MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Standard => Aiheen aloitti: Irok - 01.09.09 - klo 23:09
-
Entinen pakan kokoonpano poistettu ja alkuperäinen viesti editoitu päivitetyn listan alle.
4 Glacial Fortress
3 Drowned Catacombs
3 Arcane Sanctum
7 Island
3 Plains
3 Swamp
4 Harm's Way
4 Path to Exile
4 Duress
2 Ponder
3 Negate
2 Essence Scatter
2 Cancel
2 Soul Manipulation
3 Baneslayer Angel
2 Meddling Mage
4 Tidehollow Sculler
3 Mulldrifter
2 Jace Beleren
Sideboard
4 Celestial Purge
4 Deathmark
4 Flashfreeze
3 Oblivion Ring
____________________________________________________
Tervehdys kaikille minua fiksummille, miksei myös muillekkin.
Eli pitäisi oma standardi pakka saada kasattua ja ajattelin kokeilla jotakin muuta kuin punaista polttoa tahi valkoista soldieria, jotka sattuvat olemaan ainoat standardi pakat mihin olen koskaan koskenut. Ajattelinpa siis siirtyä kokeilemaan jonkin sortin kontrollia ja päädyin vastaavaan listaan.
4 Glacial Fortress
4 Drowned Catacombs
8 Island
4 Plains
4 Swamp
4 Meddling Mage
4 Tidehollow Sculler
2 Baneslayer Angel
4 Negate
4 Essence Scatter
4 Oblivion Ring
4 Path to Exile
4 Esper Charm
4 Duress
2 Jace Beleren
Tästä pitäisi sitten lähteä työstämään pakkaa eteenpäin. Pari asiaa huolettaa tuossa rakenteessa ja nämä ovat erilaiset aggrot, joista en ole varma kerkeääkö pakka niihin mukaan.
Kortteja mitä on tullut harkittua kanssa ovat:
Harm's Way
Soul Manipulation
Negate
Eli periaatteena olisi countterointi ja pöydän tyhjänä pitäminen. Olisikos kellään parannusehdotuksia?
-Irok
-lista päivitetty
-
No ainakin noi 2 Inkwell Leviathanit ulos, koska 9cc on liikaa tollain vaa pelkäl manal lyötynä. 4 Cancelii korvaisin ihan vaa suoraa 4:llä Negatella. Voitto keinot puuttuu. Elspeth on varteen otettava vaihto ehto. Harm's Way on hyvä juu, mutta Path to Exile on parempi.
Eli ainakin jo näin:
-2 Inkwell Leviathan
-4 Cancel
+2 Elspeth, Knight-Errant
(+4 Negate)
-
Planar Cleansingit on huonoja Ringien kanssa, ja Hallowed Burial on muutenkin parempi. Ringejä ei halua pelata, koska saatavilla on parempaakin.
Edit: huonot sanavalinnat vähemmän huonoiksi
-
Juu, tuo Cleansing lähtee pakasta heti kun Zendikarin Day of Judgementit ovat ilmestyneet kokoelmaani. Huolenaiheenani ovat silti erilaiset aggropakat.
Cancelin vaihto Negateksi voi kyllä olla hyvä idea, ja voihan creature counttereita lisätä vaikka sideen jos tarve vaatii. Elspethien kanssa ongelmana on pelkästään niiden hinta. Inkwellejä mietin lähinnä tuon koon ja shroudin takia. Olettaisin, että niitä on hankalampi poistaa kuin Elspethiä.
Lisää vain ajatuksia ketjuun, jotta saadaan aikaiseksi toimiva pakka.
-Irok
-
Mut et tuu koskaan saamaan Leviathania pöytään sen korkean manakostin takia..
-
En tuosta peliin saamisesta tiedä, kun en ole koskaan pelannut mitään vastaavaa.
En ole vakuuttunut siitä, että Elspeth tätä pakkaa niinkään paljoa auttaisi. Onhan +3 damagea per vuoro ihan jees, mutta muuten Elspethillä ei sinänsä tunnu oikealta kortilta tuohon hommaan. Soldier tokeneilla en usko ainakaan mitään tekeväni (voin tietysti olla väärässä) eikä se viimeinen kyky tunnu olevan kovin käyttökelpoinen tässä pakassa.
Pakan perusideana on rajoittaa tai jopa hallita vastustajan peliä estämällä tärkeiden korttien pelaamista. Scullerit ja Meddling Maget on tarkoitettu pitämään vastustajan kortit poissa pelistä. Pithing Needle voisi myös olla pakassa pelattava kortti. Tällä kun voi myös häiritä vastapuolen toimintaa.
Jos Oblivion Ringit ottaa pois, niin mitä kannattaisi niiden tilalle laittaa? Ja edelleen ihmetyttää, mitä tällä pakalla voi tehdä aggroa vastaan.
-Irok
-
Kyllä kai yhdistelmä Path + Day of Judgement jo jotain aggroillekin tekee.
Finisherinä voisi olla Leviatheneiden tilalla Baneslayer Angelit, jos vaan sopivat budettiin. Jokatapauksessa Leviathinit mäkeen. Elspeth on hyvä, koska se tekee tokeneita ja vastustajan on luultavasti pakko ajaa se jossain kohtaa rikki(toimii ikäänkuin pienenä fogina).
Pakka toki kaipaisi Larkkia, mutta se rotatioutuu pian pois. On vähä härskiä pelata Day of Judgement, kun pöydässä on Scullereita...
Zendikar tuo myös tullessaan varmaankin enemmänkin lappuja, jota tähän pakkaan voisi ujuttaa.
-
Tähän Zendikariin minäkin luotan. Judgementtia ajattelin käyttää siinä vaiheessa kun aggro alkaa karkaamaan käsistä. Voisihan sitä kokeilla josko jostain kalastelisi Baneslayereita pakkaan, itse kerkesin jo yhden vaihtaa pois.
