MtgSuomi.fi
Muu MTG => MTG yleensä => Aiheen aloitti: farewell - 11.05.11 - klo 22:23
-
Moikka!
Päätinpä tutustua tähän mielenkiintoseen peliin ja kaipaisin hieman konkareiden neuvoja.
Elikkäs mitä tarkoitetaan kun puhutaan permanent korteista?
Ja mitä muita juttuja on hyvä tietää tästä kyseisestä korttipelistä?
-
Permanent on sellainen kortti joka pysyy pöydässä sen sijaan että menisi heti hautausmaalle. Näitä ovat creaturet, landit, enchantmentit, artifaktit ja planeswalkerit.
Toinen kysymyksesi on aika hankala, kun emme tiedä mitä kaikkea jo tiedät :)
-
Ja mitä muita juttuja on hyvä tietää tästä kyseisestä korttipelistä?
Lyhyesti sanottuna niin paljon kun jaksat opiskella. Kannattaa käydä täällä, jos et vielä ole niin tehnyt: http://www.wizards.com/Magic/TCG/NewtoMagic.aspx?x=mtg/tcg/newtomagic/learntoplay
Myöskin YouTubesta löytyvät Planeswalker's Primer -videot ovat hyviä.
Sitten kun säännöt ovat jokseenkin hallussa, Googlella löytynee aloittelijoille(kin) suunnattuja strategiaoppaita.
-
Permanent on sellainen kortti joka pysyy pöydässä sen sijaan että menisi heti hautausmaalle. Näitä ovat creaturet, landit, enchantmentit, artifaktit ja planeswalkerit.
Toinen kysymyksesi on aika hankala, kun emme tiedä mitä kaikkea jo tiedät :)
Mtg:stä en oikeastaan tiedä juuri yhtään mitään. Yu-Gi-Ohista on kokemusta, mutta rupes tympäseen tuo peli. Pelasin mtg demon läpi ja kyllä valkeni pelin idea aikalailla. Jos mieleenne pulpahtaa jotain asioita joita mun olis hyvä tietää niin kertokaa ihmeessä :)
-
Permanent on sellainen kortti joka pysyy pöydässä sen sijaan että menisi heti hautausmaalle. Näitä ovat creaturet, landit, enchantmentit, artifaktit ja planeswalkerit.
Toinen kysymyksesi on aika hankala, kun emme tiedä mitä kaikkea jo tiedät :)
Mtg:stä en oikeastaan tiedä juuri yhtään mitään. Yu-Gi-Ohista on kokemusta, mutta rupes tympäseen tuo peli. Pelasin mtg demon läpi ja kyllä valkeni pelin idea aikalailla. Jos mieleenne pulpahtaa jotain asioita joita mun olis hyvä tietää niin kertokaa ihmeessä :)
Itsekin YGO!-taustan pohjalta voin sanoa, että MTG:n resurssipohjaiseen pelaamiseen tottuminen voi kestää hetken. Tai siis, täytyy opetella, miten landeja ja muita manan tuottajia hallinnoidaan, ja miten ne tulee huomioida pakan rakennuksesta. Usein tarvitaan muutakin kuin se 1/3 pakasta basic landeja. Lisäksi ainakin minulla oli kamala ongelma ymmärtää, etten voi vain hyökätä vastustajan hirviöiden kimppuun, vaan hän päättää, jos blokkaa. Toisin sanoen kannattanee varata jotakin keinoja hankkiutua ongelmatapauksista eroon, ellet rakenna pakkaa, joka kykenee pelaamaan omaa peliään nopeammin kuin vastustaja.
-
Usein tarvitaan muutakin kuin se 1/3 pakasta basic landeja.
Hajahuomio: Yli 10 vuoden ajan yleinen ajatusmalli on ollut se, että tavanomaisessa pakassa on oltava 40 % maata, Limitedissä enemmän. Jännä folkloristinen kysymys: Miten tuo 1/3 virhesääntö löytää tiensä myös viime aikoina aloittaneiden luo? Luulisi, että kaikkien heidän kokeneempien kavereidensa pitäisi jo olla modernin ajanlaskun piirissä.
-
Usein tarvitaan muutakin kuin se 1/3 pakasta basic landeja.
