MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Turnauspakat ja limited => Standard => Aiheen aloitti: jotudin - 30.07.11 - klo 23:28
-
Elikkäs.
Olen koittanut pelata Valakut Rampia, mutta tuntuu ettei listani ole ihan ajan tasalla ja optimaalisen kilpailukykyinen. Kaipaisin kommentteja korttivalinnoista ja ennen muuta M12 ja Scars of Mirrodin blockin pahveista.
Seuraa kuponkiluettelo aka. dekkilista:
Creatures: 12
4 Lotus Cobra
4 Primeval Titan
1 Inferno Titan
1 Wurmcoil Engine
2 Avenger of Zendikar
Spells: 20
4 Khalni Heart Expedition
4 Explore
4 Rampant Growth
2 Harrow
2 Cultivate
2 Green Sun's Zenith
2 Slagstorm
Lands: 28
2 Evolving Wilds
3 Terramorphic Expanse
1 Misty Rainforest
1 Verdant Catacombs
1 Raging Ravine
4 Valakut, the Molten Pinnacle
5 Forest
11 Mountain
Sideboard
4 Obstinate Baloth
1 Slagstorm
3 Pyroclasm
1 Thrun, the Last Troll
4 Summoning Trap
2 Creeping Corrosion
Muutama kysymys:
1) Miksi suurin osa listoista pelaa Overgrown Battlementiä eikä mystistä manakäärmettä, Lotus Cobraa?
2) Onko Wurmcoil Engine parempi kuin Inferno Titan? Olisiko oikea suhde yksi kumpaakin via jotain muuta? Miten Avenger suhtautuu titaaneihin tai moottorimatoon?
3) Mikä on optimaalinen läänikiihdyttelyn määrä?
4) Metagamesta johtuen pidän paria sweepperiä mainissa. Onko Slagstorm parempi valinta kuin Pyroclasm? Mitä etua saavutan yhdestä lisädamagesta Slagstormilla?
5) Sideboard on suurin kysymysmerkki. Edelleen metagame vaikuttaa Baloth settiin ja sweeppien määrään. Gobbot ja Tempered Steel aggro on melkoisen nopeita.
-
Mun veikkaus seinän suosiosta Cobran yli on se, että Battlement blokkii kaiken maailman Goblin Guidet ja muut nihkeän RDW miehet, ja on Tempered Steelissäkin ukkoja, joiden eteen se voi hypätä. Battlementtia ei myöskään pikkupulteilla kärväytetä, jolloin se oikeasti pystyy kiihdyttämään manaa eikä vain ime tulta puoleensa.
Tuon listan kuusitoista (16) manaramppia näyttää pakasta mitään tietämättömän mielestä huimalta määrältä. Ei sitä kuitenkaan tarvitse rampata kuin pari kertaa kun on jo Titan-manat. Ei sentään tartte kaivaa joka landia sorceryilla dekistä. Hatusta repäisisin, että joku kymmenkunta voisi olla sopiva määrä, esim.
4 Overgrown Battlement
4 Rampant Growth
4 Explore
2 Cultivate
Nythän on saatavilla myös Solemn Simulacrum, joka ramppaa manaa, hyökkää/blokkaa ja nostaa vielä lappusenkin jossain välissä.
Rampeista vapautuvat slotit käyttäisin muutamaan Solemn Simulacrumiin ja Green Sun's Zenithiä voisi varmaan pelata kolmeakin. Se mahdollistaisi toki joidenkin vihreiden ovelien one-offien pelaamisen, esim. Acidic Slimen tai muun utilityäijän.
Onkohan kukaan pelannut Genesis Wavea tässä pakassa? Noilla manamäärillä ja Valakutilla sekin voisi olla melko ärhäkkä, mutta toki noi sorcery rampit potkivat tyhjää sen kanssa.
-
Saattaa pitää paikkansa, että rampin määrää on ylimitoitettu. Lähinnä sen määrä testiversiossa on noin korkea, koska se tukee main plania. Kenties cuttaa pois Harrowit ja yhden Rampant Growthin ja Khalni Heartin.
Solemneja olen itsekin miettinyt ja laitan sisään pikimmiten. Vaatii hitusen playtestiä, että näkee kuinka hyvin se balansoi aggroa vastaan ja ramppaa manaa. Voi kenties cutata vielä jotain sorcery ramppia.
Cobrakin tietysti blockaa samat uhkat, mutta on ikävästi boltin rangella ja kuolee torjuessaan. Toisaalta se antaa manaa ilman täppiä ja on siten käytettävissä toisin kuin Battlement. Yksi Cobra antaa myös kiihdyttelyn ja fetchien kanssa huomattavasti suurempaa manamäärää kuin yksi Battlement.
