MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Standard => Aiheen aloitti: Lochness - 15.03.11 - klo 17:45
-
Tälläistä pakkaa olisi nyt suunniteilla:
Kavut:
4x Steel Overseer
4x Etched Champion
4x Ornithopter
4x Memnite
4x Signal Pest
4x Vector Asp
4x Ardent Recruit
2x Indomitable Archangel
Faksit:
4x Glint Hawk Idol
Poistot:
4x Journey To Nowhere
Enchanmentit:
4x Tempered Steel
Ländit:
20x Plains
Tämä on vielä kehitysvaiheessa joten kommenttia vaan kehiin. Mielestäni tämä varmaan tarvitsee enemmän poistoja mutta en ole vielä testanut dekkiä käytännössä. Archangelit laitoin pakkaan koska shroudi on vaan kova juttu ukkovihaa vastaan. Gideon Jura saattaa olla kortti joka toimisi tässä dekissä. Etched Champion on kysymysmerkki koska se tuntuu vähän liian hitaalta vaikka se on hyvä blokkeri.
-
Mox Opal kiihdyttämään ukkoja kehiin tai turn 2 Tempered Steel?
-
4x Vector Asp
4x Glint Hawk Idol
Nämä ottasin pois, kun ovat suhteessa melko kehnoja. Vector varsinkin tässä deckissä.
Tilalle Chimeric Mass ja Phyrexian Revoker ?
20 landii kyllä voisi tarvita kiihyä ehkä, olisiko Gold Myr mahd ja Mox Opal jos mainittiinkin.
-
4x Vector Asp
4x Glint Hawk Idol
Nämä ottasin pois, kun ovat suhteessa melko kehnoja. Vector varsinkin tässä deckissä.
Tilalle Chimeric Mass ja Phyrexian Revoker ?
20 landii kyllä voisi tarvita kiihyä ehkä, olisiko Gold Myr mahd ja Mox Opal jos mainittiinkin.
Niin surullista kuin se onkin, Idol ja Asp ovat hyvin olennaisia pakalle.
http://sales.starcitygames.com//deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=36867
Tuohon listaan on jokusen kortin ero. Viitsisitkö avata, miksi olet tehnyt erilaisia valintoja?
-
4x Vector Asp
4x Glint Hawk Idol
Nämä ottasin pois, kun ovat suhteessa melko kehnoja. Vector varsinkin tässä deckissä.
Tilalle Chimeric Mass ja Phyrexian Revoker ?
20 landii kyllä voisi tarvita kiihyä ehkä, olisiko Gold Myr mahd ja Mox Opal jos mainittiinkin.
Niin surullista kuin se onkin, Idol ja Asp ovat hyvin olennaisia pakalle.
http://sales.starcitygames.com//deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=36867
Tuohon listaan on jokusen kortin ero. Viitsisitkö avata, miksi olet tehnyt erilaisia valintoja?
Itse aion pitää tämän pakan monowhitena koska en aio laittaa kortteja joista Tetonic Edge tykkäisi ja sitä paitsi on vähän typerää laittaa dual-ländejä pakkaan jos maindekissä ei ole sinistä korttia, mutta kukin tavallaan. Minä aion olla mieluiten täysin aggro kuin vähän aggro ja vähän controlli. Itse en omista Mox Opaleita ja uskon että Gold Myrit ovat jollain tavalla parempia kuin Opalit koska ne pystyvät lyömään turpaan jos Tempered Steel on pöydässä, mutta pitää katsoa mitkä kortit loistaa ja mitkä ei. Archangel on hyvä supporteri ukko ja jos artifaktit eivät lyö tarpeeksi turpaan niin Archangel hoitaa homman kotiin. Etched Champion on laitettu Joensuun metaa varten koska Joensuussa pelaataan aika paljon ukkoja niin on hyvä olla blokkeri josta ei pääse eroon kuin artifakteilla tai massapoistoilla. Glint Hawkit otin pois koska Idolit saavat boonusta Tempered Steelistä, mutta Glint Hawk ei. Poistot taas ovat metan takia dekissä.
-
Montako kertaa aattelit, että Tectonic Edge aktivoituu sua vastaan? Montako kertaa aattelit, että sillä on mitään väliä?
On myös ihan nice move vähentää manasourceja ja lisätä kalliita kortteja samalla, kun päättää olla turboaggro ja ottaa 1-droppeja pois dekistä.