Ja ajattelin pitää pakan sellaisessa kuosissa, ettei paljoa tarvitse muuttaa kun Lorwyn kavereineen poistuu standardista. Muutenhan tuolla listalla vilahtelisi Cryptic Commandit ja muut mukavuudet.
Elspethiä tuskin aion pakkaan laittaa, sillä ne mitkä saan käsiini todennäköisesti luiskahtavat soldieriini.
Kiitoksia tuosta Baneslayer vinkistä, itse en oikeastaan ollut sitä ajatellut.
-Irok
-
Pelasin tänään tuolla pakalla parit pelit ja aika rankasti otin aggrolta turpaani kun sen sijaan hitaammat pakat yleensä jäivät jalkoihin.
Seuraavat asiat kävivät selväksi:
Oblivion Ringin voisi vaihtaa johonkin muuhun, sillä se on altis vastustajan poistolle. Tähän tilalle en ole keksinyt muuta kuin korvause Canceleilla.
Aggroa vastaan postot eivät vain riitä. Tämän ongelma voisi ratkaista poistoon keskittyvällä sidellä. Deathmark, Celestial Purge?
Pakka kaipaisi hieman lisää nostoa, sillä kortit tahtovat huveta yhtä nopeasti kuin kaverilla, jolloin pakan päältä pitää aina nostaa juuri oikea kortti.
Oliskos kellään ideoita, joilla saataisiin noita ongelmia korjattua?
-Irok
-
O-Ring on hyvä. Olkoot vaikka kuinka paljon kaverilla poistoa, kaverilta menee kuitenkin se poisto.
Sleep aggroa vastaan sideboardille ja asia on kunnossa siltä osin, ja tohon kortin nosto ongelmaan sanoisin Howling Minejä, mutta en tiedä mitä mieltä olet kaverille kortin antamisesta. :)
-
Ponder voisi helpottaa sitä oikea kortin nostamista ja Sign in Blood on ihan kelpo laputus.
Edit: Jace pälkähti vielä mieleen
-
Itse väittäisin Mulldrifterin olevan kohtuu hyvä laputus tähän pakkaan vaikka onkin Lorwynia. Toiseksi paras vaihtoehto, joka myös pysyy rotaation jälkeen, on varmaan Schembon Jace Beleren ja sitten Ponder.
Itse kyllä pitäisin mieluummin Oblivion Ringit sisällä kuin laittaisin Cancelit tilalle. Ringi kumminkin vähintään hidastaa vastustajaa ja se on helpompi castata kuin Cancel.
Pollen Lullabyt voisivat auttaa aggroja vastaan, mutta myös Sleep ja/tai Angelsong voivat olla käyttökelpoisia, jos et Lullabyja jaksa enää lähteä hankkimaan.
Ethersworn Canonist voisi toimia hidasteena ja sen alla ei tarvitsisi huolehtia kuin yhden asian counteroimisesta per vuoro.
-
Itse olin kanssa tuumaillut Jacea tähän. Varmaan Cleansing ja tuo yksinäinen Celestial Purge voisivat vaihtaa paikkaa herran kanssa. Mulldrifter on kieltämättä hauska kortti, tosin omistan vain kaksi. Nämä voisin kaiketi pistää sitten pakkaan myös. Itse en tiedä Sleepistä (ainoa noista mitä minulta jopa löytyy) kun vastustajan miehet kuitenkin tulevat sitten sen yhden vuoron jälkeen. Yleensä kontrollit, joita itse olen pelannut liittyvät lähinnä vastustajan miesten poistoon joten kokemusta Sleep/Angelsong/Pollen Lullabysta ei ole.
Canonist voisi kyllä toimia, mutta se myös rajoittaa omaa pelaamista esimerkiksi tilanteessa, jossa pelaan Baneslayerin ja kaveri pistää sen samantien lihoiksi vaikkapa Path to Exilellä. Kokeilemisen arvoinen kortti voi kyllä olla.
Mitähän pakasta kannattaa sitten ottaa pois, jos nostoa siinä lisätään?
Entä onko discardi pelaamisen arvoista vai kannattaako duressitkin poistaa tuosta pakasta?
-Irok
-
No Mulldrifter on kätevä lapunnostokortti. Evokella tai sitten ihan pöytään asti (sais samalla ukon pöytään ja 2 korttia)
Ja ehkä Sleeppiä vois pelata. Sais vastustajan creaturet vuoroksi "pois pelistä."
EDIT: Korjattu tuota Sleep juttua.
-
Eikö tuo Sleep pistä vastustajan miehet pois pelistä vain vuoroksi? Kun ei näytä instant olevan. Ainakin omasta mielestä Sleep pitää vastustajan miehet maissa vain yhden untap stepin ajan.
-Irok
-
Eikö tuo Sleep pistä vastustajan miehet pois pelistä vain vuoroksi? Kun ei näytä instant olevan. Ainakin omasta mielestä Sleep pitää vastustajan miehet maissa vain yhden untap stepin ajan.
-Irok
Eikun jooh heh. No yhdeksi vuoroksi kuitenkin. Kai sekin nyt on jotain :P
-
Hieman turtahtava idea mutta pitäiskö 2-3x Wall of Denial niitä agroja edes pari vuoroa aisoissa?
Ja mitä tuolla aikaisemmin tuumit niin Harm's Wayt ehtottomasti kokeilun arvosia.
-
Kyllä tuo Wall of Denial on käynyt mielessä. Voisi ehkä laittaa sidelle odottelemaan jos löydän kyseiset laput täältä jostain. Ainoa ongelma, minkä tuossa Denialissa näen on paikallinen zombi pakka missä on mukana myös Death Baron. Zombeille death touch ja muuri on mennyttä. Muita aggroja vastaan muuri taas mitä todennäköisimmin pitäisi pintansa.
Harm's Wayta kokeilin eilen Gatewayssa, enkä ole varma sen toimivuudesta. Pathit ovat parempia silloin kun pitää saada miehiä pois. Mutta asiaa pitää katsoa sitten tänään FNMssä.