Genesis Wave on houkutteleva vaihtoehto, mutta pitäisi kenties olla isompi määrä comes into play efektejä mm. Acidic Slime ja Solemn Simulacrum. Sorsat menee kävästi sivusuun kuten sanoit. En tiedä voisiko olla vaikka one-off Wave kokeilumielessä vai alkaako dekki kiemurrella sivuteitä.
-
Kobra on jätettä, koska sen manatuotanto on epäkonsistenttia ja tapahtuu ns. bursteissa. Myös tuo oikeasti lähes täydellinen kyvyttömyys osallistua combattiin millään tavalla ja kaikkiin maailman pultteihin kuoleminen on ihan älytön drawback. Nykyisellään hyvät Valakut-buildit on aika virtaviivaisia 2-4-6 kiihdytykseen keskittyviä dekkejä, missä plänissä Battlement on yksinkertaisesti paljon parempi.
-
Khalni Heartit kannattaa pitää täyssettinä sillä niillä on mahdollista vastata vastustajan vuorolla pikkumiesten hyökkäämiseen (olettaen, että Valakutteja löytyy jo tiskistä). Titanin tai sorceitä ei voi käyttää vastustajan vuorolla (obvious?), mutta Khalnin pystyy säkittämään milloinka vaan, jolloin on mahdollista leikkiä controllia käyttäen Valakutin polttomahdollisuutta. Mutta tämä nyt on vain ei_T2_pelaajan mielipide.
Ei mulla muuta.
-
Ja sit se oikea mielipide: KHE on kans jätettä. Kyseinen lapuke on hyvä kolmessa tilanteessa: vuorolla 2, vuorolla 3 ennen land droppia ja vuorolla miljardi, kun oot jo voittanut ja haluat voittaa vähän lisää.
-
Hmm. Battlementille on tullut monia puoltavia ääniä ja perusteltuja sellaisia vieläpä. Hätäisellä amatöörisilmällä se ei vaan vaikuta yhtä hyvältä, mutta laatu on tasaisen hyvä verrattuna käärmeeseen. KHE puolestaan tuntuu olevan tosi monissa listoissa mukana 3-4 kappaleena. Eri asia on listojen pätevyys, mutta joku peruste tälle varmasti on.
Olisiko hyvä ramppaus paketti siten:
- Rampant Growth
- Overgrown Battlement
- Explore
- Cultivate
- Solemn Simulacrum
+ Primeval Titan
Joku fiksu suhde vielä näille mietittävä. Jostain syystä KHE puuttuminen kaivelee vielä kuitenkin. Harrow on myös kiva, kun saa upgreidattua vanhoja läänejä Valakutin triggereihin, mutta kynärin osuessa sylettää. Tuo em. paketti olisi siitä ok ettei ole tilannesidonnaisuutta tai drawbackeja samassa mittakaavassa.
Elikkäs. Päivitetympi dekkilista, toivottavasti parempaan suuntaan.
- Ramppipakettia hiottu: Solemnit työnnetty sisään ja käärmeet muutettu seiniksi. KHE:t ja Harrowit saaneet kenkää.
- Yksi Avenger tippui ulos, koska sisään meni reilusti uusia lihaksia.
- Lisäsin aiemmin mainitun yhden Green Sun's Zenithin.
- Tuunasin aavistuksen sideä, koska sweeppejä ei seinämien kanssa varmasti tarvitse ihan noin paljon.
Creatures: 15
4 Overgrown Battlement
4 Solemn Simulacrum
4 Primeval Titan
1 Inferno Titan
1 Wurmcoil Engine
1 Avenger of Zendikar
Spells: 16
4 Explore
4 Rampant Growth
3 Cultivate
1 Harrow
3 Green Sun's Zenith
2 Slagstorm
Lands: 28
2 Evolving Wilds
3 Terramorphic Expanse
1 Misty Rainforest
1 Verdant Catacombs
1 Raging Ravine
4 Valakut, the Molten Pinnacle
5 Forest
11 Mountain
Sideboard
4 Obstinate Baloth
3 Pyroclasm
2 Creeping Corrosion
2 Thrun, the Last Troll
4 Summoning Trap
-
CFB running the gauntlet sarjassa olivat pelanneet 1 birds of paradisea ihan vaan sen takia että voit hakea sen 1 casting costina green sun's zenith varten, jotta varmasti saat rampattua vuoro 2 jotain ulos ja ilmeisesti olivat tykänneet. (www.channelfireball.com jos haluaa katsella näitä pelejä)
-
Kiitos vinkistä.