-
Itse en omista Mox Opaleita ja uskon että Gold Myrit ovat jollain tavalla parempia kuin Opalit koska ne pystyvät lyömään turpaan jos Tempered Steel on pöydässä
Mox Opal antaa manaa vuorolla 1, on ilmainen, ei kuole poistoon ja fiksaa, Gold Myr antaa manaa aikaisintaan vuorolla 3, maksaa sulle kakkosvuoron dropin eikä toimi lyövänä bodyna jos otat siitä valkosta. Haluat olla omien sanojesi mukaan mahdollisimman aggro = luoda mahdollisimman paljon alkupelin painetta. Haluatko harkita lainaamani osiota uudelleen?
Itse dekistä: Oon hyvin skeptinen että tää toimisi monovalkosena. Artifakti- ja enchantmenthatea nyt vaan on olemassa liikaa että näkisin ton toimivan millään tavalla ilman sinisen splashin tarjoamaa counter-plania. Sitä Tectonic Edgeäkään ei oikeasti tarvi pelätä kun pystyt ilman tuota turhaa Archangelia (joka on muuten susi, ota ne Vector Aspit vaan vaikka takas) pelaamaan kaiken kolmella landilla (opaalin kanssa kahdella). Jos lähet siniselle splashille niin toimivia ois myös ne paljon puhutut ja oikeasti Kultamyyriä tuhannesti paremmat Mox Opalit, joiden puuttuminen ei muuten ole mikään argumentti niiden pelaamattomuuteen. Alat ilman Opalia lyömään kovaa parhaimmillaankin vuorolla kolme (ja sekin vaatii sitä että vedät kahdenkymmenen landin dekillä sen kolme landia ja Tempered Steelin), ja se tuntuu kovin hitaalta kun tutkitaan sen riippuvaisuutta turn3 enchantmenttiin jonka vastustaja näkee tulevaksi jo kaukaa.
Opaali on vain niin välttämätön dekin nopeuden takia: aloittavasta tilanteesta Turn2 Tempered Steelillä on turn3 Steeliin se ero, että vastustajalla ei ole puhtia pelata Mana Leakia tai Unified Williä. Se tarkoittaa myös sitä että Pyroclasm ei tapa miehiäsi ja että siulla on kolme vuoroa aikaa lyödä ennen DoJia kahden sijaan. Opaali mahdollistaa myös ykkösvuoron Steel Overseerin (joka tuntuu aika kivalta, saat aktivoitua heti ajolle lähtemisen aikaan).
Mitä tulee Glint Hawkeihin, niin suosittelisin ottamaan ne vaan takas. Se on kuitenkin yhden manan 2/2 lenturi jonka drawback on tässä dekissä joskus jopa sairaan hyvä (Se hiton Opaali!), en oikein tiedä mitä muutakaan aggro vois haluta. Tuskin mitään neljän manan 4/4 enkeleitä ainakaan.
-
Niin surullista kuin se onkin, Idol ja Asp ovat hyvin olennaisia pakalle.
http://sales.starcitygames.com//deckdatabase/displaydeck.php?DeckID=36867
Tuohon listaan on jokusen kortin ero. Viitsisitkö avata, miksi olet tehnyt erilaisia valintoja?
En tiedä olisiko minulle asetettu osittain tätä kysymystä, mutta komppaan täysin IRIAD:ia. Tämä pakka ei ole täysin turnauskelpoinen typen deck, jos siinä ei pelaa Mox Opaleja. Sillä vuorolla 2-3 on niin valtavara ero.
Vector Asp ei siis hyvin tässä toimi juurikin tuon Opalin puuttumisen takia. Revokerilla + Chimeric Massin lisäämisellä näihin kohtiin voisi olla vähän enemmän merkitystä, jos pakka on hitaampi. Vector Asp taas palaa deckkiin hyvinkin toimivaksi ykkösen droppina + Memni / Orni & Opal yhdistelmällä. Luoden kaksi hyvää uhkaa vuorolle 2, jos sen Tempered Steelin saa silloin jo pöytään.
Koska pakka ei tällä hetkellä pelaa Mox Opaleja, ei tuota ekan vuoron 1 manaa halua tuohon käyttää. Vaan sillä pelataan esim. normi Glint Hawk kehiin tai Ardent Recruiter. Toki Mox Opalin puuttuminen huonontaa olennaisesti Ardent Recruiteria.
Glint Hawk Idolit kuitenkin ekasta tekstistäni huolimatta pitäisin. Ehkä joku yhdistelmä Chimeric Massien kanssa 3/3 esim.
Mono Color deckit ovat muutenkin suht. vaikeita/kehnoja pelattavia nyky Standardissa. (Pari poikkeusta)
-
Selvä Opali on aika välttämätön kortti tätä pakkaa, mutta kysymys on kuinka monta tätä haluaa pelata kolmea vai neljää? Kolme olisi minun mielestä optimaalinen määrä, mutta pitää katsoa. En usko että Chimeric Mass olisi tässä hyvä kortti jos sitä pelataan vain yhtä kappaletta. Onhan se hyvä finisher, mutta mieluiten käyttää sen yhden vapaan korttislotin johonkin muuhun. Eli otetaan Etched Championit pois ja laitetaan neljä Mox Opalia tilalle.
