voi sanoa että peli menee ikuisiksi ajoiksi pilkkeeksi, mutta tämä on käytännössä väistämätön seuraus näistä muutoksista. Noin vuoden kuluttua muutos on myös täysin peruuttamaton, riippumatta siitä onko se toimiva vai ei. En mitenkään jaksa uskoa, että Wizzuilla on malttia olla pitämättä sacrifice a creature -efektejä niin hillittyinä, kuin miksi uudet säännöt ne nyt muuttivat.
Heitän vielä lusikan pataan ja kysyn tuleeko kenellekkään mieleen yhtään sellaista esimerkkikorttia joka olisi nykycombatilla rikkipoikkisärkimäsä, mutta silti printtikelpoinen muutosten myötä?Agony Warp.
Sääntömuutoksista ei ole pakko tykätä, muttaainakin ne on kaikille samatniiden kanssa on vähän pakko oppia elämään ainakin turnaustasolla. Sen takia kannattaisi harkita rakentavampaa suhtautumista.
bännitään kokonaan pari feilattua blokkia kaikista järkevistä formaateista. Typerää, mutta ei läheskään niin typerää, kuin pelata stäkkäämättömällä combatilla hamaan ikuisuuteen.
Monenlaista paskaa sitä oppii loppuunsa sietämään, kunhan tarpeeksi totuttelee. Mikä ei suinkaan ole aina hyvä asia.
Ei ole pakko oppia elämään. Voi myös jättää pelaamatta.
Sen sijaan, että miettisit, mitä et voi [uusien sääntöjen] vuoksi tehdä, oletko miettinyt, millaisia peliliikkeitä ne sallivat?
Tai millaisiin oikein pelaamista väärän valinnan sijasta palkitseviin skenaarioihin ne johtavat, joissa vanhoilla säännöillä oikea peliliike olisi ollut no-brainer?
Menetettyjen taktisten hienouksien tilalle tulee uusia, joita vanhoilla säännöillä ei ollut lainkaan. Keksipä ainakin yksi.
Heitän vielä lusikan pataan ja kysyn tuleeko kenellekkään mieleen yhtään sellaista esimerkkikorttia joka olisi nykycombatilla rikkipoikkisärkimäsä, mutta silti printtikelpoinen muutosten myötä?Agony Warp.
Kai pelaajat voivat aina enne matsia päättää pelaavatko uusilla vai vahoilla säännöillä ja jos sopimukseen ei päästä niin sitten uusilla. Tämmöinen systeemi olisi varmasti hyvä ja kaikki olisivat tyytyväisiä.
Kai pelaajat voivat aina enne matsia päättää pelaavatko uusilla vai vahoilla säännöillä ja jos sopimukseen ei päästä niin sitten uusilla. Tämmöinen systeemi olisi varmasti hyvä ja kaikki olisivat tyytyväisiä.
Tämähän on vähän kun ajattelisi, että eihän tuo palkan alennus ole mikhään, kyllä mä pärjään, vaikka kohta saankin vain 90% entisestä. Harvalle tuo kuitenkaan ihan noin kevyesti menee läpi, mikä tuskin herättää ihmettelyä. Kuitenkin sitten, kun hyvästä pelistä tehdään vähemmän hyvä, niin eikö ole ihan asiallista tykätä vähän kyttyrää?
Harva sitä mieltä lieneekään, että peli olisi pilalla uuden combatin ansiosta. Tottakai on syytä valittaa, joshyvästäparhaasta pelistä tehdään hiukkasen huonompi.
Tämähän on vähän kun ajattelisi, että eihän tuo palkan alennus ole mikhään, kyllä mä pärjään, vaikka kohta saankin vain 90% entisestä. Harvalle tuo kuitenkaan ihan noin kevyesti menee läpi, mikä tuskin herättää ihmettelyä. Kuitenkin sitten, kun hyvästä pelistä tehdään vähemmän hyvä, niin eikö ole ihan asiallista tykätä vähän kyttyrää?
Harva sitä mieltä lieneekään, että peli olisi pilalla uuden combatin ansiosta. Tottakai on syytä valittaa, joshyvästäparhaasta pelistä tehdään hiukkasen huonompi.
Pahimman järkytyksen laannuttua olen itsekin sitä mieltä että muutos on lopulta hyvin pieni eikä nyt ainakaan suoranaisesti kovin paljoa taitoelementtiä vähennä. Enemmän tässä korpeaa edelleen se että tuo muutos oli typerä ja tarpeeton. Se myös teki combatista monimutkaisempaa ja sen ansiosta pelin säännöt eivät ole enää yhtä konsistentit kuin ennen.
