MtgSuomi.fi
Muu MTG => Sääntöongelmat => Aiheen aloitti: tride - 05.11.10 - klo 19:43
-
Pelataanko turnauksissa "paras kolmesta" -säännöllä vai voittaako pelaaja, kumpi saa ensin kaksi voittoa? Eli voittaako matsin rekordilla 1-0-2 vai jatkuuko kierros? Tilanteeseen pääsee ainakin kortilla Divine Intervention.
-
Turnauksissa pelataan niin pitkään, että jommalla kummalla on kaksi voittoa (tai aika loppuu). Matsi ei siis lopu tilanteessa 1-0-2, vaan sitten pelataan neljäs peli jne. niin kauan kun aikaa riittää.
-
Voiko joku kertoa miten Žpäästään tilanteeseen 1-0-2? olen ilmeisesti pelannut vielä liian vähän kun en ole moista nähnyt :o
-
Pelit voivat päätyä tasuriin ilman ajan päättymistäkin. Esim. gravella on vain Worlgorger Dragon ja pelaat siihen Animate Deadin, seuraa infinite loop, joka johtaa aina tasurointiin.
Edit: Jaahas, en näköjään voi poistaa tätä, toivotaan, ettei tuota lasketa sääntökysymykseksi.
-
Yllämainittu on yksi esimerkki, ja esim. Earthquaken kanssa voi monesti päätyä vastaavaan tilanteeseen jossa vaihtoehtoina on tappaa molemmat pelaajat yhtäaikaisesti tai olla tekemättä mitään ja hävitä varmasti seuraavalla vuorolla. Lisäksi pelaajat voivat koska tahansa sopia tasapelin myös yksittäisestä gamesta vaikka mikään kortin aiheuttama efekti ei siihen pakottaisikaan.
Erittäin harvinaistahan tuo pelien tasurointi on, mutta mahdollista toki.
-
Yksittäinen game voi päättyä tasapeliin, jos molemmat häviävät yhtä aikaa. Luultavasti yleisin tapa saada tämä aikaan on se, että molempien pelaajien lifet menevät nollaan tai sen alle saman efektin johdosta, esim. Earthquakella.
Stefanin mainitsema loputon silmukka toimii ainoastaan JOS kyseistä silmukkaa ei voi keskeyttää valitsemalla jotenkin eri tavalla (esim. kolme Oblivion Ringiä ei pyöri loputtomiin, jos pelissä on jokin toinenkin nonland permanent). Muistutetaan tässä nyt kuitenkin, että sääntöpalstalla vastauksia - edes oikeita - ei ole oikeus postata muilla kuin tuomareilla.
Yhtäaikainen tappio ei välttämättä johdu molemmilla pelaajilla samasta syystä. Tampereella on muun muassa todistettu FNM:ssä tilannetta, jossa millauspakkaa vastaan pelannut viisivärikontrolli ottaa pelistä tasurin Cruel Ultimatumilla, jolla vastustaja menee nollaan lifeen ja kontrollin pelaaja dekkaa itsensä.
Tarkkaavainen lukija saattaa ihmetellä, miksi tästä tilanteesta tulee tasapeli, Cruel Ultimatumin efektihän selvästi aiheuttaa vastustajan lifelossin ennen kuin kortteja nostetaan. Syy tähän on se, että "hävisikö pelaaja juuri pelin damageen/dekkaantumiseen/poisoniin?" -tarkistukset kuuluvat state-based actionien tarkistuslistalle, joten ne kaikki tarkistetaan vasta sen jälkeen, kun Cruel Ultimatum on resolvannut loppuun asti.
-
Tarkkaavainen lukija saattaa ihmetellä, miksi tästä tilanteesta tulee tasapeli, Cruel Ultimatumin efektihän selvästi aiheuttaa vastustajan lifelossin ennen kuin kortteja nostetaan. Syy tähän on se, että "hävisikö pelaaja juuri pelin damageen/dekkaantumiseen/poisoniin?" -tarkistukset kuuluvat state-based actionien tarkistuslistalle, joten ne kaikki tarkistetaan vasta sen jälkeen, kun Cruel Ultimatum on resolvannut loppuun asti.
Tästä kysyisin vielä, että tapahtuvatko Cruelin vaiheet silti eri aikaan, eli kerkeääkö mm. kortin discardaamaan, ennen miehen säccäystä (merkityksellistä, jos vaikka Larkki on tiskissä)?
-
Tästä kysyisin vielä, että tapahtuvatko Cruelin vaiheet silti eri aikaan, eli kerkeääkö mm. kortin discardaamaan, ennen miehen säccäystä (merkityksellistä, jos vaikka Larkki on tiskissä)?
Efekti käydään läpi siinä järjestyksessä kuin sen teksti sanoo, ja Cruel Ultimatumin efekti sisältää kuusi erillistä toimintoa jotka tehdään yksitellen (huomaa pilkut ja sana then). Larkin puolesta tällä ei tosin ole mitään merkitystä, koska Larkin triggerille valitaan targetit vasta sen mennessä stäkkiin, mikä tapahtuu Ultimatumin resolvattua kokonaan, state-based actionien tarkistamisen jälkeen.
edit - Esimerkki tilanteesta jossa tuolla olisi merkitystä: Smallpoxille discardataan Dodecapod tai Wilt-Leaf Liege, joiden abilityt ovat replacement effectejä eivätkä triggered abilityjä, ja siis korvaavat alkuperäisen toiminnon. Tällöin ne päätyvät peliin ennen Smallpoxin seuraavaa efektiä, jolloin tuollaisen voi uhrata/joutuu uhraamaan sen päädyttyä peliin.
-
Stefanin mainitsema loputon silmukka toimii ainoastaan JOS kyseistä silmukkaa ei voi keskeyttää valitsemalla jotenkin eri tavalla (esim. kolme Oblivion Ringiä ei pyöri loputtomiin, jos pelissä on jokin toinenkin nonland permanent).
Tähän sellainen tarkennus, että valinnan täytyy liittyä itse silmukkaan. Esimerkiksi Worldgorger Dragon + Animate Dead on loputon silmukka, jos gravella ei ole muita creatureja. Vaikka toisella pelaajalla olisi Seal of Cleansing pelissä (jolla silmukan voi keskeyttää), sitä ei ole pakko käyttää, koska se ei ole osa silmukkaa.