-
Selvä Opali on aika välttämätön kortti tätä pakkaa, mutta kysymys on kuinka monta tätä haluaa pelata kolmea vai neljää? Kolme olisi minun mielestä optimaalinen määrä, mutta pitää katsoa. En usko että Chimeric Mass olisi tässä hyvä kortti jos sitä pelataan vain yhtä kappaletta. Onhan se hyvä finisher, mutta mieluiten käyttää sen yhden vapaan korttislotin johonkin muuhun. Eli otetaan Etched Championit pois ja laitetaan neljä Mox Opalia tilalle.
Opaleita ei välttämättä halua pelata täyttä neljää, Legendaryinä ovat vähän heikkoja nostoja moninkertaisina, ehkä 3 on se optimaalisin numero, kahdellakin saattaa pärjätä.
Omassa Tempered Steel-pakassani pelaan 4 Chimeric Massia, sen voi tarvittaessa tiputtaa pöytään jopa 0 kounterilla ja boostailla sitten Tempered Steelillä/Steel Overseerillä oikeaksi mieheksi. Toki yleensä pelaan isona pihvinä, mutta tuokin optio on olemassa, ja Glint Hawkilla sen voi myöhemmin resetoida.
Kuldotha Red pelaa Contested War Zonea, toimiiko se tällaisessa WW-aggrossa miteenkään päin? Itse pelaan neljää, ja koska pakka on niin aggro, ei vastustajan yleensä ole kannattavaa hakea Zoneja itselleen lyömällä, koska vastaisku voi olla aika kova tämäntyyppisellä pakalla.
-
Chimeric Massia, sen voi tarvittaessa tiputtaa pöytään jopa 0 kounterilla ja boostailla sitten Steel Overseerillä oikeaksi mieheksi.
Tämä ei vissiin onnistu mitenkään?
Glint Hawkkeja on kyllä kai pakko pelata tässä dekissä, vaikka ei Steelistä mitään hyödykkään.
-
Kyllä sitä nollan counterin massaa saa lihotettua, jos Tempered Steelillä saa sen ensin selviämään elossa aktivoinnista :)
-
Kyllä sitä nollan counterin massaa saa lihotettua, jos Tempered Steelillä saa sen ensin selviämään elossa aktivoinnista :)
Tietenkin joo, mietin vaan, että onnistuuko ilman Temperediä mitenkään.
-
Jos deckissä ei halua sinistä pelata voisi heittää hatusta tempaistuna ideana toimisiko esim lead the stampede + beastmaster ascension splashinä käden refillaukseen halvoilla miehillä sekä toisen pelin nopeasti lopettavan vehkeen mikäli tempered steel ei nouse?
Mahdollisesti inkmoth nexuksia lisäämään countereita ascensioon sekä toimimaan mahdollisena toisena tienä voittoon (tempered steel 3/3 poison, ascensiolla 5/6 poison joka säilyy sweeperistä).
Pystyykö joku valaisemaan onko jotain erityistä syytä minkä takia pakassa ei pelata heikoimpien lappujen sijasta quest for holy relic + armoria voittojen goldfishaukseen?
-
Kyllä sitä nollan counterin massaa saa lihotettua, jos Tempered Steelillä saa sen ensin selviämään elossa aktivoinnista :)
Tietenkin joo, mietin vaan, että onnistuuko ilman Temperediä mitenkään.
Juu siis nimenomaan pitää olla Tempered Steel, Overseer voi tulla myöhemmin sitten mukaan kasvatushommiin.
-
Pystyykö joku valaisemaan onko jotain erityistä syytä minkä takia pakassa ei pelata heikoimpien lappujen sijasta quest for holy relic + armoria voittojen goldfishaukseen?
Koska Questi on hirveetä bulkkia jopa sitä pelaavan mielestä koska jos aletaan pelaamaan Questia, niin nähdäkseni aika isossa osassa tulee olemaan silloin se että konsistentisti saadaan pelattua paljon Questin ja ilmaisten faksien kanssa interaktiivisia ukkoja (Kor Skyfisher, Glint Hawk) tai kavuja joita muuten vain saa paljon nappien saamisen takaamiseksi (Squadron Hawk). Lisäksi tällöin voisi samantien pelata Kor Outfitteriä että tiputetun Armourin saa uudestaan kiinni jos napsahtaa poistoa napaan, ja jos pelaa Outfitteriä ja equja muutenkin niin voi ottaa Stoneforge Mysticit kaveriksi vaihtoehtoiseksi Armor-plääniksi, ja jos pelaa Mysticiä voi pelata miekkoja one-offeina kun ne saa haettua...
