MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Legacy => Aiheen aloitti: Etzell - 24.11.10 - klo 22:55
-
tiedän kyllä että burn ei ole se lekan hallitseva pakka mutta tykkään pelailla sitä itse jostain syystä.
nyt kaipailen enemmän ideoita side deckiin kuin itse deckiin mutta kaikki ideat ovat tervetulleita.
pakkanihan siis sisältää seuraavat kortit kunhan on valmis:
19 land:
4x scalding tarn
4x arid mesa
10x mountain
12 instant:
4x fireblast
4x lightning bolt
4x magma jet
30 Sorcery:
4x cahin lightning
4x flame rift
3x rift bolt
4x flamebreak
4x cave-in
3x lava spike
4x browbeat
4x price of progress
ja side on tosiaan viellä melkeinpä tyhjä... olen ajatellut layline of punishmentteja ja red elemental blasteja mutta en oikee muuta ole keksinnyt... eli jeesiä vähän :)
-
http://forums.mtgsalvation.com/showthread.php?t=241878
Lueppa ihan ensimmäisenä tuo ekan sivun primeri. Se kun sattuu olemaan ihan helkutin hyvä. Sen avulla saat varmaan aika hyvän kuvan siitä, mikä pakassasi on vialla. Ihan ensimmäisenä pakasta hiiteen joutuvat fetsit, flame riftit, cave-init ja browbeatit. Tilalle goblin guideja, keldon maraudersseja, volcanic falloutteja, sulfuric vortexeja yms.
-
Vilhiksen ehdotus on aika tyhjentävä, mutta jos olet laiska etkä jaksa lukea sieltä niin kirjaan joitain pääpointteja ylös:
Kyseiseltä sivulta löytyy myös loistavia side-ehdotuksia. Mutta tässä on mahdollinen side:
3 Red Elemental Blast (niin kauan kuin lekassa pelataan sinistä dominoivana värinä niin miksi ei?)
4 Ratchet Bomb (Helpompi sanoa mihin ongelmallisiin permanentteihin tämä ei osu, tosin hieman hidas mutta parempaakaan ei ole)
3 Pithing needle (Siden linkkuveitsi, vastaa moneen random sidevehkeeseen [COP: Red, Zuran orb, Nomad stadium, Top, Fetchit, Mosswort bridge mitä vain haluat vihata millä on activated ability]
3 Relic of progenitus (täytyy sitä gravehatea olla jonkin verran, luonnollisesti pakkoja vastaan jotka hyväksikäyttävät gravea)
2 Shattering spree (itse tykkään että on joitain kortteja staxia vastaan jotka vain hajottavat sen. Samaten toimii "ei-counteroitavana" artifact hatena JOS sellaista edes tarvitaan)
Mainista tälläistä muutosta:
-8 Fetch
-4 Flame rift
-4 Cave in
-4 Browbeat
tuollaista ainakin pois. Stifle vain tykkää kun kolminkertaistat stiflen kohdemäärän (ei näin!). Zoo ja muut nopeat aggrot tykkää kun itse olet niin tyhmä että autat vastustajaa (ei myöskään näin!). Huomautuksena, Flame riftille EI ole olemassakaan oikeaa pelausaikaa: Sulla 7, Zoolla 4 lifee. Castaat Flame riftin, vastus kiittää ja castaa Lightning Helixin. Lopputulos: Sulla 0 vastuksella 2 lifee (missä meni väärin?) Tämä on vain kärjistetty esimerkki siitä, mutta ymmärräthän että maksat 2 manaa, yhden kortin siitä että vastus tekee sinuun 4 ilmaista damagea? Controllia vastaan on jees, mutta niin kauan kuin Merfolk ja Zoo on ne suurimmat metan määrittäjät niin turha sitä on pelata... Burnilla ei ole kortinnostoa, vain virtuaalista korttietua, niin miksi h*****issä haluat vähentää korttien määrää maksuna? Onhan se Cave in söpö kortti Belcheriä vastaan toksujen pyörittelyn jälkeen, mutta silläkin on se lasikanuuna. Joten Cave in pois listalta ja heti! Metastasi riippuen voit miettiä joko Flamebrakea taikka Volcanic fallouttia. Flamebreak jos näet paljon Zoota ja Elffiä, Volcanic fallouttia jos näet paljon Gobloonia ja Merfolkkia. Volcanic fallout on yleisesti katsoen parempi, sillä se osuu manlandeihin eikä sitä voi counteroida, jonka takia sillä on hyvä lopettaa peli.