-Irok
-
Mielestäni harm's way olisi kyllä tosi hyvä tähän pakkaan, sillä voisi nimenomaan poistaa alkupäässä creatureita (mm. death baron). Itse olen huomannut sen olevan tosi ärsyttävä kortti kun damagea käännetään itseään vastaan. Olenko väärässä vai onko kyseinen creature edelleen sen damagen source eikä harm's way? (tarkoitan, että jos deathtouch-creaturen damaget siirretään toiseen creatureen, niin vaikuttaako deathtouch siinä damagessa?)
Soul manipulatorista, missä manatilanteissa olet castannyt essence scatterin? Mietin sitä että jos vastus on käyttänyt mm. Terminatea / doom bladea enkeliisi, saisit sillä sen takaisin käteen.
ja jos manat toimii hyvin niin olisiko counterSquall parempi kuin negate?
-
Olenko väärässä vai onko kyseinen creature edelleen sen damagen source eikä harm's way? (tarkoitan, että jos deathtouch-creaturen damaget siirretään toiseen creatureen, niin vaikuttaako deathtouch siinä damagessa?)
Toimii.
ja jos manat toimii hyvin niin olisiko counterSquall parempi kuin negate?
Ei oikeastaan. Se 2 life loss on aika merkityksetön verrattuna siihen että negate toimii 1U.
-
Sori, mutta ei tossa oo mitään järkeä ilman Cryptic Commandia, koska se olis vähän niinq syy pelata sinistä. Jos et ole sitä valmis hankkimaan kannattanee palailla asiaan syyskuun loppupuolella.
edit: Tarkotin että sinisen pelaaminen on syy pelata Commandia.
-
Nyt on FNM takanapäin ja harmikseni on sanottava, että hävisin aika rankasti.
Mitä tästä kerrasta opimme.
1. Älä koskaan luota kaverien muistavan tuoda tarvittavia kortteja lainaan. Tästä syystä pathit korvattiin Harm's Waylla (tämä yleensä toimi, kun eivät pieniä miehiä buustaavat kortit peliin asti) ja 2 Meddling Magea puuttui kokoonpanosta. Maget korvattiin yhdellä Cryptic Commandilla (joka nousi pelien aikana kerran) ja pienenä lisäyksenä sujautin pakkaan vielä kaksi Mulldrifteriä. Pakassa oli siis 61 korttia kun en jaksanut enää viime hetkillä miettiä mitä ottaa pois.
2. Ilman sinistä landia ei lähdetä pelaamaan. Kierroksella kaksi hävisin 1-1 tilanteessa siihen, että pöytään asti nousi vain ja ainoastaan swamppia ja plainssia.
3. Cryptic Commandia ei tarvita, vaikka se hieno kortti onkin. Negate ja Essence Scatter toimivat hyvin ja sideltä Flashfreeze Negaten tilalle Naya/goblin pakkoja vastaan oli varsin kätevä.
4. Tällä pakalla pystyy voittamaan aggron. Sculler ja Meddling Mage ovat käteviä estämään poistoa ja counterit toimivat hyvin hidastamaan vastustajaa. Turnaus voittajan goblinia vastaan hävisin lukemin 2-1, mutta viimeinen peli venyi aina vuoroille 15+ jolloin yksinäinen Goblin Outlander minut lopulta niittasi.
5. 2 Baneslayer Angelia tuntuu pelattaessa varsin nihkeältä. Se ei tahdo nousta oikeaan aikaan ja jos se peliin asti menee niin poistolla lähti hyvin nopeasti. Mahdollisesti jokin vaihtoehtoinen voittokeino voisi olla järkevää lisätä tai kuten ehdotettu, Soul Manipulation voi myös tuoda enkelin takaisin.
Pelissä käytetty side oli seuraavanlainen
3 Deathmark
4 Celestial Purge
4 Cancel
4 Flashfreeze
Sleepin jätin pois, koska tulin tulokseen ettei korttia kannata pelata tässä pakassa.
Tästä eteenpäin pitää siis miettiä, kuinka nuo asiat voidaan korjata. Ehdotuksia ja ideoita otetaan edelleen vastaan.
Haluasin vielä kommentoida hespan väitettä seuraavanlaisesti: Ilman Cryptic Commandia pystyy elämään. Se on vain kortti muiden seassa ja siniseltä kyllä löytyy muita kortteja, joita voi pelata kyseisen lapun sijaan. Cryptic ei olisi pelastanut pelejäni enkä usko, että hankin niitä tähän pakkaan rotaation takia.
-Irok
-
Laitetaan nyt omakin mielipide tästä pakasta näkyviin...
Elikkäs ensinnäkin jos et noita Cryptic Commandeja halua rotaation vuoksi pelata, niin voin kokemuksella sanoa että 4 Negaten ja 4 Essence Scatter pelaaminen ei ole varmastikaan se paras ratkaisu. Nousevat aina niin että kun toista tarvitset niin on se toinen handussa. Esimerkiksi Broken Ambitions ja myös täällä haukuttu Cancel ovat minusta parempia. Itse laittaisin counttereiksi luultavasti 3 Cancelia, 3 Negatea ja 2 Soul Manipulationia. Tietenkin jos sinusta tuntui, että niitä counttereita nousi käteen hyvin tämän hetkisellä listalla niin jatka ihmeessä samalla kokoonpanolla mutta tämä on minun mielipiteeni.
Myös kun katson sinun deckilistaasi, näen tasan kaksi (2) korttia, jolla voi tappaa vihollisen: 2 Baneslayer Angelia.
Itse laittaisin ainakin kolmannen sisään heti! Myös täällä ehdotettu Mulldrifter sekä Shriekmaw ovat hyviä ratkaisuja varsinkin jos pelaa Soul Manipulationia. Pois näiden tilalta voisi ottaa esimerkiksi pari Meddlaria, jotka voit sitten kun tiedät millaista pakkaa vastaan pelaat tuoda sisään sideltä, sekä Esper Charmeja joiden "draw two cards" ability - jonka Mulldrifter sitten hoitaa - on oikeastaan se ainoa mitä nyt yleensä käytetään, koska ei tällä hetkellä ei oikein ole sellaisia pahoja enchantmentteja joita haluaisi tuhota. Ja jos sellainen nyt peliin ilmaantuu niin voit sen counteroida tai ringata. Discardia sulla on jo tarpeeksi Scullerien ja Duressien muodossa.