Tää on nähdäkseni syy, "tehokkaan" paketin laittaminen dekkiin vaatisi niin isoja leikkauksia ja muutoksia että pakan koko alkuperäinen idea Tempered Steel- aggrona menisi vähän ohi.
-
Jos deckissä ei halua sinistä pelata voisi heittää hatusta tempaistuna ideana toimisiko esim lead the stampede + beastmaster ascension splashinä käden refillaukseen halvoilla miehillä sekä toisen pelin nopeasti lopettavan vehkeen mikäli tempered steel ei nouse?
Mahdollisesti inkmoth nexuksia lisäämään countereita ascensioon sekä toimimaan mahdollisena toisena tienä voittoon (tempered steel 3/3 poison, ascensiolla 5/6 poison joka säilyy sweeperistä).
Pystyykö joku valaisemaan onko jotain erityistä syytä minkä takia pakassa ei pelata heikoimpien lappujen sijasta quest for holy relic + armoria voittojen goldfishaukseen?
Toki deckkeihin voi kaikkea kivaa tunkea millä pelin finishaa. Kerro myös mitä poistaisit deckistä esim. stampeden ja ascensionin tilalta. Jos Beastmastereita olisi 2-3 oisi finishereitä pakassa jo 6-7 . Haluatko avaus käden missä on 2 finisheriä ja pari kolme äijää landien lisäksi?
Millähän vuorolla tuo Ascension + Inkmoth Nexus + Tempered Steel mahtaisi edes olla tie voittoon. Ja monestikkohan tavan damagella on jo tuossa ajassa tappanut. Tämä on kuitenki agro deck (Ei infect damagella).
Kuten IRIAD jo mainitsikin. Questille on taasen oma deckkinsä. Toki se on valkoinen, mutta tästä uupuu aika paljon isoja osia esim. Kor Skyfisherit/Glint Hawkit (tällä hetkellä, en tiedä miksi)/ Squadron Hawkit. Nuo kortit melko olennaisesti tekevät koko Questin toimivaksi. Ja sitä Questia haluaisi sitten pelata neljää ja siihen päälle vaikka se 1-2 armoria, veisi tämä taas paikkoja ihan olennaisilta korteilta. Avauskäteen et kuitenkaan halua useita noita. Oletetaan että sinulla on avaus kädessä 2 landia, Quest , Journey/Tempered Steel/Glint Hawk Idol ja 2-3 miestä. Ei tällä voi saada nopeaa armoria kehiin millään ilveellä, kun ei pouncea omiin creatureihin löydy.
-
Tietäjät, toimisiko tämä mustalla spläshillä? Saisi tuolloin formaatin parhaan poiston (GftT) ja aimo annoksen sidepahuutta: Inquisition, Memoricide, Vapors & Duress päällimäisenä tulee mieleen. Lisäksi voisi sitä Aspia aktivoida halutessaan, vaikkei sillä nyt suuremmin liene vaikutusta. Vai menisikö liian vaikeaksi?
-
Ei se musta oikeastaan olisi millään tavalla kauhean hyvä. Manat menis aika hiton vaikeiksi: Seachrome Coastilla splash tulee ilmaiseksi, fetsit+swampit-yhdistelmällä huomattavasti vähemmän halvalla. Vector Aspin aktivointi on turhaa ja dekki tykkää olla enemmän sellainen pallit seinälle -aggro, ettei disruptiolla tai poistollakaan oikeasti tee juuri mitään. Ne Sam Blackin sideboardin counterit on oikeasti suunniteltu estämään yksi wrathiefekti tai titaani, ja that's it.
-
Mielestäni Inkmoth Nexus toimii tässä pakassa hyvin koska se selviää massapoistosta ja se on vielä mies faksi. Ja manasta ei ainakaan ole ongelmaa kun tämä on artifakti painoittenen pakka.
-
Mielestäni Inkmoth Nexus toimii tässä pakassa hyvin koska se selviää massapoistosta ja se on vielä mies faksi. Ja manasta ei ainakaan ole ongelmaa kun tämä on artifakti painoittenen pakka.
Manasta saattaa tulla hyvinkin paljon ongelmaa kun pelataan 20:ta landia ilman nosto- tai scryefektejä, ja kun pelaat tuolla määrällä kolmos- ja nelosdroppeja. Ja ei se Inkmoth Nexus ole niin kova vaikka miettisit mitä, se lyö poisonia sitten kun oot kitkuttanut vastustajan viiteen ja se stabiloi DoJilla. Testaa nyt oikeasti pakkaa useita eri arkkityyppejä vastaan ja huomaat että esim. Inkmoth Nexuset ja Indomitable Archangelit on oikeasti vain huonoja eivätkä ansaitse paikkaa dekissä millään syyllä.