Sellainen huomautus vielä että 1 manalla 3 päähän on Burnin ydin, joten niitä suosittelen. Itse pelaan vielä jopa Shard volleytä 2 kappaletta. Mutta ne muut täyteen settiin, et tule katumaan sitä!
Loppuun vielä oma lista mitä itse pelaan:
19 Mountain (ei nonbasicceja Wasten tai Stiflen takia, tehdään nyt niistä (melkein) kuolleita kun kerran siihen on ryhdytty)
4 Goblin Guide (ei ole taattua vahinkoa, mutta 1 vuoron droppina on yksi pahimmista uhkista. Huom. tämä ei auta vastuksen manakusuun, mutta vastuksen manafloodiin kyllä!)
4 Keldon marauders (2 taattua vahinkoa jos ei kynätä, aktivoituu exilettämisestäkin (että kiitoksia vain niistä 3 lifestä tai läänistä ;D))
4 Lightning Bolt (paras)
4 Chain lightning (toiseksi paras)
4 Rift Bolt (toiseksi uusin bolttitulokas auttaa kummasti Dazea ja Counterbalancea vastaan)
4 Lava spike (bolttiehdokkaista selvästi huonoin, MUTTA mikä muukaan tekee vastukseen 3 damagea yhdellä manalla mitä ei ole jo pakassa?)
2 Shard Volley (Uusin tulokas, mutta drawbackkinsä ansiosta on finisher)
4 Magma Jet (ainut tapa muokata nostoja, siksi 4)
3 Price of Progress (Ihmiset ovat alkaneet oppimaan fetchaamaan basicceja heti kun näkevät "mountain, bolt, sun" alotuksia. Mutta silti jotkut niitä nonbasicceja vain tarvitsevat, ja price on hyvä
lääke siihen. Tällä niitä pelejä ollaan voitettu täpärämmästäkin tilanteesta)
3 Volcanic Fallout (edellä mainitut syyt miksi tämä eikä Flamebreak)
2 Sulfuric vortex (Lifegainiin on vain noloa hävitä, samaten tämä on toistuvaa vahinkoa, mikä on vain hyvä. Controllintappaja)
3 Fireblast (Finisher vailla vertaa. Kahden mountainin uhraaminen ei ole paha jos olet voittamassa peliä. Voit voittaa pelin ilman käsikortteja tai permanenttejä, kuten tämä pakka on todistanut sen.
Pelaan kolmea siksi koska on shard volleytä pakassa ja 19 mountainia.)
-
kiitoksia kommenteista näin alkuun ne saivat minut ajattelemaan uudestaan muutama juttua... muokkasin deckiä hieman ja se tuntuu toimivan paremmin ja lisää kortteja olen hankkimassa että homma toimii niin että itsekin tykkään siitä.
eli tällainen lista tällä hetkellä:
19 land:
19x mountain
14 instant:
4x fireblast
4x lightning bolt
4x magma jet
2x Volcanic Fallout
21 Sorcery:
4x cahin lightning
4x rift bolt
2x flamebreak
4x lava spike
4x browbeat
3x price of progress
2 enchant:
2x sulfurix vortex
4 creature:
4x Keldon marauders
yhteensä
60 korttia.
haluan pitää pakan mahdollisimman puhtaana burnina joten en sen takia goblineita halua. (kiitoksia kuitenkin ideasta pidän mielessä ne siltä varalta jos haluan mennä enemmän RDW suuntaan)
browbeatit on edelleen mukana kun haluan testata niitä käytännössä... toki on totta että kaikkio älykkäät ihmiset ottavat mielellään sen 5 turpaansa mutta jos joku idiooti olisi pelaamassa... ja kuitenkin 5 dmg kolmella manalla ei ole ihan se huonoin suhde kuitenkaan... toki jos jotain fiksumpaa keksin niin pistän browbeatit ekana vaihtoon...