Hajahuomio: Yli 10 vuoden ajan yleinen ajatusmalli on ollut se, että tavanomaisessa pakassa on oltava 40 % maata, Limitedissä enemmän. Jännä folkloristinen kysymys: Miten tuo 1/3 virhesääntö löytää tiensä myös viime aikoina aloittaneiden luo? Luulisi, että kaikkien heidän kokeneempien kavereidensa pitäisi jo olla modernin ajanlaskun piirissä.
60 kortin pakassa 24 vs. 20. Ainakin minulla se ehkä meni ihan sillä, että halusi laittaa mahdollisimman paljon hauskoja kortteja pakkaan (casual pelaaja), joten tuli karsittua maat "minimiin", koska se 4 tuntuu niin vähältä, vaikka tietää sen hyvin vastaavan playsettiä jotakin muuta korttia nousutodennäköidyyeltä. Tarkoittaako "tavanomainen" pakka tässä muuten nyt monocoloria vai multicoloria, eli toimiiko monocolor vähemmällä, vai vaatiiko multicolor enemmän? Ilmeisesti noin curven kannalta se on sitten paria pommia pelaava mutta alkupäähän painottuva?
-
Permanent on sellainen kortti joka pysyy pöydässä sen sijaan että menisi heti hautausmaalle. Näitä ovat creaturet, landit, enchantmentit, artifaktit ja planeswalkerit.
Toinen kysymyksesi on aika hankala, kun emme tiedä mitä kaikkea jo tiedät :)
Mtg:stä en oikeastaan tiedä juuri yhtään mitään. Yu-Gi-Ohista on kokemusta, mutta rupes tympäseen tuo peli. Pelasin mtg demon läpi ja kyllä valkeni pelin idea aikalailla. Jos mieleenne pulpahtaa jotain asioita joita mun olis hyvä tietää niin kertokaa ihmeessä :)
Itsekin YGO!-taustan pohjalta voin sanoa, että MTG:n resurssipohjaiseen pelaamiseen tottuminen voi kestää hetken. Tai siis, täytyy opetella, miten landeja ja muita manan tuottajia hallinnoidaan, ja miten ne tulee huomioida pakan rakennuksesta. Usein tarvitaan muutakin kuin se 1/3 pakasta basic landeja. Lisäksi ainakin minulla oli kamala ongelma ymmärtää, etten voi vain hyökätä vastustajan hirviöiden kimppuun, vaan hän päättää, jos blokkaa. Toisin sanoen kannattanee varata jotakin keinoja hankkiutua ongelmatapauksista eroon, ellet rakenna pakkaa, joka kykenee pelaamaan omaa peliään nopeammin kuin vastustaja.
Jeps.. on kyllä aivan erilainen peli mitä vertaa yugiohiin. Duelmasters korttipeliä olen kans pelaillut ja siinähän oli, että resursseilla niitä möllejä kentälle.. mitä startteria tai muuta mtg tuotteita kannattaa ostaa, jotta sais kohtuu pakan kasattua?
-
Jeps.. on kyllä aivan erilainen peli mitä vertaa yugiohiin. Duelmasters korttipeliä olen kans pelaillut ja siinähän oli, että resursseilla niitä möllejä kentälle.. mitä startteria tai muuta mtg tuotteita kannattaa ostaa, jotta sais kohtuu pakan kasattua?
Jos sinulla ei ole vielä minkäänlaista pakkaa, niin osta aluksi joku Intro Pack ja sen jälkeen Deckbuilder's Toolkit. Toolkit sisältää muutamia boostereita sekä irtokortteja ja basic landeja. Näillä pääsee hyvin pakanrakennuksen alkuun.
Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan Event Deck sen Intro Packin sijasta. Intro Pack voi kuitenkin sopia paremmin pelin opetteluun.
-
Jeps.. on kyllä aivan erilainen peli mitä vertaa yugiohiin. Duelmasters korttipeliä olen kans pelaillut ja siinähän oli, että resursseilla niitä möllejä kentälle.. mitä startteria tai muuta mtg tuotteita kannattaa ostaa, jotta sais kohtuu pakan kasattua?
Jos sinulla ei ole vielä minkäänlaista pakkaa, niin osta aluksi joku Intro Pack ja sen jälkeen Deckbuilder's Toolkit. Toolkit sisältää muutamia boostereita sekä irtokortteja ja basic landeja. Näillä pääsee hyvin pakanrakennuksen alkuun.
Toinen vaihtoehto on ostaa suoraan Event Deck sen Intro Packin sijasta. Intro Pack voi kuitenkin sopia paremmin pelin opetteluun.