BoP ei liene kovin pätevä nosto myöhemmässä vaiheessa peliä, mutta todennäköisyys one-offille ei ole kummoinen. Onkohan lintu miten oleellinen lisä, kun listalla on sisässä jo 8 kpl 2 manan ramppia. Toki Zenithien ja BoPin kanssa määrä nousee 12 kappaleeseen.
-
Tutkailtuani CFB artikkeleita ja aiempaa keskustelua tässä ketjussa, niin päädyin seuraavanlaiseen viritykseen:
Creatures: 16
1 Birds of Paradise
4 Overgrown Battlement
3 Solemn Simulacrum
2 Oracle of Mul Daya
4 Primeval Titan
1 Wurmcoil Engine
1 Avenger of Zendikar
- Singleton BoP turvaa Zenithin kera varmemman 2. vuoron acceleraation ja kai se joskus nousee aloituskäteenkin.
- Solemneja riittänee kolme, Oracleja mahtui täten pari kappaletta. Mitä mieltä olette näiden kahden pahvin vastakkainasettelusta? Itse pidän Solemnista enemmän, koska nostaa pahvia ja fetchaa läänin varmasti. Oracle on tilannesidonnaisempi, mutta voi tarjota enemmän etua.
- Inferno Titanin tiputin, koska lihat alkoivat viedä aika monta slottia
Spells: 16
4 Explore
4 Rampant Growth
1 Cultivate
1 Harrow
4 Green Sun's Zenith
2 Slagstorm
- Green Sun's Zenithit nostettu maksimiin, jotta noudetaan paremmin tarpeeseen sopivaa miestä. Vastaavasti sideplanilta tippuivat Summoning Trapit kokonaan. Heikentääkö liikaa control matchupia?
- Olisiko singleton Cultivaten tai Harrowin tilalla mitään ideaa pelata pultteja? Monissa listoissa noitakin pyörii.
- Ramppaus keskittyy lähinnä 2 costiin, koska lihat ramppaavat sitten 4-6 hypyt.
- Pari sweeppiä mainissa luo turvallisuuden tunnetta kaikenmaailman gobboja ja memnitejä vastaan
Lands: 28
2 Evolving Wilds
3 Terramorphic Expanse
1 Misty Rainforest
1 Verdant Catacombs
1 Raging Ravine
4 Valakut, the Molten Pinnacle
5 Forest
11 Mountain
- Onko Raging Ravinelle oikeastaan mitään perustetta vai olisiko se vain suoraan forest? Entiseen dekkiin nähden lihaksien määrä on kasvanut, joten tälle ei ole samanlaista perustetta enää. Ja tulee ikävästi täpissä.
Sideboard
3 Obstinate Baloth
2 Nature's Claim
3 Pyroclasm
2 Creeping Corrosion
2 Koth of the Hammer
2 Tumble Magnet
1 Gaea's Revenge
- Kothit backup planina
- Gaeas Revenge korvasi Thrunin kontrollia vastaan ajellessa. En tiedä oliko hyvä idea, koska Thrun ei tipu DoJiin.
- Magneetit pitävät mm. Blightsteel Colossuksen kurissa
- Peruspaketti aggroa ja fakseja vastaan
-
Tämä nyt on vain pienimutoinen ajatus, mutta Green Sun's Zenithien ollessa maksimissa sopivan miehen löytämiseksi, minulle tulee pakollakin mieleen vastauksen hakeminen tilanteeseen. Kuitenkin haettavat olennto tällä pakalla voi jakaa, no, ramppiin ja Avengeriin (Titanin ollessa molempia). Miten olisi yhden Oraclen tilalle Acidic Slime, jonka voisi hakea Zenithillä vastauksena vastustajan pöytätilanteeseen?
-
Acidic Slime on kyllä hyvä pihvi. Jäin kuitenkin miettimään olisiko se main vai sideboard ainesta? Singleton ei paljon main dekkiä verottaisi ja Oraclen kenties cuttaa ennemmin kuin Solemnin. Jäähän sitä silti yksi noudettava kappale Zenithille. Samalla vastausperiaatteella mietiskelen onko nykymetassa sijaa sideboard Terastodonille?
-
Khalni <3 Expeditionia pelattiin paremman puutteessa ennen Rampant Growthia. Miksi sitä edelleen näkee listoissa johtuu yksinkertaisesti siitä, että se on jäänyt sinne vanhasta tottumuksesta. Mitään sijaa sillä ei enää ole, kun oikeitakin kortteja on taas formaatissa.