Villakoiran ydin: Vaikka en voi sanoa sääntöjen muuttaneen peliä pelillisesti huonompaan suuntaan, edellämainituista syistä uudet säännöt ovat kuitenkin hieman huonommat kuin ennen. Ehkä johonkin puolen prosentin palkanalennukseen voisin Omnicum-asteikolla verrata.
Pomppu - Toimii poistona, mikäli sinulla on yhtä suuri mies pöydässä.
Jepp, samansorttisia kokemuksia tässä saatiin kun Arcanen kanssa testailtiin parilla sangen sacrifice-painotteisella pakalla - muu ei paljoa muutu, mutta sac-kama kokee raskaan arvonromahduksen. Noin ylipäänsä muutos tuntuu oudon monimutkaiselta jos sillä haluttiin vain lahdata sacrifice-efektit.
Pari kertaa tuplablokkailtua tuli ja mietiskeltyä Tramplen uusia sääntöjä
Veteraanipelaajille vinkkaisin, että Sorceryt tulevat jatkossa olemaan huomattavasti "vähemmän huonoja" kuin tähän asti, kun instanttejakaan ei saa enää tunkea combat damage assignmentin jälkeen.
Uskon, että WotC saanee enemmän rahaa jatkossa, eli sääntömuutoksen onnistuvan.
Heh ne "aktiivipelaajat" jotka lähtevät nyt "exileen" sääntömuutosten myötä olivat siellä jo toista koipeansa myöten. Mitä helppokäyttöisempi ja tajuisempi peli on, sitä pienemmät ovat uusien pelaajien mahdollisuudet vittuuntua säännöistä ja siitä kun parrat jossain pöytien takaa tekevät jännyyksiä ja epäloogisuuksia stackin avulla. Vaikka tämä onkin harmillista niille, jotka tykkäävät koetella pelin rajoja ja kehittää taktiikoita äärimmilleen, ei se silti tarkoita sitä, etteikö sitä vieläkin voisi harrastaa.
Henk koht minua sääntömuutokset harmittavat, mutta vain hiukan. Wizardsin talouspuolta ei takuulla harmita.
Varsinkin tuo boldaamani lausahdus on erittäin hyvin sanottu. Ne turnaukset, joissa pelataan jostain muusta kuin muutamasta boosterista, kuten PTQ:t tai GP:t meille ei-pro-pelaajille, ovat sellaisia, joissa suurin osa vastustajista jo osaa nuo "kikkailut".
Jos ennen vanhaan on halunnut pelata loitsut niin, että buustit käytetään etukäteen hyökätessä, niin on keittiönpöydän ääressä saanut toimia ja on toimittukin. Turnauksissakin sitä on sitten harvoin käytäessä harrastettu, joskus tietysti sitten hävitty vastustajan temppuihin ja ihmetelty, saako noinkin tehdä. On jotenkin vaikea nähdä erityistä korjausvaikutusta tässä sääntömuutoksessa. Jos alkuasenne on tuo, säännöistä osa on edelleen täyttä hepreaa ja keittiössä pelataan edelleen miten sattuu, fiiliksen mukaan.
Eihän combat-sääntömuutoksen perustana ollut se, että uudet pelaajat kokivat tulleensa outplayatuksi.
Pelkkänä casuaalio pelaajana pitää sanoa, että jo pidempä pelanneena, olen aina ihmetellyt juurikin tuota damagen stackiin menon jälkeen tehtävät temput, itse en liiemmin ole harrastellut eikä minua vastaan. Ei vain mahdu minun päähäni miten kaveri joka tekee tappeluissa vahinko lähtee siitä menee ja tekee liisää juttuja ihan johonkin muualle. Sääntönä menee mutta en järjellä'ni pelaisi noin. (sic)
Eli omasta mielestäni mennän oikeaan suuntaan ja kitisijät voi pitää naamansa kiinni tai lopettaaa (sic)
Pelkkänä casuaalio pelaajana pitää sanoa, että jo pidempä pelanneena, olen aina ihmetellyt juurikin tuota damagen stackiin menon jälkeen tehtävät temput, itse en liiemmin ole harrastellut eikä minua vastaan. Ei vain mahdu minun päähäni miten kaveri joka tekee tappeluissa vahinko lähtee siitä menee ja tekee liisää juttuja ihan johonkin muualle. Sääntönä menee mutta en järjellä'ni pelaisi noin. (sic)
No jos nyt haluat perustelun tarinankerronnan kannalta, niin vaikkapa näin: Mogg Fanatic lähtee sotaan. Vastaan tulee savannileijona. Peikko puree ja repii leijonaa, mutta leijona haukkaa palasen irti. Urhoollinen fanatic huomaa henkitoreissaan, että mullahan on tämä pommi matkassa, ja sykkii viimeisillä voimillaan, verta valuvana, pahan vihollismaagin luo ja räjäyttää itsensä vahingoittaen samalla maagia. Mun mielestä ihan fluffikas tulkinta lämien stackkiin menolle.Eli omasta mielestäni mennän oikeaan suuntaan ja kitisijät voi pitää naamansa kiinni tai lopettaaa (sic)
Omasta mielestäni ikävystyttävän vihamielinen kommentti muuten asiallisena pysyneeseen ketjuun. Antaisin karmamiinusta, jos voisin.