Kiitoksia! Oon selaillu fantasiapelien verkkokauppaa ja tilaan varmaan sieltä lappuja, kun on suhteellisen laaja valikoima. Kavereilta löytyy kans kauhea määrä lappuja ylimääräsinä, joten eiköhän sitä pakkaa vois ruveta pikkuhiljaa suunnittelemaan.
-
Jos sinulla on mielessä millaista pakkaa haluat kasata niin kannattaa skipata produktien ostaminen kokonaan ja haalia tarvittavat kortit kasaan vaikka kavereilta, MCM:sta ja Poromagiasta.
-
Jos sinulla on mielessä millaista pakkaa haluat kasata niin kannattaa skipata produktien ostaminen kokonaan ja haalia tarvittavat kortit kasaan vaikka kavereilta, MCM:sta ja Poromagiasta.
Jos hän tietäisi mitä haluaisi, niin hän varmaankin olisi ostanut kortit jo. Aloittelijoille on varsin turha sanoa "mieti mitä kortteja haluat ja osta ne irtokortteina" koska he eivät tiedä vielä pelistä riittävästi. Ja mielestäni boosterien avaaminen on kuitenkin tärkeä osa pelin opettelemista :)
-
Itse ostaisin kyllä mieluummin event deckkejä. Parista mirran event deckistä saapi jo jonkunsortin mox opalittoman kuldotha red deckin. Joka on ihan hyvä :)
-
Nonni.. löyty täältä tuppukylästä sentään nuita intro packkeja. 2kpl worldwake packkejä tuli ostettua (Fangs of the bloodchief ja brute force). Semmonen kysymys että mitä tarkoittaa "exile". Sain itse semmoisen käsityksen, että tuo tarkoittaa pelistä poistamista. Korjatkaa jos olen väärässä.
-
Kyllä, exile tarkoittaa 'pelistä poistamista', eli kortti laitetaan syrjään ja sitä ei saa sieltä normaalikeinoilla takaisin pelin aikana. Molemmat pelaajat näkevät exilessä olevat kortit koko ajan.
Korttien saaminen takaisin exilestä pelin aikana on joillain korteilla mahdollista, mutta yleensä se ei ole relevanttia. (Paitsi jos kortit pistetään exileen vain tilapäisesti, esim journey to nowhere (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=222761))
Exilen nimi on exile koska wizards halusi sen olevan oma 'zonensa'.
-
Kyllä, exile tarkoittaa 'pelistä poistamista', eli kortti laitetaan syrjään ja sitä ei saa sieltä normaalikeinoilla takaisin pelin aikana. Molemmat pelaajat näkevät exilessä olevat kortit koko ajan.
Korttien saaminen takaisin exilestä pelin aikana on joillain korteilla mahdollista, mutta yleensä se ei ole relevanttia. (Paitsi jos kortit pistetään exileen vain tilapäisesti, esim journey to nowhere (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=222761))
Exilen nimi on exile koska wizards halusi sen olevan oma 'zonensa'.
Okei.. selvenee koko ajan. Parin kortin kanssa on hieman vaikeuksia, joten voisiko joku selittää nämä:
Marsh threaderin efekti swamp walk? Mitä swampwalk tarkoittaa?
Mitä tarkoittaa tuo multikicker?
Jos jollain örrillä on reach, elikkä voi blockkia örrejä joilla on flying.. voiko sama örri jolla on reach blokkia myös tavallisia örrejä?
Terastodon efekti. When terastodon enters the battlefield, you may destroy up to three target noncreature permanents. Eli mitkä ovat näitä noncreature permanenttejä?
Vastwood zendikon. Enchant land.. elikkä tuon voi enchantata ainoastaan ländille ja siitä tulee 6/4 vihreä elementaali. When enchanted land is put into a graveyard, return that card to its owners hand. Eli sitte ku tuo elementaali tuhoutuu niin se palautuu omistajan käteen? Entäs miten käy vastwoodille? Meneekö se hautaan?
Kitesail apprenticen efekti: As long as kitesail apprentice is equipped, it gets +1/+1 and has flying. Eli jos vaikka equippaan tolle blanchwood armorin ja se sais siitä sen +3/+3 niin apprentice saa myös omasta efektistään sen +1/+1 ja flying?
Siinä olis pitkä litania kysymyksiä :D
-
Jatkossa sääntökysymykset kannattaa postata sääntöpalstan puolelle.
