MtgSuomi.fi
Muuta => Muuta keskustelua => Aiheen aloitti: jotudin - 22.09.12 - klo 01:43
-
Elikkäs. Mitä tekee keskiverto MtG-pelaaja? Voiko tästä tehdä päätelmiä? Miten sinä tienaat hilloa pelataksesi korttia tai tehdäksesi mitä teetkin?
Alkuasetelma: Itselläni on näkemys, että hyvin moni pelaaja tekee työtä tai opiskelee tekniikan parissa, usein tietotekniikan tai siihen liittyvän. Itse toki noudatan tätä stereotypiaa. Opiskelin itseni tietotekniikan insinööriksi ja olin ensin konsultti ja sittemmin projektilla pääsuunnittelija. Hyvin teknistä työtä. Todistatko tämän vääräksi?
Tästä johtuva sivukysymys: auttaako tämänkaltainen opiskelu tai työnteko pelaamista, pakanrakennusta tai harrastusta muuten? Ainakin tietynlainen analyyttinen asenne on eduksi. Ja toki taipumus rationaaliseen ajatteluun sekä todennäköisyyksien arviointiin.
-
Jos asetat kysymyksen noin kerjäät enempi muiden alojen protestivastauksia sen sijaan, että asettaisit esim hyvän monivalintakysymyksen
T. humanisti
-
Tässä on mun mielestä syy-seuraus-suhde väärinpäin. Monet teknisen alan ihmiset on analyyttisia, rationaalisia jne jne, jotka ovat hyviä ominaisuuksia Magicin pelaajassa, mutta läheskään kaikki analyyttis-rationaaliset ihmiset ei hakeudu tekniselle alalle.
-
Jos asetat kysymyksen noin kerjäät enempi muiden alojen protestivastauksia sen sijaan, että asettaisit esim hyvän monivalintakysymyksen
T. humanisti
EDIT: Saan tehtyä tästä monivalintakysymyksen vielä jälkikäteenkin. Mitkä olisivat hyvät vaihtoehdot siihen?
-
Tässä on mun mielestä syy-seuraus-suhde väärinpäin. Monet teknisen alan ihmiset on analyyttisia, rationaalisia jne jne, jotka ovat hyviä ominaisuuksia Magicin pelaajassa, mutta läheskään kaikki analyyttis-rationaaliset ihmiset ei hakeudu tekniselle alalle.
Eivät tietenkään; tämä on ihan oma havaintoni ja aihe on käsitelty erittäin karikatyyrisesti.
-
Tämän topicin aloittajaa täytyis kyllä piikitellä ja viedä veretkin mennessään. Olet siis olettamukseltasi väärässä, en edusta tätä stereotypiaa. En itse tunne lajin piiristä myöskään kovin montaa tekniikan miestä saati naista.
Toim. Huom. Kyllä tällä duunilla saa silti jotenkuten määtsikkinsä maksettua.
- Bioanalyytikko AMK / Laboratoriohoitaja
-
Luokanopettaja täällä - juuri tänään mietin, että voisi olla mielenkiintoista kysellä tätä:)
-
Ei vieläkään tärppää ;)
-Rahoitustoimihenkilö
-
Sosionomi amk.
Tällä hetkellä kehitysvammaisten asuntolaohjaaja.
Pätevyys myös lastentarhanopettajaksi ja työhistoriaa vammaistyön ja päiväkodin ohella lastenkodista.
-
Yhteisöpedagogi AMK, muutama vuosi lastensuojelua takana, nykyisellään lastenkodin ohjaaja.
Ehkä stereotypian edustajia ei kiinnostanu vastata...
-
Insinööri.
-
Levyseppä-hitsaaja.
Tästä työstä ei oo mitään hyötyä magicia ajatellen.
-
Ruiskuvalukoneasentaja. Tuuraan myös kesäisin varastohenkilökuntaa kun sattuu trukin ajo-oikeus löytymään.
-
Opiskelen tällä hetkellä opinto-ohjauksen maisteriopinnoissa. Aikaisemmin olen suorittanut humanististen tieteiden kandidaatin tutkinnon, pääaineena filosofia.