Eli tässä mitä tekisin tälle pakalle:
- 2 Meddling Mage
- 4 Esper Charm
- 4 Essence Scatter
- 1 Negate
+ 1 Baneslayer Angel
+ 3 Mulldrifter
+ 2 Shriekmaw
+ 3 Cancel
+ 2 Soul Manipulation
Finksejä voisi pelata myös mutta kun en muuta pois otettavaa keksinyt niin antaa nyt olla noin.
-
Tämmöisiä muutoksia tekisin itse:
+Settiin BaneSlayerit (Ne ovat vaan hyviä controllissa, en keksi parempaa syytä)
+Harms' Way (Yksinkertaisesti hyvä)
+Zendikarin Day Of Judgementit
+Mulldriftereitä (Huippu laputus, ja todella taktinen)
+Ponder (Brainstorm 2)
-Meddling Mage (Side kamaa, et voi turnauksessa tietää mitä kyseinen henkilö pelaa pakassaan)
-Essence Scatter (Huono kortti, koska pelaat muutenkin paljon miespoistoa, on tämä kortti tarpeeton)
Itse en ole mikään ekspertti standardissa, mutta uskoisin näiden muutoksien olevien toimivia.
-
Näin taas asiaan palataan. Listan päivitin siihen, millä tänään FNM:ssä pelasin.
Kyseisellä kokoonpanolla sain taisteltua itselleni voiton FNM:ssä. Kuten vähän aavistelinkin (eli pelkäsin), kaikki pakat joita vastaan pelasin olivat miespohjaisia aggro-kokoonpanoja. Hiellä ja tuskalla saatiin tosin jokainen aggro kontrolliin.
Asioita, joita viime postauksen jälkeen olen oppinut:
- Meddling Maget osuvat joko täysin kohdalleen (yleensä vastustajan seuraavaan nostoon) tai sitten nimeän huvin vuoksi Black Lotuksen.
- 2 manan counterit ovat elintärkeitä alkupelistä selviytymiseen.
- Goblin Outlander ärsyttää kun ainoat käsikortit ovat 3 Path to Exileä.
- Baneslayer Angel pelastaa pelin, jos vastustajalla ei ole tähän vastausta kahteen seuraavaan vuoroon.
- Arcane Sanctumien lisäys vähensi tilanteita, joissa manaa on vain sitä väärän väristä käytössä.
- Ponderilla saa kätevästi hankittua puuttuvan toisen Plainsin Baneslayerin pelaamista varten (toimii myös tilanteissa joissa landia ei vain nouse).
- Duress lentää todella usein sidelle Deathmarkien tai Celestial Purgejen tieltä.
Tämän jälkeen pitää siirtyä miettimään seuraavia tulevaisuuden ongelmia.
- Zendikar kolkuttaa jo ovelle, mitä tehdä kortin nostolle kun Mulldrifterit poistuvat pakasta.
- Mitä ottaa pois pakasta kun Day of Judgement saapuu.
- Sorin Markov, kannattaako?
Tietysti pakalla pelataan vielä yksi FNM ennen Zendikarin ilmestymistä. Tätä varten saa ehdottaa vielä muokkaiksia, joita pakkaan voi suorittaa. Kommentoikaa ja antakaa parannusehdotuksia.
-Irok
-
Zendikarin tullessa jos tahdot pakan pelaamista jatkaa yhä, voisin suositella knight of the white orchideja (pari WB fetchiä), koska ne auttavat pitämään aggroa loitolla first striken avulla. Ball Lightning ja Bloodbraid Elf sun muut miettii kyllä kahdesti hyökkäävätkö vaiko eivät. Suosittelisin myös Wall of Denialien pelaamista, 3 mana seinä josta pääsee läpi vain deathtouch tai gatekeeper of malakir. Vampyyrit muuten on taas niin huonoksi pakaksi osoittautunut, että voi sidee Wall of Denialit pois. Sorinia kannattaa ottaa maksimissaan se yksi kappale alternative winconiks mun mielestä.
Day of Judgmenteja varten voit ottaa pakasta pois Pondereita, Duresseja tai Oblivion Ringejä. Cancelit voisit korvata yhden manan enemmän maksavilla Mindbreak Trapeillä, toimivat Cascadea ja uncounterablea vastaan kivasti ja voi olla lopulta myös "ilmainen" counterspell. Mindbreak Trappejä olis hyvä olla 2-3 ja niiden pelaamista kannattaa opetella vähän, itselle ainakin nousee niin monesti mieli vain jäädä odottamaan sitä kolmatta spelliä, mitä ei yleensä tule. Aggroa vastaan kuitenkin BBElf + cascadeotus saa counterattua kerralla tällein.
Kortin nostamiseen Esper Charm, Jace ja Sphinx of Lost Truths. Sfinksi on yllättävän hyvä, potkastuna tai ei, 3/5 keho auttaa myös lopulta todella paljon aggroa vastaan. Alun removaliksi voisi suositella Harm's Way:tä kun et punasta pelaa, eli ei lightning boltteja pakkaan.
Toivottavasti auttoi edes vähän antamaan suuntaa. :)
-
Pakkaa olen kokeillut hieman eri kokoonpanoilla ja vaikuttaisi siltä, että Jacet ja Esper Charmit ovat Mulldrifterin jälkeen ehkä parhaat nosto kortit pakkaan.
Sorin Markovin hylkäsin jo kokonaan, sillä kolme mustaa on hankalaa saada pöytään tuossa kuosissa ja Markovien hankkiminen hankalaa. Landien kokoonpanoa en ole ajatellut muuttaa, sillä nykyisellä landi määrällä ja tasapainotuksella saadaan kaikkia värejä pöytään tasaisesti ja tarpeen mukaan.