-
Marsh threaderin efekti swamp walk? Mitä swampwalk tarkoittaa?
swampwalk: jos vastustajalla on pöydässä yksi tai useampi swamp, niin ölliä jolla on swampwalk ei voi blokata. Sama 'landwalk' löytyy muillekin peruslandtyypeille.
Mitä tarkoittaa tuo multikicker?
Kicker noin yleisesti on additional cost, eli ylimääräinen hinta jonka voit spelliä castatessasi joko maksaa tai olla maksamatta, ja spelli tekee jotain ekstraa jos maksat sen. Multikicker on kicker jonka voit maksaa niin monta kertaa kuin haluat ja mihin riittää manat.
Jos jollain örrillä on reach, elikkä voi blockkia örrejä joilla on flying.. voiko sama örri jolla on reach blokkia myös tavallisia örrejä?
Kyllä.
Terastodon efekti. When terastodon enters the battlefield, you may destroy up to three target noncreature permanents. Eli mitkä ovat näitä noncreature permanenttejä?
Tuolla aikaisemmin selitettiin mikä on permanent, eli noncreature permanent on mikä tahansa permanent joka ei ole creature.
Vastwood zendikon. Enchant land.. elikkä tuon voi enchantata ainoastaan ländille ja siitä tulee 6/4 vihreä elementaali. When enchanted land is put into a graveyard, return that card to its owners hand. Eli sitte ku tuo elementaali tuhoutuu niin se palautuu omistajan käteen? Entäs miten käy vastwoodille? Meneekö se hautaan?
Jep, jos enchanttaat landin vastwood zendikonilla, kyseisestä landista tulee 6/4 creature sen lisäksi että se on landi. Voit edelleen täpätä sen manaksi.
Jos permanentti missä enchantment on kiinni poistuu battlefieldiltä (meni se sitten käteen, gravelle, exileen tai jonnekin muualle), niin enchantment menee hautaan.
Kitesail apprenticen efekti: As long as kitesail apprentice is equipped, it gets +1/+1 and has flying. Eli jos vaikka equippaan tolle blanchwood armorin ja se sais siitä sen +3/+3 niin apprentice saa myös omasta efektistään sen +1/+1 ja flying?
Blanchwood armor ei ole equipment. Equipmentteja ovat artifaktit joiden tyyppi on equipment, esim darksteel axe (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=209033).
Muuten meni oikein. Jos kitesail apprenticelle equipattaisiin darksteel axe, se olisi 4/2 creature jolla on flying.
ps. JKK: älä nyt! Nyt minäkin voin vastata :P
-
Marsh threaderin efekti swamp walk? Mitä swampwalk tarkoittaa?
swampwalk: jos vastustajalla on pöydässä yksi tai useampi swamp, niin ölliä jolla on swampwalk ei voi blokata. Sama 'landwalk' löytyy muillekin peruslandtyypeille.
Mitä tarkoittaa tuo multikicker?
Kicker noin yleisesti on additional cost, eli ylimääräinen hinta jonka voit spelliä castatessasi joko maksaa tai olla maksamatta, ja spelli tekee jotain ekstraa jos maksat sen. Multikicker on kicker jonka voit maksaa niin monta kertaa kuin haluat ja mihin riittää manat.
Jos jollain örrillä on reach, elikkä voi blockkia örrejä joilla on flying.. voiko sama örri jolla on reach blokkia myös tavallisia örrejä?
Kyllä.
Terastodon efekti. When terastodon enters the battlefield, you may destroy up to three target noncreature permanents. Eli mitkä ovat näitä noncreature permanenttejä?
Tuolla aikaisemmin selitettiin mikä on permanent, eli noncreature permanent on mikä tahansa permanent joka ei ole creature.
Vastwood zendikon. Enchant land.. elikkä tuon voi enchantata ainoastaan ländille ja siitä tulee 6/4 vihreä elementaali. When enchanted land is put into a graveyard, return that card to its owners hand. Eli sitte ku tuo elementaali tuhoutuu niin se palautuu omistajan käteen? Entäs miten käy vastwoodille? Meneekö se hautaan?
Jep, jos enchanttaat landin vastwood zendikonilla, kyseisestä landista tulee 6/4 creature sen lisäksi että se on landi. Voit edelleen täpätä sen manaksi.
Jos permanentti missä enchantment on kiinni poistuu battlefieldiltä (meni se sitten käteen, gravelle, exileen tai jonnekin muualle), niin enchantment menee hautaan.