-
Levyseppä-hitsaaja.
Tästä työstä ei oo mitään hyötyä magicia ajatellen.
Rahaa -> aasialaisia Vintagemehuja?
Itse olen matematiikan ja ATK:n opettaja yläkoulussa, joten jotain humanistin ja teknisen väliltä.
Jotain seuraavantyylistä luokittelua voisin ehdottaa (saatu Stetson-Harrisonin menetelmällä, ei sellaisenaan vielä käyttökelpoinen):
opetus ja kasvatus
tutkimus ja kehitys
sosiaali- ja hoiva-ala
logistiikka
tuotanto ja teollisuus, rakentaminen
johto
palvelu
markkinointi
luova ala
kiinteistönhoito ja puhtaanapito
asiantuntijatehtävät
opiskelija (yleissivistävä koulutus)
sekatyöntekijä
työtön
muu
-
Suurtalouskokki täällä.
-
Projektijohtaja/ohjelmistosuunnittelija/sähkön ja hiilen tukkukauppias. Varsinaisesti mitään erityistä hyötyä ei tästä korttipelaamiseen ole, entinen urani ohjelmistotestaajana kylläkin opetti kuinka rakennetaan testipenkki constructed formaatteihin ja analysoidaan tuloksia.
-
Yrittäjä/kauppias, on tästä ainakin sen verran hyötyä että tulee korteista puheltua aika usein kun sellaisia(kin) pitäisi myydä asiakkaille. Siitä on myös hyötyä että istun 45 tuntia (+ kotona istutut) viikossa netin ääressä niin väkisinkin tulee kaikenmaailman mtg-aiheiset sivut selailtua läpi.
-
Insinööri, jonkun ne humanistien palkat pitää maksaa ;)
-
Opiskelija, (kansan)taloustiedettä.
-
Abi. Ensi vuonna yhteiskuntatieteiden opiskelija paitsi jos a. pidän välivuotta b. saan aivovaurion ja failaan kirjoituksissa ja pääsykokeissa.
-
Ohjelmistosuunnittelija ja viittä vaille valmis DI.
-
Levyseppä-hitsaaja.
Tästä työstä ei oo mitään hyötyä magicia ajatellen.
::)
-
DI-opiskelija, pääaineena energiatekniikka.
-
Kirkon nuorisotyönohjaaja (yhteisöpedagogi amk)
-
Ympäristöteknologiaopiskelija... insinööri kuulostaa hassun hauskalta!
-
Varastotyöntekijä
-
Kirjastonhoitaja.
-
Kauppatieteiden opiskelija, suuntana vero-oikeus. Itse alan duunia tuli maisteltua ensimmäistä kertaa kesällä Verohallinnon leivissä. Jossain määrin sääntöjen opetteleminen ja niiden interaktioiden ymmärtäminen ohjasivatkin kyseiselle alalle, sillä harrastaessa kyseinen toiminta on tuntunut kiintoisalta.
-
Metsätalous.
-
Liikunnanohjaaja (AMK) ja liikuntatieteiden yo. Gradua ja paria tenttiä vaille maisteri jo useamman vuoden. Viime vuosi meni liikunnanopettajana (yläluokat ja lukio), tämä vuosi alkanut sekalaisia opettajien sijaisuuksia tehden.
-
Vuorovaikutteisen teknologian opiskelija treen yliopistolla
-
Töiden takia vähän vaiheeseen jäänyttä lopputyötä ja muutamaa kurssia vaille AMK auto- ja kuljetustekniikan insinööri erikoistusmisalueena logistiikka.
Työskentelen kalustovastaavana isossa kuljetusliikkeessä.
-
Opiskelija (kylteri). Opiskelen kaksoistutkintoa, tarkoituksena valmistua joskus markkinoinnin ja johtamisen ekonomiksi ja tuotantotalouden insinööriksi. Hirveesti ei vielä ole opinnoista ollut sinänsä hyötyä pelaamisessa. Ehkä sitten tulevaisuudessa jos joskus valmistuu.