Mun mielestä on suuri vääryys, että sääntöjen muuttamista perustellaan jollain flavormuutoksella.
Onpa tosi loogista muutenkin, että planeswalkkeri lähtee kesken taistelun kattelemaan kirjastosta apuja ja sitten joku heittää myllynkiven ovesta kirjastoon ja yhtäkkiä ollaankiin hautaamassa vuoria.
Our first stop is the librarya mound of Magic cards that represents your long-term spell storage. Your library is a subset of the spells you've learned and of the lands you've come in contact with during your career as a mage, the arsenal of magic and mana bonds that is stored in your long-term memory.
aspiriinina
Tämän seurauksena uskoisin pelin pelaajakannan lähtevän maailmanlaajuisesti lievään kasvuun, kun uusia turnauspelaajia ei enää kyykytetä/traumatisoida ulos pelin parista loppuiäksi näiden usein täysin epäreiluksi ja sääntöjenvastaiseksi kokemalla stackkihinustusosaamisella.
Mikä tässä on niin epäloogista? Kuten jo mainitsin, pelasin jo kun 5th/6th -vaihdos tapahtui, ja muutos oli silloin mielestäni selvästi loogisempaan suuntaan. Olisi hauskaa kuulla tuntoja muilta jotka pelasivat tuohon aikaan.
Mutta "prevent" itsessään tarkoittaa ehkäisemistä tai estämistä. Minusta nuo laastarit ja voitelut on epäflavorikkaita, eihän niillä sitä vahinkoa ehkäistä, vaan paikkaillaan jo sattunutta vahinkoa.
Aika moni vanha lappu on epäflavorikas noiden laastarienkin lisäksi ::)
Sanokaa mitä sanotte, itse en lähtökohtaisesti tykkää siitä, kun toimivaa asiaa muutetaan fyrkan takia. Näin on kuitenkin toimittu jo 8th editiosta lähtien. Eiköhän se Future Sightissä nähty uusi layouttikin tule vielä pysyväksi houkuttelemaan nasuja.
Olisi se hienoa, kun shakissakin vaihdettaisiin hevosen liikkumista niin, ettei se voi hyppiä toisten nappuloiden yli, koska "se on epäintuitiivista, ei hevonen voi hyppiä tornien yli". Tai: "Oikeastaan miten torni voi liikkua? Jätetäänpäs se paikoilleen..."
Tämä on kyllä WOTCilta pahin kämmäys kaikista ikinä. Ihmiset valittavat kylillä ja raiteilla siitä, kuinka matkapuhelinoperaattorit eivät huolehdi vanhoista asiakkaista. Se on oikein? Mutta tämä pitäisi niellä mukisematta? No way, voivat tunkea parrua jonkun muun hanuriin.
Vaikka olen Jukkiksen kanssa samaa mieltä siitä, että muutos ei ole ainakaan parempaan, niin pitää nyt kommentoida noita vertauksia. Magic on edelleen hieno peli (edellyttäen että tykkäsi siitä ennen, voit myös lukea: edelleen paska) ja uudet sääntömuutokset vaikuttaa peliin niin pikkuriikkisesti, että mua ei lähtökohtaisesti vois vähempää kiinnostaa. Selvisin alkujärkytyksestä ja nyt vois siirtyä pelaamaan ja lopettaa ininän, tai vaikka lopettaa koko pelaamisen sit jos siltä kerta tuntuu. Ininän luonne on siis sinänsä oikea - sääntömuutokset olisi voinut jättää tekemättä - mutta niiden mittakaava on väärä. Ei välitetä pienistä, kun ei pienetkään meistä.