Kitesail apprenticen efekti: As long as kitesail apprentice is equipped, it gets +1/+1 and has flying. Eli jos vaikka equippaan tolle blanchwood armorin ja se sais siitä sen +3/+3 niin apprentice saa myös omasta efektistään sen +1/+1 ja flying?
Blanchwood armor ei ole equipment. Equipmentteja ovat artifaktit joiden tyyppi on equipment, esim darksteel axe (http://gatherer.wizards.com/Pages/Card/Details.aspx?multiverseid=209033).
Muuten meni oikein. Jos kitesail apprenticelle equipattaisiin darksteel axe, se olisi 4/2 creature jolla on flying.
ps. JKK: älä nyt! Nyt minäkin voin vastata :P
Pisti silmään tuo darksteel axe. Ylänurkasahan on costi (eli 1 mikä tahansa mana) Ja kortin alhaalla lukee equip 2.. elikkä pitääkö tuo equip maksaa erikseen jottan sen voi equipata jollekki örrille ja pitääkö se maksaa vain kerran?
-
Pisti silmään tuo darksteel axe. Ylänurkasahan on costi (eli 1 mikä tahansa mana) Ja kortin alhaalla lukee equip 2.. elikkä pitääkö tuo equip maksaa erikseen jottan sen voi equipata jollekki örrille ja pitääkö se maksaa vain kerran?
Equip toimii niin, että pelaat equipmentin pöytään sen mana costilla, ja sitten equippaat sen creaturelle sen equip costilla. Erona Enchantment - Auroihin on se, että aina kun voisit pelata sorceryn, maksamalla equip costin uudestaan equipmentin voi equipata uudestaan jollekin toiselle creaturelle ja se, että kun creature kuolee, equipment jää kentälle.
Eli toisin sanoen periaatteessa equipmentit vaikuttavat huonommilta kuin Aurat, koska yleensä ne maksavat enemmän efektiin nähden (esim. Unholy Strength vs Trusty Machete). Mutta Aurat antavat korttietua vastustajallesi koska hän pääsee creaturen tuhoamalla kerralla kahdesta kortista eroon käyttäen itse vain yhden kortin, toisin kuin Equipmentit, joten kummallakin on puolensa (etenkin sillä Equipmentillä on paljon niitä hyviä puolia verrattuna Auroihin).
-
Equip toimii niin, että pelaat equipmentin pöytään sen mana costilla, ja sitten equippaat sen creaturelle sen equip costilla. Erona Enchantment - Auroihin on se, että aina kun voisit pelata sorceryn, maksamalla equip costin uudestaan equipmentin voi equipata uudestaan jollekin toiselle creaturelle ja se, että kun creature kuolee, equipment jää kentälle.
Tarkennan pikkaisen sitä että equipmentin voi equipata vain sellaiselle creaturelle jota itse kontrolloi, ei siis vastustajan ukoille.
-
Pisti silmään tuo darksteel axe. Ylänurkasahan on costi (eli 1 mikä tahansa mana) Ja kortin alhaalla lukee equip 2.. elikkä pitääkö tuo equip maksaa erikseen jottan sen voi equipata jollekki örrille ja pitääkö se maksaa vain kerran?
Equip toimii niin, että pelaat equipmentin pöytään sen mana costilla, ja sitten equippaat sen creaturelle sen equip costilla. Erona Enchantment - Auroihin on se, että aina kun voisit pelata sorceryn, maksamalla equip costin uudestaan equipmentin voi equipata uudestaan jollekin toiselle creaturelle ja se, että kun creature kuolee, equipment jää kentälle.
Eli toisin sanoen periaatteessa equipmentit vaikuttavat huonommilta kuin Aurat, koska yleensä ne maksavat
enemmän efektiin nähden (esim. Unholy Strength vs Trusty Machete). Mutta Aurat antavat korttietua vastustajallesi koska hän pääsee creaturen tuhoamalla kerralla kahdesta kortista eroon käyttäen itse vain yhden kortin, toisin kuin Equipmentit, joten kummallakin on puolensa (etenkin sillä Equipmentillä on paljon niitä hyviä puolia verrattuna Auroihin).