Mindbreak Trappeja voisi pakassa kyllä kokeilla. Toinen vastustajan peliä hankaloittava kortti on Path to Exile + Archive Trap synergia, jonka näin kaverini pakassa. Nuo kaksi ansaa saattaisivat toimia pakassa, mutta silloin pitäisi kokoonpanoa taas muokata hieman.
Poistoina olen ajatellut käyttää näitä:
Day of Judgement
Path to Exile
Disfigure
Noiden tasapainotuksesta en ole vielä täysin varma ja myös Harm's Way, Oblivion Ring ja Journey to Nowhere ovat kiinnostavia kortteja. Näistä pitäisi keksiä jokin järkevä sekoitus pakkaa varten. Vielä ajattelin peluuttaa neljää Oblivion Ringiä sidessä, ihan vain ettei käy niin kuin edellisessä FNM turnauksessa, että vastaan sattui pakka jossa ei ollut ainuttakkaan creaturea, jolloin neljäs osa pakasta ja 80 prosenttia sidestä muuttuivat turhiksi. Judgementteja mietin josko näitä pitäisi pelata settia mainissa vai pitää pari kappaletta sidessäkin.
Ponderista en ole vielä luopumassa, sillä se on auttanut suuresti "oikeiden" korttien nostamista. Myös Zendikarissa tullut Spreading Seas on mietityttänyt, koska sillä voisi esimerkiksi mono valkoista pakkaa kiusata muuttamalla landeja islandeiksi ja näin jarruttaa vastustajan peliä.
Sphinxeistä en ole erityisemmin innostunut, mutta kaiketi noita voisi jokin kerta kokeilla. Wall of Denialeja olen myös miettinyt, mutta enpä tällä hetkellä taida omistaa ainuttakaan, joten pitänee katsella noita jos käsiini saan.
Kiitos vinkeistä ja lisää saa aina antaa. Näitä tullaan testaamaan torstaisin gatewayssa :)
-Irok
-
Sorinia varten kolme mustaa manaa tulisi olla ihan "saatavissa" noilla ländeillä. Mietin millainen näkymä sulla on sun pakasta? Itse kun olisin miettinyt rungoksi vähän erilaisempaa versiota:
4x Wall of Denial
3x Baneslayer Angel
4x Knight of the White Orchid
2x Sphinx of the Lost Truths
3x Mindbreak Trap
4x Negate
4x Brave the Elements
4x Esper Charm
4x Path to Exile
+jace
Eli sulle ehdottaisin ainakin Brave the Elementsien hankkimista, aivan ehdottomasti. Disfigure voi olla ihan mukava poisto. Sculler + Meddling mage yhdistelmä kuulostaa kyllä tosi kivalta, pelattuna yhteen vieläpä, näiden suojeluun suosittelisin kyllä juuri brave the elementsiä, vaikka Infest meneekin näistä vielä läpi, mutta Infestin voi aina kiertää meddlareilla.
Jos käytät pakassa montaa creaturea (jota teet mun mielestä) niin ei day of judgment ole niin tärkeä. Sitä vastaan pelaaminen ehkä pikemminkin, johon toimii taas meddling maget ja negatet. Jos Essence Scatteria pelaat jo niin en tiedä onko Journey to Nowhere tarpeellinen, oblivion ring taas ehkä sitä tarpeellisempi koska se hoitelee planeswalkerit, artifactit ja lähes kaiken. Pelattavia kortteja tässä pakassa kyllä riittää jos ei muuta, doom bladet ja kaikki. :p Jospa sitä itse miettisi huomenna vähän paremman dekkilistan, nyt voisi silti olla aika mennä nukkumaan.
-
Ritarit pitänee kyllä jättää väliin. Pakassa kun ei ole kuin kolme plainssia ja muutenkin landeja tahtoo yleensä tulla tarpeeksi. Orchidin voisi tietysti korvata vanhalla kunnon White Knightilla, jolloin mustat deckit eivät ole kovin vahvoilla.
Tuo Sculler/Meddling Mage synergia kyllä toimii. Olen miettinyt josko lisäisi Meddlareiden määrää ihan täyteen settiin (kunhan saan setin hankittua täyteen). Useamman kerran olen saanut vastustajan lukkoon viemällä hyvät kortit kädestä ja meddling mageilla kieltänyt massa poistot.
Ior Ruin Expeditionia kokeilin nosto korttina myös, mutta tämä osoittautui kohtalaisen kehnoksi. Jacet ja Esper Charmit tuntuisivat tähän pakkaan parhaalta vaihtoehdolta.
Samaa mieltä olen tuosta nukkumaan menosta. Tuossa torstain/perjantain aikoihin ajattelin sitten päivittää listan tännekkin, kunhan tietää miten se toimii tällä viikolla.
-Irok
-
Näin, FNM takana ja usea kirosana langetettu kun jämähdin taas kahden viimeisen pelaajaan sekaan. Pakka näytti turnaukseen mentäessä tältä:
Miehet 9
2x Meddling Mage
3x Baneslayer Angel
4x Tidehollow Sculler
Taiat 30
2x Esper Charm
2x Ponder
2x Jace Beleren
2x Spreading Seas
2x Negate
2x Cancel
2x Soul Manipulation
2x Essence Scatter
2x Day of Judgement
4x Harm's Way
4x Path to Exile
4x Duress
Läänit 22
3x Arcane Sanctum
3x Plains
3x Swamp
4x Drowned Catacombs
4x Glacial Fortress
5x Island
Sideboard
1x Negate
2x Spell Pierce
2x Celestial Purge
3x Disfigure
3x Flashfreeze
4x Oblivion Ring
Turnauksessa istuessani ainoa ajatus mielessäni oli, että kuinka tällaisella läjällä kakkaa voi oikein pelata. Pelien jälkeen tulin siihen tulokseen, että koko pakka pitää rakentaa uusiksi tai sitten vain hylkään tuon idean. Kolme väriä saattaa olla asteen verran liikaa, sillä yksi peli meni suoraan siihen, ettei pakka luovuttanut yhtään mustaa manaa käytettäväksi.