Kaikkihan me tiedämme että shakin säännöt ovat säilyneet muuttumattomina kautta vuosisatojen siitä asti kun luolamies Gruk veisteli ensimmäiset nappulat mammutin kylkiluusta (siihen aikaan shakki oli teemaltaan scifipeli, kun torneja ja ratsumiehiä ei oltu vielä oikeasti keksitty).
...iloitsin subjektiivisesti sääntömuutoksen helpotuksista regular-tason turnausjärjestäjän ja sääntöopettajan arkipäiväiseen elämään.Ei ole kyllä minun elämääni helpottanut yhtään.
Tokihan vanhat pelaajat kyykyttävät nuorempiaan myös uudistetuilla säännöillä, mutta valtaosassa näistä tilanteista ei uudelle pelaajalle tule fiilistä "ai oonksmä pelannu tätä peliä alusta alkaen ihan väärillä combat-säännöillä, onpas paska peli, ostaiskohan joku nää kortit eurolla pois".
En aikaisemmassa viestissäni suinkaan analysoinut sääntömuutokseen mahdollisesti johtaneita syitä, kuten taisitte sen (virheellisesti) tulkita; viestissäni iloitsin subjektiivisesti sääntömuutoksen helpotuksista regular-tason turnausjärjestäjän ja sääntöopettajan arkipäiväiseen elämään.
Eipä noista säännöistä mitään haittaa näyttänyt eilen prellussa olevan
kaiken takana on raha, ei pelaajan mielipiteellä ole väliä :(Mikäs järki tässä on? Pelaajan mielipiteellä juurikin on väliä, jos kaiken takana on raha. Jos pelaajan mielipide on, että peli on niin kärsinyt, ettei sitä viitsi pelata kukaan, niin sitä ei pelaa kukaan ja WotC ei saa rahaa. Tätä tosin ei WotCin pässit tajua, ja sitten kun kukaan ei enää pelaa peliä, niin pelaajia ei saa enää takaisin (vaikka säännöt muutettaisiin takaisin wanhaan, kukaan ei tästä tulisi tietämään koska ketään ei kiinnosta lueskella nettiä siltä varalta, että näin kävisi) ja koko peli lopetetaan, koska se tekee enemmän tappiota kuin tuottoa.
Layer 7a: Effects from characteristic-defining abilities are applied.Eli Snakeform ei enää vaikuta esim. Exalted -keywordiin tai edes Giant Growthiin. Countereihinhan se ei ole koskaan vaikuttanut.
Layer 7b: Effects that set power and/or toughness to a specific number or value are applied.
Layer 7c: Effects that modify power and/or toughness (but don't set power and/or toughness to a specific number or value) are applied.
Layer 7d: Power and/or toughness changes from counters are applied.
Layer 7e: Effects that switch a creature's power and toughness are applied.
Combattrickien pakottaminen "amatöörimokiksi" on aivan naurettavaa. Eli juurikin tuo että dmg on stack? Sitten Giant Growth = ei missään tapauksessa 2-1, jos pelaat ennen lämää gg:n olet tardi. Nyt on pakko olla tardi jos meinaa käyttää ko. trickin.
Taitaa ihmisiä vaan ketuttaa se, että joutuu miettimään peliliikkeitä enemmän ja uudella tavalla.
Taitaa ihmisiä vaan ketuttaa se, että joutuu miettimään peliliikkeitä enemmän ja uudella tavalla.
Eikö ihmiset saa nykyään edes purkaa turhautumistaan sääntömuutoksiin ilman että ihan maahantuojatasolta tullaan sättimään joka väliin?
Vaikka se voi olla vaikeaa hyväksyä, kaikkien mielestä sääntömuutos ei ollut hyvästä. Voi, miten yllättävää.
Yleisesti ottaen subjektiiviset mielipiteet ovat subjektiivisia mielipiteitä. Jos nyt joku sanoo ettei se tykkää uusista säännöistä niin onko tämä väärässä?
Mielestäni meillä on myös oikeustaa puolustaa hyviä sääntömuutoksia. Me myös suurimman osan aikaa mielestäni teemme sen hyvin asiallisesti verrattuna muutamiin henkilöihin, jotka täällä pitävät sääntömuutoksia huonoina.