Okei.. pakko vielä kysyä, että jos minun örrini olisi tuhoutumassa niin voinko equipmentin equip costilla siirtää sen equipmentin toiselle örrille, jotta equipmentti ei tuhoutuisi
-
Pisti silmään tuo darksteel axe. Ylänurkasahan on costi (eli 1 mikä tahansa mana) Ja kortin alhaalla lukee equip 2.. elikkä pitääkö tuo equip maksaa erikseen jottan sen voi equipata jollekki örrille ja pitääkö se maksaa vain kerran?
Equip toimii niin, että pelaat equipmentin pöytään sen mana costilla, ja sitten equippaat sen creaturelle sen equip costilla. Erona Enchantment - Auroihin on se, että aina kun voisit pelata sorceryn, maksamalla equip costin uudestaan equipmentin voi equipata uudestaan jollekin toiselle creaturelle ja se, että kun creature kuolee, equipment jää kentälle.
Eli toisin sanoen periaatteessa equipmentit vaikuttavat huonommilta kuin Aurat, koska yleensä ne maksavat
enemmän efektiin nähden (esim. Unholy Strength vs Trusty Machete). Mutta Aurat antavat korttietua vastustajallesi koska hän pääsee creaturen tuhoamalla kerralla kahdesta kortista eroon käyttäen itse vain yhden kortin, toisin kuin Equipmentit, joten kummallakin on puolensa (etenkin sillä Equipmentillä on paljon niitä hyviä puolia verrattuna Auroihin).
Okei.. pakko vielä kysyä, että jos minun örrini olisi tuhoutumassa niin voinko equipmentin equip costilla siirtää sen equipmentin toiselle örrille, jotta equipmentti ei tuhoutuisi
Equipment ei tuhoudu silloin kun creature kuolee missään tapauksessa.
Silloin kun vastustajasi pelaa jonkun spellin, joka tuhoaisi creaturen, menee vastustajasi spelli stackiin, ja sen jälkeen pystyt pelaamaan Instant-spellin, joka menee stackin päällimmäiseksi. Stackin päällimmäinen kortti tapahtuu ensin eli siis jos instanttisi pelastaa creaturen, creature pelastuu. Sen sijaan equippauksen pystyy suorittamaan ainoastaan silloin kun voisi pelata sorceryn, eli omalla main phasellaan silloin kun stack on tyhjä. Koska stack ei ole tyhjä silloin kun vastustajasi on juuri pelannut spellin joka ei ole vielä ehtinyt tapahtumaan, et pysty käyttämään equippausta siinä välissä.
-
Mielestäni tässä ketjussa on jälleen hyvin osoitettu miksi sääntökysymykset kannattaa esittää omalla alueellaan ja niihin vastaa vain tuomarit.
-
Pisti silmään tuo darksteel axe. Ylänurkasahan on costi (eli 1 mikä tahansa mana) Ja kortin alhaalla lukee equip 2.. elikkä pitääkö tuo equip maksaa erikseen jottan sen voi equipata jollekki örrille ja pitääkö se maksaa vain kerran?
Equip toimii niin, että pelaat equipmentin pöytään sen mana costilla, ja sitten equippaat sen creaturelle sen equip costilla. Erona Enchantment - Auroihin on se, että aina kun voisit pelata sorceryn, maksamalla equip costin uudestaan equipmentin voi equipata uudestaan jollekin toiselle creaturelle ja se, että kun creature kuolee, equipment jää kentälle.
Eli toisin sanoen periaatteessa equipmentit vaikuttavat huonommilta kuin Aurat, koska yleensä ne maksavat
enemmän efektiin nähden (esim. Unholy Strength vs Trusty Machete). Mutta Aurat antavat korttietua vastustajallesi koska hän pääsee creaturen tuhoamalla kerralla kahdesta kortista eroon käyttäen itse vain yhden kortin, toisin kuin Equipmentit, joten kummallakin on puolensa (etenkin sillä Equipmentillä on paljon niitä hyviä puolia verrattuna Auroihin).
Okei.. pakko vielä kysyä, että jos minun örrini olisi tuhoutumassa niin voinko equipmentin equip costilla siirtää sen equipmentin toiselle örrille, jotta equipmentti ei tuhoutuisi
Equipment ei tuhoudu silloin kun creature kuolee missään tapauksessa.