-
Sano yksikin syy miksi et pelaisi goblin guideja? 1 vuoron haste droppi joka ajaa suoraa kakkosta pataan. On nimittäin yksi burnin tehokkaimpia kortteja alotus kädessä.
-
Olisikos tuossa vastaus..?
haluan pitää pakan mahdollisimman puhtaana burnina joten en sen takia goblineita halua. (kiitoksia kuitenkin ideasta pidän mielessä ne siltä varalta jos haluan mennä enemmän RDW suuntaan)
-
Sano yksikin syy miksi et pelaisi goblin guideja? 1 vuoron haste droppi joka ajaa suoraa kakkosta pataan. On nimittäin yksi burnin tehokkaimpia kortteja alotus kädessä.
Vaikka se, että se on melkein kuollut nosto siinä vaiheessa, kun vastustajalla on 4/5 Tarmogoyf pöydässä.
-
Miehien pelaaminen myös tarkoittaa sitä, että vastustajan poistot eivät olekkaan täysin kuolleita nostoja ja pikkuinen Goblin Guide tai Keldon Marauders saa ainoana otuksena StoPista.
-
Miehien pelaaminen myös tarkoittaa sitä, että vastustajan poistot eivät olekkaan täysin kuolleita nostoja ja pikkuinen Goblin Guide tai Keldon Marauders saa ainoana otuksena StoPista.
Vasta-argumenttina kuolleet nostot ovat helppo sidetys. Vastustajan ei tarvitse miettiä mitä ottaa ulos kun tarvii jotain sisään.
-
Miehien pelaaminen myös tarkoittaa sitä, että vastustajan poistot eivät olekkaan täysin kuolleita nostoja ja pikkuinen Goblin Guide tai Keldon Marauders saa ainoana otuksena StoPista.
Vasta-argumenttina kuolleet nostot ovat helppo sidetys. Vastustajan ei tarvitse miettiä mitä ottaa ulos kun tarvii jotain sisään.
Tämä on melkein yhtä hyvä argumentti kuin se, että itse pitäisi pelata mainissa neljää Pale Moonia siksi, että ei sitten tarvitse miettiä, mitä sidettää ulos.
-
Sano yksikin syy miksi et pelaisi goblin guideja? 1 vuoron haste droppi joka ajaa suoraa kakkosta pataan. On nimittäin yksi burnin tehokkaimpia kortteja alotus kädessä.
Vaikka se, että se on melkein kuollut nosto siinä vaiheessa, kun vastustajalla on 4/5 Tarmogoyf pöydässä.
Samaa voidaan sanoa Hellspark Elementalista. Hellspark Elemental kuitenkin on vastukselle huolenaihe kun lifet on dropannut sinne 3, joten vastuksen on pakko joko:
a) nostaa toinen tarmo
b) nostaa instant-speed poisto tai
c) jättää hyökkäämättä ja parkua nahoissaan kun ei voi lähteä yrittää voittaa peliä. Tämä vaihtoehto on selvästi huono, sillä tarmo joka ei aja on yhtä pätevä kuin 4/5 seinä. Milloin lekassa alettiin pelaamaan seiniä?