-
Yrittäjä
-
Kai nyt jonkun pitää tätä stereotypiaa vahvistaa: Ohjelmistosuunnittelija / vuotta vaille DI.
-
Stereotypiaa(?) seuraten, insinööriopiskelija / ohjelmistotekniikka.
-
2,5 kurssia + dippatyötä vaille oleva Mikroelektroniikan tuotteistamisen DI.
-
Yksinkertainen restonomi-leaver ja fuksittava suomen kielen ja kirjallisuuden opiskelija. Ei näin...
-
Tietojenkäsittelytieteilijä, joka aikoo luovuttaa ja vaihtaa luokanopettajaksi sekä psykologiaa. Ainakin nuo pedagokiset auttavat tuomarointi hommissa. Uusien pelaajien opastaminen ja sääntö-ongelmien selvittäminen ovat joskus aika haastavia.
-
Lisäsin äänestyksen aiheesta. Käytin pohjana Nastaboin sekä Tilastokeskuksen tarjoamia luokitteluja. Kommentoikaa, niin parannellaan tarvittaessa.
Toivon, että ainakin ketjuun osallisteen täyttäisivät. Vastaustaan saa muuttaa jälkikäteen. Opiskelijoiden lienee fiksuinta valita opiskelemansa alan mukaan (paitsi yleissivistävä opiskelu).
-
Äärimmäisen vaikea noista vaihtoehdoista valita kun voisin periaatteessa valita kolme noista aloista ja silti se sopisi työn kuvaan.
-
Luova ala. Äänisuunnittelu, jota opiskelen TAMK:n taiteen ja viestinnän puolella vielä vuoden, minkä jälkeen toivottavasti Teatterikorkeakouluun lukemaan samaa aihetta vielä kahdeksi vuodeksi.
-
Ensi keväänä pitäisi valmistua merkonomiksi. Ajan myös taksia.
-
Sähkötekniikan DI:ksi olisi tarkoitus valmistua joskus. Hituvirtaa. Luulisi että jo ~30op matikkaa ja saman verran fysiikkaa olisi opettanut laskemaan plus- ja miinuslaskuja, mutta silti tulee turauteltua combatissa.
Hienoa nähdä että Stetson-menetelmää käytetään muuallakin.
-
tutkimus ja kehitys
asiantuntijatehtävät
Äh, jompikumpi näistä puuttuu äänestyksestä. Tosin jos ne olisivat molemmat mukana, mitä eroa niillä olisi?
EDITAATIO: Pannaan nyt vielä semmoinen täydennys, että pidän siis tuota "tieteellistä ja teknistä" huonompana jaotteluna kuin sitä, että olisi "tutkimus ja kehitys" ja sitten mahdollisesti joitakin muita tarjokkaita. [Lisätty samana aamuna.]
Hienoa nähdä että Stetson-menetelmää käytetään muuallakin.
Stetson-Harrison.
-- Nute
Oulu
-
tutkimus ja kehitys
asiantuntijatehtävät
Äh, jompikumpi näistä puuttuu äänestyksestä. Tosin jos ne olisivat molemmat mukana, mitä eroa niillä olisi?
EDITAATIO: Pannaan nyt vielä semmoinen täydennys, että pidän siis tuota "tieteellistä ja teknistä" huonompana jaotteluna kuin sitä, että olisi "tutkimus ja kehitys" ja sitten mahdollisesti joitakin muita tarjokkaita. [Lisätty samana aamuna.]
Asiantuntijatehtävinä ajattelin tässä konsultointia ja vastaavaa ulkopuolisia varten tehtävää selvittelyä.
Niin sitä hyötyä. Päässälaskutaito nyt on peruskouluopetuksessa kehittynyt, mutta enemmän opetuskokemuksesta on ollut hyötyä tuomaroinnissa liittyen sekä tapahtumien organisointiin että pelaajien kanssa kommunikointiin.
