MtgSuomi.fi
Muu MTG => MTG yleensä => Aiheen aloitti: Enterorrhexis - 14.07.10 - klo 22:24
-
http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/feature/99a
Ovat sitten korvaamassa tällä hetkellä ainakin Elspethin viimeisestä abilitystä löytyvän "For the rest of the game" - termin avainsanalla "Emblem". Tuossa lähteessä asiasta on selitettynä enemmänkin. Aikovat ainakin ensimmäisen kerran painattaa tämän kyseisen hämmentävän nimikkeen Duel Decks: Elspeth vs. Tezzeretiin Elspethin lappuun. Artikkeli oikeastaan tarkentaa, että tämä "emblem" tulisi olemaan sittenkin joku konkreettinen objekti (ensimmäisenä tulee mieleen token), joka osoittaa tätä pelin loppuun asti vallitsevaa muutosta. Ideaa on jalostettu keywordiksi asti, koska tämä mahdollistaa vaikutuksen myös niihin permanenteihin, jotka tulevat battlefieldillä emblemin ollessa jo toiminnassa, kuten Elspethin ultimaattisessa abilityssä. Lukekaatten myös luman toim. huom. tuolta alempaa, että saa paremman tolkun.
Mitä mieltä tästä pienestä kauneusleikkauksesta? Onko tarpeellinen vai entisestään sekoittava ja selittelyä aiheuttava idea?
Saas nähdä millaista käyttöä tämä tulee saamaan tulevaisuudessa.
-
Eihän tuo termi nyt haittaa ketään, mutta tuo, että vaikuttaa vain kentällä sillä hetkellä oleviin permamentteihin, paskentaa kyllä kyseistä "abilityä". Helpostihan homma sujuu kun iskee vaikka lasihelmen jokaisen lapun päälle, joka (elspethin tapauksessa) on tuhoutumaton.
-
Eihän tuo termi nyt haittaa ketään, mutta tuo, että vaikuttaa vain kentällä sillä hetkellä oleviin permamentteihin, paskentaa kyllä kyseistä "abilityä". Helpostihan homma sujuu kun iskee vaikka lasihelmen jokaisen lapun päälle, joka (elspethin tapauksessa) on tuhoutumaton.
Mitä tarkoitat sillä, että "vaikuttaa vain kentällä sillä hetkellä oleviin permanentteihin"? Elspethin ability on ennenkin vaikuttanut koko loppupelin ajan kaikkiin non-planeswalker-permanenteihisi (myös niihin, jotka tulevat kentälle vasta abilityn resolvaamisen jälkeen), ja tekee niin myös tämän uudistuksen jälkeen. Koko Emblemien idea on, että pystytään tekemään ability, joka vaikuttaa loppupelin ajan muihinkin asioihin kuin vain tapahtumahetkellä olemassa oleviin (uudistusartikkelissa annettiin esimerkkinä +2/+2 miehillesi antava emblem).
-
Ideaa on myös jalostettu siihen suuntaan, että tämä ominaisuus vaikuttaisi vain niihin permanenteihin, jotka ovat battlefieldillä emblemin astuessa voimaan. Tuossa vaiheessa ainakin omasta mielestäni menisi sekavaksi, jos täytyy alkaa ajattelemaan erikseen niitä lappusia jotka pelataan tämän jälkeen.
Olet väärässä. Elspethin toiminta pysyy täysin samanlaisena jatkossakin. Artikkelissa selitetään hyvin tarkasti, miksi emblem otetaan käyttöön ja että tuon Elspethin toiminta pysyy täsmälleen samanlaisena kuin aina ennenkin. Eli emblem vaikuttaa myös permanentteihin, jotka tulevat battlefieldille tuon ultimaten käyttämisen jälkeen.
-
Mitä ihmettä selität? Emblemhän mahdollistaa juuri päinvastaisen tilanteen, eli sen että saadaan efekti vaikuttamaan myös sellaisiin permanentteihin, jotka eivät vielä ole tulleet battlefieldille. Ennen tämä ei ollut mahdollista, ja artikkelissahan juuri mainitaan että Elspeth toimii vanhallakin wordingilla erikoistapauksena, koska indestructibility toimii aika lailla erilailla kuin muut asiat pelissä. Jotta esimerkiksi tuo +2/+2-boosti saataisiin toimimaan myös semmoisille creatureille, jotka tulevat myöhemmin battlefieldille, tarvitaan emblemin kaltaista objektia.
-
Joo, Elspethin toiminta pidetäänkin vastaisuudessakin samanlaisena. Siitä ei ollu meikäläisenkään sanailussa kyse. Totesin vain kuten tuossa artikkelissakin oli kirjoitettuna, että tämän kummallisen sanamuodon myötä on visioita tuollaisesta "jalostetusta" pelin kestoisen vaikutuksen versiosta, että vaikuttaa vain niihin jotka siellä on jo kentällä tullessaan voimaan..
Artikkelissa sanotaan, että ilman Emblemeitä +2/+2-efekti toimisi niin, että se vaikuttaa vain efektin tapahtumishetkellä kentällä oleviin creatureihin, ja jatkaisi vaikutusta vaikka vastustajasi veisi sinulta kyseisen creaturen (jos haluat tietää miksi, sääntö 611.2c); ja että Emblemien avulla saadaan myös se +2/+2-efekti toimimaan samalla tavalla kuin Elspethin ultimate tällä hetkellä toimii.