-
Mielestäni Inkmoth Nexus toimii tässä pakassa hyvin koska se selviää massapoistosta ja se on vielä mies faksi. Ja manasta ei ainakaan ole ongelmaa kun tämä on artifakti painoittenen pakka.
Manasta saattaa tulla hyvinkin paljon ongelmaa kun pelataan 20:ta landia ilman nosto- tai scryefektejä, ja kun pelaat tuolla määrällä kolmos- ja nelosdroppeja. Ja ei se Inkmoth Nexus ole niin kova vaikka miettisit mitä, se lyö poisonia sitten kun oot kitkuttanut vastustajan viiteen ja se stabiloi DoJilla. Testaa nyt oikeasti pakkaa useita eri arkkityyppejä vastaan ja huomaat että esim. Inkmoth Nexuset ja Indomitable Archangelit on oikeasti vain huonoja eivätkä ansaitse paikkaa dekissä millään syyllä.
Archangel on nyt filleri kortti koska Joensuun meta on hyvin aggromainen ja poistoja täynnä. Glint Hawkit voisi laittaa Archangelien tilalle koska Memniten tai Ornithopterin nosto käteen ei satuta yhtään. Luonollisesti tätä pakkaa pitää testailla, jos SMQ:ssa aikoo tällä pelata. Mutta jos manacurvi loppuu kolmeen niin miksi Inkmoth Nexuksia ei kannata pelata? Ajattelin ne lähinnä blokkereiksi jotka syövät vastusjan kavuilta voimaa.
-
Vector Aspin aktivointi on turhaa
Iteroi tuosta.
-
Mielestäni Inkmoth Nexus toimii tässä pakassa hyvin koska se selviää massapoistosta ja se on vielä mies faksi. Ja manasta ei ainakaan ole ongelmaa kun tämä on artifakti painoittenen pakka.
Manasta saattaa tulla hyvinkin paljon ongelmaa kun pelataan 20:ta landia ilman nosto- tai scryefektejä, ja kun pelaat tuolla määrällä kolmos- ja nelosdroppeja. Ja ei se Inkmoth Nexus ole niin kova vaikka miettisit mitä, se lyö poisonia sitten kun oot kitkuttanut vastustajan viiteen ja se stabiloi DoJilla. Testaa nyt oikeasti pakkaa useita eri arkkityyppejä vastaan ja huomaat että esim. Inkmoth Nexuset ja Indomitable Archangelit on oikeasti vain huonoja eivätkä ansaitse paikkaa dekissä millään syyllä.
Archangel on nyt filleri kortti koska Joensuun meta on hyvin aggromainen ja poistoja täynnä. Glint Hawkit voisi laittaa Archangelien tilalle koska Memniten tai Ornithopterin nosto käteen ei satuta yhtään. Luonollisesti tätä pakkaa pitää testailla, jos SMQ:ssa aikoo tällä pelata. Mutta jos manacurvi loppuu kolmeen niin miksi Inkmoth Nexuksia ei kannata pelata? Ajattelin ne lähinnä blokkereiksi jotka syövät vastusjan kavuilta voimaa.
Joten koska meta on aggrokas ja poistokas pitää laittaa dekkiin kallis kavu joka tarjoaa oivan kohteen pelatuimmalle poistolle joka muuten ei siun ukkoihin osuisi? Inkmoth Nexuksesta en jaksa edes vääntää, jos itse näet hyödylliseksi vaihtaa landisi hyökkääviin otuksiin ja jättää aggrodekissä manaa huonoa blokkeria varten niin kaikin mokomin, mutta ainakin sinua on yritetty varoittaa. Pointtina on tässä vain se, että jokainen siun esittämistä valinnoista on vienyt dekkiä aika paljon pois siitä hyperaggro-suunnitelmasta johonka se oli tähdätty, enkä ole ihan varma tajuatko sitä itse. Esim. Nexukset ei millään lailla palvele tuota suunnitelmaa, joten ei ole syytä ottaa niitä pakkaan mukaan.
-
Mielestäni Inkmoth Nexus toimii tässä pakassa hyvin koska se selviää massapoistosta ja se on vielä mies faksi. Ja manasta ei ainakaan ole ongelmaa kun tämä on artifakti painoittenen pakka.