-
Turvatekniikka-asentaja. Paremmin tunnettu ammattinimike lukkoseppä, mutta ei minulla mitään koulupaperia alalta ole. Mihin kategoriaan tuo sitten kuuluu?
-
Koulutukselta ajoneuvo-asentaja, työkseni kuitenkin hylsykone-asettaja ja tuotantotyöntekijä silloin tällöin. Eli perusduunari... :)
-
Jes! eka tarjoilija!
-
Englannin sekä filosofian aineenopettajakoulutusta tekeillä parhaillaan, saa nähdä innostaako enää maisterin jälkeen lähteä rehtoriopintoja suorittamaan. Onneksi siihen on vielä jokunen vuosi, kandin jälkeen kun on pakko kävästä ulkomailla vuoden verran.
~Goatee
-
tutkimus ja kehitys
asiantuntijatehtävät
Äh, jompikumpi näistä puuttuu äänestyksestä. Tosin jos ne olisivat molemmat mukana, mitä eroa niillä olisi?
EDITAATIO: Pannaan nyt vielä semmoinen täydennys, että pidän siis tuota "tieteellistä ja teknistä" huonompana jaotteluna kuin sitä, että olisi "tutkimus ja kehitys" ja sitten mahdollisesti joitakin muita tarjokkaita. [Lisätty samana aamuna.]
Asiantuntijatehtävinä ajattelin tässä konsultointia ja vastaavaa ulkopuolisia varten tehtävää selvittelyä.
Jätin alunperin nämä pois, koska olivat melkoisen ympäripyöreitä. Molemmat nimikkeet voivat käsittää lähes alaa kuin alaa. Konsultoinnin ja jotain siihen liittyviä nimikkeitä voisi lisätä yhdeksi kohdakseen toki. Kaivataanko tämän jälkeen vielä TKI vai sisältyykö se jo muihin alaa käsitteleviin nimikkeisiin?
-
Onneksi siihen on vielä jokunen vuosi, kandin jälkeen kun on pakko kävästä ulkomailla vuoden verran.
Onko tämä totta? Missä? Ainakin ennen vanhaan OY:ssa oli kuulemma niin, että filologian opiskelijoilta vaadittiin kyllä semmoisen, mikä se on, immersiivisen kieliperiodin suorittamista aidosti kieltä puhuvassa ympäristössä. Mutta sen minimivaatimuksen sai kasaan jollakin kertalukua kuukauden erilliskielikurssilla.
Ylipäätään kansainvälistymisen pakollisuus opinnoissa on kuuma peruna, josta on aina välillä väännetty kättä. Noin rajuihin pakollisuuksiin en ole vielä aiemmin törmännyt.
-- Nute
Oulu
-
Viittä vaille valmis teologian maisteri. Viime vuosina opiskelu junnannut ja duunina sijaisuuksia kirkon töissä nuorisotyöntekijänä ja tällä hetkellä rippikouluteologina. Opetusalalle luultavasti hakeudun silti töihin kunhan valmistun.
-
Lisäsin konsultoinnin ja asiantuntijatyön. Jos tunnet sen olevan ammattisi, niin valintaa voi vaihtaa.
-
Ensi keväänä olisi tarkoitus valmistua leipuri-kondiittoriksi (tällä hetkellä on takana vain ylioppilastutkinto).
-
Toinen vuosi menossa Turun yliopistossa pääaineena yleinen valtio-oppi. Emmä tie mitä äänestäisin.
-
Toinen vuosi menossa Turun yliopistossa pääaineena yleinen valtio-oppi. Emmä tie mitä äänestäisin.
Eipäs muuten olekaan minkäänlaista optiota yhteiskuntatieteille yms. Olisiko näin sopiva?
-
Onneksi siihen on vielä jokunen vuosi, kandin jälkeen kun on pakko kävästä ulkomailla vuoden verran.
Onko tämä totta? Missä? Ainakin ennen vanhaan OY:ssa oli kuulemma niin, että filologian opiskelijoilta vaadittiin kyllä semmoisen, mikä se on, immersiivisen kieliperiodin suorittamista aidosti kieltä puhuvassa ympäristössä. Mutta sen minimivaatimuksen sai kasaan jollakin kertalukua kuukauden erilliskielikurssilla.