Vaikea kuvitella tilannetta, jossa haluaisit hakea zeniitillä jotain muuta kuin linnun, titaanin tai avengerin. Sun oma game plan on kuitenkin lähes poikkeuksetta vahvempi kuin vastustajan, joten kannattaa panostaa täysillä siihen ja jättää vastaukset sidelle. Harava/Cultivaten tilalla voi pelata jotain punaista poistoa jos siltä tuntuu. 3/2 splitti jensejä ja oraakkeleita tuntuu hyvältä, 4/1 ja 4/2 toimivat myös (itse yrittäisin ehkä viimeistä).
-
Aivan, eli Acidic päätyy sidelle kuten vähän arvelinkin. Mitä tuumaat Terastodonista ja onko mm. planeswalkereista tai yleisesti mistään pahvista riittävästi harmia, että tuollaista möhkälettä kannattaa sidellä pitää? Aika arvokasta puuhaa käydä sitä Zenithillä loitsimaan.
Suoritan ehkä vielä playtestiä toimiiko nykyiset singleton 3 manan rampit vai edukkaat pultit paremmin. Toisaalta saisi sisällytettyä tilalle puuttuvan jenssin ja jonkun näppärän one-offin.
Control matchup arveluttaa. Käytännössä sidellä on Gaea's Revenge ja pari Kothia. Summoning Traping käyttö on tippunut aika lailla ja ymmärtäähän tuon, kun Zenith hakee prikulleen mitä haluaa. Ei sitä aina jaksa maksaa 6 manaa Battlementista tai jenssistäkään. Flashfreeze vaan nakertaa.
-
Ricochet Trappia on joissain Valakut-buildeissa nähty sidellä vastauksena Flashfreezeen.
-
Perus controllia vastaan pystyt yleensä aika hyvin rampeilla pelaamaan mana leak ohi ja flashfreezeä vastaan sitten summoning trap / ricochet trap / gaea's revenge.Kothia en laittaisi sidelle sillä niitä deckejä vastaan joita valakutilla on isoja vaikeuksia ei se tee tarpeeksi etkä pysty millään burnilla suojelemaan kyseistä PW:tä. Oblivion Ring, celestial purget yms pistävät sen lihoiksi ilman että saat siitä suurempaa value:ta.
Valakut mirroria vastaan on kova esim Traitorous Instinct, jolla voit vastata vihun titaaneihin. Muuten tuo mirror matsi taitaa olla yks helvetin coinflip kuka voittaa aloitusheiton jos siihen ei jotain etua hae sideboardilta.
-
Itse olen valakut ramppia pyöritellyt niin pitkään, kun kortti on ollut olemassa ja voin todeta että tuo oracle of mul daya ei tee mitä sen kuuluu, etenkin nyt kun jenssi reprintattiin. Jenssi tilalle ja toisen tilalle vaikka se inferno takaisin, olen itse ollut korttiin erittäin tyytyväinen.
Toiseksi nuo non-kavu vehkeet. Sweepit ovat aika jees, itse pelaan 4 slagstorm koska on itselläni toiminut hyvin. Mutta voihan olla sinulle aika huono, en tiedä millainen meta sielläpäin on.
Nämä ovat vain omat tulkinnat dekistä, dekkiä on tosin paljon pyöritelty joten saatan randomilla tietää, mistä puhun. Tosin voihan olla että olen nyt täysi paisti, kun ei ole 3 viikkoon tullut standardia pelattua.
-
Elikkäs. Laittelisi kahden sideboard Kothin sijasta sinne pari Summoning Trapia ja kenties vielä kolmannen treidaisi yhteen Pyroclasmiin. Olisi control matchup paljon turvatumpi. Richocet Trapit laittelin wantilleni ja kokeilen, kunhan saan käsiini pari.
Onko muilla kommentoijilla mielipidettä Kothista?
Molemmat Oraclet poistamalla katoaa yksi kohde Zenithiltä. En tiedä missä tapauksissa tämän haluaisi pelata jenssin ohi, joka pultin kopatessaankin tekee jotain. Poistamalla sweeppiin kuolevia miehiä ja lisäämällä jenssin houkuttaa kovin lisätä yksi Slagstorm mainiin. Aggroa tuuppaa sen verran ilkeästi päälle, että en usko olevan huono valinta. Acidic saattaa päätyä singletonina yhden Balothin tilalle sidelle, mutta täytyy vähän tutkailla metaa ensin. Harrowin ja Cultivaten suhteen seuraa myös playtestausta ja päättelen tuloksista kaipaanko ramppia vai pultteja. Mirror voi olla aikamoista arpajaista ja hampaiden kiristelyä :E
Summa summarum
Main deck:
-2 Oracle of Mul Daya
+1 Solemn Simulacrum
+1 Slagstorm
Sideboard:
-2 Koth of the Hammer
-1 Pyroclasm
+3 Summoning Trap
Tarpeen ja Blighsteelien yleisyyden mukaan tiputtelen tai kasvattelen Tumble Magneetteja.