Manasta saattaa tulla hyvinkin paljon ongelmaa kun pelataan 20:ta landia ilman nosto- tai scryefektejä, ja kun pelaat tuolla määrällä kolmos- ja nelosdroppeja. Ja ei se Inkmoth Nexus ole niin kova vaikka miettisit mitä, se lyö poisonia sitten kun oot kitkuttanut vastustajan viiteen ja se stabiloi DoJilla. Testaa nyt oikeasti pakkaa useita eri arkkityyppejä vastaan ja huomaat että esim. Inkmoth Nexuset ja Indomitable Archangelit on oikeasti vain huonoja eivätkä ansaitse paikkaa dekissä millään syyllä.
Archangel on nyt filleri kortti koska Joensuun meta on hyvin aggromainen ja poistoja täynnä. Glint Hawkit voisi laittaa Archangelien tilalle koska Memniten tai Ornithopterin nosto käteen ei satuta yhtään. Luonollisesti tätä pakkaa pitää testailla, jos SMQ:ssa aikoo tällä pelata. Mutta jos manacurvi loppuu kolmeen niin miksi Inkmoth Nexuksia ei kannata pelata? Ajattelin ne lähinnä blokkereiksi jotka syövät vastusjan kavuilta voimaa.
Joten koska meta on aggrokas ja poistokas pitää laittaa dekkiin kallis kavu joka tarjoaa oivan kohteen pelatuimmalle poistolle joka muuten ei siun ukkoihin osuisi? Inkmoth Nexuksesta en jaksa edes vääntää, jos itse näet hyödylliseksi vaihtaa landisi hyökkääviin otuksiin ja jättää aggrodekissä manaa huonoa blokkeria varten niin kaikin mokomin, mutta ainakin sinua on yritetty varoittaa. Pointtina on tässä vain se, että jokainen siun esittämistä valinnoista on vienyt dekkiä aika paljon pois siitä hyperaggro-suunnitelmasta johonka se oli tähdätty, enkä ole ihan varma tajuatko sitä itse. Esim. Nexukset ei millään lailla palvele tuota suunnitelmaa, joten ei ole syytä ottaa niitä pakkaan mukaan.
Pitäähän sitä vaihtoehtoja aina miettiä pakkaan varten, koska suora netdekkaus on amerikkalaisten tapa pelata MTG:tä. Kun pakan ydin on löydetty niin sitten pitää hiota pakkaa paremmaksi jotta siitä tulee hyvä pakka. Noh jos te olette sitä mieltä että Nexus on huono kortti tässä pakassa niin se on varmaan sitten huono kortti. Mutta Gideon Jura toimii varmasti tässä pakassa koska olen pelannut tätä pakkaa vastaan aggrolla ja Gideon on kusenut minun pelini totaalisesti. Controlli on taas eriasia.
-
Pitäähän sitä vaihtoehtoja aina miettiä pakkaan varten, koska suora netdekkaus on amerikkalaisten tapa pelata MTG:tä. Kun pakan ydin on löydetty niin sitten pitää hiota pakkaa paremmaksi jotta siitä tulee hyvä pakka. Noh jos te olette sitä mieltä että Nexus on huono kortti tässä pakassa niin se on varmaan sitten huono kortti. Mutta Gideon Jura toimii varmasti tässä pakassa koska olen pelannut tätä pakkaa vastaan aggrolla ja Gideon on kusenut minun pelini totaalisesti. Controlli on taas eriasia.
Jos Gideonin pelaaja käyttää massapoistoa ensin niin tappaahan se Gideon 1+2-abilityjen avulla tuon lentävän lihatiskinkin. Eikö kannattaisi sen sijaan panostaa nopeuteen kuin epävarmoihin vastauksiin? Jos jotain vastauksia Gideoniin nyt ihan välttämättä haluat niin pelaa vaikka Phyrexian Revokeria.
Jotain tekeviä väritöntä manaa tuottavia läänejä tuo dekki haluaa pelata, kun se ei ylenmäärin valkoista tarvitse (vaikein on 1WW-costinen enchantment). Tectonic Edgejä tai Contested Warzoneja (ei oo pakko lyödä tiskiin jos vihu on ajamassa takaisin, mutta tekee usein viimeiset kriittiset lämät) imo. mutta kai ne Inkmoth Nexuksetkin jotain tekevät.
Mox Opal taas on yksiväriseenkin versioon niin paljon nopeutusta että kyllä niitä kahta varmaan haluaa pelata, vaikka noiden enkeleiden tilalla. Perusteluita onkin tullut edellä jo ihan tarpeeksi.
-
Pitäähän sitä vaihtoehtoja aina miettiä pakkaan varten, koska suora netdekkaus on amerikkalaisten tapa pelata MTG:tä. Kun pakan ydin on löydetty niin sitten pitää hiota pakkaa paremmaksi jotta siitä tulee hyvä pakka. Noh jos te olette sitä mieltä että Nexus on huono kortti tässä pakassa niin se on varmaan sitten huono kortti. Mutta Gideon Jura toimii varmasti tässä pakassa koska olen pelannut tätä pakkaa vastaan aggrolla ja Gideon on kusenut minun pelini totaalisesti. Controlli on taas eriasia.
