MtgSuomi.fi

Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Padishar - 03.03.10 - klo 15:54

Otsikko: Vastustajalla illegal deck, pitääkö huomauttaa ennen kuin hän representtaa?
Kirjoitti: Padishar - 03.03.10 - klo 15:54
Constructed-turnauksessa game1:n jälkeen vastustaja jättää Path to Exilettämäni Scrib Nibblersin pöydän reunalle. Huomaan tämän heti. Ennen game2:sta pile shufflaan vastustajan dekin varmistaakseni ettei hän saidannut 60 korttiin ja lasken kortteja olevan 59. Pyydän tuomarin paikalle ja ilmoitan asiasta.

Vastustaja oletettavasti saa game lossin, mutta saanko minä DQ:ta huijaamisesta (kerron rehtinä tuomarille että huomasin tuon Nibblersin), vai olinko rikkomatta sääntöjä?
Otsikko: Vs: Vastustajalla illegal deck, pitääkö huomauttaa ennen kuin hän representtaa?
Kirjoitti: Nastaboi - 03.03.10 - klo 19:19
Lainaanpa IPG:a huijauksen osalta.

Lainaus
6.2.   Cheating — Fraud
Definition
A person intentionally and knowingly violates or misrepresents rules, procedures, personal information, or any other relevant tournament information. Note that Fraud, like most cheating, is determined by an investigation and will often appear on the surface as a Game Play Error or Tournament Error.

Additionally, it is Fraud if a player (or teammate) notices an offense in their match and does not immediately call attention to it.

Examples
...
E.   A player observes his opponent or teammate make an illegal play but does not call a judge because it is to his advantage.
...
Penalty
All Levels
Disqualification

Tässä yksiselitteisesti sanotaan, että jos huomaa sääntörikkomuksen eikä välittömästi huomauta asiasta, on syyllistynyt rikkeeseen Cheating - Fraud. Tässä tulee nyt kysymykseen se, että mitään rikettä ei varsinaisesti ole tapahtunut ennen, kuin vastustaja presenttaa 59 kortin pakkansa. Itse näkisin, että tuomari pitäisi kutsua välittömästi, kun vastustaja presenttaa - säännöthän sanovat myös, että sideboard tulee pitää selkeästi yhdessä paikassa, eli vaikka kortti olisikin "saidattu ulos" ei se siitä huolimatta ole oikealla paikallaan. Jos ensin laskee pakan kortit ja vasta sitten kutsuu tuomarin, on ilmassa jo vähän kalastelun makua.

Tähän saattaa olla joku ennakkotapaus, jonka mukaan toimitaan. Kuulisin mielelläni muiden tuomarien mielipiteitä.
Otsikko: Vs: Vastustajalla illegal deck, pitääkö huomauttaa ennen kuin hän representtaa?
Kirjoitti: Padishar - 04.03.10 - klo 13:36
Eli jos ei muuta tulkintaa tule, niin en huomauttele vastustajalleni asiasta vaan kylmästi samantien tuomari paikalle kun hän presenttaa dekkiä, josta on jäänyt pöydälle edellisestä gamesta kortti. Ja tästä ei pitäisi tulla minulle mitään noottia, vaikka olisin voinut omalla tekemiselläni estää "laittoman" tilanteen?
Otsikko: Vs: Vastustajalla illegal deck, pitääkö huomauttaa ennen kuin hän representtaa?
Kirjoitti: instiqma - 04.03.10 - klo 14:43
Mielestäni tämä menisi samaan sarjaan tilanteiden kanssa, joissa olettaa vastustajan kohta tekevän jotain sääntöjen vastaista pelin sisällä (kuten yrittää pelata FoWin ilman manaa Trinispheren ollessa tiskissä). Kun vihu vaikka esimerkin tilanteessa näyttää FoWin ja hetken miettii minkä kortin exilaa, tuleeko tässä vaiheessa huomauttaa, vai voiko vihun antaa yrittää spellin castausta lisäinfon toivossa? Voit olla melko varma että sääntöjenvastaisuuksia on tulossa, mutta varsinaisesti mitään ei ole vielä tehty/announcattu/presentattu.