-
Haa, joo, noni, kiitos, meikäläisen lukutaito on ollu taas koetuksella, kun silmät skippas tuon yhden avainkappaleen tuolta.. no mä vähän ajattelinkin, että miksi haluttaisiin tehdä jotain sellaista joka pätisi Elspethin abilityyn noin ja sittemmin vain niihin jotka oli jo kentällä. Nyt meni ihan vastakkaiseen suuntaan tuo. ;) Het-äkkiä korjaamaan omat todella törrrrrkeät mokailut. Eläkää hikeentykö.
Olin hyvin väärässä ja mitä nöyrimmin pahoittelen edessänne asiaa.
-
Täytyy tässä myöntää, että en edes lukenut alkuperäistä artikkelia ennen postaamista, pahoittelut virheestäni.
-
Nyt, kun tämän keywordin käytännöllisyys tuli mietityksi uudestaan niin tuo vaikuttaa ihan näppärältä sanamuodolta. Vaikka siitä saattaa tulla aluksi yhtä selitteellisiä versioita, joissa tuota ominaisuutta joudutaan tarkentamaan yhtä pitkästi, kuin Elspethin nykyisessä versiossa kunnes termi vakiintuu yleisesti käyttöön. Jäädään innolla odottamaan, kun tuolla hieman vihjauksia laitettiin ilmoille, että tulevaisuudessa SAATTAA tulla muitakin kivoja planeswalker-kavereita, joista kyseisiä pelin loppuun asti vaikuttavia hyötyjä saattaisi liietä. Huisaa. ;) Toivottavasti kerrankin tällainen vihjailu lupaa jotain hyvää ja myönteistä.
-
Kunhan noita kykyjä alkaa ilmestymään, veikkaisin että alkavat laittamaan boostereihin token-tyyliin kutakin emblemiä kuvaavan lapun. Se on sitten helppo laittaa pöydänkulmalle josta muistaa sen olemassaolon ja voi tarkistaa vaikutukset vaikka alkuperäinen planeswalker tai vaikka sorcery on mennyt gravelle.
-
Joskus tullaan varmaan näkemään myös eeppisiä "eliminate target emblem" -efektejä.
-
Joskus tullaan varmaan näkemään myös eeppisiä "eliminate target emblem" -efektejä.
Tämä tulee varmaan samassa setissä kuin "destroy target planeswalker" -kortti.
-
Joskus tullaan varmaan näkemään myös eeppisiä "eliminate target emblem" -efektejä.
Tämä tulee varmaan samassa setissä kuin "destroy target planeswalker" -kortti.
Ja sitten vois olla "exile target player" -vehje, jolla voisi iskeä pelitovereiden ohella myös indestructible-planeswalkereita eetteriin, buahahaa!
Hmm, milleköhän pelivyöhykkeelle emblem-efektit tullaan sijoittamaan?
-
Emblemit menevät Command-zonelle, josta tulee täten "oikea" pelizone hupiformaattien lisäksi.
-
Mutta missä on eeppinen "Throw target players deck to the wall" - kortti.
Kovasti kyllä uhosivat vielä, että Emblemeihin ei mikään voi kajota.. mutta onhan sitä ennenkin voitu kajota aivan minne vain, kuten historiassa jo pidemmän aikaa "Removed from the game" - zonelle, jonka nimi ei voinut olla enää removed from the game. Siispä tälle command-zonellekin tarvitaan sitten jokin naseva termi.
-
Kovasti kyllä uhosivat vielä, että Emblemeihin ei mikään voi kajota.. mutta onhan sitä ennenkin voitu kajota aivan minne vain, kuten historiassa jo pidemmän aikaa "Removed from the game" - zonelle, jonka nimi ei voinut olla enää removed from the game. Siispä tälle command-zonellekin tarvitaan sitten jokin naseva termi.
"Removed from the game" poistui käsittääkseni käytöstä siksi, että mm. tällaisilla kyvyillä tai costeilla poistetut permanentit pystyi palauttamaan Wisheillä, jotka tosiaan viittasivat kortteihin "from outside the game". Tuolla exile-zonella pyrittiin siis erottamaan oikeasti pelin aikana "poistetut" kortit selkeästi tästä eroon. Saatiinpa tällä aikaan myös uutta suunnittelualaa, esim. Mirror of Fate (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=193878).
Näen tässä emblem-jutussa vain hyvää, sillä Elspethin alkuperäinen sanoitus oli hieman epäselvä -- toimiiko se vain permanenteille, jotka ovat pöydässä ultimatea käytettäessä vai myös myöhemmin tuleville permanenteille? Toimiiko se myös Elspethin poistuessa pöydältä? Jne jne. Kyllähän nuo asiat vaikuttavat selkeiltä -- kunhan kysyy tai katsoo säännöistä. Tässä ketjussakin näkee, ettei se aina ole selvää ;)
Rannikkovelhot ovat viime vuosina selkeästi koettaneet selventää (joidenkin mielestä helpottaa) peliä, sääntö/termi/turnaussääntömuutoksin. Emblemien pääasiallinen tarkoitus tuntuu olevan vähentää sääntöhässäkkää, mikä on mielestäni aina ++. Olin lisäämässä tähän itkuvirttä unblockable/indestructible -säädöstä, mutta tajusinpa tarkistaa Comprehensive Rulesien nykytilan. Siellähän ne iloisesti olivat mainittu erikoistapauksena. Loistavaa.