Ylipäätään kansainvälistymisen pakollisuus opinnoissa on kuuma peruna, josta on aina välillä väännetty kättä. Noin rajuihin pakollisuuksiin en ole vielä aiemmin törmännyt.
-- Nute
Oulu
Näin olen itse asian käsittänyt, en nyt tiiä onko pakko olla vuotta ja voiko sitä enää korvata muuten, mutta kyllä jos minä ulkolaan lähden niin olen kyllä niin kauan kuin voin! Ei sitten harmita kun on työhön fakkiutunut että ei päässyt kokemaan natiivipuhujien kanssa paljoa paskaakaan. Mua ei haittaa yhtään päästä välillä eroon Suomesta, ja kun sitä opinto-oikeutta kuitenkin on jäljellä reippaasti niin mikäs siinä. Kunhan ei tarvi jenkkeihin mennä... Brr.
~Goatee
-
Sosiaali- ja hoiva-ala on muuten harhaanjohtava termi, jota ei tavallaan ole olemassa. Yhtenäisesti kaikkia nimitetään sosiaali- ja terveysaloiksi jonka sisäpuolelle taas kuuluu yhtenä sivuhaarana tuo hoiva-ala. Näin pienenä viilauksena äänestyksen perukoille. En ainakaan itse laboratoriohoitajana edistä muuta kuin terveyttä sairaalan tehokkaimpana välikätenä. Muut tahot saa sitten hoitaa hoivauksen.
-
viittä vaille valmis lakimies
-
Pitäisi ehkä vaihtaa tuo asiantuntijatyö sekatyömieheksi.
-
Erään suomalaisen operaattorin helpdesk
-
Ikuinen opiskelija. Töissä palvelualalla, mutta pyöritän myös vaimon kanssa viestintätoimistoa.
-
Jonkinlainen vaikutus Magicin suosioon tietyn alan ihmisten parissa on myös sillä, että yhden pelaajan kavereista suuri osa on helposti samalla alalla. En tiedä kuinka suuri, mutta voisi spekuloida vaikka näin:
Sanotaan , että on pienen paikkakunnan lukio, jossa juuri kukaan ei pelaa Magicia. Sitten henkilö A innostuu lajista syystä X. A:n kaverit oppivat pelin häneltä. Kaverit ovat suurimmaksi osaksi pitkän matikan opiskelijoita jotka harrastavat tietokoneita, kuten A itsekin. Näin Magic leviää todennäköisesti tekniselle alalle päätyvien joukkoon voimakkaammin kuin muiden. Kun tyypit lähtevät yliopistoon, on yksinäisellä psykologiksi ryhtyvällä pelaajalla suurempi todennäköisyys lopettaa harrastus yliopisto-opiskelujensa aikana kuin monella teekkariksi ryhtyneellä pelaajalla, jotka voivat pelata esim. keskenään keittiönpöydällä.
Itse olen diplomityötä vaille valmis IT/konsultointialalla työskentelevä ehkä-joskus-DI.
-
Lähtöhypoteesin mukaisesti tieteellinen/tekninen on kyllä korostuneen vahvoilla. Osasyy voi toki olla, että se on huomattavan laaja-alainen kategoria suhteessa moniin muihin. Ensinnäkään en näe syytä niputtaa tieteellistä ja teknistä samaan ryhmään. Moni vakavasti otettava tieteenala on lähtökohdiltaan huomattavan hypoteettista ja abstraktia, mutta teknisyys viittaa nähdäkseni pääasiassa konkreetteihin tuotoksiin ja niiden sovelluksien tutkimukseen. Abstraktimmat (luonnon)tieteet lähinnä tarjoavat mahdollisuuksia tähän ja usein hyvin epäsuorasti.
