MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: Arirmind - 31.08.10 - klo 22:46
-
Terve!
Pahoittelen sekavaa sopertelua.
Otuksesta tehdään jollain efektillä 1/1.
Mitenkäs käy, jos otuksella on +1/+1 counttereita
(joko kickerin ansiosta tai synnynnäisesti kuten judgementin phantomeilla)?
Tai entä jos otuksella on ennestaan jokin +2/+2 buff aura tai pelissä on joku globaali enchantment joka antaa kaikille otuksille +1/+1?
Tai entä jos otukselle lisätään muutoksen jälkeen auroja tai +1/+1 counttereita?
Missä tapauksista otus todella muuttuu 1/1 vahvuiseksi tai pysyy sellaisena?
-
Vastaus tähän(kin) kysymykseen löytyy layereistä. Efekti, joka tekee creaturesta tietyn kokoisen (esim. 1/1), vaikuttaa layerissä 7b. Efektit, jotka antavat plussaa tai miinusta, vaikuttavat layerissa 7c. Counterit vaikuttavat layerissa 7d.
Siis: riippumatta siitä, missä järjestyksessä efektit ovat syntyneet, vaikuttavat plussaa/miinusta antavat efektit ja counterit aina creaturesta tietyn kokoisen tekevän efektin jälkeen. Pari esimerkkiä:
- Creaturella on 2 +1/+1-counteria. Siihen pelataan Diminish. Creature on nyt 3/3.
- Creaturella on päällä Moldervine Cloak. Siihen pelataan Diminish. Creature on nyt 4/4.
- Creatureen pelataan Giant Growth. Sen jälkeen siihenn pelataan Diminish. Creature on nyt 4/4.
-
- Creatureen pelataan Giant Growth. Sen jälkeen siihenn pelataan Diminish. Creature on nyt 4/4.
Eikös tässä skenaariossa Diminish pelata responssina, jotta näin kävisi? Vai olenko (jälleen) vain pihalla?
-
Olet ja et. Aiemmin powerin ja toughnessin asettaminen tiettyyn arvoon tapahtui samassa layerissa kuin plussaukset ja miinukset. Nykyään se kuitenkin tapahtuu näitä ennen.