MtgSuomi.fi
Kortit ja pakat => Keittiönpöytäpakat => Aiheen aloitti: Pulli - 20.06.12 - klo 10:38
-
http://www.mtgvault.com/ViewDeck.aspx?DeckID=352384
-
Laittakaa kommenttia ja lisäideoita^^
-
Dekki on vähän levällään useampaan suuntaan. Miehet eivät todennäköisesti oikein jaksa EDH:ssa ja muutama muukin kortti istuu huonosti. Esim. Mana Leak formaatissa, jossa on todella helposti 8-10+ manaa tiskissä per pelaaja. Ja Winter Orbin tullessa tiskiin saat ison maalitaulun naamaasi ja keräät turhaa vihaa kusemalla kaikkien muroihin samalla kertaa. Jos haluat pelata prison/permission ja/tai kontrollipakkaa, kannattaa viilata valintoja huomattavasti enemmän siihen suuntaan. Tai sitten pelata tyypillistä goodstuff U/W kontrollia. Joka tapauksessa lappujen välille kannattaa mietiskellä enemmän keskinäistä synergiaa ja sovittaa kaikki istumaan tavoittelemaasi voittokeinoon. 30 lääniä ja yksi manakivi eivät ole riittävät. Yleensä olen itse pelannut EDH:ssa vähintään 36-38 lääniä riippuen dekistä ja curvesta. Lisäksi vielä ramppia, kiviä tai muuta, jos on tarve. Voimakkaat efektit tarvitsevat paljon manaa ja 40 lifeä antaa paljon aikaa viritellä sopiva pöytä- ja käsitilanne. Et halua sen olevan manasta kiinni.
En ala kommentoimaan yksittäisiä kortteja tällä erää, mutta kannattaa yleisesti keskittyä vahvempiin efekteihin ja selkeään game planiin.
-
Argh, tää formaatti on niin pirullista hahmottaa. Vaikea valita vain yhtä ku tykkäis pelata kaikkea. Prison on edelleen mieleen, mut en halua rakentaa stackia, siks oon yrittäny kehittää jotai muuta variaatiota perus prisonin rinnalle. Laaja-alainen hahmottelukyky puuttuu.
-
Kannattaa tutkia vaikka paikallisen foorumin Commander-osastoa tai lukea mtgcommanderin listoja niin näkee yhden melko yleisen toistuvuuden teemoissa. Formaattihan toimii siis hiekkalaatikkona kaikille niille raskaammille pommeille jotka mauttomuuksissaan ovat liian kalliita taikka hitaita muissa constructed-formaateissa. Tuossa yksi syy miksi EDH on omanlaisensa formaatti ja eroaa merkittävästi sukulaisestaan saksalaisesta haikusta.
Tässä siis myös se miksi tuota "goodstuffia" näkee usein synergian perustuksena/perustuksettomuutena EDH:ssa.
-
Joo, nyt ku luin tuon EDH:n luonteen tarkemmin, niin huuomasin paljon puutteita pakassani, mut myös paljon hyviä elementtejä moninpeliin. Eli enemmän manaa, manakiviä, vähemmän yksittäisiä örkkejä/spellejä poistavia counttereita, turhia mörköjä, koska näemmä paljon maksavat monsut ei ole ollenkaa huono vaihtoehto tässä formaatis, siks täst tykkäänkin ku joskus mitä on pitäny paskana onkin hyvää. Ja planeswalkereist Venser, the Sojourner taitaa olla noista paras moninn peliin ihan vain emblemin takia. Karnin kanssa joutuu vähän aikailee, eikä kukaa katsele pitkää walkerii jos se edes pöytää päätyy. Kiitos neuvoista, tätä kaipasinkin :) rahan kans joutuu säästelee enkä saa mitenkää ostettuu mitää kalliita kortteja, mut eipä tuolla väliä. Veikkaan et tuos kasas on jo paljon hyvää nytkin, karsinnan jälkee paranee ^^
-
Vähän tossa kohentelin pakan rakennetta, haluan prisonin pysävän kuvioissa, exile ja counterdrawit petaa aikaa lukitukselle ja isoille möröille. Muutamaa puhdistusta kentältä sekä hautuumaalta. Ideana tykkään tosta enchanted evening+paraselene super puhdistus sekä worldpurge mut sit ollaa pelin alussa jälleen, et ei se voittoa petaa mut antaa paljon lifee. Itse commanderiakin olen miettiny saako siitä nyt tässä tarvittavaa hyötyä, joten ehotelkaa tähän sopivaa U/W commanderii.
-
Itse olisin hyvin varovainen kaikenlaisten reset nappien pelaamisesta pakassa. EDH:n perimmäinen ajatus on olla viihdyttävä casual formaatti. Onko se kuinka hauskaa, jos parin tunnin pelin jälkeen resetoidaan koko pöytätilanne ja aloitetaan alusta? UW kenraaleista itseäni on aina kiinnostanut Rasputin Dreamweaver, koska näyttäisi tukevan kalliiden mauttomuuksien pelaamista. Planeswalkerit ovat usein aika kertakäyttökamaa. Varsinkana isommissa peleissa harvoin näkevät seuraavaa vuoroa. Venser on parhaimmillaan, jos pelaat paljon miehiä, jotka hyötyvät sen pomppuabilitystä. Ultin varaan ei kannata laskea, et kuitenkaan "koskaan" pääse sinne saakka. Karn on mielestäni sangen pelattava, koska tulee niin julmalla määrällä nappeja tiskiin ja on hyvä yleisvastaus.
-
Tässä (http://forums.mtgsalvation.com/showthread.php?t=291478) vielä on yksi melkosen näppärä guide, jos tykkää yhtäänkään lukemisesta perehtymiskeinona. Siellä on "muutamia" ajatuksenpoikasia, jotka yleensä enemmän tai vähemmän unohtuu pakkoja hahmotellessa.. ;) Jos siis jaksaa yhtäänkään lukea. Myös paikallinen CK:n guide on erityisen luettavaa materiaalia.
Koska edelleen kuulostaa siltä, että formaatin perusluonteessa on hahmottamista, suosittelen pelaamista joidenkin EDH:ta enemmän pelanneiden seurassa niin kyllä siinä melkosen äkkiä tulee läjä ahaa-elämyksiä.. Kuten tuosta Salvationin artikkelista käy ilmi - tämä peliympäristö ei ole missään määrin Standard, Modern tai Legacy. ;) Siten on myös helpompi tehdä dekkiinsä tarvittavia muutoksia ilman mutuilua.