Sama juttu on Goblin guidella, paitsi että Goblin guide on jossain mielessä vielä parempi. Jos mietit miksi, niin ykkösvuorosta alkaen se vetää turpaan 2 dmg/vuoro kunnes se hoidetaan alta pois. Stopilla hoidettuna ykkösvuorolla se hidastaa vastustajan gameplaytä ja muuttaa guiden pienemmäksi helixiksi. Tämäkö huono? Lisäyksenä vielä että jos pihtaat sitä valkoista manaa guidea varten joka ei koskaan tule on myös varmasti turhauttavaa puuhaa, varmaankin enemmän turhauttavaa kun burnin pelaajan näkökannasta se että guide stopataan ensimmäisen hyökkäyskerran jälkeen. Otetaan Eva green, poistoina toimii Snuff out tai Maelstrom pulse. Pulsella ja snuffiksella otat 6 turpaan on the draw, on the play pulsella ja snuffiksella 4 turpaan. kannattaa muistaa että burnin pelaaja on käyttänyt vain 1 manan ja yhden kortin siihen että vastus käyttää "kuolleita kortteja" juurikin enemmän sinun eduksi. Zoo on ainut vastus jota vastaan et halua nähdä guideja. Mutta 1 gamessa voit käyttää guidea ja Fallouttia swwppaamaan suht. pieniä tarmoja alta pois, joka taas hidastaa vastusta enemmän. 1 Gamen jälkeen voit sidettää guidet ja Falloutit johonkin parempaan, kuten Kegiin/ratchet bombbiin, jolla ne Tarmot voine sweepata ihanasti ja muut, yleensä 1-2 dropit. Tätä faktaa Babu ajoi takaa, eli siis Guidet tekevät silti edes jotain kun taas Pale Moon ei tee mitään ennen sidetystä.
Lisätään tuohon poistojen henkiinherättämiseen sellainen seikka että tällä pakalla stoppi omaan nalleen on lähes suoraan parempi kuin stoppi vastuksen nalleen. Tämän huomasin kun vastus Stoppasi oman Dreadnoughtinsa :D
Browbeatin perustelua ei nähty, joten kerrotaan lyhyesti siitäkin miksi sitä ei kannata pelata. Vastassa kun on Zoo tai kala, niin ennemmin haluat tehdä jotain NYT eikä ensi vuorolla. Browbeat siirtää oman vuoron ensi vuorolle. Milloin Burn haluaa ns. pelata Meditaten? Kun Zoo saa extravuoron kaivaa tarvittava boltti jolla tappaa sinut täpoutissa combatin jälkeen tai kalat lisää lordeja buustimaan pieksemistä. Ja mikä parasta, vastus saa itse päättää mikä vaihtoehdoista on sinulle paras. Et tullut tyydyttämään asiakasta, vaan tulit vetämään vastusta turpaan. Miksi siis haluat miellyttää vastustajaa antamalla hänelle vaihtoehtoja, joista toinen voi maksaa sinulle pelin? Nostat kortteja kun pitäisi samalla vuorolla tehdä damagea tai teet damagea kun se ei ole relevanttia. Siitä ei pitäisi maksaa kolmea manaa. Edittinä vielä lisäyksenä että niin kauan kuin Legacy on formaattina nopea, niin Browbeatin paikka ei ole tässä pakassa, sillä se on liian hidas tekemään sitä mitä me haluamme... Siis mitä vastus haluaa, eihän Browbeat yleensä tee kuten itse olemme suunnitelleet
P.S. 8 creaturea (4 jos tarkkoja ollaan, Marauders on burni creaturen valeasussa) ei vielä tee pakasta slighiä. Slighissä 12 creaturea alkaa olemaan se minimimäärä, ja siitä syystä sligh ei pelaa sweeppiä, kuten Burn pelaa
-
Miten paljon Guide nostaa pakan keskimääräistä akvaarionopeutta?
-
Jos pelaisit Burnilla, niin osaisit sanoa miten merkittävää se on pystyä nostamaan tappoa vuorolle 3, mitä guide tekee yllättävän hyvin. Guidea nimittäin ei nähdä niin suurena uhkana kun omasta pakasta löytyy Tarmot joten siitä ei välitetä niin paljoa. Mutta kun he eivät tiedosta sitä faktaa että Guide ykkösvuorolla voi tehdä jopa 6 damagea pelin aikana (Vrt. Lightning Bolt, jota pidetään parhaimpana bolttina, tekee vain sen 3 damagea [tosin varmasti] yhdellä manalla ja kortilla). Turnauksessa itse onnistuin tekemään aina sen 6 damagea vastukseen kun Guide nousi alotuskäteen. Vastassa oli tosiaan Kalaa ja Zoota myös, ja niitä vastaan nimenomaan se Guide tekikin sen 6 damagea. Että en menisi suoraan tuomitsemaan Guidea ennen kuin sitä burnissa kokeilee.