Pohjana tuon pakan uudelleen rakentamisella haluan pitää Meddling Mage / Tidehollow Sculler synergian, eli estää vastustajan pelaaminen tai muuten hankaloittaa vihulaisen peliä. Jos jolla kulla on hyviä ideoita niin jakakaa toki.
-Irok
-
Sanon Iiro suoraan, minusta kun on turhaa homostelua sommitella kukkasia sanottaviini. Tietänet tämän jo ennestään tosin...
Sokeakin huomaa, että tuo ei toimi, koska siinä on aivan liikaa erilaisia kortteja. Se, että puuttuvia, juuri niitä tarvittuja kortteja, paikataan melkein mutta ei lainkaan vastaavasti toimivalla lappusella näkyy siinä, että pelit menevät suoraan sanottuna vituilleen, kun efektit eivät vastaa sitä mitä tilanne tarvitsisi. Kun yli äyräitään tulvivaan astiaan vielä tuupataan joka suuntaan kurkottava gameplan, niin eihän tuosta tule lasta eikä paskaa.
Mage & Sculler yhdistelmä on silkkaa timanttia paperilla, mutta käytännössä ihan jotain muuta. Reveillarkin kanssa laput suorastaan combosivat, samoin Profane Command teki näistä kahdesta vaniljasta jotakin hyödyllistä, nykyään en pieraisisi edes niiden suuntaan. Kyseiset herrat eivät tee enää tarpeeksi. Täsmä- ja massapoistoa on aivan liikaa, eikä sinulla ole mitään millä voisit noita kahta tuolle setille aika tärkeää veikkosta suojella. Vielä vähemmän kykenet kierrättämään niitä takaisin pelikenttään tehokkaasti. Maget voi korkeintaan toimia sidelappuina, Scullerit suositan korvaamaan jollain lihaisalla, kun äijädekkejä on tuntunut vierivän enenevissä määrin esiin. Ei pitäisi tuolloin Toukan punamusta menninkäinen loikkia silmillekään, kun on riittävän moni iso mies kiittämässä käynnistä virkeän kokoisella meisselillä.
Miljoonalla two-off lapulla et saa muuta aikaan kuin vituttavan tyrän. Spreading Seas? Come on, olisit edes korvannut ländillä. Voit syyttää itseäsi häviöstä kun pelaat läpipaskaa lappua, koska olit liian laiska miettimään kunnollista tilalle. Off they go. Cancel? Negate settiin, enuff said. Soul Manipulation? Olematon määrä miehiä, hankala costi ja sangen triviaali kortti muutenkin, koska suosituin poisto Path ei missään vaiheessa viskaa pommimiestäsi gravelle. Roskiin. Essence Scatter? Standardissa ei ole riittävän hajonnutta miestä, että kannattaisi slottia tuhlata mies-counteriin. Hus, pois. Esper Charm? Kelvollinen kortti, mutta toimivan Esper-tricolorin teko on hankalaa. Kokeilisin jotakin muuta tilalla, koetan keksiä jotain sopivaa...
Ponder... Älyttömän loistava lappu, mutta ei se kaksinaan saa mitään aikaan kuin ennätysheikon lottorivin.
Lääneistä. Niitä on aivan liian vähän. Controllia pelatessasi, tarvitset sen 24-26 ländiä, 22 ei riitä mihinkään. Ei ainakaan Standardissa.
Sideboard on hieman sitä itseään, ymmärrän tosin miksi, kun Lepran FNM on erittäin hajanaista ja verrattavissa casual-iltamaan eikä kovin kummoisia sidetystoimenpiteitä vaadi. Ainakaan allekirjoittanut ei jaksa vaivautua.
Siinä tuli sitä kritiikkiä. Nyt sitä luovaa ehdottelua:
Tee dekistä UW(b/r/g). Tuolloin manabase yksinkertaistuu, voit pelata selkeämmin keskenään pelittäviä lappuja, peli-idea on helpommin toteutettavissa ja dekki käytännössä toimii.
Land 25
4 Glacial Fortress
5 Fetch (vaikkapa 2 Scalding Tarn, 3 Arid Mesa, jos sidespläshäät punaista)
1 Emeria, the Sky Ruin <--- valkoinen on ainoa, joka osaa poistaa lopullisesti, pidemmissä kitkutuksissa kenties tarpeen
6 Island
9 Plains
Creature 12
4 Baneslayer Angel <--- Paras valkoinen creature
4 Knight of the White Orchid <-- Path anyone? First Strike on myös kova sana nillitys-creatureja vastaan
2 Iona, Shield of Emeria <--- Resolve & win
2 Sphinx of Lost Truths <--- hyvä laputusotus kelpo keholla
Muut 23
4 Negate
4 Path to Exile
3 Day of Judgement
3 Harm's Way
3 Ponder
2 Sleep
3 Jace Beleren
1 Martial Coup <--- Massaa vastaan massalla (+ sweepillä)
1 cc = 10
2 cc = 8
3 cc = 3
4 cc = 5
5 cc = 6
"7 cc" = 1
9 cc = 2
Tuossa tuollainen nopea, ehkä hitusen tökerösti suunniteltu dekin hahmotelma. Elspeth Jacen tilalla ei minusta tuntuisi yhtään huonolta idealta. Yhtä kaikki siinä oli minun kaksi senttiäni asiaan.
-
Elmeri, koruton tyylisi ilmaista asioita on aina yhtä sykähdyttävää luettavaa. Tällä kertaa olet asiassa jopa oikeassa, sillä tuo on tosiaan melkoisen säälittävä kasa.
Itse olen tuota oman pakkani jäänteitä tuijotellut ja tullut tulokseen, että tosiaankin pudotan mustan värin kokonaan pois. Jos fetchejä pelaan, niin niiden värit ovat vielä auki.