Itse olen yhteiskuntatieteilijä. Opiskelen filosofiaa ja aloittelen tässä gradua, jonka aihe on analogia luonnonvalinnan ja maailmankatsomuksien monimuotoisuuden välillä käyttäen meemin käsitettä. Jatkotyöllistymisen kannalta on epävarmaa, olisiko tullut valita jokin toinen vaihtoehto: tähtään opettajaksi (mutta en sulje pois tutkijan uraa) ja olen käynyt yrittäjyysopintoja varmuuden varalta, joten esimerkiksi konsultointi ei olisi mahdotonta.
-
Tieteellinen ja tekninen on kieltämättä laaja kategoria. Voitaisiin toki muuttaa kahdeksi esim. IT-ala ja tieteellinen/tutkimus/tjsp. Antaisiko tämä paremman kuvan ja jaksavatko jo äänestäneet käydä korjaamassa äänensä?
-
Jättäydyin muuton takia pois normaalista päivälukiosta enkä koskaan päässyt siihen oikein takaisin kiinni, tällä hetkellä suoritan lukio-opintojani etänä loppuun paikallisen aikuislukion kautta.
-
Täällä hankitaan elanto ja varat kortteihin olemalla myyntiedustajana Turun Vianorissa :)
-
yhteisöpedagogi amk on koulutus ja kunnallista nuorisotointa pyörittelen nuoriso-ohjaajana... saapi harrastaa tätäkin jaloa peliä ihan työajalla ;)
-
Nuoriso-ohjaaja. Koulunkäynninohjaaja nimikkeellä töissä. Satunnaisesti töissä lautapelikerhoa pitäessä kaivan kortit esille.
-
Systeemisuunnittelija eli koodaan javaa suomen toiseks isoimmaissa it-firmassa. Opinnot jätin datanomi ohjelmistokehitykseen ainakin toistaiseksi. Ehkä sitä jossain välissä voisi vielä lisää sivistää itseään.
-
nuoriso-ohjaaja. ne maksaa mulle pelaamisesta \o/
-
Teatteri-ilmaisun ohjaajaksi opiskelen. Tällä hetkellä Etelä-Koreassa vaihdossa, valmistun parin vuoden päästä, ja sitten pitääkin tosissaan miettiä mistä palkkansa aikoo saada MTG-kortteihin. Mahdollisesti suuntaan kasvatusalalle, jos ei töitä ala syntyä.
-
"Teollisuus - tieteiden kandi" Eli insinööri saadaan tosiaan niille humanisteille sitä voita leivän päälle
-
Ravintola-alalla, sommelier/hovimestari
Tähän on riittänyt ammattikoulu, itseopiskelu, ja erityisammattitutkinto.
-
"Teollisuus - tieteiden kandi" Eli insinööri
En menisi kyllä takuuseen siitä, voidaanko tuota käännöstä pitää hyväksyttävänä.
saadaan tosiaan niille humanisteille sitä voita leivän päälle
Tämmöiset voidaan varmaan jättää suosiolla pois. Vievät kaikkea ihan tosi paljon eteenpäin.
-- Nute
Oulu
-
Ma/Fy/Ke -aineenopettaja. Koulun suosituin ope heti ruotsinopettajan jälkeen... eiku.
-
Gradua vaille markkinoinnin ekonomi, eli kauppatieteiden maisteri. Sen jälkeen varmaankin työtön työnhakija.
"Teollisuus - tieteiden kandi" Eli insinööri
Eikös se yleisempi kai nimitys ole Tekniikan kandi tai teknis-tieteellisen alan kandi?
Edit. kirjotusvihreitä.
-
ammattimies elikkäs kaiken näköiset huolto/korjaus työt.
-
Eikös se yleisempi kai nimitys ole Tekniikan kandi tai teknis-tieteellisen alan kandi?
Vaan jos kyse on AMK-insinööristä, niin ei ole ihan selvää, onko se kandi ensinkään. Ainakaan mitään rinnastuksia koulutusten vastaavuuksista ei tehdä muuten kuin tiettyjen virkojen ja työtehtävien hakukelpoisuuden pätevyysvaatimuksissa. Mutta sen sijaan itse koulutuksen sisällössä rinnastuksia ei tehdä.