Mä en ymmärrä sun tapaa puhua netdeckauksesta "Amerikkalaisten tapana" kuin siinä olisi jotain pahaa, saatika sitten väitettä siitä että niitä netdeckattuja laitoksia pitäisi jotenkin hioa ennen kuin niistä saataisin hyviä. Yhäkin, toi linkin takana oleva lista on läpikäynyt testausvaiheessa varmasti satoja erilaisia vaihtoehtoja ja muutoksia läpi, että Black on ollut siihen tyytyväinen ja päättänyt lähteä juuri sillä dekillä Pro Touriin. Olen melko varma että mikään päästäsi heittämäsi muutos jolla ei ole minkäänlaista testauspohjaa ja jota väität "varmasti hyväksi" oikeasti olisi sitä. Ainakaan mikään tähän mennessä tekemäsi muutos (Mox Opalien poisto, Gold Myrien mystinen preferaatio Opaaliin, Glint Hawkien ulosotto, manasourcejen vähentäminen, enkelien lisääminen, Inkmoth Nexuset, Gideon) ei ole ollut ja jokaiseen on tarjottu myös validit perustelut.
Mitä Gideoniin tulee, se että olet joskus hävinnyt siihen ei ole mikään argumentti sen hyvyydelle. Gideon on 5-droppi jo valmiiksi manaköyhässä dekissä. Pakastasi kolmasosa (20kpl/33,33%) on landeja, joista jokainen antaa yhden manan. Kärjistetyn keskiarvoisesti joka kolmas nostamasi kortti on näin ollen landi. Pääset viiteen landiin (jolla tapouttaat Gideoniin) nostamalla 15 korttia. Jos mietitään että olet pitänyt aloitusseiskan ja nostat landia keskiarvoisesti, castaat Gideonin VUOROLLA KAHDEKSAN.
Sinulla on siis keskiarvollisesti katsottuna hyperaggroksi itseään kutsuvassa dekissä seitsemän vuoroa kädessä täysin kuollut kortti, joka ei pöytään tullessaan edes voita suoraan. Tilanne on eri jos floodaat, tilanne on rutosti huonompi jos et. Jos Gideon mitään aggroa vastaan tuossa vaiheessa pelastaa, niin kyseessä saa olla todella huono aggro tai sitten todennäköisesti olet tilanteessa jossa voitat ihan ilmankin. Joka tapauksessa Gideon on aina dekin kriittisille vuoroilla kuollut lappu joka tekisi paljon enemmän olemalla vaikka yksinkertainen yhden manan 2/2 lenturi.
-
Nojaa mennään sillä turpaan vaan linjalla eli paljon pieniä mutta isoja ukkoja eikä mitään muuta. Mutta pakka pysyy monovalkoisena.
-
Nojaa mennään sillä turpaan vaan linjalla eli paljon pieniä mutta isoja ukkoja eikä mitään muuta. Mutta pakka pysyy monovalkoisena.
Ja tämä oli huono idea, koska? En silti mene väittämään että mono-värisyys olisi juurikin se oikea ratkaisu, mutta sillähän se aggro-decki toimii, että keep it simple, älä mieti liikaa ja aja yli.
-
New Phyrexia tulee ja pakkani luonollisesti muuttuu tähän suuntaan minun mielestäni:
Möröt:
4 Memnite
4 Ornithopter
2 Phyrexian Revoker
4 Signal Pest
4 Steel Overseer
4 Hex Parasite
4 Porcelain Legionnaire
4 Glint Hawk
Muu tauhka:
4 Tempered Steel
3 Mox Opal
3 Tumble Magnet
Ländit:
4 Seachrome Coast
16 Plains
-
Building on a budget tarjoaa myös non-budget -versiota:
http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/boab/140 (http://www.wizards.com/Magic/Magazine/Article.aspx?x=mtg/daily/boab/140)
-
Tuli mietittyä pakkaa ja tässä olisi betaversio pakasta. Pakka on muuttunut paljon mutta perus idea on sama. Lyödään turpaan ja kovaa:
Möröt
4 Memnite
4 Signal Pest
4 Hex Parasite
4 Vault Skirge
4 Steel Overseer
4 Glint Hawk
4 Porcelain Legionnaire
2 Blade Splicer
2 Phyrexian Revoker
Muut:
3 Dispatch
4 Tempered Steel
3 Mox Opal
Ländit:
4 Seachrome Coast
11 Plains
2 Arid Mesa
1 Marsh Flats
Mielestäni tämä on ihan pelattava versio. Jos on ehdotuksia niin antaa vain tulla.