Voisinpa tosiaan kokeilla tuota ehdottamaasi pakkaa ja katsoa, josko siitä olisi mihinkään. Tosin listaasi laitettu Sleep ei oikeastaan vakuuta. Mieluummin pelaisin jotain muuta. Mutta saa nähdä, miten noita kortteja saan sitten kasaan. Päivittelen tuota listaa kunhan saan sen kasattua ja pari testi peliä pelattua.
Hyviä ja huonoja ideoita saa vieläkin tähän ketjuun pistää, tosin huonoja ideoita toivataan hieman hyviä vähemmän.
-Irok
-
Punanen on hyvä vaihtoehto splashiksi, sieltä sais sit lightning boltit ja Ajani Vengeantit, sekä mahdollisen double negativen jos mindbreak trappejä tahtois. Punasta pelatessa 1-of obelisk of alara olis myös kiva utility tool. Katsoessani FNM-listaasi pitäisi sanoa, että jos sculler/meddlingmage yhistelmä on "se juttu" mitä tahdot pelata, niin miksi vain kaksi meddling magea? 2-of spellejä on myös hirveästi, ponderit ja spreading seas pois. Ponder on ihan kiva, mutta tähän pakkaan pitäis olla niin monta hyvää korttia pelattavana, että ei ole tilaa ponderille. Spell pierce myös sideltä pois, et varmaan käyttänyt sitä kertaakaan?
Katsoitko miten FNM'ssä oli muita pakkoja? Jos on Aggroa kovasti niin tietäisi mitä vastaan sit "työskentelisi" ja oliko paljon kontrollia ynnä muuta? Jos sieltä löytyy vampyyripakkoja niin devout lightcaster vois olla ihan jees.
-
Eli pakat joita FNMssä näkyy ovat seuraavanlaiset
Archive Trap kontrolli
BR goblin aggro
Random Naya joka pelaa lähinnä pieniä miehiä (esim Hushblade, Sureblade)
Jund Cascade
Monomusta läjä kakkaa (kuten pakan omistaja sitä kuvailee)
Monovalkonen aggro
Vampire
Ja loppuja vastaan tulee harvemmin match uppeja.
Meddling magejen määrä johtuu lähinnä siitä, että enempää en omista.
Nytpä olen tullut siihen tulokseen, että heitän noista kolmestä väristä yhden pois (todennäköisesti mustan) ja alan kehittelemään jotain uutta mukavaa tilalle. Tämä todennäköisesti poistaa Meddling Maget pakasta, tosin kun tietää kavereiden pakat läpikotaisin niin sieltä voi aina valita jonkun niistä tärkeistä lapuista. Elmerin lista on muuten hyvännäköinen, tosin joitain kortteja en siihen itse olisi pistämässä (Knightit, Emeria the Sky Ruin, Sleep lähinnä).
-
Nytpä olen tullut siihen tulokseen, että heitän noista kolmestä väristä yhden pois (todennäköisesti mustan) ja alan kehittelemään jotain uutta mukavaa tilalle. Tämä todennäköisesti poistaa Meddling Maget pakasta, tosin kun tietää kavereiden pakat läpikotaisin niin sieltä voi aina valita jonkun niistä tärkeistä lapuista. Elmerin lista on muuten hyvännäköinen, tosin joitain kortteja en siihen itse olisi pistämässä (Knightit, Emeria the Sky Ruin, Sleep lähinnä).
Lähinnä suosituksiahan tuo tekemäni lista on, en siihen käyttänyt montaa minuuttia ajattelutyötä, kun keskityin pakkasi (ansaittuun) mollaamiseen :-*
Perustelempa hitusen joitakin noista:
Knight of the White Orchid: Pathilla vastuksen peto mäkeen ja perään nihti, joka hakee ilmaiseksi ländiä tiskiin untapissa. Extraländi alkuvuoroilla on vain hyvä asia eikä sen arvo katoa mihinkään myöhemmässäkään vaiheessa. Ompahan kokoonsa nähden vielä siedettävä beatteri. Hyvin todennäköisesti kerää itseensä vielä Boltteja ja muista poistoja, jos nämä pilkkumies dekit, soltut, gobot, kenties random-elffi eivät saa äijiä isoiksi. Tarvitset cannon fodderin lisäksi jonkun pienen ötökän pitämään ötökkäarmeijoita aisoissa, kun odottelet sitä ratkaisevaa manaa Judgementtiin tai kyseistä lappua itseään nousevan. Kovin montaa halpaa valkoista first strike miestä ei standardissa oikein ole, joten minusta tämä on paras valinta aikaiseksi ötökäksi. Tämä ei mielestäni ole edes valinnanvaraista, dekki tarvitsee juuri tämän tietyn pikkutuhnun eikä satunnais-kakkosdroppia.
Emeria, the Sky Ruin: Lappuhan on silkkaa jörmöä alkupelissä, mutta koska tuo tekaisemani esimerkki on sangen hitsaava hidastelija, niin ajattelimpa sen olevan hyödyllinen, kun Doom Blade, Terminate, Bolt+Bolt (Iki-Tursoja löytyy, jotka tätä tekevät) tai jokin muu efendi suistaa Baneslayerin, Ionan tai Sphinxin alas. Tuolloin saat sen upkeepillä takaisin suoraan tiskiin pelotteeksi ja keräämään uudelleen ja uudelleen creduvihaa. Useampaa tosin joutuisi käyttämään, ei ehkä yksi riitä...
Sleep: Köyhän miehen Pollen Lullaby. Paska tämä on. Sama olisi suoraan pelata vaikkapa fogia, synergia Stoic Angelin kanssa ei kyllä tällaisessa kaksiväriversiossa auta. Tähän tilalle kenties Elspethit, saisit lisää fodderia ja mahdollisen nylkyttäjän. Baneslayerkin yllättäen tykkää pumpusta, tehden siitä vieläkin vaarallisemman.