Mutta eiköhän porukka opi, harmi vain että se pitää tehdä sitten noissa kisoissa.
Jokaisella on kyllä ollut mahdollisuus opetella uusia sääntöjä jo ihan hyvän aikaa. On jokaisen oma asia jättääkö opettelun kisoihin. Ei tämä minusta hirveästi eroa uuden draftiformaatin opettelusta tai standardin testaamisesta. Peliin kuuluvat säännöt ja erilaiset formaatit. Molemmat on syytä opetella, jos haluaa tosissaan pelata.
~jari
Torjuvien otusten jonoon laitto: Yksi muutos jonka olisi voinut jättää tekemättä. Mielestäni jos useampi pikkumies lähtee yhteistuumin torjumaan ison otuksen hyökkäystä he käyvät sen kimppuun yhtäaikaisesti. Ei jono muodostelmassa. "Mene sinä Pertti toki ensin hirviön kitaan."
Torjuvien otusten jonoon laitto: Yksi muutos jonka olisi voinut jättää tekemättä. Mielestäni jos useampi pikkumies lähtee yhteistuumin torjumaan ison otuksen hyökkäystä he käyvät sen kimppuun yhtäaikaisesti. Ei jono muodostelmassa. "Mene sinä Pertti toki ensin hirviön kitaan."
Tätä muutosta ei vain olisi voinut jättää tekemättä, ettei hyökkääjä saisi aivan kohtuutonta etua kun combat damageen ei voikaan respondata.
- Regeneroin tän blokkerin
- Jaa, no tapan sit vissiin tuon toisen.
Se on jo pidempään mietityttänyt että kun Wizardsilla ollaan selkeästi kivi housuissa uusien, hienojen, sääntöjä monimutkaistavien keywordien perään, niin miksi eivät ole kaivaneet naftaliinista vanhaa kunnon bury-termiä? Se on elegantti ja sopisi hyvin nykytrendiin, jossa keskimäärin jokaista mahdollista pelitilannetta varten pitää olla oma keyword.
Pallosalami ::)Se on jo pidempään mietityttänyt että kun Wizardsilla ollaan selkeästi kivi housuissa uusien, hienojen, sääntöjä monimutkaistavien keywordien perään, niin miksi eivät ole kaivaneet naftaliinista vanhaa kunnon bury-termiä? Se on elegantti ja sopisi hyvin nykytrendiin, jossa keskimäärin jokaista mahdollista pelitilannetta varten pitää olla oma keyword.
Paitsi, että korttien suora "hautaaminen" kuulostaa tyhmältä. Eikä oikein ole kovin flavorikasta jos jotain illuusioita, kummituksia ja pallosalamia kuopattaisiin multiin.
Pallosalami ::)Se on jo pidempään mietityttänyt että kun Wizardsilla ollaan selkeästi kivi housuissa uusien, hienojen, sääntöjä monimutkaistavien keywordien perään, niin miksi eivät ole kaivaneet naftaliinista vanhaa kunnon bury-termiä? Se on elegantti ja sopisi hyvin nykytrendiin, jossa keskimäärin jokaista mahdollista pelitilannetta varten pitää olla oma keyword.
Paitsi, että korttien suora "hautaaminen" kuulostaa tyhmältä. Eikä oikein ole kovin flavorikasta jos jotain illuusioita, kummituksia ja pallosalamia kuopattaisiin multiin.
Ihan yhtä epäflavourikasta on se, että mennään kirjastoon etsimään rituaalia ja otetaan se käteen; en usko, että flavourin lisääminen on syynä näihin muutoksiin, vaan tilan lisääminen textboxiin joten ihan sama se on, miten flavourikas peli on.
Elikkäs ennen oli niin, että kun missä tahansa vuoron aikana täpit manaa pooliin tai sait sitä jostain, niin se pysyi poolissa ja käytettävissä aina vuorosi loppuun asti.
Jos tappaat esim. Birds of Paradisen saat manapooliin vihreän manan.
Jos pelaat spellin, jonka manacostissa on esim. Island sinun tulee jostain saada sinistä manapooliin, että voit pelata kyseisen spellin. Moneen korttiin tarvitaan ns. "väritöntä" manaa. Sen voi maksaa milä manalla tahansa (Forest, Plains, Island, Mountain tai Swamp.)
Älkää, ihmiset, selittäkö asioita, jos selitätte väärin. Älkää. Aiheutatte paljon harmia aloittelijalle ja muille, kun asioita pitää myöhemmin korjata.