Unohdin mainita, että tosiaan jos mietitään Burnin perusperiaatetta (virtuaalinen korttietu), niin Guide taistelee sitä periaatetta vastaan. Mutta samoin Sulfuric vortex toimii myös tätä periaatetta vastaan, silti sitä pelataan. Se johtuu siitä, että Vortexin tarjoama kyky (lukottaa lifegainin pois, on jatkuva vahingontekijä) on mielestäni arvokkaampi kuin sen tarjoama kohde jollekkin vastuksen "pitäisi-olla-kuollut" kortille. Samaten Guiden tarjoama kyky (lisäpuhti Sweeperiin, jatkuva vahingontekijä, "peeker" Counterbalancea vastaan ja baittaa Stoppia pois kun et halua vastuksen sitä lifeä saavan) on arvokkaampi kuin sen mahdollisuus aktivoida vastuksen Stoppi tai Snuffis. Path to Exile antaa vain lisäpuhtia omalle pakalle, ja jo 3 vuorolla voit tupla fireblastittaa vastuksen, kiitos hänen avun ;D
-
Guidea pelataan burnissa, koska se voi potenttiaalisesti tehdä suuren määrän vahinkoa vain yhdellä manalla. Tietenkin siihen osuu poistot ja sen voi blokata - toisin kuin muiden pulttien - mutta riskin ottamisesta mahdollisesti saatava hyöty on niin merkittävä, että sitä ei kannata jättää pelaamatta.
-
Jos pelaisit Burnilla, niin osaisit sanoa miten merkittävää se on pystyä nostamaan tappoa vuorolle 3, mitä guide tekee yllättävän hyvin.
Siinä tapauksessa sitä sitten varmaankin kannattaa pelata (en tällä hetkellä pelaa burnilla, mutta olen pelannut sitä sen verran, että osaan sanoa 3. vuoron tapon merkittävyyden). Minua vähän häiritsee se ajatus, että se nousee vasta vuorolla 4, mutta tosiaan jos muut ovat asiaa ihan testanneetkin ja minä en, niin uskon kyllä ihan mielellään, että se nopeuttaa dekkiä.
-
- 4x browbeat
+ 2x Shard Volley
+ 2x hellspark elemental
vaikuttais aikas hyvältä vedolta minusta tämä... ja kortit pitäis jo jostain omista kätköistä löytyä.
toki nyt tulee pari vähemmän suoraa ability/spell dmgea tekevää cretua mutta toisaalta minusta hellspark elemental on enemmän burni henkinen kortti kuin goblin guide...
en edelleenkään siis sano guidea huonoksi mutta noh en siltikään pidä sitä oikein korttina joka sopisi tyyli puhtaaseen burniin.
-
Tarvitseeko pakan olla kokonaan burni jos Gguide parantaa sitä paljon?
-
Guide on ekalla vuorolla 2 päähän (on the play), ja vastustaja joutuu käyttämään oman ensimmäisen vuoronsa siihen vastaamiseen, tai se muuttuu "yhdellä manalla 4 päähän" -pultiksi. Jokainen varmaan pelais jos tarjolla olis sorcery joka sanos: R, deals 4 damage to target player, that player draws a card. Ja jos ei vastausta löydy niin se on hyvin nopeesti 6 päähän. Pelaisin neljää jos tämmöseen deckkiin koskisin. Highlander burnissa se on about paras ekan vuoron droppi.
12 olentoa ei tee burnista RDW:tä, sama se mihin vaatteisiin sen lampaan pukee, se on silti lammas. Hellspark Elemental (yhdellä kortilla paljon vahinkoa ja pienet mana vaatimukset on hyvä) on burnispelli siinä missä Lightning Bolt ja Keldon Marauderskin. Sama pelata hyviä kortteja, jos jokatapauksessa pelaat jo muutamaa ukkoa. Muut asiat onkin aika hyvin coveroitu. Ite kasaisin deckin jotakuinki mallilla 18 land, 12 creature, 30 burn. ...kunhan nuo olennot on semmosia mitkä voi helposti lukea burni spelleiksi, Keldon Marauders on mielestäni heikoin kun sillä ei ole hastea.