Jos punaista spläshäisit, voisit kokeilla Planeswalker teemaa. Eli karsit pikkutuhnut, muokkaat sisään pari mountainia. Mukaan Volcanic Falloutteja, Ajani Vengeant ja boltti suoraan Harm's Wayn tilalle. Menisi kyllä manabasen muokkaus himpun verran hankalaksi sopimattomien dualeiden vuoksi ja saatu hyöty on aika olematon verrattuna vaivaan ja mahdollisen manakusun riskiin. Turhaa puuhaa siis.
Yhtä kaikki, suosituksia ja ehdotuksiahan nämä pääasiassa ovat ja yllättäen sinä (pum pum prööt!) päätät mitä dekissäsi pelaat. Silti kannattaa kokeilla kaikenkarvaisiakin ehdotuksia lävitse ja sitten teilata niitä, eipähän tarvitse myöhemmässä vaiheessa (ainakaan yleensä) astialle palata, jos jokin mättää. Proxytys paperilla ei maksa mitään, kun testailee dekkejä.
-
Juu siis ajattelin tuota kyhäämääsi listaa testauksen perusrungoksi. Katselee sitten, että millaisia jippoja siihen saa aikaiseksi.
Knightista olen asteen verran erimieltä. Minusta White Knight on myös varsin kätevä otus.
Mutta pitää katsoa, mitä saan aikaiseksi (yritän lähinnä kasata pakan korteista, joita minulla on oikeasti hallussa niin eipähän FNMmään mennessä alkaa sählätä).
Eli uutta listaa on tulossa kunhan saan aikaiseksi katsoa lappuja vähän tarkemmin.
-
No niin, nyt on tullut mietittyä ja pohdittua ja seuraavaan listaan päädyin
Läänit 24
4 Glacial Fortress
3 Arid Mesa
1 Scalding Tarns (näitä en omista kuin yhden)
7 Island
7 Plains
2 Mountain
Miehet 12
3 Baneslayer Angel
3 Sphinx of Lost Truths
4 Knight of the White Orchid
2 Iona, Shield of Emeria (en tiedä saanko hankittua pakkaan asti)
Taiat 20
4 Negate
4 Path to Exile
2 Day of Judgment
2 Ponder
4 Lightning Bolt
4 Harm's Way
Planeswalker
2 Jace Beleren
Siitä puuttuu kaksi tai neljä lappua, riippuu saanko Ionat hankittua. Nyt pitäisi päättää, mitä ne kaksi (tai neljä) korttia olisivat. Kellään ideoita tai ajatuksia?
-
Ionat pois ja tilalle +1 Baneslayer Angel +1 Day of Judgement. Miten tärkeänä pidät punaista spläshiä? Pelkkä U/W toimisi varmasti myös.
-
Lightning Boltit vaan pois ja punanen spläshi samaten. Path to Exile ja Harm's way + negate (ehkä myös mindbreak trap) removal/counter tarpeisiin ja sideen 4x flashfreeze ja 4x celestial purge niin jo löytyy vihaa aggropakoille. :)
-
No niin, nyt on aikaa tutkailla taas pakka.
Eli tällaisella kokoonpanolla lähdin eilen pelaamaan:
4 Glacial Fortress
3 Arid Mesa
1 Scalding Tarns
7 Island
7 Plains
2 Mountain
Miehet 15
3 Baneslayer Angel
3 Sphinx of Lost Truths
4 Knight of the White Orchid
1 Iona, Shield of Emeria
4 Deft Duelist
Taiat 19
4 Negate
4 Path to Exile
2 Day of Judgment
2 Ponder
4 Lightning Bolt
3 Harm's Way
Planeswalker
2 Jace Beleren
Sideboard
4 Flashfreeze
3 Celestial Purge
3 Oblivion Ring
3 Devout Lightcaster
2 Brave the Elements
Turnausvoitto tuolla listalla siis sattui omalle kohdalleni.
Sitten korteista
Lightning Bolt - Melko hyödyllinen kortti. Poistin sillä lähinnä protection from white miehiä tai sitten muita hankalia creatureita.
Brave the Elements - Turha lappu tähän pakkaan
Devout Lightcaster - En missään vaiheessa edes harkinnut niiden ottamista pakkaan peleissä.
Iona - Ei pääse koskaan peliin asti
Tuossa ovat ne laput, millä voi mahdollisesti poistaa kokoonpanosta ilman ongelmia.
Mindbreak Trappia en lähtisi pelaamaan, sillä en koskaan tule saamaan pelattua sitä trap costilla, ennemmin ottaisin Cancelin tai Essence Scatterin. Sen sijaan pakka todellakin tarvitsee yhden Day of Judgmentin lisää. Myös yhtä Martial Couppia olin kaavaillut tuohon lisättäväksi. Jos LIghtning Boltit ottaa pakasta pois, niin mitä niiden tilalle? Ehdotuksia otetaan edelleenkin vastaan.
-
Pro Tour-Austin Deck Tech: Blue-white-red Control (Standard) with Corey Lege
http://www.youtube.com/watch?v=lQV_6aLlUuA
Austin LCQ, 7th place (7-2)
Lista:
1 Arid Mesa
2 Exotic Orchard
4 Island
3 Mountain
4 Plains
4 Rupture Spire
3 Scalding Tarn
3 Sejiri Refuge
4 Baneslayer Angel
2 Bogardan Hellkite
2 Sphinx of Jwar Isle
2 Sphinx of Lost Truths
2 Wall of Denial
2 Wall of Reverence
3 Ajani Vengeant
2 Armillary Sphere
1 Banefire
4 Day of Judgment
2 Earthquake
3 Jace Beleren
1 Martial Coup
1 Obelisk of Alara
3 Oblivion Ring
2 Rite of Replication
Sideboard:
3 Cancel
3 Celestial Purge
3 Harm's Way
3 Luminarch Ascension
3 Swerve
Korttivalintoja selitetään videolla.
PS. Huom! Videolla sanotaan, että Cancelien tilalla olisi kannattanut pelata Double Negativeja.