Silloin kun vastustajasi pelaa jonkun spellin, joka tuhoaisi creaturen, menee vastustajasi spelli stackiin, ja sen jälkeen pystyt pelaamaan Instant-spellin, joka menee stackin päällimmäiseksi. Stackin päällimmäinen kortti tapahtuu ensin eli siis jos instanttisi pelastaa creaturen, creature pelastuu. Sen sijaan equippauksen pystyy suorittamaan ainoastaan silloin kun voisi pelata sorceryn, eli omalla main phasellaan silloin kun stack on tyhjä. Koska stack ei ole tyhjä silloin kun vastustajasi on juuri pelannut spellin joka ei ole vielä ehtinyt tapahtumaan, et pysty käyttämään equippausta siinä välissä.
Okei.. semmonen vielä askarruttaa että tekeekö nuilla vanhoilla mtg korteilla enään yhtään mitään. Saako niillä pelata ollenkaan?
-
Hupipeleissä saa oletusarvoisesti pelata mitä vaan. Kaveriporukassa voitte sitten sopia keskenänne mahdollisista rajoituksista. Turnauspeluu onkin sitten toinen juttu. Yleisen turnaustyyppi Standard / Type 2 käsittää vain kaksi uusinta blokkia (pääsarja ja kaksi lisäsarjaa) sekä uusimman perussettisarjan (jos tällä oli jokin parempi nimi, niin korjatkaa). Tällä hetkellä laillisia sarjoja ovat Zendikar, Worldwake, Rise of the Eldrazi, M11, Scars of Mirrodin, Mirrodin Besieged ja nyt uutena New Phyrexia. Sitten on vielä turnaustyyppejä, joissa saa pelata paljon enemmän sarjoja, mutta niiden kovatasoisuuden vuoksi en suosittelisi aloittelijaa vielä osallistumaan niihin. Lisäksi pakkojen hintataso on todella korkea.
-
Hupipeleissä saa oletusarvoisesti pelata mitä vaan. Kaveriporukassa voitte sitten sopia keskenänne mahdollisista rajoituksista. Turnauspeluu onkin sitten toinen juttu. Yleisen turnaustyyppi Standard / Type 2 käsittää vain kaksi uusinta blokkia (pääsarja ja kaksi lisäsarjaa) sekä uusimman perussettisarjan (jos tällä oli jokin parempi nimi, niin korjatkaa).
Korjaan. Sitä kutsutaan "Core set"iksi.
Sen lisäksi itseasiassa nykyään Standardissa on kaksi uusinta blokkia, ja core setit rotatoituvat "osana" sitä blokkia, jonka jälkeen ne ilmestyivät; eli kunhan Magic 2012 ilmestyy, Standardissa ovat laillisia sekä 2011 että 2012 kunnes Innistrad ilmestyy ja Zendikar rotatoituu ulos.
-
Hupipeleissä saa oletusarvoisesti pelata mitä vaan. Kaveriporukassa voitte sitten sopia keskenänne mahdollisista rajoituksista. Turnauspeluu onkin sitten toinen juttu. Yleisen turnaustyyppi Standard / Type 2 käsittää vain kaksi uusinta blokkia (pääsarja ja kaksi lisäsarjaa) sekä uusimman perussettisarjan (jos tällä oli jokin parempi nimi, niin korjatkaa).
Korjaan. Sitä kutsutaan "Core set"iksi.
Sen lisäksi itseasiassa nykyään Standardissa on kaksi uusinta blokkia, ja core setit rotatoituvat "osana" sitä blokkia, jonka jälkeen ne ilmestyivät; eli kunhan Magic 2012 ilmestyy, Standardissa ovat laillisia sekä 2011 että 2012 kunnes Innistrad ilmestyy ja Zendikar rotatoituu ulos.
mitenkäs sitte kun oon suunnitellu kasaavani standardin mukaisen deckin, niin milloin deckkiä joutuu muokkaamaan uuteen uskoon.. esim milloin yleensä pomppaa uus blockki mukaan ja yks aikasempi blockki tippuu pois?
-
uuden blockin ensimmäinen sarja ilmestyy yleensä jossain lokakuun tienoilla, seuraavan blockin (Innistrad) ilmoitettu julkaisupäivä on 30. syyskuuta, eli sillon pitäs trimmata zendinkar blockin ja m11 setin kortit pois pakasta
http://www.wizards.com/magic/magazine/article.aspx?x=mtg/daily/arcana/666
-
Mielestäni tässä ketjussa on jälleen hyvin osoitettu miksi sääntökysymykset kannattaa esittää omalla alueellaan ja niihin vastaa vain tuomarit.
EDIT: :D