-
Nuo landit ihmetyttävät minua suuresti, vai onko sidellä jotain ovelaa? En näe mihin tuota sinistä manaa tarvitaan.. Eikö noilla korteilla olisi järkevää olla 1 swamp ja neljä marsh flatsia?
Nonland-puoli dekistä näyttää mukiinmenevältä, joskin itse pelaan manahalvempaa versiota everflowing chaliceiden ja chimeric massien kanssa (haukka toimii myös paremmin kun nämä lisätään). En ole itse vakuuttunut overseerista, olen kokeillut ja oikeastaan koskaan se ei ole ehtinyt tehdä mitään ennen kuolemaansa. Landien määrä näyttää pieneltä ottaen huomioon 2-droppien määrän ja sen että muuta manakiihtyä ei ole kuin kolme opaalia.
-
Nuo landit ihmetyttävät minua suuresti, vai onko sidellä jotain ovelaa? En näe mihin tuota sinistä manaa tarvitaan.. Eikö noilla korteilla olisi järkevää olla 1 swamp ja neljä marsh flatsia?
Nonland-puoli dekistä näyttää mukiinmenevältä, joskin itse pelaan manahalvempaa versiota everflowing chaliceiden ja chimeric massien kanssa (haukka toimii myös paremmin kun nämä lisätään). En ole itse vakuuttunut overseerista, olen kokeillut ja oikeastaan koskaan se ei ole ehtinyt tehdä mitään ennen kuolemaansa. Landien määrä näyttää pieneltä ottaen huomioon 2-droppien määrän ja sen että muuta manakiihtyä ei ole kuin kolme opaalia.
Sinistä manaa on mainissa koska sidellä on counttereita massapoistoja varten ja ländit syövät tilaa sidessä joten laitetaan ne mainiin. Fetsit ovat pakan thinnausta varten ja minulla on vain kolme T2-lailista fetsiä tällä hetkellä. Yksi Swamp saattaisi toimia tässä dekissä. Steel Overseer on supportti faksi ja sitä tarvitaan dekissä, koska jos Tempered Steel ei näy kädessä niin Steel Overseer ajaa saman asian vähän huonommin. Blade Splicer on toinen kolmen manan kortti jota haluaa nähdä, koska Golem jolla on first strike ja mahdollisesti Steel bonukset päällä on hyvin tappava.
-
Nuo landit ihmetyttävät minua suuresti, vai onko sidellä jotain ovelaa? En näe mihin tuota sinistä manaa tarvitaan.. Eikö noilla korteilla olisi järkevää olla 1 swamp ja neljä marsh flatsia?
Nonland-puoli dekistä näyttää mukiinmenevältä, joskin itse pelaan manahalvempaa versiota everflowing chaliceiden ja chimeric massien kanssa (haukka toimii myös paremmin kun nämä lisätään). En ole itse vakuuttunut overseerista, olen kokeillut ja oikeastaan koskaan se ei ole ehtinyt tehdä mitään ennen kuolemaansa. Landien määrä näyttää pieneltä ottaen huomioon 2-droppien määrän ja sen että muuta manakiihtyä ei ole kuin kolme opaalia.
Sinistä manaa on mainissa koska sidellä on counttereita massapoistoja varten ja ländit syövät tilaa sidessä joten laitetaan ne mainiin. Fetsit ovat pakan thinnausta varten ja minulla on vain kolme T2-lailista fetsiä tällä hetkellä. Yksi Swamp saattaisi toimia tässä dekissä. Steel Overseer on supportti faksi ja sitä tarvitaan dekissä, koska jos Tempered Steel ei näy kädessä niin Steel Overseer ajaa saman asian vähän huonommin. Blade Splicer on toinen kolmen manan kortti jota haluaa nähdä, koska Golem jolla on first strike ja mahdollisesti Steel bonukset päällä on hyvin tappava.
Katsii varmaan laittaa sidekin tuohon viestiin mukaan niin selventää vähän. Itse olen suunnitellut tälllaista kokoonpanoa:
(tuo punainen on vielä vähän arvoitus, jos en pelaa whipflareja niin sitten ehkä Dismemberejä)
Lands: (20)
10 Plains
2 Contested War Zone
4 Seachrome Coast
4 Arid Mesa
Creatures: (32)
4 Memnite
4 Ornithopter
4 Signal Pest
4 Hex Parasite
4 Vault Skirge
4 Steel Overseer
4 Glint Hawk Idol
4 Porcelain Legionnare
Others: (8)
4 Mox Opal
4 Tempered Steel
Sideboard: (15)
2 Scalding Tarn
1 Mountain
1 Island
3 Spell Pierce
3 Unified Will
2 Refraction Trap
3 Whipflare