MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Augustus - 10.09.09 - klo 09:34

Otsikko: Teferi ja Cascade
Kirjoitti: Augustus - 10.09.09 - klo 09:34
Teferi, Mage of Zhalfir sallii vastustajan pelata spellejä vain silloin, kun hän voisi pelata sorceryn. Jos vastustaja sitten pelaa vaikkapa Bloodbraid Elfin joka cascadettaa spelliin X, niin kuinka käy? Sorceryitähän ei saa pelata silloin, kun muita spellejä/efektejä on stackissä, vai miten se määritelmä menee? Eli saako pelata vai ei?

Lisäkysymys: jos cascade osuu spelliin jolla ei ole manacostia, kuten Ancestral Visionsiin, niin tapahtuuko siinä jotain erikoista? Spellinhän saa pelata maksamatta sen manacostia, mutta jos manacostia ei ole, niin voiko sen "jättää maksamatta" ja pelata Visionsin suoraan? Onko tilanne jokseenkin analoginen esim. Mind's Desiren kanssa, joka osuu Visioniin tai Lotus Bloomiin tai vastaavaan?

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Otsikko: Vs: Teferi ja Cascade
Kirjoitti: Nastaboi - 10.09.09 - klo 09:59
Magicissa on ns. kultaisia sääntöjä, joista yksi kuuluu näin:
Lainaus käyttäjältä: Comp.Rules
101.2. When a rule or effect says something can happen and another effect says it can't, the "can't" effect wins.

Bloodbraid Elf antaisi pelata spellin, mutta Teferi kieltää sen. Spelliä ei saa pelata.

Cascade antaa luvan pelata Visionsin samoin kuin Visionsin oma suspend-ability. Sama Mind's Desiren kanssa.
Otsikko: Vs: Teferi ja Cascade
Kirjoitti: Augustus - 10.09.09 - klo 16:01
Tarkennan vielä varmistaakseni, että tajusin oikein: eli siis Ancestral Visionsin saa laittaa nimenomaan suspendiin (ilmaiseksi), koska efekti sallii sen pelaamisen ja suspendilla voi korvata normaalin castaamisen, mutta sitä ei voi pelata suoraan sen "without paying it's mana cost" -perusteella?

Ihan sataprosenttisesti en vielä tajua tätä juttua, koska takerruin kohtaan "Rather than play this card from your hand, pay U..." Cascadesta tullut Visionshan ei ole kädessä, mutta voiko sen siis suspendata muualtakin, kunhan vain saisi pelata sen jotenkin?

Jos näin, niin ilmeisesti myös Aeon Chroniclerin voi laittaa nollalla counterilla suspendiin, jos vaikka Enlisted Wurm sen kaivaa esiin. Tällöinhän Chronicler jääkin removeen, kerran viimeistä counteria ei koskaan poisteta. Kovin todennäköinen ei siis ole tilanne, jossa näin haluaisi toimia, mutta se olisi mahdollista?
Otsikko: Vs: Teferi ja Cascade
Kirjoitti: Rancid- - 10.09.09 - klo 16:09
Cascadesta tullut posti-Anssi castataan, ei heitetä suspendiin. Suspendaaminen onnistuu vain kädestä.

Hetiperäänedit: ja selvennetään nyt vielä sen verran, että
Lainaus käyttäjältä: Nastaboi
Cascade antaa luvan pelata Visionsin samoin kuin Visionsin oma suspend-ability
tarkoitti siis suspendiin kuuluvaa ohjetta "When the last time counter is removed, cast it without paying its mana cost."
Otsikko: Vs: Teferi ja Cascade
Kirjoitti: Nastaboi - 10.09.09 - klo 17:01
Joo, voisin opetella tuon uuden "cast" termin käytön.