Kuldotha Red, Tempered Steel aggro, Forgemaster ja UB control variantit ovat todennäköisimmät vastustajat.
-
(Ketju vähän hakusessa tälle kysymykselle)
Mitä tapahtuu, kun Zendikar-block poistuu? Eli lähinnä kiinnostaa Primeval Titanin ja rampin kohtalo tulevassa standardissa?
-
(Ketju vähän hakusessa tälle kysymykselle)
Mitä tapahtuu, kun Zendikar-block poistuu? Eli lähinnä kiinnostaa Primeval Titanin ja rampin kohtalo tulevassa standardissa?
Valakut tippuu. Joten eiköhän kyseinen decki ainakin nykyisessä muodossa kuole.
Scars ei oikein anna mitään syytä rampiin joten jäämme odottamaan tuoko Innistrad mitään rampattavaa.
-
Mitä mieltä olette sideboard planista: memoricet ja niille yksi swamppi. Auttaako miten monissa matchupeissa? Mirrorissa ja komboa vastaan oletettavasti. Syökö vain turhaan slotteja pätevämmältä?
-
Kokeile Reverberateja. Toimii hyvin pakan kaikkien sorceryjen kanssa. Mirrorissa toimii täydellisesti. Counteroi counterspellit ja silloin tällöin voi kopioida jotain hauskoja instantteja ja sorceryjä vastustajalta.
-
Mitä mieltä olette sideboard planista: memoricet ja niille yksi swamppi. Auttaako miten monissa matchupeissa? Mirrorissa ja komboa vastaan oletettavasti. Syökö vain turhaan slotteja pätevämmältä?
Saattaishan se esim mirrorissa kolahtaa kivasti, en osaa sanoa. Jos lähtee tuolle linjalle niin sitten yksi bird of paradise zenith-targetiksi kanssa. En ole kokeillut.
Itse olen valakut ramppia pyöritellyt niin pitkään, kun kortti on ollut olemassa ja voin todeta että tuo oracle of mul daya ei tee mitä sen kuuluu, etenkin nyt kun jenssi reprintattiin.
Oracle on hyvä lähinnä kontrollia vastaan, ja nekin varmaan counteroi/poistaa sen suht ongelmitta. Itse hylkäsin ne kun pelasin maindeck pyroclasmeja aggro-pitoisessa metassa.
Jens on mielestäni vähän hidas. Yhden landin ramppi johon flashfreeze tai inquisition ei osu ei nyt välttämättä vielä riitä. Kontrolli matchupeissa ongelma on pääasiassa se että vuorojen 2-3 rampit joko discardataan tai counteroidaan. Ja sen jälkeen pelataan land-go:ta kunnes pääset yrittämään pelata titaania tai zeniittiä. Siinä vaiheessa ei kovin hyvin mene.
Summoning trap edellyttää kohtalaisen paljon lihaa dekkiin, <10 pihviä dekissä niin trappi voi huitaista ohi varsin helposti. Ehkä sideboardausstrategiana kontrollia vastaan setti summoning trappeja ja lihaa tyyliin terastodon/ulamog sisään. Ramppeina manaseiniä tai jensejä varmaan helpottaisi trappien pelaamista.
Aggroa vastaan valakutilla ei pitäisi olla hirveän vaikeaa; pyroclasmit, obstinate balothit zenith-targetteina ja manaseinät riittävät aika pitkälle mielestäni. Wurmcoil on myös tosi hyvä aggroa vastaan. Kontrolli on se ongelmamatchup.
ps. KHE ei ollut varsinaisesti ramppi, vaan ylimääräisiä landfalleja kun valakutit ovat pöydässä. Esim ensin KHE ja sitten titaani/zeniitti titaaniin. Mutta eipä se enää minunkaan valakuttiini mahtunut viime aikoina, ennenkuin vaihdoin taas dekkiä. Se oli harrowin lisäksi se toinen kortti jolla saa landfalleja vastustajan vuorolle tarvittaessa. Nykyään pelataan lisäksi muutamaa randomisti KHE:tä kusauttavaa korttia typessä, esim into the roil ja hex parasite. Ei sitä kannata pelata.